Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Gulvhøjtalere med SB enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Gulvhøjtalere med SB enheder

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
Corvo75 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 19 Jan 2010
Location: Them
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Corvo75 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gulvhøjtalere med SB enheder
    Posted: 03 Dec 2010 at 13:37
Hejsa igen

Lige et lille sidespring. Jeg er blevet kontaktet at det firma som jeg køber mit tilskåret mdf fra som ligger inde med et sæt usamlet kabinetter som en kunde er sprunget fra og de spørger mig om jeg kender nogen der kunne være interesseret. Derfor lufter jeg lige muligheden for jer da jeg tænkte at det måske kunne være noget for jer ?? I kan kontakte Mikael Boye på 87734201 eller 29204901 hvis det har interesse. Jeg ved ikke hvad prisen er men når jeg får lavet noget hos ham så synes jeg at prisen altid er god. Han er indehaver af www.boyeinventar.dk  og http://www.altimdf.dk/index.php og holder til tæt ved Hammel.

Her lidt tegninger af hvad det drejer sig om

uploads/111/Zehn_Audiowerk_-_Bottom_Motorhead_spk_010-002.pdf
uploads/111/Zehn_Audiowerk_-_Front_Motorhead_spk_010-001.pdf
uploads/111/Zehn_Audiowerk_-_Inner_wall_Motorhead_spk_010-007.pdf
uploads/111/Zehn_Audiowerk_-_Inner_wall_vertical_Motorhead_spk_010-010.pdf
uploads/111/Zehn_Audiowerk_-_Motorspeaker_010-000-1.pdf
uploads/111/Zehn_Audiowerk_-_Top_Motorhead_spk_010-002.pdf






Edited by Corvo75 - 03 Dec 2010 at 14:57
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2010 at 14:03
Hey,

Du kan uploade PDF filer her til forum, så skal vi ikke vente 30 sekunder :)
Back to Top
Corvo75 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 19 Jan 2010
Location: Them
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Corvo75 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2010 at 14:59
Hey Sync

Så blev der revideret lidt i indlægget, takker for kommentaren :)

Kent
Back to Top
Corvo75 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 19 Jan 2010
Location: Them
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Corvo75 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2010 at 16:32
Så blev den første højtaler prøvesamlet, dog mangler jeg foden endnu.




Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2011 at 17:08
Hvordan går det med filter til dem?, så du have lidt hjælp eller hvordan går det med det?

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2011 at 11:50
Jeg håber at det er iorden jeg lige quoter nogle af dine udsagn.

Originally posted by GlayZ3R

Jeg har lavet SPL målinger med HOLM Impulse, 100% kalibreret lydkort og kalibreret mikrofon. Målingerne er taget i ørehøjde, ca. 2.5m. væk., og Gating er brugt. Gating punkt sat ens på ALLE målinger. Der er taget målinger til fastslåelse af Delay.
Har også lavet impedansmålinger med ARTA LIMP. Disse målinger er 100% korrekte, og ikke at forveksle med et forkert opsat CLIO system.
Jeg mener at jeg har meget god styr på at måle en højttaler...
 
Nu er det jo ikke mig der har designet "lortet", så jeg er ikke med til at bestemme porttuning eller for den sags skyld den lange afstand mellem diskant og mellemtone. Jeg målte en porttuning på omkring 60Hz, og porten kunne IKKE blive længere... Jeg føler at Kent selv er lidt ligeglad med hans høje porttuning, ihvertfald er det noget han ser bort fra i første omgang. Det skal lige siges at impedansmålingerne på bass'erne viser 3 pukkelspidser, hmmm.

Jeg giver dig helt ret i din antagelse om diskant - mellemtone afsted. Den kunne godt være kortere.

Kan du poste den pågældene impendanskurve? 

Da du målte, målte du da på hver enhed enkelvis? Det kan muligvis være derfor at du har set 3 punkler: 2 for det portede kabinet og 1 for "slaveenheden".

Vi taler om et relativt sort kabinet ikke? 40L eller deromkring?? Med en port på 70mm, ville portfrekvensen ligge omkring 30Hz, hvis bare den var 20cm lang.
 
Originally posted by GlayZ3R

Jeg går igang med at bruge LspCAD, og får fastslået Delay's som det første. Målingerne er nemme at arbejde med og de rammer hinanden konklusivt på delay'et. Det forstår jeg som et godt tegn, et grundlag for ens målinger igennem processen.

Grunden til jeg nævner delay'et, er at jeg kan se, den er ikke tiltet og der er brugt 2 orden. Det plejer ifølge min erfaring ikke at fungere.

Hvor stort er det målte delay mellem diskant og wooferen?
 
Originally posted by GlayZ3R

Jeg foreslår et 2½-vejs system, da Kent's basser er 8 ohm's enheder. Et 3-vejs system vil have højere drifteffekt. Jeg var overbevist om at i et 2½-vejs system, havde man en enhed der spillede ren bass og en enhed der spillede bass/mellemtone + en diskant naturligvis. Det var det jeg umiddelbart startede ud med at "skyde" efter. For at gøre en lang historie kort, så erfarede jeg at fasen først "artede" sig imellem diskant og mellemtone helt nede ved en delefrekvens på 1400Hz. Jeg ved godt at det er lavt, men jeg syntes at den ruller hurtigt af, UDEN at være skarp i afrulningen. Dette prøver jeg at godtage efter nogle dage med lidt søgen efter bedre. (skyder skylden på den lange afstand mellem de 2 enheder). Jeg erfarer også at jeg ikke kan få den nederste bass til at rulle hurtigere af, uden at den udfaser mellemtonen.

Hvad mener du med at et 3vejs system har højere drifteffekt? 2½Vejs, er som du selv siger det rigtige valg her og opfattelsen med at man har 1 enhed der vartager bassen og en anden der spiller både bas/mid, er helt korrekt. 

Her vil man jo normalt bruge den nederste enhed (+6dB) til at kompensere for det baffelsteptab (-6dB) man har, som vil ligge omkring 600-900Hz for sådan en højttaler der. 

Og ja, som du siger, er det ikke helt trivielt at få den nederste til at rulle af tidligere, uden også at udfase den øverste.
 


Back to Top
Corvo75 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 19 Jan 2010
Location: Them
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Corvo75 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2011 at 12:38
Hej til jer alle.

I må undskylde at jeg ikke har reageret på alle jeres indlæg men det er fordi jeg har lagt syg siden juleaften og nu har jeg lige fået konstateret skoldkopper i en alder af 35 så der går altså lidt endnu før jeg er frisk til en sludder.
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2011 at 16:51
Hej,
 
Kappen - det er helt iorden at du tager mine udsagn op her :-)
 
Jeg kan godt poste impedansmålingerne. Ja, der var lidt snak omkring hvad vi gjorde med hensyn til at måle basserne med eventuelt én kortsluttet ved polerne. Det blev ved snakken, og måske derfor det er en sjov impedans Embarrassed
 
Delay'et mellem diskant og mellemtone er: 71us
 
Med 3-vejs og højere drifteffekt, menes der at den skal have mere "føde" for at spille samme SPL. Altså lavere følsomhed... Jeg har ment det 100% som du skriver, ved dog ikke om jeg har formuleret det forkert.
 
MVH
Michael M
 
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Corvo75 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 19 Jan 2010
Location: Them
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Corvo75 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2011 at 09:21

Hejsa

Så er mit projekt blevet færdigt, og de spiller nu og det er godt. Jeg mangler dog stadig finish, men det må komme senere. Som de fleste ved på denne tråd, så har der været lidt problemer med at få filteret mere eller mindre rigtigt i første forsøg, og jeg ved godt at der oftest skal justeres efterfølgende. Efter det lidt negative resultat kom Rabu Acoustics og Kappen på banen da jeg luftede mit problem for dem, og der blev tilbudt måling og design af mit filter, som har resulteret i et super resultat. Det skal ikke forstås sådan, at jeg har mistet tillid til folkene herinde langt fra, da der er masser af ekspertise, men det tilbud jeg fik, kunne jeg ikke se bort fra. Med hensyn til min portafstemning som også har været omtalt, så har jeg fået at vide, at den sad lige i skabet så at sige med en portfrekvens på 34 Hz, så hvad der lige er sket med den første måling kan jeg ikke svare på, men jeg håber på at dette måske også kan blive diskuteret her, da jeg ved at personen bag første måling, meget gerne vil have fundet ud af dette. Hvis jeg skal beskrive lyden, så må det være at der er fantastisk mange detaljer, og mellemtonen er virkelig ”crisp” og sammen med diskanten, er der virkelig perspektiv som jeg ikke har haft før. Bunden er også et kapitel for sig, hvor jeg ikke forventede at en 2½ vejs ville spille med så stor fylde, samtidigt med at der er punch og stram bas samtidigt. Jeg tænker allerede på et nyt projekt, og er ret sikker på at det også kommer til at være med enheder fra SB, da det er noget af det bedste jeg har lyttet til, og samtidigt er meget reelle i pris. Da min viden om delefilter er begrænset vil jeg have det svært ved at skulle besvare en masse ”helt reelle” spørgsmål, men jeg ved også at Kappen vil være med på denne tråd for at svare på spørgsmål. Jeg vil også lige sige, at der på intet tidspunkt har været manglende service fra Rabu, da jeg selv valgte ikke at rådføre mig hos dem, så den må jeg tage på min egen kappe. Jeg har dog lært meget den seneste tid og fået styr på en del grundviden, hvor Kappen har været en stor hjælp, og har været god til at lære fra sig hvor selv jeg forstod det. Jeg vedhæfter lige et par billeder af den sidste fase med montering af filter og den færdige højtaler. Hvis i vil se flere billeder så er der jo min hjemmeside minispace.dk, hvor hele forløbet er beskrevet med billeder og tekst.

Mvh Kent





Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2011 at 10:16

Må vi få lov til at se det filter, som Kappen har hjulpet dig med at lave?

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz