SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed - Loqui
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Loqui

 Post Reply Post Reply
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Loqui
    Posted: 05 Sep 2024 at 15:11
Jeg starter stille og roligt en ny byggetråd op, nu hvor mine AM 3.4 er solgt.

Målet her er at lave en - på mange måder traditionel og forholdsvis simpel - 3-vejs-højttaler til meget fornuftige penge. Jeg har været vidt omkring i mine overvejelser, for der er endnu mange højttalere, jeg ikke har bygget. Jeg er nu landet på noget, som ser ud til at gå op hele vejen rundt.

Højttaleren (Loqui) bliver bestykket med tre enheder: SB26SFCL38-4, SB13PFC25-8 og SB26ADC.

Der bliver tale om en todelt konstruktion med en (visuelt gennemgående) skrånende baffel, der sikrer optimal time-alignment. Dette - sammen med de ret venlige frekvensgange - gør det i udgangspunktet muligt at arbejde med et simpelt fase- og power-korrekt filter (som kort er beskrevet på side 1 og 2 i Hylle's tidligere 3-vejs-projekt).

Hele konstruktionen bliver lukket. Basenheden tilføres 6-7 gram ekstra masse (i form af epoxy rundt om støvdækslet) for at optimere parametre og nedre afrulning. Kabinetberegningen bygger på FDD-modellen (udvidet Thiele/Small-model med frekvensafhængig dæmpning). Når tillige den eksterne DC-modstand og det porøse dæmpemateriale (med den akustiske volumenforøgelse det giver) medtages i beregningerne, ender jeg med et tomt volumen på ca. 86 liter til bassen. Det bliver simuleret igen, når de specifikke enheder er blevet målt med tillægsmassen. Jeg har heller ikke filterspolens induktans med i den indledende beregning - den spiller også lidt ind, om end det er i småtingsafdelingen i denne sammenhæng. Mellemtonen tildeles et rigeligt stort volumen for at sikre åbenhed, transparens og dynamik - det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er.


Edited by USXX - 05 Sep 2024 at 15:13
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 660
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Sep 2024 at 12:00
Fedt at se du er i gang med nyt i gen USXX. Jeg er spændt på hvordan det går med filterudviklingen med de lave ordner. De tilløb jeg har haft har ikke rigtig virket for mig, lydmæssig synes jeg. Jeg har måske givet op for hurtigt.
Fedt at nogen viser noget frem her, mon ikke der kommer lidt gang i den hen over vinteren.

- Do you feel Loqui Punk!!  LOL Thumbs Up  jeg kunne ikke lade være Big smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Sep 2024 at 11:15
Her er en simpel skitse af højttaleren (proportionerne passer ikke). Begge bafler hælder 10° bagover. Derudover er det øvre kabinet rykket omtrent 20 mm bagud for at opnå (teoretisk set) optimal time-alignment (det kan varieres, da kabinetterne ikke er fast forbundne). Når toppen på de øvre kabinetter hælder, skyldes det, at disse laves ud fra nogle velegnede eksisterende kabinetter (i sort "ask"), som jeg har stående, og jeg går jo ind for genbrug. De skal blot have ny baffel og ny bund.



Edited by USXX - 09 Sep 2024 at 11:16
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Sep 2024 at 11:22
Det er i øvrigt ikke givet, af baflen på top-kabinettet skal have samme bredde (eller højde) som selve kabinettet. Det handler om at minimere diffraktion fra kanterne. Man kunne også eksperimentre med en "sjov"/skæv udformning af baflen, men det skal trods alt også være til at holde ud at se på.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Status: Offline
Points: 1152
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Sep 2024 at 21:09
Originally posted by Hylle Hylle wrote:

- Do you feel Loqui Punk!!  LOL Thumbs Up  jeg kunne ikke lade være Big smile

Clap Den gik rent hjem her i stuen LOL
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Status: Offline
Points: 1152
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Sep 2024 at 21:14
@USXX: Hvor stor forskel ser du egentlig på simuleringen af bassen, afhængig af om du benytter den gængse T/S model med klassisk frekvensuafhængigt tab, eller du benytter FDD modellen?

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Sep 2024 at 09:02
Originally posted by Enthusiast Enthusiast wrote:

@USXX: Hvor stor forskel ser du egentlig på simuleringen af bassen, afhængig af om du benytter den gængse T/S model med klassisk frekvensuafhængigt tab, eller du benytter FDD modellen?


Det er næppe særligt betydende her, men jeg synes bare, det vil være interessant at se (og vise) forskellen. Ikke mindst bliver det mere klart, hvad der reelt er absorptionstab i kabinettet (det tilsyneladende tab vil være ret forskelligt i de to modeller). Jeg har målt og regnet på det før, men til hverdag ender jeg stort set altid med at bruge den gængse T/S-model. Jeg har målt FDD-parametre på min prototype af SB26SFCL38-4. I en basrefleks-simulering gav det (i forhold til mit designmål) en forskel på 2 liter i kabinetvolumen og 1 Hz forskel i porttuning.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Status: Offline
Points: 1152
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Sep 2024 at 21:08
Ok. 
Det var ikke nogen stor forskel.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 6 hours 40 minutes ago at 15:53
Nu er der lagt 6 ml (svarende til 7,5 g) klar epoxy rundt om støvdækslet på hver enhed. Når det er gennemhærdet, skal der måles parametre. Den indledende måling/bestemmelse af parametrene (FDD) siger bl.a. 27.9 Hz, 8.48 Tm, 55.3 g og Aes=0.21.



Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.