Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter |
Post Reply | Page <1 23456> |
Author | |
Træman
Selvbygger Joined: 29 Dec 2012 Location: 8660 Online Status: Offline Posts: 86 |
Quote Reply
Topic: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter Posted: 10 Okt 2017 at 15:52 |
Jo mere olie træet allerede har fået, jo mere mættet bliver det naturligvis.
På et tidspunkt vil træet have fået så meget olie at det ikke kan mere. Men der skal nok rigtig mange lag til. MDF er hullet som en si, så det suger rigtig meget. Et eller to lag olie mere burde være nok, efter 5 lag burde udseendet ikke ændre sig synderligt meget, og de gode overflade-egenskaber fra olien er allerede tilstede her. (vandafvisning og smudsafvisning) Jeg mener ikke at det vil give mening at give voks oven på olien. Hvis du til gengæld godt kan lide den matte og bløde overflade voks giver, så kan du bruge en voks/olie blanding i stedet. Jeg har erfaring med Fynske Olier Bio-Voksolie 6741, den giver et rigtig flot resultat. Lige umiddelbart koster det bare 86kr for den mindste bøtte man kan købe af det, så det er måske lidt overdrevet for så lille en forskel det vil give i udseendet. Vådslibning vil nok ikke gøre noget godt for overfladen. Selvom overfladen har fået olie, så kan vandet stadig godt få træet til at rejse sig. Vådslibning ville jeg umiddelbart kun bruge på lak, aldrig oliebehandling. Men du kan sagtens slibning let med en korn 6- eller 800 alligevel, der går bare lidt mere sandpapir til. |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Online Status: Offline Posts: 843 |
Quote Reply Posted: 10 Okt 2017 at 12:58 |
Mange tak for svar. Jeg sørger for god udluftning og varme. Har nu påført 3 lag olie. Det virker til at lag to og tre tørrer meget hurtigere - Vel fordi træet ikke suger så meget olie. Efter ca 1 døgn, er langt størstedelen stanken forsvundet. Den sorte MDF tager også godt imod olie.
Det er ret utroligt hvor langt olien kan række. En "dyp" i olien kan næsten give olie til en hel flade på de små kabinetter. Jeg regner med at de skal have et eller to lag olie mere. Men allerede nu ser de efter min mening HAMMERGODT ud. Kan det give mening at give dem en form for endelig overfladebehandling. Nogle bruger voks. Min egen mavefornemmelse siger mig at det er bedst kun at bruge Danish Oil. Så er der ingen problemer med at give dem mere olie, hvis de kommer til at se trætte ud på et tidspunkt. Har også overvejet at vådslibe olien på det sidste lag eks med korn 600 eller 800. Vil dog nødigt at jeg "ødelægger" den allerede flotte finish. |
|
Træman
Selvbygger Joined: 29 Dec 2012 Location: 8660 Online Status: Offline Posts: 86 |
Quote Reply Posted: 08 Okt 2017 at 14:15 |
Den olie jeg bruger er helt anderledes end Danish Oil i finish. Og giver også en meget bedre overflade beskyttelse mod fugt. Men til det her formål, er det ikke så relevant, der er det jo som sådan kun udseende man går efter.
Olien kræver en enorm luftudskiftning i det rum kabinetterne står i, for at den ikke lugter mere. Det kan godt tage flere uger for det at dampe helt af, det kommer meget an på hvor tit og hvor lang tid af gangen man lufter ud i rummet. 4-5 dage er i hvert fald rigelig tørretid, jeg giver normalt første gang olie den ene dag og anden gang olie den næste dag. Med mindre kabinetterne står fugtigt, for i så fald tørre de ikke nok til at man kan gøre dette. Olie har meget svært ved at "afdampe" hvis træet det er påført står i fugtige omgivelser, f.eks. et ikke opvarmet/isoleret skur som samtidig er lukket så der heller ingen gennemtræk er. Ellers lyder det som om du har givet olien helt rigtigt :) |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Online Status: Offline Posts: 843 |
Quote Reply Posted: 06 Okt 2017 at 14:54 |
felsby: Ved ikke helt om mine evner rækker til at de er et lyt værd til julefrokosten
Jeg er overrasket over hvor meget det betyder at affase siderne på fronterne. USXX: Tak - Skruerne i fronten er så jeg kan udskifte fronten, hvis jeg en dag skulle få lyst til det - Og hvis jeg skulle komme til at skære forkert. På den endelige udgave bliver skruerne matsorte - Jeg har anvendt en vandbaseret spraymaling (Kan købes i Bauhaus). Jeg tætner fronten med tætningskum, så de forhåbentlig er tætte. Træman: Tak for guiden. Det virker til at den olie du bruger ikke er meget anderledes end "Danish" oil - Der er i hvert fald flere af de samme olier i den? Jeg synes at olien tager meget lang tid om at gasse af. Har nu givet dem andet lag, da jeg tænker at 4-5 dage må være tilstrækkeligt mellem lagene. Det er måske ikke nødvendigt at vente så længe? Efter 4-5 dage "lugter" det olierede lidt hen ad bivoks men også en smule af olie. Er det normalt at der kan gå uger før det er er dampet helt af? Håber lugten forsvinder! Det andet lag har jeg påført i et meget tyndt lag, hvor jeg forinden sleb med sandpapir korn 320. Efter påføring ventende jeg 5-10 minutter, hvorefter jeg polerede/tørrede fineren af med en ren klud. Gentog dette efter 20-30 minutter. De store kabinetter mangler kun at få monteret enheder, dæmpemateriale og terminaler. Kan nok ikke vente på at topkabinetterne bliver færdige... Bruger PT en tovejs med SB26 (alu-udgave) og SB17 MFC 4 ohm, som kan bruges indtil videre.
|
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Online Status: Offline Posts: 3106 |
Quote Reply Posted: 03 Okt 2017 at 11:52 |
Det ser super godt ud - men hvad har du tænkt dig med skruerne i fronten?
|
|
Træman
Selvbygger Joined: 29 Dec 2012 Location: 8660 Online Status: Offline Posts: 86 |
Quote Reply Posted: 02 Okt 2017 at 22:59 |
Rustins Danish-Oil er en ganske god olie., som ganske rigtigt giver en silke-mat overflade. Jeg har selv kun brugt den på Amerikansk Valnøddetræ, men jeg er sikker på at det også giver et flot resultat på Santos.
Normalt bruger jeg en kombination af to olier, Livos Ardvos som grundolie, påføres med en svamp i et lag så træet kan suge lidt i sig. Herefter bliver olien siddende i omkring 10 minutter, for herefter at blive tørret af indtil det papir, eller den bomuldsklud, som man bruger til aftørringen, ikke bliver våd af at tørre overfladen længere. Det skal så tørre i minimum 16 timer, gerne et helt døgn. Derefter bliver det slebet med korn 320, og påført et lag Livos Kunos no.243. olie. (tørres på samme måde som første lag) Denne olie hærder op og giver en "lav-glans" overflade. Hvis det bliver påført ordentligt, med korrekt tørretid, så ligner det en utrolig flot påført matlak. Bare med mere glød i træet end lak normalt giver. Begge olie kan købes hos Dieter Schmid's Fine Tools i Berlin, som har en glimrende webshop og meget hurtig levering. De to flasker olie der skal til, kommer op i omkring 23€ minus fragt. Men det giver virkelig en flot overflade. Det kan i øvrigt anbefales til alle typer olier, at lade det sidde og suge ind i træet i 10-15 minutter inden man begynder at tørre det af. Det med UV filter er kun hvis det var lak det skulle have. Olien giver i sig selv noget farve til træet, så det er ikke et ligeså stort problem med solskjoldede overflader som ved lak. Man skal bare huske at give træet olie engang imellem. |
|
bknielsen
Excentrisk Joined: 23 Jun 2009 Location: Midtjylland Online Status: Offline Posts: 603 |
Quote Reply Posted: 02 Okt 2017 at 21:11 |
Ja, det ser ret godt ud det finér, og du har været præcis med samlingerne .
|
|
Diskant skal være der, men ikke høres.
|
|
felsby
Excentrisk Joined: 13 Feb 2010 Location: Brabrand Online Status: Offline Posts: 1512 |
Quote Reply Posted: 02 Okt 2017 at 19:23 |
Virkelig flot - og godt at du affasede 1 cm på topkabinetterne! De skal da med til julefrokosten?
|
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Online Status: Offline Posts: 843 |
Quote Reply Posted: 02 Okt 2017 at 12:12 |
Mange tak
Fineren er den de kalder: Santos Rosewood SaRaiFo veneer palissandro. Der må være noget med kodningen af deres hjemmeside. For linket fører ikke hen til det produkt jeg har brugt... Træman: Mange tak for oplysningen. Det har været lidt af et mysterium for mig omkring de forskellige "palisander-arter". Den type jeg har købt har en form for "fleece" på bagsiden. Vidst for at gøre det stærkere. Det virker det også til at være. Mht til finish har jeg fået anbefalet "Danish-oil" af producenten "Rustins". Regner med at det skal have ml 4-8 lag, hvilket kommer til at tage pænt lang tid, da det nok tager 4 dage mellem hvert lag at tørre. Olien skulle trænge ind i træet og give en hård og relativt slidstærk overflad - Som er vandskydende. Og som bliver med en relativt lav glans - Vel 25-50. Det er er jeg mere til end højblank. Har du erfaring med det? Jeg har ikke indtænkt UV beskyttelse, men er åben for bud |
|
Træman
Selvbygger Joined: 29 Dec 2012 Location: 8660 Online Status: Offline Posts: 86 |
Quote Reply Posted: 01 Okt 2017 at 23:15 |
Dit finérarbejde ser rigtig vellykket ud! Hvilken overfladebehandling har du tænkt til finéren? Hvis du har tænkt at det skal lakkeres vil jeg anbefale dig at bruge en lak med UV-filter i, da palisander ændrer farven virkelig meget når det får sollys(og derved kan den blive skjoldet/grim at se på). Lige lidt oplysning om Palisander: Man kan som udgangspunkt ikke købe "Rio Palisander" længere, altså den træsort der hedder Dalbergia Nigra, da det har været forbudt at skove det siden 1992. (nogle få finérhandler ligger inde med lidt og ligeledes nogle få møbelsnedkerier, men det kræver et CITES-certifikat at handle med det) "Palisander-arter" findes der til gengæld mange af. Eksempelvis Santos, også kendt som Pau Ferro(som ud fra linket, ser ud til at være det du har købt). Det er en erstatning for Rio Palisander man har brugt i mange år, da den ligner den ægte vare utroligt meget, dog uden de sorte striber der er i Rio Palisanderen. |
|
Post Reply | Page <1 23456> |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |