Print Page | Close Window

Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1879
Printed Date: 18 Dec 2018 at 12:15
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
Posted By: Roky
Subject: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
Date Posted: 14 Sep 2017 at 14:06
Har længe ønsket mig at prøve at bygge en 3-vejs højttaler, så here it goes. 

Enheder er alle SB Acoustics: 
Diskant: SB29RDC
Mellemtone: Satori MW16P-4
Bas: SB29NRX75-6

Mellemtonen får ca 15 liter "variovent" afstemt. 
Bassen: ca 40-42 Liter i lukket kabinet

Kabinettet er adskilt i to. Topkabinettet er genbrug fra et tidligere projekt. 



Topkabinettet bliver beklædt med rio-palisander og fronten bliver 25 mm sort MDF.


Bundkabinettet males sort. 

Træet bliver en blanding af 22 mm MDF og 25 mm sort MDF. Den oprindelige plan var en blanding af sort mdf og birkekrydsfiner, men birkekrydsfiner var udgået i Silvan. Mega ærgerligt. Men mon ikke lyden bliver ok alligevel...Big smile 




Replies:
Posted By: Roky
Date Posted: 14 Sep 2017 at 14:32
Lidt forsøg med at optimere kant-diffraktioner
Oprindelig placering af diskant. Lidt forskud fa midten: 


Endelig placering. Centreret, placeret tættere mod toppen af højttaleren. Lidt nervepirrende at diskanten kan falde ned, så masser af gaffa.. :
 

Forskellen mellem de to placeringer, målt med en Umik-1 mikrofon fra miniDSP: 
On Axis: 


Rød: Forskud fra midten.
Blå: Centreret og tæt på toppen.

Målinger off-axis: 

Grøn: Forskudt fra midten.
Turkis: Centreret og tæt på toppen.

Jeg synes at dippet mellem ca 3-5 Khz er mindre udtalt når placeringen af diskanten er centreret og tæt på toppen. Synes også området 700-2000 Hz er pænere. De vil blive tunet så jeg lytter til dem lidt off axis 


Posted By: Roky
Date Posted: 14 Sep 2017 at 14:37
Afstivninger: 

Font og bag bliver 22 mm MDF + 25 mm Sort MDF. 




Posted By: Roky
Date Posted: 14 Sep 2017 at 14:45
Andet hardware er pt: 

Forforstærker/DSP: Jriver og Rephase.
Lydkort: Esi Gigaport HD+
Effektforstærker: 3*icepower 125asx2 i DIY kabinetter.



Er rigtig glad for det lydkort. Klippestabilt og mulighed for op til 6 kanaler i 48 Khz i 24 Bit. Koster ikke det vilde, men kvaliteten er rigtig god. 


Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Sep 2017 at 10:29
Spændende projekt. Fin øvelse med at finde bedste placering af diskanten. Det giver altid den bedste forståelse for tinge at rodde med det selv, og ikke kun nøjes med at forholde sig til teoribøgerne.


Posted By: Roky
Date Posted: 16 Sep 2017 at 14:12
Tak Thumbs Up

Er spændt på hvor meget hug der er i basserne. Håber på at de kan nå ned til 25-30 Hz. Og meget spændt på at høre Satori-enhederne. Er vant til at lytte til SB17MFC i 4 ohm. 

Er også spændt på det visuelle udseende. Jeg håber at det sorte kombineret med palisander, kan gøre det lidt op for det kantede look jeg har valgt. 


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 17 Sep 2017 at 10:47
Fedt - en god regulær 3 vejs med en fornuftig størrelse bas og parret med lidt moderne teknik Thumbs Up


Posted By: Roky
Date Posted: 18 Sep 2017 at 15:08
Tak Thumbs Up Rummet de skal være i er på 17-19 kvm, så der kommer næppe til at mangle lineær slaglængde Cool


Posted By: Busk
Date Posted: 20 Sep 2017 at 14:07
Fedt projekt.
Og ingen tvivl om at du får en fed HT med de enheder, og fedt og se endnu et aktivt projekt.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Roky
Date Posted: 24 Sep 2017 at 11:15
Tak! Jeg kan ikke finde ud af at lave passive filtre Big smile 

Projektet skrider hastigt frem. 

Forsøg med at stryge finér på, med vandfast trælim, virker glimrende. Skåret til med en såkaldt flush trim bit og sandpapir: 



Spartling, slibning, spartling slibning....



Fronter. Kom til at skære lidt forkert, så jeg måtte i gang med at "spartle" med trælim og sort MDF-støv. De kommer til gengæld til at se godt ud, synes jeg selv Big smile



Fod til højttaleren. Dutterne er købt i jem & fix. De virker til at være i en glimrende kvalitet og koster næsten gratis, i forhold til såkaldt "hifi"- typer: 



Efter to gange grunder, har bashøjttaleren fået første gang sort maling. Ender nok på 2 eller 3 lag. Malingen er vandbaseret og halvblank (glans 50). Malet med rulle.  




Posted By: JakobYoung
Date Posted: 26 Sep 2017 at 19:45
Spændende projekt - Og flot resultat med finéren..

Hvor har du handlet finér ?

Bliver sjovt at høre dine beskrivelser af den færdige højttaler :)

Go´ Arbejdslyst herfra!


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 27 Sep 2017 at 19:50
Det ser super godt ud Thumbs Up



Posted By: Roky
Date Posted: 01 Okt 2017 at 15:35
Mange tak. 

Finéren er købt på: 

http://www.designholz.com/category/SaRaiFo-Fineline-Veneers/Rosewood-Santos - http://www.designholz.com/category/SaRaiFo-Fineline-Veneers/Rosewood-Santos

Har valgt den udgave der er 42 cm bred. To ruller. Kostede ca 550 kr leveret. Troede faktisk ikke man kunne købe "rio palisander" længere... Siden virker til at gå op i at træet er erhvervet på fornuftig vis (hvad jeg også gør).

Billeder af processen indtil videre: 

Det er lykkes nogenlunde at spejle fineren. Bedre end jeg havde turde håbe på Big smile












Posted By: Busk
Date Posted: 01 Okt 2017 at 16:02
Det ser rigtigt godt ud Thumbs Up

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Træman
Date Posted: 01 Okt 2017 at 23:15
Originally posted by Roky

Mange tak. 

Finéren er købt på: 

http://www.designholz.com/category/SaRaiFo-Fineline-Veneers/Rosewood-Santos - http://www.designholz.com/category/SaRaiFo-Fineline-Veneers/Rosewood-Santos

Har valgt den udgave der er 42 cm bred. To ruller. Kostede ca 550 kr leveret. Troede faktisk ikke man kunne købe "rio palisander" længere... Siden virker til at gå op i at træet er erhvervet på fornuftig vis (hvad jeg også gør).



Dit finérarbejde ser rigtig vellykket ud!
Hvilken overfladebehandling har du tænkt til finéren? Hvis du har tænkt at det skal lakkeres vil jeg anbefale dig at bruge en lak med UV-filter i, da palisander ændrer farven virkelig meget når det får sollys(og derved kan den blive skjoldet/grim at se på).


Lige lidt oplysning om Palisander:
Man kan som udgangspunkt ikke købe "Rio Palisander" længere, altså den træsort der hedder Dalbergia Nigra, da det har været forbudt at skove det siden 1992. (nogle få finérhandler ligger inde med lidt og ligeledes nogle få møbelsnedkerier, men det kræver et CITES-certifikat at handle med det)

"Palisander-arter" findes der til gengæld mange af.
Eksempelvis Santos, også kendt som Pau Ferro(som ud fra linket, ser ud til at være det du har købt).
Det er en erstatning for Rio Palisander man har brugt i mange år, da den ligner den ægte vare utroligt meget, dog uden de sorte striber der er i Rio Palisanderen.


Posted By: Roky
Date Posted: 02 Okt 2017 at 12:12
Mange tak Big smile

Fineren er den de kalder: Santos Rosewood SaRaiFo veneer palissandro. Der må være noget med kodningen af deres hjemmeside. For linket fører ikke hen til det produkt jeg har brugt...

Træman: Mange tak for oplysningen. Det har været lidt af et mysterium for mig omkring de forskellige "palisander-arter". 

Den type jeg har købt har en form for "fleece" på bagsiden. Vidst for at gøre det stærkere. Det virker det også til at være. 

Mht til finish har jeg fået anbefalet "Danish-oil" af producenten "Rustins". 

Regner med at det skal have ml 4-8 lag, hvilket kommer til at tage pænt lang tid, da det nok tager 4 dage mellem hvert lag at tørre. Olien skulle trænge ind i træet og give en hård og relativt slidstærk overflad - Som er vandskydende. Og som bliver med en relativt lav glans - Vel 25-50. Det er er jeg mere til end højblank. Har du erfaring med det? 

Jeg har ikke indtænkt UV beskyttelse, men er åben for bud Smile 







Posted By: felsby
Date Posted: 02 Okt 2017 at 19:23
Virkelig flot - og godt at du affasede 1 cm på topkabinetterne! De skal da med til julefrokosten?


Posted By: bknielsen
Date Posted: 02 Okt 2017 at 21:11
Ja, det ser ret godt ud det finér, og du har været præcis med samlingerne Thumbs Up.




-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Træman
Date Posted: 02 Okt 2017 at 22:59
Rustins Danish-Oil er en ganske god olie., som ganske rigtigt giver en silke-mat overflade. Jeg har selv kun brugt den på Amerikansk Valnøddetræ, men jeg er sikker på at det også giver et flot resultat på Santos.

Normalt bruger jeg en kombination af to olier,

Livos Ardvos som grundolie, påføres med en svamp i et lag så træet kan suge lidt i sig.
Herefter bliver olien siddende i omkring 10 minutter, for herefter at blive tørret af indtil det papir, eller den bomuldsklud, som man bruger til aftørringen, ikke bliver våd af at tørre overfladen længere.
Det skal så tørre i minimum 16 timer, gerne et helt døgn.

Derefter bliver det slebet med korn 320, og påført et lag Livos Kunos no.243. olie. (tørres på samme måde som første lag)
Denne olie hærder op og giver en "lav-glans" overflade. Hvis det bliver påført ordentligt, med korrekt tørretid, så ligner det en utrolig flot påført matlak. Bare med mere glød i træet end lak normalt giver.

Begge olie kan købes hos Dieter Schmid's Fine Tools i Berlin, som har en glimrende webshop og meget hurtig levering. De to flasker olie der skal til, kommer op i omkring 23€ minus fragt.
Men det giver virkelig en flot overflade.

Det kan i øvrigt anbefales til alle typer olier, at lade det sidde og suge ind i træet i 10-15 minutter inden man begynder at tørre det af.



Det med UV filter er kun hvis det var lak det skulle have. Olien giver i sig selv noget farve til træet, så det er ikke et ligeså stort problem med solskjoldede overflader som ved lak. Man skal bare huske at give træet olie engang imellem.


Posted By: USXX
Date Posted: 03 Okt 2017 at 11:52
Det ser super godt ud - men hvad har du tænkt dig med skruerne i fronten?



Posted By: Roky
Date Posted: 06 Okt 2017 at 14:54
felsby: Ved ikke helt om mine evner rækker til at de er et lyt værd til julefrokosten Wink Embarrassed

Jeg er overrasket over hvor meget det betyder at affase siderne på fronterne.

USXX: Tak - Skruerne i fronten er så jeg kan udskifte fronten, hvis jeg en dag skulle få lyst til det - Og hvis jeg skulle komme til at skære forkert. På den endelige udgave bliver skruerne matsorte - Jeg har anvendt en vandbaseret spraymaling (Kan købes i Bauhaus). Jeg tætner fronten med tætningskum, så de forhåbentlig er tætte.

Træman: Tak for guiden. Det virker til at den olie du bruger ikke er meget anderledes end "Danish" oil - Der er i hvert fald flere af de samme olier i den?
Jeg synes at olien tager meget lang tid om at gasse af. Har nu givet dem andet lag, da jeg tænker at 4-5 dage må være tilstrækkeligt mellem lagene. Det er måske ikke nødvendigt at vente så længe? 
Efter 4-5 dage "lugter" det olierede lidt hen ad bivoks men også en smule af olie. Er det normalt at der kan gå uger før det er er dampet helt af? Håber lugten forsvinder!

Det andet lag har jeg påført i et meget tyndt lag, hvor jeg forinden sleb med sandpapir korn 320. Efter påføring ventende jeg 5-10 minutter, hvorefter jeg polerede/tørrede fineren af med en ren klud. Gentog dette efter 20-30 minutter.

De store kabinetter mangler kun at få monteret enheder, dæmpemateriale og terminaler. Kan nok ikke vente på at topkabinetterne bliver færdige... Bruger PT en tovejs med SB26 (alu-udgave) og SB17 MFC 4 ohm, som kan bruges indtil videre.  


Posted By: Træman
Date Posted: 08 Okt 2017 at 14:15
Den olie jeg bruger er helt anderledes end Danish Oil i finish. Og giver også en meget bedre overflade beskyttelse mod fugt. Men til det her formål, er det ikke så relevant, der er det jo som sådan kun udseende man går efter.

Olien kræver en enorm luftudskiftning i det rum kabinetterne står i, for at den ikke lugter mere.
Det kan godt tage flere uger for det at dampe helt af, det kommer meget an på hvor tit og hvor lang tid af gangen man lufter ud i rummet.

4-5 dage er i hvert fald rigelig tørretid, jeg giver normalt første gang olie den ene dag og anden gang olie den næste dag. Med mindre kabinetterne står fugtigt, for i så fald tørre de ikke nok til at man kan gøre dette. Olie har meget svært ved at "afdampe" hvis træet det er påført står i fugtige omgivelser, f.eks. et ikke opvarmet/isoleret skur som samtidig er lukket så der heller ingen gennemtræk er.

Ellers lyder det som om du har givet olien helt rigtigt :)


Posted By: Roky
Date Posted: 10 Okt 2017 at 12:58
Mange tak for svar. Jeg sørger for god udluftning og varme. Har nu påført 3 lag olie. Det virker til at lag to og tre tørrer meget hurtigere - Vel fordi træet ikke suger så meget olie. Efter ca 1 døgn, er langt størstedelen stanken forsvundet. Den sorte MDF tager også godt imod olie. 

Det er ret utroligt hvor langt olien kan række. En "dyp" i olien kan næsten give olie til en hel flade på de små kabinetter. 

Jeg regner med at de skal have et eller to lag olie mere. Men allerede nu ser de efter min mening HAMMERGODT ud. 

Kan det give mening at give dem en form for endelig overfladebehandling. Nogle bruger voks. Min egen mavefornemmelse siger mig at det er bedst kun at bruge Danish Oil. Så er der ingen problemer med at give dem mere olie, hvis de kommer til at se trætte ud på et tidspunkt. 

Har også overvejet at vådslibe olien på det sidste lag eks med korn 600 eller 800. Vil dog nødigt at jeg "ødelægger" den allerede flotte finish. 




Posted By: Træman
Date Posted: 10 Okt 2017 at 15:52
Jo mere olie træet allerede har fået, jo mere mættet bliver det naturligvis.
På et tidspunkt vil træet have fået så meget olie at det ikke kan mere. Men der skal nok rigtig mange lag til. MDF er hullet som en si, så det suger rigtig meget.
Et eller to lag olie mere burde være nok, efter 5 lag burde udseendet ikke ændre sig synderligt meget, og de gode overflade-egenskaber fra olien er allerede tilstede her. (vandafvisning og smudsafvisning)

Jeg mener ikke at det vil give mening at give voks oven på olien. Hvis du til gengæld godt kan lide den matte og bløde overflade voks giver, så kan du bruge en voks/olie blanding i stedet.
Jeg har erfaring med Fynske Olier Bio-Voksolie 6741, den giver et rigtig flot resultat. Lige umiddelbart koster det bare 86kr for den mindste bøtte man kan købe af det, så det er måske lidt overdrevet for så lille en forskel det vil give i udseendet.

Vådslibning vil nok ikke gøre noget godt for overfladen. Selvom overfladen har fået olie, så kan vandet stadig godt få træet til at rejse sig. Vådslibning ville jeg umiddelbart kun bruge på lak, aldrig oliebehandling.
Men du kan sagtens slibning let med en korn 6- eller 800 alligevel, der går bare lidt mere sandpapir til.


Posted By: Roky
Date Posted: 31 Okt 2017 at 16:30
Træman: Af en eller anden grund har jeg ikke set dit indlæg før nu. Det er meget givende, tak for detThumbs Up

Topkabinetterne har jeg besluttet, at jeg giver et sidste lag olie. Så har de fået 6 gange. Det er en langsommelig proces, men synes det kommer til at se hammergodt ud. Jeg "nøjes" med olien, og håber at de i forvejende "vand- og skidtafvisende" egenskaber fra Danish Oil er nok. 
Der er sket tydelig forandringer efter 3-4 lag. Måske fordi jeg til at starte med, gav meget tynde lag, for at undgå at olien evt ville komme til at klumpe. 

Olie på sort MDF kom til at se nogenlunde ud. Der skulle flere end 3 lag til at dække de åbne flader. Jeg fandt at olieret sort MDF, sorte kabinetter og de finerede kabinetter kom til at se for rodet ud. Derfor har jeg valgt at male den sorte MDF med sort maling - Ligesom baskabinetterne. 
Det er lidt et sats (vil jeg mene) om malingen kan hæfte ordentligt udenpå det olierede. Jeg har slebet det af jeg kunne og givet det en gang grunder. Herefter får det tre lag sort maling.
Olien har tørret over en uge, så krydser fingre for at der ikke kommer problemer. 

 


Posted By: Roky
Date Posted: 31 Okt 2017 at 16:39
Baskabinetterne er nu samlet. 

Til dæmpning har jeg brugt en kombination af skum (købt hos Frequence ) og dæmpevat.

I bunden er der nok ca 15-20 cm dæmpemateriale. Så satser jeg på at evt stående bølger ikke bliver et problem. 

Skummet er sat fast med limpistol. Resten er klipset fast (undtaget i bunden). Jeg ved ikke om det er i underkanten med dæmpning til et lukket kabinet. 

 







Ledningen klippede jeg af uransalige årsager for lang Big smile Til gengæld har jeg loddet "stikkene" fast til kablet: 


Magneten er KÆMPE, for de af jer der ikke har set enheden før: 




Posted By: Roky
Date Posted: 31 Okt 2017 at 16:57
En midlertidig opsætning ser sådan her ud: 

Det er Frosts minihøjttaler med slavebasser. 


Toppen på det sorte kabinet har jeg fineret med et stykke af det finer jeg har brugt til tophøjttalerne. Det er lidt fråds, men det var hvad jeg havde liggende. Formålet er dække samlinger fra MDF'en. 

Jeg har pt delt LR24 dB ved 200 Hz - Ingen korrektioner eller noget - Bare for at få hul igennem. 

Jeg kan afsløre så meget at de kan spille RIGTIG HØJT og magtfuldt. Så ting i mit rum begynder at vibrere. Det kunne jeg ikke før Big smile (Jeg skal nok passe på ørerne, for forvrængningen er LAV) De små højttalere har umiddelbart ingen problemer med at følge med 10"eren ved denne deling. 

Det bliver spændende at få det hele justeret ind og eksperimentere. 




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 31 Okt 2017 at 20:42
Det ser rigtig godt ud Thumbs Up


Posted By: Roky
Date Posted: 01 Dec 2017 at 10:39
Nu har jeg spillet på højttalerne i et par ugers tid. Har ikke gjort det helt vilde ud af filter endnu - Men det kommer. "Bare" baffelstep, enkelte dæmpninger af notches. 

Pt deler jeg 
Bas LR12 200 Hz
Mellemtone (ingen deling nedadtil) LR12 1700 Hz
Diskant LR12 1700 Hz. 

Enhederne spiller utrolig godt sammen! - Selvom jeg nok jar skrevet det før, er det her langt den bedste lyd jeg har haft i stuen. Enhederne måler fuldstændig eminent. Øvelsen med at lege med placering af diskant synes at have båret frugt. Den måler EMINENT. 

Ift finish er jeg blevet rigtig godt tilfreds med resultatet før:  



Efter: 






Ja, den sorte maling er ikke helt glat, men det generer mig slet ikke. 

Det er svært at få et ordentligt billede af finishen på fineren. Den synes at skifte utrolig meget afhængig af hvor meget lys der er. Jeg endte på 5 lag olie. Er rigtig tilfreds med det Big smile



Og indtil videre er den overhovedet ikke sluppet nogen steder. Jeg satser på at den vandfaste trælim og det forhold at olien hærder fineren gør, at den aldrig går løs. 


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Dec 2017 at 11:03
Det ser f...... godt ud Thumbs Up


Posted By: Hylle
Date Posted: 01 Dec 2017 at 15:08
Flot, kommer de med til julefrokost?


Posted By: Roky
Date Posted: 04 Dec 2017 at 11:33
Mange tak. 

Det er ikke umiddelbart planen :-) 


Posted By: Roky
Date Posted: 16 Jan 2018 at 19:13
Der er sket en del forandringer og forbedringer her i det nye år. 

På hardwaresiden har jeg, med inspiration fra julefrokosten, investeret i en MiniDSP OpenDRA DA8. En digital indgang (Coax SPDIF) og 8 ubalancerede udgange. Det er et SUPER lækkert produkt som jeg kun kan anbefale. Rigeligt med power i udgangene til at drive enhver alm effektforstærker. 

http://www.minidsp.com/products/opendrc-series/opendrc-da8 - http://www.minidsp.com/products/opendrc-series/opendrc-da8

Volumen kan reguleres på fronten ligesom den også "out of the box" virker med den ældre generation Apple fjernbetjening som jeg også har investeret i. Det er en seriøst lækker fjernbetjening (det er kvalitet på lige fod eller over de B&O fjernbetjeninger jeg har haft i hænderne)! Den kan styre volumen op og ned og mute lyden og skifte mellem 4 forskellige filterkonfigurationer. 

Fra PC til miniDSP har jeg også købt et miniDSP produkt kaldet "ministreamer": 

http://www.minidsp.com/products/usb-audio-interface/ministreamer - http://www.minidsp.com/products/usb-audio-interface/ministreamer

Jeg købte det via en hollandsk forhandler (den danske forhandler sælger dem ikke), som gav en ikke mindre end eminent venlig og teknisk dygtig service. 

Jeg er ovenud tilfreds med produktet. Det virker bare! Hvis andre kunne tænke sig at tage springet til aktivt delefilter, tror jeg at det PT er det bedste bud til rimelige penge. 

Jeg har været rigtig glad for mit Esi Gigaport HD+ (Og jeg har også planer med det), men generelt har jeg dårlige erfaringer med USB-lydkort. Det kræver en super optimeret computer. Og selv da har jeg oplevet problemer med støj og drivere. Med miniDSP er det plug and play. Det er ikke hundrede procent støjfrit - Men det er nede på et niveau hvor jeg tror de fleste vil kunne affinde sig med det. Jeg synes selv jeg er super kritisk ift støj/susen. 




Posted By: Roky
Date Posted: 16 Jan 2018 at 19:28
De nyeste justeringer af baskabinettet kan ses her: 

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1899&title=ny-form-for-dmpning-yamaha-ns-5000 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1899&title=ny-form-for-dmpning-yamaha-ns-5000

Ift topkabinettet har jeg også lavet nogle justeringer som har båret rigtig meget frugt. 

For det første har jeg mindsket mængden af dæmpemateriale i kabinettet. Jeg har haft en oplevelse af at det var overdæmpet - Nu er der væsentligt mere åbenhed og dynamik. Nedenstående er den nuværende dæmpning. Før var der et tykt lag i bunden og på bagsiden. Nu er der kun 2 cm skum. Enheden sidder et godt stykke fra bunden, så der er "masser" af plads til at den kan ånde. 




Jeg har også fået lavet en bedre akustisk ventil. På det ovenstående billede kan man se den gamle løsning. En rulle med dæmpemateriale og en decideret port. Den nyeste løsning er at jeg har skåret porten så kort jeg kunne og monteret et stykke frontstof og et tykt lag dæmpemateriale - Samlet med to kraftige strips. Satori-enheden kan nu bevæge sig væsentligt mere frit og der er ingen tvivl om at det er en klar forbedring fra før.

Min hjemmelavede akustiske ventil: 


hvordan det ser ud indeni kabinettet: 




Posted By: Roky
Date Posted: 16 Jan 2018 at 19:57
Og så lige en graf over forsøget. Det er muligt at de skal tages med et gran salt - Men det er tydeligt at akustisk ventil giver en mere jævn afruldning. 

At der er mere niveau mod højere frekvens for "basrefleks" skyldes at der er LR12 2800 Hz filter på. 




Posted By: felsby
Date Posted: 16 Jan 2018 at 20:07
Meget interessant, også det "urolige" basrefleks-forløb.


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Jan 2018 at 20:22
Hvis du vil konkludere noget som helst omkring afrulninger, er du nødt til at lave (velopløste) nærfeltsmålinger!


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Jan 2018 at 17:13
Originally posted by USXX

Hvis du vil konkludere noget som helst omkring afrulninger, er du nødt til at lave (velopløste) nærfeltsmålinger!

Det er hermed gjort EmbarrassedSmile

Men denne gang for baskabinettet. Ingen gating og mikrofonen placeret ca 2 cm fra enhedens støvhætte. En repræsentation af frekvens ift SPL:



Den røde graf "standard endelig" er med den originale fyld i ScanSpeak-ventilen. Jeg har forsøgt med at tage lidt fyld ud af den, men det giver i mit rum lidt for meget fylde og "boom". Standard-fyld giver et rigtig godt hug i bunden - Tør men godt med dynamik !


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Jan 2018 at 17:22
Og så et par grafer over stepresponsen. Graferne viser vel hvad der er forventeligt? 

Uden ventil, dvs et hul i kabinettet: 

 
Med 4/6 dele af oprindeligt fyld i ventilen: 



Ditto men 5/6 dele fyld i ventilen: 


Standardfyld i ventilen (hvad der synes at måle bedst og hvad jeg klart foretrækker i mit rum):



Og så et billede med lidt mere end standardfyld - En smule bedre steprespons (tættere på lukket kabinet)? Umiddelbart for "tør" i lyden til min smag.




Kommentarer modtages gerne :-) 


Posted By: USXX
Date Posted: 20 Jan 2018 at 09:22
Det ser bedre ud, men af nærfeltsmålinger at være, er de stadig noget urolige (og jeg har bemærket y-aksens inddeling). Det skyldes ofte resonanser mellem hele højttaleren og underlaget (gulv/bord/stander...). Der er fx tydelig forskel på at måle en gulvstående subwoofer, som den er, eller når man (90 kg) står oven på den - så bliver der ro. Disse resonanser behøver ikke at være direkte hørbare, for at give udslag på målingen.

Hvad er formålet med at inkludere målingen uden ventil (blå kurve)? Der er jo blot en strækt mistrimmet basrefleksafstemning. Hvis man vil sammenligne med basrefleks, bør det vel være med en afstemning, der giver mening (og i øvrigt samtidig vise portresponsen).


Posted By: Roky
Date Posted: 20 Jan 2018 at 13:52
Tak for svar og råd, meget værdsatSmile

Højttaleren er målt hvor den normalt står i mit rum - Og der er forskel om jeg måler på den højre eller venstre. Det siger vel også noget om hvor meget rummet influerer på målingen og lyden i det hele taget. 

Formålet med målingen uden ventil er at jeg ønskede at vise at i det mindste så synes måleudstyret Umik1 at kunne demonstrere en forskel = At det rent faktisk synes at virke. Det er ikke tidligere lykkes mig at kunne måle mig frem til noget der minder om noget fornuftigt. 

Jeg har ikke noget imod basrefleks :-)  - Men har nu fået mod på, på sigt, at rode med selv at trimme basrefleks. 





Posted By: USXX
Date Posted: 20 Jan 2018 at 14:39
Ved nærfeltsmåling burde du nu ikke have indflydelse fra rummet. Anyway, det bliver spændende at se/høre, hvad det ender ud med Thumbs Up


Posted By: Roky
Date Posted: 08 Feb 2018 at 14:00
Så ved jeg det til en anden god gang Thumbs Up

Jeg har eksperimenteret med en lille smule mere dæmpning i kabinettet. Placeret i en af hullerne i afstivningen (midt i kabinettet). Måske jeg lader mig snyde, men jeg synes ikke det gjorde noget godt for lyden - Den blev lidt slappere. Så jeg er endt med et lille ekstra stykke på sidevæggene bag enheden - Nu tror jeg ikke der er mere at rode med på den konto. 

Jeg har også rodet med ekstra afstivning af baskabinettet. Selvom jeg egentligt synes jeg ikke havde sparet på afstivning af kabinettet, var der alligevel plads til forbedring. Jeg kunne mærke på kabinettet at frontbaflen (på trods af 22+25 mm MDF og det samme på bagpladen) og bagpladen vibrerede en anelse. Det samme på sidevæggene bag bassen. 

Den løsning jeg fandt på var at afstive kabinettet med 12 mm gevindstang, møtrikker, "spændering", 21 mm birk (rest) og et stykke vibrationsdæmpende gummi. Sidstnævnte noget man normalt bruger som underlag til vaskemaskiner mm. (Kan købes i BAUHAUS for få penge). 

Det har givet en helt del til stivheden af kabinettet - Tydeligt ved en simpel knotest.  




Jeg har naturligvis ikke overspændt møtrikkerne- Skulle nødigt ende med et utæt kabinet Big smile

Modificeringen er så simpel og effektiv (og billig), at det nok er noget jeg vil indtænke en anden god gang. Og den optager minimalt volumen. 

Møtrikker og spændeskiver kan man købe i løst antal i BAUHAUS - I mit projekt er der for under 10 kr. 

Det kunne (måske) også være godt med en løsning, hvor afstivningen trækker kabinettet sammen. Jeg har dog ikke lige kunne finde på en løsning der er ligeså simpel som denne...





Posted By: Roky
Date Posted: 08 Feb 2018 at 14:23
Noget andet jeg har eksperimenteret med er FIR filtre og lineær fase. MiniDSP'en har både mulighed for alm IRR filtre og FIR filtre. Længden på FIR-filtrene er begrænset til "kun" 1024 tabs pr kanal. På en alm PC, er det ingen problem at lave filtre der er 16000! tabs pr kanal. Mht så mange tabs til rådighed er det muligt at lave et brickwall-filter i bas/sub-området. Men det skulle vise sig at det ikke er noget problem i mit tilfælde - Med lidt justeren frem og tilbage, kan jeg korrigere i området 30 Hz uden problemer med fasen og frekvensrespons. 

De korte filtre har også en anden positiv effekt - Delayet der introduceres med 1024 TABS er "kun" 10 ms. Programmet jeg bruger til at danne FIR filtre er Rephase (freeware) - Som jeg har en del erfaring med. 

Arbejdsgangen er som følgende: 
1) Lav en frekvensmåling for hver af enhederne (Jeg bruger REW) (her har jeg fundet at det er MEGA vigtigt at vende enhederne så de er i FASE)
2) Eksporter hver måling af enhederne (bas, mellemtone og diskant)
3) Importer hver af målingerne til Rephase
4) I Rephase tilføjes den EQ man har brug for (baffelstep, notches mv. vælg linear phase). 
Herefter glattes fasen ud- Manuelt. I den helt dybe bas har jeg ikke rettet fasen ud dvs ml 30-150 Hz. 
Derefter tilføjes filtre. For nuværende har jeg delt som følgende: 
Bas: 200 Hz LR24 dB
Mellemtone 170 Hz LR24DB og 2400 Hz LR12 dB
Diskant 2400 Hz LR12 dB
5) I Rephase dannes en "bin" fil for hver af enhederne som efterfølgende importeres til miniDSP.

Hvad jeg nu har opnået er et system der på lidt under en meters afstand har lineær fase i HELE frekvensbåndet. Med IRR filtre var dette ikke muligt. I området 200 Hz var der ikke et rent faseforløb. I overgangen mellem mellemtone og diskant var der en ren faseovergang, men overgangen var ikke lineær. 





Posted By: Roky
Date Posted: 08 Feb 2018 at 14:45

Og så lidt grafer af målinger. 

Den første graf er frekvensresponsen- Målt ca 60 cm ml mid og diskant. 

Den røde er med enhederne i korrekt fase OG med et delay på diskanten på 0,08 ms svarende til ca 2 cm. (Bas og mellemtone vendt i samme fase og mellemtone og diskant i modsat fase

Den blå er med bas og diskant ude af fase og med delay - Ca 16 dB er niveaet nede ml mellemtone og diskant. 

Den lilla er UDEN delay og med korrekt fase (ligesom den røde)

Den grønne er UDEN delay og med ikke korrekt fase mellem mellemtone og diskant.  

Man må altså ikke glemme at justere delay mellemtone og diskant ved LR filtre Big smile




Og så et par grafer over forholdet mellem frekvens og fase. Igen er den røde med korrekt polaritet mellem enhederne - Fasen er lineær over hele frekvensbåndet



Blå - Her går fasen mere eller mindre grassat omkring delefrekvensen: 



Den grønne. Uden delay på diskant og mellemtone og diskant ude af fase:

 
Og den lilla. Uden delay og enhederne korrekt polaritet. Fasen er nogenlunde jævn, men frekvensresponsen omkring deling mellem mellemtone og diskant er med et tydeligt dyk.  




Hvordan lyder det så? FIR-filtrene "lyder" mere rent og lyden slipper bedre fri fra højttalerne.

Og generelt så lyder højttalerne efter min mening ret godt. 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Feb 2018 at 15:09
Originally posted by Roky

Man må altså ikke glemme at justere delay mellemtone og diskant ved LR filtre Big smile

Det må man nemlig ikke - ved alle filtre Smile 
Jeg glemte at sætte delay på diskanten til fremvisningen af mine aktive højttalere til julefrokosten sidste år. Forfærdeligt resultat. Lydbilledet klapper sammen og øvre mellemtone/nedre diskant bliver "kornet".

Har du prøvet at lave en AB test på dine filtre med og uden faselinearisering? Jeg har en gang set en fremvisning af dette lineariserings "trick" - og det gjorde i mine ører intet godt for lyden.
Dynamikken forsvandt som dug for solen, da det ekstra filterlag (med faselinearisering) kom på.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Feb 2018 at 19:20
Nå, du har lagt lidt flere målinger og kommentarer ind i dit sidste indlæg, kan jeg se. De svarer på mit spørgsmål.
Hvis højttalerne lyder godt, så er det jo det vigtigste Thumbs Up


Posted By: Roky
Date Posted: 09 Feb 2018 at 15:23
Tak for dit indlæg. Jeg ville gerne have lyttet til dine højttalere sidste år - Super spændende med transmissionslinje. 

Ja tilføjede lidt til indlægget. Er tidligere kommet til at trykke tilbage midt i et indlæg, og så er det forfra. Hammer trælst..

Men det er en meget interessant ting du spørger ind til - Som jeg ikke har rodet så meget med. Jeg har dog oplevet at dynamikken kan forsvinde hvis man giver den for meget gas i udretningen af fasen. For nuværende bruger jeg en "baseline" for fasen - Som jeg husker det omkring +30 grader. Jeg korrigerer altså ikke fasen ned så den er ved 0 grader. Men jævnt over frekvensbåndet ved + 30 grader. 

Men jeg vil helt klart prøve med forskellige korrektioner af fasen - Måske er det reelt ikke så meget der behøves. Omvendt har jeg læst mig frem til, at det kan være gavnligt at korrigere fasen i bunden hvis der er tale om basrefleks. 

I indlæg "5" i denne tråd, er det på glimrende vis illustreret hvordan og med hvilket resultat: 

https://yabb.jriver.com/interact/index.php/topic,87538.0.html

(kan desværre ikke få det til at være et aktivt link)




Posted By: Roky
Date Posted: 22 Mar 2018 at 10:24
Der sker lydforbedringer i systemet.

For det ene har jeg klodset højttaleren op så den skråner lidt bagover. Det ser både bedre ud, men lyder også bedre. Som om at der er et bedre sammenspil mellem bas og mellemtone og en bedre kobling til rummet. 

Dernæst er samspillet mellem enhederne ved brug af Samual Harsch Topologien, virkelig godt !!!! For nuværende er delefrekvenserne 170 Hz og 2400 Hz. Det indebærer at bassen følger en akustisk respons på BW24 dB, mellemtone hhv Bessel12 dB og BW24dB og diskanten Bessel 12 dB.


Endeligt går jeg med overvelser om at prøve at lave højttaleren om til en 4 vejs, med en SB PFC 8" i et lukket kabinet på omkring 16 Liter. Hvis det er så godt som jeg håber på, er der en del træarbejde der skal udføres. Men det giver jeg mig ikke i kast med, før jeg har lavet test på om det er besværet værd.  

Og så en fremtidig idé som kræver endnu mere arbejde: Nye topkabinetter. Både i forhold til det æstetiske men også fordi mellemtonen og diskanten desværre er lidt for højt placeret i forhold til min lytteposition. Og en ting er helt sikkert, hvis det altså bliver til noget. Så bliver de ikke lavet i MDF, men i birkekrydsfiner. Jeg kunne også skære et stykke af de kabinetter jeg har nu, men jeg synes de er så pæne, at det næsten er synd at gøre det.  


Posted By: Roky
Date Posted: 21 Maj 2018 at 19:15
Hermed en opdatering. 

Jeg har flyttet delefrekvensen til 160 og 2100 hz- Som er konstrueret alene via simple PEG (minimalfase filtre). Derudover eksperimenterer jeg med lukket kabinet i bunden. 

Stepresponse:



Det er mig stadigvæk en gåde hvad der sker før nul. Men efter nul er det efter min forståelse tæt på at være teoretisk perfekt. 

Fasen er i forlængelse heraf også OK pæn:


Hævet i fasen omkring 3-4 Khz er meget afhængig af hvor jeg måler henne. Ifølge Samuel Harsch topologien VIL der være et hæv i fasen omkring delefrekvensen. 

Ift delay mellem enhederne, er der et delay på mellemtonen på 3.5 ms (120 cm) og diskanten 3.82 ms (131 cm). Teorien foreskriver at der mellem mellemtonen og diskant bør være et delay på 1/2100*0.5*1000 = 0,239 ms. Det passer jo fascinerende tæt på hvad jeg kan måle mig frem til er bedst.  

Og så et par SPL målinger. Jeg har korrigeret en smule i toppen - Fra 900 hz og op. Jeg har fundet at jeg foretrækker en responskurve der falder fra ca 1000 og er 6-8 dB nede ved 10-20 Khz- Det er i tråd med alle de artikler jeg har læst om optimal "in room frekvensresponse". Det er vildt at der er fuldt niveau ned til 30 hz !



Muligvis er niveauet et par dB for højt i bunden.

Jeg føler at jeg er ved at være i mål med de her højttalere. Jeg er faktisk så tilfreds med dem, at jeg går med tanker om at bygge et nyt kabinet med enhederne i et retro/vintage design. Med frontstof. Tanken er at kabinettet skal være bredere end det er dybt og ca 1 meter i højden.  

Det er dejligt at være nået til et punkt hvor jeg også bare kan nyde musik og ikke hele tiden føler behov for at justere et sted. Og det lyder ligegodt om jeg spiller lavt eller højt.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Maj 2018 at 21:22
Fedt at du er ved at være i mål Thumbs Up
Jeg kan godt følge dig i, at der er noget lækkert i bare at kunne læne sig tilbage og nyde musikken.

Jagten på det gode selvbyg-resultat kan være spændende, men besættelsen af det (uopnåelige) perfekte resultat kan også blive en forbandelse, der overskygger nydelsen.



Posted By: Kong Gulerod
Date Posted: 28 Maj 2018 at 17:14
Roky, jeg synes ikke jeg kan se det i tråden men hvad er målene på dine baskabinetter? Er du tilfreds med bassen som lukket kabinet uden EQ (synes ikke jeg kan se nogen steder i tråden at du EQ'er bassen?) Smile




Posted By: Roky
Date Posted: 28 Maj 2018 at 20:37
Enthusiast: Ja det er ret lækkert at være nået dertil Approve  Og jeg kan nemt følge dig, jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der står med den følelse. I hvert fald er det en stor lettelse at være vedholdende og blive ved, og så lige pludseligt falder flere af de mange brikker på plads. 

Kong Gulerod: 
Målene på bassen er 65*37*32 cm. Der er 22+25 mm MDF på for og bagside, så det kunne nemt lade sig gøre at lave dem mindre (jeg vil dog ikke bygge i MDF igen). Det interne volumen er på ca 40 liter - Og det kunne vidst også være lidt mindre uden det gør noget. 

Jeg har nu endeligt besluttet at lukke ventilerne af. Jeg tror én ventil pr kabinet i bassen er for lidt. Derudover giver det, modsat hvad jeg tidligere troede, en mindre præcis bas. Med lukket er den hurtig, kontant og med pondus. Det er næsten som at få en ny basenhed med lukket kontra akustisk ventil. Og jeg syntes det var godt med akustisk ventil! 

Jeg savner på ingen måde bund. Har ikke EQ'et dem op i bunden overhovedet. De går som jeg husker ca til 28 Hz i min lytteposition. For tiden roder jeg med at "kvæle" en stående bølge i mit rum med EQ. Med skarpe Q-filtre omkring den. Der er RIGELIGT bas og de går dybt - Hvilket jeg værdsætter. 

Jeg har overvejet andre basser, men jeg er endnu ikke stødt på en bas der kan det samme som de 10" i et mindre lukket kabinet. Dvs både spille dybt, kontant og med mulighed for at spille højt.  

Du er velkommen til et lyt hvis du har lyst/mulighed for det. 

Mit rum er ca 18 kvm. 


Posted By: Roky
Date Posted: 28 Maj 2018 at 20:43
Jeg har i et stykke tid rodet med at skråne baflen bagover. Min konklusion er at det giver klart bedre lyd end en flad baffel. Vigtigt er også at frontbaflen går HELT ned til gulvet. Hvis der er et gab mellem gulv og baffel (5-7 cm) så giver man afkald på pondus og kraft i bassen. Det er muligt at bas er nærmest rundstrålende i det område, men jeg oplever nu klart en forskel til det bedre med skrå baffel.

Det kunne være sjovt at prøve til julefrokosten med en standerhøjttaler.   



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com