Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Unibox hjælp - Nu med refleksbox simulation :-)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Unibox hjælp - Nu med refleksbox simulation :-)

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Unibox hjælp - Nu med refleksbox simulation :-)
    Posted: 05 Okt 2012 at 12:57
enhedens FS (egenresonans) fortæler jo lidt om hvor dybt enheden kan arbejde, under enhedens egenresonans der levere den faktisk intet output

prøv at brug speakerbuilder pro på forsiden, den er meget lettere at arbejde med, bare tryk på "ALTER T&S"
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
tvkartoffel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote tvkartoffel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 13:15
Jeg har prøvet simulatoren på forsiden. Den giver ca det samme om end den foreslår en lidt længere port. Ved 80l som du foreslog og en afstemning på 23 Hz beregner speakerbuilder pro også et fint output ned til 22 - 23 Hz.
Jeg tror ikke rigtig jeg forstår det med enhedens egenresonans. Jeg synes ikke rigtig det giver mening når man putter den ind i en kasse der i sig selv er et resonant system. Det må da være hele højttalerens samlede egenresonans der er interessant og ikke de enkelte komponenters?
 
MVH
Back to Top
tvkartoffel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote tvkartoffel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 20:32
Er begyndt at tænke på hvordan jeg vil udforme boksen i praksis. Jeg kan ikke finde en værdi for enhedens egen volumen (hvor meget den selv fylder i kabinettet). Er der en tommelfingerregel for at beregne en tilnærmet værdi?
 
Jeg har forløbigt brugt følgende formel som er for en keglestub:
 
V = 1/3*Pi*h*(R²+r²+R*r)
 
Det giver rundt regnet V = (1/3)*Pi*16*((29/2)²+(15/2)²+(29*15))= 6224cm3 eller rundt regnet 6,2 liter. Nu er den jo ikke massiv, så jeg runder ned til 5 liter. Passer det med hvad en 12" enhed normalt fylder?
 
MVH


Edited by tvkartoffel - 05 Okt 2012 at 20:49
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 20:52
5 liter er i overkanten, men når du laver kabinetter oppe i den størrelse, så betyder en liter altså mindre end volumen af det dæmpemateriale du bruger


http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
tvkartoffel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote tvkartoffel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 21:18
Ok.
 
Jeg har prøvet med denne beregner:
 
http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/DriverDisplacement/
 
Den giver mig ca 2,5 liter. Det er nok et bedre estimat.
 
Hvordan begregner jeg volumen at fyldet. Jeg går ikke ud fra at man bare kan gange højde, bredde og tykkelse sammen, da det jo hovedsageligt består af luft. Jeg har desuden læst at fyldet øger det akustiske volumen, så enheden i virkeligheden "ser" et større volumen er boksen fysisk set er.
 
MVH
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 21:19
det ved jeg ikke om det gør, men som det gør er at hvis de bliver fyldt for meget op, så får du en langsom og blød bas
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
tvkartoffel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote tvkartoffel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 23:17
Jeg har regnet lidt mere på det. Hvis jeg laver det hele af en 25mm mdf kommer enhed, firkantet 112cm2 (16 x7cm) port og 2 rammer afstivning med hver 4 stk 15cm x 15cm huller til at fylde næsten 18 liter. Så er der ca. 73 liter tibage ud af de oprindelige 91.
 
Det kan simulere sådan her:
 
uploads/273/kappa120.9w.refleksbox.73l.pdf

Grafer for 250w input:

uploads/273/kappa120.9w.refleksbox.73l.grafer.pdf

Grafer for 175w input, som vist omme på side 1:

uploads/273/kappa120.9w.refleksbox.73l.175w.pdf
 
Hvad mener i om det?
 
MVH
 



Edited by tvkartoffel - 05 Okt 2012 at 23:32
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz