SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed - Horn med magnestat bånd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Horn med magnestat bånd

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Status: Offline
Points: 191
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Horn med magnestat bånd
    Posted: 18 Okt 2024 at 18:29
Jeg har laengere tid ligget inde med en stak B&G Neo8s magnestat baand, fra et tidligere line array projekt og da jeg jo er en horny hornmand, taenkte jeg at det kunne være sjovt at kreere nogle horn til dem. 

Heldigvis har andre faaet tanken foer mig og med lidt inspiration fra 


kunne jeg guesstimere mig frem til en horn profil. Mine horn er dog med ligesidet horn sektioner, hvor Joseph har CNC fraeste horn. De bliver anderledes end de horn jeg har lavet hidtil, da de bliver en dipol konstruktion.

Jeg benytter ligeledes 2 stk. baand pr. baathorn.






Hornet maaler ca. h84 b46 d33 cm med en spredning på ca 90x90 grader og skulle gerne kunne bruges fra ca. 300 Hz, saaledes at jeg undgaar den traditionelle deling i 1500-4000 Hz omraadet, hvor oeret er mest foelsomt i baade amplitude og tids- domaenet. 






Maalingerne er foretaget ca 40 cm fra horn munden.

Her er en maaling med og uden horn. Blaa er med horn. Jeg faar op til 8 dB gain under 1500 Hz og som en velkommen bonus faa jeg ogsaa boostet 5-13 KHz og hele frekvensgangen bliver rettet ud, najs Tongue




Velfungerende horn og waveguides har jo to primaere formaal, at oege det akustiske output og kontrollere lydspredningen. Hornet fungerer som tiltaenkt mht amplituden og faar en foelsomhed på ca. 100dB/1w, så der skulle vaere godt med headroom men hvad med spredningen?
 
Horisontalt 0-90 grader.
Spredningen i det horisontale plan ser fin ud, med jaevnt faldende amplitude jo mere off axis der maales. 




Vertikalt 0-40 grader
Her opstaar der nogle udfasninger over 10 KHZ, pga at baandet bliver forholdsvis langt ift boelgelaengden. Men det er stadig inden for skiven, da de foerst optraeder 30-40 grader off axis. Dette indikerer at jeg nok kan noejes med noget mindre spredning i det vertikale plan, f.eks. 60 grader.  Jeg har testet med og uden fase plug uden den store forskel. 




Nu i stereo.






Edited by Frost - 12 hours 36 minutes ago at 08:11
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Status: Offline
Points: 191
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Okt 2024 at 12:57
For at finde ud af hvor langt ned i frekvens jeg kan bruge baandet har jeg lavet en forvraengningsmåling. 

Ved ca. 350 hz stiger forvraengningen.




Så hvordan ser det ud med et hoejpas filter ved 350 hz?





Med et hoejpas 48dB/Bw sat til 350 hz, kommer forvraengningen nogenlunde under kontrol og det passer meget godt med hvad jeg forventede.


Med hoajpas og EQ ser det fornuftigt ud.


Horn må ha' synergy.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Status: Offline
Points: 191
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Okt 2024 at 14:50
Jeg har lavet nogle burst decay og vandfaldsplot maalinger, som viser hvor meget energi der bliver opbygget i hornet i tidsdomaenet. De hjaelper med at se om der er problemer med uoenskede resonanser og diffraktion fra horn munden, som kan loebe tilbage ned i hornet og generere HOM's (high order modes). HOM's er et udbredt problem for mange horn pga at termineringen af horn munden ikke er korrekt udformet og kan resultere i at udbredelsen af lydboelgen ud af hornet bliver kompromitteret.

Kort sagt vil et rent burst decay resultere i ren lyd.




Det man gerne vil se er et hurtigt faldende decay efter den indledende lyd (burst). Alt det lyseblaa fnidder der er mellem 300 og 3000 Hz er fra rummet. Oppe ved 20KHz ses noget opbrud i membranen, det er heldigvis et godt stykke uden for hoereomraadet for almindelige doedelige.






Wavelet spektrogrammet ser rent ud.

¨



RT60

Alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds med resultatet med horn projektet. Der er fin kontrol over lydspredningen, burst decay er fin, kapaciteten i hornet er glimrende og de går langt nok ned til at daekke fra nedre mellemtone (350Hz) og helt op, hvilket giver en god homogenitet, da der ikke skal deles i det vigtige 1500-4000 Hz omraade.

Den naermeste fremtid byder på lidt mere hornbyg, jeg har et par ideer jeg skal have testet af. Det er sjovt at "goere det selv" 

Horn må ha' synergy.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Status: Offline
Points: 666
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 hours 37 minutes ago at 08:10
Det ser godt ud Schlager Thumbs Up
Tak for den grundige gennemgang. Det er altid spændende at læse. 
Hvordan ser det ud hvis du viser den vertikale spredning med et 50db spænd på y-aksen? 

Hvis du har brug for at se en normaliseret respons (både hor og ver), så vil det være ret hurtigt for dig at eksportere målingerne som .txt og hive dem ind i virtuixcad. Jeg synes det gør det lidt nemmere at forestille sig spredningen. Jeg mener også REW har nogle normaliseringsværktøjer, men jeg har ikke selv brugt dem :) 

Retter du frekvensgangen ud opadtil, for at få lidt mere med i toppen eller? 
Dumt spørgsmål. når du har vist din korrigerede frekvenskurve Embarrassed 



Edited by Frost - 12 hours 27 minutes ago at 08:20
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Status: Offline
Points: 191
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 4 hours 25 minutes ago at 16:22
Hej Frost, jeg vil prøve at se på det virtuixcad og få målinger ind og simulere spredningen. 
Skal dog have foretaget nogle nye vertikale målinger, da jeg af en eller anden grund, kun har gemt et screenshot af vertikale målingerne og ikke som en REW mdat fil Pinch så jeg kan ikke ændre y-aksen. Den er pt på 10-80 dB altså et spænd på 70 db, tænker ikke 50 dB spænd ændre det store Wink men måske jeg overser noget. Care to elaborate?Big smile

I øvrigt fedt at man kan bruge æøå, velkommen til 2024 LOL


Horn må ha' synergy.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.