![]() |
OB med 18" |
Post Reply
|
Page 123> |
| Author | |
USXX
Pro medlem
Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3317 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: OB med 18"Posted: 16 Jun 2026 at 07:52 |
|
Jeg er ikke begyndt at rode med filter endnu, men det bliver en forholdsvis lav deling omkring 150 Hz, vil jeg tro.
|
|
![]() |
|
Chabar
Selvbygger
Joined: 14 Jun 2011 Location: Danmark Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 Jun 2026 at 17:24 |
|
Spændende projekt! Har selv noget lignende i tankerne, men det ligger nogle år ude i fremtiden desværre. |
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 27 Maj 2026 at 13:48 |
|
Det ligner et 3. ordens filter på bassen. Så lander følsomheden i fjernfeltet (under frifeltsbetingelser) omkring 91 dB med -3 dB ved 38-40 Hz. Det er ret fint.
|
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 25 Maj 2026 at 17:09 |
|
Nu er jeg kommet så langt, at jeg kan lave målinger og begynde på filteret (når enhederne er monteret). Så mangler der bare den ekstra baffel og lidt maling.
![]() ![]() |
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 19 Maj 2026 at 09:51 |
|
Nej, jeg vil absolut ikke pille ved SB20FRPC. Den er valgt, fordi den er, som den skal være til opgaven (det er en delikat enhed, så man kan næsten kun ødelægge responsen ved at forsøge at modificere den). Den har allerede en kantlimning på skumbølgen, så kantresonansen er ganske ubetydelig. Opbrydningerne er netop ikke et problem på denne enhed, der er beregnet til at blive brugt som fuldtone. Der er ikke "ægte"/ringende resonanser i øvre mellembånd/nedre diskant (det fremgår af off-axis responsen). Det er der derimod på SB20PFC, omend det ikke er slemt/udpræget, og SB20PFC kan da også fint bruges i en stor 2-vejs, selv om den primært er tænkt som bas.
|
|
![]() |
|
Enthusiast
Excentrisk
Joined: 19 Okt 2011 Location: Storkøbenhavn Status: Offline Points: 1182 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 19 Maj 2026 at 08:11 |
|
Du vil benytte SB20FRPC med deling omkring 1.5kHz.
Har du planer om at lave lidt dæmpning på membran/kant for at håndtere opbrydninger/resonanser? Kantresonansen på fuldtoneenheden er ikke lige så udtalt som på den almindelige SB20, så man kan måske roligt benytte den gennem hele mellembåndet? Jeg spørger, da du tidligere har vist en massedæmpning af membranen på standard SB20, så måske du havde planer om noget tilsvarende her?
|
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 Maj 2026 at 14:19 |
|
Horn og drivers.
![]() |
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 Maj 2026 at 18:16 |
|
Endnu et lille skridt.
![]() |
|
![]() |
|
Enthusiast
Excentrisk
Joined: 19 Okt 2011 Location: Storkøbenhavn Status: Offline Points: 1182 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 06 Maj 2026 at 08:44 |
|
Spændende med målingerne. Også interessant at se den isolerede effekt af masseloadingen.
Afhængig af hvor du lægger lavpasfilteret, så får du vel -3dB omkring 30-35Hz (i nærfelt). Det skal nok blive godt.
|
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 Maj 2026 at 10:15 |
|
Her er nærfeltsrespons med (gul kurve) og uden mass-loading (dvs. kompression). Der kommer et beskedent hæv omkring 400 Hz, men det er intet i forhold til det kraftige peak (ved 200-300 Hz), man ser ved typisk slot-loading, hvor der er en egentlig kanal (der let modelleres som en transmissionslinje). Det skal dog også siges, at jeg kører med et lavt kompressionsforhold her (dels af æstetiske hensyn, dels fordi jeg prioriterer direkte udstråling). Forholdet er ca. 1,6:1. Resonansfrekvensen rykkes nøjagtig 1 Hz ned (fra 29,9 Hz til 28,9 Hz), men det kan ikke ses på Qts, at strålingsmassen er øget en lille smule (tabet stiger jo marginalt samtidig). Qms og Qts ligger på henholdsvis 3,8 og 0,46.
Jeg oplever ikke entydig forskel lyttemæssigt ved dette kompressionsforhold, men det er ikke noget, der skader i forhold til 'attack' - dog bliver karakteren også en anelse mere hul opadtil, men det hører man næppe, når enheden bliver filtreret med en stor spole (jeg har kun lyttet uden filter). Det skal lige bemærkes, at dykket ved 60 Hz er en baffelresonans, som let lader sig dæmpe helt - den er væk, så snart man holder på den øvre del af baflen, så når den ekstra baffel og de skrå sider kommer på, er det problem løst. ![]() Edited by USXX - 05 Maj 2026 at 10:21 |
|
![]() |
|
Post Reply
|
Page 123> |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |