![]() |
Smæk for alle pengene (AM 3.4) |
Post Reply
|
Page <1 333435 |
| Author | |
USXX
Pro medlem
Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3259 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 Aug 2025 at 10:07 |
|
Nej, det bliver ikke de enheder - men det bliver selvfølgelig nogle af vores egne enheder (fra hylden).
|
|
![]() |
|
Frost
Admin Group
Joined: 21 Nov 2008 Location: Horsens Status: Offline Points: 702 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 Aug 2025 at 10:10 |
kabinettet er vist også lidt stort til basserne når jeg nu tænker mig om ![]() Glæder mig til at høre mere
![]() |
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 Sep 2025 at 13:31 |
|
Basserne er SB23NBACS45-8. Jeg har målt ulineære parametre og kørt box-simuleringer med frekvensafhængig model for dæmpematerialet (baseret på egne målinger). Jeg har så afprøvet (målt og lyttet) enheden i forskellige lukkede kasser med varierende mængde dæmpemateriale. Målt Qtc stemmer overens med simuleringer på 2. decimal. Min konklusion (med denne enhed - og det er ikke nødvendigvis generelt gyldigt) er, at Qtc skal ligge omkring 0,6. Jeg har lyttet i området 0,5-0,8. Selv ved Qtc=0,7 synes jeg, at det tenderer til at blive lidt uldent/boomy. Jeg kan se på nettet, at mange foretrækker et Qtc på 0,7-0,9 for lukkede højttalere, men der er jeg helt klart ikke. Det fungerer med 0,7 - det er differentieret men ikke helt luftigt/frigjort nok i bunden. Til gengæld bliver det lige til den tørre side, når man går ned i 0,5 (men det kan måske være en fordel, hvis room-gain er mere udtalt). Her skal jeg lige bemærke, at jeg justerer Qtc via (ægte) volumenændring og ikke ved at variere mængden af dæmpemateriale, som både ændrer absorptionstabet og det akustiske volumen. Der er ret markant forskel lyttemæssigt, når man øger volumen og går fra et Qtc på 0,7 og ned til 0,6. Jeg er endt med ca. 40% fyld i kabinettet - 50% er absolut max., men selv her begynder det at gå ud over dynamikken. Alt i alt betyder det, at de to basser tilsammen skal have 120 liter (netto luftvolumen).
Edited by USXX - 04 Sep 2025 at 13:33 |
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 Dec 2025 at 11:26 |
|
Jeg kan tilføje, at højttalerne bliver bestykket med to diskanter pr. side (med modificeret front, så de kan monteres tættere på hinanden, omend det faktisk ikke er helt så afgørende endda).
Der kommer en byggetråd engang til foråret.
|
|
![]() |
|
felsby
Excentrisk
Joined: 13 Feb 2010 Location: Brabrand Status: Offline Points: 1531 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 Dec 2025 at 13:44 |
Spændende! Hvad opnår du med to diskanter udover højere SPL?
|
|
![]() |
|
USXX
Pro medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 Dec 2025 at 18:36 |
|
Dobbelt membranareal.... forbedret dynamik og lavere forvrængning.
|
|
![]() |
|
Post Reply
|
Page <1 333435 |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |