SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed - Smæk for alle pengene (AM 3.4)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smæk for alle pengene (AM 3.4)

Post Reply Post Reply Page  <1 333435
Author
Pro medlem
Pro medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2025 at 10:07
Nej, det bliver ikke de enheder - men det bliver selvfølgelig nogle af vores egne enheder (fra hylden).
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2025 at 10:10
Originally posted by USXX USXX wrote:

Nej, det bliver ikke de enheder - men det bliver selvfølgelig nogle af vores egne enheder (fra hylden).

kabinettet er vist også lidt stort til basserne når jeg nu tænker mig om Embarrassed

Glæder mig til at høre mere Clap
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2025 at 13:31
Basserne er SB23NBACS45-8. Jeg har målt ulineære parametre og kørt box-simuleringer med frekvensafhængig model for dæmpematerialet (baseret på egne målinger). Jeg har så afprøvet (målt og lyttet) enheden i forskellige lukkede kasser med varierende mængde dæmpemateriale. Målt Qtc stemmer overens med simuleringer på 2. decimal. Min konklusion (med denne enhed - og det er ikke nødvendigvis generelt gyldigt) er, at Qtc skal ligge omkring 0,6. Jeg har lyttet i området 0,5-0,8. Selv ved Qtc=0,7 synes jeg, at det tenderer til at blive lidt uldent/boomy. Jeg kan se på nettet, at mange foretrækker et Qtc på 0,7-0,9 for lukkede højttalere, men der er jeg helt klart ikke. Det fungerer med 0,7 - det er differentieret men ikke helt luftigt/frigjort nok i bunden. Til gengæld bliver det lige til den tørre side, når man går ned i 0,5 (men det kan måske være en fordel, hvis room-gain er mere udtalt). Her skal jeg lige bemærke, at jeg justerer Qtc via (ægte) volumenændring og ikke ved at variere mængden af dæmpemateriale, som både ændrer absorptionstabet og det akustiske volumen. Der er ret markant forskel lyttemæssigt, når man øger volumen og går fra et Qtc på 0,7 og ned til 0,6. Jeg er endt med ca. 40% fyld i kabinettet - 50% er absolut max., men selv her begynder det at gå ud over dynamikken. Alt i alt betyder det, at de to basser tilsammen skal have 120 liter (netto luftvolumen). 

Edited by USXX - 04 Sep 2025 at 13:33
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2025 at 11:26
Jeg kan tilføje, at højttalerne bliver bestykket med to diskanter pr. side (med modificeret front, så de kan monteres tættere på hinanden, omend det faktisk ikke er helt så afgørende endda).

Der kommer en byggetråd engang til foråret.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2025 at 13:44
Originally posted by USXX USXX wrote:

Jeg kan tilføje, at højttalerne bliver bestykket med to diskanter pr. side (med modificeret front, så de kan monteres tættere på hinanden, omend det faktisk ikke er helt så afgørende endda).

Spændende! Hvad opnår du med to diskanter udover højere SPL?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2025 at 18:36
Dobbelt membranareal.... forbedret dynamik og lavere forvrængning. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 333435

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.