SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed - SkramL III
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SkramL III

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Pro medlem
Pro medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SkramL III
    Posted: 21 Jan 2026 at 10:45
Jeg laver lige en lille byggetråd for ikke at spamme påskefrokosttråden for meget.

De indledende øvelser kan ses her: 

Nu er også raspet bagkanter ved basserne (jeg fik ikke affaset kanterne, inden jeg monterede baflerne), lavet skyggenot og slebet lakken af fineren, så der kan grundes/males (ved lejlighed).

Edited by USXX - 21 Jan 2026 at 10:46
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2026 at 08:46
Det ser spændende ud.
Jeg er lidt overrasket over at se en MTM fra din side. 
Jeg troede du var indædt modstander af det princip?

Du har måske tænkt dig at den skal ligge horisontalt?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2026 at 09:02
Nu ved du jo ikke, om den er tænkt som 2½-vejs Wink, men det er den nu ikke i udgangspunktet, så det er en 2-vejs MTM. Der er som sådan ikke noget galt med MTM-princippet. Det er bare følsomt m.h.t. lyttehøjden, og generelt har jeg ikke brudt mig særlig meget om de kommercielle MTM-konstruktioner, jeg har hørt. Der findes selvfølgelig vellykkede af slagsen, og her må jeg fremhæve bknielsen's højttalere, som er decideret fremragende. Min konstruktion er endt sådan ud fra de forhåndenværende søms princip. Kabinettet passer perfekt til to SB12NRX25-8 i basrefleks, og diskanterne (SB21SDCN) havde jeg liggende i forvejen. Dette er en lille højttaler, hvor enhederne sidder tæt, så i fjernfeltet bliver MTM næppe et kompromis. Nej, de skal ikke ligge horisontalt.

Edited by USXX - 29 Jan 2026 at 09:03
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2026 at 09:19
Jeg havde ikke overvejet 2½-vejs løsningen, nej Smile
Jeg drillede også bare, fordi jeg har hørt dig omtale MTM princippet i kritiske vendinger tidligere Wink
Jeg er slet ikke i tvivl om, at du nok skal få det til at fungere. 
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2026 at 09:46
Dem glæder jeg mig MEGET til at høre USXX, og tak for den flotte omtale af mine MTM Embarrassed. Jeg har noget på vej, jeg tror bliver bedre. Men de kommer ikke til træf, før jeg er tilfreds.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2026 at 08:24
Så er jeg kommet lidt videre. Dæmpning består af 8 mm filt på sider, top og bund. På bagvæggen er der 40 mm fåreuld. Der er indtil videre malet én gang. Finish kommer ikke i højsædet i dette projekt. Jeg har brugt, hvad jeg havde af maling og ruller (bortset fra den grønne maling, Panduro Furniture Paint, som fås i 9 forskellige farver i 250 ml bøtter - én bøtte rækker rigeligt. Super lækker maling at arbejde med).

Edited by USXX - 09 Feb 2026 at 18:22
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2026 at 08:12
Der skete lidt mere i går. Der er lavet indledende målinger, og jeg er begyndt at simulere filter. Vanen tro kommer filtrene med på fumlebræt (jeg når ikke at få bestilt komponenter og bygget filteret ind i kassen). Det bliver givetvis heller ikke et færdigtrimmet filter, I kommer til at høre. Foreløbig ser det rigtig fint ud som 2-vejs med 2. ordens filter og baffelstep-korrektion på bassen samt 2. ordens filter med en enkelt dæmpemodstand på diskanten, som vil være tilsluttet i modfase. Der kommer måske en "krølle" på diskantfilteret, som I nok ikke har set før. Som det tydeligt fremgår, mangler der stadig et lag grøn maling.

Edited by USXX - 11 Feb 2026 at 08:13
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2026 at 11:45
Der bliver det her, I kommer til at lytte på.

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2026 at 18:20
Spændende! Dem glæder jeg mig til at høre!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2026 at 13:37
Det ender givetvis med denne konfiguration i stedet (det ser lidt bedre ud i bunden under baffelsteppet). Jeg får forhåbentlig tid til at lyttetrimme en lille smule i løbet af næste uge, så det ikke bliver et helt råt filter, der kommer med. Jeg tager lidt ekstra komponenter med, så der evt. kan finjusteres i lytterummet på dagen, hvis der skulle blive tid til det.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.