![]() |
ScanSpeak projekt (2-vejs) |
Post Reply ![]() |
Author | |
bknielsen ![]() Excentrisk ![]() ![]() Joined: 23 Jun 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 624 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 12 Mar 2025 at 17:45 |
Jeg har aldrig lavet en stander højttaler til mig selv, så nu er det vist min tur til at starte et nyt højttalerprojekt. Det er et rent ScanSpeak projekt med 18W4831G00 og D3004/660000. Jeg vil forsøge at være så pernittengryn med mine målinger og simuleringer som muligt, og se om jeg kan ramme næsten rigtigt med delefilter i første hug. Dog lægger jeg ud med et par prøvekasser, jeg havde fra tidligere modificeret med ny baffel: Højttaleren: ![]() Og delefilter simulering: ![]() |
|
Diskant skal være der, men ikke høres.
|
|
![]() |
|
USXX ![]() Pro medlem ![]() Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3199 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det ser jo umiddelbart rigtig godt ud.
Hvad er betingelserne for de målinger, der ligger til grund for simuleringen?
|
|
![]() |
|
bknielsen ![]() Excentrisk ![]() ![]() Joined: 23 Jun 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 624 |
Fremgangsmåden er følgende: - Bassen og diskant er målt hver for sig ud for enhederne på en halv meters afstand fra 0 til 180 grader (0-90 grader i 5 graders step, resten i 10 graders step). Jeg mener VituixCad interpolerer mellem målingerne. - Bassens målinger er splejset med den baffelstepkompenserede nærfeltsmåling. Det gør det meget lettere at se, hvor man skal splejse og få niveauerne rigtigt (Frost gav mig det tip). - Ved måling er højttaleren roteret tilnærmelsesvis omkring bassens svingspoles centrum aksialt. Min drejeskive er ikke helt stor nok, så måske er jeg lidt for langt bagud. - Ved at betragte det simulerede baffelstep, har jeg besluttet mig for at bassen er fuldstændig rundstrålende under 100Hz, som det fremgår af simuleringen. Hvad har jeg gjort forkert?
![]() |
|
|
|
![]() |
|
USXX ![]() Pro medlem ![]() Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3199 |
Alt er godt
![]() |
|
![]() |
|
Tak, så begynder jeg at finde filterstumper.
Jeg har også hentet er par artikler om polar opmåling. Nu er vist et godt tidspunkt at opfriske det på.
|
|
|
|
![]() |
|
Hylle ![]() Pro medlem ![]() Joined: 08 Jan 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 670 |
Det er nogle gode klassiske enheder, dem skal du nok blive glad for. Jeg glæder mig til at høre resultatet.
![]() |
|
![]() |
|
@Hylle: Ja, det er fede enheder. 18W Revelator kender jeg, fra det jeg lavede til @felsby, den er jo go. D3004/660000 prøver jeg for første gang, og jeg må bare sige, at den lyder virkelig smooth, men med de detaljer man har brug for og uden S betoninger. Dét er også en virkelig fed enhed. I første hug lød det godt. Men bassen rullede en anelse for tidligt af og lidt andre mindre justeringer, så nu har jeg den "krop" i mellemtonen jeg gerne vil have. Jeg har lavet ændringerne i simuleringen også, og det ser stadig fint ud. ![]() Jeg kunne så ikke lade være med at tænke på, at det ikke var samme filter som Troels Gravesen ville bruge. Tilter man højtaleren 9 grader (fordi mit kabinet er uden steppet baffel, som Troels bruger) og sætter diskanten i modefase virker det, han bruger, også, ser det ud til. Jeg prøver nok begge løsninger, og ser hvad jeg bedst kan lide: ![]() |
|
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |