![]() |
Sammenkobling af flere højttalerenheder |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Author | |
USXX ![]() Pro medlem ![]() Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3199 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og inden du spørger; porthastigheden beregnes selvfølgelig med den endelige ækvivalente enhed, da det er dens areal, der driver det hele.
|
|
![]() |
|
syncroniq ![]() Admin Group ![]() ![]() Joined: 08 Feb 2008 Location: Randers Status: Offline Points: 1569 |
Hey,
Ved lukket skal du trykke Calc. Vb (ellers får du bare beregnet en ny Qtc). Ved refleks skal du trykke "Max Flat". Så skulle der gerne være forskel.
|
|
![]() |
|
syncroniq ![]() Admin Group ![]() ![]() Joined: 08 Feb 2008 Location: Randers Status: Offline Points: 1569 |
Hey,
Jeg sender de nye værdier over i grafen der beregner lufthastigheden. Altså Vas*2 hvis det er, osv. Men Pe bliver også x 2.
|
|
![]() |
|
USXX ![]() Pro medlem ![]() Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3199 |
Jeg ved ikke, hvad Math.pow er. Jeg håber blot, at du ikke regner på et tabsfrit (dvs. ideelt) system - det er for misvisende. Hvis ikke brugeren skal kunne ændre Ql, bør denne sættes til 7 for et basreflekssystem, da det er en meget typisk værdi (og der står 7, ikke 0,7 - det har ikke noget med afstemningen at gøre).
Edited by USXX - 01 Mar 2011 at 13:55 |
|
![]() |
|
Jeg bliver nødt til at vente med at kigge mere på det, til du er endelig klar til test.
Edited by USXX - 01 Mar 2011 at 13:46 |
|
![]() |
|
Ok, jeg kan se, at Ql indgår i formlerne på diysubwoofers.org - og de anbefaler også at sætte Ql til 7 (gælder kun basrefleks).
|
|
![]() |
|
Derimod regner de tilsyneladende tabsfrit ved lukket kabinet. Det går heller ikke helt så galt her, men jeg synes nu stadig, det er en lidt grov tilnærmelse.
De dækker sig nu sådan set ind ved at sige, at Qtc er det samlede system Q, hvilket også er korrekt, men at Qtc så er påvirket af box-tab og ikke alene er bestemt ved enhedens parametre og et kabinetvolumen er så en anden ting... Edited by USXX - 01 Mar 2011 at 14:14 |
|
![]() |
|
Hey,
Jeg kan se der er mange ting der skal laves. Men tror vi skal tage en ting af gangen, ellers bliver jeg ikke færdig med noget som helst :) Basrefleks parallel: Det jeg kan se der sker nu, er at med 1 enhed får jeg f.eks. 10 liter tunet til 50Hz. Med samme enhed, men med to i parallel får jeg dobbelt liter og samme tuning. Porthastigheden stiger ved to enheder, hvilket den vel også skal da der er større belastning på samme størrelse port. De andre grafer ændre sig ikke en mm. SPL stiger 3,01dB. Lukket parallel: Med en enhed får jeg ud fra Qtc 0.707 5 liter og 90Hz Fb. Med to enheder får jeg dobbelt liter og samme tuning og SPL stiger 3,01dB. Jeg har en fejl i serie delen for coneexcursion og portspeed. Der kommer ingen graf. Det skal jeg lige hitte ud af hvor fejlen er.
|
|
![]() |
|
Hey,
Seriefejlen var fordi jeg glemte at runde tallet af. Basrefleks: Ved 2 enheder i Serie stiger SPL med 3.01dB, dobbelt volumen, samme tuning. ConeExcursion falder med to enheder, men porthastigheden stiger. Lukket: volumen dobles og SPL stiger 3.01dB.
|
|
![]() |
|
SPL skal stige 6 dB for samme spænding, men da du holder effekten konstant, giver det kun 3 dB ekstra - det skal du måske lige gøre opmærksom på.
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |