SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed - Purifi bas
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Purifi bas

Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Excentrisk
Excentrisk

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2025 at 13:32
Originally posted by Frost Frost wrote:

Ahh, jeg antog bare at det var tx udgaven :D Den er altså også fed den store Be dome Thumbs Up

Ærligt, så ville jeg tage både Sb og purifi frem og lytte til dem i fri luft, og så ville jeg vælge den jeg synes lød bedst. Jeg synes begge enheder giver god mening :) 

Tak for kvalificeret svar 👍😊

Så må jeg i gang med træ og værktøj.

DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2025 at 17:00

Nu du kører aktivt på dine højtalere, så har du jo mulighed for at forme frekvensgangen som du lyster. 
Når du vælger et lukket kabinet betyder det at det udelukkende er membranen der skal generere lydtrykket. Derfor kan du rimelig simpelt vurdere to enheder imod hinanden når det handler om SPL. Hvis du ganger Sd (membranareal) med enhedens vandring, så får du et volumen. Jo større dette volumen er, jo mere spl kan du klemme ud af enheden (givet at du har effekt nok) :) 

Jeg hældte 600W i 2 stk 6,5Purifi i lukket 40 liter - per side. Ved +/-10mm skete der stadig ingenting.... altså forstået på den måde, at jeg slet ikke kunne få den samme oplevelse, som jeg kan få med en Satori WO24P.
Der må være en faktor der spiller ind på en enhed, hvor den simpelthen ikke yder det samme, simpelthen fordi parametrene for enheden ikke egner sig til et lukket kammer.
Jeg har også forsøgt med 3 stk SS 18W8545 i 60 liter lukket - per side... hvilket heller ikke rigtig kunne skubbe luft - men trods alt bedre end Purifi - nok mest fordi der var 50% mere membranareal.
Jeg tror stadig vi skal se en Purifi, som et rigtig godt forsøg/eksempel på en alt-i-en enhed der fungere bedst med passive basser og i en 2 vejs konstruktion, hvor en god mellemtone ønskes, samtidig med at vi har en god lineær slaglængde og lav forvrængning i samme enhed.
Hvis man bare acceptere et 3 vejs design, så er der langt billigere og nemmere måder at få en god mellemtone og bas.
Back to Top
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2025 at 17:14

Hvis du nu bruger en L-T, så du lineariserer basoutputtet fra purifi enheden og derefter tilføjer det hi-pass filter du skal bruge, så burde det altså fungere ret godt. Purifi enheden vil kunne håndtere en del effekt før den brokker sig, når du deler den som du nævner. 
Hvis du fokuserer på data/performance under 300hz, så tror jeg at Purifi vil have overtaget. SB lyder nærmest altid godt, men kan nok ikke følge med når man snakker forvrængning under 300hz. 

Hvor meget forvrængning kan vi fornemmer under 300Hz?
Jeg er på nippet til at holde lidt med dig, da jeg oplevede hvor meget jeg hentede ved at skifte fra 23NRX til WO24P, selvom jeg kun spiller op til 400Hz. En pokkers masse trælse "artifakter" eller hvad dælen der drillede, forsvandt simpelthen ved at skifte enhed - samme forstærker, EQ, filter, kabinet, volumen, SPL og rum.
Men prisen/hoppet op til 4 stk 8" eller 10" Purifi.... damn det er mange penge Shocked
Og allerede nu, skal jeg dæmpe min KEF coax ca 4 dB for at 2 stk WO24 i parallel med 350W i 4h ohm kan følge med. Med purifi skulle jeg nok dæmpe coax's 8dB.
Men jeg kunne selvølgelig også sætte en H-amp på den, så de får 1300W i 4 ohm og ændre indgange så der kommer 3dB mere gain, da man ikke høre suset fra DSP'en så meget i bassen LOL
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2025 at 22:41
Når jeg starter Enclosure Tool i VituixCad og vælger den Purifi enhed i 10 liter giver det Fb 58 hz. Så har du vel ikke brug for at booste i bunden? - Det kan selvfølgelig godt være det er nødvendigt i praksis for at få nok fylde i lyden.

Uden EQ og i 10 liter får jeg det her:

10 Liter med LT 58 hz Q 0,6 = 50 hz Q 1.0 (boster fladt til 50 hz)
Stiplet linje simulerer +6 dB 40 hz med Q=1.0 (altså noget dynamik fra musik).

Edited by Roky - 21 Jul 2025 at 22:51
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2025 at 12:17
Tak for input! Smile

Det er ud fra Digital_thor's erfaringer, at jeg startede tråden.
For det lyder jo som om teori og praksis ikke stemmer overens 🤔

Når jeg også simulerer den Purifi, så får jeg et resultat, hvor lidt EQ vil kunne klare det.
Så jeg ville høre om andre kunne bekræfte Digital_thor's erfaringer.

DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2025 at 20:19
Det skal retfærdigt siges, at mit rum "suger" bas. Højttalere spiller generelt langt mere bas i alle andre rum end mit.
Det må skyldes konstruktionen af "bløde" vægge og gulv og de åbne døre ind imod gangen osv.
Rum der er lavet med mursten og beton, har en tendens til at "holde" på bassen i modsætning til min lejlighed.
De 4 Purifi basser spillede jo ok bas til vores julefrokost på Fyn sidste år - i et noget større lokale - men med hårde vægge og gulve - så det skal tages med.
Jeg prøvede faktisk også at begrænser volumen i mine kasser - altså lukke det af inden i, så jeg kom ned på ca. 25 liter til 2 stk Purifi 6,5". Det gjorde ikke møj forskel.
Resten af systemet  subwoofere og mellemtone/diskant - skulle også dæmpes meget, for at kompensere for den meget lavere følsomhed. Og vi snakker 2 stk 4 ohm Purifi i parallel - hvilket er derfor mine forstærkere kom op på ca. 500W i de 2 ohm. Men den smule gain man får fra den ekstra effekt, er ikke nok.
Jeg har oplevet det før. Bruger man ikke en given enhed til dens designede formål, så får man meget mindre ud af den.
Når man ser på databladet, så ruller Purifi også meget hurtigere af. Den 6,5" jeg har, har mistet 12dB ved 40Hz - hvor en 7,5" Satori eller f.eks Dayton 8" kun mistet 5dB - ifølge deres datablad altså.
Men igen, jeg kan ikke regne ud under præcis hvilke forhold de oplyse deres kurve i databladet. Er det en åben baffle, lukket kasse osv.
Selv Purifi's 8" alu woofer, er rullet 10dB af ved 40Hz. Så der ryger lige dobbelt så mange dB hos Purifi.... hvilket giver meget god mening hvorfor der skal nogle passive basser eller port til, for at få noget af den dybe bas med i forhold til konkurrenterne.

Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2025 at 13:50
Jeg bygger med den Purifi 😊

Mon ikke det nok skal gå 🤞

Tak for input! 👍

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.