![]() |
Purifi bas |
Post Reply
|
Page <123> |
| Author | ||
daniels
Excentrisk
Joined: 03 Jan 2009 Location: Ringsted Status: Offline Points: 426 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 Jul 2025 at 10:22 |
|
|
Nu var det ikke deling opad til, denne tråd går ud på 😊
Det er hvor langt ned i frekvens de kan spille uden port/slavebasser 😉 - Om de overhovedet er egnet til at spille ned til f.eks. 70-80Hz med rimeligt output. På papiret ser f.eks. SB MW19TX-4 ud til at være "bedre" nedadtil hvis man kun ser på følsomheden: 90dB for SB vs 85dB for Purifi (hvis man ser lige under 100Hz) Det er 8 Ohms udgaven jeg har = PTT6.5X08-NFA-01 |
||
|
||
Frost
Admin Group
Joined: 21 Nov 2008 Location: Horsens Status: Offline Points: 701 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 Jul 2025 at 10:55 |
|
|
Nu du kører aktivt på dine højtalere, så har du jo mulighed for at forme frekvensgangen som du lyster.
Når du vælger et lukket kabinet betyder det at det udelukkende er membranen der skal generere lydtrykket. Derfor kan du rimelig simpelt vurdere to enheder imod hinanden når det handler om SPL. Hvis du ganger Sd (membranareal) med enhedens vandring, så får du et volumen. Jo større dette volumen er, jo mere spl kan du klemme ud af enheden (givet at du har effekt nok) :)
|
||
![]() |
||
Schlager
Enthusiast
Joined: 13 Jan 2018 Location: Slagelse Status: Offline Points: 215 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 Jul 2025 at 10:59 |
|
|
Pointen er jo at når du kan bruge Satori til mindst 200 Hz, hvorfor så prøve at presse mellemtonen ned til 80 Hz? Men du kan jo prøve begge ting og sammenligne.
|
||
|
Horn må ha' synergy.
|
||
![]() |
||
Frost
Admin Group
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 Jul 2025 at 11:04 |
|
Jeg har et sæt mw19TX-8 og jeg er meget tilfreds med mellemtonegengivelsen fra dem. ![]() |
||
![]() |
||
Frost
Admin Group
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 Jul 2025 at 11:20 |
|
Hvis du nu bruger en L-T, så du lineariserer basoutputtet fra purifi enheden og derefter tilføjer det hi-pass filter du skal bruge, så burde det altså fungere ret godt. Purifi enheden vil kunne håndtere en del effekt før den brokker sig, når du deler den som du nævner. Hvis du fokuserer på data/performance under 300hz, så tror jeg at Purifi vil have overtaget. SB lyder nærmest altid godt, men kan nok ikke følge med når man snakker forvrængning under 300hz.
|
||
![]() |
||
daniels
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 Jul 2025 at 12:16 |
|
Ja, men jeg vil helst ikke booste for meget og tvinge enheden til at levere varen 😉 Effekten bør ikke være noget problem 😎 Regnestykke: SB: Linear coil travel (p-p) 13.6 mm Sensitivity (2.83V/1m) 93 dB (ca. 90dB v/80Hz) Sd 158 cm2 Volumen: Sd*p-p = 2148,8 Purifi: Linear excursion, Xlin ±9.8mm = 19,6 mm SPL @ 2.83Vrms/1m, 300-800Hz, 86.9dB (ca. 82dB v/80Hz) Effective piston area, Sd 132.7cm2 Volumen: Sd*p-p = 2600,92 Det fortæller dog ikke noget om udgangspunkt i frekvens og følsomhed (?) 🤔 Ved de 80Hz er der 8dB til SB's fordel 😐 Hvad vil du anbefale til mit brug, ud fra de ønskede specs? Du taler jo varmt om dem begge 😉 Det virker som om du hælder mest til Purifi, grundet den lave forvrængning.
Edited by daniels - 21 Jul 2025 at 12:23 |
||
|
||
Frost
Admin Group
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 Jul 2025 at 12:37 |
|
De 8db højere følsomhed betyder teknisk set ikke at der er forskel mellem to enheders max spl :) så længe din forstærker kan blive ved med at levere effekt:) Som du selve beregnede før, så kan Purifi faktisk levere højere spl, trods mindre membranareal. Jeg synes ikke du skal være så bange for at lave boost, så længe du gør det med et korrekt linkwitz transform. Du mister ikke baskvalitet ved at linarisere bassen. Tværtimod, kan man næsten sige. Der hvor det kan gå hen og blive en ulempe, er når man har et lidt urealistisk ønske om både høj spl og dyb bas. i dit tilfælde vil det jo ikke blive et problem, da du har et højpas led på efterfølgende.
Edited by Frost - 21 Jul 2025 at 13:03 |
||
![]() |
||
Frost
Admin Group
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 Jul 2025 at 12:49 |
|
Uha det er et svært valg. Begge enheder er jo rigtig fede, men fordi du jo allerede har TX membraner som øvre mellemtone og diskant, så tror jeg altså jeg havde gået med en SB19TX. om ikke andet så ser det fedt ud visuelt :D Purifi har nok en lille fordel i nedre mellemtone/øvre bas for at være helt ærlig, men SB lyder bare rigtig godt i hele stemmeområdet, når jeg lytter til dem fullrange i fri luft |
||
![]() |
||
daniels
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 21 Jul 2025 at 13:16 |
|
Jeg har ikke TX som øvre mellemtone. 😊 Jeg benytter en Bliesma T34B diskant og Bliesma M74B mellemtone dome. Så jeg skal finde en enhed mellem ca. 1Khz og 80Hz. Den mellembas, jeg leder efter, må gerne rulle en del af ved de 80Hz, da den ender med at blive delt højere. Jeg vil bare gerne finde en enhed, der har en god frekvensbredde, så jeg kan bruge blødere filtre. Nu har jeg både et sæt Purifi og et sæt MW19TX liggende 😉 Jeg kan selvfølgelig bare teste dem i nogle kasser, men hvis nu jeg kunne få nogle input på forhånd, så kunne jeg spare kasser og ikke mindst tid - og så kan man jo udveksle erfaringer med nogen, der kender til tingene 😉 Og hvis nu nogen foreslog en hel anden enhed, kunne det også være interessant 👍 |
||
|
||
Frost
Admin Group
Post Options
Thanks(1)
Quote Reply
Posted: 21 Jul 2025 at 13:29 |
|
|
Ahh, jeg antog bare at det var tx udgaven :D Den er altså også fed den store Be dome
![]() Ærligt, så ville jeg tage både Sb og purifi frem og lytte til dem i fri luft, og så ville jeg vælge den jeg synes lød bedst. Jeg synes begge enheder giver god mening :)
|
||
![]() |
||
Post Reply
|
Page <123> |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |