![]() |
Purifi bas |
Post Reply
|
Page 123> |
| Author | |||
daniels
Excentrisk
Joined: 03 Jan 2009 Location: Ringsted Status: Offline Points: 426 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Purifi basPosted: 05 Jul 2025 at 14:21 |
||
|
Er der nogen, der har erfaringer med Purifi 6.5 enheder som bas - UDEN slavebasser?
Jeg har et sæt Purifi Audio PTT6.5X, og vil bruge dem ned til nogle subwoofere. De skal nok kun spille op til 1-1,5 Khz til nogle mellemtoner. Umiddelbart simulerer de OK ned til at "møde" nogle subwoofere, i lukket kabinet. Er der nogen, der har praktisk erfaring med hvor egnet de er til det? Jeg vil helst undgå portet kabinet - og håber de er rimelige ned til f.eks. 70-80 Hz i lukket (?) Jeg har et alternativ i SB Satori 7,5" MW19TX-4, der har lidt mere membranareal og ellers simulere nogenlunde ligeså. Større diamter er der ikke plads til i kabinettet. Edited by daniels - 05 Jul 2025 at 14:24 |
|||
|
|||
Schlager
Enthusiast
Joined: 13 Jan 2018 Location: Slagelse Status: Offline Points: 215 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 Jul 2025 at 19:06 |
||
|
I følge specs kan de bruges helt ned i den dybe bas, men hvorfor, har du ikke 9,5" til mindst 300 hz.
|
|||
|
Horn må ha' synergy.
|
|||
![]() |
|||
Roky
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 13 Jul 2025 at 16:26 |
||
|
Jeg har ikke hørt dem.
Det kan jo sikkert godt fungere og inden for de rammer hvad en 6.5 kan. Og det kommer også an på hvad ambitionerne er. Min egen erfaring er at jo mindre en 6.5" skal spille bas, jo bedre bliver mellemtonen. Generelt vil jeg mene: Bedste resultat er 6dB elektrisk filter på mellemtonen ved 200-250 hz. Ikke dybere end det. |
|||
![]() |
|||
daniels
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 Jul 2025 at 10:51 |
||
Ikke uden slavebas. Thorbjørn testede dem i lukket, og der spillede de ikke ret dyb. Det er overgangen mellem Purifi og SB, som jeg gerne vil have så bred som muligt, så jeg måske kan bruge lidt blødere filtre.
|
|||
|
|||
Digital_thor
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 Jul 2025 at 18:24 |
||
|
Yep.. jeg prøvede at hælde et hav af effekt i dem, booste dem i bunde og det hele. Men de er og bliver en mindre enhed, som helt naturligt har sine begrænsninger. Alle designs jeg har set med dem, er med passive basser. En Dayton spiller dybere bas - de er bygget anderledes. Prøvede deres lille RSS125, som spiller dybere bas end Satori MW13TX i samme lukkede kabinet. Satori er dog bedst i mellemtonen, hvor Dayton lyder mindre "opløst". Men jeg endte jo med 9,5" Satori, men de passer jo også til mit projekt.
|
|||
![]() |
|||
Schlager
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 18 Jul 2025 at 11:52 |
||
Som Thorbjørn også nævner, så har så små enheder, efter min mening, ikke noget at gøre under 150 hz. Så jeg ville dele dem med 4. ordens filter mellem 200-400 hz, du har jo FIR til at fixe faserotationen
![]() |
|||
|
Horn må ha' synergy.
|
|||
![]() |
|||
daniels
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 18 Jul 2025 at 12:51 |
||
Jeg vil nu stadig gerne have en enhed, der kan gå bare lidt længere ned i et lukket kammer. Så må jeg finde nogle andre enheder... 🤔 |
|||
|
|||
daniels
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 18 Jul 2025 at 12:56 |
||
Ja, netop 👍 Men de forsøger ikke engang at spille ret dybt. De ruller meget hurtigt af. Ikke særlig interessante uden slavebas. Port bliver meget lang og uhåndterlig, så vidt jeg kan se 🤔 Måske skal jeg kigge efter nogle SB enheder 😊 Nu kommer der samlet 8 x 9,5" Satori i højttalerne, så bas bør ikke være noget problem - men de er alle sidemonteret, så jeg kan ikke dele dem så højt, som man normalt ville kunne.
|
|||
|
|||
Schlager
Enthusiast
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 19 Jul 2025 at 10:24 |
||
|
Du sagtens dele dem ved 200-300 hz.
|
|||
|
Horn må ha' synergy.
|
|||
![]() |
|||
Digital_thor
Excentrisk
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 19 Jul 2025 at 14:27 |
||
Yep... hvis det er nogenlunde symetrisk, så kan man dele noget højere. KEF Blade 2 deler ved 320Hz. |
|||
![]() |
|||
Post Reply
|
Page 123> |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |