Print Page | Close Window

UTH-88

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=963
Printed Date: 24 Apr 2024 at 17:54
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: UTH-88
Posted By: syncroniq
Subject: UTH-88
Date Posted: 14 Aug 2012 at 17:55
Hey,

Sømanden og jeg har været igang et stykke tid med projektet UTH-88.

Vi er ikke færdige endnu, men skal igang med at måle i aften, hvis alt går efter planen. Og så kunne vi jo lige så godt begynde at vise det lidt frem.

Højttaleren er rettet til unge (her af navnet UTH ~ Youth) hvor størrelsen ikke er så kritisk. Den er monteret med enheder fra SB Acoustics, nærmere :

1 x  http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/sb29rdc-c000-4/ - http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/sb29rdc-c000-4/
1 x  http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/5-sb15nrxc30-4/ - http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/5-sb15nrxc30-4/
2 x  http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/8-sb23nrxs45-8/ - http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/8-sb23nrxs45-8/

Diskanten :

Mellemetonen:

Bassen:



Vores kabinetudlæg er som følgende (Alt er 19mm undtagen frontpladen der er 22mm) :

Enhederne er placeret for at undgå for meget ballade med kanterne. Det er simuleret i Edge og giver følgende.

Diskant placering:


Mellemtone placering:


Når vi får lavet måligerne, kommer de også på herinde så folk selv kan lege Tongue

Højttaleren står og venter på mig, og ser lige pt således ud:


Projektet er åbent for alle at benytte. Privat som erhverv. Når det er færdig vil jeg udarbejde et dokument med alt der skal bruges.



Replies:
Posted By: Busk
Date Posted: 14 Aug 2012 at 19:50
Super fed højttaler.
Glæd jer, når de er blevet pryglet med høj musik nogen dage, så basserne løser op, så skal jeg lover for at der er hul igennem.
På nær mellemtonen er det jo samme bestykning som The Vergo. Fantastiske enheder og super lyd til følge.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 15 Aug 2012 at 11:39
Super fed, og nærmest klassisk fremtoning...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: chris-torb
Date Posted: 15 Aug 2012 at 12:53
Hey.
 
Det ser dæleme godt ud :-)
 
Der kommer helt sikkert "smæk på drengen"
 
Hvordan har i fordelt volumen? 42 liter pr. 8 tommer og 5 liter til mellemtonen?
 
mvh
 
chris-torb


Posted By: Sømanden
Date Posted: 16 Aug 2012 at 00:32
Ja, - ca 85 liter til deling til de to basser, og ca 5 liter (lukket) til mellemtonen.
Porten blev afstemt til 29 hz, og det gav en samlet længde (inklusive inder- og ydertragt) på den 4" port på 28 cm.

De blev målt igennem tirsdag, og Syncroniq er nu i gang med at simulere filter. Han smider målinger og kommentarer op senere .......



Posted By: syncroniq
Date Posted: 16 Aug 2012 at 08:45
Hey,

Jeg er igang med at lave et filter. Dog kan jeg sige med det samme, at det er ikke nemt.
Impedansen er det største problem. Den ryger ned tæt på 2,3ohm. Basserne er lavimpedante, og det gør det svært i filteret. 

Her er målingerne hvis nogen vil prøve kræfter.
uploads/1/uth88_maalinger.zip - uploads/1/uth88_maalinger.zip

Jeg vil poste mit svar når jeg er klar, men folk er meget velkommen til at prøve kræfter selv.
Der er både Clio og txt filer.

Delay skal sættes sådan her :

Mellemtone : 85.5 us
Bas : 100 us


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Aug 2012 at 08:48
Jeg mener jeg endte på 4ohm i snit med laveste ved 3,1ohm ca.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 16 Aug 2012 at 10:04
Hey,

Kan du ikke tjekke din impedans i lspCAD på projektet. Jeg har svært ved at se hvordan du kan komme helt op på 4 ohm i basområdet.


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Aug 2012 at 10:09
Det kan jeg ikke, de står hos deres ejer, men jeg skal se om jeg ikke kan komme til at måle dem en dag.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 16 Aug 2012 at 10:17
Har du ikke lspCAD dokumentet på din bærbar? Der kan du jo se impedans.


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Aug 2012 at 10:29
ahhh jo du skrev lspcad hahahahaha, kikker jeg lige på i aften.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Larsen
Date Posted: 16 Aug 2012 at 13:43
Den klassiske 3 vejs lever og har det godt Smile fint valg af enheder, spændende projekt.

-------------
Altid på vej...


Posted By: Larsen
Date Posted: 16 Aug 2012 at 14:16
Kom til at tænke på denne her, han lander på ca. 3 ohm omkring 100 Hz
http://www.lautsprecherbau.de/Magazin/Lautsprecherbau-Magazin-2010/Ausgabe-September-2010/_SB-240_8563,de,90879,178 -
http://www.lautsprecherbau.de/Magazin/Lautsprecherbau-Magazin-2010/Ausgabe-September-2010/_SB-240_8563,de,90879,178

-------------
Altid på vej...


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Aug 2012 at 20:30
Hey,

Så tror jeg, jeg vil stoppe med at simulere, og begynde at finde filterstumper til et testfilter :)

Her lidt hvad jeg er kommet frem til.

Selve filteret:


Frekvensgang :


Frekvensgang med mellemtonen i modfase:


Impedans:


Jeg ville super gerne have haft impedansen længere op i bassen, men jeg kan ikke se hvordan lige pt. Så hvis nogen har et godt fif, må i endelig råbe højt. Ellers er jeg selv meget godt tilfreds. Tror det er et godt udgangspunkt til trimning.

Busk> Havde du kigget i dit projekt?


Posted By: bknielsen
Date Posted: 21 Aug 2012 at 21:41
Der ser rigtig spændende ud Thumbs Up. Kan ikke se hvordan du for højere impedans i bassen heller (uden det går ud over andre ting). Din DC impedans er jo ligesom givet.

Er målingen "on axis", og må vi se et plot af overføringsfunktionerne? Tongue


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Aug 2012 at 22:40
Selvfølgelig. Den er her:



Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 22 Aug 2012 at 09:26
Hvordan har den diskant det med at blive delt så forholdsvist lavt? Den er trods alt kun dæmpet 10 dB ved 1.5 kHz. Du kunne få problemer med forvrængning når du spiller højt.
Mht impedansen i bassen, så får du jo lidt hjælp fra DC modstanden i delefilter spolen.


Posted By: hhenne
Date Posted: 22 Aug 2012 at 12:20
Prøv at sætte en 1 ohms modstand i serie med Gen3


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Aug 2012 at 14:30
Det vil være alt andet end gavnligt for alt andet end impedans minimum. Selv kabinetafstemningen vil blive påvirket negativt af dette.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 22 Aug 2012 at 22:08
Enig med Kappen, og ham_den_lange har ret, du vinder let 0.6Ohm fra kabler og seriespolen, hvis det ikke allerede er medtaget i simuleringen......og så er problemet vel heller ikke størrer, med mindre du insisterer på at drive dem fra en rørforstærker eller en IPad?


Posted By: Sømanden
Date Posted: 14 Sep 2012 at 20:28
Hej alle sammen ......

Jeg synes ikke rigtig at billedet paa side 1 giver et ordentligt indtryk af finérens udseende.
Saa her er forloebet fra de de foerste spaede udskaeringer til det faerdige kabinet :

De udskaarne pladedele i 19 mm MDF. Ikke noget med at hente i Bauhaus her .......
I midten ses Syncroniq's konstruktionstegning.


Her er saa det samlede kabinet i raa MDF. Det var noedvendigt at udskaere hullet til mellemtonen inden samlingen for at kunne affase 'aandehullet' bagpaa.



Saa frem med limrulle, strygejern og hobbykniv. Her ses kabinetterne med den raa finér paa.
Finéren hedder 'Maobi Maser' og faas i bredder helt op til 65 cm ( Finérkontoret ) 



Saa skaeres de resterende huller til enheder og port ud med overfraeseren, og finéren finpudses.



Her er saa det faerdige kabinet efter 4-5 lakeringer med mellemslibning. Der er brugt en mat vandbaseret interioerlak som fint kunne paafoeres med rulle. Den bringer virkelig den varme gloed i finéren frem .....



Det er nu det tredje saet hoejttalere som jeg har finéret, og Syncroniq skubbede NAESTEN ikke paa ....... Ouch

De faerdige hoejttalere er tiltaenkt en funktion som fronter i et kommende dedikeret hjemmebiorum. Tanken var at koere igennem med SB-enheder, - og gerne mere finér.



Posted By: friman
Date Posted: 14 Sep 2012 at 20:32
Det holder sq høj klasse det dér....!



-------------
Mvh.
Friman


Posted By: syncroniq
Date Posted: 14 Sep 2012 at 20:52
Kan sige at Sømandens lokation er... sydøst for de fleste herinde på forum :)
Men super flot lavet. glæder mig til at trimme dem.


Posted By: Sømanden
Date Posted: 14 Sep 2012 at 21:06
Arhh ...... vi har dog set et par indlaeg her paa forummet med kinesiske tegn.

Men jow, - der er et paent stykke vej hjem til vaerkstedet herfra .........Wink



Posted By: bknielsen
Date Posted: 16 Sep 2012 at 22:02
@Sømanden/Syncroniq: De er super flotte, og fedt at alle samlinger er i smig Thumbs Up.

Kan I give nogle råd om, hvordan man lettest samler sådan et smigskåret kabinet?


Posted By: Sømanden
Date Posted: 16 Sep 2012 at 23:11
Vi kan da i hvert fald proeve ....... Confused

----------

Start med at faa indstillet rundsaven saa den skaerer i noejagtig 45 grader. 

Brug en skinne, en retholt eller et lige braet tiJ at koere rundsaven (foden) langs. Noter dig her afstanden fra braettet til savskaeret. Dette maal har du saa at bruge som rettesnor hele maale- og skaereprocessen igennem. Saa kan du skaere pladerne paa naermeste millimeter. 

Saa maaler du bredden paa 'indersiden' af pladerne. De maal skaerer du saa de indre plader/afstivninger ud efter. Det er nemlig ikke altid de ender helt paa det planlagte maal, og det er dem du skal bruge til at styre det hele med under samlingen. Bare et par millimeter til den ene eller anden side her kan blive til stor irritation . Angry

Saa er du klar til at samle. 
Hvis der er tale om stoerre pladestykker, kan man skrue/soemme en lille 'midlertidig stoetteklods' fast paa indersiden foerst for bedre at styre pladerne.
Du kan ogsaa bruge en lamelfraeser til at fraese riller i samlefladerne med. Saa kan der saettes fladdybler (kiks) i for at holde pladerne paa plads.

Start med to stoerre yderplader (f.eks en side og en front) og en eller to afstivninger. Det hjaelper lige at afmaerke paa de ydre plader hvor afstivningerne skal sidde inder du haelder traelimen paa. Pladerne skubbes paa plads mod hinanden, og du saetter skruetvinger paa. 

Soerg endelig for at komme saa meget lim paa, at det kommer ud overalt naar du saetter i pres. Naar det hele er sat i spaend, kan du nemt fjerne den overskydende lim med en vaad klud.

Naar limen binder (en times tid eller to), fjerner du skruetvingerne, og saa kan du fortsaette plade for plade. Foerst resten af afstivningerne, saa de manglende sider og saa top og bund til sidst.

Afhaengig af dit kabinet og stoerrelsen/placeringen af hullerne til enhederne kan det vaere noevendigt at montere daaempemateriale mv inden du limer den sidst side paa.

-------

Haaber beskrivelsen kan vaere til hjaelp ........ Shocked
   
Jeg skal evt lige tjekke i morgen om jeg ikke skulle ha' et par billeder liggende der kan understoette beskrivelserne lidt. 



Posted By: Sømanden
Date Posted: 17 Sep 2012 at 17:09
Saa fik vi lige kigget gemmerne igennem, og fik fundet et par litografier der viser lidt af processen.
De er dog ikke fra dette projekt, men fra en anden SB-konstruktion (RO66 med 2xSB17+SB26).
Kabinetvolumen var her beskedne 36 liter, men det er konstrueret paa samme maade.

Foerst limes afstivningerne fast paa den ene side. Begrebet 'for mange skruetvinger' eksisterer altsaa bare ikke i DIY ......



Saa er der kommet en front paa. Bemaerk rillerne til fladdybelerne.



Og saa er den anden side (billedet viser godt nok den samme side, men paa det andet kabinet). Hulrummet til hoejre er til delefilteret, saa den skraa plade er den egentlige kabinetbund.



Her lige et et billede af den faerdige hoejttaler. Den blev bare malet med rulle, og indgik som det ses i en stoerre 'indretningspakke' paa et ungdomsvaerelse.



Saa blev der sat lidt billeder paa ordene. 

Der skal jo saa nok vaere en snedker eller to derude der vil ryste let paa hovedet over processen, men jeg er jo altsaa saa heller ikke certificeret traemand ...... Embarrassed




Posted By: Sømanden
Date Posted: 17 Sep 2012 at 17:57
Lige et par tillaegskommentarer vedroerende 'hjaelpemidler' ved samling af kabinetter.

Den ovenfor omtalte lamelfraeser findes i mange prisklasser. Hos Harald kan en saadan faas for omkring 300 kr, og en pakke med 3x100 kiks faas for en hund. Og NEJ, - det er ikke dyrefoder ..... Wink

Her er billede fra et tidligere projekt (mine egne fronthoejttalere), hvor disse blev anvendt i stor stil. De er en kanon hjaelp til at holde delene paa plads under limningen. Man har jo trods alt kun to haender ...... 
De hjaelper ogsaa styrkemaessigt igennem resten af samlingsprocessen.



Hvis ens projekt f.eks er med buede eller tilsvarende akavede sider der goer det mere end almindeligt svaert at faa skruetvinger paa, kan disse rammespaendere ligeledes fra Harald varmt anbefales.
De virker dog ogsaa eminent paa mere traditionelle firkantede kabinetter, da der medfoelger 'hjoernestoetteklodser' til at saette paa remmene.
De er lavet i plast, og holder ikke evigt. De kan dog sagtens hjaelpe én igennem flere projekter.
De koster ca 80-100 kr stykket.






Posted By: Bapu
Date Posted: 17 Sep 2012 at 18:59
Nu ligner det ikke mig at være misundelig, men på den anden side ville det godt nok være lækkert med et arbejdsrum som det du har dig der, for ikke at tale om dit værktøj og evnerne til at bruge det. Jeg kunne godt tænke mig at få en nærmere forklaring på hvordan man stryger finere på. Har kigget i forum men synes ikke at jeg kunne finde en forklaring (muligvis min fejl) Nok om det.

Smukke "kasser" du har sat sammen Thumbs Up Thumbs Up Thumbs Up


Posted By: Sømanden
Date Posted: 17 Sep 2012 at 20:58
Takker ydmygt ..... et ordentligt vaerksted burde vaere en menneskeret, og godt vaerktoej er nok stoerstedelen af opgaven.

Finér er slet ikke saa slemt at arbejde med som mange tror. Jeg var selv lidt skeptisk inden de foerste boern skulle ha' kirsebaerhud paa.

Finéren skaeres til saa den er lidt i overstoerrelse, - gerne en lille cm paa alle sider. Hvis man laegger en bane malertape paa inden man skaerer, saa flosser finéren ikke saa nemt. En skarp hobbykniv, en lineal og et underlag, - saa er man i gang. 

Jeg bruger en fin skumrulle (10 cm bred) og almindelig traelim til at saette det paa med. Der rulles et magert jaevnt heldaekkendelag ud paa fladen. Ikke for meget, og ikke for lidt. 
Her maa man evt lige proeve sig lidt frem. Faar man for lidt paa klaeber finéren selvsagt ikke, og faar man for meget paa kan det vaere svaert at faa limen til at toerre og binde under strygningen.

Strygejernet saettes op paa hoej varme (der kan maaske vaere traesorter der ikke kan taale dette, men jeg har ikke hoert om nogen). Finéren laegges paa, og man er klar til at koere.

Start gerne fra midten af emnet og arbejd udefter. Koer langsomt og pres rimeligt paa 'jernet'.
Faa hele fladen til at haefte inden for rimelig tid saaledes at limen ikke toerrer.
Derefter 'efterstryges' hele fladen langsomt og der presses godt igennem for at 'tvaere' limen godt ud, og for at eliminere eventuelle luftlommer (mere om dem senere ...).

Herefter sidder finéren fast, og den kan skaeres til langs kanterne umiddelbart efter. 
Laeg den finérede flade ned mod et fast underlag (skaereplade), og skaer det overskydende finér vaek. Ellers er kabinettet svaert at haandtere. (Der er lidt ligesom med en daarlig taa, - ligegyldigt hvor forsigtig man er, saa rammer man alligevel ind i noget .... Cry )
Soerg for at fladerne er presset godt sammen imens, idet finéren eller godt kan finde paa at flosse i aareretningen. Ryger der alligevel en flig, kan man godt stryge én ny i senere. Ogsaa uden at det noedvendigvis vil kunne ses.

Naar foerst finéren er helt toer kan man skaere og fraese i pladen stort set som man lyster. Men vaer forsigtig med beroering ved haandtering paa kanterne/hjoernerne, - den kan stadig flosse her. 

Naar alle huller er faerdige skal fladerne slibes. Afhaengig af finéren - maske foerst en korn 80/120 og saa en 180/240 til sidst. Pas paa ved hjoerner, kanter og huller, idet finéren typisk kun er maaske 0.6 mm tyk. Der skal ikke meget til foer de er vaek igen ved et lille pres paa slibemaskinen ..... Angry Hvis der er mange huller, saa boer man maaske slibe finéren inder man fraeser ?

Saa er man glad og lykkelig, og man er klar til at slutbehandle sine kabinetter. Jeg har foerst blaest kabinetterne rene med trykluft, men en tur med stoevsugeren kan sikkert ogsaa goere det.
Saa rengoeres fladerne med en haardt opvredet FNUGFRI ( Angry ) klud, og jeg bruger hertil lunkent/varmt vand tilsat lidt 3-dobbelt salmiakspiritus. Ligesom naar man maler paneler osv. Finéren smitter her typisk lidt af, og jeg har andetsteds laest mig til, at man skal vaske indtil det ikke smitter af mere ........ den har jeg ikke helt turde foelge. Det er jo trods alt typisk MDF der ligger nedenunder, og MDF og vand er en meeeget daarlig kombination.

Hvis der er steder hvor finéren ikke haefter ordentligt til underlaget, er det under rengoeringen/olieringen/lakeringen det viser sig. Der kommer brandvabler i overfladen .... Ouch
Smaa 'bobler' kan traekke sig sammen igen naar finéren toerrer, men lidt stoerre kan kraeve behandling naar det et toert. Et lille langsgaaende kirurgisk snit, og saa lidt lim ind under huden.
Det goeres nemmest enten med bladet paa kniven, eller med en injektionssproejte med kanyle. 
Saa strygejernet ovenpaa og presse. 
Medicinsk baggrund er ikke et krav, men bestemt heller ingen hindring ..... Tongue 

Hvilken finish man saa vaelger er vel saa op til den enkelte. Olie er nok det nemmeste at paafoere, idet det hverken loeber eller suger skidt. (koekkenbordsolie foretraekkes - linolie lader vi Leth om Wink )
Jeg har til UTH-88 brugt en UV-bestandig vandbaseret mat interioerlak. Det laegger en god beskyttende hinde udenpaa finéren, og problematikken med de flossende kanter er saaledes elimineret. Derudover er lakken vedligeholdelsesfri ...... Lakker med finish i hoejglans er noget svaerere at arbejde med.

---------------

Sidst men ikke mindst, - finéring er slet ikke saa dyrt som mange regner med.
Til UTH-88 saettet  (110x28x40 cm) kostede finéren smaa 600 kr, og saa dertil 2-300 kr i lak. 

God fornoejelse .......




Posted By: Busk
Date Posted: 18 Sep 2012 at 09:07
Fantastisk gennemgang Thumbs Up

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Bapu
Date Posted: 18 Sep 2012 at 16:17
Tusind tak for den uførelige step by step arbejdsgang Clap 
Jeg har lige et par enkelte spørgsmål.

Bør der være en elleranden form for klud mellem strygejern og fineren når det påstryges?

Skal der være lim på både finer og kabinet.

Som du beskriver det så tror jeg at mine næste kabinetter bliver fineret. 
Igen tak for den omfattende beskrivelse Thumbs Up


Posted By: Sømanden
Date Posted: 18 Sep 2012 at 17:49
Der skal kun lim paa den ene flade (kabinettet).

Strygejernet koeres direkte paa finéren uden noget imellem.
Pas paa ikke at 'traekke' for meget i finéren med strygejernet. Den kan godt spraekke.

Jeg fik i oevrigt forbud mod at benytte husets 'officielle' strygejern til det foerste projekt, da det 'helt sikkert ville blive oedelagt'. Jeg maatte saaledes ud og anskaffe et billigt separat 'finéringsjern' til formaalet.
Her seks kabinetter senere er der altsaa ikke en skramme at se under bunden ........ Wink

Til jer der maatte ha' faaet mod paa at forsoege jer ...... god fornoejelse Big smile




Posted By: chris-torb
Date Posted: 18 Sep 2012 at 19:20
Hey.

Rigtigt fint kabinet.

Min erfaring er, at bagepapir imellem strygejern og finer er en god ide, specielt når man har med lyse træsorter at gøre.

Samtidig får man ikke samme friktion imellem jern og finer, og det er nemmere at trykke hårdt nedad, imens man stryger.

Mvh

Chris-torb


Posted By: Bapu
Date Posted: 18 Sep 2012 at 20:19
Tusind tak for de fornemme svar. Nu vil jeg ikke stjæle tråden længere Embarrassed


Posted By: bknielsen
Date Posted: 24 Sep 2012 at 21:51
@ Sømanden, tak for billeder og den udførlige beskrivelse.

I øvrigt endnu et indspark vedr. finér.

Ved strygning synes jeg åbnetiden for limen ikke er helt uden betydning. For kort åbnetid er ikke så let at arbejde med ved strygning, der skal ikke så meget varme til, før limen ikke længere "flyder" uden stadig at binde ordentligt.

I øvrigt kan man på store rette flader - fremfor strygning - også lægge fineren i press, f.eks. vha 2 tykke mdf plader, nogle lægter og maaaaange skruetvinger.

På de tykke mdf plader taper man så noget tyndt plast, f.eks. det tynde skraslende afdækkerplast, der fås på ruller, så det kommer mellem pladerne og fineren. Herved burde man ikke lime det hele sammen, hvis finéren er meget porøs. Har brugt denne metode med ahorn finér.

Man skal lige holde styr på finéren imens man spænder. Det overskydende lim der kommer ud ved kanten indtil finéren lægger fast aftøres let med fugtig klud under processen.

Man spænder skruetvingerne på lægterne der ligger yderst, dvs. lægter - plader - plast - finér - højtaler - lægter.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 13 Okt 2012 at 11:34
Hey,

Så har vi fået filterstumper hjem. De er købt ved http://RABU-acoustics.dk - RABU , så stumperne er Jantzen. 
Nogle enkelte af dem havde jeg i forvejen (foliespolerne m.m.).



Glæder mig til at begynde lyttetrimningen Tongue


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Okt 2012 at 12:21
Originally posted by syncroniq

Hey,

Så tror jeg, jeg vil stoppe med at simulere, og begynde at finde filterstumper til et testfilter :)

Her lidt hvad jeg er kommet frem til.

Selve filteret:


Frekvensgang :


Frekvensgang med mellemtonen i modfase:


Impedans:


Jeg ville super gerne have haft impedansen længere op i bassen, men jeg kan ikke se hvordan lige pt. Så hvis nogen har et godt fif, må i endelig råbe højt. Ellers er jeg selv meget godt tilfreds. Tror det er et godt udgangspunkt til trimning.

Busk> Havde du kigget i dit projekt?
Ja lige nu Smile havde glemt det.
Min rammer som det laveste 2,7ohm og rammer et gennemsnit på 4,9ohm i bassen.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 19 Okt 2012 at 18:54
Hey,

Nå... Så er der liv i dem. Det tog lige en time ekstra, før det gik op for mig at en af tøsserne har sat tonekontrollen til on på min forforstærker og skruet helt op for diskanten. Havde lidt svært ved at se hvad fa... der var galt med filteret. LOL

Nå, men hvad kan man sige. De er tunge. Meget tunge. Men hold da op de spiller fedt. Og højt. Faktisk tæske højt. Jeg ved der mange der syntes jeg delte diskanten for lavt. Men har lige spillet Infernal for fuld skrald (naboen ringer snart), og der er intet der rokker sig. Skal se film på dem i aften, så det glæder jeg mig til Big smile

Tidligere idag (lige da de spillede for første gang) hørte jeg en del god musik. Der er lidt meget bas i min stue med disse højttalere (en 5" lyder som en subwoofer herhjemme), men ellers syntes jeg virkelig de gør det godt. 

Lige et hurtig billede af dem i min stue :


Ps : Ja, det er min nye Raspberry Pi man kan skimte længst til venstre på øverste hylde ved siden af min WD TV LIVE. Den fik jeg i går. Så meget legetøj, og ingen tid Shocked


Posted By: friman
Date Posted: 19 Okt 2012 at 19:10
De er altså top-fede-old-school de kasser dér....;o)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 19 Okt 2012 at 19:46
Det var præcis hvad jeg sagde da jeg fik gang i mine The vergo, de spille tæske fedt de basser, de skal have plads, men de levere.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 19 Okt 2012 at 21:02
Originally posted by syncroniq

Hey,

Nå... Så er der liv i dem. Det tog lige en time ekstra, før det gik op for mig at en af tøsserne har sat tonekontrollen til on på min forforstærker og skruet helt op for diskanten. Havde lidt svært ved at se hvad fa... der var galt med filteret. LOL




høhø, det er værkstedshumor LOL.

I øvrigt, du har sat mellemtonen øverst. Hvad er den primære grund til dette: Mindske delay mellem enheder, når du lytter på diskantaksen, diffraktioner eller andet?

....og tillykke med dem Smile.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 19 Okt 2012 at 22:48
Hey,

Min oplevelse (altså ikke et akademisk studie) af edge er, at jo mindre effektivt membranareal enheden har, des mere følsom er den for at sidde tæt på kanter. Det er som om, det større areal "glatter" det mere ud, da der er flere punkter med større spredning i afstand. Jeg kan tage fejl. Derfor syntes jeg, at jeg fik bedst resultat i edge ved at placere mellemtonen øverst. Jo pænere udgangspunkt, des simplere filter. 

Ja, de tøsser holder en igang LOL selv når de ikke er hjemme.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Okt 2012 at 15:13
Hey,

Sømanden kommer forbi idag og får en lytter. 
Det bliver spændende at høre hvad han syntes Tongue


Posted By: balbrech
Date Posted: 06 Okt 2014 at 08:46
Fedt projekt :-)
Kan du huske hvpor meget du gav for fineren?
Har du limet den på eller er det en strygefiner?


-------------
Albert :-)



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com