Print Page | Close Window

Subwoofer designs

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Kabinet konstruktion
Forum Discription: Her kan stilles spørgsmål omkring opbygning af kabinetter, alt fra afstivere til design.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=936
Printed Date: 28 Mar 2024 at 19:47
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Subwoofer designs
Posted By: Svenskeren
Subject: Subwoofer designs
Date Posted: 20 Jul 2012 at 17:36
Hej alle sammen!
Denne tråd er faktisk tænkt lidt som en afstikker fra Bapu´s tråd omkring "Ny 2,5 lagkage med kurver":
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=871&title=ny-25-lagkage-med-kurver - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=871&title=ny-25-lagkage-med-kurver
I denne kun vi pludselig ud på en sidevej der handlede omkring subwoofers og hvordan de skulle se ud (størrelse og enheder og udregninger).
Jeg kunne tænke mig at bygge videre på det og håber at mange har lyst til at komme med inputs.
 
Til en start vil jeg gerne sige at jeg blev vældig inspireret i den ovennævnte tråd. Jeg lærte en del omkring målinger og udregninger (selvom jeg stadig bare er forvirret på et højre niveau).
 
Læser du tråden igennem vil du se at jeg er voldsomt forelsket i idéen omkring et lukket kabinet med 1 aktiv og 2 passive enheder.
Der er blevet foreslået enheder fra SB (dem er der jo en del kærlighed omkring her på dette forum!) og de virker også meget interessante. Det er jo også enheder til en pris vi almindelige mennesker kan komme i nærheden af.
 
Kappen var meget behjælpelig med udregninger (og jeg håber lidt at fange hans nysgerrighed igen) og forklaringer.
 
Til Kappen: Du snakkede i den forige tråd noget om at 10" bassen fra SB muligvis kunne gå endnu dybere i et lukket kabinet end 12" versionen (og 12" gik ellers meget dybt!!)
Kunne du smide et par tanker omkring det?
 
Og nu til noget mere konkret:
Jeg tænker på et design kraftigt inspireret af Sub 1 fra Paradigme:
 
Og så begynder de undrende spørgsmål at rulle igennem hovedet!! Wacko
 
Hvis en sådan sub (med enheder der spiller i alle retninger) bliver pladseret i et hjørne - giver det så ikke problemer eller er det ligemeget da kabinettet jo er lukket og bastoner i sig selv er rundstråle?
 
Kunne jeg i praktis bygge et sådan kabinet og så sætte én enhed på hver "side"?
 
Hvor lille en indre volume kan jeg "nøjes" med, hvis jeg bygger med følgende enheder:
http://rabu-acoustics.dk/bas-71/sb-acoustics-10-sb29swnrx75-s75-6-p1252 - http://rabu-acoustics.dk/bas-71/sb-acoustics-10-sb29swnrx75-s75-6-p1252
http://rabu-acoustics.dk/bas-71/sb-acoustics-10-sb29nrx-00-slave-p1275 - http://rabu-acoustics.dk/bas-71/sb-acoustics-10-sb29nrx-00-slave-p1275
Og jeg gerne vil have den til at gå dybt (sådan en - 6dB ved 26 Hz vil ikke være tosset) Clap
 
Jeg glæder mig til at høre fra mange forskellige - med forskellige meninger. Tongue
 
Hilsner
 
 
 
 


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!



Replies:
Posted By: Bapu
Date Posted: 21 Jul 2012 at 11:28
http://www.paradigm.com/index.php?option=com_mtree&task=viewlink&link_id=104&Itemid=2 - http://www.paradigm.com/index.php?option=com_mtree&task=viewlink&link_id=104&Itemid=2

Jeg tror bestemt jeg ville få svært ved at sælge et 8*10" sub setup til fruen i huset Smile


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Jul 2012 at 12:39
Nu er der jo også "kun" 6 x 10" (eller faktisk 6 x 8" for Sub 1), så er det vel ikke noget problem at få den idé solgt!! Thumbs Up
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Jul 2012 at 12:51
Ang. Mine udsagn om at 10"NRX gik lidt dybere i det samme lukkede kabinet som en 12"NRXSW. Kan du jo blot efterprøve på pro.speakerbuilder.dk åbn 2 taps og skift mellem dem.

Jeg er selv igang med et par 12"NRXSW lukkede subs. 


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Jul 2012 at 12:57
Hej Kappen
Jeg havde jo håbet at du ville se denne nye tråd - og det lykkedes Tongue
 
Jeg vil forsøge at kigge på på programmet du henviser til, men jeg har jo før måtte sande at jeg ikke er nogen haj på det område - desværre! Embarrassed
 
Foreløbig arbejder jeg lidt på et design i denne retning:
 
Sammenlagt bliver kabinettet 50 cm højt og den indre volume bliver 52,5 liter
 
Kan du umiddelbar sige at den volume er for stor eller lille (eller måske passer den!) til 10 tommer versionen?
 
Hilsner
 
 


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Jul 2012 at 13:04
Hej igen
Nu sidder jeg faktisk og prøver det værktøj som Kappen anbefaler og så falder jeg over et spørgsmål:
Når jeg gerne vil lave en udregning på 1 aktiv og 2 slaver - hvad skal jeg da vælge under "Number of units"?
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Jul 2012 at 13:35
pro.speakerbuilder.dk kan desværre ikke regne på slaveenheder. Det kommer sikkert engang i fremtiden. Skal vi have kigget på den feature også Henrik?


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Jul 2012 at 13:39
Designet ser da spændende ud. Men De sjove former skal du kun lave fordi du kan lide designet. Det har ingen positiv indflydelse på lyden (ej heller negativ). 

10" kontra 12" så går de faktisk lige dybt. med 12 har du mindre membranudsving og bedre følsomhed. 10" bør vælges hvis man ønsker et mere kompakt design.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Jul 2012 at 14:40
Jeg tænker også mest på det sekskantede design som en design feature.
Og når det kommer til 10" kontra 12" , så kunne jeg godt tænke mig et lidt mindre kabinet end de 64 liter volume, som vi snakkede om i forrige tråd.
 
Tror du at de 52 liter vil fungere?
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Jul 2012 at 15:10
52L kan sagtens fungere. Din -6dB vil ligge på 25.5Hz.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Jul 2012 at 15:51
Det lyder som om at det er dybt nok til mig Wink
Hvor langt vil du sige at jeg kan gå ned i volume og stadig få et "godt" resultat? Med til dette spørgsmål høre at jeg på sigt har tænkt mig at bygge 2 ens subs og pladsere dem i modsatte hjørner i rummet.
Jeg har jo også tænkt mig at anvende den separate subforstærker fra XTZ og den har 2 indbyggede boost funktioner - + 7dB ved 50 Hz og + 7 dB ved 25 Hz.
Hvis jeg bygger subberne i et mindre kabinet kan jeg muligvis udnytte disse boost´s på en effektiv måde? Ermm
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Jul 2012 at 18:17
Sådan her har jeg tænkt mig at opbygge kabinettet.
Alle sider er i 44 mm MDF (2x22mm limet sammen)
 
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 21 Jul 2012 at 20:17
Her er ideen som jeg regner med det kommer til at se ud, og heldig som jeg åbenbart også har lov at være så mener fruen at det er et kæmpe hit Thumbs Up



Og lige et x-ray der skal dog tegnes nogle afstivninger ind i subben. Jeg syntes udfaldet er meget godt Smile



Subben vil efter den nuværende plan blive monteret med en 10" aktiv og 2 passive enheder.

Centeren vil blive monteret med 2 5" enheder +  diskant. Hvilke enheder der kommer i subben ved jeg ikke helt endnu men centeren vil blive bygget efter dette kit  http://frequence-shop.dk/produkter/24-byggesaet-center/819-duo-center---rear-kit/ - http://frequence-shop.dk/produkter/24-byggesaet-center/819-duo-center---rear-kit/


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Jul 2012 at 22:38
Det kunne bliver noget af et setup! Clap
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 22 Jul 2012 at 12:39

Jeg har fået grøn lys for at lave de her små bløde kasser (bare ikke i år) af min dejlige viv. Det er nu skønt når man kan få lov til at lave det man gerne vil Smile Smile Smile


Posted By: felsby
Date Posted: 22 Jul 2012 at 21:19
gode ægteskaber er når man giver plads til hinanden! Clap


Posted By: Bapu
Date Posted: 22 Jul 2012 at 21:44
Helt enig Smile Nu har fruen her i huset aldrig haft den store interesse i lyd eller billed. Så der gik lang tid hvor jeg bare sad og tegnede firkantede kasser i hånden og hu bare sagde, det sker aldrig. Men da der så kom lidt former fik piben pludselig en anden lyd. Nu er hun lige så spændt på projekterne som jeg. Det er jo en fornøjelse Smile 


Posted By: syncroniq
Date Posted: 23 Jul 2012 at 08:03
Hey,

Kappen > Yep. Hvis du har formlerne, så laver jeg det gerne :)

Bapu > Btw, fedt projekt du har gang i :)


Posted By: Bapu
Date Posted: 23 Jul 2012 at 09:42
TakkerSmile Hvis man har 2 bagudvendte 10" slave basser, hvor langt skal man så ca have af afstand til væggen? 


Posted By: felsby
Date Posted: 23 Jul 2012 at 10:03
4cm


Posted By: Bapu
Date Posted: 23 Jul 2012 at 10:06
Af hjertet tak felsby. Jeg havde en tanke om at det skulle være op mod 20-30 cm. Se så lærte jeg igen noget Big smile

Nu er bas/mellemtone enhederne i fronterne 7". Må jeg så gerne bruge 5" til center og baghøjttalerne eller bliver det noget skidt?


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 23 Jul 2012 at 13:01

Hej alle sammen

Hen over weekenden har jeg fået megen fin hjælp af Kappen (og jeg takker ydmygst) og er endt med et noget andet kabinet.
Jeg kommer helt ned på 28 liter indre volume (!) - og det giver ydre mål på 39x39x39 cm (vel at bemærke med 44mm godstykkelse over det hele!
Der kommer til at sidde 1 aktiv og 2 slaver (10 tommer)
Kappen siger at den skulle kunne brumme 25,5 Hz med - 6dB Cool
Jeg bliver en glad mand - meget glad! Tongue
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 23 Jul 2012 at 13:06
dobbeltslaveløsningen er smart - vi vlæder os til at høre om lyden!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 23 Jul 2012 at 13:09
Jeg glæder mig til at få bygget! Confused
Desværre lader det til at min gode bygge-ven har mistet muligheden for at hjælpe mig Cry
 
Sørgelige hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 23 Jul 2012 at 13:16
Ja det er meget smart med passive enheder, men også lidt dyrt Confused
 
Sådan 2 x 10" koster omkring 1500 kr - jeg kan købe meget MDF for 1500 kr! Wink
 
Hilsner
 
PS: Jeg regner med at der kommer lidt SketchUP billeder senere i aften Thumbs Up


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 23 Jul 2012 at 17:02
Hvad tror du, at der sker med kabinettet, hvis du sætte to slave enheder med hver 455 g bevægelig masse i samme kabinet side?

Lad mig sige det sådan: Du skal bygge et TUNGT kabinet med spen!ses, der bore sig god ned i underlaget! Hvis du vil have begge slaver på samme side og ikke ønsker at subwooferen skal danse hen over gulvet.Wink

B&O designede ikke kun Beolab 2 med den aktive enhed på forsiden og de to slaver på hhv. højre og venstre side fordi det ser godt ud.


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Jul 2012 at 17:03
Mon ikke også 22mm kan gøre det.

Små kasser er jo af natur meget stivere end store. 

Desuden er der ikke rigtig noget at hente på lydkvaliteten ved at gå mere amok end det. Den lydkvalitet du oplever er først og fremmest determineret af din rumakustik og først når du får flere subwoofer med stor afstand imellem dem, hjælper det på bassen.

Bas i rum er lidt ligesom statistik, for at forbedre variansen skal der flere samples til og disse samples skal være ukorrelerede (subwoofere langt fra hinanden.). Variansen er også et direkte mål for Q'et på rummets modalfrekvenser, dette ønskes selvfølgeligt at holdes i bund.

Ham den lange har iøvrigt en poiente ang. placering af slaver. Det er ikke helt tosset at sætte dem over for hinanden. Desuden ser det da mega cool ud, hvis konen ikke giver dig ret i dette må du blot henvise hende til hendes plads (i køkkenet).


Posted By: Bapu
Date Posted: 23 Jul 2012 at 17:54
Øv øv øv. Nå men så er det jo tilbage til tegnebordet. 

Spørgsmål: Kunne man have den aktive til at skyde nedaf og slaverne til henholdsvis til at pege for og bagud, eller skal slaverne have den samme modstand i begge sider?


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 23 Jul 2012 at 19:24
Så er der kommet en lille tegning fra min hånd Wink
 
 
Efter Kappen´s anbefaling så holder jeg mig til 22mm MDF. Jeg kan jo godt forholde mig til at der ikke kan være ret mange vibrationer i kabinettet. De 3 af siderne består jo mest af enheder Thumbs Up
 
Top, bund og bagplade bliver afstivet (hvis der skulle være vibrationer tilbage) af stiveren i midten.
 
Indre mål er 31 x 31 x 31 cm - Det giver 29,8 liter.
Den indre afstivning "fylder" 1,8 liter = samlet indre volume 28 Liter Clap (tak for beregning Kappen!)
 
Ydre mål bliver 35,4 cm på alle leder! Jeg ser for mig en lille lille terning - nuttet, men på den onde måde!! Evil Smile
 
Kommentarer?
 
Hilsner
 


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 23 Jul 2012 at 23:01
Enig, det er sådan det skal gøres. Slaverne skal absolut være sat overfor hverandre, symmetrisk omkring bassen.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 23 Jul 2012 at 23:04
Her kommer lige en version 2 af tegningen. Lidt mere effektiv version af afstivningen
 
 
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Jul 2012 at 23:37
afstivninger behøver slet ikke at være så voldsomme for at have en effekt. du kan opnå samme effekt ved at sæte en rundstok på tværs og i spænd. 


Posted By: Guests
Date Posted: 24 Jul 2012 at 00:07
Eigenfrekvenserne for en sådan en kasse i 20mm MDF ligger ifølge mine beregninger helt uden for bassens arbejdsområde og findes først ved en 300Hz og op hvor de første modes opstår midt på fladerne. Det vil i alle tilfælde blive maskeret, da Q'et og udklingningstiden på sådanne vibrationer er meget lav og maskeringskurverne i bassen rager så langt op i mellemtoneområdet at selv hvis de var der, vil psykoakustikken sige at man ikke kunne høre dem og da bassen slet ikke spiller op i det område, må de, hvis de overhovedet bliver exciteret, kun være af meget lav amplitude.

Jeg tør godt vædde på, at ingen vil kunne høre forskel i en blindtest.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 24 Jul 2012 at 08:20
Wow - der var mange lange og flotte ord Tongue - De kunne helt sikkert give mange point i Wordfeud!
 
Jeg kan mærke at jeg stadig er under indflydelse af mit gamle liv , som HIFI sælger. Og det var helt bogstaveligt i den tunge ende af skalaen.
Kappen: Du har helt sikkert ret i af ingen (og slet ikke jeg) vil kunne høre forskel i en blindtest. Det er nok mest fordi at så ved jeg at subben også er lækkert lavet indeni! Approve
 
Den nye afstivning er også lavet for at udfylde de 1,8 liter jeg manglede for at ramme de anbefalede 28 liter - og så synes jeg at den er pæn Embarrassed
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 30 Jul 2012 at 16:24
Hej igen
Her kommer lige en lille krølle mere på denne tråd:
 
Imens jeg sidder her i den franske sommervarme (ja der er varmere end i DK), så kom jeg til at tænke på noget angående de 28 liter indvendig volume. (Den er den volume, som skulle fungere bedst)
Hvis jeg nu skal ned i de helt nøjagtige mål - er det så ikke korrekt at jeg skal fratrække den volume som enhedernen "fylder" inde i kabinettet? Jeg mener at selve enheden jo tager plads (membran og magnet og kurv) fra den indre volume.
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Guests
Date Posted: 30 Jul 2012 at 22:23
Originally posted by Svenskeren

Hej igen
Her kommer lige en lille krølle mere på denne tråd:
 
Imens jeg sidder her i den franske sommervarme (ja der er varmere end i DK), så kom jeg til at tænke på noget angående de 28 liter indvendig volume. (Den er den volume, som skulle fungere bedst)
Hvis jeg nu skal ned i de helt nøjagtige mål - er det så ikke korrekt at jeg skal fratrække den volume som enhedernen "fylder" inde i kabinettet? Jeg mener at selve enheden jo tager plads (membran og magnet og kurv) fra den indre volume.
 
Hilsner

Det hul du laver i kassen og den ekstra volumen du får der pga enhedens ophæng helevejen rundt, gør minimum op for den volumen som chassis og magnetsystemet fortrænger.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 31 Jul 2012 at 20:25
Så det er korrekt forstået at den luft som enheden fortrænger skal faktisk fratrækkes den samlede indre volume? Confused
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 31 Jul 2012 at 23:13
nej, du skal bare lade som ingenting! Seriøst.

go´nat Approve


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 01 Aug 2012 at 11:43
Jeg vælger at følge fællers råd og lader som ingenting Approve
Som det er blevet påpeget flere gange på dette forum i forskellige sammenhænge: "Man kan sikkert ikke høre forskel i en blindtest!" Wink
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com