Print Page | Close Window

Roky SP95 klon 18W8531 port tuning spørgsmål

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=915
Printed Date: 27 Apr 2024 at 16:28
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Roky SP95 klon 18W8531 port tuning spørgsmål
Posted By: Roky
Subject: Roky SP95 klon 18W8531 port tuning spørgsmål
Date Posted: 25 Jun 2012 at 19:19
Hej Alle 
Hermed en lille billedtråd af mit DIY projekt. Forløberen kan ses her: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=872&title=hjttaler-troels-gravesen-eller - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=872&title=hjttaler-troels-gravesen-eller  
Det er denne konstruktion jeg er ved at kopiere:  http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm - http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm
Lidt billeder af det foreløbige arbejde:

Alt træ til projektet. 16 mm MDF. Senere kommer der et lag af 4 mm russisk birkefiner på alle sider.

Skåret træ i den lokale trælast til den nette sum af 500 kr. 


Arbejde med overfræser + stiksav




Rigeligt alm hvid trælim (fugtbestandigt) og masser af skruetvinger. (kunne godt bruge flere). Jeg smører lim på begge flader. Især den åbne ende suger meget lim i sig. Til andre der ikke har bygget selv: HUSK at tørre af med en fugtig klud inden det tørrer!

 
Et lille triks, mener jeg har læst det herinde på et tidspunkt. For at undgå at siderne skrider ved limning kan man putte et stykke plasticpose rundt om et emne der skal bruges til støttepunkt. Det fungerer rigtigt godt!



Så er jeg fædig med afstivninger. Jeg har lavet en ekstra rundt om porten og en i bunden. Alle udfræsninger er større end membranareal på 18W'eren.



Ris ros og forslag modtages gerne. 









Replies:
Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 25 Jun 2012 at 19:21
husk at lave det sådan at du KAN få fjernet lidt volumen, da kabinettet er RIMELIG stort, men den har vi jo snakket om ;-)

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Roky
Date Posted: 25 Jun 2012 at 20:26
Total volumen er ca 39 L - Med afstivning er det omkring 35,6 Liter. Heri er ikke medregnet volumen fra enhed + port.  Og så kommer der bitumen som også skal trækkes fra.  Så jeg burde kunne overholde de 33 LiterBig smile




Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 26 Jun 2012 at 20:32
ser godt ud...

hvad størrelse port har du valgt?


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Roky
Date Posted: 27 Jun 2012 at 00:02
takker 

Det bliver en BR60TR 60*140 mm fra Frequence. Den anbefaler Torben selv. 


Posted By: Roky
Date Posted: 07 Sep 2012 at 15:21
http://img18.imageshack.us/img18/3697/img0871zs.jpg">


Posted By: Roky
Date Posted: 07 Sep 2012 at 15:27

Enhederne passer helt fint efter lidt efter pudsning. Synes jeg selv daBig smile


Indslagsmøttrikker banket skruet og til sidst en dråbe sekundlim. Efterskruet i hånden. Der skal tages ved !


Der kommer bitumen i. Har kun bitumen + ca 50 gram dæmpeuld bunden af hver højttaler. Desuden æggebakkeskum bag ved 18W'eren


Der limes finer på siden. Desværre er den gået en smule løs enkelte steder på 2 af siderne.




Posted By: Roky
Date Posted: 07 Sep 2012 at 15:36
De har fået 5 gange naturtræsolie med mellemslibning hver gang. De har spillet ca 100-150 timer og de lyder ikke helt ringe. Der mangler dog lidt luft i mellemtonen og der skal eksperimenteres med volumen. Også i forbindelse med denne trådThumbs Down  http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=986&title=scan-speak-18w8531-sagde-klap-klap - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=986&title=scan-speak-18w8531-sagde-klap-klap

Flere billeder følger, hvis det har interesseCool




Posted By: Svenskeren
Date Posted: 07 Sep 2012 at 15:47
Der er interesse - tro mig! Wink

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 07 Sep 2012 at 22:34
ser da godt ud, det herlige ved denne hobby er at hvis man ikke kan lide lyden, så skal bare bare lave filtret om

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Sep 2012 at 10:42
Nydeligt projekt Thumbs Up

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Roky
Date Posted: 10 Sep 2012 at 21:38
Her følger lidt flere billeder. Skulle lige tage mig sammen til at tage dem...Here it goes:

Bagenden så jeg let kan ændre volumen. Det er ikke billedet der snyder, det er lidt skævt skåretEmbarrassed




Et lille kig indenfor.



Og til sidst lidt fotoporno. Jeg synes godt nok de revalator enheder er uforskammet seje at se på !



Kabinetterne er IMO ret så lyddøde. Man kan ane vibrationer på toppen hvis der spilles højt. 
Enhederne sidder virkeligt godt fast!
Jeg vil tro at vægten har sneget sig op på omkring 23-25 kg.

Jeg synes lyden har ændret sig lidt de sidste par dage. Det er som om at den er blevet mere åben/lys. Har haft den ene enhed ude og jeg kan ikke se noget som er blevet skævt efter det lille spil højt uheld. Så jeg håber på mange gode timer uden problemerBig smile

Næste mission er at putte poser med sand i for at undgå for meget membran-udsving. Jeg kunne også godt tænke mig at prøve dem i 20 L, men så kræver det vel en anden port end nuværende?

Måske en kombination af ovenstående er det gyldne mål. Det må jeg finde ud af. 18W'eren ændrer vel lidt spillestil ved andre volumener?

Desuden skal jeg have fundet noget indpaknings skum eller lignende til diskanten. Har nemlig fræst 1-2 milimeter for dybt så den er ikke helt plan med frontbaflen. 





Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 10 Sep 2012 at 22:37
Originally posted by Roky

 
Bagenden så jeg let kan ændre volumen. Det er ikke billedet der snyder, det er lidt skævt skåret 

det kan jo altid fikses med en overfræser

men det ser sgu godt ud, men hvad med dæmpning i toppen, det kan godt være det du kan høre

du må invitere på et lyt en dag


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: friman
Date Posted: 11 Sep 2012 at 08:17
Originally posted by Roky

Desuden skal jeg have fundet noget indpaknings skum eller lignende til diskanten. Har nemlig fræst 1-2 milimeter for dybt så den er ikke helt plan med frontbaflen. 
Se om du kan få fat i noget pakningspapir i blitema eller lignende. Altså det der papir man bruger når man samler motordele.
Det kan ikke trykkes en nanometer, og fås i forskellige størrelser med helt ned til 100dele forskel. Man kan somme tider få en hel kasse med en masse forskellige størrelser. Det er super godt til at lægge imellem.
 
BTW, så ser det ud til du har været lidt nærig med dæmpningsmaterialet. Mener USXX en gang smed en tommelfingerregel omkring 30% fyld til kabinetter med basrefleks.
Brug hellere acoustilux eller MDM3 fremfor det der skum halløj...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Roky
Date Posted: 11 Sep 2012 at 09:02
Originally posted by ronnie rasmussen

Originally posted by Roky

 
Bagenden så jeg let kan ændre volumen. Det er ikke billedet der snyder, det er lidt skævt skåret 

det kan jo altid fikses med en overfræser

men det ser sgu godt ud, men hvad med dæmpning i toppen, det kan godt være det du kan høre

du må invitere på et lyt en dag

Ja det er rigtigt. Har ikke noget dæmpemateriale MDM3 i toppen. Der er kun ca 50 gram i bunden af hver.

Du er altid velkommen når tid og sted er!


Posted By: Roky
Date Posted: 11 Sep 2012 at 09:05
Originally posted by friman

Originally posted by Roky

Desuden skal jeg have fundet noget indpaknings skum eller lignende til diskanten. Har nemlig fræst 1-2 milimeter for dybt så den er ikke helt plan med frontbaflen. 
Se om du kan få fat i noget pakningspapir i blitema eller lignende. Altså det der papir man bruger når man samler motordele.
Det kan ikke trykkes en nanometer, og fås i forskellige størrelser med helt ned til 100dele forskel. Man kan somme tider få en hel kasse med en masse forskellige størrelser. Det er super godt til at lægge imellem.
 
BTW, så ser det ud til du har været lidt nærig med dæmpningsmaterialet. Mener USXX en gang smed en tommelfingerregel omkring 30% fyld til kabinetter med basrefleks.
Brug hellere acoustilux eller MDM3 fremfor det der skum halløj...

Pakningspapir - Det skaffer jeg.

Grunden til at jeg har startet ud med skum var at jeg blev anbefalet at bruge det bag 18W'eren. Men vil helt sikkert prøve MDM3. Har heldigvis en pakke i overskud. Mht dæmpning er det så næsten ligegyldigt, hvor det ligger henne i kabinettet? Kunne jo starte med at fylde tomrummet i toppen af kabinettet og så fremdeles.




Posted By: friman
Date Posted: 11 Sep 2012 at 10:04
Originally posted by Roky

Originally posted by friman

Originally posted by Roky

Desuden skal jeg have fundet noget indpaknings skum eller lignende til diskanten. Har nemlig fræst 1-2 milimeter for dybt så den er ikke helt plan med frontbaflen. 
Se om du kan få fat i noget pakningspapir i blitema eller lignende. Altså det der papir man bruger når man samler motordele.
Det kan ikke trykkes en nanometer, og fås i forskellige størrelser med helt ned til 100dele forskel. Man kan somme tider få en hel kasse med en masse forskellige størrelser. Det er super godt til at lægge imellem.
 
BTW, så ser det ud til du har været lidt nærig med dæmpningsmaterialet. Mener USXX en gang smed en tommelfingerregel omkring 30% fyld til kabinetter med basrefleks.
Brug hellere acoustilux eller MDM3 fremfor det der skum halløj...

Pakningspapir - Det skaffer jeg.

Grunden til at jeg har startet ud med skum var at jeg blev anbefalet at bruge det bag 18W'eren. Men vil helt sikkert prøve MDM3. Har heldigvis en pakke i overskud. Mht dæmpning er det så næsten ligegyldigt, hvor det ligger henne i kabinettet? Kunne jo starte med at fylde tomrummet i toppen af kabinettet og så fremdeles.


Mht placering er der flere der mener dette og hint....
Personligt gør jeg som Troels Gravesen. 7mm tyk filt på alle flader, og et lag MDM3 i top, bund og ryggen. Det har jeg haft ganske udemærkede resultater med.
Alternativt kan man gøre som fx. Lars Goller fra GamuT. Han placerer alt dæmpemateriale i midten af kabinettet, da det som oftest er dér luftstrømmen er størst og hastigheden er højest...
 
Hvad der er mest rigtigt, og om forskellen kan høres skal jeg ikke kunne sige, men prøv dig frem...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Roky
Date Posted: 17 Sep 2012 at 17:42
Igår blev der eksperimenteret lidt med mdm3 og grus (i poser) - Købt ved byggemarked, så det skulle gerne være tørtBig smile

Endte ud med at fylde rummet bag diskanten ud med MDM3. Fjernede en snert af hidsighed i mellemtonen.

Jeg endte ud med at fylde 8 liter sand i bunden. Vil tro jeg er landet på omkring 22-24 Liter volumen. 

Synes de lyder lidt mere friske i lyden. Der er mere smæk på trommer og tydeligere anslag på instrumenter...18W'eren lyder i hvert fald bedre i mellemtonen når den ikke skal spille helt så dybt. Det er ikke en verden til forskel fra før skal det lige nævnes. Men lidt har jo også ret.






Posted By: Roky
Date Posted: 08 Mar 2013 at 13:35
Hej alle

Har gennem den sidste måneds tid haft porten lukket på SP95'erne i ca 24-26 Liter. Ifølge speakerbuilder pro 2 har jeg en nedre grænsefrekvens på 
ca. 52 hz og det er jo ikke meget. Det må være roomgain, som gør at bassen alligevel føles dyb?

Nu vil jeg gerne prøve dem i 22 Liter tunet til 33 hz som USXX anbefaler. Stepresponsen skulle her være bedst - Jeg er dog ikke helt klar over hvad det er for en størrelse (er stadigvæk ny inden for DIY) Hvad for en port skal jeg bruge for at nå det? Jeg har ikke plads til 
en port som er længere end 20 cm, hvis ikke det skal være en som er bøjet.

Ifølge speakerbuilder skal den være 
ca. 16.5 cm ved diameter på 4.5 cm
ca. 9.5 cm ved diameter på 3.5 cm

Jeg tænker det skal være en telskob sådan at jeg kan tilbasse løbende og justere ind efter rummet.

Hvis porten bliver for smal og den ikke er konisk - vil der så opstå portstøj? - Jeg hører en del musik med ret meget bas på skal det lige siges. 
Både hip hop og elektronisk - Men også klassisk, jazz og rock.
 
Helst med konkret link til en port - Frequence har én som er i 3.5 cm...

Jeg ønsker at få en så hurtig bas som muligt og med en åben men ikke skarp mellemtone...

mvh


Posted By: USXX
Date Posted: 08 Mar 2013 at 14:32
@Roky

Først og fremmest skal du bruge en port, der er (min.) 50 mm i indvendig diameter til denne enhed. Den skal så være 19-20 cm lang, hvis kabinettet er 22 liter (netto luftvolumen - dvs. når afstivning og port er trukket fra, men inden dæmpemateriale fyldes i). Fyldet skal være porøst (ikke skumgummi) og ukomprimeret udfylde 35-40% af volumen.

Faktisk har en 18W/8531G00 et Qts, der er lidt for stort (særligt når den ekstra seriemodstand fra filter og kabler medtages) til at kunne opnå det, jeg vil kalde et optimalt pulssvar - men de 22 liter tunet til små 33 Hz er det bedste kompromis i den retning. Jeg er dog begyndt at tune lidt anderledes/alternativt, når Q-værdien når derop, så rent faktisk ville jeg snarere anbefale 29 liter (netto luftvolumen) - stadig tunet til 33 Hz. Her bliver en Ø50 mm port kun ca. 13,5 cm lang.

Jeg har regnet med 0,4 ohm i serie.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 08 Mar 2013 at 14:59
Hvis der er nogen, der regner efter og ikke får det til at stemme, så skyldes det (bl.a.), at det effektive akustiske volumen (som er det, der skal bruges ved portberegning) er større end de 22 (eller 29) liter - det skyldes den porøse absorbent.

-------------


Posted By: Roky
Date Posted: 09 Mar 2013 at 10:07
Hej USXX

Tak for det grundige svar, sejt at det er af mesteren selv !

Jeg kan måle at jeg der er plads til en port på 25 cm fra bagkant af frontbaffel til bagkant af bagsiden af højttaleren, så det må godt kunne gå med 19-20 cm. Jeg pøver med en Ø50 mm teleskop port fra frequence. 
Den er så ikke konisk, men har da i hvert fald mulighed for at prøve både 22 og 20 Liter til 33 Hz.

Så må jeg hellere få smidt det skumgummi ud og fylde ud med noget MDM3 eller lignende, som jeg også tidligere er blevet anbefalet.
Er det også en god idé at putte filt på (tænker her især bag enheden). Ellers er det ren MDM3 mod bitumen. Grunden til at jeg spørger er at jeg ikke har noget liggende, så jeg kan ikke lige prøve detSmile

OK Så har jeg ikke tastet helt forkert ind i speakerbuilder pro.



Posted By: Roky
Date Posted: 09 Mar 2013 at 10:09
Har overvejet at prøve med aktiv drift via miniDSP og har kig på et sæt 18W4531 i stedet for de 8531 jeg har nu. Vil der være tydelig forskel mellem de to typer ved aktiv drift, eller er det ikke det værd ?

mvh
Henrik


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Mar 2013 at 12:03
Der er jo ingen faste regler for dæmpning. Du kan godt beholde det bølgede skum, hvis du synes, det gør noget godt. Det tjener mest til at gøre refleksionen (fra bagvæggen) "blød", og det kan måske være en fordel, da du har en relativ stor bagvæg, der er parallel med baflen. Du skal bare være opmærksom på, at skum som regel er en ret ringe strømningsabsorbent og derfor fortrænger volumen (hvor en god porøs absorbent øger det akustiske volumen).

M.h.t. 18W/4531 vs. 18W/8531; man vil jo normalt vælge en 4 ohm enhed til et 2-vejs system, men ved aktiv drift vil forskellen være minimal - men har du en 4 ohm enhed, har du tillige muligheden for at køre med passive filtre og stadig bevare en fornuftig effektivitet. Det, man skal se på, er, om den ekstra spænding, 8 ohm enheden skal tilføres for at spille lige så højt som 4 ohm enheden, vil få membranen til at vandre mere i basområdet (og dermed give mere modulation i mellembåndet). Da de forskellige parametre trækker i hver sin retning, vil resultatet ofte være en ubetydelig forskel. Da du kører med basreflekskabinet, vil problemet være endnu mindre, da membranudsvinget i det betydende basområde vil være betydeligt mindre end i lukket kabinet (det er kun ved subsoniske frekvenser, du har større membranudsving med basrefleks). Desuden har enheden et vel konstrueret magnetsystem med nøje afstemte kortslutningsringe - så enheden har i sig selv ret lav modulation.


-------------


Posted By: Roky
Date Posted: 09 Mar 2013 at 15:02
Ok det giver mig et godt udgangspunkt at arbejde videre ud fra. Deslige klaring om det kan svare sig at udskifte bassen i passiv drift.





Posted By: Roky
Date Posted: 11 Mar 2013 at 22:09
Sidder lige og skal til at bestille stumper til mine højttalere ved frequence. 

Ifb et nærstående forsøg med digitale filtre, hvor forstærkerne kører direkte på enhederne: Kan læse mig til at det er en god ide at have et simpelt high-pass filter, en kondensator serielt med diskanten, så den ikke bliver sendt til månen ved et uheld. Så lærte jeg lidt nyt i dagThumbs Up

Det er jo ikke til at vide endnu, men regner med at dele den mellem 2 - 2.5 Khz afhængig af hvad der lyder best.

På den her side http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=1 - http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=1  Er der en tabel over skæringsfrekvenser.
Min SS9500 diskant har en impendans mellemn 6-5.5 Ohm hvis jeg læser rigtigt: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-950000.pdf - http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-950000.pdf  

Hvad jeg kan se ud af det bliver regnestykker via denne formel: 

"0.159/(C x Rh) = F

Explanation of Terms
C - is the capacitance value (in Farads) - to convert to Farads divide the value shown on the side of the cap in uF by one million.
Rh - is the impedance of the load (speaker) you will be using.
F - is the crossover frequency you will get."

Ved 20 uF = (0.159)/(
.000020*5.6) = 1419.64 Hz

ved 15uF = (0.159)/(.000015*5.6) = 1892.86
  Hz

Er der regler for hvor tæt på jeg må komme en eventuel delefrekvens og i så fald hvilken værdi skal jeg vælge ?

Det bliver i alle tilfælde en PCA eller en endnu dårligere, hvis der ikke er forskel???   http://frequence-shop.dk/produkter/39-pca-caps/ - http://frequence-shop.dk/produkter/39-pca-caps/
Har læst at man med fordel kan parallelkoble en mindre højkvalitetsværdi med en stor "lav"kvalitetsværdi og så få fordelen fra den gode af dem. Men er det det værd? 

Jeg synes ca 150 kr er alt rigeligt for en "sikring" for eks 2 kondensatorer







Posted By: Sorenotzen
Date Posted: 12 Mar 2013 at 06:51
Hej. Jeg bruger også en kondensator på samme måde, som du har tænkt dig. Det man kan gøre hvis hvis man ikke bruge de helt billige komponenter, er at sætte en mindre, men bedre kondensator parallelt over den mindre gode kondensator.. På den måde får man en bedre samlet lyd! det går jeg, men om jeg kan høre forskel på det og bare en enkelt "billig" kondensator har jeg ikke prøvet. !

-------------
fint skal det være..


Posted By: Busk
Date Posted: 12 Mar 2013 at 06:53
Originally posted by Roky

Sidder lige og skal til at bestille stumper til mine højttalere ved frequence. 

Ifb et nærstående forsøg med digitale filtre, hvor forstærkerne kører direkte på enhederne: Kan læse mig til at det er en god ide at have et simpelt high-pass filter, en kondensator serielt med diskanten, så den ikke bliver sendt til månen ved et uheld. Så lærte jeg lidt nyt i dagThumbs Up

Det er jo ikke til at vide endnu, men regner med at dele den mellem 2 - 2.5 Khz afhængig af hvad der lyder best.

På den her side http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=1 - http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=1  Er der en tabel over skæringsfrekvenser.
Min SS9500 diskant har en impendans mellemn 6-5.5 Ohm hvis jeg læser rigtigt: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-950000.pdf - http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-950000.pdf  

Hvad jeg kan se ud af det bliver regnestykker via denne formel: 

"0.159/(C x Rh) = F

Explanation of Terms
C - is the capacitance value (in Farads) - to convert to Farads divide the value shown on the side of the cap in uF by one million.
Rh - is the impedance of the load (speaker) you will be using.
F - is the crossover frequency you will get."

Ved 20 uF = (0.159)/(
.000020*5.6) = 1419.64 Hz

ved 15uF = (0.159)/(.000015*5.6) = 1892.86
  Hz

Er der regler for hvor tæt på jeg må komme en eventuel delefrekvens og i så fald hvilken værdi skal jeg vælge ?

Det bliver i alle tilfælde en PCA eller en endnu dårligere, hvis der ikke er forskel???   http://frequence-shop.dk/produkter/39-pca-caps/ - http://frequence-shop.dk/produkter/39-pca-caps/
Har læst at man med fordel kan parallelkoble en mindre højkvalitetsværdi med en stor "lav"kvalitetsværdi og så få fordelen fra den gode af dem. Men er det det værd? 

Jeg synes ca 150 kr er alt rigeligt for en "sikring" for eks 2 kondensatorer





Hej Roky

Det der er en gammel myte.
Nu kender jeg 4stk der kører aktivt, mig selv, digitalthor, christ og Robert (ground sound) og så har jeg ikke hørt om at en eneste af hans kunder gør det eller har haft problemer med det.

Med mindre man bruger en eller anden gammel forstærker der laver et kæmpe plob når man tænder den, så er der absolut ingen grund til at smide den kondensator ind i kæden.
En anden ting er jo at hvis du vil have det rene signal mellem din forstærker og din enhed, så er kvaliteten af den kondensator totalt afgørende for kvaliteten, for selv om du smider den ind ved 1800hz og så i digital filteret deler ved 2500hz så skal signalet jo stadig passerer igennem den kondensator.
Og det vil ligegyldigt hvad du gør være et tabs led og forringe lyden.
Skal man absolut sætte den kondensator ind, så skal den i hvert fald være af så god kvalitet som muligt, ellers har man skudt sig selv i foden.

Det svarer lidt til at købe en Farrari og så pakke den ind i en meter skumgummi for at undgå stenslag LOL.

Jeg kører med en dyr amt diskant, det samme gør christ, og digialthor kører med en dyr Morel diskant, Robert har lavet et utal af højttalere med alt fra billige til dyre diskanter og der har ikke været problemer. 

Men det er jo min mening, du skal gøre hvad du syntes du har det bedst med, du kommer bare ikke til at få det fulde udbytte af hvad din diskant kan.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Roky
Date Posted: 12 Mar 2013 at 08:25
Hej Busk

Tak for svar. Jeg vil faktisk starte med at bruge to forstærkere fra 1978, men de laver ikke noget kæmpe plop i højttalerne (og udgangen kan slåes fra). 
Det jeg kan være bange for er hvis jeg kommer til at tilslutte enhederne forkertWacko
Jeg må nok hellere prøve på nogle crap højttalere i første omgang- Eller starte med at tænde for bassen. 




Posted By: Sorenotzen
Date Posted: 12 Mar 2013 at 08:34
Sådan som jeg har forstået det, er det primært diskanten, der kan tage skade. Under alle omstændigheder ville jeg sætte et par kondensatorer før diskanterne uanset hvilke effekter du bruger, bare for en sikkerhed skyld.

Mvh. Søren.

-------------
fint skal det være..


Posted By: Roky
Date Posted: 12 Mar 2013 at 08:59
Problemet er vel hvis der eksempelvis kommer en 50 Hz tone direkte ud i diskanten, når jeg tænder forstærkeren? Da jeg ikke ligger inde med nogle synes jeg derfor det er er lidt at købe kondensatorer for 150 kr. Det nytter jo ikke noget at sætte en lille bitte kondensator på?

Men jeg har ikke bestilt noget endnu.


Posted By: friman
Date Posted: 12 Mar 2013 at 09:08
Jeg ved at Janils der også kører med GS seriekoblede en fin Duelund kondensator imellem af samme årsag, men hev den hurtigt ud igen, da selv den ødelage for meget...
Jeg tror, at uanset hvad du gør, så giver det et tab med en kondensator imellem...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Sorenotzen
Date Posted: 12 Mar 2013 at 09:11
Nej problemet som jeg forstår det er at der kan komme en for voldsom dc spænding fra forstærkeren direkte ud i diskanten og dermed skade den.. (ret mig hvis det er forkert, jer der ved noget mere om det). Det er rigtigt at en lille kondensator i sig selv ikke er nok, det jeg mente var at man sætte en lille "god" kondensator parallelt over en større ikke så god kondensator. På den måde får man den lille "gode" kondensators lyd, uden at købe sig helt fattig i en stor god kondensator. Håber det giver mening.

Mvh. Søren.

-------------
fint skal det være..


Posted By: Busk
Date Posted: 12 Mar 2013 at 09:29
Originally posted by Roky

Eller starte med at tænde for bassen. 


Præcis Smile


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 12 Mar 2013 at 09:32
Originally posted by Sorenotzen

Nej problemet som jeg forstår det er at der kan komme en for voldsom dc spænding fra forstærkeren direkte ud i diskanten og dermed skade den.. (ret mig hvis det er forkert, jer der ved noget mere om det). Det er rigtigt at en lille kondensator i sig selv ikke er nok, det jeg mente var at man sætte en lille "god" kondensator parallelt over en større ikke så god kondensator. På den måde får man den lille "gode" kondensators lyd, uden at købe sig helt fattig i en stor god kondensator. Håber det giver mening.

Mvh. Søren.
Jeg har som sagt i oplevet problemet endnu, og der er leget med 5-6 forskellige forstærkere ind til videre.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Sorenotzen
Date Posted: 12 Mar 2013 at 10:03
Jeg har gudskelov heller ikke oplevet det endnu, men da jeg nu kører med et par sarte bånd, er jeg blevet direkte advaret mod ikke at beskytte dem. Indtil nu har jeg også kørt med flere forskellige opstillinger uden problemer, men det ville da være ærgerligt hvis der skete noget med dem !

Mvh. Søren.

-------------
fint skal det være..


Posted By: Tubeman
Date Posted: 12 Mar 2013 at 12:01
Tænk lige på at det ikke kun er effekt forstærker ,der kan medføre en ordentlig dc puls ,,det kan en forforstærker også .specielt når man slukker den (det er nok mest rør pre ..eks. min egen TRAM pre)
hvis man vil være sikker på at der ikke kommer skadelig puls,,så prøv at slukke diverse apparater efter tur ,tænk også på at strømmen kan forsvinde ,,så test også dette
hvis der ikke sker noget ved denne test,,kan du rolig undvære cap i serie (har man først hørt diskant uden cap er det svært at undvære denne lyd--bruger selv Groundsound filter )

mvh Bjarne


Posted By: Roky
Date Posted: 12 Mar 2013 at 19:30
Originally posted by Tubeman

Tænk lige på at det ikke kun er effekt forstærker ,der kan medføre en ordentlig dc puls ,,det kan en forforstærker også .specielt når man slukker den (det er nok mest rør pre ..eks. min egen TRAM pre)
hvis man vil være sikker på at der ikke kommer skadelig puls,,så prøv at slukke diverse apparater efter tur ,tænk også på at strømmen kan forsvinde ,,så test også dette
hvis der ikke sker noget ved denne test,,kan du rolig undvære cap i serie (har man først hørt diskant uden cap er det svært at undvære denne lyd--bruger selv Groundsound filter )

mvh Bjarne

Det var da en nem måde at tjekke det på!

Nu har jeg købt de to Ø50mm porte og 2 stk af de billigste 27 uF jeg kunne købe. Bare hvis der nu skulle gå et eller andet galt første gang jeg tilslutter. Bliver spænende om jeg kan høre forskelWinkBig smile
Mangler dog at købe miniDSP og tilhørende mikrofon. Og så skal måske også have kig på nye ("billige") forstærkere.

Min kildesammensætning kommer foreløbigt til at se sådan her ud:

DAC => Analog Pre => miniDSP => Analog amp => Højttaler

Vidste ikke der var så mange som kørte digitalt. Er det også mellem mellemtone og diskant i gør det?

mvh


Posted By: Tubeman
Date Posted: 12 Mar 2013 at 23:50
God ide at bruge en serie cap i diskant under afprøvning--
jeg bruger digital på bas og diskant (min er kun 2 vejs)


Posted By: Roky
Date Posted: 16 Mar 2013 at 22:51
Hvor køber i (7) mm filt til at putte i højttaleren. Har været i Silvan, Jydsk og T-hansen uden held

mvh 


Posted By: Sorenotzen
Date Posted: 16 Mar 2013 at 23:17
Prøv i andre auto rep/tilbehørs forhandlerne. Hvor i landet bor du! Jeg kender et sted her i Århus, men kan ikke lige huske hvad set hedder, kun hvor det er.


-------------
fint skal det være..


Posted By: Roky
Date Posted: 16 Mar 2013 at 23:37
Jeg bor i århus 
mvh


Posted By: Sorenotzen
Date Posted: 16 Mar 2013 at 23:45
Ok så kender du måske LF Audio der ligger overfor Mc. Donalds på Gernåvej. Den auto tilbehørs butik, der ligger luge ved siden af LF Audio har det grønne 7 mm. filt. Håber du blev klogere og ikke bare helt forvirret. :-)

Mvh.

-------------
fint skal det være..


Posted By: Roky
Date Posted: 17 Mar 2013 at 08:59
Nej det giver god mening. Tak !Big smile

Ved du hvad det ca koster ?

mvh


Posted By: Sorenotzen
Date Posted: 17 Mar 2013 at 09:02
Nymann Autoparts.. Det er firmanavnet.

Nej kan ikke huske det men det er ikke voldsomt dyrt..


-------------
fint skal det være..


Posted By: Fasen
Date Posted: 17 Mar 2013 at 09:36
http://www.harald-nyborg.dk/p5486/lyddaempningsfilt-5-7-mm

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Sorenotzen
Date Posted: 17 Mar 2013 at 09:49
Fasen: Det ser ud som det samme som det jeg bruger ( bortset fra farven :-)).

-------------
fint skal det være..


Posted By: Fasen
Date Posted: 17 Mar 2013 at 09:54
Det skal blot limes på med f.eks spraylim. Wink

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Roky
Date Posted: 17 Mar 2013 at 09:55
tak !


Posted By: felsby
Date Posted: 17 Mar 2013 at 10:19
Jeg mener ikke at filt er nødvendigt:
Du har bitumen til at dæmpe resonanser i selve trævæggen.
Du har bølgeskum til at dæmpe stående bølger - alt hvad der kræves er MDM-3 eller uld i bunden af kabinettet til at tage de sidste stående bølger. Absorbenten er mest effektiv i midten af kabinettet, mindre effektiv langs væggene, derfor er jeg ikke filt-fortaler.
Det er vigtigt at der er bølgeskum bag bassen og på de fleste af væggene. Og ulden må ikke blokere vejen mellem port og bas.


Posted By: Roky
Date Posted: 17 Mar 2013 at 22:18
Jeg har købt 1,5*2,5 meter syntetisk porøst uldvat i den lokale stof/garn butik for 75 kr, som jeg har forsøgt frem og tilbage med de sidste par dage. Jeg synes dog ikke at jeg kan høre den store forskel. Højttalerne står som hvor de plejer, og det er kun den ene som jeg ændrer på. 
Umiddelbart så er det eneste hørbare at højttalerne lyder noget klemt/hidsig i mellemtonen, hvis jeg har for meget uldvat lige bag enheden sammen med bølgeskum - Også selvom den IMO godt kan nå at få luft til porten. 

Uden bølgeskum lige bag enheden, synes jeg at anslag på en lilletromme (med en "normal" trommestik) lyder lidt hidsig. Den spænder jo over en del Hz, så hvor det lige er er svært at vide.

Jeg har desværre ikke nok bølgeskum til at prøve at fylde det meste af højttaleren ud. Jeg har nok til bag enheden og så et stykke på 30*20 cm til hver. 

Referencen spiller i 27 Liter, med en 60*140 mm dobbeltkonisk port.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 18 Mar 2013 at 08:05
Hvis du mangler bølgeskum så har jeg en røvfuld til at ligge du godt kan købe noget af

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Mar 2013 at 17:58
tak, det vil jeg skrive bag øret



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com