Print Page | Close Window

Ny 2,5 lagkage med kurver

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=871
Printed Date: 29 Mar 2024 at 11:36
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Ny 2,5 lagkage med kurver
Posted By: Bapu
Subject: Ny 2,5 lagkage med kurver
Date Posted: 10 Maj 2012 at 18:53
uploads/398/rsz_1bløde_kurver.jpg - uploads/398/rsz_1bløde_kurver.jpg Hej herinde.

Nu vil jeg for første gang prøve at lave en højttaler fra bunden. Jeg har en 2 vejs stander model som jeg har i sinde at lave om til en 2,5 gulvmodel. Standerudgaven er denne  http://frequence-shop.dk/produkter/25-byggesaet-stander/682----fx-m-scs/ - http://frequence-shop.dk/produkter/25-byggesaet-stander/682----fx-m-scs/  Dertil kommer der en bas enhed magen til som udelukket tager sig af bas tonerne. Delefiltret må jeg nok betale mig fra, da jeg ikke har nogen ide om hvordan man konstruere sådan et. Begge kamre bliver 22 liter og er bygget op af 15 21mm krydsfiner. Her kommer der lidt tegning af højttaleren som jeg håber den kommer til at se ud og nogle fotos af projektet frem til nu. Håber i vil komme med gode råd og verbale tæsk hvis jeg er helt på afveje.

MVH Bapu Smile





Replies:
Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Maj 2012 at 18:57
uploads/398/rsz_dsc_0255.jpg - uploads/398/rsz_dsc_0255.jpg Jeg har ikke helt styr på det med billed upload. Der kommer flere når jeg får styr på dette Smile


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Maj 2012 at 19:13

Dette er en tegning jeg lavede i google sketchup  Højttaleren skulle gerne komme til at se nogenlunde sådan ud.


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Maj 2012 at 19:40
Beklager al billederne ikke ligger i den rigtige rækkefølge. Jeg havde lidt startvanskeligheder med at poste dem Wink



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 10 Maj 2012 at 20:48
Spændende! Det er i hvert fald en smule anderledes i forhold til det som de fleste bygger. Men hold da op et fræsearbejde. hvor lang tid tog det?


Posted By: friman
Date Posted: 10 Maj 2012 at 21:03
Spændende og anderledes projekt, og thumps up for materialevalget....;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Maj 2012 at 21:23
Thor: Det er kun de yderste snit der er fræst. Det tog ca 8 timer med kaffe pauserne. De inderste snit er lavet med stiksav, det tog vel en 4 timer ialt. Men nu kommer det værste. Slibearbej


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Maj 2012 at 21:27
Friman: Tak for det. Det er meningen at de skal bejses og lakeres som de er (efter slibning selvfølgelig) Har set flere gøre det samme med kanont resultat. Så jeg håber det også kan lykkes for mig Smile


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 10 Maj 2012 at 21:36
Originally posted by Bapu

Friman: Tak for det. Det er meningen at de skal bejses og lakeres som de er (efter slibning selvfølgelig) Har set flere gøre det samme med kanont resultat. Så jeg håber det også kan lykkes for mig Smile


husk blot at rør godt rundt i både bejdsen og lakken, jævnligt. Jeg bukkede en lille bøjle og satte den i boremaskinen, så jeg kunne rører grundigt rundt undervejs.
Husk også at tørre af med en fnugfri klud ca 10-15 minutter efter bejdsning. ellers kan det efterlade "kager" eller lag, som tørre i forskellige tempi.
Vær forsigtig når du lakere. Der skal mellemslibes og heril benyttes minimum ca korn 240.

Alting skal gøres med årene!

blot min erfaring, efter at jeg lige har knoklet mit eget projekt færdigt (består af i alt 6 seperate kabinetter).

Jeg brugte vandbaserede produkter fra Flugger. Det koster lidt, men jeg syntes det er behageligt at arbejde med.

Men min metode er ikke nødvendigvis den bedste/rigtige - blot mine erfaringer Wink



Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Maj 2012 at 22:03
Thor: Det lyder meget rigtig i mine øre. Hvad er fordele/ulemper når man taler vandbejse i forhold til spritbejse? 



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 10 Maj 2012 at 22:51
Originally posted by Bapu

Thor: Det lyder meget rigtig i mine øre. Hvad er fordele/ulemper når man taler vandbejse i forhold til spritbejse? 



spritbejdse er hurtigere. Tilgengæld skal man også være lidt mere rap på fingrene, det tørre jo på nogle få minutter. Vandbaseret bejdse tager nogle dage at tørre ordenligt op. Men her er der bedre tid til at nå at fordele det ordenligt, da træet kan suge lidt forskelligt. Men jeg købte en lille smule af begge dele og prøvede det først på en stump træ. det koster lidt. Men det mener jeg kun er godt givet ud, inden man får sjasket hele ens højttalerprojekt til Wink
Man kan vist godt få vandbaseret bejdse som tørre lidt hurtigere end den jeg valgte. Men det har vist også noget med indtrængningen af gøre. Jeg har snakket med både Sadolin og Flugger. Og jeg syntes Flugger var nemmest at snakke med. Men det var også fordi at jeg ville have en bestemt toning i min bejdse.
Man kan også oliere, Det er dejligt nemt. Da du får en rimelig modstandsdygtig overflade, samt glød i samme omgang. Det er også billigere.
Flugger tog ca 300 kr for ca 0,7 liter bejdse med toning. Men du kan få en liter køkkenbordsolie med eller toning i fra Sadolin, til ca 130 kr.


Posted By: JAV
Date Posted: 10 Maj 2012 at 23:40
Sjovt og flot projekt :)
 
Er basserne lige over for hinanden ? 


-------------


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Maj 2012 at 00:54
Thor:  Det var en lærerig fortælling, tak for det. Jeg troede ikke man måtte bruge vandbejse når der var tale om limede plader, men vi lære heldigvis så længe vi lever. Eftersom at vandbejsen er nemmere at arbejde med vil jeg helt klart vælge den til mit projekt Smile Jeg har et lille hul i et af finerlagene. Findes der en spartelmasse som kan suge bejsen?


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Maj 2012 at 00:58
1000 tak JAV Smile Nej basserne står ikke helt over for hinanden. Er det et problem, og hvis det er er det så noget delefiltret kan korrigere? 


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Maj 2012 at 21:15
Hvordan kan det være at mit anti virus program begynder at hyle og skrige når jeg går ind på side 2 i denne tråd? Er der andre der oplever det samme. Jeg bruger avast free version.....


Posted By: JAV
Date Posted: 12 Maj 2012 at 02:40
Det bliver i det hele taget et problem med den nedre bas. Den ville jeg flytte tæt på diskanten.
Sidder de meget forskudt, hvis du flytter den ?


-------------


Posted By: Bapu
Date Posted: 12 Maj 2012 at 12:28
Jeg kan kun flytte den 40mm længere op. Jeg kan derimod bytte om på diskanten og den øverste bas, men så er de 2 basser forskudt med 60mm mod de 50 de er nu. 


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 12 Maj 2012 at 16:27
Originally posted by Bapu

Thor:  Det var en lærerig fortælling, tak for det. Jeg troede ikke man måtte bruge vandbejse når der var tale om limede plader, men vi lære heldigvis så længe vi lever. Eftersom at vandbejsen er nemmere at arbejde med vil jeg helt klart vælge den til mit projekt Smile Jeg har et lille hul i et af finerlagene. Findes der en spartelmasse som kan suge bejsen?


Spartelmasse? Jeg ville da lade kabinettet stå i sit oprindelige materiale og blot slibe det til. Hvis du har brugt normal snedkerlim til at samle kabinetterne, så suger det ikke helt så meget som endetræet, som jo udgør ca 50% af dine kabinetter. Men så længe du har tørt limen grundigt af, lige efter det er samlet, dvs at det ikke er flydt ud og suget op i endetræet, så er der ikke så meget tilbage at slibe.Så længe træet passer pænt sammen, så vil du jo kun have en meget lille mængde lim i samlingen, så snart du har slebet kassen til. På den måde behøver det ikke betyde så meget at limen ikke suger lige så meget som endetræet. Desuden er samlingerne jo på langs med finerens lag. Og derfor vil det jo blive "skjult" i det samlede resultat.

Jeg har forsøgt med at fylde "huller" op med træmasse. Men det suger lidt anderledes. og derfor bliver det nemt synligt. Det kommer lidt an på hvor clean looked skal være. Jeg har bejdset mit mørkt, med en glans 50 lak. Og derfor ses det ikke helt så tydeligt at der er småfejl.

Hvad angår antivirus. så kan det ske at den brokker sig pga andre infektioner. derfor kan du med fordel benytte disse 2 gratis programmer, med windows opstartet i fejlsikret tilstand:
http://www.safer-networking.org/dk/mirrors/index.html
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

Malwarebytes er nok det bedste. Men Spybot plejer også at kunne finde det meste.

Det er ikke sikkert at det er det som driller. Jeg har endnu ikke oplevet problemer her på sitet, med hverken, Norton, security essential, avast osv.

Men det skader ikke lige at scanne maskinen. Grunden til at det skal forgå i fejlsikret tilstand, er fordi at windows på denne måde kører med et minimum at opstartede programmer. Hvilket også gør det nemmere at fjerne eventuelle infektioner.

Hvis du allerede har købt dine enheder, så skulle det da være muligt blot at dele ved højest 600 hz. på den måde skulle det ikke være et problem at placere bas og mellemtone helt op til 30-40cm fra hinanden. Tilgengæld er det vigtigt at mellemtone og diskant sidder tæt, for at du kan dele i nærheden af de ca 2500hz. Jeg syntes personligt ikke at en 6½" spiller godt, over denne frekvens. det er den for gumpetung til. Men det er blot min personlige smag Smile
Jeg syntes personligt heller ikke at diskanter spiller godt når de spiller under ca 2500hz. ca.
Men jeg er nok ikke den bedste at spørge ang passive filtre, da jeg har begrænset erfaring i denne retning.
Men det er en god ting at dine mellemtone får nogle liter at spille i. Det er blevet testet flere gange at noget af det vigtigtste for en god mellemtonegengivelse. er at den får noget luft at spille i. Alt det der med paralelle flader, stående bølger osv, skulle kunne undgås ved at benytte en god omgang intern dæmpning med axustliux eller noget i den stil.

Det kan også betyde en del, at din diskant lige sidder en enkelt eller 2 cm til den ene side, så den ikke har samme afstand til alle kanter, det giver nemlig kantdifraktioner, når lydbølger udbreder sig omkring et skarpt hjørne. Så derfor kan det også med fordel betale sig at runde kanterne lidt. Men det kan jo selvfølgelig gå ud og det samlede look.
Her er en kort forklaring på "problemet":
http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/tweeter%20diffraction.html
Søg selv på google. Der er masser om emnet. det er derfor at jeg har lavet facetafskæring, med blødt rundede kanter. det giver nemlig ganske få difraktioner.


Posted By: Bapu
Date Posted: 12 Maj 2012 at 19:14
1000 tak Thor for de gode svar.

Årsagen til det med spartelmassen er at jeg havde et lille uheld i en af pladerne med overfræseren, der kom et lille vulk ind i hele pladen da jeg fræste den anden sidste. Eftersom jeg ikke havde en ekstra måtte jeg desværre bruge denne selv om det ikke er optimalt. den side af højttaleren bliver ikke at se i daglig brug men det skal helst laves så godt som muligt. Jeg regnede med at de skulle behandles på samme måde som dine (bejses og lakeres) bare i nogle andre farver. Mørk mahogni og sort som på tegningen.


Nu skriver du at de 2 bas enheder godt kan være 30-40 cm fra hinanden, men kan de være 48 cm altså fra centrum af enhed til centrum af den anden enhed?

Enhederne har jeg de fleste af. Diskant og bas/mellemtone fra dette kit  http://frequence-shop.dk/produkter/25-byggesaet-stander/682----fx-m-scs/ - http://frequence-shop.dk/produkter/25-byggesaet-stander/682----fx-m-scs/  og så regnede jeg med at den ekstra basenhed skulle være magen til den fra kittet. De 2 ekstra basser er dog ikke købt hjem endnu.

Igen 1000 tak for hjælpen Big smile


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 12 Maj 2012 at 19:40
spændende, hvad havde du regnet med af farve?

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Bapu
Date Posted: 12 Maj 2012 at 20:18
Tak Ronnie.

Planen ind til videre er at kassen skal have en sort bejse eller beklædes med sort skind, selve baflen skal have en mørk rød/mahogni. Derefter lakeres og poleres Smile


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Maj 2012 at 18:24
Fedt, flot og anderledes projekt Thumbs Up

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Bapu
Date Posted: 13 Maj 2012 at 19:44
1000 tak Busk.

Jeg er desværre, ud fra hvad jeg kan forstå på folk herinde, begyndt at tvivle på at de kommer til at lyde ordentlig. Jeg detektere en bred enighed om at de 2 basenheder sidder for langt fra hinanden 480 mm center til center og så er de oven i købet forskudt 50mm. Kan et delefilter kompensere for dette eller er jeg på dybt vand.

MVH Bapu  Smile


Posted By: Bapu
Date Posted: 13 Maj 2012 at 19:55
 Så blev der endeligt tørvejr i det midtjydske, så jeg kunne komme udenfor og slibe lidt. Fruen har åbenbart noget imod slibestøv i køkkenet, hun mente jeg var en Censored Nå men ud over den fejl der i starten blev lavet med overfræseren kom de 2 af siderne til at se rigtig godt ud efter et par timer med slibeklods og eksentersliber. Så nu mangler jeg kun de sidste 10. 

God søndag til jer alle Smile



Posted By: friman
Date Posted: 13 Maj 2012 at 20:08
Ser sq godt ud.... Glæder mig oz til jeg får slebet mine små kasser. Forhåbentlig næste weekend....;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Bapu
Date Posted: 13 Maj 2012 at 22:00
Ja der er noget at gå i gang med Smile Hvordan skal din køkken perle overfladebehandles, olie, lak og bejse lakbejse eller måske bare klar lak?


Posted By: friman
Date Posted: 14 Maj 2012 at 08:27
Jeg regner med at de blot skal have en gang olie...Smile

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Bapu
Date Posted: 19 Maj 2012 at 20:41
Endelig skete der lidt mere troede at den var hjemme, men mine øjn er åbenbart ikke helt så gode for da jeg havde fået påført bejsen måtte jeg indse at der var et par steder som sliberen ikke havde været grundig nok. #%& død og ulykke. Nå men jeg må jo igang med sliberen igen Cry

Den lille lyse 4kant for neden er den fejl der blev lavet i starten med overfræseren. Den er jeg desværre nød til at leve med.


Posted By: felsby
Date Posted: 19 Maj 2012 at 22:21
Originally posted by Bapu

Jeg er desværre, ud fra hvad jeg kan forstå på folk herinde, begyndt at tvivle på at de kommer til at lyde ordentlig. Jeg detektere en bred enighed om at de 2 basenheder sidder for langt fra hinanden 480 mm center til center og så er de oven i købet forskudt 50mm. Kan et delefilter kompensere for dette eller er jeg på dybt vand.

Hvis delefilteret laves som en 2.5 vejs, dvs. at nedre bas afskæres langsomt over fx 500Hz og øvre bas kører fuld styrke til diskanten (og sådan bør det i alle tilfælde laves), har du overhovedet ingen problemer med placeringen af dine enheder - tværtom!
1. Ved en "delefrekvens" for nedre bas på 500Hz er bølgelængden ca. 0.8m, så højdeforskellen på 0.48m er godt det halve af denne bølgelængde. Det er langt bedre end hvad man kan opnå ved en deling til en diskantenhed, hvor man skal være heldig for at afstanden mellem centrene kommer ned på 1 bølgelængde!
1a: Når de to enheder spiller bas, vil de pga. afstanden koble forskelligt til rummet. Det er en fordel, da stående bølger svækkes.
2. Når man på tilsvarende vis regner på den vandrette afstand på 0.05 m finder man hurtigt ud af at det er totalt uden betydning.

Kort sagt: vær overhovedet ikke nervøs, tværtom siger jeg tillykke med et virkeligt originalt design. Og jeg skal nok holde mig fra vitser i stil med "det swinger!" Cool


Posted By: Bapu
Date Posted: 19 Maj 2012 at 22:41
 

Hvis delefilteret laves som en 2.5 vejs, dvs. at nedre bas afskæres langsomt over fx 500Hz og øvre bas kører fuld styrke til diskanten (og sådan bør det i alle tilfælde laves), har du overhovedet ingen problemer med placeringen af dine enheder - tværtom!
1. Ved en "delefrekvens" for nedre bas på 500Hz er bølgelængden ca. 0.8m, så højdeforskellen på 0.48m er godt det halve af denne bølgelængde. Det er langt bedre end hvad man kan opnå ved en deling til en diskantenhed, hvor man skal være heldig for at afstanden mellem centrene kommer ned på 1 bølgelængde!
1a: Når de to enheder spiller bas, vil de pga. afstanden koble forskelligt til rummet. Det er en fordel, da stående bølger svækkes.
2. Når man på tilsvarende vis regner på den vandrette afstand på 0.05 m finder man hurtigt ud af at det er totalt uden betydning.

Kort sagt: vær overhovedet ikke nervøs, tværtom siger jeg tillykke med et virkeligt originalt design. Og jeg skal nok holde mig fra vitser i stil med "det swinger!" Cool
[/QUOTE]

1000 tak for roserne felsby. Det var en dejlig ting at få af vide at designet ikke ville ødelægge lyden. De havde været træls at havde brugt så mange timer på et kabinet for at finde ud af at det var umuligt at konstruere et delefilter pga af et tosset design. Med hensyn til vitserne så er jeg overrasket over at der ikke er kommet flere Big smile Men det er nok bare fordi jeg har en sygelig trang til at belemre andre min egen små perverteret humor Clown


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 21 Maj 2012 at 22:24
Enig med felsby i det med bølgelængde og afstand mellem enhederne. hvilket også var hvad jeg forsøgte af skrive et par sider tilbage - Men budskabet kom igennem det er vigtigere end budbringeren Wink

jeg forstår rigtig godt det med bejdsen og sliberiet - det kan være sejlivet og træls, samt en ordenligt mundfuld. Men øvelse gør mester... eller i hvert fald tættere på  Wink


Posted By: Bapu
Date Posted: 21 Maj 2012 at 22:45
Originally posted by Digital_thor

Enig med felsby i det med bølgelængde og afstand mellem enhederne. hvilket også var hvad jeg forsøgte af skrive et par sider tilbage - Men budskabet kom igennem det er vigtigere end budbringeren Wink

jeg forstår rigtig godt det med bejdsen og sliberiet - det kan være sejlivet og træls, samt en ordenligt mundfuld. Men øvelse gør mester... eller i hvert fald tættere på  Wink

Thor: Du må have mig undskyld, men det var det med afstanden der bekymrede mig, du skrev 30-40 cm ikke ville være et problem, men da mine enheder får en afstand på 52cm og ikke 48 som tidligere skrevet kom jeg i tvivl om det ville skabe problemer. Men det ændre ikke på min taknemlighed for de uddybende svar du har leveret. Nu er den del af bekymringerne i hvert fald ikke eksisterende Smile Hvis de kommer til at spille godt så vil der blive bygget et sæt nye kabinetter magen til til næste år. Der er lavet flere fejl i processen som sagtens ville kunne undgås. Men som du skriver (øvelse gør bedre) Wink Dette er i hvert fald en hobby som giver mig utrolig stor glæde og personlig tilfredsstilelse Smile


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Maj 2012 at 22:05
Originally posted by Bapu

Originally posted by Digital_thor

Enig med felsby i det med bølgelængde og afstand mellem enhederne. hvilket også var hvad jeg forsøgte af skrive et par sider tilbage - Men budskabet kom igennem det er vigtigere end budbringeren Wink

jeg forstår rigtig godt det med bejdsen og sliberiet - det kan være sejlivet og træls, samt en ordenligt mundfuld. Men øvelse gør mester... eller i hvert fald tættere på  Wink

Thor: Du må have mig undskyld, men det var det med afstanden der bekymrede mig, du skrev 30-40 cm ikke ville være et problem, men da mine enheder får en afstand på 52cm og ikke 48 som tidligere skrevet kom jeg i tvivl om det ville skabe problemer. Men det ændre ikke på min taknemlighed for de uddybende svar du har leveret. Nu er den del af bekymringerne i hvert fald ikke eksisterende Smile Hvis de kommer til at spille godt så vil der blive bygget et sæt nye kabinetter magen til til næste år. Der er lavet flere fejl i processen som sagtens ville kunne undgås. Men som du skriver (øvelse gør bedre) Wink Dette er i hvert fald en hobby som giver mig utrolig stor glæde og personlig tilfredsstilelse Smile


ingen grund til at undskylde - vi får ikke point for at komme med det bedste svar, eller det hurtigste for den sags skyld LOL I så fald ville jeg aligevel også give dem til felsby.... selv om jeg ved nogle ting... så tror jeg stadig han ved mere end mig Wink

Men fedt at dit design kan bruges. bliver spændende at se det færdig resultat Big smile


Posted By: felsby
Date Posted: 22 Maj 2012 at 22:24
Det er muligt at jeg ved mere om enkelte ting end Thor. Jeg tror dog, at der er betydeligt flere ting, hvor det er Thor der ved mest! Big smile

Det er jo derfor, et forum er sådan en vidunderlig ting....


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Maj 2012 at 22:36
hehe - præcis Big smile


Posted By: Bapu
Date Posted: 22 Maj 2012 at 23:35
Dejligt der er diyér herinde der ved lige præcis det man ikke selv ved og har brug for. Og som er villig til at dele denne viden Tongue

(Det er jo derfor, et forum er sådan en vidunderlig ting....)


Posted By: Bapu
Date Posted: 03 Jun 2012 at 15:13
 Byggeriet er gået helt i stå. Jeg har gået i længere tid og tænkt over andre konfigurationer. Det vil stadig blive en 2,5 vejs men med en ekstra basenhed. 






Det nuværende kabinet er fyldt med småfejl og det giver ikke mening at prøve at gøre det færdigt når jeg ved jeg ikke bliver tilfreds. Så nu skal der lige købes endnu en stak plader hjem. Jeg er så heldig at en ven af hjemmet har trukket i nogle tråde og får lavet en ny fræse skabelon i 8mm jernplade. Så bliver der fræst og boret huller til en gennemgående træstok på 6 mm i samme arbejdsgang den sorte strib der ses på tegningen er den anden sidste plade som bliver sortbejset mens de andre kun får klar mat lak. 

Af skade bliver man klog sjælden rig, og i dette tilfælde direkte fattig Cry


Posted By: bknielsen
Date Posted: 03 Jun 2012 at 20:22
Bapu -> Hvis fejlene kun er kosmetiske, synes jeg, du skulle bygge, dem du har som prøvekabinetter, og se om du kan få dem til at lyde ordentligt, før du laver dem perfekte. Den halve spand lim, du skal bruge, kan være godt givet ud, for at opdage noget du ville ønske, du havde lavet anderledes - og så skal du bare af med flere penge.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 03 Jun 2012 at 23:13
kan ikke være mere enig, intet er perfekt første gang, brug dem som testkabinetter og til at teste bejse på, det er perfekt

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 04 Jun 2012 at 08:27
Enig... mine første kabinetter blev heller ikke lige det som jeg håbede på. Men jeg lærte en masse, som jeg kunne tage med mig til det næste sæt Wink


Posted By: Bapu
Date Posted: 04 Jun 2012 at 19:39
Dette er kabinettet som det ser ud i dag, med 2 lige store kamre.



Posted By: Bapu
Date Posted: 04 Jun 2012 at 19:43
Dette er kabinettet som jeg har tænkt mig det skulle blive. Altså med 2 enheder der udelukket spiller bas. Jeg har samtidigt lagt skillerummet lidt højere oppe i konstruktionen + at jeg har lavet konstruktionen lidt dybere således at den øverste 2vejs får 15 liter uden dæmpemateriale. Nederste kammer som skal huse de to basenheder vil blive ca 28 liter. Jeg har overvejet at gøre bas modulet aktivt, men det er en ide som jeg meget gerne vil høre jeres mening om. 

Uanset hvad så vil de kabinetter blive brugt til at lave forsøg på så der ikke kommer flere dumme fejl i de næste kasser. 1000 tak for i vil være med til at gøre dette projekt mere overskueligt Smile  Smile



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 04 Jun 2012 at 20:21
Velbekomme.... du spørger bare løs Smile


Posted By: bknielsen
Date Posted: 04 Jun 2012 at 22:38
Bapu -> Inden du køber dig fattig i enheder, skal du lige overveje følsomheden i en 2½ vejs med 2 basser til at klare baffelsteppet.

Du får let for meget bas, hvis ikke du laver den aktiv, da du i et passivt 2½ vejs filter, med konfigurationen du foreslår, har tre enheder der spiller fuldt niveau i bunden og kun én, der spiller op til diskanten.

Hvis du nu valgte at lave en 3 vejs istedet (med kabinettet du foreslår), vil jeg tro at det måske kan virke med passivt filter og denne enhed til mellemtone
http://frequence-shop.dk/produkter/13-scanspeak-discovery/271-18-cm-4-ohm-basmellemtone-25-mm-vc/ - http://frequence-shop.dk/produkter/13-scanspeak-discovery/271-18-cm-4-ohm-basmellemtone-25-mm-vc/

og to af disse til bas, hvoraf du jo allerede har én (antager jeg, da Frequence har listet en 8 Ohms enhed til det stander kit du linker til):
http://frequence-shop.dk/produkter/13-scanspeak-discovery/592-18-cm-8-ohm-basmellemtone-32-mm-vc/ - http://frequence-shop.dk/produkter/13-scanspeak-discovery/592-18-cm-8-ohm-basmellemtone-32-mm-vc/



Posted By: Bapu
Date Posted: 05 Jun 2012 at 13:31
 Brian, Ronnie og Thor jeg kan høre en rungende enighed imellem jer, så ud fra jeres anbefalinger vælger jeg at gøre således. Kabinetterne jeg har nu bliver bygget færdig (med de kosmetiske fejl de nu engang har fået) og monteret med dæmpemateriale enheder osv så der kan laves et delefilter. Hvis de så kommer til at indfri mine forhåbninger kan jeg jo så bygge et nyt sæt (og denne gang forhåbentlig uden fejl) kabinetter. 

I guder hvor giver denne hobby mig grå hår Wink

Sådan kommer de til at se ud de nye hvis det engang bliver aktuelt. 



God dag til jer alle Smile Smile Smile


Posted By: Bapu
Date Posted: 05 Jun 2012 at 13:39
Brian. Med hensyn til konfigurationen med de 2 basser så krævede det jo et nyt kabinet hvor det jeg har nu ikke ville kunne bruges som test kabinet. Så derfor bliver det sådan denne gang. Jeg er nok lige som mange andre nød til at lære at kravle før jeg løber maraton Confused

Den anden ide kan måske komme på banen en anden gang Smile 


Posted By: Bapu
Date Posted: 06 Jul 2012 at 11:43
Det er lang tid siden der er sket noget, men de sidste dage har stået i selvbyggerens tegn. Farve kombinationen er der ændret lidt på. Således bliver kabinetterne sorte og baflerne får en mat klar lak. Den sorte farve er jeg meget utilfreds med, men det kan jeg desværre kun takke mig selv for. Jeg startede med at bejse dem ,men løb tør for bejse. Det vidste jeg næsten godt at det ville ske men da det er en bejse der var købt færdigblandet i silvan tænkte jeg at jeg jo altid kunne hendte mere skulle det blive nødvendigt. Det viste sig så at være forkert. Silvan førte ikke dette produkt længere men kunne sælge mig et træbehandlings produkt som ville give en mat overflade lige som en satin lak in den farve jeg ønskede og det ville samtidigt dække den bejse som allerede var påført, og træstrukturen ville naturligvis stadig være tydelig. Sådan noget ævl. Nu har jeg et par kabinetter som ligner noget der er malet med vægmaling, så lærte man at man ikke bare skal male løs uden at lave lidt forsøg. Nå men det hjælper jo nok ikke at pive her Cry Nu har jeg næsten fået samlet kasserne den første er limet og sat i spænd. Her er lidt billeder - God dag til jer alle Smile







Posted By: Svenskeren
Date Posted: 08 Jul 2012 at 14:10
Hej
Jeg må sige at du er heldig (jeg går nærmest ud fra at du ikke bor alene). Jeg mener: Der er ikke mange der får lov til at lime højttalerkabinetter midt på køkkenbordet Wink
 
Respekt!! Thumbs Up
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 08 Jul 2012 at 15:53
Jamen du har da helt ret. Der både en herskerinde og 3 børn i huset udover mig. Men det forholder sig her i huset som i de fleste andre husstande. Når hun har fået sin vilje 1000 gange får jeg min én gang LOL Det er bare et spørgsmål om hvordan man prioritere de få gange man har til rådighed Smile 


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 08 Jul 2012 at 20:24
Lyder bekendt på en eller anden måde Wink
Nej - jeg kan ikke tillade mig at hænge min bedste halvdel ud som nogen form for tyran. Hun har en meget sund indstilling til min hobby.
Hun siger sådan her: Jeg kunne jo sætte mig vilje igennem og forlange at han byttet anlægget ud med noget mindre, men hvad vinder jeg ved det? I længden får jeg en ulykkelig mand og det er jo ikke en sejer! Smile
Jeg kan jo ikke anden end elske en kvinde der tænker så logisk! Thumbs Up
 
Jeg kan som underbygning fortælle at mine fronthøjttaleren i vores 7.1 surroundsystem er 178 cm i højden!! Tongue
 
Hilsner
 
PS: Forøvrigt super fedt design du har gang i der. jeg drømmer om selv at få muligthed (og plads) til selv at fuske med noget lignede engang.


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 08 Jul 2012 at 21:36
Er der billeder af 178cmfronthøjttalerne på nettet? Thumbs Up


Posted By: Bapu
Date Posted: 08 Jul 2012 at 22:32
Dem kunne jeg nu også gerne tænke mig at se!!! 1000 tak for roserne Smile Ja det er bestemt dejligt når man kan få lov til at føre sine drømme ud i virkligheden. Og endnu mere dejligt at få velsignelse til det af den man elsker. Med henblik på det med pladsen så har jeg jo kun haven når det er godt vejr og køkkenbordet er kun mit så lang tid at jeg lover at gøre rent efter mig Big smile

Som en side note så læste jeg den anden dag at mennesker med en hobby lever længere Wink


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 09 Jul 2012 at 15:58
Hej felsby
 
Jeg skal tage et billede i aften og smide det her ind på siden! Wink
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 09 Jul 2012 at 17:02
Fedt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 09 Jul 2012 at 20:36
Hej igen
Her er så et enkelt billede! Thumbs Up
 
Det er et byggesæt fra FreQuence, som jeg så selv har tegnet lidt om og lavet lidt om på de indre afstivninger.
http://frequence-shop.dk/produkter/26-byggesaet-gulv/689-fx-system-scs/ - http://frequence-shop.dk/produkter/26-byggesaet-gulv/689-fx-system-scs/
 
Der er i alt 4 aktive subber med 4 x 120 watt forstærker, så der er god mulighed for et fornuftigt lydtryk i vores 20 m2 stue Tongue
 
Hilsner
 


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 09 Jul 2012 at 20:45
usynligt? Wink


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 09 Jul 2012 at 20:56
Ha ha
Nej, men jeg kunne bare ikke finde ud af at sætte et billede ind i min post inden jeg havde postet den - og så derefter at åbne den igen og redigere Embarrassed
Teknik is not my best!! Tongue
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 09 Jul 2012 at 21:13
De er flotte, Svensker! Er der bas?
Nu vil jeg holde mig fra yderligere kommentarer aht. tråden.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 09 Jul 2012 at 21:21
JA - der er bas Thumbs Up
Og nu tilbage til Bapu!
Vi vil se flere billeder!! Cool
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Jul 2012 at 00:08

De herre skal bestemt ikke holde sig tilbage af hensyn til mine følelser Wink Det er nogle smukke tårne du har bygget, dem har jeg set før Smile jeg hørte også nogle tårne med samme konstellation nede hos Frequence engang, de levere som du beskriver det et ganske flot lydtryk og især når stuen kun er 20 kvadratmeter, så meget tryk får jeg ikke. Mit næste projekt bliver også en sub, men det bliver en anden gang. Har du fulgt tegningerne slavisk eller har du givet dem lidt større kabinetter? 



Her er et enkelt skud efter at baflen har fået olie. Fruen i huset har fået den ide at den alligevel skulle have en kastanje rød farve, så jeg er ved at lave 2 nye bafler som skal erstatte dem i ser her. Samtidigt vil selve kabinetterne blive slebet fri for nister og appelsinhud og derefter få en klar mat lak så de fremstår lidt pænere en de gør på nuværende tidspunkt. Der vil selvfølgelig komme billeder med lidt Clevin forklaringer som processen skrider frem.

1000 tak for jeres interesse for mit projekt Embarrassed


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 10 Jul 2012 at 08:03

Jeg må sige at det ser meget fint ud det der Bapu! Clap

Svaret på dit spørgsmål: Jeg har ændret en lille smule på de originale tegninger. Mine kabinetter er noget dybere, men har samme bredde. jeg forsøgte at ramme et forholde imellem dybte og bredde på 1,6:1 - også kendt som det gyldne snit (har jeg ladet mig fortalt)
Jeg synes selv at det giver et mere harmonisk udseende.
Samtidig blev jeg anbefalet af Torben fra FreQuence at øge volumen inde i subberne fra 21 til 23 liter - så det gjorde jeg selvfølgelig også Wink
 
Du skriver at du også arbejder lidt på en sub (eller måske 2?)
Det er jeg også meget interesseret i at høre om. Jeg arbejder nemlig selv på det samme!
Hvis du er interesseret kan du læse lidt om mine tanker (og forvirring) her:
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=907&title=hjlp-til-subwoofer-udregning - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=907&title=hjlp-til-subwoofer-udregning
 
Jeg elsker at kigge på andres projekter. Selv er jeg nok ikke den store "nørd" når det kommer til det indvendige. jeg er mere i retningen af design - det er altid det første jeg kigger på Embarrassed
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Jul 2012 at 13:11
Nu har jeg lige læst din tråd om sub byg, det gjorde da bare forvirringen total. Jeg havde forestillet at jeg ville bygge dette kit  http://frequence-shop.dk/produkter/8-byggesaet-subwoofere/775-pca-s12-sc/ - http://frequence-shop.dk/produkter/8-byggesaet-subwoofere/775-pca-s12-sc/  Bare med et lidt anderledes kabinet. Muligvis noget i denne stil for at matche højttalerne Smile



Jeg kan tilføje at jeg bestemt heller ikke har den store forstand på elektronikken, min viden på området er næsten ikke eksisterende. Men det skal ikke afholde mig fra at bygge sjove og spændende kabinetter. Deri ligge charmen ved at bygge for mig. Så må andre, i dette tilfælde Torben, få dem til at lyde godt LOL 



Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 10 Jul 2012 at 14:42
det bliver da et charmerende sæt i al fald

jeg havde nok ikke brugt torbens porttuning, den er alt for lille i forhold til membranstørrelsen

tommelfinger regl i min verden siger at en 12" SKAL have en 4" port for at undgå portstøj.

det gør jo så "bare" at porten bliver længere, men det kommer til at spille bedre


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 10 Jul 2012 at 15:02
WOW!!!
Jeg kan se det for mig med det kabinet: Super fedt design Clap
Jeg er glad for der er plads til "ikke-teknik-mennesker" her på siden - og at vi kan få hjælp af de mennesker, som er cool på det tekniske (vi takker ydmygst!)
 
Jeg kommer faktisk til at bygge mine subs med det samme element, som findes i sættet fra FreQuence:
http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf - http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf
Det element skulle kunne fungere helt godt i et lukket kabinet på 60-65 liter. jeg vil prøve med et lukket for at få en stram og hurtig gengivelse - også fordi jeg ikke har prøvet det før! LOL
 
PS: Jeg har hørt den pågældende sub ude hos FreQuence og der er smæk for skillingerne må jeg sige!!
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 10 Jul 2012 at 15:13
Og noget helt andet:
Hvor mange plader brugte du for at skære ud til dine kabinetter?
Som det ser ud på billederne må der være ganske meget spild Confused
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Jul 2012 at 17:15
Svenskeren: Tak for roserne. Ja det er dejligt at man bliver taget så godt imod selv om man spørger om stort set alting. Der er brugt 16 lag 21 mm krydsfiner inkl bag og front dvs en dybde på 336 mmSmile
Skal et lukket sub kabinet være mindre end et portet eller er det mig der misforstår noget?

Ronnie: Tak for roserneSmile Nu du at jeg burde ændre port størrelsen til en 4" hvad ændre det på sådan rent lydmæssigt og er der en større fordel ved at have et lukket kabinet? 


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Jul 2012 at 18:41
En stor enhed kan flytte mere luft, og porten skal kunne matche denne evne. Så: stor enhed, stor port. Ronnies 4" er spot on til en 12".

Om et lukket kabinet er en fordel kommer sandelig meget an på enheden. Nogle enheder kan anvendes i både lukket og refleks, mens andre absolut skal have en af delene.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 10 Jul 2012 at 19:19
Hmm - med hensyn til størrelsen på sub-kabinetter, så ved jeg faktisk ikke om det altid gælder at et lukket kabinet skal være større end et lukket.
Ofte siges det at en lukket sub ikke kan spille så dybt, som et portet. Og jeg har også læst at det ofte kræver et lukket kabinet en større forstærker end en portet! Confused
Imens jeg nu sidder her i sofaen og skriver dette kan jeg ikke lade være med at tænke:
"Hvorfor overhovedet bygge en sub i et lukket kabinet?!?"
Felsby: Kan du (eller andre) komme med gode forklaringer på fænomenet? Embarrassed
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Jul 2012 at 19:37
Der er en anden tråd om subwooferselvbyg her på SB, kan desværre ikke lige finde den, men der kom vi omkring en del.
Generelt kan man tillade sig at udnytte hjørneplacering med en sub, da denne placering ikke vil farve nedre mellemtone, som det ellers sker. Og når man så får et basboost, er det nærliggende at vælge det simplere og mere impulstro lukkede kabinet, selvom den dybe bas er lidt svagere på papiret.
For en given afskæringsfrekvens (hvor lydtrykket er faldet fx 6dB) er refleks mere effektiv, men det er på bekostning af en stejlere afrulning. Måske er det hvad der ligger bag påstanden om større forstærkerkrav. Nogle bilstereo-sub-enheder har enormt tunge membraner, stift ophængt, med højt Q. De kræver både store forstærkere (pga den tunge membran) og lukkede kabinetter (pga det høje Q), men her er der altså en fælles årsag til de to krav!
Hifi-enheder til subwoofere kan fint udnytte begge kabinetprincipper, alt efter hvad de er designet til. 


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Jul 2012 at 20:12
felsby: Dvs at hvis jeg tager den omtalte enhed  http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf - http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf  som svenskeren har i brug så vil jeg kunne undgå port tuning og oven i købet få et mindre kabinet og den "eneste" omkostning er at jeg skal have en større forstærker? Hvis det er tilfældet er der så noget i enhedens data der indikere hvor stor denne forstærker bør være?



Posted By: felsby
Date Posted: 10 Jul 2012 at 20:35
Du skal bruge den samme forstærker til den samme enhed uanset kabinet. Forstærkerens effekt afhænger af mange ting, som i sig selv er en hel separat tråd værdig, men 100W kan nok gøre det.
Prøv at smide enhedens data i  http://www.micka.de/org/en/%20 - http://www.micka.de/org/en/ eller  http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver%20 - http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver og se forskellen på lukket og refleks. Post resultaterne!


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Jul 2012 at 20:43
Det vil jeg gøre med det samme Smile


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Jul 2012 at 21:01
Her er så det jeg kom frem til. Håber det er gjort rigtigt.




Posted By: felsby
Date Posted: 10 Jul 2012 at 21:14
du har tastet driverdata rigtig ind, men har glemt at trykke "optimum" så nu ser vi hvordan den spiller i et 10l kabinet LOL


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Jul 2012 at 21:31
Og det mener du er for lille LOL

Nej spøg til side her kommer et lidt bedre bud. Håber jeg.





Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Jul 2012 at 21:32
Nu ved jeg ikke helt hvad jeg skal kigge efter her. Men voldsomme udslag plejer sjældent at være godt. Er det også tilfældet i denne sammenhæng?



Posted By: felsby
Date Posted: 10 Jul 2012 at 21:42
du har tastet Qts forkert ind i 2. omgang (men rigtigt i første) Wacko


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Jul 2012 at 21:53
Så prøver jeg lige at se om det kan lykkes denne gang uden fejl Embarrassed



Nu ser linien også lige pludselig meget mere rolig og rar ud Wink


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Jul 2012 at 21:55
bingo! Prøv nu i samme ombæring at trykke "optimum" under "vented" (=refleks)!


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Jul 2012 at 22:04
Ja jeg kan godt se at den portede version går lidt dybere (vil godt lige undskylde på forhånd hvis det er et dumt spørgsmål) men er det, ved de frekvenser, noget man lægger mærke til?


Jeg trykkede da heller ikke uptimo ved closed sidste gang. De 60 l var ud fra hvad svenskeren havde skrevet Confused Dette har udviklet sig til en lærerig session. 1000 tak for detSmile




Posted By: felsby
Date Posted: 10 Jul 2012 at 22:12
Man skal heller ikke nødvendigvis vælge optimum hver gang. Nogen gange vinder mennesket over maskinen!
Refleks: +6dB ved 25Hz kan nok høres. Men: det kommer også an på placeringen, som skrevet....


Posted By: Bapu
Date Posted: 10 Jul 2012 at 22:19
Det vil sige at den portede spille 6 db højere end den lukkede ved 25Hz har jeg forstået det korrekt?



Posted By: Guests
Date Posted: 11 Jul 2012 at 00:04
Man skal så sandelig ikke vælge basrefleks for at få ekstra bas!

Laver man 2vejs eller 2½vejs højttalere hvor en enhed skal varetage både bas og mellemtone gengivelse, er basrefleks i langt de fleste situationer det bedste kompromis.

Iøvrigt er "optimum" blot at optimere frekvensresponsen til at give det -3dB punkt der ligger dybest. Det er på ingen måde et optimum for lydkvalitet, her er der langt flere parametre som også bør optimeres for at opnå den bedste oplevede lydkvalitet.

Det endda ofte sådan, at hvis man optimerer 1 parameter helt vildt, så lider de andre under det. Tag bare en kajak, hvis den skal sejle meget hurtig, så er den også mere vanskelig at holde balancen i. Skal man kunne holde balancen nemt (havkajak) så er den ikke længere hurtig.


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Jul 2012 at 05:50
Kappen: Nu bliver jeg igen forvirretConfused Kan du så svare klart på disse 2 spørgsmål eller er der gråzoner i et eller begge tilfælde. 

1. Er kabinetstørrelsen altid mindre i lukket kontra en portet sub?
2. Hvad er den lydmæssige forskel på de 2 kabinettyper?

Tak for i alle er så venlige at dele jeres viden Smile 


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Jul 2012 at 08:40

Halløjsa

Jeg er lige væk fra denne tråd i nogle få timer og så går I allesammen helt amok - altså på den gode måde ! Wink
Nu vil jeg gå helt ud på den tynde is her og forsøge mig med en generalisering (stille som et spørgsmål):
Kan man sige det sådan at en sub i et lukket kabinet "ruller af" på en mere behagelig måde?
Og vil det være sådan at rummet ofte vil "hjælpe til" med at forstærke i de dybe toner (under 40-45 Hz)?
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Jul 2012 at 09:02
Jeg vil med glæde følge med i hvilke svar/forklaringer der kommer. Det er jo ikke altid man selv får stillet de rigtige spørgsmål. Tak herfra det midtjyske Clap


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Jul 2012 at 09:08
Originally posted by Svenskeren

Kan man sige det sådan at en sub i et lukket kabinet "ruller af" på en mere behagelig måde?
Og vil det være sådan at rummet ofte vil "hjælpe til" med at forstærke i de dybe toner (under 40-45 Hz)?
 
Ja, et lukket kabinet ruller langsommere af, 12dB/oktav mod refleks 24dB/oktav. Derfor mere lyd under resonansfrekvens - og mindre fasedrej.
 
Rummet hjælper allerede fra 200Hz og nedefter, og under 50Hz ganske meget. Derfor kan en lukket sub mange gange være at foretrække, især hvis den står mellem gulv og væg.


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Jul 2012 at 09:14
felsby: Hvad mener du med hvis den står mellem gulv og væg? 



Posted By: felsby
Date Posted: 11 Jul 2012 at 09:18
err, sorry, jeg mente på gulv, op ad væg! Ermm


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Jul 2012 at 09:24
Alt forladt Smile Skal enheden så pege ind mod vægen eller ned mod gulvet. Hvis ikke så forstår jeg ikke at væggen/gulvet kan hjælpe når der ingen port der peger i disse retninger.


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Jul 2012 at 09:35
En højttalerenhed er rundstrålende, når tonerne har en bølgelængde over det dobbelte af membranens diameter.
C (lydens hastighed, 345m/s)=bølgelængde x frekvens
 
Så er det frem med lommeregneren! Du vil finde ud af at bassen er rundstrålende. Derfor er det ligemeget, hvordan enheden vender.


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Jul 2012 at 09:48
Den omtalte enhed har en fs på 17Hz er det denne frekvens der er tale om. I det tilfælde er bølgelængden 5865 og enheden er 12" eller 300mm. Har jeg forstået det korrekt?



Posted By: felsby
Date Posted: 11 Jul 2012 at 10:28
nej, sorry.
 
Den dobbelte membrandiameter er 0,6m. Dvs. at ved frekvenser under 345/0,6=575Hz er enheden rundstrålende.
 
OK? Wink


Posted By: Guests
Date Posted: 11 Jul 2012 at 10:29
Originally posted by Bapu

Kappen: Nu bliver jeg igen forvirretConfused Kan du så svare klart på disse 2 spørgsmål eller er der gråzoner i et eller begge tilfælde. 

1. Er kabinetstørrelsen altid mindre i lukket kontra en portet sub?
2. Hvad er den lydmæssige forskel på de 2 kabinettyper?

Tak for i alle er så venlige at dele jeres viden Smile 

1. Nej

2. Se det er kompliceret og afhænger i høj grad af hvilken enhed der benyttes og hvordan kabinettet afstemmes. Det kan blive både godt og skidt med begge principper. Basrefleks er dog det sværeste at bringe til at lyde godt.


Posted By: Guests
Date Posted: 11 Jul 2012 at 10:38
Originally posted by felsby

Originally posted by Svenskeren

Kan man sige det sådan at en sub i et lukket kabinet "ruller af" på en mere behagelig måde?
Og vil det være sådan at rummet ofte vil "hjælpe til" med at forstærke i de dybe toner (under 40-45 Hz)?
 
Ja, et lukket kabinet ruller langsommere af, 12dB/oktav mod refleks 24dB/oktav. Derfor mere lyd under resonansfrekvens - og mindre fasedrej.
 
Rummet hjælper allerede fra 200Hz og nedefter, og under 50Hz ganske meget. Derfor kan en lukket sub mange gange være at foretrække, især hvis den står mellem gulv og væg.

Rummet hjælper jo principielt først under den laveste modalfrekvens for rummet (som er en hel del lavere end 200Hz). Over den frekvens opfører rummet sig jo ikke ligefrem hjælpende. Det er i høj grad med til at sænke lydkvaliteten i bassen pga. den store afstand mellem modalfrekvenserne som igen afhænger af rummets størrelse (her er et større rum bedre). Udover det er lydtrykket af bassen i meget høj grad afhængig af lytterens placering (det er den ikke under den laveste modalfrekvens).

Så det med at rummet hjælper i bassen er nok en sandhed med modifikationer, jeg vil sige det modsatte. Det man hører som oppusted bas "eller gain i bassen" er jo faktisk høj Q modal ringning af rummets eigenfrekvenser. Det kan godt være det giver en del dB ekstra ved nogle frekvenser man man skal jo også lige huske på, at det giver tilsvarende lidt imellem eigenfrekvenserne (store dips). Samt at det "gain" man opnår i meget høj grad er skadeligt for lydkvaliteten netop fordi at det kommer af ringning. Så det er jo egentlig ønskværdigt at slippe af med, bla. med absorption, tab i terminering af væge (åben vindue) og korrekt placering af subwoofer og lytter.


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Jul 2012 at 10:44
Kappen: Jeg overvejede i første omgang at bygge dette kit  http://frequence-shop.dk/produkter/8-byggesaet-subwoofere/775-pca-s12-sc/ - http://frequence-shop.dk/produkter/8-byggesaet-subwoofere/775-pca-s12-sc/    . Jeg har siden fået af vide at basporten burde være en 4" og det er den åbebart ikke i kittet. Derudover har jeg læst noget om de lukkede kabinetter og ud fra hvad jeg har læst syntes jeg der er meget at vinde. Jeg kan vel bare købe kittet og smide porten ud og bygge kabinettet efter at det skal være en lukket konfiguration? eller er jeg helt ude på et sidespor?


Posted By: Guests
Date Posted: 11 Jul 2012 at 11:39
Det er altid en god ide at bruge en så stor port som man kan slippe afsted med, da det minimerer forvrængning og kompression. I subwoofer kabinetter hvor man tuner dybt i ofte relativt små kasser, bliver porten bare fandens lang og den eneste måde man kan få den til at passe ind i kassen er ved at bruge en mindre port diameter.

Det er også derfor at kompakte subwoofere ofte bruger slaveenheder istedet for.

I mange tilfælde vil det dog være lige så fordelagtigt blot at bruge et lukket kabinet, har man en god enhed med membranareal nok, så kan det ofte være et godt kompromis.


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Jul 2012 at 13:05
Jeg ønsker når jeg kommer dertil at kabinettet skal laves så småt som muligt. Men det skal naturligvis ikke være på bekostning af lyden. Så hvis et lukket kabinet med  http://frequence-shop.dk/produkter/8-byggesaet-subwoofere/775-pca-s12-sc/ - http://frequence-shop.dk/produkter/8-byggesaet-subwoofere/775-pca-s12-sc/   eller en tilsvarende enhed er lige så godt som et portet så er det det der bliver bygget. Sig mig endelig imod hvis jeg er på afveje Smile


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Jul 2012 at 18:51
Jeg kan se at i byggesættet fra FreQuence indgår der en basport på 9,5 cm i diameter - ikke helt 4", men heller ikke langt fra Wink
Det er måske mere den anbefalede længde på porten, som er i underkanten. Jeg mener at FreQuence siger at den skal ligge på ca 30 cm.
Kabinettet som kan tilkøbes til dette sæt har en indre volume ca 67 liter. Hvis jeg tager mine data fra enheden og plotter ind i en af hjælpeprogrammerne som før er blevet omtalt på denne side:
http://www.ajdesigner.com/fl_subwoofer/subwoofer.php - http://www.ajdesigner.com/fl_subwoofer/subwoofer.php  - så kommer den frem følgende anbefaling til den omtalte ScanSpeak 12" enhed.
88 liter volume
76 cm lang port - Ø 9,5 cm
Man kan sige at FreQuence kabinettet ikke er i nærheden Confused
 
Jeg holder mig til mine lukkede kabinetter Thumbs Up
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Jul 2012 at 19:33
Svenskeren: Jeg prøvede også lige at lege lidt med data fra samme enhed i  http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver - http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver  jeg har nemlig lige så sent som igår lært hvordan (tak felsby) og der fik jeg 91 liter. Det med portens længde har jeg ikke lært endnu. Men jeg hælder nuogså mere og mere til et lukket kabinet, det får du så skylden/æren for Wink 



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com