Print Page | Close Window

akustik dæmpning

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Andet
Forum Name: Off-Topic
Forum Discription: Her kan du skrive om andet end selvbyg, hvis der der noget du gerne vil dele.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=869
Printed Date: 29 Mar 2024 at 09:57
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: akustik dæmpning
Posted By: ronnie rasmussen
Subject: akustik dæmpning
Date Posted: 06 Maj 2012 at 21:35
jeg skal bruge nogle rockfon plader, hvor får man fat i dem? jeg har da fundet nogle med der skal man købe en hel pakke med 20-50i, skal bare bruge en 6-8 stykker

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy



Replies:
Posted By: Fasen
Date Posted: 07 Maj 2012 at 08:00
Der er en der sælger nogle her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=106970&title=s-brugte-rockfon-plader-hvide - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=106970&title=s-brugte-rockfon-plader-hvide
 
Ved ikke om de kan bruges.?


-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 07 Maj 2012 at 19:00
tjooo det kunne være en mulighed

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: felsby
Date Posted: 08 Maj 2012 at 21:28
hvordan er Rockfon plader opbygget?


Posted By: Skjold
Date Posted: 12 Maj 2012 at 10:00
@ Ronnie

Hvis du vil have så vidt muligt "linear fase" dæmpning vil jeg foreslå en kombination af disse :

1 : Broadband absorbere, hele rockwool plader lagt i ramme med pålagt strøget / klipset lærred.

2 : Bass traps, skåret rockwool 3kanter stablet op fra gulv til loft i alle hjørner, dækket ind i lærred.

Rockfon har ikke nogen nævne værdige akustiske dæmpnings egenskaber
til decideret  "in-room" akustisk reference regulering
da de akustiske dæmpe egenskaber i rockwool terrænbatts er overlegne.

Du kan evt. bruge rockfon til sænke loft, hvor man hænger pladerne frit i luften med 10 - 20 cm afstand til bagvæg.


Posted By: Guests
Date Posted: 12 Maj 2012 at 11:12
Hvad pokker er "linear fase" dæmpning?

Ellers er jeg enig i, at man bør fokusere på basstraps som virker i et bredt område.

Rockfon bruges primært til at dæmpe rum med meget lang efterklangstid. Monteres de direkte på loftet eller lignende har de ingen lavfrekvent dæmpning overhovedet og det er nok i det område hvor det er allermest interessant at forøge absorptinen i et rum, hvis man ønsker at stramme lyden op. Hvis man blot får dæmpet mellemtone området mister man meget af den "store brede lyd" og det bliver mørt og mudret.


Posted By: Guests
Date Posted: 12 Maj 2012 at 11:14
Det er iøvrigt en misforståelse af mange at kortere efterklangstid = bedre lydkvalitet, det er helt forkert! (lige på nær i bassen) Det er ikke uden grund at koncertsale har efterklangstid der er oppe i mod 2-3 s.

Man kan blive meget klogere af at optage impulsresponsen i en lytteposition og analysere den, den kan faktisk fortælle en hel den om hvilke akustiske problemer man har. 


Posted By: Skjold
Date Posted: 12 Maj 2012 at 12:24
Originally posted by kappen

Hvad pokker er "linear fase" dæmpning?


Type fejl ..

Det jeg mente var selvfølgelig linear rum dæmpning.




Posted By: JAV
Date Posted: 12 Maj 2012 at 13:04
Originally posted by kappen

Det er iøvrigt en misforståelse af mange at kortere efterklangstid = bedre lydkvalitet, det er helt forkert! (lige på nær i bassen) Det er ikke uden grund at koncertsale har efterklangstid der er oppe i mod 2-3 s.
Så her sidst en dokumentar om med hvilket overvejelser arktikter gør sig og hvorfor, når de designer stadioner, koncertsale, foredragsrum osv. - skidespændende.
Sikke et kæmpe og grundigt arbejde de ligger i for at opnå en bestemt klang.


-------------


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 12 Maj 2012 at 17:14
Originally posted by JAV

Originally posted by kappen

Det er iøvrigt en misforståelse af mange at kortere efterklangstid = bedre lydkvalitet, det er helt forkert! (lige på nær i bassen) Det er ikke uden grund at koncertsale har efterklangstid der er oppe i mod 2-3 s.
Så her sidst en dokumentar om med hvilket overvejelser arktikter gør sig og hvorfor, når de designer stadioner, koncertsale, foredragsrum osv. - skidespændende.
Sikke et kæmpe og grundigt arbejde de ligger i for at opnå en bestemt klang.


Interessant. Det må helt klar være noget som de har glemt, da de lavede kongrescenteret i Ringsted. det lød nemlig af bæ, da jeg så Mick øgendal der. tons af rumklang, som gjorde det svært at forstå meget af det som han sagde.

Lad os håbe at det kan smitte lidt af på især mange moderne cafe'er, hvor der normalt er så meget rumklang, at et enkelt barn eller 3-4 hyggesnakkende mennesker kan fylde rummet med ekko, så man dårligt kan høre hvad man selv tænker. Det var det som jeg især oplevede, som en kæmpe fordel ved de mange mindre hygge-spisesteder, som jeg har besøgt i Tyskland. Der er en dejlig rolig akustiks stemning i mange af deres ældre bygninger, med mange synlige bjælker, planter og tæpper på gulvene.


Posted By: Skjold
Date Posted: 15 Maj 2012 at 18:09
Der er jo også stor forskel på hvilken type akustik der er eftertragtet i forskellige sammenhænge.
 
Nogle vil bevidst have en stor åben og varm klang med massere echo smæld, stående bølger
og room gain for at varme en live performance op så den ikke kommer til at lyde kold og kedelig.
 
Andre vil have totalt død lyd der kun gengiver præcist hvad der kommer ud af højtaleren
( reference lyd ) således at lytte oplevelsen ikke bliver farvet af det rum højtaleren står i,
sådan at man kan stole 100% på den information der kommer ud af højtaleren.
 
 
 
 
 


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Maj 2012 at 19:45
Min stue har lang efterklangstid, og Kasper må gerne komme på besøg og lytte - det er IKKE eftertragtelsesværdigt! Når der spilles høj, kompleks musik, falder lydbilledet let sammen. OK, forstærkeren er skrumpet,men den flygelspillende klager over det samme, og instrumentets headroom fejler intet!


Posted By: Guests
Date Posted: 20 Maj 2012 at 02:13
Originally posted by felsby

Min stue har lang efterklangstid, og Kasper må gerne komme på besøg og lytte - det er IKKE eftertragtelsesværdigt! Når der spilles høj, kompleks musik, falder lydbilledet let sammen. OK, forstærkeren er skrumpet,men den flygelspillende klager over det samme, og instrumentets headroom fejler intet!

Hej.

Jeg tror gerne på, at du har dårlig akustisk og uoptimal placering af dine højttalere i rummet og måske spiller dine højttalere heller ikke optimalt i et rum (der er ikke taget højde for det under konstruktionen).

+

Lang efterklangstid


og at det resulterer i uoptimal lyd hjemme hos dig.

det er:

dårlig akustisk + lang efterklangstid = dårlig lyd

IKKE lang efterklangstid = dårlig lyd


Som var min tidligere pointe.


Det har dog intet at gøre med om hvorvidt der er en direkte sammenhæng mellem langefterklangstid og hvorvidt et rum har god eller dårlig efterklangstid.

Det vil være det samme som at sige, fordi en koncertsal har samme efterklangstid som et badeværelse, så har koncertsalen dårlig akustik...........

Der er MANGE andre ting i rumakustik som har en langt mere væsentlig betydning for lydkvaliteten i et rum end efterklangstiden.


Posted By: Guests
Date Posted: 20 Maj 2012 at 02:18
Originally posted by Skjold

Der er jo også stor forskel på hvilken type akustik der er eftertragtet i forskellige sammenhænge.
 
Nogle vil bevidst have en stor åben og varm klang med massere echo smæld, stående bølger
og room gain for at varme en live performance op så den ikke kommer til at lyde kold og kedelig.
 
Andre vil have totalt død lyd der kun gengiver præcist hvad der kommer ud af højtaleren
( reference lyd ) således at lytte oplevelsen ikke bliver farvet af det rum højtaleren står i,
sådan at man kan stole 100% på den information der kommer ud af højtaleren.
 

Jeg kunne ikke være mere uenig i din måde at betragte rumakustik på.

Det vil altså sige at jeg kan opnå 100% ufarvet, opræcis lyd igennem et par hovedetelefoner? Det er bare sjovt, men jeg synes aldrig lyden fra sådanne virker naturlig uanset hvor gode/dyre de erErmm


Posted By: Larsen
Date Posted: 20 Maj 2012 at 09:37
En koncertsal og et badeværelse kan godt have lige lang efterklangstid.
I et badeværelse er rummet dog ofte så tilpas lille at refleksionerne kommer noget tidligere/hurtigere og reflekteres oftere mellem væggene, typisk flutter ekko.
Moderne byggeri med store glatte modstående flader lider ofte under dette fænomen, hvilket kan gøre en typisk opstilling med anlæg/højtalere ved en væg og lytteposition ved den modstående ulidelig.
 
Moderat/let dæmpning af væggen bag lyttepositionen og i nogle situationer i området lige bag højtalerne (dæmpning af den tidligste refleksion) kan afhjælpe ovennævnte betragteligt.
 
Med henblik på at spice optagelser op for at gøre dem mere spændende, er det et udtryk for symptombehandling og kompensation for at indspilleteknikere, har en tilbøjelighed til at optage i nærfeltet og dermed skabe resultater uden tilstrækkeligt rummæssigt fodaftryk.
De selvsamme prøver så efterfølgende at reparere elektronisk Cry
 
For indspilning og afspilning gælder, brug rummet/akustikken med indsigt.
 
Personer med måleudstyr kan som Kasper skrev tidlige opnå en del indsigt i de hjemlige akustiske forhold.


-------------
Altid på vej...


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Maj 2012 at 11:21
Kasper, det er mere kompliceret end som så. Der er flere studier der viser at tilhørere foretrækker koncertsale med kort efterklangstid, da den lange efterklang maskerer de følgende strofer (det, som min huspianist klager over).
EDC (= early decay time) skal efter sigende være at bedre mål for den opledvede lydkvalitet.
 
Citat fra:

Architectural Acoustics: Principles and Practice

 Af William J. Cavanaugh, Gregory C. Tocci, Joseph A. Wilkes
 
Mine højttalere har været flyttet meget rundt, og står det bedste sted, stuen kan tilbyde. Det er ikke der problemet ligger.


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Maj 2012 at 11:41
Originally posted by felsby

Kasper, det er mere kompliceret end som så. Der er flere studier der viser at tilhørere foretrækker koncertsale med kort efterklangstid, da den lange efterklang maskerer de følgende strofer (det, som min huspianist klager over).
EDC (= early decay time) skal efter sigende være at bedre mål for den opledvede lydkvalitet.
 
Citat fra:

Architectural Acoustics: Principles and Practice

 Af William J. Cavanaugh, Gregory C. Tocci, Joseph A. Wilkes
 
Mine højttalere har været flyttet meget rundt, og står det bedste sted, stuen kan tilbyde. Det er ikke der problemet ligger.

Hvad er det for nogle studier? mig bekendt er der forskel på koncertsale men hvordan de er rangeret i forhold til hinanden har ikke en direkte sammenhæng med efterklangstiden. Rent psykoakustisk bør efterklang ikke maskere, hvis det er difusseret ordentligt og kommer fra de rette vinkler (bagfra). 

IDTG er også et meget brugt mål for alm lytterum og studier. Der skal selvfølgelig være en hvis rimelighed imellem rummets størrelse, rummets formål og rummets efterklangstid. Men entydigt at fokusere på at nedsætte efterklangstiden i et rum, ved f.eks. at beklæde væge og lofter med absorpbenter, leder ikke nødvendigvis til bedre og mere klar lyd.

Jeg tror iøvrigt din huspianist ville brokke sig mere hvis efterklangstiden var nede omkring tale-studie niveau (0.2-0.4s). Så kunne hun næsten lige så godt lytte til et elpiano med hovedetelefoner.

Årsagen til at den ofte er så lav i studier, er jo fordi at man så har bedre mulighed for at digitalt folde en ønsket efterklangs karakteristik på lyden efterfølgende.


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Maj 2012 at 11:44
Originally posted by kappen

Rent psykoakustisk bør efterklang ikke maskere, hvis det er difusseret ordentligt og kommer fra de rette vinkler (bagfra). 
Præcis! Efterklangen kommer i mindre grad bag fra hos mig, snarere fra skråt loft. Rummet er meget stort; 75m2 og højde 2.5-4.5m. 



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com