Print Page | Close Window

Speakers V.8.0

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=821
Printed Date: 28 Apr 2024 at 01:12
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Speakers V.8.0
Posted By: friman
Subject: Speakers V.8.0
Date Posted: 20 Mar 2012 at 09:26
Heysan
 
Så er der nyt projekt igang...Big smile
 
http://imageshack.us/photo/my-images/337/speakersv8.jpg/">

Som det kan ses er der tale om en 3 vejs konstruktion. Øverste og nederste kammer er ens, mens mellemtonekabinettet afbryder de 2. Mellemtonen får således et volumen uden parallele flader med untagelse af siderne.

Kabinetopbygningen består af et indvendigt skelet i 12mm x-finer. Udenpå det kommer 10mm spånplade og så et lagt 9mm birkekrydsfiner. Fronten bliver af 3 lag laminerede 9mm birkekrydsfiner.
Indvendige flader beklædes med 4mm bitumen, og 7mm filt. Afslutningsvis med lidt MDM3 i top, bund og ryg af baskabinetter, og løst stoppet i hele mellemtonekabinettet.

Filteret bliver der plads til i bunden.

Og her diskant og mellemtone.

http://imageshack.us/photo/my-images/36/139vep.jpg/">

Det er et sæt Scanspeak D2904 standard enheder og et sæt Scanspeak 12M med en tynd coating.
Basserne bliver dem der sidder i mine nuværende højttalere i stuen, plus 4 mere der ligger på lager, altså Scanspeak 15W i "Neeper-udgave".

Selve filterentreprisen bliver udliciteret til Rabu Acoustics som også har lavet filter til dem der spiller i stuen nu...Big smile

Og hér lidt billeder fra byggeprocessen som den er skredet frem ind til videre...
 
http://imageshack.us/photo/my-images/571/158fq.jpg/">
http://imageshack.us/photo/my-images/819/159om.jpg/">
Som det fremgår ovenover, så har jeg printet en snittegning af konstruktionen i 1:1, og det gør det dermed væsentlig nemmere og se om tingene passer, samt at strege skillevægge osv. op.
Det kan klart anbefales, og letter byggeprocessen en hel del.
(de på sitet der har en tømreruddannelse i bagagen som undertegnede, vil se at det er som at snøre tagværk op fra et profil  Wink )
 
http://imageshack.us/photo/my-images/525/160pf.jpg/">
http://imageshack.us/photo/my-images/4/161pq.jpg/">
 
http://imageshack.us/photo/my-images/521/162oy.jpg/">
http://imageshack.us/photo/my-images/35/163sx.jpg/">

http://imageshack.us/photo/my-images/833/166xiz.jpg/">
Igen var 1:1 tegningen meget nyttig mht. at få forboret og placeret alle skruer rigtigt... Wink

http://imageshack.us/photo/my-images/59/164c.jpg/">
http://imageshack.us/photo/my-images/823/165zp.jpg/">

Og hér up close and personal på mellemtonekabinettet...
http://imageshack.us/photo/my-images/829/168hy.jpg/">
 
slutteligt lige et skud af slidsen bag mellemtonekabinettet til kabelføring af basserne i øverste kammer.
http://imageshack.us/photo/my-images/600/167ps.jpg/">

Status er således at begge kasser er ens nu, klar til at få fræst front, monteret intern dæmpning og trukket kabler, inden de lukkes på den anden side... Cool


-------------
Mvh.
Friman



Replies:
Posted By: Digital_thor
Date Posted: 20 Mar 2012 at 09:55
Nydeligt arbejde Thumbs Up

jeg syntes det er svært at se den endelige højde - omkring 1m eller...?

Hvad bliver finishen?

Jeg har selv tænkt mig at give mit igangværende projekt med birkefiner, en omgang olie med farve i, ala maghoni eller mørk kirsebær. således at årene i træet kommer lidt frem, samtidig med at jeg bibeholder det originale trælook.


Posted By: friman
Date Posted: 20 Mar 2012 at 10:06
Takker....Big smile
 
Mht. mål, så kan jeg godt se den ikke er for god den tegning. Denne hér i pdf er nok bedre:
 
http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/83/Speakers_V_8.pdf - uploads/83/Speakers_V_8.pdf
 
Mht. finish, så bliver de enten bare olieret, eller med en bejdse først. Skal lige have lavet nogle prøver og have stillet op i stuen, inden jeg (LÆS: CHEFEN MED DET LANGE GARN Big smile) beslutter mig...Wink


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 20 Mar 2012 at 14:08
Ja det giver nok det mest fredelige resultat, at dele i porten Smile

Jeg var dog nede og spørge i XL-byg i sidste uge. Og nu kan de ikke længere finde ud af at blande farve i køkkenbordsolie - mystisk. Sidste år fik jeg blandet lys kirsebær i olien. Men denne gang kunne jeg godt tænke mig en lidt mørkere glød. Måske jeg bare skal spørge i en anden butik, som ikke er i gang med bygge om LOL
Men hvis jeg kunne finde den bøtte jeg har fra sidste år, så kunne jeg måske bare give den nogle flere gange. Men det skal som du også skrive, lige testes først. Bor godt nok ikke sammen med nogen, men det svært at lave om, når først olien er suget ind i træet


Posted By: Mik112
Date Posted: 20 Mar 2012 at 16:41
Det ser sgu godt ud Friman... Det kan ikke gå helt galt Cool


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 20 Mar 2012 at 17:06
ser fint ud

er det meningen at der skal være spånplade på siden og så kryds på front/bag/bund/top?

eller havde så planer om at bygge kabinet udenpå igen


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: chris-torb
Date Posted: 20 Mar 2012 at 18:35
Hey Friman

Det ser rigtig godt ud.

Lige et par spørgsmål

Vil du bibeholde intentionerne om en 3 vejs ht? Tænker bare, at 12M enheden vil få problemer med at dele væsentligt under 800 Hz, da lyden ned imod 4 x 15w måske vil komme til at lyde lidt tynd. Måske 2 stk skal dele op imod 12m' eren deromkring, og de 2 resterende kan dele lavere. I så fald er det vel en 3,5 vejs

Samtidig vil impedansen blive næsten umulig lav, med 4 x 15w i parallel. Eller er du ude i noget serie/parallel forbindelse med basserene?

Ihvertfald spændende projekt. Og er spændt på at følge processen.

Mvh
Chris-torb


Posted By: Mik112
Date Posted: 20 Mar 2012 at 19:17
Scanspeak guldet "12M" er i mine ører een af verdens bedste mellemtone højttalere, og den kører fint med deling ned til 600Hz uden problemer. Fantastisk enhed. Den coatede udgave er vanedannende Wink


Posted By: friman
Date Posted: 20 Mar 2012 at 19:32
Originally posted by ronnie rasmussen

ser fint ud
er det meningen at der skal være spånplade på siden og så kryds på front/bag/bund/top?
eller havde så planer om at bygge kabinet udenpå igen


Takker!

Der komer et lag spån på siderne af skellettet, og så et lag x-finer udenpå hele kabinettet...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 20 Mar 2012 at 19:39
Originally posted by chris-torb

Hey Friman

Det ser rigtig godt ud.

Lige et par spørgsmål

Vil du bibeholde intentionerne om en 3 vejs ht? Tænker bare, at 12M enheden vil få problemer med at dele væsentligt under 800 Hz, da lyden ned imod 4 x 15w måske vil komme til at lyde lidt tynd. Måske 2 stk skal dele op imod 12m' eren deromkring, og de 2 resterende kan dele lavere. I så fald er det vel en 3,5 vejs

Samtidig vil impedansen blive næsten umulig lav, med 4 x 15w i parallel. Eller er du ude i noget serie/parallel forbindelse med basserene?

Ihvertfald spændende projekt. Og er spændt på at følge processen.

Mvh
Chris-torb


Det bliver 3 vejs vil jeg mene, men der har jeg fuld tiltro til at Kappen nok skal få det til at fungere, og ja det bliver serie/parallel for at holde styr på impedansen.

Mht 12M så har jeg hørt den fungerer helt ned til 400Hz, og iøvrigt er enhederne generelt valgt udfra bedst mulige indbyrdes match. IMO en af verdens aller bedste mellemtoner, når den anvendes rigtigt....;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 20 Mar 2012 at 19:40
Originally posted by Mik112

Scanspeak guldet "12M" er i mine ører een af verdens bedste mellemtone højttalere, og den kører fint med deling ned til 600Hz uden problemer. Fantastisk enhed. Den coatede udgave er vanedannende Wink

Så sandt, så sandt....:)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: morellen
Date Posted: 20 Mar 2012 at 20:13
Ser rigtig flot ud - bliver spændende at følge.

Ikke så tit man ser 4 basser i en højttaler, sat i parallel / serie. Selvom det "kun" er en 5" kommer du jo op få et rimeligt stort membran areal med 4 enheder.


Posted By: JAV
Date Posted: 20 Mar 2012 at 20:14
Godt håndværk og spændende projekt :)

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 20 Mar 2012 at 20:19
Originally posted by morellen

Ser rigtig flot ud - bliver spændende at følge.
Ikke så tit man ser 4 basser i en højttaler, sat i parallel / serie. Selvom det "kun" er en 5" kommer du jo op få et rimeligt stort membran areal med 4 enheder.


I og med at det er 8 ohms enheder er jeg nødt til serie/parallel for ikke at havne helt i kælderen med impedansen.

Men ja, 4 stk. 5,25" svarer næsten til 2 stk. 8" i hver side...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 20 Mar 2012 at 20:20
Originally posted by JAV

Godt håndværk og spændende projekt :)


Jeg takker...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 20 Mar 2012 at 20:21
eneste ulempe jeg ser, er at de slidsede revalator ikke er specielt godt til at bruges som bas, har jeg fra H.D.L

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: friman
Date Posted: 20 Mar 2012 at 20:27
Originally posted by ronnie rasmussen

eneste ulempe jeg ser, er at de slidsede revalator ikke er specielt godt til at bruges som bas, har jeg fra H.D.L


Hmmm... IMHO så finder du ikke en 5,25" på denne planet som kan det samme i bassen som 15W... Jeg har i hvert fald til gode og høre noget der kan det samme. Man kan godt finde 5,25" bas/mellemtoner som er bedre i mellemtonen, men jeg mener bestemt ikke der findes bedre i basområdet.

Derudover så synes jeg stadig 15W er det bedste kompromis af en 5,25" der har set dagens lys. Men det er så bare min mening...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Mik112
Date Posted: 20 Mar 2012 at 21:56
Og dynamiken er super.... Der kan hældes uanede mængder effekt ind i disse pissemyre små enheder. Spil eks.v.  Marilyn Mazur og Audun Klieve's "Drum Impro" som første nr. når du har samlet kasserne Wink.  


Posted By: Larsen
Date Posted: 20 Mar 2012 at 22:22
Hej Friman
 
Tilslutter mig i koret af dem der syntes det ser godt udSmile
 
I et højt slankt design som du har "sat i søen" er de 4 stk 15W et rigtig godt valg, de kan virkelig flytte noget luft og som du skriver arealmæssigt svarer de næsten til 2 stk. 8" enheder (eller 1 stk 10-12")
 
Jeg har tidligere haft et system hvor 12M fungerde fint ned til 500 hz, sammen med 2 stk 18W i en 3 vejs konstruktion, så det må formodes at kunne fungere rigtig godt for dig i denne sammenhæng.
 
Det bliver spændende at følge dit projekt.
 
Larsen  


-------------
Altid på vej...


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 20 Mar 2012 at 23:13
Arh... 4 x 5" = 12".  et par 8" måske - i hvertfald min erfaring efter en del forsøg i stuen.
Men ok, jeg er også dyb-bas-elsker Smile


Posted By: Larsen
Date Posted: 20 Mar 2012 at 23:58
Hej Thor
 
Det skal nu ikke komme an på det, men mange såkaldt 10 tommer er opgivet til ca. 330 cm2 og en del 12" tommmer er opgivet til ca. 450 cm2.
 4 stk. 15W er 380 cm2, hvilket arealmæssigt svarer til et sted mellem 10" og 12"
Mange typiske 8" er opgivet til ca. 220 cm2, så 2 stk. 8" giver ca. 440 cm2.
 
15W har naturligvis ikke helt den samme lineære x-max som flere 10 og 12" og kan derfor ikke helt flytte så meget luft, men når der er tale om en høj slank konstruktion som den Friman har sat i søen, må det siges at være et godt valg med 4 stk. 15W. 
 
Ja det er ikke så tosset med en god basgengivelse, anvender selv 2 stk. 10" i mit nuværende systemSmile
 
Når man først man en gang har haft god dyb-bas gengivelse, kan det være svært at leve uden.
 
Larsen 
 
 
  


-------------
Altid på vej...


Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2012 at 08:14
Originally posted by Mik112

Og dynamiken er super.... Der kan hældes uanede mængder effekt ind i disse pissemyre små enheder. Spil eks.v.  Marilyn Mazur og Audun Klieve's "Drum Impro" som første nr. når du har samlet kasserne Wink.  
Ja, de kan godt tåle noget havre, og Marilyn Mazur kan bestemt få dem til at flytte sig....Big smile

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2012 at 08:18
Originally posted by Larsen

Hej Friman
 
Tilslutter mig i koret af dem der syntes det ser godt udSmile
 
I et højt slankt design som du har "sat i søen" er de 4 stk 15W et rigtig godt valg, de kan virkelig flytte noget luft og som du skriver arealmæssigt svarer de næsten til 2 stk. 8" enheder (eller 1 stk 10-12")
 
Jeg har tidligere haft et system hvor 12M fungerde fint ned til 500 hz, sammen med 2 stk 18W i en 3 vejs konstruktion, så det må formodes at kunne fungere rigtig godt for dig i denne sammenhæng.
 
Det bliver spændende at følge dit projekt.
 
Larsen  
Takker for de pæne ord....Smile
 
Og ja, jeg regner med at det kommer til at fungere rigtig godt sammen. Alle enheder er jo pænt linære langt udenfor deres egentlige arbejdsområde, og så er der ikke så langt størrelsesmæssigt imellem dem, så jeg håber det vil afspejle sig i det endelige resultat, som meget homogent og sammenhængende...Wink


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2012 at 08:25
Originally posted by Larsen

Når man først man en gang har haft god dyb-bas gengivelse, kan det være svært at leve uden.
 
 
God dybbas er da bestemt ikke at fornægte, men det er faktisk ikke den primære årsag til at jeg gør som jeg gør. For mig har det altid været vigtigst med en meget nuanceret basgengivelse med super impulsrespons.
Det relativt store membranareal jeg får i denne konstruktion er lige så meget valgt, for at kunne holde membranvandring til et minimum af hensyn til forvrængning og overskud.
Jeg giver gerne afklad på det dyyyyybeste hvis bare jeg får ovenstående, men jeg ville da lyve hvis ikke jeg indrømmede at det ville være dejligt med begge dele, og det tror jeg nu også jeg kommer hen imod med dette projekt.
 
Derudover så håber jeg at bassernes forskellige placering i det vertikale plan afhjælper lidt stående bølger, men det vil tiden vise...Smile


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Larsen
Date Posted: 21 Mar 2012 at 10:09
Hej Friman
 
Du får uden tvivl en god nuanceret basgengivelse/impulsrespons og forvrængningen bliver en del lavere med 4 stk. 15W til at deles om opgaven. Den mindre membranvandring er ikke uvæsentlig i forhold, forvrængning i den del af mellemtoneområdet der er deres primære arbejdsområde.
 
Kasper, som jo skal hjælpe med filter og afstemning, er meget opmærksom på impulsresponsen når han laver bas-afstemning.
 
Den nuancerede basgengivelse er at foretrække i forhold til gennemsigtigheden i perpektivet og er årsagen til at jeg primært anvender, basenheder i lukkede kabinetter i mine 3 og 4 vejs konstruktioner, og sjældent specifikke sub-basenheder. Det indebærer ofte store kabinetter og en del eksperimenteren med Q værdien. Rummet kan under de rigtige omstændigheder udnyttes som hjælp til at opnå god dyb impulsrigtig basgengivelse.
 
Dit valg af enheder i samme familie er med til at sikre sammenhæng og homogenitet, da den farvning (læs lydmæssig karakteristika) de er i besiddelse af passer fint sammen.
 
Når du og Kasper skal lave filter, vil jeg foreslå at ramme 500/550 - 3200/3600 HZ med 12M, som et udgangspunkt. 
 
God arbejdslyst Thumbs Up 
 
 

-------------
Altid på vej...


Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2012 at 10:17
Jeg takker for input...Smile
 
Mht. filter overlader jeg helt og holdent opgaven til Kasper. Hertil rækker mine kompetancer ikke særlig langt...Wink


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 21 Mar 2012 at 10:37
Hej Larsen

Jeg er helt med på alle de tekniske detaljer. Jeg er faktisk selv i gang med et projekt hvor jeg benytte mig af flere mindre enheder til mellem-bas og en stor enhed til dyb-bas. Netop for at få impuls-responsen i det kritiske dynamiske område mellem ca 80 og 300 hz, samtidig med at dyb-basen kan bibeholdes.
Det kræver så at man går 4-vejs.
Men det kan Friman jo også på et tidspunkt. Et par aktive hjørnesubs med 10" , til lige at give bunden, er da ikke umuligt Big smile
Mener endda at Rabu har nogle glimrende 10" fra seas eller SB, til formålet.



Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2012 at 13:03
Originally posted by Digital_thor


Men det kan Friman jo også på et tidspunkt. Et par aktive hjørnesubs med 10" , til lige at give bunden, er da ikke umuligt Big smile
Mener endda at Rabu har nogle glimrende 10" fra seas eller SB, til formålet.
 
Du har brugt for meget tid sammen med Busk.....Big smile
 
LOL


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Larsen
Date Posted: 21 Mar 2012 at 13:29
Hej Thor
 
Helt enig i din betragtning om, at 4 vejser vejen at gå, har da også selv et 4 vejs system på standby.
Mangler den helt rette enhed til at varetage øvre mellemtone fra ca. 800/1200-4800/7000 Hz.
 
Det er ikke for at kapre Friman´s tråd, men jeg er i gang med et projekt til min bror D`Appolito, med 2x15W og en D2904/9800.
jeg lavede en forvrængningsmåling ved 90 dB/1M for en enhed og fik det typiske resultat at 3 harminiske ligger over 2 harmoniske mellem 1,5KHz og 3KHz med max ved ca. 5 dB ved ca. 2.5 KHz.
 
Samme måling med 2 paralelkoblede enheder 90 dB/1M ( måleforstærker laver ikke ballade her forvrængningen herfra ligger ca. 94 dB og 100 dB nede) 3 harmoniske er her faldet mellem 7 og 8 dB relateret til de 90 dB (Måleopslillingen er her opsat ultra nøjaftigt for at undgå udfasning mellem de to enheder) 3 harmoniske ligger nu under 2 harmoniske ca. 2-3 dB i samme område.
 
Nu meldte nysgerrigheden sig hvad hvis man anvender 4 enheder under samme forhold 90dB/1M.
Ikke langt fra tanke til handling 2x D´Appolito stablet oven på hinanden, så der er lige lang afstand fra målemikrofonen til de 4 enheder. 3 harmoniske ligger nu ca. 10 dB under 2 harmoniske i det samme område. Sammenlignet med opstillingen med 2 15W ligger 3 harmoniske ca. 15 dB længere nede. 
 
Kan det høres ja mon ikke prøv at lytte til et LMS signal fra Clio ud for målemikrofon i de 3 nævnte opstillinger, eller prøv at sætte et stykke kompleks musik med messing blæsere på og lyt i de 3 opstillinger.
 
Det skal dog lige nævnes at i tilfældet med 2 stk. 15W ligger 2 og 3 harmoniske forvrængning under hvad 12M til sammenligning kan præstere her, for 3 harmoniske ca. 5 dB og med 4 x 15W ca. 15 dB under.
 
Jeg ved godt forvrængningsmålinger ikke er det eneste parameter der har indflydelse på en højtalers lydgengivlese, men ovenstående er alligevel tankevækkende på trods af at det ikke er et videnskabligt udført eksperiment. Der er mange andre der parametre der spiller ind, men forvrængning har været lige så negligeret i en lang periode, ligesom det var ultra hyped af visse japanske producenter af forstærkere i 70érne og op gennem 80´ ( Læs giv os forvrængningsmålingerne tilbage, men anvend dem med fornuft i et større perspektiv)
 
Jeg vil i den forbindelse sige at jeg finder rørforstærkere smigrende eurofoiske, men sjældent rigtige.Wink kunne ikke lade være. (ved godt det er uden for trådens emne, og alligevel)  
 
I forhold til Friman´s projekt ( læs her kommer begrundelsen for, at kapre Frimans tråd) har jeg prøvet at lave en FFT Måling hvor der samtiddig med, skiftende forskellige, frekvenser fra 200Hz til 1000 Hz, kørte en 30 Hz og resutatet er her betydeligt nedsat forvrængning over hele linien.
 
Good luck FrimannThumbs Up
 
 
 
 
 
 


-------------
Altid på vej...


Posted By: chris-torb
Date Posted: 21 Mar 2012 at 14:25
Originally posted by Larsen

Hej Friman
 
 
Når du og Kasper skal lave filter, vil jeg foreslå at ramme 500/550 - 3200/3600 HZ med 12M, som et udgangspunkt. 
 
God arbejdslyst Thumbs Up 
 
 
Hey.
 
Jeg er enig i at delingen ned imod basserne, skal være 500 eller derunder.
 
Tror desværre bare, at den kan ricikere at blive for tynd i lyden, når den deles så lavt imod et så stort membranareal.
 
Men det bliver spændende at se.
 
Frygter bare at en deling højere oppe eks. omkring de 800Hz jeg før omtalte, vil give problemer nårlyden fra basenhederne udstråles på en så "bred" vertikal akse.
 
Tror jeg havde valgt en 15M istedet, og delt ved ca. 400Hz
 
Alternativt kunne man måske overveje 2 stk. 12M . En over og en under diskanten, fræset 10mm ind i diskant fronten, hvis der er plads.
Det giver da lidt mere membranareal, som kunne hjælpe lidt, ved den lave delefrekvens. (eks. 500 Hz)
 
Det er hamrende spændende :-)
Jeg har tegnet præcist samme konstruktion, men har ikke haft "modet" til at komme igang.
 
Go vind friman :-)
 
mvh
Torben
 
 
 


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 21 Mar 2012 at 15:25
Originally posted by friman

Originally posted by Digital_thor


Men det kan Friman jo også på et tidspunkt. Et par aktive hjørnesubs med 10" , til lige at give bunden, er da ikke umuligt Big smile
Mener endda at Rabu har nogle glimrende 10" fra seas eller SB, til formålet.
 
Du har brugt for meget tid sammen med Busk.....Big smile
 
LOL


Busk, bas og mig.... Kender jeg ikke noget til   LOL LOL

@Larsen

Af respekt for Friman's tråd og flotte projekt , så er der mere om 4 vejs og store subs, i min tråd, som bliver opdateret i aften, for første gang i et stykke tid, hvis det har interesse Smile

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=543&title=4-vejs-aktiv-diy - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=543&title=4-vejs-aktiv-diy


LOL


Posted By: Larsen
Date Posted: 21 Mar 2012 at 15:34
Hej Torben og Evt. Friman.
 
Jeg har lige fundet målingerne på den højtealer jeg lavede med 2 stk 18W, 12M og R2904/7000.
Jeg ville lægge målingen ud men den gamle HP, som den ligger på er ikke på nettet og driller lidt med hensyn til eksport af filer.
I den konstruktion landede jeg på ca. 600 Hz og 3800 Hz i en baffel på 22 cm bredde. Følsomheden landende på ca. 88 dB efter baffelstepkompensation.
Det skal lige nævnes at 12M, for lavpasdelens vedkommende, af hensyn til hensyn til spredningen og deraf afledte powerrespons, måske ikke skal deles meget højere i frekvens.
 
Hilsen Larsen
 
 


-------------
Altid på vej...


Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2012 at 21:06
Originally posted by Larsen

Hej Thor
 
Helt enig i din betragtning om, at 4 vejser vejen at gå, har da også selv et 4 vejs system på standby.
Mangler den helt rette enhed til at varetage øvre mellemtone fra ca. 800/1200-4800/7000 Hz.
 
Det er ikke for at kapre Friman´s tråd, men jeg er i gang med et projekt til min bror D`Appolito, med 2x15W og en D2904/9800.
jeg lavede en forvrængningsmåling ved 90 dB/1M for en enhed og fik det typiske resultat at 3 harminiske ligger over 2 harmoniske mellem 1,5KHz og 3KHz med max ved ca. 5 dB ved ca. 2.5 KHz.
 
Samme måling med 2 paralelkoblede enheder 90 dB/1M ( måleforstærker laver ikke ballade her forvrængningen herfra ligger ca. 94 dB og 100 dB nede) 3 harmoniske er her faldet mellem 7 og 8 dB relateret til de 90 dB (Måleopslillingen er her opsat ultra nøjaftigt for at undgå udfasning mellem de to enheder) 3 harmoniske ligger nu under 2 harmoniske ca. 2-3 dB i samme område.
 
Nu meldte nysgerrigheden sig hvad hvis man anvender 4 enheder under samme forhold 90dB/1M.
Ikke langt fra tanke til handling 2x D´Appolito stablet oven på hinanden, så der er lige lang afstand fra målemikrofonen til de 4 enheder. 3 harmoniske ligger nu ca. 10 dB under 2 harmoniske i det samme område. Sammenlignet med opstillingen med 2 15W ligger 3 harmoniske ca. 15 dB længere nede. 
 
Kan det høres ja mon ikke prøv at lytte til et LMS signal fra Clio ud for målemikrofon i de 3 nævnte opstillinger, eller prøv at sætte et stykke kompleks musik med messing blæsere på og lyt i de 3 opstillinger.
 
Det skal dog lige nævnes at i tilfældet med 2 stk. 15W ligger 2 og 3 harmoniske forvrængning under hvad 12M til sammenligning kan præstere her, for 3 harmoniske ca. 5 dB og med 4 x 15W ca. 15 dB under.
 
Jeg ved godt forvrængningsmålinger ikke er det eneste parameter der har indflydelse på en højtalers lydgengivlese, men ovenstående er alligevel tankevækkende på trods af at det ikke er et videnskabligt udført eksperiment. Der er mange andre der parametre der spiller ind, men forvrængning har været lige så negligeret i en lang periode, ligesom det var ultra hyped af visse japanske producenter af forstærkere i 70érne og op gennem 80´ ( Læs giv os forvrængningsmålingerne tilbage, men anvend dem med fornuft i et større perspektiv)
 
Jeg vil i den forbindelse sige at jeg finder rørforstærkere smigrende eurofoiske, men sjældent rigtige.Wink kunne ikke lade være. (ved godt det er uden for trådens emne, og alligevel)  
 
I forhold til Friman´s projekt ( læs her kommer begrundelsen for, at kapre Frimans tråd) har jeg prøvet at lave en FFT Måling hvor der samtiddig med, skiftende forskellige, frekvenser fra 200Hz til 1000 Hz, kørte en 30 Hz og resutatet er her betydeligt nedsat forvrængning over hele linien.
 
Good luck FrimannThumbs Up
 

Spændende og helt iorden at der hi-jackes lidt så længe det er af den karakter....Wink


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2012 at 21:20
Originally posted by chris-torb


Tror desværre bare, at den kan ricikere at blive for tynd i lyden, når den deles så lavt imod et så stort membranareal.
 
Men det bliver spændende at se.

Må indrømme at jeg ikke deler bekymringen. Har clearet det med Kasper, og der skulle absolut ikke være nogen problemer dér...

Men vi får se, når det kommer så langt....Wink
 
Originally posted by chris-torb

Tror jeg havde valgt en 15M istedet, og delt ved ca. 400Hz

Det er der en helt naturlig grund til at jeg ikke gør. Det er en helt anden enhed med et helt andet motorsystem. Den lyder ikke i nærheden af 12M....
 
Originally posted by chris-torb

Alternativt kunne man måske overveje 2 stk. 12M . En over og en under diskanten, fræset 10mm ind i diskant fronten, hvis der er plads.
Det giver da lidt mere membranareal, som kunne hjælpe lidt, ved den lave delefrekvens. (eks. 500 Hz)

Rent følsomhedsmæssigt er det ikke nødvendigt, og jeg håber da heller ikke du får ret iøvrigt...Big smile Men som sagt, så får vi se når det kommer dertil...
 
Originally posted by chris-torb

Det er hamrende spændende :-)
Jeg har tegnet præcist samme konstruktion, men har ikke haft "modet" til at komme igang.

Ja, det er skiiiiieee spændende Smile Du kunne jo skynde dig at komme i gang, så kunne det jo blive et joint venture....Wink
 
Originally posted by chris-torb

Go vind friman :-)
 
mvh
Torben 

Mange takker!

Hvordan skrider det egentlig frem med at få skiftet filter og diskanter i dine Ellam 25? Kan ikke huske om jeg fik sendt dig filteret til min konstruktion (Ellam Dappo som din center), men det hele er nu offentliggjort i min byggetråd her på sitet hvis det skulle have interesse...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2012 at 09:08
Originally posted by friman

Originally posted by ronnie rasmussen

eneste ulempe jeg ser, er at de slidsede revalator ikke er specielt godt til at bruges som bas, har jeg fra H.D.L


Hmmm... IMHO så finder du ikke en 5,25" på denne planet som kan det samme i bassen som 15W... Jeg har i hvert fald til gode og høre noget der kan det samme. Man kan godt finde 5,25" bas/mellemtoner som er bedre i mellemtonen, men jeg mener bestemt ikke der findes bedre i basområdet.

Derudover så synes jeg stadig 15W er det bedste kompromis af en 5,25" der har set dagens lys. Men det er så bare min mening...;)
Helt enig

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2012 at 09:10
Originally posted by friman

Originally posted by Digital_thor


Men det kan Friman jo også på et tidspunkt. Et par aktive hjørnesubs med 10" , til lige at give bunden, er da ikke umuligt Big smile
Mener endda at Rabu har nogle glimrende 10" fra seas eller SB, til formålet.
 
Du har brugt for meget tid sammen med Busk.....Big smile
 
LOL
LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2012 at 09:12
Super fedt projekt friman.
Glæder mig til at komme igang med mit eget projekt med 12m inden så længe Smile.
Kan jeg få 1:1 tegning på 243cm LOL.
 
Glæder mig til at høre dit færdige resultat.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2012 at 09:19
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by friman

Originally posted by Digital_thor


Men det kan Friman jo også på et tidspunkt. Et par aktive hjørnesubs med 10" , til lige at give bunden, er da ikke umuligt Big smile
Mener endda at Rabu har nogle glimrende 10" fra seas eller SB, til formålet.
 
Du har brugt for meget tid sammen med Busk.....Big smile
 
LOL


Busk, bas og mig.... Kender jeg ikke noget til   LOL LOL

@Larsen

Af respekt for Friman's tråd og flotte projekt , så er der mere om 4 vejs og store subs, i min tråd, som bliver opdateret i aften, for første gang i et stykke tid, hvis det har interesse Smile

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=543&title=4-vejs-aktiv-diy - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=543&title=4-vejs-aktiv-diy


LOL
Har givet Thor et kassette bånd hvor jeg i 90min siger "intet erstatter membran areal" igen og igen, og sagt det skal køre om natten mens han sover. LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 22 Mar 2012 at 09:59
Originally posted by Busk

Super fedt projekt friman.
Glæder mig til at komme igang med mit eget projekt med 12m inden så længe Smile.
Kan jeg få 1:1 tegning på 243cm LOL.
 
Glæder mig til at høre dit færdige resultat.
Jamen det bliver da også super spændende....!
 
Jeg kan max printe 90x210cm så vidt jeg husker, så dine er liiiiiige i overkanten....Wink


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Mar 2012 at 10:02
Korrekt... selv nu, med feber, halsbetændelse og snot. Så sidder jeg mest og tænker på hvor dybt mine kommende baskasser kommer til at spille i mine nydesignede kabinetter af 30mm birkefiner Big smile

Det tager om sig det her. Ender snart op med et slogan i retning af: "No more Busk" Wink
LOLLOLLOLLOL
LOL


Posted By: friman
Date Posted: 22 Mar 2012 at 10:05
Originally posted by Digital_thor

Korrekt... selv nu, med feber, halsbetændelse og snot. Så sidder jeg mest og tænker på hvor dybt mine kommende baskasser kommer til at spille i mine nydesignede kabinetter af 30mm birkefiner Big smile

Det tager om sig det her. Ender snart op med et slogan i retning af: "No more Busk" Wink
LOLLOLLOLLOL
LOL
LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2012 at 10:20
Originally posted by friman

Originally posted by Busk

Super fedt projekt friman.
Glæder mig til at komme igang med mit eget projekt med 12m inden så længe Smile.
Kan jeg få 1:1 tegning på 243cm LOL.
 
Glæder mig til at høre dit færdige resultat.
Jamen det bliver da også super spændende....!
 
Jeg kan max printe 90x210cm så vidt jeg husker, så dine er liiiiiige i overkanten....Wink
Det ville jeg klage over.
Men så må jeg printe i 2 omgange LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2012 at 10:23
Originally posted by friman

Originally posted by Digital_thor

Korrekt... selv nu, med feber, halsbetændelse og snot. Så sidder jeg mest og tænker på hvor dybt mine kommende baskasser kommer til at spille i mine nydesignede kabinetter af 30mm birkefiner Big smile

Det tager om sig det her. Ender snart op med et slogan i retning af: "No more Busk" Wink
LOLLOLLOLLOL
LOL
LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL
Det vil sige du er syg grundet membran stress ? LOLLOL

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Mar 2012 at 11:28
Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Originally posted by Digital_thor

Korrekt... selv nu, med feber, halsbetændelse og snot. Så sidder jeg mest og tænker på hvor dybt mine kommende baskasser kommer til at spille i mine nydesignede kabinetter af 30mm birkefiner Big smile

Det tager om sig det her. Ender snart op med et slogan i retning af: "No more Busk" Wink
LOLLOLLOLLOL
LOL
LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL
Det vil sige du er syg grundet membran stress ? LOLLOL


Yep... især den lille membran som "laver" min stemme. Har allerede fået fat i et bas-rep-kit(penicillin) til at klare problemet, så jeg kan flytte noget luft på normal vis igen Big smile LOL
Desuden er kabinettet utæt diverse steder, hvilket især er tydeligt når systemet bliver presset lidt. Det skal jeg lige se om jeg ikke kan fikse med noget trælim og silicone(rene undebukser og the+honning) LOL


Posted By: friman
Date Posted: 22 Mar 2012 at 11:34
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Originally posted by Digital_thor

Korrekt... selv nu, med feber, halsbetændelse og snot. Så sidder jeg mest og tænker på hvor dybt mine kommende baskasser kommer til at spille i mine nydesignede kabinetter af 30mm birkefiner Big smile

Det tager om sig det her. Ender snart op med et slogan i retning af: "No more Busk" Wink
LOLLOLLOLLOL
LOL
LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL
Det vil sige du er syg grundet membran stress ? LOLLOL


Yep... især den lille membran som "laver" min stemme. Har allerede fået fat i et bas-rep-kit(penicillin) til at klare problemet, så jeg kan flytte noget luft på normal vis igen Big smile LOL
Desuden er kabinettet utæt diverse steder, hvilket især er tydeligt når systemet bliver presset lidt. Det skal jeg lige se om jeg ikke kan fikse med noget trælim og silicone(rene undebukser og the+honning) LOL
Det er go værkstedshumor...Big smile
 
LOL


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2012 at 11:45
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Originally posted by Digital_thor

Korrekt... selv nu, med feber, halsbetændelse og snot. Så sidder jeg mest og tænker på hvor dybt mine kommende baskasser kommer til at spille i mine nydesignede kabinetter af 30mm birkefiner Big smile

Det tager om sig det her. Ender snart op med et slogan i retning af: "No more Busk" Wink
LOLLOLLOLLOL
LOL
LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL
Det vil sige du er syg grundet membran stress ? LOLLOL


Yep... især den lille membran som "laver" min stemme. Har allerede fået fat i et bas-rep-kit(penicillin) til at klare problemet, så jeg kan flytte noget luft på normal vis igen Big smile LOL
Desuden er kabinettet utæt diverse steder, hvilket især er tydeligt når systemet bliver presset lidt. Det skal jeg lige se om jeg ikke kan fikse med noget trælim og silicone(rene undebukser og the+honning) LOL
Jamen lille stakkel, det lyder jo som et dårlig DIY projekt LOL

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Mar 2012 at 12:12
yes... mine DIY-erfaringer slap op og jeg måtte bide i savsmuldet og spørge en pro(lægen) LOL 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 22 Mar 2012 at 12:53
Det er et flot/ambitiøst projekt, du er gået igang med.
Jeg tror bestemt ikke, at du kommer til at mangle bas, når du bruger fire 15W'ere i hver side. Jeg har selv, som nogle af jer måske ved, tre 15W'ere i hver side, og jeg mener bestemt ikke, at jeg har behov for en sub selv til når jeg ser film.
Bliver alle tre rum i kabinettet lukkede, eller skal der port/flowresistor i?


Posted By: friman
Date Posted: 22 Mar 2012 at 13:17
Originally posted by ham_den_lange

Det er et flot/ambitiøst projekt, du er gået igang med.
 
Takker....Big smile
 
Originally posted by ham_den_lange

Jeg tror bestemt ikke, at du kommer til at mangle bas, når du bruger fire 15W'ere i hver side. Jeg har selv, som nogle af jer måske ved, tre 15W'ere i hver side, og jeg mener bestemt ikke, at jeg har behov for en sub selv til når jeg ser film.
Jamen det tror jeg for så vidt heller ikke. Det er egentlig heller ikke for at få mere bas (selvom jeg kommer til det) men for at nedbringe membranbevægelse og dermed forvrængning. Altså så ren og uanstrænkt en gengivelse som muligt.

Originally posted by ham_den_lange

Bliver alle tre rum i kabinettet lukkede, eller skal der port/flowresistor i?
Begge basafsnit på ca 21L pr. stk. bliver portet. Alt andet ville være ærgeligt med de enheder, og jeg tror USXX ville rive sig i garnet hvis ikke jeg gjorde det....Big smile
 
Mellemtonekabinettet bliver lukket, ca 6L.


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 22 Mar 2012 at 13:45
Jeg er helt enig med valget af portet kabinet til 15W'erne. Alt andet ville være fjollet.
Har du en løsning, hvis det viser sig, at 12M'eren lyder bedst i et utæt kabinet?


Posted By: friman
Date Posted: 22 Mar 2012 at 14:05
Originally posted by ham_den_lange

Jeg er helt enig med valget af portet kabinet til 15W'erne. Alt andet ville være fjollet.
Har du en løsning, hvis det viser sig, at 12M'eren lyder bedst i et utæt kabinet?
Næ...Confused
 
Men jeg har hørt den hos min bror som har den i et lukket, og har hørt den i Kbh. hos Milad (hvis du kender ham) i lukket, og der har det fungeret liiiiiiige som jeg ønsker det...Wink
 
Skulle alt gå galt, så vil det nok godt kunne lade sig gøre at fræse ud til en port på bagsiden til 12M, men det vil bestemt blive bøvlet, pga. den måde jeg har samlet kabinettet....Ouch


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2012 at 14:10
Originally posted by ham_den_lange

Jeg er helt enig med valget af portet kabinet til 15W'erne. Alt andet ville være fjollet.
Har du en løsning, hvis det viser sig, at 12M'eren lyder bedst i et utæt kabinet?
Du laver da bare den du allerede har lavet en gang lange Smile, præcis boret port ind fra bagsiden.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Mik112
Date Posted: 22 Mar 2012 at 19:32
12M kan sagtens spille i et ventileret kabinet. Det er gjort her for år tilbage. Tag IKKE fejl af den enhed. Den er sublim og guld værd. Test den op mod hvad-som-helst i prisklassen den befinder sig i, og jeg er sikker på I giver mig ret Embarrassed


Posted By: chris-torb
Date Posted: 23 Mar 2012 at 08:46
Originally posted by friman



Mange takker!

Hvordan skrider det egentlig frem med at få skiftet filter og diskanter i dine Ellam 25? Kan ikke huske om jeg fik sendt dig filteret til min konstruktion (Ellam Dappo som din center), men det hele er nu offentliggjort i min byggetråd her på sitet hvis det skulle have interesse...
 
Jamen jeg har ikke rigtig fået gjort noget endnu. Diskanterne i min center er jo SS R2604 og derfor er filteret jo ikke sådan lige at overføre.
 
Og i Ellam 25 har jeg også SS R2604 og selvom SB enheden garanteret er en bedre diskant, ønsker jeg at beholde SS diskanten, lige i denne konstruktion.
 
Jo, jeg har fik filteret til Ellam-25 :-)
Har nærstuderet det og finder det lidt påfaldende, at begge basfiltre faktisk fungerer som næsten rent 1. ordens.
Øverste bas må spille med helt op til 8-9 Khz.  (tænker her på den 15 Ohms modstanden som sidder i serie med kondensatorer, parallel over basenheden)
Den begrænser jo kondensatorens effekt i filteret voldsomt.
 
Men som sagt, har jeg ikke hørt det spille. Virker bare lidt mystisk.
mvh
 
Torben


Posted By: friman
Date Posted: 23 Mar 2012 at 09:22

Ud af ren nysgerrighed, hvad er så folks erfaringer med 12M i lukket kontra åbent/semi åbent kabinet?

Jeg har selv kun hørt den i lukket. Min bror bruger 2 i hans som sidder i 7,5 liter lukket, og det fungerer rigtig godt, og så har jeg hørt en anden "selvbyg" med én i 5liter lukket som også var rigtig vellykket. Min egen kommer som tidligere beskrevet til at sidde i ca. 6 liter, og påtænkes ligeså lukket...
 
Jeg husker et projekt hér på siden hvor Busk skulle lave filter til én 12M i så vidt jeg husker 3 liter, og det fandt de for lidt, og endte vist med at det blev ventileret...
 
Ligeså har jeg altid fundet det lidt spændende at fx. Wilson altid ventilerer deres mellemtonekabinetter, og især fordi "ventilen" jo ligger langt under enhedens arbejdsområde.
Hvad er det man vinder? Opstår der kompression uanset arbejdsområde, som så påvirker selve arbejdsområdet negativt, eller hvordan skal det tolkes?
Jeg har stadig god mulighed for at bore ud bagerst i kabinettet lige bag mellemtoneafsnittet og smide et tyndt rør i, og stadig sikrer en god forsegling imellem mellemtone og basafsnittene. Det bliver langt mere bøvlet når først kabinettet er helt lukket, så spørgsmålet er om man skal gøre det ene eller det andet....
 
What to do....?


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 23 Mar 2012 at 09:28
Originally posted by chris-torb

Originally posted by friman



Mange takker!

Hvordan skrider det egentlig frem med at få skiftet filter og diskanter i dine Ellam 25? Kan ikke huske om jeg fik sendt dig filteret til min konstruktion (Ellam Dappo som din center), men det hele er nu offentliggjort i min byggetråd her på sitet hvis det skulle have interesse...
 
Jamen jeg har ikke rigtig fået gjort noget endnu. Diskanterne i min center er jo SS R2604 og derfor er filteret jo ikke sådan lige at overføre.
 
Og i Ellam 25 har jeg også SS R2604 og selvom SB enheden garanteret er en bedre diskant, ønsker jeg at beholde SS diskanten, lige i denne konstruktion.
 
Jo, jeg har fik filteret til Ellam-25 :-)
Har nærstuderet det og finder det lidt påfaldende, at begge basfiltre faktisk fungerer som næsten rent 1. ordens.
Øverste bas må spille med helt op til 8-9 Khz.  (tænker her på den 15 Ohms modstanden som sidder i serie med kondensatorer, parallel over basenheden)
Den begrænser jo kondensatorens effekt i filteret voldsomt.
 
Men som sagt, har jeg ikke hørt det spille. Virker bare lidt mystisk.
mvh
 
Torben
Mht. det tekniske i filteret, så må Kappen forklare. Her rækker mine evner ikke...
 
Men jeg kan sagtens arrangere et lyt hvis du skulle være interesseret. "Ellam 25eren" står hos min far.
 
Det eneste jeg kan konstatere er, at de spiller som en helt anden og langt dyrere konstruktion, end da de havde de originale Troels-filtre i. Flere i familien som ikke er "hifi-kyndige" har bemærket det med det samme, og spurgt til hvorfor det lige pludselig lød så meget bedre end tidligere, og det endda uden at de har vidst at der var ændret på filteret!
Det alene tager jeg som et udsagn for at et eller andet positivt må der være sket....Wink


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Mar 2012 at 10:22
Ja okay.

Jeg sletter lige min post igen. Ang. modstanden er det udelukkende for at kontrollere Q'et på afruldningen.

Den akustiske delefrekvens ligger omkring 2800Hz. Allerede ved 5Khz er bassen godt dæmpet. Den går altså ikke i nærheden af 8-9Khz.




Posted By: Larsen
Date Posted: 23 Mar 2012 at 10:23
Hej Friman og Chris Torb
Leddet ( R2012 og C2011) er en af åragerne til at enhedrne i Ellam 25 i begrænset omfang viser deres fulde potentiale. Tag et kig på impedanskurven, den siger en del om hvad der foregår i dette ledWink
 
 
Hilsen Larsen 
 


-------------
Altid på vej...


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Mar 2012 at 10:23
Originally posted by Larsen

Hej Friman og Chris Torb
Leddet ( R2012 og C2011) er en af åragerne til at enhedrne i Ellam 25 i begrænset omfang viser deres fulde potentiale. Tag et kig på impedanskurven, den siger en del om hvad der foregår i dette ledWink
 
 
Hilsen Larsen 
 

Ja lige præcis.


Posted By: friman
Date Posted: 23 Mar 2012 at 10:29
Originally posted by Larsen

Hej Friman og Chris Torb
Leddet ( R2012 og C2011) er en af åragerne til at enhedrne i Ellam 25 i begrænset omfang viser deres fulde potentiale. Tag et kig på impedanskurven, den siger en del om hvad der foregår i dette ledWink
 
 
Hilsen Larsen 
 
Som sagt tidligere, så er det ikke liiiiige i det filtertekniske at mine kompetancer ligger. Der stoler jeg 100 på at Kappen ved hvad han laver....Smile
 
(For det kan jeg jo høre...Wink)


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 23 Mar 2012 at 10:31
@Kappen
 
Hvad er din holdning til nedenstående nu du er til stede alligevel...Big smile Du skal jo gerne kunne få til til at "synge"...
 
Originally posted by friman

Ud af ren nysgerrighed, hvad er så folks erfaringer med 12M i lukket kontra åbent/semi åbent kabinet?

Jeg har selv kun hørt den i lukket. Min bror bruger 2 i hans som sidder i 7,5 liter lukket, og det fungerer rigtig godt, og så har jeg hørt en anden "selvbyg" med én i 5liter lukket som også var rigtig vellykket. Min egen kommer som tidligere beskrevet til at sidde i ca. 6 liter, og påtænkes ligeså lukket...
 
Jeg husker et projekt hér på siden hvor Busk skulle lave filter til én 12M i så vidt jeg husker 3 liter, og det fandt de for lidt, og endte vist med at det blev ventileret...
 
Ligeså har jeg altid fundet det lidt spændende at fx. Wilson altid ventilerer deres mellemtonekabinetter, og især fordi "ventilen" jo ligger langt under enhedens arbejdsområde.
Hvad er det man vinder? Opstår der kompression uanset arbejdsområde, som så påvirker selve arbejdsområdet negativt, eller hvordan skal det tolkes?
Jeg har stadig god mulighed for at bore ud bagerst i kabinettet lige bag mellemtoneafsnittet og smide et tyndt rør i, og stadig sikrer en god forsegling imellem mellemtone og basafsnittene. Det bliver langt mere bøvlet når først kabinettet er helt lukket, så spørgsmålet er om man skal gøre det ene eller det andet....
 
What to do....?


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Mar 2012 at 10:38
Altså en alm akustisk ventil med et stort overfladeareal tror jeg sagtens kunne have en god effekt på de stående bølger der opstår inde i kassen.


Posted By: friman
Date Posted: 23 Mar 2012 at 10:46
Originally posted by kappen

Altså en alm akustisk ventil med et stort overfladeareal tror jeg sagtens kunne have en god effekt på de stående bølger der opstår inde i kassen.
Hmmmm... Det lader sig nok ikke rigtig gøre med den nuværende konstruktion. Det eneste jeg lige kan komme i tanke om som vil kunne realiseres er at bore et fx. 20mm hul fra bagsiden og ind igennem mellemtonekammeret, og så lime et rør i passende lændge...
 
Men det vil måske ikke umiddelbart have nogen effekt? Det er jo det Wilson gør...
 
EDIT:
Ved nærmere eftertanke, så vil det faktisk være muligt at bore igennem på begge sider af slidsen bag mellemtonekabinettet og gennemføre 2stk (et på hver side) 20mm rør, og så efterfølgende fylde hulrummene på hver side af slidsen med fugemasse for at sikre en god tætning.
 
Rørene kan så evt. stoppes løst med MDM3 såfremt det skal være aperiodisk, eller sluuteligt stoppes helt til hvis det viser sig ikke at fungere/ fungere bedre lukket...
 
Er det ikke en udemærket "fremtidssikring"? Så har jeg da gjort hvad jeg kan på forhånd...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Larsen
Date Posted: 23 Mar 2012 at 11:23
Hej kasper, ja også Friman og Chris Torb
 
De andre Ellam konstruktioner er desuden "beriget" med en paralel- sugekreds ved så lav frekvens at seriespolen kun har begrænset virkning. Sugekredse opfinder noget nyt, der ikke var der i forvejen  (se tråden, der vist hedder er "sugekredse noget Lort"
Sugekredse har kun deres berrettigielse i forbindelse med f.eks. cone breakups ( f.eks. alumembraner der anvendes som mellemtone) De skal, ofte håndtrimmes til hver enkelt enhed da der kan forekomme variationer hvad angår placeringen af dette breakup frekvensmæssigt og Q af dette. (Læs besværligt og løntungt i forbindelse med produktion) For os DIY folk spiller det ikke den store rolle.
 
Tilbage til Ellam 25 og årsagen til at enhedernes potentiale kun i begrænset omfang kommer for dagen
 
Jeg havde desuden nok valgt et andet trim med hensyn til basrefleksafstemningen, det er ikke kun basgengivelsen der påvirkes af denne afstemning, men også mellemtoneområdet påvirkes, i større grad end mange regner med.
Ulrik (USSX) er i øjeblikket ved at lære fra sig om dette emne på Ingeniørens blog om "revision af SA´s SAK2"  
I tilfældet Ellam 25 er kabinettet ca 22 Liter til 2 stk. 15W, jeg havde foretrukket ca. 16-17 liter når basreflexport og afstivninger er trukket fra. Der er efterfølgende åbent for justering, med mængden af dæmpemateriale. Afstemningen af portfrekvensen er ikke helt ved siden af, men jeg var nok kommet nærmere ca. 42 Hz. Jeg havde nok valgt et mindre overshoot på frekvensresponsen til fordel for forbedret impulsrespons.
 
Hilsen Larsen
 
Hilsen Larsen
 


-------------
Altid på vej...


Posted By: friman
Date Posted: 23 Mar 2012 at 11:30
Originally posted by Larsen

Jeg havde desuden nok valgt et andet trim med hensyn til basrefleksafstemningen, det er ikke kun basgengivelsen der påvirkes af denne afstemning, men også mellemtoneområdet påvirkes, i større grad end mange regner med.
Og det er lige præcis DET der TYDELIGT høres på Troels´originale Ellam 25 filter kontra Kaspers udgave af samme.....!!!!
 
Kaspers filter er vist ikke offentliggjort, men jeg har smidt en kopi afsted til chris-torb, i fald han ville drage nytte af det.


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: chris-torb
Date Posted: 23 Mar 2012 at 14:32
Originally posted by friman

Originally posted by Larsen

Jeg havde desuden nok valgt et andet trim med hensyn til basrefleksafstemningen, det er ikke kun basgengivelsen der påvirkes af denne afstemning, men også mellemtoneområdet påvirkes, i større grad end mange regner med.
Og det er lige præcis DET der TYDELIGT høres på Troels´originale Ellam 25 filter kontra Kaspers udgave af samme.....!!!!
 
Kaspers filter er vist ikke offentliggjort, men jeg har smidt en kopi afsted til chris-torb, i fald han ville drage nytte af det.
Hej friman.
 
Jeg har som sagt filteret fra kasper.
 
Men jeg kan ikke anvende det, da det er til SB diskanten, og den vil jeg ikke skifte til i denne konstruktion.
 
mvh
Torben


Posted By: chris-torb
Date Posted: 23 Mar 2012 at 14:35
Originally posted by Larsen

Hej kasper, ja også Friman og Chris Torb
 
De andre Ellam konstruktioner er desuden "beriget" med en paralel- sugekreds ved så lav frekvens at seriespolen kun har begrænset virkning. Sugekredse opfinder noget nyt, der ikke var der i forvejen  (se tråden, der vist hedder er "sugekredse noget Lort"
Sugekredse har kun deres berrettigielse i forbindelse med f.eks. cone breakups ( f.eks. alumembraner der anvendes som mellemtone) De skal, ofte håndtrimmes til hver enkelt enhed da der kan forekomme variationer hvad angår placeringen af dette breakup frekvensmæssigt og Q af dette. (Læs besværligt og løntungt i forbindelse med produktion) For os DIY folk spiller det ikke den store rolle.
 
Tilbage til Ellam 25 og årsagen til at enhedernes potentiale kun i begrænset omfang kommer for dagen
 
Jeg havde desuden nok valgt et andet trim med hensyn til basrefleksafstemningen, det er ikke kun basgengivelsen der påvirkes af denne afstemning, men også mellemtoneområdet påvirkes, i større grad end mange regner med.
Ulrik (USSX) er i øjeblikket ved at lære fra sig om dette emne på Ingeniørens blog om "revision af SA´s SAK2"  
I tilfældet Ellam 25 er kabinettet ca 22 Liter til 2 stk. 15W, jeg havde foretrukket ca. 16-17 liter når basreflexport og afstivninger er trukket fra. Der er efterfølgende åbent for justering, med mængden af dæmpemateriale. Afstemningen af portfrekvensen er ikke helt ved siden af, men jeg var nok kommet nærmere ca. 42 Hz. Jeg havde nok valgt et mindre overshoot på frekvensresponsen til fordel for forbedret impulsrespons.
 
Hilsen Larsen
 
Hilsen Larsen
 
Hej Larsen.
 
Jeg vil lige sige, at den oprindelige konstruktion som jeg lavede, er 20L og afstemt til ca. 43Hz
 
Umiddelbart fornemmer jeg ikke, at det er langt fra det rigtige.
 
mvh
 
Torben


Posted By: Larsen
Date Posted: 23 Mar 2012 at 14:51
Hej Torben
 
Det er ikke langt fra, og det er jo altid nemt at gøre kabinettet lidt mindre end at gøre det større.
Noget kan naturligcis justeres med dæmpematerialet.
Jeg ved ikke om Den SB diskant du omtaler er ringstråleren, men den fungerer rigtig godt med 15W, med en delefrekvens omkring 2,7 - 2,8 KHz. De klæder hinanden godtSmile
 
Jeg vil umidelbart anbefale akustisk ventil med stort overfladeareal til melllemtoneenhederne 12M og 15M og ligeledes til 15W og 18W i de tilfælde hvor de  anvendes som mellemtoneenhed i tre eller 4 vejs systemer.
 
Hilsen Larsen
 
  


-------------
Altid på vej...


Posted By: friman
Date Posted: 23 Mar 2012 at 15:01
Originally posted by Larsen

Jeg vil umidelbart anbefale akustisk ventil med stort overfladeareal til melllemtoneenhederne 12M og 15M og ligeledes til 15W og 18W i de tilfælde hvor de  anvendes som mellemtoneenhed i tre eller 4 vejs systemer.
 
Og hvordan sikrer/udfører man det?
 
Er min beskrivelse ovenover med fx. 2 stk. 20mm rør med løst fyld uanvendeligt?
 
EDIT:
Efter at have luret lidt på tegningerne igen, så tror jeg faktisk at jeg ville kunne få plads til 3stk. 40mm rør, hvis det gør en forskel....?


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Larsen
Date Posted: 23 Mar 2012 at 15:22
Hej Friman
En akustisk ventil med stort overfladeareal, er som navnet antyder med stort areal, på den måde undgås egentlig basrefleksvirkning, som et lang tynd rør ville give. En akustisk ventil af denne type kan realiseres med en flow resistor (produkt fra Scan Speak) Eller blot ved et stort hul typisk Ø100 i bagpladen, hvorefter gennemstrømningen trimmes, med varierende dæmpemateriale F.eks. MDM3 eller lignede.
Hullet kunne måske/eventuelt gøres aflangt bare arealet bliver det samme som ovenfor beskrevet.
 
Jed ved ikke om du har lukket dine kabinetter på nuværende tidspunkt, men det var noget jeg ville medtænke. Kasper vil sikkert hjælpe med at trimme gennemstrømningen når der skal laves filterSmile
 
Jeg må slutte for denne gang, nogen mener jeg skal iføre mig arbejstøj, noget med at male nogle vinduer/lysninger indvendigt, inden en eller anden konfirmation.Ermm
 
 
Hilsen Larsen
 

-------------
Altid på vej...


Posted By: Larsen
Date Posted: 23 Mar 2012 at 15:27
Hej Friman
 
Skyndte mig lige tilbage til din tegning, måske det kunne lade sig gøre, med to aflange huller fra bagpladen, der hvor de to skrå plader rammer bagpladen. En på hver side af midterafstivningen.
 
Hilsen Larsen


-------------
Altid på vej...


Posted By: Mik112
Date Posted: 24 Mar 2012 at 20:25
Originally posted by friman

Ud af ren nysgerrighed, hvad er så folks erfaringer med 12M i lukket kontra åbent/semi åbent kabinet?

Jeg har selv kun hørt den i lukket. Min bror bruger 2 i hans som sidder i 7,5 liter lukket, og det fungerer rigtig godt, og så har jeg hørt en anden "selvbyg" med én i 5liter lukket som også var rigtig vellykket. Min egen kommer som tidligere beskrevet til at sidde i ca. 6 liter, og påtænkes ligeså lukket...
 
Jeg husker et projekt hér på siden hvor Busk skulle lave filter til én 12M i så vidt jeg husker 3 liter, og det fandt de for lidt, og endte vist med at det blev ventileret...
 
Ligeså har jeg altid fundet det lidt spændende at fx. Wilson altid ventilerer deres mellemtonekabinetter, og især fordi "ventilen" jo ligger langt under enhedens arbejdsområde.
Hvad er det man vinder? Opstår der kompression uanset arbejdsområde, som så påvirker selve arbejdsområdet negativt, eller hvordan skal det tolkes?
Jeg har stadig god mulighed for at bore ud bagerst i kabinettet lige bag mellemtoneafsnittet og smide et tyndt rør i, og stadig sikrer en god forsegling imellem mellemtone og basafsnittene. Det bliver langt mere bøvlet når først kabinettet er helt lukket, så spørgsmålet er om man skal gøre det ene eller det andet....
 
What to do....?
 
Det optimale er ca. 1½- 3 liter for 12M. Er afprøvet her i forskellige kombinationer. Større volumen gør ikke noget godt godt for enheden.
 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 26 Mar 2012 at 11:49
1½-3 ltr til en 12M er efter min erfaring ikke ikke nok, hvis vi snakker lukket boks.
Det blev blandt andet diskuteret i tråden om delefiltret til Swulps højtaler med R29, 12M og 2*18W:
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=201&title=delefilterudvikling-til-swulps-3-vejs - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=201&title=delefilterudvikling-til-swulps-3-vejs
Han havde ifølge hans eget udsagn lavet et 2½ ltr lukket mellemtone kammer, og det var bestemt ikke nok.
Min anbefaling vil helt klart være, at designe en eller anden form for utæthed ind i kabinettet. Det kan gøres meget diskret, hvis man er lidt kreativ.


Posted By: friman
Date Posted: 26 Mar 2012 at 13:17

Jeg takker for input hele vejen rundt, og det var præcis den tråd "den lange" henviser til at jeg huskede at volumen var et tema...

I min konstruktion har jeg 6liter lukket, og det regner jeg med at bibeholde, grundet at jeg synes det ville være synd at skulle stå og splitte kabinettet ad nu, samt som jeg tidligere har skrevet, så har jeg hørt den fungere rigtig udemærket i lidt mindre volumen end mit.
 
Vi får se om jeg ender med at fortryde...Big smile


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 26 Mar 2012 at 14:44

6 ltr lyder som et godt stort volumen til en 12M'er. Og det er jo hurtigt at teste om det er tilstrækkeligt, når højtaleren er færdig, ved at løsne diskanten, som vi gjorde i Swulps projekt.



Posted By: friman
Date Posted: 24 Aug 2012 at 09:29
Efter en god lang sommerpause med alt for mange andre gøremål, var der i går aftes tid til at komme lidt ind i kampen igen.
 
Der blev savet huller ud til basserne i inderkabinettet:
 
 
 
Rart at få tid til at komme lidt videre, så de ikke bare står og griner af én ude i garagen....Big smile
 
Mht. om mellemtonekabinettet skal laves aperiodisk eller ej, så har jeg fundet en løsning som måske nemt kunne implementeres i det allerede fremskredne projekt. 
Jeg har mulighed for at bore igennem fra bagsiden og isætte 2 stk. ø50mm rør på hver 8cm. Vil det kunne gøre det ud for en akustisk ventil, eller giver det den tidligere nævnte uønskede "refleks-virkning"?
 


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 24 Aug 2012 at 09:32
Sådan Friman
Det ser fandme godt ud.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 24 Aug 2012 at 09:53
Originally posted by Busk

Sådan Friman
Det ser fandme godt ud.
Ja, nu har det jo ligget stille ALT for længe, så det er jo lige med at komme ind i tanken igen.
 
Har bare haft alt for travlt hele sommeren, og har det egentlig stadig, men håber lidt at der kan blive lavet lidt et par aftener i den kommende tid, så det ikke bare ligger totalt stille...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 21 Sep 2012 at 10:31
Heysan....

Alt det hér med mellemtone og flowresistor har haft givet mig en del søvnløse nætter (LOL), så jeg har udtænkt et alternativ til hvordan det måske på fornuftig vis kunne udføres i kabinetterne som de er nu.

uploads/83/Speakers_V8.2.pdf - uploads/83/Speakers_V8.2.pdf

Som det kan ses, så agter jeg at fjerne det midterste stykke af mellemtonekabinettet, og så indføje nye "vægge" imellem bas og mellemtonedelen.
Bør jeg påtænke én eller to akustiske ventiler? På tegningen har jeg anført 2, én over og én under den resterende del af "den gamle væg" imellem mellemtone og bas afsnit.


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 21 Sep 2012 at 10:49
1 ventil til mellemtonekammeret er rigeligt efter min mening.
Mindre kan også gøre det.

En mulighed kunne være, at udstyre mellemtonekabinettet med to små portrør på bagsiden af kabinettet. En port på hver side af kabelgennemføringen imellem de to baskamre.
Denne kunne måske bruges:
http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/o25mm-reflex-tube.html - http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/o25mm-reflex-tube.html


Posted By: friman
Date Posted: 21 Sep 2012 at 11:00
Originally posted by ham_den_lange



1 ventil til mellemtonekammeret er rigeligt efter min mening.
Mindre kan også gøre det.
En mulighed kunne være, at udstyre mellemtonekabinettet med to små portrør på bagsiden af kabinettet. En port på hver side af kabelgennemføringen imellem de to baskamre.
Denne kunne måske bruges:
http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/o25mm-reflex-tube.html - http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/o25mm-reflex-tube.html


Ovenstående går da imod dét som både Larsen og Kappen skrev. Med porte opnår man ikke funktionen som en flowresistor ala Scanspeaks....?

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Frost
Date Posted: 19 Jan 2013 at 21:51
Hej friman. Hvordan står det til med projektet? Er det blevet droppet? 
Mvh frost



Posted By: friman
Date Posted: 19 Jan 2013 at 23:05
Tjaaaa bum bum....???!

Det står i hvert fald stille pt. Om jeg genoptager det vides ikke...

Er blevet temmelig hooked på den laminerings metode som de små kasser er bygget efter, så det kunne godt være at projektet ændre udseende, eller også bliver det en ny udgave af de MTM der spiller herhjemme allerede. Bare med laminerede kabinetter, og så en bedre diskant...

Time will tell...;)

-------------
Mvh.
Friman



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com