Print Page | Close Window

3-vejs SS/Wavecor

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=807
Printed Date: 25 Apr 2024 at 12:37
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 3-vejs SS/Wavecor
Posted By: morellen
Subject: 3-vejs SS/Wavecor
Date Posted: 04 Mar 2012 at 13:25
Hej,

Jeg har læst med et stykke tid, og gået og forberedt mit eget projekt, men ikke haft tiden. Jeg er begyndt i det små, men det tager noget tid, når man har en lille på 1 1/2 år og arbejde der skal passes.

Bygger en 3 vejs med følgende enheder:

Mellemtone: Scan Speak 12MU (4 ohm)
Bas: Wavecor WF182BD02 (8 ohm med nomex - 2 i parallel)

Diskant er ikke fastlagt endnu, men starter nok med en Scan Speak D2904 / 9800 da jeg har sådan en. Og det er samme udskæring der skal bruges ved en Mundorf AMT 1908c - så kan der ske opgradering når der engang er råd.

Planen er at det skal drives af et GS Coolback II 600.

Basserne får ca. 36 L med en port i bunden at kassen, tunet til ca. 35 hz.
Mellemtonen får ca. 12 L, så må det blive lidt mindre hvis det er for stort, men som jeg kunne forstå, så bliver det anbefalet med et stort mellemtone kammer.

Lidt billeder af det jeg har nået - beklager kvaliteten af nogle af billederne, men når der ikke er nok lys:

Første kasse limes sammen



Den anden kasse limes sammen



Et billede af afstivningerne inden den anden side limes på. Selvom hullerne er små, er der beregnet således der er mere hul end membran areal.



Der er lavet hul til Coolback II 600 modulerne - der kommer en plade mere bagpå, derfor hullet ikke er lavet så flot, man kommer ikke til at kunne se det alligevel.



Og forfra.



Det er der den står lige nu.

Har godt nok fået limet en plade mere bagpå.

EDIT: Fandt ud af at gøre billederne lidt mindre.





Replies:
Posted By: JAV
Date Posted: 04 Mar 2012 at 15:19
Spændende Smile
 
Holder den Coolback II 600 kabinettet helt tæt ?


-------------


Posted By: morellen
Date Posted: 04 Mar 2012 at 15:40
Robert fra GS betragter dem som tætte, så det stoler jeg på, således jeg kan udnytte pladsen omkring og undgå et større kabinet.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 04 Mar 2012 at 17:18
Det er godt nok et spændende projekt. Det kan helt sikkert kun blive godt.
 
Så vidt jeg husker, så har Coolback 600 II kun 3 effektkanaler. Det betyder, at du smider lige så meget effekt i din mellemtone (200W eller noget i den stil) som du samlet set føder dine 2 basser med.
 
Coolback 600 II kører med GS' DCN23 filtermodul. Dette modul har vist mulighed for at levere 2 signaler på den ene kanal - netop for at man kan parallelkoble 2 basenheder - med mulighed for separat forstærkning.
 
Har du overvejet at undersøge muligheden for at koble et ekstra effektmodul ind, således at hver bas fødes med separat effektmodul?


Posted By: morellen
Date Posted: 04 Mar 2012 at 17:42
Ja, Coolback II 600 er kun med 3 kanaler og med DCN23 filter.

Det er ganske rigtigt som du skriver, at effekten til mellemtone og bas er den samme. Også at DCN23 har mulighed for at bruge 2 effektmoduler til én kanal (kun i bas).

Har overvejet at få dette ekstra effektmodul ind, men Robert siger der er nok effekt, og desuden er der i følge ham ikke plads til flere effektmoduler på Coolback II 600 modulet. Så hvis der skal flere effektmoduler på, er vi ude i en special designet version, og så bliver prisen højere. Og der er jo desværre ikke et pengetræ i haven.



Posted By: morellen
Date Posted: 04 Mar 2012 at 17:44
Originally posted by Enthusiast

Det er godt nok et spændende projekt. Det kan helt sikkert kun blive godt.
 

Tak for det. Håber også det bliver et god resultat.


Posted By: morellen
Date Posted: 04 Mar 2012 at 17:49
Lige et par links til enhederne, selvom det nok mest er Wavecor enhederne der er mest ukendte.

Mellemtone: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12mu-4731t00.pdf - Scan Speak Illuminator 12MU/4731  
Bas: http://rumoh.info/index.php?item=wavecor-sw182bd02_-die-cast_-4-ohm&action=article&aid=16923&lang=EN - Wavecor Balanced Drive WF182BD02  - Nomex versionen er pt. udgået, så link til spec. et andet sted.

Diskanten jeg nok regner med at bruge, da jeg har den: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2904-980000.pdf - Scan Speak Classic D2904/9800 Revel


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 04 Mar 2012 at 20:42
Originally posted by morellen

Har overvejet at få dette ekstra effektmodul ind, men Robert siger der er nok effekt, og desuden er der i følge ham ikke plads til flere effektmoduler på Coolback II 600 modulet. Så hvis der skal flere effektmoduler på, er vi ude i en special designet version, og så bliver prisen højere. Og der er jo desværre ikke et pengetræ i haven.
 
Smile Jeg kan sagtens forstå din pointe. Jeg ville blot gøre opmærksom på denne mulighed, når du nu var gået i gang med et så gennemført projekt.
Man skal samtidig se det i lyset af, at der er andre systemer, der driver alle enheder med mindre end 200W per side - og med godt resultat endda.
Jeg er med på, at der her er tale om en løsning, der koster mere end den gennemsnitlige 3-vejs højttaler. Men resultatet bliver helt sikker også derefter.
Jeg har hørt Roberts hjemmebyggede højttalere (ren scanspeak), og jeg synes han havde fået imponerende god lyd ud af nogle enheder, der ikke koster alverden i anskaffelsespris.
 
Samtidig giver det en fantastisk frihed og fleksibilitet med de digitale filtre. Bliver du træt af din højttalers klang en dag, kan du bare skifte filter-opsætningen - og så har du en sprit-ny højttaler.
 
Edit: Jeg har selv for nylig anskaffet mig et par DCN23 filtre, som jeg forhåbentlig snart skal lege lidt med.
 


Posted By: morellen
Date Posted: 05 Mar 2012 at 07:34
Originally posted by Enthusiast

 
Smile Jeg kan sagtens forstå din pointe. Jeg ville blot gøre opmærksom på denne mulighed, når du nu var gået i gang med et så gennemført projekt.
Man skal samtidig se det i lyset af, at der er andre systemer, der driver alle enheder med mindre end 200W per side - og med godt resultat endda.
Jeg er med på, at der her er tale om en løsning, der koster mere end den gennemsnitlige 3-vejs højttaler. Men resultatet bliver helt sikker også derefter.
Jeg har hørt Roberts hjemmebyggede højttalere (ren scanspeak), og jeg synes han havde fået imponerende god lyd ud af nogle enheder, der ikke koster alverden i anskaffelsespris.
 
 
Var godt klar over det - eller Robert fortalte mig det Smile, men ellers tak for det.
Min nuværende integreret forstærker har 150W, så frygter ikke jeg kommer til at mangle effekt, og slet ikke jeg kun benytter mig af 6"- 8" basser, burde der være nok at give af. Robert er meget hjælpsom, og selvom jeg skulle finde på at bygge med 2x 22W revelator på et tidspunkt har han lovet at det stadig ikke er noget problem. Tongue
 
Jeg glæder mig også meget til at prøve at sidde at rode med det, men som sagt så er tiden ikke helt så god, så det bliver lidt on/off byggeri. Cry


Posted By: morellen
Date Posted: 05 Mar 2012 at 07:36
Originally posted by Enthusiast

 
Samtidig giver det en fantastisk frihed og fleksibilitet med de digitale filtre. Bliver du træt af din højttalers klang en dag, kan du bare skifte filter-opsætningen - og så har du en sprit-ny højttaler.
 
Edit: Jeg har selv for nylig anskaffet mig et par DCN23 filtre, som jeg forhåbentlig snart skal lege lidt med.
 
 
Nemlig, meget tiltalende.
 
Spændende, glæder mig til at høre om dine erfaringer. Big smile


Posted By: morellen
Date Posted: 06 Mar 2012 at 17:55
Så skete der lidt mere.

Fik limet en plade mere på bagsiden, således den består af 12 mm + 22 mm MDF.
Og så blev der skåret hul til Coolbacken.




Posted By: JAV
Date Posted: 06 Mar 2012 at 20:13
Jeg har lige et spg. til softwaret:
Er det muligt at save og loade forskellige filter setups til forskellige højttalerer med XOverWizard ??
Så man veksle højttaler efter humør ? Hvis ja, hvor bøvlet er det ?
 
Håber det er iorden jeg spørger i din tråd, morellen.
 


-------------


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 06 Mar 2012 at 22:59
Originally posted by JAV

Jeg har lige et spg. til softwaret:
Er det muligt at save og loade forskellige filter setups til forskellige højttalerer med XOverWizard ??
Så man veksle højttaler efter humør ? Hvis ja, hvor bøvlet er det ?
 
Håber det er iorden jeg spørger i din tråd, morellen.
 


Ja du kan lave lige så mange forskellige filtre, som du har lyst til. Og så f.eks gemme et filter under nanvnet "jazz" eller noget i den stil på din pc. Jeg har lige nu begge mine GS-filtre tilsluttet min stationære, så jeg hurtigt kan starte softwaren og loade et andet filter, når jeg f.eks skal lave målinger. Så har jeg gemt en fil der hedder "mellemtone". I den, muter den alle kanaler på nær den til mellemtonen, samtidig med at den slår alle filtre fra, således at jeg måler fullrange  under MLS-målingen i Holm. Når målingen er færdig, kan jeg blot loade det normale filter igen og ganske få sekunder senere, kører alt normalt igen Smile


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Mar 2012 at 09:05
Det er simpelthen genialt med de digitale filtre.
 
Jeg glæder mig enormt meget til jeg selv skal prøve mine DCN23. Men mangler dollars til et par ordentlige effektkanalerCry 


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 07 Mar 2012 at 17:27
Originally posted by Enthusiast

Det er simpelthen genialt med de digitale filtre.
 
Jeg glæder mig enormt meget til jeg selv skal prøve mine DCN23. Men mangler dollars til et par ordentlige effektkanalerCry 


Hvis du f.eks bygger et sæt 2 vejs. Så kunne du jo kigge på den her:
http://www.groundsound.com/offers.php
Nummer 2 tilbud fra toppen af, her får du 4 x 100W i 8 0hm til ca 4K kr. Jeg har selv effekttrin fra GS. og jeg er fuldt ud tilfreds, selv med nogle af de dyreste enheder, som penge kan købe (morel og accuton).
Hvis du bygger en 3 vejs. Så kan du jo altid finde en gammel billig NAD eller lignende, til basserne, hvor der ikke er samme krav til finesse i lyden, som der efter min mening er til mellemtone og diskant.
Husk også at når du nu kommer til at kører aktivt, så har forstærkeren meget bedere fat i enheden.
Tror det bliver svært at finde en bedre forstærker med 4 kanaler til færre penge, som samtidig er virkelig god.
Men god jagt... man kan jo være heldig Wink




Posted By: JAV
Date Posted: 07 Mar 2012 at 19:15
Thor -> Tak for svar. Det bliver fedt at få prøvet af :)
 


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Mar 2012 at 14:46
Fedt projekt Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Mar 2012 at 09:45
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by Enthusiast

Det er simpelthen genialt med de digitale filtre.
 
Jeg glæder mig enormt meget til jeg selv skal prøve mine DCN23. Men mangler dollars til et par ordentlige effektkanalerCry 


Hvis du f.eks bygger et sæt 2 vejs. Så kunne du jo kigge på den her:
http://www.groundsound.com/offers.php
Nummer 2 tilbud fra toppen af, her får du 4 x 100W i 8 0hm til ca 4K kr. Jeg har selv effekttrin fra GS. og jeg er fuldt ud tilfreds, selv med nogle af de dyreste enheder, som penge kan købe (morel og accuton).
Hvis du bygger en 3 vejs. Så kan du jo altid finde en gammel billig NAD eller lignende, til basserne, hvor der ikke er samme krav til finesse i lyden, som der efter min mening er til mellemtone og diskant.
Husk også at når du nu kommer til at kører aktivt, så har forstærkeren meget bedere fat i enheden.
Tror det bliver svært at finde en bedre forstærker med 4 kanaler til færre penge, som samtidig er virkelig god.
Men god jagt... man kan jo være heldig Wink


 
Hej Digital_thor,
Tak for tippet. Jeg har godt set, at Robert sælger ud i hans Custom-made forstærkere. Havde overvejet netop hans 4x100W effektblok. Men jeg ville jo gerne have effektblokkene ud at stå ved hver højttaler. En 4-kanals blok er jo nødt til at stå inde centralt (eller i hvert fald have lige lange kabler til hver højttaler, hvilket kan blive kringlet, hvis den placeres i den ene side af opsætningen).
Men man får helt sikkert en god forstærker for pengene i den blok.


Posted By: morellen
Date Posted: 09 Mar 2012 at 12:42
Originally posted by Busk

Fedt projekt Smile


Tak for det.

Jeg er nået en del i dag - der kommer lige nogle billeder.


Posted By: morellen
Date Posted: 09 Mar 2012 at 12:56
Fronten kommer til at bestå af 2x 22 mm MDF.

Forreste front baffel, undersænkning til enhederne:



Så blev forreste del af bafflen færdig, undersænkning og huller til enhederne.



Bagsiden af forreste plade, der er lavet så mellemtonen kan ånde:



Bagsiden af inderste plade. Der fræset ud til mellemtonen, og lidt ved basserne:



Et nærbillede, hvor det er muligt at se udfærsningen bedre. Bare 45 grader ved bas, og ved mellemtone er der og fræst ud imellem skruerne og derefter 45 grader.



Og så skal man jo lige prøve at ligge enhederne i:



Og det passede.... dvs. næsten. Cry

Jeg er kommet til at lave hullet til diskanten lidt for stort, vi snakker 1-2 mm, men det kan ses Cry

Nogle der har nogle tips til man kan redde den?














Posted By: fimpe
Date Posted: 09 Mar 2012 at 13:59
Difraktionsfilt til diskanten Wink
 
Ser ellers rigtigt spændende udThumbs Up


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Mar 2012 at 14:08
Originally posted by morellen

Og det passede.... dvs. næsten. Cry

Jeg er kommet til at lave hullet til diskanten lidt for stort, vi snakker 1-2 mm, men det kan ses Cry

Nogle der har nogle tips til man kan redde den?

Hvis de skal males så skal der være 1-2mm at give af.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: morellen
Date Posted: 09 Mar 2012 at 17:25
Originally posted by Busk

Originally posted by morellen

Og det passede.... dvs. næsten. Cry

Jeg er kommet til at lave hullet til diskanten lidt for stort, vi snakker 1-2 mm, men det kan ses Cry

Nogle der har nogle tips til man kan redde den?

Hvis de skal males så skal der være 1-2mm at give af.

Havde regnet med de skulle males... men så er hullerne til de andre enheder, bas og mellemtone jo for små.


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Mar 2012 at 20:04
hvis er der en smule luft er det godt og det med diskanten ser du ikke når de er malet.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: morellen
Date Posted: 11 Mar 2012 at 07:45
Originally posted by fimpe

Difraktionsfilt til diskanten Wink
 
Ser ellers rigtigt spændende udThumbs Up

Tak for det. Tongue

Difraktionsfilt - er det til at have på hele fronten... lidt som Duelund gjorde med sine højttalere?


Posted By: morellen
Date Posted: 11 Mar 2012 at 07:47
Originally posted by Busk

hvis er der en smule luft er det godt og det med diskanten ser du ikke når de er malet.

Ok, jeg kan lige prøve at tage et par billeder tættere på så det måske er muligt at se hvor meget/lidt luft der er.


Posted By: morellen
Date Posted: 11 Mar 2012 at 07:50
Originally posted by morellen



Bagsiden af inderste plade. Der fræset ud til mellemtonen, og lidt ved basserne:



Et nærbillede, hvor det er muligt at se udfærsningen bedre. Bare 45 grader ved bas, og ved mellemtone er der og fræst ud imellem skruerne og derefter 45 grader.



Tror i der er fræst nok af ved bas og mellemtone til de kan ånde? - Front bafflen er 44 mm.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 11 Mar 2012 at 10:10
jo mindre jo bedre, men det er marginalt det vil forbedre, det vigtigste er bare at den ÉR fræst af, så du ligesom får afrundet enden på "røret"

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: morellen
Date Posted: 13 Mar 2012 at 14:22
Originally posted by morellen

Originally posted by Busk

hvis er der en smule luft er det godt og det med diskanten ser du ikke når de er malet.

Ok, jeg kan lige prøve at tage et par billeder tættere på så det måske er muligt at se hvor meget/lidt luft der er.




Det er måske ikke så let at se på billedet, men når jeg ligger diskanten lige i midten af hullet er der ca. ½ mm på hver side - så ja, det er nok som du siger Busk, så ser man det ikke når de bliver malet.

Der er lidt luft omkring mellemtonen, så det tror jeg også er fint til malling. Men basserne, de passer lige på en prik, så der skal jeg måske igang med lidt sandpapir for at lave lidt luft?

Og så kan jeg se at jeg ikke har fået nedsænket mellemtonen nok - kan det gøres med sandpapir så det bliver ordenligt? - nu har jeg jo ikke hullet i midten til at styre min cirkelfræser med Confused




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Mar 2012 at 16:27
Originally posted by morellen


Og så kan jeg se at jeg ikke har fået nedsænket mellemtonen nok - kan det gøres med sandpapir så det bliver ordenligt? - nu har jeg jo ikke hullet i midten til at styre min cirkelfræser med Confused


 
Jeg har selv lavet samme fejl på mine 2-vejs højttalere. Både bas/mellemtone og diskant i den ene baffel kom ikke langt nok ned.
Jeg brugte en fil og sandpapir og fik sænket enhederne den siste milimeter (måske halvanden). Det var et større mas - og det er svært at lave en pæn jævn flade, enheden kan ligge på.
 
Jeg vil ikke anbefale denne metode, men det kan lade sig gøre.
Du skal nok bare lægge en skum- tætningsliste i for at gøre det bare nogenlunde luft-tæt bagefter.
 
Hvis du stadig har midter-stykket til hullerne, kan du jo skruge den på med en skinne på bagsiden - og så benytte din fræser igen. Det giver nok det bedste resultat.


Posted By: Thomas Dam
Date Posted: 16 Mar 2012 at 21:30
Originally posted by morellen

 

Og så kan jeg se at jeg ikke har fået nedsænket mellemtonen nok - kan det gøres med sandpapir så det bliver ordenligt? - nu har jeg jo ikke hullet i midten til at styre min cirkelfræser med Confused


Lav et hul i en ny plade med samme diameter som mellemtonen og brug et fræsejern som dette  http://tinyurl.com/7mo7qp3 - http://tinyurl.com/7mo7qp3


Posted By: Darkwing
Date Posted: 17 Mar 2012 at 01:52
Du kan gøre det samme med den kopiring der følger med din bosch overfræser.
Så skal hullet i den nye plade (skabelonen) bare være lidt større. Dvs. du skal ligge afstanden fra færserjern til kopiring til radius af hullet.

PS. Lav nogle test i en plade rest først, så du er sikker på at målene passer Wink

Mvh Anders


Posted By: morellen
Date Posted: 17 Mar 2012 at 15:18
Originally posted by Thomas Dam

Lav et hul i en ny plade med samme diameter som mellemtonen og brug et fræsejern som dette  http://tinyurl.com/7mo7qp3 - http://tinyurl.com/7mo7qp3

Den var smart, et slags omvendt kopi fræsejern. Smile


Posted By: morellen
Date Posted: 17 Mar 2012 at 15:24
Originally posted by Darkwing

Du kan gøre det samme med den kopiring der følger med din bosch overfræser.
Så skal hullet i den nye plade (skabelonen) bare være lidt større. Dvs. du skal ligge afstanden fra færserjern til kopiring til radius af hullet.

PS. Lav nogle test i en plade rest først, så du er sikker på at målene passer Wink

Mvh Anders

Jeg har aldrig rigtigt fået set på den kopiring jeg fik med, og fundet ud af hvad jeg kan med den - så er ikke helt med på hvordan det skal gøres som du siger?


Posted By: morellen
Date Posted: 17 Mar 2012 at 15:26
Originally posted by Enthusiast

 
Hvis du stadig har midter-stykket til hullerne, kan du jo skruge den på med en skinne på bagsiden - og så benytte din fræser igen. Det giver nok det bedste resultat.

Ja, det har jeg overvejet, men er ikke sikker på jeg kan ramme centrum 100% igen, og så får jeg jo et ovalt hul. Confused


Posted By: Darkwing
Date Posted: 17 Mar 2012 at 19:51
Originally posted by morellen

Originally posted by Darkwing

Du kan gøre det samme med den kopiring der følger med din bosch overfræser.
Så skal hullet i den nye plade (skabelonen) bare være lidt større. Dvs. du skal ligge afstanden fra færserjern til kopiring til radius af hullet.

PS. Lav nogle test i en plade rest først, så du er sikker på at målene passer Wink

Mvh Anders

Jeg har aldrig rigtigt fået set på den kopiring jeg fik med, og fundet ud af hvad jeg kan med den - så er ikke helt med på hvordan det skal gøres som du siger?


Den fungere på samme måde som det kopi-jern Thomas linker til. Ringen brugers så bare i stedet for kuglelejet. Eneste forskel er at ringen har lidt større radius da det alm. fræserjern jo skal kunne være inde i.

Mvh Anders


Posted By: friman
Date Posted: 19 Mar 2012 at 08:19
Kør i den rigtige dybde med fræseren, og hold den lidt fra kanten. Det kan godt lade sig gøre med en rolig hånd. Resten inde langs kanten "slikkes" af med et super skarpt stemmejern....

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: morellen
Date Posted: 20 Mar 2012 at 20:00
Originally posted by friman

Kør i den rigtige dybde med fræseren, og hold den lidt fra kanten. Det kan godt lade sig gøre med en rolig hånd. Resten inde langs kanten "slikkes" af med et super skarpt stemmejern....

Så fik jeg sænket mellemtonen så den passer. 

Brugte lidt din ide Friman, men så på mine fræsejern og der var et der var formet som et A, altså bredere i bunden.

Så kunne jeg godt med fri hånd køre helt ud til kanten i bunden, og sænke den ca. 1 mm mere. Og selvom jeg kom til at køre en 1/2-1 mm for lang ud til siden og skære noget af siden, var det kun i bunden jeg skar noget væk, så jeg ikke rørte det øverste af cirklen.

Det fungerede rigtig godt, og har fået sænket ned så det passer. Big smile


Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2012 at 08:27
Originally posted by morellen

Originally posted by friman

Kør i den rigtige dybde med fræseren, og hold den lidt fra kanten. Det kan godt lade sig gøre med en rolig hånd. Resten inde langs kanten "slikkes" af med et super skarpt stemmejern....

Så fik jeg sænket mellemtonen så den passer. 

Brugte lidt din ide Friman, men så på mine fræsejern og der var et der var formet som et A, altså bredere i bunden.

Så kunne jeg godt med fri hånd køre helt ud til kanten i bunden, og sænke den ca. 1 mm mere. Og selvom jeg kom til at køre en 1/2-1 mm for lang ud til siden og skære noget af siden, var det kun i bunden jeg skar noget væk, så jeg ikke rørte det øverste af cirklen.

Det fungerede rigtig godt, og har fået sænket ned så det passer. Big smile
Thumbs Up
 
Super fif...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: morellen
Date Posted: 28 Mar 2012 at 13:15
Så skete der lidt mere.

Fik lagt isolering i.

Og fik lavet hul til basrefleks i bunden af kabinettet





Derud over har jeg fået limet den første front på



Da jeg har en lille pilfinger hjemme, har jeg besluttet at lave muligheden for frontstof - for at skåne enhederne.

På forreste del af front bafflen har jeg boret 10 huller fra indersiden, så de ikke er synlige.

Her et billede hvor nogle af hullerne er synlige



Så er der puttet neodym magneter i hullerne, så de sidder 3-4 mm fra fronten. Så håber jeg på de er kraftige nok til at holde et front stof.







Posted By: friman
Date Posted: 28 Mar 2012 at 13:24
Ser da fint ud!
 
Thumbs Up


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2012 at 13:49
Flot arbejde 

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: morellen
Date Posted: 28 Mar 2012 at 14:34
Tak for det. :)


Posted By: morellen
Date Posted: 28 Mar 2012 at 14:38
Er begyndt at tænke på hvordan fødderne skal være.

Da basporten sidder i bunden skal de hæves ca 5 cm fra gulvet.

Har tænkt på plinte med spen!ses - men de plinte kan jeg ikke selv lave, og ved ikke lige hvor de kan skaffes til en fornuftig pris?

Ellers er jeg MEGET åben for gode ideer til fødder.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2012 at 14:45
Originally posted by morellen

Er begyndt at tænke på hvordan fødderne skal være.

Da basporten sidder i bunden skal de hæves ca 5 cm fra gulvet.

Har tænkt på plinte med spen!ses - men de plinte kan jeg ikke selv lave, og ved ikke lige hvor de kan skaffes til en fornuftig pris?

Ellers er jeg MEGET åben for gode ideer til fødder.
Du mener spen!ses ikke sandt?


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2012 at 14:46
Originally posted by Busk

Originally posted by morellen

Er begyndt at tænke på hvordan fødderne skal være.

Da basporten sidder i bunden skal de hæves ca 5 cm fra gulvet.

Har tænkt på plinte med spen!ses - men de plinte kan jeg ikke selv lave, og ved ikke lige hvor de kan skaffes til en fornuftig pris?

Ellers er jeg MEGET åben for gode ideer til fødder.
Du mener spen!ses ikke sandt?
Oaky det er så derfor du hele tiden skriver noget jeg ikke fatter, forummet ændre S P I K E S til spen!ses LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: morellen
Date Posted: 28 Mar 2012 at 16:44
Originally posted by Busk

Originally posted by Busk

Originally posted by morellen

Er begyndt at tænke på hvordan fødderne skal være.

Da basporten sidder i bunden skal de hæves ca 5 cm fra gulvet.

Har tænkt på plinte med spen!ses - men de plinte kan jeg ikke selv lave, og ved ikke lige hvor de kan skaffes til en fornuftig pris?

Ellers er jeg MEGET åben for gode ideer til fødder.
Du mener spen!ses ikke sandt?
Oaky det er så derfor du hele tiden skriver noget jeg ikke fatter, forummet ændre S P I K E S til spen!ses LOL

He he - ja... troede det var dig der havde et smart udtryk for s p i k e s, men så er det siden der er på spil LOL

det er nok ordet p i k inde i midten den ikke er glad for Embarrassed


Posted By: JAV
Date Posted: 28 Mar 2012 at 23:52
Jeg har nogle liggende hvis det er. Smid en pm, hvis det har interesse. 

-------------


Posted By: morellen
Date Posted: 05 Apr 2012 at 19:48
Så kom jeg lidt videre.

Har sådan set fået samlet kasserne - så alt det grove arbejde er færdigt.



Så skal jeg bare igang med at spartle, slibe, spartle, slibe....





Posted By: morellen
Date Posted: 09 Apr 2012 at 16:55
Har fået slebet og spartlet noget, så det begynder at hjælpe på det... jeg syntes jeg snart kan se målet Tongue

Ville så montere enhederne, for at få en fornemmelse af det endelige resultat. Har købt indstiks gevind og maskinskruer, for at spare MDF´en for de måske mange af- og på monteringer af enheder.

Men ser så de maskinskruer jeg har købt har for stort hoved til at kunne gå i fordybningen i enheden.

Det ser sådan her ud:


Tror i de vil gøre noget ved lyden når de stritter så meget op? - og hvad med det visuelle, er det grimt? (er selvfølgelig en smagssag)

Ellers har jeg nogle ældre gipsskruer jeg tidligere har brugt - de er famlet sort, men mon ikke en sprit tusch kan gøre noget ved det.

Det ser sådan her ud:



Vil det være bedre?

Men så skåner jeg jo ikke MDF´en alligvel.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Apr 2012 at 17:49
Nu har du jo lavet alt meget gennemført indtil nu.
Personligt ville jeg søge nogle nye bolte, der passer i enhederne - og som er sorte.
Det ser i min verden ikke pænt ud, når boltene stikker ud af enhederne - i længden tror jeg også det vil genere dit detalje-øje Smile

De høje bolte vil muligvis kunne ses på målingerne i de høje frekvenser.
Tvivler dog stærkt på, at du vil kunne høre forskellen mellem bolt/skrue typerne.






Posted By: Busk
Date Posted: 09 Apr 2012 at 18:03
Originally posted by morellen

Har fået slebet og spartlet noget, så det begynder at hjælpe på det... jeg syntes jeg snart kan se målet Tongue

Ville så montere enhederne, for at få en fornemmelse af det endelige resultat. Har købt indstiks gevind og maskinskruer, for at spare MDF´en for de måske mange af- og på monteringer af enheder.

Men ser så de maskinskruer jeg har købt har for stort hoved til at kunne gå i fordybningen i enheden.

Det ser sådan her ud:


Tror i de vil gøre noget ved lyden når de stritter så meget op? - og hvad med det visuelle, er det grimt? (er selvfølgelig en smagssag)

Ellers har jeg nogle ældre gipsskruer jeg tidligere har brugt - de er famlet sort, men mon ikke en sprit tusch kan gøre noget ved det.

Det ser sådan her ud:



Vil det være bedre?

Men så skåner jeg jo ikke MDF´en alligvel.
De ødelægger ikke noget, vil tro vi er ude på et så teoretisk plan at det absolut ikke har nogen betydning.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: morellen
Date Posted: 09 Apr 2012 at 18:16
Originally posted by Enthusiast

Nu har du jo lavet alt meget gennemført indtil nu.
Personligt ville jeg søge nogle nye bolte, der passer i enhederne - og som er sorte.
Det ser i min verden ikke pænt ud, når boltene stikker ud af enhederne - i længden tror jeg også det vil genere dit detalje-øje Smile

De høje bolte vil muligvis kunne ses på målingerne i de høje frekvenser.
Tvivler dog stærkt på, at du vil kunne høre forskellen mellem bolt/skrue typerne.

Tror også jeg vil være træt af at se på de stikker sådan ud - ikke kønt.

Det er bare ikke så mange steder jeg har fundet de skruer - i sorte. Mine lokale byggemarkeder har dem kun i "metal" farve... dvs sølvgrå.

De er kønnere end sådan en alm. kryds kærv skue.


Posted By: morellen
Date Posted: 09 Apr 2012 at 18:17
Originally posted by Busk

 
De ødelægger ikke noget, vil tro vi er ude på et så teoretisk plan at det absolut ikke har nogen betydning.

Ok - mener bare jeg havde læst noget et sted med nogle målinger ... med og uden skrue hoveder der stak ud... måske jeg husker forkert.


Posted By: morellen
Date Posted: 16 Maj 2012 at 15:51
Efter lang tids stilstand er der endelig sket noget igen.

Et sæt Coolback II 600 har indfundet sig på adressen


Det er nogle gode solide plader Smile

Monteret på bagsiden af højtaleren



Er ved at kunne se målet nu.

Der er også kommet nogle plinte. Havde en ven - der havde en bekendt - der havde.... ja noget langt ud, men det korte er at der er blevet grov savet nogle plinte og boret nogle gevind huller i... så skal jeg selv file dem pæne i kanten og pudse dem.

Så skal der bores huller i bunden til plinterne, og så håber jeg på de kommer til maler i næste uge.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 16 Maj 2012 at 16:47
Hvis du får spørgsmål til opsætning af GS-filtrene, eller noget i den stil. så siger du bare til. Har snart leget en del med mine Smile


Posted By: morellen
Date Posted: 16 Maj 2012 at 17:35
Originally posted by Digital_thor

Hvis du får spørgsmål til opsætning af GS-filtrene, eller noget i den stil. så siger du bare til. Har snart leget en del med mine Smile

Det gør jeg helt sikkert - så det lyder godt jeg kan bruge dig som livline Wink

Men glæder mig til at afprøve det.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 16 Maj 2012 at 17:43
Originally posted by morellen

Originally posted by Digital_thor

Hvis du får spørgsmål til opsætning af GS-filtrene, eller noget i den stil. så siger du bare til. Har snart leget en del med mine Smile

Det gør jeg helt sikkert - så det lyder godt jeg kan bruge dig som livline Wink

Men glæder mig til at afprøve det.


Det fede, er også at man jo kan "lave" et filter og sende det med email. Hvis det "kager" fuldstændigt.
Men leg bare løs. Så længe du lige passer lidt på med volumen, indtil du er sikker på at du f.eks har lavet high-pass filter på diskanten. Wink


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Maj 2012 at 18:48
uhhh det spændende. glæder mig til mit system med groundsound. snakker en del og hsr leget med det sammen med digitalthor. Det virker skide godt.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: morellen
Date Posted: 18 Maj 2012 at 20:27
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by morellen

Originally posted by Digital_thor

Hvis du får spørgsmål til opsætning af GS-filtrene, eller noget i den stil. så siger du bare til. Har snart leget en del med mine Smile

Det gør jeg helt sikkert - så det lyder godt jeg kan bruge dig som livline Wink

Men glæder mig til at afprøve det.


Det fede, er også at man jo kan "lave" et filter og sende det med email. Hvis det "kager" fuldstændigt.
Men leg bare løs. Så længe du lige passer lidt på med volumen, indtil du er sikker på at du f.eks har lavet high-pass filter på diskanten. Wink

Regner med at test setup bliver med delefrekvens 600 og 3000 - begge delt med 24 db. Bare lige for at høre om det virker. Tror du ikke det er en ok start?
Men du kan nok godt være sikker på at svare på spørgsmål Wink


Posted By: morellen
Date Posted: 18 Maj 2012 at 20:28
Originally posted by Busk

uhhh det spændende. glæder mig til mit system med groundsound. snakker en del og hsr leget med det sammen med digitalthor. Det virker skide godt.

Glæder mig også til at prøve at "lege" med det og høre forskellige setups.


Posted By: JAV
Date Posted: 19 Maj 2012 at 10:10
Det er noget af en moppedreng sådan en Coolback :)


-------------


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 19 Maj 2012 at 15:27
Originally posted by morellen

Originally posted by Digital_thor

Originally posted by morellen

Originally posted by Digital_thor

Hvis du får spørgsmål til opsætning af GS-filtrene, eller noget i den stil. så siger du bare til. Har snart leget en del med mine Smile

Det gør jeg helt sikkert - så det lyder godt jeg kan bruge dig som livline Wink

Men glæder mig til at afprøve det.


Det fede, er også at man jo kan "lave" et filter og sende det med email. Hvis det "kager" fuldstændigt.
Men leg bare løs. Så længe du lige passer lidt på med volumen, indtil du er sikker på at du f.eks har lavet high-pass filter på diskanten. Wink

Regner med at test setup bliver med delefrekvens 600 og 3000 - begge delt med 24 db. Bare lige for at høre om det virker. Tror du ikke det er en ok start?
Men du kan nok godt være sikker på at svare på spørgsmål Wink


Jo det er ganske fine steder at dele. Din mellemtone er jo ikke så stor, så den vil klart spille bedst, hvis den ikke skal række så dybt. Mindre membranvandring skulle nemlig gerne give en mere klar mellemtone. Det er godt nok ren teori, men jeg syntes at kunne høre det samme i virkeligheden. Dine basser rækker jo også fint op til 600 hz uden ballade, så det er også fint. Diskanten er uden tvivl og glad for ikke at skulle gå dybere en 3Khz. Med 12M kan nemt hive den op til 3500 eller 4000 khz. Men det komme helt an på hvordan du syntes den spiller bedst. det har noget med balancen mellem, om man ønsker mere eller mindre "fylde" i dette område. Det gør en lille forskel, om det er en lille 1" metal dome, eller en 4" papmembran, som udfører arbejde Wink Men det kræver at man leget lidt med delingerne.... hvilket jo heldigvis er dejligt nemt med groundsound.
  Og med 24 db linkwitz riley, skulle du gerne opnå en fin balance imellem enhederne, så det er også top dollar Big smile
Hvis det skulle være nødvendigt at dele skarpere... så er det typisk mere for at dæmpe en grim pukkel længere oppe i frekvensområdet. Men det kan du faktisk også godt kontrollere med en parametric EQ. Men det er nok rigelig info indtil videre - glæd dig Big smile


Posted By: morellen
Date Posted: 10 Jul 2012 at 10:05
Så skete der lidt.

De blev malet, og jeg fik monteret enheder.

Mangler at programmere og montere coolback enhederne inden de spiller.

Et lille billede - dog taget med mobiltelefon




Posted By: Busk
Date Posted: 10 Jul 2012 at 13:33
Ser sku godt ud Clap

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 10 Jul 2012 at 14:43
ser fint ud må jeg sige

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 10 Jul 2012 at 14:43

Jeg er jo stor fan at hjemmelavet der ser godt ud - og dine højttalere ser MEGET godt ud!!

Elsker de der fødder!
 
Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: morellen
Date Posted: 11 Jul 2012 at 08:39
Mange tak for det.

Det er nu let at bruge det GroundSound...
Har bare lavet dele frekvenser ved 600 og 3000 for at prøve at spille... 4. ordens LR.


Posted By: morellen
Date Posted: 11 Jul 2012 at 22:50
Har fået kasserne til at spille - helt simpelt filter. Kan godt høre filteret ikke er optimalt, men de spiller.

Så nu skal de tunes lidt. Med øret til at starte med. 


Posted By: morellen
Date Posted: 13 Jul 2012 at 15:38
Jeg må erkende at man kan se samlingerne selvom der er malet.

Har slebet og slebet og det har maleren også - hvad gør i??


Posted By: JAV
Date Posted: 13 Jul 2012 at 18:01
Fra bunden - spartel og slib (hele højtaleren), fra alle sider (jævner best).
Slib med let hånd i hjørnerne og ikke med nedadgående vinkel, hvis hjørnerne skal være spidse.  
Grund så med malerrulle 2 gange (lad lagene tørre godt).
Spartel og slib igen.
Grund 1 gang igen.
Slib og spartel igen, med rigitg fin korn indtil du ikke kan mærke samlingerne med en negl.
Så havner kasserne ved Mr. Autolaker.
 
Har også prøvet at male/lakere selv:
Flere lag maling på, med finslibning imellem lagene, og derefter nogle gange med lak med fin vandslibning imellem lagene. - Men det gør jeg aldrig igen, selvom det blev et fint resultat.
Det processen er for langhåret til - så hellere betale for at få den sidste halvdel ordnet.


-------------


Posted By: morellen
Date Posted: 22 Jul 2012 at 16:50
Originally posted by JAV



Fra bunden - spartel og slib (hele højtaleren), fra alle sider (jævner best).
Slib med let hånd i hjørnerne og ikke med nedadgående vinkel, hvis hjørnerne skal være spidse.  
Grund så med malerrulle 2 gange (lad lagene tørre godt).
Spartel og slib igen.
Grund 1 gang igen.
Slib og spartel igen, med rigitg fin korn indtil du ikke kan mærke samlingerne med en negl.
Så havner kasserne ved Mr. Autolaker.
 
Har også prøvet at male/lakere selv:


Tak for fremgangsmåden. Det skal jeg have gjort næste gang.
Maler arbejdet er rigtig fin - og det ser godt ud - samlingerne på dem jeg har fået lavet nu er bare for tydelige. Det kan jeg ikke leve med. Rigtig træls.

Hvad mener du med "ikke nedadgående vinkel"?
Bruger du noget specielt grunder? Eller bare alm grunder?
Tænker på det ville være skidt hvis det var noget grunder maleren ikke kunne arbejde videre på.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com