Print Page | Close Window

Min første diy højtaler

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=80
Printed Date: 28 Apr 2024 at 19:01
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Min første diy højtaler
Posted By: m@dsen
Subject: Min første diy højtaler
Date Posted: 04 Apr 2009 at 13:18
Så er jeg igang, endeligTongue 
Jeg vil bygge 2 små reolhøjtalere, jeg er ikke helt sikker på hvor de skal bruges, måske som baghøjtalere når jeg får sat et surroundanlæg op. Det er tale om et 13 liters kabinet med en http://www.tymphany.com/xt25bg60-04 - http://www.tymphany.com/xt25bg60-04  og en http://www.tymphany.com/850439 - http://www.tymphany.com/850439
Jeg har limet det første kabinet, det var ikke så sværtSmile det andet bliver sat sammen i morgen, jeg har kun 4 skruetvinger, så et ad gangen
Billeder skal der til, ellers gider folk ikke følge med i processenLOL
 
Jeg er lidt i tvivl om det er nødvendig med en afstivning?
Jeg har besluttet mig for at sætte en afstivning i.
 
En anden vinkel
 
 
Således ser det forløbig ud
 
m@dsen



Replies:
Posted By: Guests
Date Posted: 04 Apr 2009 at 13:37
Ser fint ud, en afstivning mellem siderne ville nok ikke være helt af vejen. Bare en enkelt "pind" Vil kunne betyde en del. Har du overvejet at beklæde siderne med bitumen? Så er du ihvertfald dækket ind.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 04 Apr 2009 at 15:10
Jeg var inde hos DAT igår og tale med Kim, han mente ikke det var nødvendigt med bitumen, grundet størelsen, men jeg tror jeg sætter det på alligevel. Jeg sætter nok også en afstivning i.
Hvor længe skal limen tører før man kan tage skruetvingerne af?
 
mailto:m@dsen - m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 04 Apr 2009 at 15:51
Det ser fint ud madsen. tror det er en god ide med både afstivningen og bitumin. Mine egne erfaringer er at selvom man syntes kabinettet er solidt nok, så giver det altid lige lidt ekstra at gå et extra skridt.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 06 Apr 2009 at 12:46
Så nåede jeg at få dem limet sammen her i weekenden, jeg synes selv de blev okSmile
 
 
 
så langt, så godt.
 
m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 06 Apr 2009 at 12:59
Dejligt, så er det bare i med nogen enheder og så nogen målinger.
Keep up the good work.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 06 Apr 2009 at 13:44
Ja, jeg får mit lydkort i denne uge, og microfonen på mandag hos Holmacoustics. Så er det bare at komme igang, jeg glæder migTongue
 
m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 08 Apr 2009 at 13:40
Lige et spørgsmål. Er det en god idé at at lave fronten tykkere en resten af kabinettet? Her tænker jeg på om jeg skal lime 2 mdf plader sammen så den kommer op på 35mm, eller skal jeg bare bruge den 19mm jeg har?
 
m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Apr 2009 at 13:48
Originally posted by m@dsen

Lige et spørgsmål. Er det en god idé at at lave fronten tykkere en resten af kabinettet? Her tænker jeg på om jeg skal lime 2 mdf plader sammen så den kommer op på 35mm, eller skal jeg bare bruge den 19mm jeg har?
 
m@dsen
Ja det er det helt bestemt, og især en god idé med en sandwich, den er langt med død i det end en plade i samme tykkelse, især 2 forskellige tykkelser er rigtig godt.
Det er i front pladen de første vibrationer viser sig, "så frem med det store haglgevær og få dem nedlagt så hurtigt som muligt". LOL
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 08 Apr 2009 at 14:02

Jeg tænkete det nok,Geek det er så det jeg gør Thumbs%20Up Det bliver en 19mm og en 16mm.

m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Apr 2009 at 14:07
Originally posted by m@dsen

Jeg tænkete det nok,Geek det er så det jeg gør Thumbs%20Up Det bliver en 19mm og en 16mm.

m@dsen
Thumbs%20Up SÅDAN SKAL DET VÆRE mailto:M@DSEN - M@DSEN Thumbs%20Up


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 17 Apr 2009 at 08:29
Så er der sket lidt igen Tongue Det går ikke så stærkt, det er jo første gang så jeg laver en del fejl, men lærer også meget undervejsEmbarrassed
Første forsøg med min nye overfræser, ups hvad skete der derShocked Nå skidt med det, jeg har et plastiktræ ude i haven.
 
 
Først skal der noget malertape på enheden, så kommer der ikke plastiktæ på kanten.
 
 
Og så på med noget plastikSmile
 
Så ser det sådan ud efter lidt slibning Big%20smile
 
Lige et billed af bagsiden.
 
Og indeni ser den sådan ud, der kommer også bitmuen på bagvæggen når jeg har fået lavet hul til basreflexrøret.
 
Det var så det, nu vare det ikke så længe, så skal jeg til at måle på den.
 
m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Apr 2009 at 10:02
Lige et spørgsmål. Hvor stor betydning har det om enhederne er undersænket, eller ej?. Jeg spørger, fordi jeg har lidt problemer med den overfræser jeg har.
 
m@dsen


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Apr 2009 at 10:12
Originally posted by m@dsen

Lige et spørgsmål. Hvor stor betydning har det om enhederne er undersænket, eller ej?. Jeg spørger, fordi jeg har lidt problemer med den overfræser jeg har.
 
m@dsen


Med diskanten er det meget vigtigt, også at det er præcist, troels gravesen har lavet målinger af det som tydeligt understreger dette. mellemtonen er dog ikke så vigtig. faktisk tror jeg ikke det har nogen betydning for den overhovedet.

Hvordan laver du hullerne? Har du skruet en træplade under fræseren?


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Apr 2009 at 13:25
Jeg har ikke lavet en plade endnu, der var en adapter med i kassen til den overfræser til at lave runde huller, men den kan ikke lave huller under 15cm i diameter. Der er ikke andet for, end at komme igang med at lave en adapter så jeg kan fræse huller under de 15cm.
 
mailto:m@dsen - m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 27 Apr 2009 at 11:37
Jeg er nu nået der til hvor der skal uld i den første kasse. Hvor meget skal der i? Det er det almennelige hvide uld jeg har.
 
m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 27 Apr 2009 at 12:48
Man skal da se hvordan den ser ud nu.
 
 
 
Sådan ser den der er klar til målling ud.
 
m@dsen


Posted By: Guests
Date Posted: 27 Apr 2009 at 16:29
På alle sider bortset fra forpladen, 1 lag på siderne dobbelt på bagsiden, det skal sidde fast, og må ikke komme i nærheden af portåbningen.


Posted By: joesch
Date Posted: 27 Apr 2009 at 21:31
Hej Madsen. Så fik du endelig tæmmet den overfræser Smile Du har ellers også gjort det svært for dig sig med de bas-enheder. Skal der finér på fronten?

Jeg har lige fået min mic fra Holm - nu med Cube-fix - så nu er det bare for os at kaste sig ud på det dybe vand. 


Posted By: m@dsen
Date Posted: 28 Apr 2009 at 12:38
Originally posted by joesch

Hej Madsen. Så fik du endelig tæmmet den overfræser Smile Du har ellers også gjort det svært for dig sig med de bas-enheder. Skal der finér på fronten?

Jeg har lige fået min mic fra Holm - nu med Cube-fix - så nu er det bare for os at kaste sig ud på det dybe vand. 
 
Ja, der skal finér på, jeg kører på Finérkontoret i morgen. Du har ret i at det var svært med de basser, det bliver sidste gang jeg bruger dem, men det var nogle jeg havde liggende.
Jeg mangler kun et stativ til min microfon, jeg køber nok et idag.
 
m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 04 Maj 2009 at 13:40
Jeg har lige et par spørgsmål mht. måling af mine højtaler. Når jeg bruger JustMls skal den første måling laves med knappen SPL og den gemmes som **_mls.txt Og den anden måling skal laves med Z knappen, og gemmes som **_imp.txt. Er det rigtigt forstået?
 
m@dsen


Posted By: Frost
Date Posted: 04 Maj 2009 at 14:16
Jo det lyder rigtigt.. Fordi så kan du importere målingerne ind i LSPcad.
Husk IKKE at flytte på mikrofonen når du måler på enhederne. Jeg laver altid alle SPL målingerne først for at være sikker på at jeg ikke rykker med højtaler og mic.
Mvh
 
 
 


Posted By: m@dsen
Date Posted: 06 Maj 2009 at 07:31
Originally posted by Frost

Jo det lyder rigtigt.. Fordi så kan du importere målingerne ind i LSPcad.
Husk IKKE at flytte på mikrofonen når du måler på enhederne. Jeg laver altid alle SPL målingerne først for at være sikker på at jeg ikke rykker med højtaler og mic.
Mvh
 
 
 
 
Skal det forstås sådan, at du måler begge enheder i en 2-vejs højtaler fra samme sted? Jeg troede man skulle måle hver enhed i en lige linje fra microfonen og hen til enheden.
 
mailto:m@dsen - m@dsen


Posted By: Guests
Date Posted: 06 Maj 2009 at 08:03
microfonen og højttaleren skal stå præcis samme sted under målingen. Flyttes en af delene, ændres afstanden og dermed også fasen. Mener også det fremgår af henriks guide.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 06 Maj 2009 at 09:28
Originally posted by kappen

microfonen og højttaleren skal stå præcis samme sted under målingen. Flyttes en af delene, ændres afstanden og dermed også fasen. Mener også det fremgår af henriks guide.
 
LOLEmbarrassed Ja det kan jeg da godt se nu, jeg kunne jo bare se ordentlig efter Confused
 
mailto:m@dsen - m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 07 Maj 2009 at 08:38
Så har jeg fået lagt noget finer på den ene. Jeg var nede hos Finerkontoret i mandags, der er godt nok meget at vælge imellem. Hvis man bor på i nærheden af Næstved, og skal bruge finer, skal man unde sig selv den tur, der er simpelthen alt inden for finer.
 
Nå, men her er lige et par billeder af den der er færdig.
 
 
 
 
 
Der er kirsebær finer. Jeg er lidt i tvivl hvilken behandling jeg skal give dem, skal det være olie eller voks eller skibslak.
Nu vare det ikke så længe, så kommer det svære, måling og delfilterne.
 
m@dsen


Posted By: TJL3W
Date Posted: 07 Maj 2009 at 09:56
Hej mailto:M@dsen - M@dsen
 
De er da bare blevet utrolige flotte, hvis de kommer til at spille som de ser ud, har du et par super højtaler.
 
vh.
Svend


Posted By: syncroniq
Date Posted: 07 Maj 2009 at 09:56
Det ser sku fint ud. Tillykke med dem.
Sig til hvis der er spørgsmål til målinger.

-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 07 Maj 2009 at 10:24
Ser rigtig godt ud, var det ikke svært at lægge fineren på der hvor du allrede havde lavet huller?


Posted By: joesch
Date Posted: 07 Maj 2009 at 12:16
Det ser godt ud Madsen Tongue Jeg har en gang lavet en ht med kirsebær og gav den lak, det fungerede fint. Olie kunne jeg ikke få noget spændende ud af. Selv om der var uv-filter i lakken, blev den dog noget mørkere/rødere med tiden. Det nemmeste og hurtigste er nok at give det en gang træ-voks.

... Mand, jeg tror sørme også jeg vil lave en 2-vejs. Og nu ser det ud til der bliver tid til det. Jeg har rodet mig ud i at skulle spille Bohemian Rhapsody på guitar + klaver (?) på søndag, så er i heftig træningslejr! Min HOLM-mic trænger til at blive brugt - den ligger indtil videre hen som en pinlig påmindelse om at den ikke er blevet brugt.




Posted By: m@dsen
Date Posted: 07 Maj 2009 at 12:33
Originally posted by kappen

Ser rigtig godt ud, var det ikke svært at lægge fineren på der hvor du allrede havde lavet huller?
 
Jo det var ikke nemt at rundt om hulerne, det blev heller ikke helt perfekt, men så ved jeg at det er IKKE sådan man gør det LOL Det er so sagt første gang, og der gør det jo altid lidt ondt Wink men ellers er jeg meget godt tilfreds med dem.
 
m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 07 Maj 2009 at 12:36
Originally posted by syncroniq

Det ser sku fint ud. Tillykke med dem.
Sig til hvis der er spørgsmål til målinger.
 
 
Tak skal du ha´, der er især et spørgsmål der trænger sig på. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal indstille de forskellige ting i JustMLS når jeg skal til at måle..... Confused
 
m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 07 Maj 2009 at 17:21
Det er da et rigtig flot første gangs resultat. mine første engang i 92 var vist ikke så flotte.
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 07 Maj 2009 at 19:05
Hey,

Her er Clio standard indstillinger. Det er nok ikke dumt at starte der.



-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 07 Maj 2009 at 22:03
Jeg regner med at blive færdig med fineren på den sidste imorgen, så skal jeg måle i weekenden, jeg prøver de indstillinger, så må vi se hvad det ender med.
 
m@dsen


Posted By: TJL3W
Date Posted: 07 Maj 2009 at 22:35

Kommer der ikke en tutorial til JustMLS (LspCAD ), please ...

så kan vi nybegynder også være med :-)
 
vh.
Svend


Posted By: syncroniq
Date Posted: 07 Maj 2009 at 22:51
Hey,

Vi har snakket lidt om en tutorial på JustMLS, og jeg håber at Rune/frost får tid engang til at vise hvordan han benytter det.

(Jeg bruger selv Clio og har ingen erfaringer med JustMLS)




-------------


Posted By: TJL3W
Date Posted: 07 Maj 2009 at 23:12

Ja det vil være perfekt, man kunne starte med  http://speaker-parts.worldomain.net/acatalog/lspcadlite.html#aLspCADLite - LspCAD Lite  €94.69 + en Målemikrofon - http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?manufacturers_id=51&products_id=19642%20 - ECM 8000 488.00 kr. så vil alle have en chance for at deltage.

Håber  Rune/frost får tid Smile
 
vh.
Svend



Posted By: m@dsen
Date Posted: 08 Maj 2009 at 11:15
Ja ta, det ville være dejligt. Jeg har selv købt Lite versionen af Lspcad, jeg ved ikke om den er tilstræklig da jeg ikke har lavet nogle seriøse målinger med den. Det kunne være rart med en guide til JustMLS.
 
m@dsen 


Posted By: m@dsen
Date Posted: 10 Maj 2009 at 10:07
Jeg har fundet denne side på nettet ang. måling med JustMls, håber det er noget der kan bruges
http://speaker-parts.worldomain.net/articles/Designing_Spkrs_Pt10ia.pdf - http://speaker-parts.worldomain.net/articles/Designing_Spkrs_Pt10ia.pdf
 
m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 11 Maj 2009 at 15:41
Jeg har nu forsøgt mig med lidt målinger Confused Jeg ved ikke, men jeg synes det ser underligt ud.
 
Den første er med JustMLS. Og så en med HolmImpuls.
Er det bare mig der ikke kan se guldet, eller er det helt skævt?
 
 
m@dsen


Posted By: Guests
Date Posted: 11 Maj 2009 at 15:44
Det du har inde i lspcad, ser forkert ud, hvorimod det resultat du får ud af holm ser ganske korrekt ud, prøv dog at se om du ikke kan få en lidt længere gatening, så du kan måle lidt dybere.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 11 Maj 2009 at 15:49
Originally posted by kappen

Det du har inde i lspcad, ser forkert ud, hvorimod det resultat du får ud af holm ser ganske korrekt ud, prøv dog at se om du ikke kan få en lidt længere gatening, så du kan måle lidt dybere.
 
Lidt længere gateningEmbarrassed der er ikke noget jeg hellere ville. Skal jeg stille signalet til at "spille" i længere tid?
 
m@dsen


Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Maj 2009 at 19:37
Hey,

Kan du exportere målingerne fra HolmA. til TXT filer i Clio format? så kan du importere dem i LspCAD.

Det virker meget mærkeligt at dine målinger i JustMLS ikke virker.

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Maj 2009 at 19:40
Har du et skærmdump fra JustMLS når du måler?
Har du calibreret?

-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 11 Maj 2009 at 20:30
Originally posted by syncroniq

Hey,

Kan du exportere målingerne fra HolmA. til TXT filer i Clio format? så kan du importere dem i LspCAD.

Det virker meget mærkeligt at dine målinger i JustMLS ikke virker.
 
Jeg ved ikke om jeg exportere filerne fra Holm i txt format, jeg kan da prøve. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor jeg får de målinger i JustMLS, det kan være mig der gør noget forkert.
 
m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 11 Maj 2009 at 20:33
Originally posted by syncroniq

Har du et skærmdump fra JustMLS når du måler?
Har du calibreret?
 
Jeg kan lige tage et skærmdump i morgen, jeg prøver igen imorgen. Jeg har en calibreringsfil, men den er i .cla format, så den kan ikke bruges i JustMLS. Jeg er ikke klar over hvordan jeg skal calibrerer ellers.
 
m@dsen


Posted By: Frost
Date Posted: 11 Maj 2009 at 22:55
Har du læst lidt i manualen til JustMLS?
http://www.ijdata.com/justMLS%20manual.pdf - http://www.ijdata.com/justMLS%20manual.pdf
 
Jeg synes det var rimelig okay hjælp da jeg skulle have gang i målesystemet.
Jeg vil gerne lave en guide, men jeg er lidt presset mht tid lige pt, men har det selvfølgelig i baghovedet hvis jeg nu skulle rende ind i noget ekstra tid :)
 
Mvh
Rune


Posted By: m@dsen
Date Posted: 12 Maj 2009 at 07:26
Originally posted by Frost

Har du læst lidt i manualen til JustMLS?
http://www.ijdata.com/justMLS%20manual.pdf - http://www.ijdata.com/justMLS%20manual.pdf
 
Jeg synes det var rimelig okay hjælp da jeg skulle have gang i målesystemet.
Jeg vil gerne lave en guide, men jeg er lidt presset mht tid lige pt, men har det selvfølgelig i baghovedet hvis jeg nu skulle rende ind i noget ekstra tid :)
 
Mvh
Rune
 
Ja jeg har kikket lidt på den manual, men når man ikke er så stærk i den slags er det ikke nemt Embarrassed Jeg ved der er flere der vil blive meget glad for en guide, hvis en dag får tid.
 
m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 12 Maj 2009 at 13:47
Jeg har nu målt igen og lavet screendump af det hele.
 
Diskanten XT25 .mls
 
Diskanten XT25 _imp
 
Bas HDS .mls
 
Bas HDS .imp
 
Og sådan ser det ud samlet????
 
Og så lige et billed af målingen i HolmImpulse
 
Jeg ved ikke hvad der er galt, men selv om jeg ikke har ret meget forstand på det, kan jeg godt se at det ikke er som det skal væreAngry
 
m@dsen


Posted By: Frost
Date Posted: 12 Maj 2009 at 14:37
Jeg har ikke meget tid lige nu, men det er ret vigtigt at indgangsnivauet er højt nok. Der er en måler til venstre som gerne skal op i det gule felt for at måle præcist.
Mange lydkort har en mulighed for at vælge hvilken "kanal" den skal optage fra. udover det så skal enten mic eller linie- indgangen være skruet op under mixeren under indspilning. Du kan teste om nivauet er højt nok ved at vælge "test sound pressure" under settings fanebladet.
Når du har lavet en måling, kan du kontrollere om JustMLS har fanget målingen ordentlig, ved at se på impulsresponset. JustMLS vil selv forsøge at finde længden på gatningen, og hvis impulsresponsen ikke ser nogenlunde ud, så kniber det for programmet at gætte rigtigt.
Du kan se hvordan impulsresponset cirka skal se ud på dit sidste billede nederst.
 
Men jeg tror dit problem bunder i at du ikke optager fra den rigtige lydkilde.. var det winXP eller vista du bruger?
Mvh
 
  


Posted By: m@dsen
Date Posted: 12 Maj 2009 at 14:59
Det er XP jeg bruger og et externt lydkort. Der er en masse i dit svar jeg kan bruge, jeg takker, og prøver igen i morgen når jeg har tid.
 
m@dsen


Posted By: joesch
Date Posted: 13 Maj 2009 at 09:55
Originally posted by m@dsen

 
Jeg kan lige tage et skærmdump i morgen, jeg prøver igen imorgen. Jeg har en calibreringsfil, men den er i .cla format, så den kan ikke bruges i JustMLS. Jeg er ikke klar over hvordan jeg skal calibrerer ellers.
 
m@dsen


Hej Madsen

Jeg har fundet et par kalibreringsfiler for 61a på nettet og sammenlignet den med HOLMs kalibreringsdata og de er faktisk 97% identisk. Forskellene er ganske små og lokaliseret i bassen under 500 hz, hvor vi nok kan forvente, at det vil være det mindst forstyrrende element jf roomgain. Desuden er der max 2 grader forskel på fasen. Så jeg ville finde sådan en på nettet og bruge den med sindsro. Så vidt jeg forstod på Ask og Thomas målte alle kapslerne meget ens. 

Generelt er mikrofonen praktisk talt lineær til 5000 hz, herefter begynder den at stige så den er oppe med 1db ved 7500 og 3db ved 15000 hz. Du kan sammenligne ved at åbne filerne med notepad: de 3 kolonner er frekvens / Db korrektion / fasekorrektion.  


Posted By: m@dsen
Date Posted: 13 Maj 2009 at 10:07
Originally posted by joesch

Originally posted by m@dsen

 
Jeg kan lige tage et skærmdump i morgen, jeg prøver igen imorgen. Jeg har en calibreringsfil, men den er i .cla format, så den kan ikke bruges i JustMLS. Jeg er ikke klar over hvordan jeg skal calibrerer ellers.
 
m@dsen


Hej Madsen

Jeg har fundet et par kalibreringsfiler for 61a på nettet og sammenlignet den med HOLMs kalibreringsdata og de er faktisk 97% identisk. Forskellene er ganske små og lokaliseret i bassen under 500 hz, hvor vi nok kan forvente, at det vil være det mindst forstyrrende element jf roomgain. Desuden er der max 2 grader forskel på fasen. Så jeg ville finde sådan en på nettet og bruge den med sindsro. Så vidt jeg forstod på Ask og Thomas målte alle kapslerne meget ens. 

Generelt er mikrofonen praktisk talt lineær til 5000 hz, herefter begynder den at stige så den er oppe med 1db ved 7500 og 3db ved 15000 hz. Du kan sammenligne ved at åbne filerne med notepad: de 3 kolonner er frekvens / Db korrektion / fasekorrektion.  
 
Det lyder som en god ting, jeg vil prøve om jeg kan finde noget der kan bruges. Den kapsel der sidder i vores microfoner er en 61a eller hvad? Kunne man ikke bare lave et kopi af den fil Ask lavede, og så gemme den son .TXT
 
m@dsen


Posted By: joesch
Date Posted: 13 Maj 2009 at 10:25
Originally posted by m@dsen

Den kapsel der sidder i vores microfoner er en 61a eller hvad?
 
m@dsen


Ja

Originally posted by m@dsen

  Kunne man ikke bare lave et kopi af den fil Ask lavede, og så gemme den son .TXT
 
m@dsen


Sikkert, men det kan godt være der skal tweakes lidt. Jeg ved ikke, om det har nogen betydning, at HOLM-filen er målt i et udvidet frekvensområde, bruger flere decimaler osv. Du kan jo prøve - personligt tager jeg den anden rute Smile


Posted By: m@dsen
Date Posted: 13 Maj 2009 at 10:37
Originally posted by joesch

Originally posted by m@dsen

Den kapsel der sidder i vores microfoner er en 61a eller hvad?
 
m@dsen


Ja

Originally posted by m@dsen

  Kunne man ikke bare lave et kopi af den fil Ask lavede, og så gemme den son .TXT
 
m@dsen


Sikkert, men det kan godt være der skal tweakes lidt. Jeg ved ikke, om det har nogen betydning, at HOLM-filen er målt i et udvidet frekvensområde, bruger flere decimaler osv. Du kan jo prøve - personligt tager jeg den anden rute Smile
 
Hvor har du fundet de filer, jeg har lige ledt lidt efter dem, men kan ikke rigtig finde noget.
 
m@dsen


Posted By: joesch
Date Posted: 13 Maj 2009 at 11:09
Du kan prøve med denne: uploads/25/WM-61A.txt - uploads/25/WM-61A.txt

Jeg prøver at kigge på HOLM-filen i aften - jeg har den ikke på denne pc. Ellers kan du selv prøve at klippe den ned til de basale tal og gemme som .txt

 


Posted By: m@dsen
Date Posted: 13 Maj 2009 at 12:27
Originally posted by joesch

Du kan prøve med denne: uploads/25/WM-61A.txt - uploads/25/WM-61A.txt

Jeg prøver at kigge på HOLM-filen i aften - jeg har den ikke på denne pc. Ellers kan du selv prøve at klippe den ned til de basale tal og gemme som .txt

 
 
Tak skal du have, jeg kikker på det. Jeg tror jeg har nok viden nu til at komme igang.
 
m@dsen


Posted By: TJL3W
Date Posted: 23 Maj 2009 at 09:46
Hej mailto:M@dsen - M@dsen
 
Kan du lægge dine HolmImpulse målinger ind på sitet, vil prøver at eksportere dem til LspCAD.
 
Vh.
Svend


Posted By: m@dsen
Date Posted: 24 Maj 2009 at 12:23
Originally posted by TJL3W

Hej mailto:M@dsen - M@dsen
 
Kan du lægge dine HolmImpulse målinger ind på sitet, vil prøver at eksportere dem til LspCAD.
 
Vh.
Svend
 
Hej Svend.
Det kan jeg ikke lige nu da jeg har slette dem, men når jeg får min højtaler tilbage fra DAT i næste uge vil jeg meget gerne lægge en fil op det kan lege lidt med. Du kan da også selv hente HolmImpulse på deres hjemmeside, og lave en måling. Jeg er spændt på om du kan få noget brugbart ud af det.
 
m@dsen


Posted By: joesch
Date Posted: 24 Maj 2009 at 13:03
Svend og Madsen. Jeg sad til kl. 2 i nat og legede med LspCAD fodret med HI-data. Det så ud til at fungere fint - man skal bare lige komme sig over chokket over at, hvad der ser meget tilforladeligt ud i HI først ligner en "mission impossible" i LspCAD. Jeg lægger gerne nogle filer op, men det bliver først i aften. Kig under TNT Diva-tråden.

 


Posted By: m@dsen
Date Posted: 24 Maj 2009 at 15:51
Det lyder godt, jeg glæder mig til at se hvad du har fundet ud af, og måske en lille forklaring Smile
 
m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 09 Jul 2009 at 17:31
Så er der endelig sket lidt med mit projeck. Jeg har været hos Busk (flink mand) og få målt med Clio, stor tak til dig Busk.
Det ser sådan ud.
 
 
Og så lige filerne, hvis der var nogen der ville prøve at lave et filter. Jeg er ikke selv så god til det med filter, så man må meget gerne prøve.
uploads/10/Kopi_af_xt25_mls.zip - XT25 MLS
uploads/10/xt25_impedans_1.zip - XT25 IMP
uploads/10/hds6_mls.zip - HDS MLS
uploads/10/hds_6_impedans1.zip - HDS IMP
 
Det var det.
 
mailto:m@dsen - m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Jul 2009 at 17:36
Velbekomme mailto:M@dsen - M@dsen , det var så lidt, håber jeg har fået lavet dem rigtig så de kan bruges til noget. Men nu må vi lige have experterne til at se på dem Wink.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 09 Jul 2009 at 17:43
Hey,

Den er gal med den elektriske fasen fra ca 1000Hz og op på begge enheder.


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 09 Jul 2009 at 17:54
Originally posted by syncroniq

Hey,

Den er gal med den elektriske fasen fra ca 1000Hz og op på begge enheder.
 Øv øv, jeg vidste bare der var noget galt Cry Hvad er der galt, og hvad kan jeg gøre for at fikse det?
m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Jul 2009 at 18:12
Originally posted by m@dsen

Originally posted by syncroniq

Hey,

Den er gal med den elektriske fasen fra ca 1000Hz og op på begge enheder.
 Øv øv, jeg vidste bare der var noget galt Cry Hvad er der galt, og hvad kan jeg gøre for at fikse det?
m@dsen
Øv øv er det mine målinger der er noget galt med?

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Jul 2009 at 18:46
Originally posted by Busk

Originally posted by m@dsen

Originally posted by syncroniq

Hey,

Den er gal med den elektriske fasen fra ca 1000Hz og op på begge enheder.
 Øv øv, jeg vidste bare der var noget galt Cry Hvad er der galt, og hvad kan jeg gøre for at fikse det?
m@dsen
Øv øv er det mine målinger der er noget galt med?
Kom nu kloge hoveder Smile vil gerne vide om jeg har spilt mailto:m@dsens - m@dsens tid.
Har prøvet og haft dem inde i LSPcad og det ser mærkeligt ud når man begynder at lave filtre til det. Har da ellers lige lavet en tovejs til mig selv hvor det hele var perfekt Shocked. Nå men jeg venter spændt på jeres svar Tongue.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 09 Jul 2009 at 20:09
Hey,

Sådan her ser det projekt ud som frost arbejder med for tiden.

Her impedans og elektrisk fase (lilla=fase):



Og her frekvenskurve og akustisk fase (minimums fase) (lilla=fase):


Når det ligner det, er chancen for at det er rigtig, meget stor Tongue


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Jul 2009 at 20:22
Originally posted by syncroniq

Hey,

Sådan her ser det projekt ud som frost arbejder med for tiden.

Her impedans og elektrisk fase (lilla=fase):



Og her frekvenskurve og akustisk fase (minimums fase) (lilla=fase):


Når det ligner det, er chancen for at det er rigtig, meget stor Tongue
Ja det kan jeg godt se, men hvad er der så glat med det vi har målt på mailto:m@adsens - m@adsens højttaler, kan ikke se hvad jeg skulle have gjort galt, alle indstillinger er som de skal være. Er det noget med sekve højttaleren eller hvad? Er det ikke bare underligt hvis impedansen ser fin ud men fasen ser så mærkelig ud?

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 09 Jul 2009 at 21:13
Hey,

Det er svært at sige hvad der er galt. Får du udslag nede i "Indput A" feltet? Og kommer det op i det grønne område? Har du kalibreret dit udstyr inden i måler?


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Jul 2009 at 21:15

alt det skulle være i orden, har som sagt lige målt et sæt tovejs til kontoret uden problemer. men skal man kalibrere hver gang man skal måle?



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 09 Jul 2009 at 21:22
Hey,

Nej det burde man ikke. 
Har madsen mulighed for at komme forbi med dem på torsdag i næste uge? Så kunne vi kigge på det. Jeg kan tage min med så vi kan sammenligne. 


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 09 Jul 2009 at 23:03
Originally posted by syncroniq

Hey,

Nej det burde man ikke. 
Har madsen mulighed for at komme forbi med dem på torsdag i næste uge? Så kunne vi kigge på det. Jeg kan tage min med så vi kan sammenligne. 
 
Jeg kan måske få tid til at afleverer dem til Busk i weekenden, hvis han er hjemme.
 
m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 10 Jul 2009 at 07:51
Originally posted by m@dsen

Originally posted by syncroniq

Hey,

Nej det burde man ikke. 
Har madsen mulighed for at komme forbi med dem på torsdag i næste uge? Så kunne vi kigge på det. Jeg kan tage min med så vi kan sammenligne. 
 
Jeg kan måske få tid til at afleverer dem til Busk i weekenden, hvis han er hjemme.
 
m@dsen
Det kan du sagtens mailto:M@adsen - M@adsen , er hjemme hele weekenden..

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 10 Jul 2009 at 08:25
Har lige hevet min kontor højttalere ned som har externt filter, så jeg lige kunne lave et par målinger. Har intet ændret i forhold til igår, men er nu klar over at jeg skal holde øje med fasen også. Det beklager jeg mailto:m@dsen - m@dsen , håber du har mod på en tur til, jeg har i hvert lært noget mere om at måle nu og hvad man skal holde øje med.
 
Her impedansen.
 
Og her elektrisk fase.
 
Det ser jo ud som det skal, så det undre mig lidt at det gik galt i går, har lavet målingerne på samme måde, igår sørgede jeg endda for at det var varmet grundigt op.
 
Nå men lektien lært, nu ved jeg hvad jeg skal holde øje med, træls med fejl men så længe man lærer.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 10 Jul 2009 at 09:28
Jeg har ikke selv tid til at komme ned i weekenden, heller ikke torsdag da jeg skal på job. Jeg tror jeg prøver at finde en i københavnsområdet der skal ned til dig torsdag, så kan han måske tage den med.
 
m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 10 Jul 2009 at 09:34
Originally posted by m@dsen

Jeg har ikke selv tid til at komme ned i weekenden, heller ikke torsdag da jeg skal på job. Jeg tror jeg prøver at finde en i københavnsområdet der skal ned til dig torsdag, så kan han måske tage den med.
 
m@dsen
Helt i orden mailto:m@dsen - m@dsen

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 10 Jul 2009 at 09:58
Jeg har gang i ham_den_lange, jeg ved ikke hvad vi bliver enige om endnu.
 
m@dsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 11 Jul 2009 at 09:38
Jeg sidder lige og tænker på om fejlen kan skyldes at dæmpningsmaterialer kortslutter terminalerne inde i højtaleren? Det kan jo tænkes at det er tilfældet.
 
m@dsen


Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Jul 2009 at 11:11
Hey,

Ud fra målingerne ser det ud til at være frekvensafhængig. Så det tror jeg ikke. Men vi kigger på at på torsdag :)


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 11 Jul 2009 at 12:30
Jeg regner med at Ham_den_lange har den med ned til Busk, så må vi se hvad i kommer fra til. Det er lidt ærgeligt, men jeg regner ikke med at jeg selv kan komme da jeg skal på job.
m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Jul 2009 at 13:20
Originally posted by m@dsen

Jeg sidder lige og tænker på om fejlen kan skyldes at dæmpningsmaterialer kortslutter terminalerne inde i højtaleren? Det kan jo tænkes at det er tilfældet.
 
m@dsen
Nej det er computeren har jeg lige fundet ud af, jeg har lige haft nøjagtigt samme problem hos min lillebror da jeg skulle måle hans højttalere. Og en genstart af computer hjalp. Så fejlen lå i min computer. Beklager den spilte køretur.
Men nu ved jeg hvad jeg skal holde øje med.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 11 Jul 2009 at 13:31
Originally posted by Busk

Originally posted by m@dsen

Jeg sidder lige og tænker på om fejlen kan skyldes at dæmpningsmaterialer kortslutter terminalerne inde i højtaleren? Det kan jo tænkes at det er tilfældet.
 
m@dsen
Nej det er computeren har jeg lige fundet ud af, jeg har lige haft nøjagtigt samme problem hos min lillebror da jeg skulle måle hans højttalere. Og en genstart af computer hjalp. Så fejlen lå i min computer. Beklager den spilte køretur.
Men nu ved jeg hvad jeg skal holde øje med.
 
Busk
 
Det er ok mht. køreturen Smile jeg skulle til bageren alligevel LOL Jeg er da kun glad for at du har fundet ud af hvor problemet ligger. Jeg regner som sagt med at få det fikset så Ham_den_lange har den med på torsdag.
mailto:m@dsen - m@dsen


Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Jul 2009 at 13:32
Hey,
 
Prøv også at sæt process prioriteten op for Clio programmet i windows. Det er vigtig at Clio får cpu tid når den har brug for det.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Jul 2009 at 13:36
Originally posted by syncroniq

Hey,
 
Prøv også at sæt process prioriteten op for Clio programmet i windows. Det er vigtig at Clio får cpu tid når den har brug for det.
Øhh hvordan gør man det?Confused

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Jul 2009 at 13:37
Originally posted by m@dsen

Originally posted by Busk

Originally posted by m@dsen

Jeg sidder lige og tænker på om fejlen kan skyldes at dæmpningsmaterialer kortslutter terminalerne inde i højtaleren? Det kan jo tænkes at det er tilfældet.
 
m@dsen
Nej det er computeren har jeg lige fundet ud af, jeg har lige haft nøjagtigt samme problem hos min lillebror da jeg skulle måle hans højttalere. Og en genstart af computer hjalp. Så fejlen lå i min computer. Beklager den spilte køretur.
Men nu ved jeg hvad jeg skal holde øje med.
 
Busk
 
Det er ok mht. køreturen Smile jeg skulle til bageren alligevel LOL Jeg er da kun glad for at du har fundet ud af hvor problemet ligger. Jeg regner som sagt med at få det fikset så Ham_den_lange har den med på torsdag.
mailto:m@dsen - m@dsen
bare i orden, med alle de hjerner samlet skulle det være muligt at få nogen gode målinger LOL
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 18 Jul 2009 at 17:38
Så uploader jeg lige det filter vi fik lavet i torsdags.
 
 
 
 
 
 
Syncroniq viste i bedste olympisk stil hvordan man laver et perfekt filter til en umulig højttaler på 20min.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 18 Jul 2009 at 20:53
Hey,

Ja, og hvordan man brugte den resterende 1½ time på at måle LOL
Håber du får fixet din box. Thumbs Up

Jeg vil nu ikke kalde det perfekt, men det vil du'.


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 18 Jul 2009 at 21:48
Det ser ud som noget jeg vil prøver, jeg er sikker på at det er bedre end det jeg selv ville komme frem til. Takker mange gange.
m@dsen


Posted By: Busk
Date Posted: 18 Jul 2009 at 21:54
det gør jeg også, jeg sender i hvert fald en mail til torben.
Så må vi se hvad der sker.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 19 Jul 2009 at 12:19
Du kan på impedanskurven se at du har et meget stort porttab, enten har du en utæthed eller noget dæmpemateriale som blokerer for porten, det bør du ihvertfald kigge nærmere på.


Posted By: Guests
Date Posted: 19 Jul 2009 at 12:35
Hvis i uploader målefilerne, vil jeg gerne se om jeg kan prøve at lave en udgave som gør det samme men med færre komponenter.


Posted By: Busk
Date Posted: 19 Jul 2009 at 16:24
Hvis du sender mig en PB med din e-mail, så sender jeg dig filerne kappen aka "knappen" LOL
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 19 Jul 2009 at 17:04
Haha

Hvis du trykker på Post Reply er der faktisk en file upload knap, det kunne jo være at der var flere som var interesseret i at prøve kræfter med det, inkl madsen selv ;)


Posted By: Busk
Date Posted: 19 Jul 2009 at 17:09
Den kender jeg godt, men jeg har uploadet så meget så jeg ikke har mere plads LOL

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 19 Jul 2009 at 17:13
Ja så slipper jeg joikke uden om 


Posted By: Guests
Date Posted: 19 Jul 2009 at 17:44
uploads/3/madsen.zip - uploads/3/madsen.zip

Til andre som kunne være interesseret.


Posted By: Guests
Date Posted: 19 Jul 2009 at 18:17






Her er et filter med lidt færre komponenter - Så bliver du heller ikke ruineret! samt uden sugekreds, jeg ville hellere leve med det peak du får ved 700-800Hz end jeg ville bruge en sugekreds, de ødelægger nemlig meget i tidsdomænet. Nu kan jeg ikke huske om målingen blev taget helt on-axis, men hvis den blev, vil du muligvis ikke have det peak - hvis det er opstået pga. kant-diffraktioner, hvis blot du lytter 10-20grader off-axis på den.


Posted By: Guests
Date Posted: 19 Jul 2009 at 18:21
Hov, jeg ved sørme ikke hvorfor lspcad har taget sådan nogle sjove komponentværdier. Udskift´med:
R1    2.200    Ohm
R2    1.800    Ohm
L1    0.180    mH
L2    3.300    mH
C1    15.000    uF
C2    12.000    uF

Så passer det.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com