I absolut betydning er det kun nødvendigt at tilslutte enhederne til forstærkeren og evt. beskytte mod afbrænding ved høje lydstyrker.
Alt andet er et spørgsmål om smag og behag.
Man kan heller ikke sige, at det er nødvendigt at dæmpe forpladens reflekterende flade for at opnå høj grad af vellyd og troværdig lydreproduktion - ellers ville folk blive snydt, når de køber højttalere uden udvendig kabinetdæmpning.
Du spørger selvfølgelig fordi det er rimeligt velkendt, at det har en eller anden effekt at dæmpe forpladens reflektioner.
Det hedengangne magasin High Fidelity foretog engang i 1980´erne omhyggelige målinger af effekten ved dæmpning af forpladen og anvendte rockwool til formålet. Det havde en hørbar og synlig effekt på målinger ved at frekvensgangen blev mere lineær uden de sædvanlige småpeaks fra reflektioner. Mindst effekt ved basenheder og størst ved diskanten. Impulsmålinger viste også en forbedring med eliminering af små eftersving, som reelt er reflektioner.
Lyden fra enheden dæmpes en anelse - afhængig af dæmpningen - mest hvis diskanten kun anes i dybet af et hul i dæmpematerialet (sættes en prop i hullet fjernes alle mislyde :) )
De fleste har valgt at dæmpe forpladen med filt, som er let at forarbejde - rockwool er ikke så tiltrækkende (High Fidelity foreslog at man sprøjtede rockwool eller glasuld med hårspray for at undgå drysseri).
Den lydmæssige fordel er beskrevet med vanlig subjektivitet som mere "ro" og "tredimensionalitet" i "lydbilledet", bedre "sammenhæng" og overgang mellem enhederne. Det kan jo godt forklares som et naturligt resultat af bedre linearitet og færre indblandende reflektioner.
Så vi taler om et velkendt tweak, der aldrig er slået rigtigt an. Der har været velrenommerede højttalere som tog forpladedæmpning seriøst, og de findes vel stadig - kan ikke lige komme i tanke om en.
En væsentlig årsag til en svindende interesse er, at højttalere ikke ser så pæne ud i indpakning og har ringe WAF-effekt - de er jo også en slags møbler.
Jeg har blandede erfaringer, i nogle tilfælde (nogle enheder) har der været en tydelig fordel ved dæmpning. Jeg er fornylig blevet klar over, at der er foretaget test af forskellige materialer, og det viser sig at uldfilt er det bedste, hvorimod filt af kunststof ingen effekt har bortset fra ukontrolleret diffusorvirkning.
Det kan også være årsagen til mine blandede erfaringer, da det meste filt faktisk er lavet af plasticmaterialer.
Jeg har bestilt ægte uldfilt i en hobbyforretning og har foreløbig ventet en måned.
Når klangbilledet ændres, skal delefiltret måske også ændres - især ved en dæmpet diskant. som måske skal gives 1-2 db mindre dæmpning. Hvis delefiltret kompenserer for ulineariteter på grund af reflektioner og diskantenheden får filt omkring sig kan resultatet blive en større ulinearitet forårsaget af delefilterkorrektionen.
Der er god baggrund for eksperimenter. Ved dæmpning omkring en diskantenhed, skal man selvfølgelig sikre, at den ikke kvæles og at spredningen ikke reduceres. Mange foretrækker blot at sætte en cirkel eller kvadratisk ramme af filt omkring enheden eller ligefrem eksperimentere med at sætte stykker af uldfilt på strategiske steder omkring diskanten.
Jeg synes, at man skal tage dæmpning af forpladen seriøst som en af de mange muligheder for at regulere lyden i en fordelagtig retning. Og det er heldigvis meget enkelt at eksperimentere med.
Mvh.
Holm
|