Print Page | Close Window

Program til basrefleks

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Software
Forum Name: Simulerings software
Forum Discription: Her kan du diskutere alt inden for simulerings software som LspCAD og lign.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=712
Printed Date: 28 Mar 2024 at 22:29
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Program til basrefleks
Posted By: USXX
Subject: Program til basrefleks
Date Posted: 15 Nov 2011 at 10:56
Her er så det lille program til simulering af basrefleks, jeg netop har skrevet. Det burde være selvforklarende. Det er et DOS program, så det er ikke sikkert, at det virker under Vista eller Windows 7, men det kører fint på XP (og tidligere versioner af Windows).

Programfilen er fjernet - gå til side 3 for at hente en nyere version af programmet. 

Filen BASSRFLX.EXE skal (efter udpakning) anbringes i en mappe med navnet BASSRFLX, som skal ligge helt ude i roden - altså C:\BASSRFLX

I denne mappe skal også ligge en grafik-driver (EGAVGA.BGI), som blandt flere steder kan hentes her (det nederste download-ikon):

http://www.2shared.com/file/XVXC7qMo/EGAVGA.html - http://www.2shared.com/file/XVXC7qMo/EGAVGA.html

Det anbefales at køre programmet i fuld skærm (det sker dog automatisk, når der skiftes til grafik-mode). Det klares sådan her:

- Højreklik på programikonet
- Vælg Egenskaber
- Vælg fanen Skærm
- Vælg Fuld skærm
- Klik Anvend (dette skaber en programgenvej i programmappen)
- Klik Ok
- Kør programmet via genvejen (som kan lægges ud på skrivebordet).

Så er det ellers bare om at komme i gang med piletasterne.

Her er lige lidt teknisk info til nørderne.

Programmet regner med:

rho = 1.2 kg/m^3   (densiteten for atmosfærisk luft)
c = 344 m/s   (lydens hastighed)
k = pi/2   (endekorrektion for port)
N = 18   (antal koefficienter i Stephest algoritme til numerisk invers Laplace-transformation)

Interval for portfrekvens: 10 - 99 Hz   (behøver ikke være et heltal)
Interval for kabinetvolumen: 1 - 999 liter   (behøver ikke være et heltal)
Step op/ned (piletasterne) for portfrekvens og kabinetvolumen: +/- 1 Hz/liter

Linear excursion (input) bruges kun til beregning af anbefalet minimum portdiameter.

Kender man ikke Rms men derimod Qms, kan Rms (som skal indtastes) beregnes som:

Rms = 2*pi*Fs*Mms/Qms , hvor

Mms er den bevægelige masse i [kg] !
Fs er resonansfrekvensen i fri luft [Hz]

God fornøjelse!









Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 10:59
Der regnes på den almindelige (og oftest anvendte) Thiele/Small model, hvor hele tabet repræsenteres som lækagetab.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 11:10
Man kan sætte Ql til 7 - det er en meget typisk værdi, som man ikke rammer helt galt med.

Vær opmærksom på at man ved tåbelig afstemning kan ende med en negativ portlængde - her giver programmet ikke en advarsel (men beregningen er teoretisk set korrekt).



-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 15 Nov 2011 at 11:17
Negativ portlængde?
Er det når porten stikker ud af kabinettet istedet for ind i det?


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 11:20
Jeg har ikke lavet autoskalering på y-aksen for Group delay. Det kan bevirke, at kurven ryger ovenud af skærmen ved visse dybe afstemninger. Det må I bare leve med, men ellers skulle der være godt afluset og alle beregninger er naturligvis tjekket igennem.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 11:22
Originally posted by ham_den_lange

Negativ portlængde?
Er det når porten stikker ud af kabinettet istedet for ind i det?

Nej, det er når porten går over i en anden dimension...


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 15 Nov 2011 at 16:32
Hey,

Super spændende. Har du et skærmdump til os på Linux/Unix/OSx ? Tongue



Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 16:38
Originally posted by syncroniq

Hey,

Super spændende. Har du et skærmdump til os på Linux/Unix/OSx ? Tongue

Det var min plan af vise et screen dump, men jeg kan ikke (på min PC i hvert fald) lave screen capture i DOS-mode  (med PrtSc eller Ctrl-PrtSC), som kan pastes i windows. Det kunne jeg dengang, jeg kørte NT. Det hjælper ikke at køre programmet i et vindue, for når den skifter til grafikskærmen, slår den automatisk over i full screen DOS.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 16:46
Jeg kan lige tilføje (til nørderne), at hvis man hører til dem, der er vant til, at endekorrektionen på porten beregnes med portdiameteren (frem for som jeg gør med portradius), så får k jo kun den halve værdi - altså pi/4.



-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 16:48
Arh.... lige et øjeblik - det er jo ikke for ingenting, at man har et spejreflekskamera.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 17:21
Ja, kønt er det sgu ikke (fotografiet forstås) - jeg skal bruge stativ, hvis det skal være helt skarpt (hvilken !d!ot har da også valgt sort baggrund?).

Programmet fungerer ved, at man med piletasterne ændrer portfrekvens og kabinetvolumen. Graferne opdateres i "real time" og ligeledes opdateres værdierne for portfrekvens, kabinetvolumen samt portlængde i skærmens venstre side.

uploads/8/ScreenDump.JPG - uploads/8/ScreenDump.JPG




-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 15 Nov 2011 at 17:22
Mit 7 ultimatum kommer med en fejlmeddelse efter indtastning : "This system does not support fullscreenmode", og lukker programmet ned..

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 17:23
Synd for dig Cry

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 15 Nov 2011 at 17:45
Hey,

Det ser fint ud. Mon ik man kan finde en dos emulator et sted.
Jeg er ikke super meget inde i spejlrefleks, men det ligner noget et canon har taget...Smile


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 17:48
Originally posted by syncroniq

Hey,

Det ser fint ud. Mon ik man kan finde en dos emulator et sted.
Jeg er ikke super meget inde i spejlrefleks, men det ligner noget et canon har taget...Smile

Ha ha... Ja, det er et Canon - og det tager almindeligvis rigtig fine billeder - og med det objektiv, jeg (forhåbentlig) får i julegave, bliver det endnu bedre.



-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 15 Nov 2011 at 17:49
Hey,

Syntes nok jeg kunne se det på de pixel :)
Men det ser godt ud, vil lige se om jeg kan få det til at køre på Windows 7 når jeg får den startet op igen.


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 18:10
Her er så et marginalt bedre foto (før var den af en eller anden årsag sat til kun ét fokuspunkt - nu er det med spredehagl).

uploads/8/IMG_3462.JPG - uploads/8/IMG_3462.JPG



-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 15 Nov 2011 at 18:25
Originally posted by USXX

Synd for dig Cry
Det var ment som en konstatering på det ikke virker i 7.

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 15 Nov 2011 at 18:29
Har i prøvet i kompabilitimode? Eller hvordan det nu staves...


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Nov 2011 at 19:28
Originally posted by JAV

Originally posted by USXX

Synd for dig Cry
Det var ment som en konstatering på det ikke virker i 7.

Det havde jeg egentlig heller ikke forventet.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Nov 2011 at 08:55
Selv om I ikke kan få det til at fungere, skal I nu ikke snydes for en opdatering. Der kommer en v1.1 lidt senere, hvor der er tilføjet udlæsning af -3dB frekvensen (samt lidt ubetydelig kosmetisk finpudsning).

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Nov 2011 at 10:04
Her er så opdateringen. Nu kan man heller ikke indtaste negative tal, og der gives tillige en advarsel, hvis portlængden bliver negativ. Så kan der vist ikke koges meget mere suppe på det.

uploads/8/BASSRFLX_v1_1.rar - uploads/8/BASSRFLX_v1_1.rar



-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Nov 2011 at 10:14
Er der nogen, der har fået det til at virke - eller sidder I med jeres iPad?

-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 16 Nov 2011 at 10:27
Det virker fint for mig.
Man bliver helt nostalgisk af sådan et dos program...


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Nov 2011 at 10:28
Ja, det er herligt!

-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 16 Nov 2011 at 10:44
Kommer det også som android app?


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Nov 2011 at 11:04
Originally posted by kappen

Kommer det også som android app?

Det vil være ca. lige så sandsynligt, som at du får en triple ripple buttplug i julegave LOL


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Nov 2011 at 11:05
Nu med ikon:

uploads/8/icon.rar - uploads/8/icon.rar

uploads/8/icon.rar -




-------------


Posted By: Fasen
Date Posted: 16 Nov 2011 at 11:49
Originally posted by USXX

Originally posted by kappen

Kommer det også som android app?

Det vil være ca. lige så sandsynligt, som at du får en triple ripple buttplug i julegave LOL
LOLLOLLOLLOL
 
Se det er god værkstedshumor Wink


-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Guests
Date Posted: 16 Nov 2011 at 12:49
Originally posted by USXX

Originally posted by kappen

Kommer det også som android app?

Det vil være ca. lige så sandsynligt, som at du får en triple ripple buttplug i julegave LOL

Så må jeg ønske mig sådan en af din mor LOL


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 16 Nov 2011 at 16:35
Originally posted by USXX

Originally posted by kappen

Kommer det også som android app?

Det vil være ca. lige så sandsynligt, som at du får en triple ripple buttplug i julegave LOL

hvad er der galt med at få sådan en i julegave, sådan en har da bragt megen glæde her i hjemmet!


Posted By: bknielsen
Date Posted: 16 Nov 2011 at 20:14
Originally posted by USXX

Er der nogen, der har fået det til at virke - eller sidder I med jeres iPad?


Det virker fint på min XP maskine Thumbs Up.

Jeg kom til at tænke på, din group delay kurve går ned til 1 Hz. Er der nogen grund til at tillæge den nogen betydning meget under enhedens nedre afskæringsfrekvens f.eks. -10dB?

Grunden til spørgsmålet er: "Sund" logik, OG betragter man gruppeløbetiden for den lineære model, hvor man har separate tab for absorbtion, lækage, og port dvs. 1/Qeff = 1/Qa + 1/Ql + 1/Qp, ser den noget/meget anderledes ud under enhedens nedre afskæringsfrekvens (hvis jeg da ellers ikke har regnet galt, hvilket bestemt ikke er usandsynligt). Denne model vil man vel normalt antage som en tand mere nøjagtig?


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Nov 2011 at 07:49
Brian;

Jeg har bevidst valgt at lade Group delay kurven gå ned til 1 Hz - ikke fordi det har nogen praktisk betydning, men fordi det i min verden virker mere pædagogisk korrekt at vise brugeren, hvordan kurven forløber/ender (altså at den flader ud mod et fast niveau, når man går mod DC).

Til daglig kører jeg ofte med den udvidede tabsmodel (i MathCad), og her ser gruppeløbetiden ganske korrekt noget anderledes ud. Jeg er nu bare ikke så sikker på, at den model nødvendigvis giver bedre resultater - systemet skal jo under alle omstændigheder (fin-) trimmes til sidst, og min erfaring siger mig, at man kommer lige så tæt på resultatet med den mere simple tabsmodel (og der er jo lige så meget tab). Den udvidede model (som stadig er lineær) har nok mere akademisk interesse. Når jeg her bruger den forenklede model, er det også fordi, det er noget vores kunder og selvbyggere i almindelighed har nemmere ved at forholde sig til. Denne model er også en mere "ren" model for et 4. ordens højpas-system, hvorfor fx gruppeløbetiden ser ud, som man ville forvente med Thiele/Small modellen, som jo er den, vi regner på. 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Nov 2011 at 08:06
Jeg kan lige tilføje, at et problem med den udvidede tabsmodel er, at det er sværere at gætte på de enkelte tab, Qa, Qp og Ql end det er at gætte rigtigt på det samlede tab, som betegnes Qb (det, Brian kalder Qeff). 

Når man i den simple model bruger betegnelsen Ql for det samlede tab, kan det måske skabe lidt forvirring, for Ql antager her ikke den samme værdi som Ql i den udvidede model (for den samme højttaler). Når man alligevel bruger betegnelsen Ql, er det fordi, at hele tabet rent matematisk/kredsløbs-analytisk repræsenteres på samme måde som Ql i den udvidede model.

Bruger man den simple model, kan man som udgangspunkt sætte Ql = 7. Man skal anstrenge sig noget, for at få den over 8-9, og tilsvarende skal man have lavet venstrehåndsarbejde for at havne under 5-6, medmindre:

1) Man bevidst har valgt at fylde hele kabinettet/hulrummet ud med dæmpemateriale (absorptionstabet stiger, Qa falder).
2) Man bruger en enhed med phase plug (lækagetabet stiger, Ql falder).
3) Man bruger en for lille port (-diameter) eller en port med ru indvendig overflade - fx en slotted port (porttabet stiger, Qp falder).


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Nov 2011 at 09:03
Brian,

Synderen, som giver det markant anderledes forløb af gruppeløbetiden (men ikke frekvensgangen eller step-responset), er den modstand, der repræsenterer Qp. Den sidder i dit ækvivalentdiagram parallel med en den kondensator, der repræsenterer porten (eller rettere luftmassen i porten). Modstanden bevirker, at der ikke længere er en afbrydelse ved DC. Det giver negativ gruppeløbetid ved helt lave frekvenser (prøv at vise kurven ned til fx 1 Hz).

Konklusionen må være, at det ikke er (helt) korrekt er repræsentere porttabet ved en parallelmodstand - men derimod ved en seriemodstand, hvorved porttabet og lækagetabet repræsenteres som ét. Absorptionstabet kan du fortsat holde adskilt ved at have en modstand parallelt med den spole, der repræsenterer eftergivenheden af luften i kabinettet.

I denne simplere (og nok mere korrekte) udgave af den udvidede lineære tabsmodel, kan Qlp (hvor 1/Qlp = 1/Ql + 1/Qp) sættes til 7.5 - 8, idet Qa for basrefleks-systemet er ret høj - så ender du ca. på Qb = 7 (hvor 1/Qb = 1/Qlp + 1/Qa).
 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Nov 2011 at 14:42
...og for så lige at gøre den færdig; da Qa typisk er mindst 10 gange højere end Ql (eller Qlp), hvorfor så bruge krudt på at komplicere ækvivalentet med endnu en modstand, som kun gør beregningerne mere kringlede (det er selvfølgelig ligegyldigt, hvis man bruger et matematikprogram)!? Det er og bliver det tab, der er repræsenteret ved en seriemodstand, der helt klart dominerer. Derfor kan man lige så godt indlemme absorptionstabet heri. Vi er nu tilbage ved den simple tabsmodel - men at der skal tab med vores samlede model er der ingen tvivl om.

-------------


Posted By: bknielsen
Date Posted: 17 Nov 2011 at 22:06
Ulrik:
Du har ret, jeg plottede den udvidede model til 1 Hz også, og gruppeløbetidskurven bliver (noget/meget) negativ i den udvidede model ved helt lave frekvenser - det var jeg ikke opmærksom på, men vi kan hurtigt blive enige om, at det ikke giver fysisk mening Ouch.

Jeg kan regne ud, at jeg har udledt modellen via det omvendte ækvivalent netværk (dual på engelsk - er ikke sikker på den danske betegnelse) i forhold til dig, og her har du igen ret. Dvs. sætter jeg min port-tabs-modstand til nul, liger kurven stort set oven i Thiele/Small modellens. Så hvorfor bekymre sig om at specificere det ringe absorptionstab for sig.

Endnu et godt eksempel på, at man kan overparametrisere sine modeller, 1-0 til dig Smile.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com