Print Page | Close Window

15W/8831G00 + XT25SG-60-04

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=702
Printed Date: 27 Apr 2024 at 11:04
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
Posted By: Enthusiast
Subject: 15W/8831G00 + XT25SG-60-04
Date Posted: 10 Nov 2011 at 10:04
Er ny på dette forum og har planlagt ovenstående 2-vejs konstruktion som mit første DIY projekt.
Dette projekt skal bruges lidt som "lære-projekt", hvor jeg håber at begå de typiske begynder fejl, med så små økonomiske smæk som muligt til følge.
 
Dette bliver et projekt, der kommer til at trække lidt ud, da jeg har begrænset med tid til det. Så forvent ikke daglige opdateringer herfra :)
 
Enhederne ligger fast og er allerede indkøbt.
 
Det jeg søger i min konstruktion, er en ren og uforvrænget lyd, hvor de små detaljer i mellemtone og diskant træder helt frem. Jeg vil have vokal og instrumenter helt frem i stuen. Dette vil så blive på bekostning af den helt dybe bas.
Jeg håber at kunne opnå dette især med SS 15W bas/mellemtone-enheden, som jeg har store forventninger til.
 
Jeg har tidligere lyttet på et sæt Amadeus Icon's (Fra Dansk Audioteknik), der benytter samme diskant og også en 15W (dog coated membran) bas/mellemtone.
Denne konstruktion fandt jeg en anelse flad, om man kan beskrive det sådan. Men det skal siges, at lytterummet langt fra var optimalt og min oplevelse kan derfor meget vel have været påvirket af rummet.
 
Mine første bekymringer ligger i design af kabinet. Her vil jeg benytte et basrefleks kabinet. Jeg har ud fra T/S data på enheden kunnet regne et kabinetstørrelse på 11.8 L og en port tuning på 47 Hz. Dette kan dog blive lidt svært, da porten næsten skal have samme længde som kabinettets dybde.
 
En anden bygger herinde fra har foreslået mig knap 9 liter basrefleks (af hensyn til mellemtone). Denne størrelse har jeg nu set nævnt andre steder også (alt fra 8 til 11 L).
 
Har nogle af jer erfaringer med kabinetter til netop denne udgave af 15W? Hvad virker - og hvad virker ikke?
Generelle kommentarer på enhederne er også velkomne.



Replies:
Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 10 Nov 2011 at 10:23
Du skal måske lige skrive enhedernes fulde type for bedre vejledning, alternativt kunne du jo prøve at lave det den ønskede størrelse og så senere prøve at sætte skårede pyramider på bagpladen

Det prøver jeg på mine kontorhøjttalere af samme bas


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Nov 2011 at 10:27
Ja, enhedernes fulde type betegnelse kan kun ses i tråd-navnet.
 
For god ordens skyld kommer de også her:
 
Scanspeak 15W/8831G00 bas/mellemtone ( http://www.scan-speak.dk/datasheet/archive/15w-8831g00.pdf - http://www.scan-speak.dk/datasheet/archive/15w-8831g00.pdf )
og
Vifa XT25sG-60-04 diskant ( http://www.tymphany.com/files/XT25TG30-04%20Rev1_0.pdf - http://www.tymphany.com/files/XT25TG30-04%20Rev1_0.pdf ) - ikke helt den samme men så godt som samme specs


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Nov 2011 at 10:46
Originally posted by ronnie rasmussen

Du skal måske lige skrive enhedernes fulde type for bedre vejledning, alternativt kunne du jo prøve at lave det den ønskede størrelse og så senere prøve at sætte skårede pyramider på bagpladen

Det prøver jeg på mine kontorhøjttalere af samme bas
 
Hej Ronnie,
 
Ideen med at lave kabinettet lidt for stort er helt sikkert en mulig løsning. Man kan altid fylde lidt volumen ud bagefter.
Om kabinettet ydre mål fylder 13 eller 15 liter gør ingen forskel for mig. Det ville måske endda hjælpe med at kunne passe en fornuftig størrelse port ind i kabinettet. Jeg regner i øjeblikket med portlængder mellem 16 og 20 cm - alt efter port-diameter.
Det kan blive svært at placere i et 20 cm dybt kabinet - med dæmpemateriale.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 10 Nov 2011 at 15:49
alternativt kunne du jo lave en slotport i stedet

den skal reelt set bare have den samme volumen som dit rør


Posted By: Mik112
Date Posted: 10 Nov 2011 at 17:26
Du kan lime porten lodret indvendig i kabinettet med en 90 graders bøjning ud af kabinettet. Hermed kan opnås længere porte end med vandret placering, og således også mulighed for at tune lavere.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Nov 2011 at 19:23
Originally posted by Mik112

Du kan lime porten lodret indvendig i kabinettet med en 90 graders bøjning ud af kabinettet. Hermed kan opnås længere porte end med vandret placering, og således også mulighed for at tune lavere.
 
Fungerer det lige så godt som en lige port?
Giver knækket ikke støj - eller tab?


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Nov 2011 at 19:26
Originally posted by ronnie rasmussen

alternativt kunne du jo lave en slotport i stedet

den skal reelt set bare have den samme volumen som dit rør
 
Vil sådan en skulle dæmpes for ikke at give støj pga. de mange kanter?
 


Posted By: Mik112
Date Posted: 10 Nov 2011 at 19:36
Trykket skal jo ud af kassen, og jeg kan ikke se, at en lodret placering skulle ændre portens funktion eller tilsætte støj, - forudsat portens diameter er korrekt dimensioneret. Men det er der helt sikkert andre herinde der ved meget mere om Wink


Posted By: Mik112
Date Posted: 10 Nov 2011 at 19:38
Der er ikke mange kanter. Det er blot et "L" med et 90 graders knæk. Toppen af "L'et" kan du skære i 45 grader.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Nov 2011 at 19:44
Originally posted by Mik112

Der er ikke mange kanter. Det er blot et "L" med et 90 graders knæk.
 
Snakker vi slotport eller lodret rund port her ?
 
Min kommentar var til slotporten, som jeg har forstået som et internt ført "guide" til portåbningen.
Hvis denne laves i eksempelvis træ, ville en firkantet konstruktion være nærliggende.
Her danner man en masse parallelle sider i porten. Kan det skabe problemer?
 
Jeg ser slotporten lidt som en transmissions linie - Forskellen er så at slotporten holder et konstant tværsnitsareal fra indre til ydre munding, hvor transmissionslinien ændrer tværsnitsarealet undervejs.
 
Eller har jeg misforstået konceptet med slotporten?


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 10 Nov 2011 at 20:10
en slotport har helt samme funktion som et refleksrør


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Nov 2011 at 18:09
Lige et par billeder af enhederne plus WBT terminaler
Scanspeak 15W/8831G00 bas/mellemtone sammen med WBT 0765 højttalerterminaler
 
Her Scanspeak 15W/8831G00 bas/mellemtone og Vifa XT25TG30-04 diskantenhed - denne blev dog senere skiftet til den skærmede model XT25SG60-04


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Nov 2011 at 14:49
Tak til alle for jeres ideer og kommentarer.
 
Jeg har taget den beslutning at bygge det store kabinet, som Ronnie har foreslået.
Det giver mig muligheden for at lege med volumenet bagefter.
 
Problemet med portlængde løser jeg ved at forlænge dybden af kabinettet med små 6 cm.
Jeg lukker selve reflekskammeret af bagtil, så mit effektive volumen ender omkring 11.8L - og får så et separat bagkammer, hvor jeg kan placere mit delefilter.
Det vil give mig en kabinetdybde omkring 35 cm, hvoraf kun de ca. 23 af dem danner det indre mål på reflekskammeret.
På den måde vinder jeg 9 cm fra den ydre bagplades yderside til indersiden af reflekskammeret. Dermed er de første 9 cm af porten "gratis".
Så må jeg bare håbe, at jeg ikke ender med at tune porten ved så høj en frekvens, at portlængden kommer ned i nærheden af 10 cm :)
Men så kan jeg jo altid øge portdiameteren.
 
Ydre mål på kabinettet kommer til at ende i noget der ligner 33 x 23 x 35 cm (HxBxD).
 
Kabinettet bliver bygget i 16mm plade med en intern vandret afstiver.
Yderligere bliver reflekskammeret dæmpet med 4mm asfaltplade og 14 mm filt.
Reflekskammerets bagplade får nok også lidt skum eller vat efter behov.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 13 Nov 2011 at 14:55
det lyder som en fornuftig løsning på dit port problem

det andet jeg snakkede om var denne løsning


det har jeg planer om at prøve i mit næste projekt


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 06 Jan 2012 at 11:04
Efter næsten to måneders stilstand, går jeg nu igang med projektet igen.
 
Nogle ting har ændret sig lidt undervejs; bl.a. kommer jeg til at benytte XT25SG60-04 med dobbelt magnet i stedet for "standard" XT25 med enkeltmagnet, som jeg ellers havde planlagt.
 
Kabinetterne skal re-designes, da jeg har opgivet at skære selv i noget pre-fineret plade, jeg havde liggende. Lidt prøveskær viste, at min rundsavsklinge ikke er fin nok til den type arbejde.
At købe en ny klinge ville blive dyrere end at købe færdigskåret MDF-plade hos Bauhaus.
Så det gør jeg i stedet.
 
Kabinettet bliver højst sandsynlig i 22mm MDF med en vandret intern afstiver.
 
Jeg leger lidt med tanken om en akustisk ventil i stedet for en bas-port.
 
Er der nogle her, der har prøvet 15W/8831-G00 med denne type kammer ? Alternativt andre versioner af 15W ?
 
Reflekskamre ligger typisk omkring 8-13 liter for denne enhed, men skal man op eller ned i volumen, hvis man sætter en akustisk ventil i stedet for en port?


Posted By: Guests
Date Posted: 06 Jan 2012 at 11:38
Du må for alt i verden ikke putte en 15W i et kammer med akustisk ventil. Den enhed er som skabt til bassrefleks og alle de gange jeg har hørt den i et velafstemt bassrefleks kabinet har jeg været lige imponeret hver gang.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 06 Jan 2012 at 11:49
Det var såmænd også blot for at prøve det af. Jeg har nemlig hørt et par Amadeus Icon's, hvor jeg synes der manglede lidt.
Bassen må gerne være dybere - og lyden generelt mere fri af kabinetterne.
Der blev dengang spillet med en Holfi Integra 8 (2x70W 8Ohm), som jeg også kommer til at drive mine egne med.
 
Hvorledes jeg så kommer skridtet videre fra Icon konstruktionen, er jeg lidt i tvivl om.
 
Icon'erne benytter en anden version af 15W med coatet membran, hvilket min enhed ikke har. Så vidt jeg er orienteret, kører Icon'erne også med "standard" XT25 diskanten.
 
Jeg kan selv regne mig frem til et volumen på 11.8 L afstemt til 47Hz.
Med en port diameter på 50mm giver det en portlængde på 18-19 cm, som kan blive svær at placere inde i det relativt lille kabinet.
Med 15W versionen på benyttet i Icon, regner jeg noget der ligener 7-8 liter afstemt til 57Hz.
Mange herinde fra sværger til en kabinetstørrelse på 9 liter.
 
Edit: Troels Gravesens Ellam-XT opererer ved 10.5 liter afstemt til ca. 50Hz - men denne højttaler er også med den coatede version af 15W og med lille magnetsystem.
 
Kender du til en god afstemning med bas-refleks, der kan tage kampen op mod DAT's Amadeus Icon?
 


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 06 Jan 2012 at 15:30
jeg har hørt enheder magen til dine, med refleks, de skal have ca 8L inkl dæmpning og port, så lover jeg dig for de IKKE skuffer

de duer ikke med akustisk ventil


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 06 Jan 2012 at 19:04
8 liter synes jeg lyder meget småt. Det lyder mere som noget man ville bruge som mellemtonekammer.
Jeg er bange for, at bassen ikke kommer til sin ret i et så småt kammer, selv hvis man port-tuner dybt.
 
Jeg tror aldrig jeg er stødt på nogle mere eller mindre kommercielle konstruktioner, der benytter så små kamre. Amadeus Icon og TG Ellam-XT ligger vist begge omkring 10 liter.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Jan 2012 at 21:22
Så er der skåret plader ud til et kabinet på 11.8 liter (effektivt volumen inden montage af dæmpemateriale). Det kan jo altid nedjusteres.
 
Det bliver bygget i 22mm MDF med en enkelt 19mm vandret afstiver. Frontbaflen bliver sammensat af en 22mm og en 19mm MDF - og bliver altså i alt 41mm tyk - den yderste 19mm plade bliver skåret 45 grader på alle kanter.
 
Dæmpning bliver 15mm skum fra Harald Nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4394&n=10 - http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4394&n=10
 
samt lidt polyestervat efter behov.
 
Porten monteres bagudvendt og bliver skåret af et ø50mm plast afløbsrør, som jeg nok maler sort. Portlængden bliver nok noget i nærheden af 20 cm, hvilket giver ca 8 cm luft mellem indre portåbning og frontbaflens inderside. Hvis den monteres oppe i højde med diskanten, burde det være tilstrækkeligt.
 
Nu mangler jeg bare tiden til at udføre alt samlearbejdet Smile
 
 
 
 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Feb 2012 at 09:07
Har været lidt i gang et par aftener i løbet af de sidste 3 ugers tid.
Har fået skåret ud til enheder mm. i kabinettets "inder" struktur.
Grundstrukturen er nu limet sammen med en standard 490 trælim fra Dana Lim.
Nu skal samlingerne lige slibes til og så bliver sidepladerne monteret med skruer og lim. Den ene side får dog i første omgang kun en tætningsliste og skruer, så jeg kan åbne kabinettet under afstemningsprocessen.
Lidt stemningsbilleder
 
Optegning før udskæring til enheder (dette er den inderste plade af to-lags frontbaflen, så den bliver ikke fræset)
 
Så limes der. WBT terminalerne er monteret og der er boret ud til refleksporten.
 
2 stk færdiglimede inderstrukturer. Der skal bare skrues/limes et par sideplader på.
 
Næste opgave bliver at slibe samlinger helt i niveau samt at montere sidepladerne. Dernæst skal der monteres et lag 14mm filt/skum for at dæmpe kabinettet, føres ledninger fra terminalerne op til enhederne samt forskære og montere portrør (portlængden justeres til samtidig med at enhedernes baffel-respons måles op).
 
Når alt dette er klar, skal den yderste baffelplade limes på kasserne og der skal fræses/skæres ud til enheder.
 
 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Feb 2012 at 09:39
Så er der sket lidt igen.
Har fået Monteret den ene sideplade samt skåret og monteret frontbafler på begge kabinetter.
Forleden aften fik jeg fræset/skåret ud til enheder. Hold da op hvor det sviner det skidt!
Da det var første gang, jeg benyttede min cirkel-skabelon (købt over ebay.de), blev det første kabinet ikke fræset dybt nok. Det opdagede jeg desværre først, da jeg havde skåret midten ud. Så jeg må på et senere tidspunkt forsøge at slibe en milimeters penge af med sandpapir.
Det er ikke rigtig muligt at gen-montere centerstykket for at fræse igen, da frontbaflen allerede er monteret på kabinettet.
Men man lærer heldigvis af sine fejl, så andet kabinet blev perfekt Smile
Da jeg ikke rigtig er klar over, om mine 15W enheder er tilspillet eller ej, var jeg i går ude i Brinck Elektronik og købe mig et Vellemann tonegenerator-samlesæt https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10851 - https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10851
Sad og loddede det sammen i går aftes. Det var lidt mere omfattende, end jeg lige havde forestillet mig. Printet skulle samles helt fra bunden. Men det kom op at køre (selvom der dog er lidt støj på signalet - ved ikke om det er mit arbejde eller konstruktionen).
Så nu får 15W'erne lidt tid med en 50Hz sinus-bølge over anlægget.
 
Lidt billeder af kabinetterne
 
Frontbaflerne limes på kabinetterne. De er skåret 45grader hele vejen rundt. Det skulle eftersigende være godt for diskantens baffel-respons især. Samtidig får det kassen til at virke mindre.
 
Lånt overfræser med cirkel-skabelon monteret samt en tycho-brahe lineal måleløsning. Der findes ikke det problem, der ikke kan løses med gaffa-tapeSmile
 
To stks næsten færdige kabinetter. Diskanten er monteret så tæt på 15W-eren som muligt (uden at skulle fræse i XT25-erens frontplade) for at tillade lavest mulige delefrekvens. Diskanten er samtidig placeret assymetrisk i frontbaflen for "optimal" baffelrespons.
 
Nu står den på slibning, spartling samt montering af sidste sideplade. Så skal al indmaden gøres klar. Da jeg har skåret lidt mere træ ud af min interne afstiver end først planlagt, er kabinet-voluminet nu lidt for stort. Dette problem løses ved at montere 4mm. asfaltplader på alle indervægge (minus fronten).
Det lægger samtidig lidt ekstra vægt på kabinetterne, hvilket måske på sigt skader ryggen, men bestemt ikke lyden.
 
 


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 11 Feb 2012 at 16:56
det ser da fint ud indtil videre

er det test kabinetter eller???


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 11 Feb 2012 at 16:59
Originally posted by Enthusiast

 
Da jeg ikke rigtig er klar over, om mine 15W enheder er tilspillet eller ej

er det ikke dem du har købt af mig?


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Feb 2012 at 17:26
Originally posted by ronnie rasmussen

er det test kabinetter eller???
 
Det kan man kalde dem, da jeg regner med at skulle åbne og lukke dem mange gange. Men de bliver bygget, så de kan holde til det.
 
Den ene sideplade monterer jeg med en tætningsliste (skum) og skruer med rawplugs.
 
Det skulle meget gerne ende med at være de kabinetter, jeg beholder. Jeg påregner ikke at bygge flere kabinetter til de enheder. Men der skal testes en del forskellige kombinationer af voluminer, portafstemninger mm., før jeg lukker dem endeligt til og spartler skruehullerne ud.
 
Ja, det er de enheder, jeg har købt af dig. De har stået og spillet en 50Hz sinus-tone en god time her til eftermiddag, så hvis de ikke allerede var kørt til, så er de det nok nu.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 11 Feb 2012 at 17:27
hehe de er SÅ RIGELIGT spillet til. så bare i med dem og få det målt ud

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Feb 2012 at 17:51
Originally posted by ronnie rasmussen

så bare i med dem og få det målt ud 
 
Mangler også kun at montere lidt dæmpemateriale og en port i kabinetterne, så skal de ud og måles. Når først jeg har et filter på, så står den på afstemning af kabinet hjemme i stuen.


Posted By: JAV
Date Posted: 11 Feb 2012 at 20:50
Det ser fornuftigt ud Thumbs Up

-------------


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Feb 2012 at 22:20
Originally posted by JAV

Det ser fornuftigt ud Thumbs Up
 
Takker!
Jeg er bare glad for at snedkerarbejdet snart er overstået, så jeg kan komme i gang med at lytte på konstruktionen.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Feb 2012 at 20:25
Et par billeder mere med blygummi- og skum-plader monteret
 
4mm blygummi-plader ( http://www.harald-nyborg.dk/p1389/lyddaempningspap-as-4 - http://www.harald-nyborg.dk/p1389/lyddaempningspap-as-4 ) monteret på alle sideflader minus front og intern afstiver. De har næppe den store anti-vibrattions effekt på det i forvejen robuste kabinet, men de lægger lidt vægt og fylde i kabinettet.
 
Dernæst 15mm skum-dæmpning ( http://www.harald-nyborg.dk/p4394/lyddaemper-pap-til-bil - http://www.harald-nyborg.dk/p4394/lyddaemper-pap-til-bil ).
Alle de synlige skruehuller (minus 1) har fået en raw-plug i, så jeg kan skrue sidepladen af og på flere gange uden at hullerne bliver møre.
 
Nu skal jeg have monteret et refleksrør (50mm gråt afløbsrør - Ø46.6mm), mens jeg venter på nogle monterings-skumlister og lidt andet løst fra Rabu.
Det effektive volumen (minus port) kommer til at ligge omkring 11.2-11.5 Liter. Med dæmpematerialet monteret (skum plus lidt løst polyestervat) skulle det akustiske volumen gerne stige op omkring 11.5Liter (ud fra betragtningen af, at dæmpningsmaterialet øger det akustiske volumen til trods for, at det fortrænger lidt af det effektive volumen).
 
Kabinettet bliver i første omgang afstemt til ca 45Hz. Her har jeg regnet en portlængde i omegnen af 18cm.
T/S data for 15W-eren foreslog som tidligere nævnt 11.8Liter afstemt til 47Hz.
 
 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Feb 2012 at 21:57
Fik monteret de sidste ting i kabintterne forleden. Enheder, kabler, port mm. Havde nær taget livet af mine diskant-enheder, da jeg havde for høj varme på min loddestation (jeg havde lige loddet på WBT terminalerne forinden). Men jeg fik heldigvis skruet ned for varmen, inden det gik galt.
Alt er klar nu - og højttalerne står bare og venter på at blive målt igennem. Pt. har jeg sat en port i, med en længde der nok svarer til en afstemning på 42-43 Hz (20cm port Ø46.4mm i et +11L kabinet).
Må lige prøve at lave en måling på porten, i forbindelse med målingerne på enhederne. Det kan give mig en ide omkring det faktiske akustiske volumen i kabinettet.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 17 Feb 2012 at 16:14
jeg har prøvet det samme, så for eftertiden bruger jeg stik på diskanten

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Mik112
Date Posted: 17 Feb 2012 at 17:55
Jeg glæder mig til at se målinger når den tid kommer. Har selv 12L Sony SS-M3 kabinetter m. 18W4531G00 og XT25SG60-04 med et af Busk designet filter, og de kasser får da ros af og til, og de spille bas med fodtramp, så glæd dig Nuke


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 17 Feb 2012 at 23:06
Originally posted by Mik112

Jeg glæder mig til at se målinger når den tid kommer. Har selv 12L Sony SS-M3 kabinetter m. 18W4531G00 og XT25SG60-04 med et af Busk designet filter, og de kasser får da ros af og til, og de spille bas med fodtramp, så glæd dig Nuke
 
12 liter lyder umiddelbart ikke af meget til en 18W - men imponerende hvis man kan presse den ned i det volumen.
Her arbejder jeg med 15W.
 
Målingerne kommer muligvis til at trække lidt ud. Vi snakker nok først om et par uger. Men de skal nok blive lagt op.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 18 Feb 2012 at 09:50
Originally posted by Mik112

Jeg glæder mig til at se målinger når den tid kommer.
 
Jeg glæder mig i øvrigt også enormt meget til at se, hvorledes enhederne kommer til at måle i mine bafler. Synes selv, at jeg har gjort en del for at optimere på diskantens respons (position samt facet-skæringer).


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 18 Feb 2012 at 09:56
Originally posted by ronnie rasmussen

jeg har prøvet det samme, så for eftertiden bruger jeg stik på diskanten
 
Smile Det var også noget, jeg ville overveje, hvis jeg en dag skulle til at rode med lidt dyrere diskant-enheder.
Der er næppe hørbar forskel på at lægge et lille stykke metal (kabelsko) mellem kablet og lodde-fladen på enheden i forhold til at lodde kablet direkte på.
Godt tip.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Apr 2012 at 19:21
Så er projektet genoptaget efter knap to måneders stilstand - igen igen.
Fik proppet lidt vat i kabinetterne. Højttalerne står nu 100% klar til opmåling.



Kabinetterne har nu fået 4mm asfaltplade, 14 mm skumdæmpning samt 20-25mm vat på kritiske flader.
Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt vattet kommer til at genere porten, når det ligger lige op ad den indre portåbning?


Her fronterne af de to højttalere.


Og bagsiden med WBT 0765 terminaler til bi-wiring
Sidepladen er monteret med skruer (raw plugs) og kan skrues af, så volumen og port kan afstemmes under måle- og lytte-processen.

Håber på at kunne måle højttalerne op i løbet af de kommende uger.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 09 Apr 2012 at 20:59
det ser sgu godt ud.

men pil bare den gummikappe af basserne, den gør ikke rigtig det store, andet end æstetiske årsager.


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Apr 2012 at 21:28
Originally posted by ronnie rasmussen

det ser sgu godt ud.

men pil bare den gummikappe af basserne, den gør ikke rigtig det store, andet end æstetiske årsager.


Takker Smile
Har skruet kabinetterne til, så gummikapperne må vente. Men jeg vil indrømme, at jeg har overvejet at hive dem af Big smile


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Apr 2012 at 16:44
Spændende! Det er alletiders basenhed; lad dig ikke snyde af dens størrelse. Den sparker r**!


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Apr 2012 at 19:20
Originally posted by felsby

Det er alletiders basenhed; lad dig ikke snyde af dens størrelse. Den sparker r**!


Det håber jeg, den gør.
I første omgang er planen at få lavet et fornuftigt passivt, analog filter til dem (det bliver nok eksternt placeret). Når jeg synes det er godt nok, skal jeg i gang med mine DCN23 digitale filtre fra Ground Sound.
Mangler bare lige at få fat i 4 gode effektkanaler.

Så skal jeg for alvor i gang med at sammenligne.
Hvad mon lyder bedst? Passiv, analog deling og bi-amping - eller digital aktiv deling?
Det er målet med denne konstruktion at finde fordele og ulemper ved de to løsninger. Jeg håber at nå frem til, at der er klare fordele ved den aktive deling. Det er i hvert fald den løsning, jeg påregner at benytte i fremtidige projekter.


Posted By: Guests
Date Posted: 10 Apr 2012 at 19:34
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by felsby

Det er alletiders basenhed; lad dig ikke snyde af dens størrelse. Den sparker r**!


Det håber jeg, den gør.
I første omgang er planen at få lavet et fornuftigt passivt, analog filter til dem (det bliver nok eksternt placeret). Når jeg synes det er godt nok, skal jeg i gang med mine DCN23 digitale filtre fra Ground Sound.
Mangler bare lige at få fat i 4 gode effektkanaler.

Så skal jeg for alvor i gang med at sammenligne.
Hvad mon lyder bedst? Passiv, analog deling og bi-amping - eller digital aktiv deling?
Det er målet med denne konstruktion at finde fordele og ulemper ved de to løsninger. Jeg håber at nå frem til, at der er klare fordele ved den aktive deling. Det er i hvert fald den løsning, jeg påregner at benytte i fremtidige projekter.

Den store forskel ligger i hvor dygtig manden der foretager filteropbygningen og trimningen er.

Om det er passivt, aktivt, digitalt biamped eller andet er af forsvindende lille betydning sammenlignet med overstående.

Jeg begriber ikke at selvbyggere kaster sig ud i enormt dyre løsninger (jeg forstår godt de knap så dyre) bare for at gøre det digitalt. Det ekstra besvær med at køre alle signaler igennem en DSP, det ekstra udstyr man skal have stående, at man reelt aldrig har en færdig højttaler osv. Når de ikke engang formår at udnytte mere end 20% af højttalernes potentiale i alm passive filtre.
 
Når det er sagt, mener jeg at de passive filtre er de mest intuitive filtre at trimme og man kan sagtens lyttetrimme et filter uden at forstå teorien bag højttaler/rum integration, forskellige udstrålingskarakteristikkers betydning på klangbalancen, overføringsfunktionens betydning på enhedernes forvrægniningsspektrum osvosv. Det er nok også den årsag der gør, at samtlige af de bedste højttalere jeg har hørt uanset prisklasse alle er passive.

Kigger man på teorien ER digitale aktive FIR filtre bare bedst, sådan er det bare. Kobler man psykoakustik på, begynder forskellen at blive tvivlsom. 

En analogi kunne være LP vs CD. LP er jo noget skrammel rent teoretisk, specielt hvis man kigger på hvordan sådan en fungrer rent mekanisk. Men det er jo svært at komme uden om, at det kan lyde fantastisk alligevel. Men det er jo i bund og grund fordi det er nødvendigt at koble teori omkring vores ører og rummet på, før man kan fortolke målingerne på en måde som giver mening for hvordan vi opfatter lyden og her er mange af de fejl der kommer fra LP'en faktisk både gavnlige for det rumakustiske og psykoakustiske.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Apr 2012 at 20:14
Originally posted by kappen

 
Den store forskel ligger i hvor dygtig manden der foretager filteropbygningen og trimningen er.

Om det er passivt, aktivt, digitalt biamped eller andet er af forsvindende lille betydning sammenlignet med overstående.


Derfor snakker jeg også om en reel sammenligning af de simple filter-løsninger her. I første omgang har jeg på ingen måde tænkt mig at foretage rum-korrektion på de digitale filtre. Det har jeg heller ingen mulighed for, da jeg ikke har måleudstyr hjemme.
Jeg kommer til at benytte de samme målinger (målt på de rene enheder) til at sætte de analoge og de digitale filtre op. Jeg får kyndig vejledning til de passive filtre og jeg har ikke tænkt mig at rette på noget i enhedernes frekvensgang på den digitale løsning - blot påføre high- og low-pass filtre af varierende stejlhed - og lege lidt med delefrekvensens placering. Det er i mine øjne en af de store fordele ved den digitale løsning - det koster ikke ekstra at lave en helt ny højttaler, når først filtrene er købt Smile
Bi-amped kommer sig såmænd også blot af, at den aktive løsning ikke skulle have effekt-fordel i forhold til den passive.


Originally posted by kappen


Jeg begriber ikke at selvbyggere kaster sig ud i enormt dyre løsninger (jeg forstår godt de knap så dyre) bare for at gøre det digitalt. Det ekstra besvær med at køre alle signaler igennem en DSP, det ekstra udstyr man skal have stående, at man reelt aldrig har en færdig højttaler osv. Når de ikke engang formår at udnytte mere end 20% af højttalernes potentiale i alm passive filtre.


Det behøver nu heller ikke at være så dyrt. Du kan jo prøve at regne lidt på, hvad dine egne konstruktioner har kostet dig i passive filter-komponenter indtil nu? De omkostninger kunne sikkert snildt have dækket en gang digitale filtre samt muligvis også et par ekstra (DIY) effekt-forstærker kanaler.





Posted By: Larsen
Date Posted: 10 Apr 2012 at 20:47
Hej kasper !
 
Hvis man antager at begrebet psykoakustik kan forklares med de "almindelige" teorier fra den psykologiske/pædagogiske værktøjskasse, er der nu mange ting der kan forklares.
 
Eks. hvorfor kan det være så svært at vænne sig til højtalere, der har et mere rigtigt diskantniveau.
 
Med en teoretiker som Daniel stern kunne man forklare dette med hans teori om RIG´s (registrering af interaktion der er generaliserbar)
Las os antage, at vores person der har vanskeligt ved af vænne sig til højtaleren med det mere moderate diskantniveau, har haft overvejende positive oplevelser med højtalere med for højt diskantniveau.
Han forbinder nu det for høje diskantnivau med noget rart og positivt. Højtaleren med det mere moderate diskantniveau opleves som fremmedartet og forbindes ikke med den rare og positive oplevelse som med førnævnte højtaler.
Kan det læres at opnå samme og måske bedre oplevelser med højtaleren med det moderate diskantniveau? Hertil er svaret med udgangspunkt i Daniel Sterns teori ...Ja hvis han beslutter sig for at lytte videre til den mere "rigtige" højtaler og opnår tilstrækkeligt positive oplevelser med denne.
 
Denne forklaring kan bruges i andre forhold
 
Rør eller transistorer
Analog gramofon eller CD/digitale medier.
Umodkoblet eller modkoblet.
 
Osv osv
 
Jeg ved godt det ikke er helt så enkelt som ovenfor beskrevet og det er kun en lille del af forklaringen, en gennemgang af psykoakustikkens forhold er for stor en mundfuld her.
 
Jeg har mange tanker om psykoakustik som på andre måder kan forklares eller delvis forklares med udgangspunkt i den psykologiske/pædagogiske værktøjskasse, med henblik på at forbinde sammenhængen mellem det målte og den subjektive opfattelse af "rigtig lyd"
 
Det kunne være spændende at mødes en dag og drøfte dette emneSmile
 
 
 
 
jeg ved
 
 
 
  
 


-------------
Altid på vej...


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 10 Apr 2012 at 20:57
Jeg syntes nu heller ikke det er så dyrt, eller for den sags skyld besværligt.
Når jeg sætte regnestykket op, så er det faktisk billigere end hvad større passive konstruktioner koster.
Har lige været hos Dynaudio og høres deres lille ny aktive højttaler, med indbygget pre, trådløs og fjernbetjening, til 11Kkr. Og den gjorde det faktisk rigtig godt. Og man får jo et komplet system.
Jeg giver Kappen ret i at filteret betyder afsindigt meget. Hvilket igen taler for DSP'en, som jo nemt justeres via USB og et program, som venligst giver dig et overblik over situationen. f.eks hjælper  DSP'en også os selvbyggere, så vi har en chance for at benytte standard-enheder, som normalt skal filteres ihjel, for at undgå deres unoder.



Posted By: Larsen
Date Posted: 10 Apr 2012 at 21:28
Hej Thor
 
Passive "almindelige" filtre og digitale filtre kræver indsigt og viden om de forhold som Kasper blandt andet omtaler og det er der mange DIY højtalerfolk der ikke i tilstrækkeligt omfang har.
 
Jeg kan da også komme i tanke om nogle velrenomerede højtalerkonstruktører, særligt af Amerikansk oprindelse F.eks. er der en der har glemt alt om kantrefleksion og som udvikler højtalere der er så kantede at de ikke har en jordisk chance for at være homgene og tranperente at lytte til.
 
Det kan måske forklare, at en del af de højtalere jeg i de senere år har hjulpet forskellige venner og bekendte med at færdiggøre, har båret præg af at den glade højtalerkonstruktør/selvbygger ikke har været i stand til at udnttte enhederenes potentiale.
 
Et andet forhold der er interessant omkring digitale filtre er at den glade konstruktør ofte forsøger at rette på forhold omkring enhedens tilbøjeligheder der med passive filtre ville forblive ukorrigeret, men med digital teknologi forsøges rettet op.
 
Jeg har selv stødt på dette fænomen i forbindelse med, konstruktørers forsøg på at korrigere lokale udfasninger/fleksninger på en enheds frekvensgang, hvor det bestemt ikke var faldet heldigt ud.
 
Med hensyn til rumkorrektion vil jeg bare sige design/brug og anvend rummet ....eller med andre ord design med de parametre der er til rådighed.
 
Formålet med indlægget var ikke, at sige digitale delefiltre er dårlige, de skal anvendes med den nødvendige viden og erfaring ....eventuelt opnået ved at lege med passive filtre, med henblik på at få den nødvendige intuitive fornemmelse for de foskellige forhold der skal tages i betragtning i forbindelse med det samlede design. 


-------------
Altid på vej...


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 10 Apr 2012 at 22:12
Originally posted by Digital_thor

Jeg syntes nu heller ikke det er så dyrt, eller for den sags skyld besværligt.
Når jeg sætte regnestykket op, så er det faktisk billigere end hvad større passive konstruktioner koster.
Har lige været hos Dynaudio og høres deres lille ny aktive højttaler, med indbygget pre, trådløs og fjernbetjening, til 11Kkr. Og den gjorde det faktisk rigtig godt. Og man får jo et komplet system.
Jeg giver Kappen ret i at filteret betyder afsindigt meget. Hvilket igen taler for DSP'en, som jo nemt justeres via USB og et program, som venligst giver dig et overblik over situationen. f.eks hjælper  DSP'en også os selvbyggere, så vi har en chance for at benytte standard-enheder, som normalt skal filteres ihjel, for at undgå deres unoder.

ja den lyder fint, men den har stadig en helt identificerbar lyd, nemlig lyden af klasse D effekt trin, ikke noget jeg synes lyder super musikalsk


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 10 Apr 2012 at 22:12
Originally posted by Larsen

Hej Thor
 
Passive "almindelige" filtre og digitale filtre kræver indsigt og viden om de forhold som Kasper blandt andet omtaler og det er der mange DIY højtalerfolk der ikke i tilstrækkeligt omfang har.
 
Jeg kan da også komme i tanke om nogle velrenomerede højtalerkonstruktører, særligt af Amerikansk oprindelse F.eks. er der en der har glemt alt om kantrefleksion og som udvikler højtalere der er så kantede at de ikke har en jordisk chance for at være homgene og tranperente at lytte til.
 
Det kan måske forklare, at en del af de højtalere jeg i de senere år har hjulpet forskellige venner og bekendte med at færdiggøre, har båret præg af at den glade højtalerkonstruktør/selvbygger ikke har været i stand til at udnttte enhederenes potentiale.
 
Et andet forhold der er interessant omkring digitale filtre er at den glade konstruktør ofte forsøger at rette på forhold omkring enhedens tilbøjeligheder der med passive filtre ville forblive ukorrigeret, men med digital teknologi forsøges rettet op.
 
Jeg har selv stødt på dette fænomen i forbindelse med, konstruktørers forsøg på at korrigere lokale udfasninger/fleksninger på en enheds frekvensgang, hvor det bestemt ikke var faldet heldigt ud.
 
Med hensyn til rumkorrektion vil jeg bare sige design/brug og anvend rummet ....eller med andre ord design med de parametre der er til rådighed.
 
Formålet med indlægget var ikke, at sige digitale delefiltre er dårlige, de skal anvendes med den nødvendige viden og erfaring ....eventuelt opnået ved at lege med passive filtre, med henblik på at få den nødvendige intuitive fornemmelse for de foskellige forhold der skal tages i betragtning i forbindelse med det samlede design. 


Enig - der er ingen tvivl om at tingene skal bruges rigtigt. Og har man ikke lært de grundlæggende principper i højttalerkonstruktion. Så hjælper det, som en prut i modvind, uanset om man har måleudstyr, DSP, digital dit eller dat. Smile

Jeg er bare selv kun kommet i gang, fordi de digitale filtre gav mig muligheden for at eksperimentere mig frem til glæden ved DIY. Jeg gik nemlig meget hurtigt død på det passive.
Mit første eksperiment gik på at lave en kommerciel højttaler fuldt aktiv. Det kom der masser af lærdom ud af. Den blev meget bedre. Men mine kritiske sanser, hørte hurtigt alle de ting som kunne gøres bedre - derfor røg det passive filter i igen, og de blev solgt som standard. Herefter begyndte jeg så at studere og øve mig på alt hvad jeg kunne få mine fingre i. Og her er DSP'er et genialt værktøj.



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 10 Apr 2012 at 22:25
Originally posted by ronnie rasmussen

Originally posted by Digital_thor


Har lige været hos Dynaudio og høres deres lille ny aktive højttaler, med indbygget pre, trådløs og fjernbetjening, til 11Kkr. Og den gjorde det faktisk rigtig godt. Og man får jo et komplet system.
ja den lyder fint, men den har stadig en helt identificerbar lyd, nemlig lyden af klasse D effekt trin, ikke noget jeg synes lyder super musikalsk


Sådan er det jo. de har jo bikset en lille kasse, sammen, som har tæt på det hele, på meget lidt plads. Og jeg kan bestemt også se(hører) manglerne. Og da jeg kort efter hørte deres større studiemonitore. så gad jeg ikke mere de små Wink Men alligevel imponerende hvad de har bakset ind i den lille kasse.
Jeg bruger selv AB-trin. Og de gør det perfekt. Heller ingen problemer med effektbrug, varme, kontrol  eller noget i den stil.




Posted By: Guests
Date Posted: 10 Apr 2012 at 23:25
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by kappen

 
Den store forskel ligger i hvor dygtig manden der foretager filteropbygningen og trimningen er.

Om det er passivt, aktivt, digitalt biamped eller andet er af forsvindende lille betydning sammenlignet med overstående.


Derfor snakker jeg også om en reel sammenligning af de simple filter-løsninger her. I første omgang har jeg på ingen måde tænkt mig at foretage rum-korrektion på de digitale filtre. Det har jeg heller ingen mulighed for, da jeg ikke har måleudstyr hjemme.
Jeg kommer til at benytte de samme målinger (målt på de rene enheder) til at sætte de analoge og de digitale filtre op. Jeg får kyndig vejledning til de passive filtre og jeg har ikke tænkt mig at rette på noget i enhedernes frekvensgang på den digitale løsning - blot påføre high- og low-pass filtre af varierende stejlhed - og lege lidt med delefrekvensens placering. Det er i mine øjne en af de store fordele ved den digitale løsning - det koster ikke ekstra at lave en helt ny højttaler, når først filtrene er købt Smile
Bi-amped kommer sig såmænd også blot af, at den aktive løsning ikke skulle have effekt-fordel i forhold til den passive.

Fornuftigt at droppe rumkorrektionen i første omgang, der findes ingen måde at korrigere et rum på digitalt, ved mindre man laver nogle meget avancerede opstillinger og jeg kender ikke til nogle af disse der er kommercielt tilgængelige. Så det man kan finde for tiden, kan i min verden højst ophæves til "rum kompensation" Men det er en længere snak. Nu er jeg også skadet af at have arbejdet med udviklingen af sådanne løsninger.

Hvis du vil lave en direkte sammenligning af de 2 systemer, skal du være sikker på at få overføringsfunktionerne til at matche 100% Det kræver jo nok at du opbygger systemet (samtlige komponenter INCL. enhedens impedans (som er en semi induktans)) i laplace domænet og laver en bilineær z-transformation, så du kan lave filtrene om til IIR filtre, som er det groundsound modulerne kører med (jeg ved ikke hvor fleksibelt deres system er, overfor "egne" filtre). Bare at vælge den samme delefrekvens på begge systemer og tro at man derved kun sammenligner digital/analog går desværre ikke.


Originally posted by kappen


Jeg begriber ikke at selvbyggere kaster sig ud i enormt dyre løsninger (jeg forstår godt de knap så dyre) bare for at gøre det digitalt. Det ekstra besvær med at køre alle signaler igennem en DSP, det ekstra udstyr man skal have stående, at man reelt aldrig har en færdig højttaler osv. Når de ikke engang formår at udnytte mere end 20% af højttalernes potentiale i alm passive filtre.


Det behøver nu heller ikke at være så dyrt. Du kan jo prøve at regne lidt på, hvad dine egne konstruktioner har kostet dig i passive filter-komponenter indtil nu? De omkostninger kunne sikkert snildt have dækket en gang digitale filtre samt muligvis også et par ekstra (DIY) effekt-forstærker kanaler.
Jeg har skam både digitale (FIR) og passive opsætninger. Min digitale opsætning har kostet mig knap 2000Kr for en intel ATOM og convolver softwaren (freeware) som jeg kører i console. Den klarer snildt 8 kanaler med 4000 taps mens den afspiller en film i fuld HD - ikke så ringe endda og så skal man jo lige huske at nævne at FIR filtre koster en del mere kraft at afvikle end IIR filtre, som man ser i mange andre hunde-dyre produkter. Så har jeg også 100% frihed til at generere mine egne filtre helt fra bunden, hvilket giver mig den fleksibilitet der kræves for at få de digitale filtre på højde med mine passive.

Men det behøver altså heller ikke at være dyrt at lave et passivt filter, man behøver ikke at bruge komponenter i den dyre ende, man kan sagtens lave noget der "spiller max" med de helt billige og hvis man så samtidig er god til at holde dem simple og sunde, så bliver man ikke ruineret.



Posted By: Guests
Date Posted: 10 Apr 2012 at 23:31
Originally posted by Larsen

Hej kasper !
 
Hvis man antager at begrebet psykoakustik kan forklares med de "almindelige" teorier fra den psykologiske/pædagogiske værktøjskasse, er der nu mange ting der kan forklares.
 
Eks. hvorfor kan det være så svært at vænne sig til højtalere, der har et mere rigtigt diskantniveau.
 
Med en teoretiker som Daniel stern kunne man forklare dette med hans teori om RIG´s (registrering af interaktion der er generaliserbar)
Las os antage, at vores person der har vanskeligt ved af vænne sig til højtaleren med det mere moderate diskantniveau, har haft overvejende positive oplevelser med højtalere med for højt diskantniveau.
Han forbinder nu det for høje diskantnivau med noget rart og positivt. Højtaleren med det mere moderate diskantniveau opleves som fremmedartet og forbindes ikke med den rare og positive oplevelse som med førnævnte højtaler.
Kan det læres at opnå samme og måske bedre oplevelser med højtaleren med det moderate diskantniveau? Hertil er svaret med udgangspunkt i Daniel Sterns teori ...Ja hvis han beslutter sig for at lytte videre til den mere "rigtige" højtaler og opnår tilstrækkeligt positive oplevelser med denne.
 
Denne forklaring kan bruges i andre forhold
 
Rør eller transistorer
Analog gramofon eller CD/digitale medier.
Umodkoblet eller modkoblet.
 
Osv osv
 
Jeg ved godt det ikke er helt så enkelt som ovenfor beskrevet og det er kun en lille del af forklaringen, en gennemgang af psykoakustikkens forhold er for stor en mundfuld her.
 
Jeg har mange tanker om psykoakustik som på andre måder kan forklares eller delvis forklares med udgangspunkt i den psykologiske/pædagogiske værktøjskasse, med henblik på at forbinde sammenhængen mellem det målte og den subjektive opfattelse af "rigtig lyd"
 
Det kunne være spændende at mødes en dag og drøfte dette emneSmile
 
 
 
 
jeg ved
 
 
 
  
 

Helt sikkert. Det er en ikke uvæsentlig faktor, jeg hørte også at mange unge idag, i blindtest, fortrak en 128kps mp3 fil frem for cd kvalitet. Skræmmende!

Noget af det jeg henviser til, er dog en af de ting man kan afgøre i meget kontrollede lyttetests, herunder bla. evnen til at høre faseforvrængning. Mange af de digitale systemer (FIR) har mulighed for at opnå lineær fase, hvilket selvfølgelig betyder at de kan gengive signaler korrekt i tidsdomænet, enting som passive flervejssystemer aldrig kommer til. Det er dog en af de ting som i 99% af alle tilfælde ikke kan høres i ABX blindtest, den sidste 1% kommer af hvis man bruger meget specielle optagelser og afspiller dem på hovedetelefoner, så kan man høre ekstreme grader af faseforvrængning (meget mere end der er i passive højttalere).

Det er jo bla. en af de argumenter som mange af dem som sælger de digitale produkter "praler med" og fremhæver som vigtig og som på papiret ser vigtig ud, men for vores ører er fuldstændig uvæsentlig for lydkvaliteten.




Posted By: Guests
Date Posted: 10 Apr 2012 at 23:53
Originally posted by Larsen

Hej Thor
 
Passive "almindelige" filtre og digitale filtre kræver indsigt og viden om de forhold som Kasper blandt andet omtaler og det er der mange DIY højtalerfolk der ikke i tilstrækkeligt omfang har.
 
Jeg kan da også komme i tanke om nogle velrenomerede højtalerkonstruktører, særligt af Amerikansk oprindelse F.eks. er der en der har glemt alt om kantrefleksion og som udvikler højtalere der er så kantede at de ikke har en jordisk chance for at være homgene og tranperente at lytte til.
 
Det kan måske forklare, at en del af de højtalere jeg i de senere år har hjulpet forskellige venner og bekendte med at færdiggøre, har båret præg af at den glade højtalerkonstruktør/selvbygger ikke har været i stand til at udnttte enhederenes potentiale.
 
Et andet forhold der er interessant omkring digitale filtre er at den glade konstruktør ofte forsøger at rette på forhold omkring enhedens tilbøjeligheder der med passive filtre ville forblive ukorrigeret, men med digital teknologi forsøges rettet op.
 
Jeg har selv stødt på dette fænomen i forbindelse med, konstruktørers forsøg på at korrigere lokale udfasninger/fleksninger på en enheds frekvensgang, hvor det bestemt ikke var faldet heldigt ud.
 
Med hensyn til rumkorrektion vil jeg bare sige design/brug og anvend rummet ....eller med andre ord design med de parametre der er til rådighed.
 
Formålet med indlægget var ikke, at sige digitale delefiltre er dårlige, de skal anvendes med den nødvendige viden og erfaring ....eventuelt opnået ved at lege med passive filtre, med henblik på at få den nødvendige intuitive fornemmelse for de foskellige forhold der skal tages i betragtning i forbindelse med det samlede design. 

Ja det er slet ikke så uvæsentligt det du siger der.

Bare fordi at det er muligt at korrigere en kant diffraktion med digitale filtre, betyder det så at det er klogt at gøre, er det overhovedet praktisk eller matematisk muligt? Fjernes fænomenet fordi man korrigerer for det, eller er det som at tage panodil mod et åbent kraniebrud? (symptomerne forsvinder i begge tilfælde). I Nogle af de systemer jeg har set, inversfiltreres impulsresponsen i en eller anden grad af disse systemet, hvilket betyder at man ikke engang kan fravælge hvordan forskellige fænomener "korrigeres" for. For i langt de fleste tilfælde, kan man ikke tillade sig at gøre det og det giver ikke mening hverken matematisk eller praktisk.

Det er bestemt ikke for at sige noget negativt om princippet FIR/IIR filtre, for det er skide godt og jeg bruger det selv, men det er altså en helt del mere kompliceret end de passive filtre og de giver ikke nødvendigvis tilsvarende bedre lyd og derfor vil jeg aldrig anbefale det til en nybegynder.

Når man blot køber noget software, hvor man kan indtaste delefrekvenser og stejlheder, hive i slidere og gøre ved, bliver man desværre ikke stillet overfor nogle af de problemstillinger der optræder når man laver digitale filtre og som har en afgørende indflydelse på lydkvaliteten.

EDIT:
For lige at vende tilbage til min tidligere pointe: Vil en dygtig højttaler konstruktør kunne lave noget der spillede fantastisk både med passive, aktive analoge, aktive IIR eller aktive FIR. 

Det er ikke princippet der er afgørende, det er måden det bliver udført på og det er derfor jeg mener at man skal holde sig til den simpleste og mest ligetil løsning ved mindre man er 100% klar over hvad man laver, men det er jo heldigvis helt op til den enkelte at vurdere hvad der er rigtigt for ham og jeg synes det er godt at folk prøver kræfter med det og der er sikkert også mange som har opnået nogle rigtig gode resultater med det. Jeg er ikke ude på at sige at dem som har brugt deres penge på digitale filtre har gjort det forgæves, det har de ikke! De har sikkert sat sig ind i tingene og tænkt det igennem inden de købte, men jeg tror bare ikke det er den rigtige løsning for alle. Skulle jeg anbefale noget til en familjemedlem eller lignede vil det ihvertfald være passive filtre, men det kan jo også ske at det ændrer sig i fremtiden.


Posted By: Larsen
Date Posted: 11 Apr 2012 at 08:16
Hej kasper
 
Jeg anbefaler desuden familie/venner der vil kaste sig ud i HT DIY, at vente med at anskaffe sig programmer til delefilter simulering.
Simuleringsprogrammerne virker nogle gange som et slags mentalt filter mellem brugeren og emnet for test, og i nogle tilfælde fokuseres der så meget på simulering/måling at brugeren glemmer at lytte.
 
Jeg er naturligvis klar over at simuleringsprogrammer kan spare både tid og penge og anvendt rigtigt, med den nødvendige viden og erfaring kan fungere aldeles glimrende. Dette i særdeleshed når brugeren har erfaringer med de indgående enheder (hvor lavt/højt kan der typisk deles og med hvilken filterstejlhed osv.) 
Fumleboard og målinger med henblik på at ramme den rigtige targetkurve giver nogle intuitive Learning By Doing, erfaringer der ikke er uvæsentlige, indsigt i enhedernes stærke og svag sider, filterkomponeneternes virkemåde, hvad virker hvad virker ikke osv.
Vi modtager information og lærer via alle vores sanser hvorfor udelukke nogle....Smile
 


-------------
Altid på vej...


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Apr 2012 at 09:56
Først og fremmest skal I da have tak for jeres kommentarer.

Jeg synes dog at diskussionen har taget en lidt uheldig drejning her.
Hver person herinde har deres foretrukne metoder til opsætning af højttalere. Det skal de selvfølgelig også have lov til. Derfor kommer der også så mange spændende højttalere ud af dette forum.

Jeg vil lige referere til mit første indlæg i denne byggetråd:

Originally posted by Enthusiast

Er ny på dette forum og har planlagt ovenstående 2-vejs konstruktion som mit første DIY projekt.
Dette projekt skal bruges lidt som "lære-projekt", hvor jeg håber at begå de typiske begynder fejl, med så små økonomiske smæk som muligt til følge.
 


Ovenstående siger alt om dette projekt. Jeg skal lege/lære og gøre nogle vigtige erfaringer.
For at kunne opnå disse mål, har jeg valgt at gå ud af flere tangenter i højttaler-konstruktørens verden.
Jeg har indtil nu intet gjort uden at have læst grundigt op på diverse teorier inden. Alt fra kabinet-beregninger, port-tuning - baffel-design, placering af enheder mm. har jeg kigget seriøst på og forsøgt at følge de "gængse" guidelines.
Målinger og det analoge filter-design har jeg ikke den store forudsætning for at lave selv, derfor har jeg allieret mig med en kyndig vejleder - og forventer at lære meget herfra, så jeg som minimum kan designe et analog filter selv næste gang jeg vil bygge.
I og med jeg ikke har måleudstyr hjemme, kommer jeg netop til at fin-trimme de analoge filtre i højttalerne med mine ører, og får forhåbentlig derved også brugbar erfaring.

Så inden I kører videre ud af jeres tangent, så tænk lige over, at der i denne byggetråd ikke lægges op til at der skal bygges "verdens bedste højttaler" - både i den digitale og den analoge version. Jeg søger blot et godt produkt i sidste ende og håber at gøre vigtige erfaringer undervejs.
Alt i selve byggeprocessen udføres og anses som værende en del af læreprocessen.


Posted By: Guests
Date Posted: 11 Apr 2012 at 10:04
Selvfølgelig. Lad os få tråden tilbage på sporet.


Posted By: Larsen
Date Posted: 11 Apr 2012 at 10:51
Naturligvis, tråden tibage på sporet Smile
 
Har naturligvis læst tråden og er helt på det rene med at det er et projekt der skal kaste erfaringer af sig undervejs, og du griber jo opgaven an på en måde der lægger op til at kunne trimme/korrigere undervejs. Thumbs Up


-------------
Altid på vej...


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Apr 2012 at 10:28
Så er jeg desværre løbet panden mod muren - igen.
Jeg kan ikke få målt højttalerne inden for den planlagte tidsramme, da der desværre ikke alligevel kunne bevilges tid andetsteds fra.

Derfor vil jeg nu høre, om der er nogle herinde fra (i Københavnsområdet - eller omegn), der kunne og ville have lyst til at være behjælpelige med at foretage de nødvendige målinger, så jeg kan komme i gang med at designe filter til højttalerne?


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Nov 2012 at 08:40
Så har jeg endelig fået målt - og bygget færdig.

Her måling på diskanten - Vifa XT25BG60-04

Og her bassen - Scanspeak 15W/8831-G00 (15W/8531-K00 med boot)

Højttalerne bliver pt. drevet aktivt - og delt digitalt.
Filtrene er DCN23-BOX og de 4 effektforstærkere er i form af 2 gange SPA550 kits (dog med andre trafoer) - Alt fra danske Ground Sound.
Forstærkerne har jeg bygget ned i et gammelt  kabinet fra en TheEnd Millennium forstærker. De fire forstærkere med dertilhørende 2 strømforsyninger sidder lidt tæt - men det samlede produkt fungerer fortrinligt.

Målingerne på højttalerne er foretaget af Robert fra Ground Sound, som ligeledes har sat et filterforslag op til mig.
Nedenstående billede viser den simulerede frekvenskurve efter den digitale filtrering - nederste kurve er med vendt fase på diskanten.
Dykket ved ca. 120 Hz er formentlig rumbetinget - det er der ikke blevet korrigeret for i filteret, da målingen ikke blev foretaget i min stue.


Tak til Robert fra Ground Sound, som har været meget behjælpelig med målinger, support og gode råd.

Da jeg blev færdig sent i går aftes, har jeg desværre ikke haft mulighed for at lytte rigtig på højttalerne. Men jeg skal nok vende tilbage, når jeg har lidt indtryk at berette.


Posted By: Frost
Date Posted: 15 Feb 2013 at 13:56
Har du fået lyttet lidt på højtaleren? 

mvh Rune



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 15 Feb 2013 at 15:05
Originally posted by Frost

Har du fået lyttet lidt på højtaleren? 

mvh Rune



Jeg nåede kun at lege lidt med højttaleren i et par uger, så blev jeg desværre ramt af et teknisk nedbrud i signalkæden.
I løbet af de uger, fik jeg leget lidt med de digitale filtre. Jeg nåede frem til, at man kan opnå rimelige resultater selv med helt simple filtre uden "tricks og tilretninger". Men jeg har bestemt ikke fundet et filter, som jeg er helt tilfreds med.
Jeg benytter et relativt stort kabinetvolumen til min 15W (godt 11liter) tunet højt (ca. 49 hz), hvilket giver en god fylde i bassen. Men dette har vist sig at koste meget på den øvre mellentone, som er mudret, særlig når højttaleren spiller højt (dette fænomen er dog også meget afhængigt af delefrekvensen til XT25'eren. XT25'eren gør det heller ikke særlig godt, hvis den deles under 2300-2400 Hz).

Jeg er pt. i gang med at spartle og finpudste kabinetterne og vil i denne forbindelse prøve at ændre kabinetvolumen og port-tuning. Jeg satser på at trække to liter volumen ud ved at installere en træklods i kabinetterne - og samtidig sænke port tuningen med 4-5 Hz.

Jeg vil hellere have en klar mellemtone end fylde i bassen. Dermed ikke sagt at 15W gør det dårligt i det store kabinet. Der er fylde i bassen - og med den aktive drift af enheden, er der stadig rimelig kontrol og klarhed i de nedre toner. Men mellemtonen lider altså.


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Feb 2013 at 16:20
har du målt på hvor megen mellemtone der slipper ud af porten? Det burde ikke ødelægge mellemtonen med en høj porttuning. Måske skal der bare lidt uld på bagpladen ved porten.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Feb 2013 at 19:47
Hej felsby,

Nej, jeg har ingen målinger til at bakke mine påstande op.
Porten sidder på bagsiden af kabinettet, så jeg har ingen direkte støj fra den.
Jeg mistænker enheden for at kunne spille mere klar mellemtone hvis blot den ikke skal modulere så voldsomt.
Dermed mener jeg at den skal pumpe store membranudsving samtidig med at skulle "vibrere" de højere frekvenser.
2-vejs konstruktioner er jo altid et kompromis mellem bas og mellemtoneklarhed. Man kan kun få begge dele til en vis grad. Her tror jeg, at jeg har lagt mig lidt for langt mod førstnævnte (i forhold til min egen smag).
Men hele ideen med denne konstruktion var jo netop at lege lidt med afstemninger, filtre osv.
Så jeg skal bare i gang med at lege.


Posted By: felsby
Date Posted: 16 Feb 2013 at 19:59
Leg er jo halvdelen af fornøjelsen med selvbyg!

men en høj porttuning beskytter altså mindre mod stor membranvandring, da enheden er udæmpet under resonansfrekvensen!


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Feb 2013 at 20:07
Originally posted by felsby

Leg er jo halvdelen af fornøjelsen med selvbyg!

men en høj porttuning beskytter altså mindre mod stor membranvandring, da enheden er udæmpet under resonansfrekvensen!


Med mine digitale filtre har jeg mulighed for at lægge et meget stejlt high-pass filter på enheden.
Så jeg beskytter enheden på den måde, ved at lægge et high-pass omkring 35 Hz.
Og så planlægger jeg også at sænke frekvensen for port afstemingen


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Feb 2013 at 13:40
Jeg har spurgt om det i et tilsvarende projekt; hvorfor er det, at man/du har valgt at bruge en 8 ohm 15W i et 2-vejs system frem for 4 ohm versionen, der umiddelbart ville være et mere oplagt valg?

-------------


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 17 Feb 2013 at 13:47
Hej Ulrik,

Der er såmænd et helt enkelt svar på dit spørgsmål i mit tilfælde.
Udbud og efterspørgsel samt økonomi.

På tidspunktet, hvor jeg indkøbte enheder til mit projekt, var 8-Ohms versionen den eneste tilgængelige af de to på brugtmarkedet. Jeg søgte kun på brugtmarkedet af privat-økonomiske årsager.
Efterfølgende har jeg overvejet at bytte den ud med en 4-ohms, men som jeg lige ser det, vinder jeg kun lidt følsomhed. Og det er ikke noget problem med 8-ohms enhedens lave følsomhed, da jeg driver den aktivt med 180W i ryggen.


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Feb 2013 at 14:09
Ok, det giver mening så - men der er nu 3 dB forskel i spændingsfølsomhed - og så har 4 ohm udgaven nogle bedre parametre til bas-refleks!

-------------


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 17 Feb 2013 at 21:00
Originally posted by USXX

Ok, det giver mening så - men der er nu 3 dB forskel i spændingsfølsomhed - og så har 4 ohm udgaven nogle bedre parametre til bas-refleks!


Jeg er helt enig med at 3 dB er en forskel, der er til at tage og føle på. Men med aktiv drift og en god transistor effektblok bag enheden går det ok med 8Ohms enheden.
Ud fra hvilke parametre baserer du ovenstående betragtning omkring bas-refleks? Qts?


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 30 Maj 2014 at 11:21
Så kom projektet lidt videre efter godt et års stilstand.

Højttalerne kom op at spille sidste forår, men jeg var ikke rigtig tilfreds med balancen i lyden.
En forholdsvis høj portafstemning gav en lidt pumpet lyd (ifølge speakerbuilder beregneren havde jeg også fået løftet 100 hz området med et par dB).
Det stemte meget godt overens med mine første indtryk.

Så da mit elektronik gik ned sidste år, valgte jeg at udnytte uheldet og få styr på den endelige finish.
Jeg pillede enhederne og porten ud af kabinettet. Satte en ny port i og sænkede derved portafstemingen med ca. 8 Hz.
Jeg nåede at få pensel-grundet kabinetterne (3 gange - uden mellemslibninger) sidste sommer - og så gik det hele i stå.
Kabinetterne røg i skammekrogen pga. tidsmangel (motivationsmangel).

Men nu kom jeg videre. Fik slebet de grundede kabinetter i bund i går og er begyndt på den sidste spartling.





Nu mangler jeg bare

slibning - spartling - finslibning - maling - slibning - maling - finslibning - maling

Ved ikke helt, om 3 tynde lag spraymaling er nok - ellers får de 4.

Den oprindelige plan var at de skulle være blank hvide.
Men det er ændret og de bliver i stedet mat-sorte.
De bliver spraymalet med dåse. Håber det giver et ordenligt resultat.
Det vil tiden vise.



Posted By: felsby
Date Posted: 03 Jun 2014 at 19:28
Dejligt at høre om projektet. Hjalp den nye porttuning?


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Jun 2014 at 20:03
Jeg har valgt ikke at montere enhederne igen, før kabinetterne er helt færdige (mangler nu kun at male dem).
Derfor kender jeg ikke til resultatet af mine ændringer.

Så snart de er færdige, skal jeg have dem udmålt på ny, så jeg kan lave nyt (digitalt) filter. Så må vi se, hvad det har betydet.
Ifølge beregningerne skulle jeg ramme et lidt mere fornuftigt basniveau samt et forbedret (hurtigere) impuls-svar.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Jun 2014 at 21:20
Fik givet de første 2 lag maling her til formiddag.

Hængte kabinetterne til tørre i en kælder og så til min store skuffelse her til aften, at et af dem var faldet på gulvet fra 1 meters højde.

Malerarbejdet er selvsagt ødelagt på dette kabinet. Hvad værre er, kabinettet er også gået op i nogle limninger på bagpladen. Dette ses som krakkeleringer i malingen langs nogle af pladesamlingerne.
Dermed er kabinettet ikke længere brugbart - uden at jeg med sikkerhed får lukket alle sprækker.

Jeg overvejer at fræse en rille et par milimeter ned i alle samlinger på bagpladen og så fylde ud med lim.

Dernæst kan jeg starte forfra med spartling, grunding etc.

Det er simpelthen så bittert.


Posted By: Bapu
Date Posted: 08 Jun 2014 at 21:36
Sådan en oplevelse er bare ikke for sarte sjæle. Det er dog positivt at det kan redes, så du ikke skal bygge nyt kabinet. Men jeg kan godt forstå at du er bitter.

-------------
Venligst Michael


Posted By: felsby
Date Posted: 08 Jun 2014 at 21:48
SURT!
Det er næppe nødvendigt at fræse. Det er bare elasticitet i materialet der har givet revnen i malingen. Spartl og mal. Op på hesten.

Vi glæder os til de næste (positive) poster!


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Jun 2014 at 21:51
Jeg er endnu ikke sikker på, at det kan reddes - men jeg har tænkt mig at prøve.

Jeg kan se, hvor malingen er sprækket og der skal jeg selvfølgelig prøve at få limet sammen igen. Men jeg kan jo ikke vide, om der ligger andre skader under malingen, som ikke kan ses.

Jeg har prøvet at banke lidt rundt omkring, men uden at blive meget klogere.


Posted By: Bapu
Date Posted: 08 Jun 2014 at 22:25
Ville det være helt umuligt at fræse bagpladen af og montere en ny? Jeg kan godt se at top og bundpladerne går ud over bagpladen men de 2 snipper skal jo selvfølgelig også fræses væk. Bare en tanke:



-------------
Venligst Michael


Posted By: felsby
Date Posted: 08 Jun 2014 at 22:34
Der skal bare fyldes lim i de indvendige hjørner og spartles udvendigt. Hvis intet rasler når man banker er det rigeligt!


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Jun 2014 at 10:13
Originally posted by Bapu

Ville det være helt umuligt at fræse bagpladen af og montere en ny? Jeg kan godt se at top og bundpladerne går ud over bagpladen men de 2 snipper skal jo selvfølgelig også fræses væk. Bare en tanke:



Det tror jeg bliver for omfattende. Så vil jeg næsten hellere bygge to nye kabinetter.

Skaden er forhåbentlig ikke større, end at man kan redde det med lidt lim.
Mine banketests afslørede i hvert fald ingen helt løse plader i går.
Til gengæld er 2 af mine HT stik ødelagte. Det virker som om den hårde plastik kappe, der sidder rundt om WBT stikkene er slået løs. Kommer til at benytte bananstik i dem, så håber det går alligevel.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Jun 2014 at 10:15
Originally posted by felsby

Der skal bare fyldes lim i de indvendige hjørner og spartles udvendigt. Hvis intet rasler når man banker er det rigeligt!


Det er desværre ikke muligt, da kabinettet allerede er fyldt med bitumen plader og skum på alle indervægge. Kan ikke komme til samlingerne indefra.


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Jun 2014 at 09:54
Hvis bitumen går helt ud til hjørnerne, kan det så ikke løftes lidt væk? Som alternativ til lim anbefaler jeg epoxy af en slags. En ordentlig pølse hele vejen rundt, så skulle det holde...


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Jun 2014 at 19:29
Originally posted by felsby

Hvis bitumen går helt ud til hjørnerne, kan det så ikke løftes lidt væk? Som alternativ til lim anbefaler jeg epoxy af en slags. En ordentlig pølse hele vejen rundt, så skulle det holde...


Kabinettet er helt lukket til uden mulighed for at åbne op nogle steder.
Jeg har altså kun åbningerne i frontbaflen at komme ind gennem.
Den interne afstiver samt basrefleksrøret gør det samtidig umuligt at komme til de bageste samlinger i den øverste halvdel af kabinettet.

Ydermere er alle bitumen og skum plader limet fast til indersiden af kabinettet.

At gen-lime samlingerne indefra er desværre ikke en mulighed.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Jun 2014 at 21:00
Så kom jeg lidt videre.

Jeg kunne ved banketests konstatere, at bagpladen har slået sig lidt løs (det lyder i hvert fald sådan).

Jeg sleb derfor en 2-3 mm. dyb, 2 mm. bred rille rundt i samlingen mellem bagpladen og de omkringliggende plader. Dette blev gjort med en "Dremel" lignende multisliber. Rillen har jeg efterfølgende fyldt op med alm. trælim.
Nu må det bære eller briste.

Kabinettet skal nu slibes, spartles og males forfra.


Posted By: felsby
Date Posted: 16 Jun 2014 at 21:24
godt fikset Thumbs Up


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Jul 2014 at 16:23
Så skete der lidt igen.

Fik givet det intakte kabinet maling lag 3 og 4. Det begynder at se fornuftigt ud, men skal slibes og have 2 lag mere.



Fik i samme omgang slebet og spartlet det ødelagte kabinet første gang.

Den slebne rille i pladesamlingerne ses tydeligt.

Men det skal nok komme til at se rimeligt ud igen.

Fronten tog også skade ved faldet og bliver derfor også spartlet.

Nu skal det kabinet bare have 4 lag maling og så håber jeg, at det bliver pænt igen.


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Jul 2014 at 12:58
Herligt at se skaderne udbedret!


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Okt 2014 at 20:11
Så blev den endelige finish færdig.

Tror nok det er sidste gang, jeg spraymaler med blank maling fra dåse. Det er bare ikke nemt at få en ensartet overflade - særligt når man står udenfor.
Men resultatet er acceptabelt - og jeg har jo ikke tænkt mig, at dette skal være mine sidste højttalere :)

Her et par billeder af de færdige højttalere.



Og et billede lidt tættere på (af den anden).



Lakken er noget følsom, så begge højttalere har allerede fået adskillige mærker, ridser og streger. De kan nok poleres op igen, men det bliver ikke gjort lige foreløbig. Jeg skal først have fundet noget polermiddel til behandling af indendørs møbler.

2 dage efter jeg var færdig med monteringen røg de første pilfingre i den ene højttaler. Støvhætten på den ene 15W blev fuldstændig inverteret. Jeg har nu trukket den ud igen (vha. nåle). Det nederste billede viser faktisk højttaleren efter reparationen.

Jeg har fået målt lidt på basserne i højttalerne med Clio udstyr.
1 meter og nærfelts målinger på basserne viste fuldstændig ens frekvensgang op til 3 kHz, så skaden på den trykkede støvhætte er nok alligevel begrænset.

Nærfelts målingen viste samtidig at jeg har fået afstemt min refleksport til 38-39 Hz. Det var lige 3-4 Hz lavere end beregnet - men helt ok.

En nærfelts måling på refleksporten viste samtidig, at jeg skal være glad for, at denne er placeret på bagsiden af kabinettet. Den har et grimt resonanspeak ved 700 Hz (hvis jeg husker korrekt), der kun ligger 5 dB under portens spilleniveau ved afstemningsfrekvensen. Det havde nok mudret lydbilledet, hvis porten havde siddet på frontbaflen.

Jeg spiller pt. med de digitale filtre, jeg satte op på basis af målinger på den gamle afstemning. Skal have lavet nye målinger og prøvet at sætte et nyt filter op efter dem, så snart jeg lærer at bruge Clio ordentligt.

Men allerede nu er jeg imponeret. Disse højttalere spiller fantastisk! Deres basformåen er enestående.

Jeg tror min stue har en udtalt rumresonans omkring 120-130 Hz (kunne være gulv til loft). Det er muligvis den, der får bassen fra mine 15W til at virke så imponerende. Det kan jeg jo prøve at lege lidt med, når jeg får målt lidt mere.


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Okt 2014 at 20:58
Flotte!
Mange 2-vejs reflekskonstruktioner har et mellemtonebidrag i porten. Med lidt fiflen med dæmpemateriale kan det nogen gange dæmpes lidt.


Posted By: friman
Date Posted: 11 Okt 2014 at 07:53
Mht rep af inverterede støvhætter, så kan du bare bruge en blyant  (viskelæder-enden) næste gang. Der er fin plads bagfra gennem polstykket og hele vejen op til støvhætten. 
På den måde kan du stille og roligt trykke den på plads igen. Meget nænsomt...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Okt 2014 at 09:04
Originally posted by friman

Mht rep af inverterede støvhætter, så kan du bare bruge en blyant  (viskelæder-enden) næste gang. Der er fin plads bagfra gennem polstykket og hele vejen op til støvhætten. 
På den måde kan du stille og roligt trykke den på plads igen. Meget nænsomt...


Det var da en noget smartere metode end mit nålearbejde.
Jeg var lidt nervøs for at lave små fine huller i støvhætten, da enheden så kan ventilere derigennem.
Men som sagt ser jeg ingen målbar forskel i forhold til den anden enhed på både frekvensgang (op til 3 kHz) eller kabinet afstemningen.

Måske en impedansmåling kan afsløre noget?

Under alle omstændigheder er der ingen hørbare forskelle.


Posted By: friman
Date Posted: 11 Okt 2014 at 09:11
Det er helt sikkert ikke ønskeligt at lave huller i støvhætten!

Og ja, det er ret nænsomt at gøre det på den måde. Det duer på langt de fleste enheder med tilpas stort ventileret polstykke.

Man må være opfindsom når der er små vandalister i nærheden...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Okt 2014 at 09:11
Originally posted by felsby

Flotte!
Mange 2-vejs reflekskonstruktioner har et mellemtonebidrag i porten. Med lidt fiflen med dæmpemateriale kan det nogen gange dæmpes lidt.


Tak.
Ja, lige netop. Portresonanserne er et kendt fænomen.
Jeg blev bare overrasket over, hvor højt (niveaumæssigt) denne resonans rent faktisk spillede.

Men du har nok ret i, at det kan dæmpes lidt.

Der er stadig utrolig mange ting, der skal prøves af i denne konstruktion.

Jeg begynder at få større forståelse for, at kommercielle højttalere koster, hvad de gør.
Der kan ligge utrolig mange udviklingstimer bag :)


Posted By: balbrech
Date Posted: 11 Okt 2014 at 09:50
Støvsuger bruger jeg når ungerne har 'leget' med højttalerne, altså indtil fjerkræsaksen hapsede fingrene....

-------------
Albert :-)


Posted By: Svend
Date Posted: 13 Okt 2014 at 09:45
Originally posted by balbrech

Støvsuger bruger jeg når ungerne har 'leget' med højttalerne, altså indtil fjerkræsaksen hapsede fingrene....
For nogle år prøvede vores daværende Schæfer at aflive en 12", ved at banke membranen helt i bund med snuden Ouch, men den (højtaleren!!) overlevede vha af støvsugeren...    (Hunden ER død, men det var af alder Wink..)
 
(Men de der 15W'er helt forrygende...  Har dem pt. i en 3 vejs og nu også i en Ellem Flex... Thumbs Up )
 
Svend


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: balbrech
Date Posted: 13 Okt 2014 at 09:54
Lige præcist 15W enhed der gennem tiden tiden har inponeret mig mest, det kan godt være den fylder en 'smule' I bassen som nogen påstår, men den er på alle måder INPONERENDE I mine ører...... og så er designet bare FEDT hele vejen rundt......

-------------
Albert :-)


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 17 Okt 2014 at 08:51
Så har jeg fået leget lidt mere med højttalerne.

Fik lavet nogle frekvens og fase målinger på enhederne i de færdige kabinetter, men kunne ikke få målingerne til at opføre sig fornuftigt i det digitale filtersoftware, jeg benytter til mine digitale filtre .
Det viste sig, at jeg havde lavet noget rod med gatingen ved målingen, så fasen i diskantmålingen var helt i skoven.

En ny måling blev foretaget, og vupti, så så det hele lidt grønnere ud.

Min første opfattelse af den imponerende bas har med lidt digital leg vist sig at afhænge kraftigt af, hvor meget jeg kompenserer for baffel-steppet. Det giver god mening.

Jeg dæmpede oprindeligt i omegnen af 5.5-6.0 dB på mellemtonen over 550 Hz.
Ved blot at gå 0.5 dB op i niveau over de 600 Hz, er det hele nu faldet lidt mere på plads. Mener jeg dæmper med 5.0 dB nu.

Satte først diskantniveauet efter lytte tests med noget Katie Melua musik. Det viste sig dog, at denne indspilning ligger lidt til den mørke side, så da jeg skiftede over til en omgang Joe Cocker, som er en noget lysere betonet indspilning, måtte jeg dæmpe diskanten 1 dB, så Joe ikke spillede og råbte så skingert.

Delay mellem bas/mellemtone og diskant er justeret ind i filtersoftwaren, således at de to enheder i modfase (målinger) udfaser maksimalt i delefrekvensen. Har prøvet at flytte delayet lidt op og ned, men synes faktisk ikke, jeg kan høre forskel, når jeg ændrer delayet.

Men alt begynder at falde på plads nu. Fintuning af basniveau kan jeg nu foretage ved at rykke højttalerne ind og ud i forhold til væggen bagved.

Filtrene er pt. ret simple. Begge enheder deles 4. ordens Linkwits-Riley ved 2.8 kHz. Jeg har prøvet at flytte delefrekvensen ned til 2.6 eller 2.4 kHz, men 2.8 kHz giver klart den bedste balance mellem enhederne.

Jeg har indført baffelstep kompensation på bassen ved ca. 550-600 Hz (5dB). og så har jeg sat en Equilization på diskanten, der sænker området omkring 7.5-9 kHz med 2 dB.
Diskant korrektionen er blot for at se, hvad det gør for helhedsindtrykket. Jeg har egentlig i sinde at holde basisfilteret så simpelt som overhovedet muligt og så bare lege lidt med rumkorrektion i basområdet hen ad vejen.

Der er ingen tvivl om, at disse højttalere er de mest åbne og detaljerede, jeg nogensinde har haft. Mine tidligere B&W CDM7-SE havde en særlig stjerne hos mig, men disse højttalere slår B&W'erne i detaljerigdom og nok også nuancering i basområdet med flere længder.
Et område, hvor B&W'erne nok var bedre, var sammenhængen i lydbilledet. Jeg kunne på en måde slappe mere af, når jeg lyttede til B&W'erne.
Forskellen ligger nok i filteret, for SS15W og Vifa XT enhederne burde være klart lige så gode som eller bedre end enhederne i B&W højttalerne. Så jeg skal arbejde lidt videre med at justere filteret.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 18 Okt 2014 at 21:29
Og så er der blevet testet lidt mere.

På opfordring af Robert fra GroundSound prøvede jeg i går at dæmpe området omkring 2-5 kHz med 2-4 dB. Det skabte et lidt mere behageligt lytteindtryk.
Det kunne meget nemt laves med i mine DCN23 filtre som en Equilization (dæmpning) centreret ved ca. 2.5 kHz.

Efterfølgende legede jeg lidt med blot at flytte de to 4. ordens delinger et par hundrede Hz fra hinanden. Det kunne på sammen måde som en equilization skabe et dyk i frekvenskurven i området omkring 2-5 kHz. Hver gang jeg ændrede noget, justerede jeg fasen til vha. delay-indskydning på diskanten.

Jeg synes selv, at højttalerne blev mere behagelige at lytte til over længere tid, uden at jeg har mistet noget på detaljesiden.

Og for at det ikke skal være løgn, er jeg nu ved at afprøve 2. ordens LR deling på bassen. Mere om det senere.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 27 Dec 2014 at 21:59
Efter en del roden rundt med delefilter, uden at jeg på noget tidspunkt er blevet rigtig tilfreds, har jeg forsøgt noget nyt her til aften.

Jeg har lagt poser med sand ind bag 15W enheden (skjult af dæmpemateriale), for at trække godt 1 liter volumen ud af hvert af kabinetterne.

Mine nærfeltsmålinger af bas/mellemtonen viste en portafstemning omkring 38Hz, hvilket ifølge beregninger antyder et alt for stort effektivt kabinetvolumen (ca. 13 liter).
Jeg mistænker, at 15W ikke yder sit bedste i så stort et kabinet og har derfor trukket lidt volumen ud.

Nærfeltsmålingen på enheden i det oprindelige kabinet så ud som vist nedenfor



Portmålingen på det oprindelige kabinet.


Har lyttet meget kort her til aften. Umiddelbart var mellemtonen faldet mere på plads. Men der skal lyttes meget mere - samt laves nye nærfeltsmålinger, før jeg vil komme med en endelig konklusion.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Jan 2016 at 21:01
Jeg havde denne konstruktion med til årets julefrokost og fik lidt kommentarer på den.

Min opfattelse af jeres kommentarer var generelt, at I savnede liv og åbenhed. At lyden ikke trådte fri af højttalerne. Der var desværre ikke så mange konstruktioner at sammenligne med. Min egen opfattelse af at lytte på højttalerne i dette andet rum var, at de blev anstrengende at lytte til over længere tid. Det har jeg ikkke oplevet tidligere, da jeg normalt ikke spiller så højt, som vi gjorde den aften.

På opfordring af Hylle har jeg nu proppet noget ekstra dæmpeuld ind bag 15W enhederne.
Umiddelbart har jeg svært ved at høre forskellen, men de er måske blevet lidt mere behagelige at lytte til over længere perioder.

Jeg har indtryk af, at fornemmelsen af "åbenhed" afhænger meget af den baffelstep korrektion, jeg laver i filteret. Det skal jeg prøve at justere lidt på.


Posted By: USXX
Date Posted: 22 Jan 2016 at 08:33
Jeg syntes sådan set, at lyden kom fint ud/fri af højttalerne, men det var en anelse anstrengt/pågående at lytte til, og så var der en form for egenlyd fra kassen, som kan være relateret til mængde/type af dæmpning og/eller afstivning. Jeg tror, at det i første omgang er filteret, du skal efter. Måske har du set tråden, men jeg lavede for mange år siden på Scan-Speak en lille 2-vejs med samme diskant (XT25SG-60-04) og en 15W/4531G00 (altså 4-ohm varianten af samme bas - dog med træfiber i papirmembranen, men det er ikke afgørende). Du kan se det passive filter her (uploaded af ham_den_lange) - det er det grå billede med ternet papir:

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=506&KW=bryllup&PN=5&title=forskel-p-15w-enheder-fra-scanspeak - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=506&KW=bryllup&PN=5&title=forskel-p-15w-enheder-fra-scanspeak

Som du kan se, brugte jeg ikke et "shelf filter" til baffelkorrektion (hvilket jeg ellers oftest gør). I stedet deles der bare (elektrisk set) ret lavt med et 1. ordens filter. Givet enhedens frekvensgang går det super godt i dette tilfælde - så der bliver korrigeret for baffelstep. Denne lille 2-vejs spillede rigtig godt. Måske filteret kan være til inspiration.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com