Print Page | Close Window

? ved delay

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Målinger
Forum Discription: Alt omkring målinger af højttalere kan stilles her. Det være sig inden for hvordan, hvorfor osv. Hardware diskuteres i seperat fora.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=691
Printed Date: 18 Apr 2024 at 03:06
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: ? ved delay
Posted By: ronnie rasmussen
Subject: ? ved delay
Date Posted: 24 Okt 2011 at 21:44
kan det passe at når jeg har undersænket min diskant og melletoner, at jeg så har et delay på -1,0us

det virker VIRKELIG underligt



Replies:
Posted By: syncroniq
Date Posted: 25 Okt 2011 at 08:47
Hey,

Det er ikke diskanten du skal tilføje delay, det er mellemtonen.

Hvad er hvad på din måling? Har du en måling af både diskant og mellemtone parallelforbundet?
Hvilke enheder er det?


Posted By: JJO
Date Posted: 25 Okt 2011 at 10:41

Hej

 

Det kræver nok lidt mere forklaring om hvorfor man sætter delay på Bas/mellemtone enhed frem for diskanten.

Der er et akustisk centrum på alle enheder. På en given enhed kan vi antage at dette centrum ligger lige der hvor pol pladen er. Der vil sige at det på en diskant enhed er det nogle få millimeter bag frontpladen, hvor det på en 6½" enhed er 5-6 cm inde bag fronten.

Hvis vi tilfører en firkant puls til begge enheder samtidig, så vil signalet fra bas/mellemtone og diskant ikke nå frem til vores øre i lytte positionen samtidig. Det er denne tidsforskel vi ønsker at kompensere for. Da diskant of Bas/mellemtone er monteret på den samme baffel vil vi finde den tidsforskel der er mellem de to enheder. Da det akustiske centrum er dybere fra fronten på bas/mellemtone en på diskanten vil vi finde ud af hvor meget det signal fra bas/mellemtone enheden er forsinket. Det er dette delay vi tilføjer på bas/mellemtone enheden. Man kan også gøre dette mekanisk ved at flytte bas/mellemtone enheden frem i forhold til diskanten. Dette blev gjort på en del højtalerkonstruktioner i 80'ne af de mere kendte er Dynaudio og PH konstruktioner.

 

/JJO



-------------
Is there any reason not to build a perfectly box?
Hvis alt ser ud til at virke ved første øjekast, så har man overset noget!


Posted By: syncroniq
Date Posted: 25 Okt 2011 at 11:51
Hey,

Mener nogen siger at "lyden starter" ca der hvor svingspolen er koblet på membranen. Og det er jo som du siger at stykke bag frontpladen for en alm bas/mellemtone, i forholdet til en diskant.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 25 Okt 2011 at 18:08
jeg har en 

diskant
mellemtone 
diskant/mellemtone måling

jeg bruger en 3006 illuminator
og en 15w/8831g00


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 25 Okt 2011 at 18:09
men jeg må lige prøve at justere på mellemtonen


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 25 Okt 2011 at 19:50
nå nu har jeg så prøvet at trimme lidt på mellemtonen's delay, men det er med samme udfald 0us.....


Posted By: syncroniq
Date Posted: 25 Okt 2011 at 20:16
Hey,

Du skulle gerne op på et sted imellem 30 og 45us på mellemtonen, med de enheder.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 25 Okt 2011 at 20:22
Originally posted by syncroniq

Hey,
Du skulle gerne op på et sted imellem 30 og 45us på mellemtonen, med de enheder.


Men det afhænger af hvor mikrofonen er placeret under målingen


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 25 Okt 2011 at 20:26
jeg har den faktisk ud for diskanten på ca 1,5m

(fordi jeg har to mellemtoner monteret MTM)


Posted By: bknielsen
Date Posted: 25 Okt 2011 at 20:37
Med den placering ville jeg heller ikke forvente et delay på 0us på en flad baffel.

Hvis du har brugt HolmImpulse kan det måske have snydt dig i en af målingerne, pga. den måde det detekterer minimum fase respons på. Jeg plejer dog ikke at have problemer med det.


Posted By: GlayZ3R
Date Posted: 26 Okt 2011 at 20:38

Hey

 
Ronnie bruger Clio, så dem der har med det at gøre må hjælpe her hvis det er muligt.
 
Det var egentlig mig der undrede mig over det lille delay, da diskanten jo sidder noget længere fremme end mellemtonen, nu når mellemtonen er undersænket.
 
Henrik - Det kan da være bedøvende ligemeget hvilken enhed du tilføjer din delayberegning. Når du har en diskant der er først fremme til mic, så har du et "minus" delay på diskanten. Jeg har bare lært mig selv at gøre sådan, derfor gør Ronnie det også... det er der som sådan intet galt i.
 
MVH
Michael M


-------------
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900


Posted By: GlayZ3R
Date Posted: 26 Okt 2011 at 20:44
Hey
 
Kan dog se at via LspCAD får man et lidt andet fase-forløb ved at skrive delay på mellemtonen istedet for minus delay på diskanten... Det kan være du kan forklare det Henrik ?
 
MVH
Michael M


-------------
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com