Print Page | Close Window

CNC fræsning

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Kabinet konstruktion
Forum Discription: Her kan stilles spørgsmål omkring opbygning af kabinetter, alt fra afstivere til design.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=675
Printed Date: 28 Apr 2024 at 09:51
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: CNC fræsning
Posted By: Busk
Subject: CNC fræsning
Date Posted: 09 Okt 2011 at 08:48
Er der nogen der kender til firmaer der laver cnc fræsning på sjælland?

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Replies:
Posted By: m@dsen
Date Posted: 09 Okt 2011 at 10:37
Der er noget i Næstved, jeg finder lige et link.
Michael
Undskyld det var i Haslev Embarrassed
http://www.w-olsen.com/ - http://www.w-olsen.com/
 
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Okt 2011 at 10:40
uhhh det lyder bare godt.
Takker

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Okt 2011 at 12:45
Og grunden til jeg vil have fat i en CNC fræser er denne.


En forbedret version af The Conductor.
Lavet af 21lag mdf fræst på denne måde, så jeg eliminere parallele overflader, siderne får bølge så de heller ikke er parallelle.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 09 Okt 2011 at 13:12
Det bliver dyrt. Jeg fik lavet 2 fronter i 26mm mdf på 40X20 med 2 undersænket enheder i hver, det kostede 1000,-
 
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Okt 2011 at 13:36
Ja det ikke billigt, men meget af det går til programering.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: JAV
Date Posted: 09 Okt 2011 at 14:51
Hvad er det der skal CNC fræses ?

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Okt 2011 at 15:05
hver top og bund består af 21lag 19mm mdf der står på højkant og skåret ud som du ser ovenfor, skiftende mellem den med afstivning og den uden med et eller andet interval, så limet sammen og så skærer jeg selv facetter og undersænker enheder.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Okt 2011 at 15:35
Grå er massive sideplader, Grøn er de fuldt udskårne plader, rød er dem med kryds afstivning i. Til afstivning ud til siderne kommer til at ske med 5*5cm 19mm mdf klodser placeret midt i krydset for hver grøn plade.



Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: JAV
Date Posted: 09 Okt 2011 at 15:41
Ach so :)
 


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Okt 2011 at 15:47
Originally posted by JAV

Ach so :)
 
Wink nemlig


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: koan
Date Posted: 09 Okt 2011 at 19:25
Hej Busk

Det ser spændende ud men også meget omfattende - tænker på om det ikke vil give et bedre ( og nemmere at lave )  hvis ud laver kryds i birketræfiner - der overfører træk og tryk fra siderne - og så limer krydsene ind i pladerne eventuelt ved brug af festool domino fræser - eller bruger gevind-stænker til at overfører kræfter fra kryds til kabinet. 

Birketræskrydsfiner er lagt stærkere og min erfaring er at mdf kun egner sig til plader ikke som stave til tryk og træk.

Blot nogle strø-tanker

mvh

jørn



Posted By: Darkwing
Date Posted: 10 Okt 2011 at 12:12

Fedt projekt Busk

Jeg kommer også lige med et par tanker herfra.

Ved godt at du ikke gider stå flere timer med rundsaven og det forstår man da godt Smile

Men det virker lidt overkill at cnc fræse det der design.

Det udvendige kan du vel få skåret ved bauhaus (undtagen front) og det indvendige kan nemt skæres med en dyksav.
På de plader hvor der ikke er afstivning har du også stort spild, jeg ville måske lave disse "rammer" i 4 stykker og så lave samlingerne skifte vis på den ene og den anden led, så de nærmest bliver tappet sammen, hvis du forstår. Tror ikke det har noget at sige mht. til styrke.

Hvis det skal cnc fræses hvorfor så ikke gå helt amok med buede flader, evt. bølge formet eller dobbelt bølge? Eller B&W dråbeform indvendig i mellemtone kammer?

Hvis du kan få adgang til en 5 aksel fræser brude det ikke være noget problem at lave syge designs. Big smile

Mht. krydsfiner var det måske en god ide.
Jeg har desværre set dårlige eksempler på store cnc kabinetter i vandret stablet mdf, der er revnet ShockedCry som følge af udvidelse/sammentrækning pga. luftfugtighed.
Du skal i hvert fald være meget omhyggelig med at få det grundet indvendigt. Mdf udvider sig ret vildt i tykkelsen (dvs. bredden af dit design) når det ser skyggen af fugt.
Men det ved du sikkert godt Wink

Vandret afstivning har du sikkert også styr på?


Anders



Posted By: koan
Date Posted: 10 Okt 2011 at 12:56
Hej anders

Jeg tror du har ret i det med styrken når du arbejder på tværs i fladen - udover at det revner så tror jeg faktisk også at du får en anden dæmpning - du har jo ikke længere den hårde overflade - hvorvidt det bliver godt eller dårligt det ved jeg ikke.



Posted By: Busk
Date Posted: 11 Okt 2011 at 16:51
Originally posted by koan

Hej Busk

Det ser spændende ud men også meget omfattende - tænker på om det ikke vil give et bedre ( og nemmere at lave )  hvis ud laver kryds i birketræfiner - der overfører træk og tryk fra siderne - og så limer krydsene ind i pladerne eventuelt ved brug af festool domino fræser - eller bruger gevind-stænker til at overfører kræfter fra kryds til kabinet. 

Birketræskrydsfiner er lagt stærkere og min erfaring er at mdf kun egner sig til plader ikke som stave til tryk og træk.

Blot nogle strø-tanker

mvh

jørn

Kender godt din holding til mdf gennem lange tlf samtaler LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Okt 2011 at 16:59
Originally posted by Darkwing

Fedt projekt Busk

Jeg kommer også lige med et par tanker herfra.

Ved godt at du ikke gider stå flere timer med rundsaven og det forstår man da godt Smile

Men det virker lidt overkill at cnc fræse det der design.

Det udvendige kan du vel få skåret ved bauhaus (undtagen front) og det indvendige kan nemt skæres med en dyksav.
På de plader hvor der ikke er afstivning har du også stort spild, jeg ville måske lave disse "rammer" i 4 stykker og så lave samlingerne skifte vis på den ene og den anden led, så de nærmest bliver tappet sammen, hvis du forstår. Tror ikke det har noget at sige mht. til styrke.

Hvis det skal cnc fræses hvorfor så ikke gå helt amok med buede flader, evt. bølge formet eller dobbelt bølge? Eller B&W dråbeform indvendig i mellemtone kammer?

Hvis du kan få adgang til en 5 aksel fræser brude det ikke være noget problem at lave syge designs. Big smile

Mht. krydsfiner var det måske en god ide.
Jeg har desværre set dårlige eksempler på store cnc kabinetter i vandret stablet mdf, der er revnet ShockedCry som følge af udvidelse/sammentrækning pga. luftfugtighed.
Du skal i hvert fald være meget omhyggelig med at få det grundet indvendigt. Mdf udvider sig ret vildt i tykkelsen (dvs. bredden af dit design) når det ser skyggen af fugt.
Men det ved du sikkert godt Wink

Vandret afstivning har du sikkert også styr på?


Anders


Ja vandret er også tænkt, der vil der kommer klodser i de grønne felter på 5*5cm i så der bliver forbindelse til siderne lige midt i krydset.

Nu har jeg aldrig haft problemer med mdf, min forældres kabinetter er 8år gamle og der er ikke sket den mindste forandring i samlinger eller noget, så med mindre de skal bo i en jordhule så tror jeg ikke der bliver problemer.

Og nej, jeg gider ikke stå og lave det der, det tager sindsygt mange timer, og jeg har gennem 20år lavet mere end rigeligt med kabinetter til at kunne tjekke det af listen, og det andet du foreslår tager og så meget tid.
Plus at jeg ønsker at udnytte brugen af for skellige tykkelse på kabinettet for at se hvad dette giver.
De bliver ikke billige men taget i betragtning hvad resten koster så gør det ikke noget og jeg sparer en del tid.

Og så er der nogen andre ting med i designet som gør denne fremgangsmåde den rigtige.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Darkwing
Date Posted: 12 Okt 2011 at 00:37
Helt i orden.
Det er bare os fattige i jordhulerne ude på heden, der er misundelige over at vi er for nærrige til den slags. LOL

Cnc er da klart det smarteste, hvis bugettet er til det, eller hvis man kan få det lavet billigt. Og når du får dem prof. malet er der sikkert ikke nogen problemer med fugt.

Må man være fræk og spørge om hvad dine argumenterne er imod at bruge brikekrydsfiner?
Mdf er selvfølgelig billigere og nemmere at arbejde med.

Glæder mig til at se hvad du får lavet.
Sig til hvis du mangler lidt hjælp til 3D.

PS. Har du overvejet en diy cnc fræser?
Man kan vist efterhånde få div. kits, så de kan bygges ret nemt/billigt.

Anders


Posted By: Busk
Date Posted: 12 Okt 2011 at 08:29
Originally posted by Darkwing

Helt i orden.
Det er bare os fattige i jordhulerne ude på heden, der er misundelige over at vi er for nærrige til den slags. LOL

Cnc er da klart det smarteste, hvis bugettet er til det, eller hvis man kan få det lavet billigt. Og når du får dem prof. malet er der sikkert ikke nogen problemer med fugt.

Må man være fræk og spørge om hvad dine argumenterne er imod at bruge brikekrydsfiner?
Mdf er selvfølgelig billigere og nemmere at arbejde med.

Glæder mig til at se hvad du får lavet.
Sig til hvis du mangler lidt hjælp til 3D.

PS. Har du overvejet en diy cnc fræser?
Man kan vist efterhånde få div. kits, så de kan bygges ret nemt/billigt.

Anders
Jeg har absolut ingen indvendiger mod birkekrydsfiner ud over prisen kontra mdf Smile, og som usxx en gang skrev: "jeg foretrækker birkekrysfiner frem for mdf grundet meget bedre lyd, med mindre man bruger mdf som Busk gør". skal lige se om jeg kan finde citatet et eller andet sted, men bruger du kun et lag mdf eller krydsfiner, så vinder krydsfiner helt klart, men da jeg laver 2 - 5 lag, så har jeg bestemt ikke lydmessige problemer af nogen art.

3D tegning skal jeg have fundet ud af så jeg kan springe den dyre programeringstid over.

Kender du noget til priser på disse cnc diy maskiner, konen har nemlig sagt at jeg burde have sådan en Tongue.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: koan
Date Posted: 12 Okt 2011 at 16:33
Hej Busk

Men det er første gang du vil gå så langt med at skabe tryk/træk udveksling og dæmpning ved hjælp af MDF - og her siger jeg at der tror jeg ike du får din iversetering hjem - men jeg glæder mig til at høre dem - så må jeg jo lave nogle kabinetter på min måde - så kan vi jo sammenligne :-)



Posted By: Busk
Date Posted: 12 Okt 2011 at 17:34
Originally posted by koan

Hej Busk

Men det er første gang du vil gå så langt med at skabe tryk/træk udveksling og dæmpning ved hjælp af MDF - og her siger jeg at der tror jeg ike du får din iversetering hjem - men jeg glæder mig til at høre dem - så må jeg jo lave nogle kabinetter på min måde - så kan vi jo sammenligne :-)

Jo da, det har jeg gjort stort set hver eneste gang, så det forstår jeg ikke lige, største udgave var nok min lillebroders højttalere med en B&W matrix.

Men forestil dig prisen på 42stk 0,80m*0,75m = 25,2m2 + 42*0,4m*0,40m = 6,72m2, som totalt giver 31,92m2 LOL.

Ja man kunne får det skåret så man samler det på en anden måde hvor man sparer, men det giver ikke den sidste design ting som jeg ønsker at få med.
Tanken er nemlig at hver eneste plade får en 45graders fræsekant på begge sider så når højttaleren er samlet, så får alle plane overflader riller, det kommer til at se vildt ud, og så bruger jeg også lagene til noget konstruktivt i designet.
Dette er en drøm som jeg bare skal have afprøvet, og jeg er svær at rokke, med mindre nogen vil være sponsor med birkekrydsfiner til samme pris som mdf LOL.

Rille design inspiration kommer fra Kharma exquisite extreme grand:  http://www.kharma.com/exquisite-world/exquisite-extreme-grand/ - http://www.kharma.com/exquisite-world/exquisite-extreme-grand/




-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: koan
Date Posted: 12 Okt 2011 at 20:49
Trist - jeg fik faktisk et tilbud sidste år på finsk birketræs-krydsfiner til stort set samme pris som MDF - jeg tror nu også kun jeg ville lave kryds i birk :-)


Posted By: Darkwing
Date Posted: 12 Okt 2011 at 21:08
Originally posted by Busk

Originally posted by Darkwing

Helt i orden.
Det er bare os fattige i jordhulerne ude på heden, der er misundelige over at vi er for nærrige til den slags. LOL

Cnc er da klart det smarteste, hvis bugettet er til det, eller hvis man kan få det lavet billigt. Og når du får dem prof. malet er der sikkert ikke nogen problemer med fugt.

Må man være fræk og spørge om hvad dine argumenterne er imod at bruge brikekrydsfiner?
Mdf er selvfølgelig billigere og nemmere at arbejde med.

Glæder mig til at se hvad du får lavet.
Sig til hvis du mangler lidt hjælp til 3D.

PS. Har du overvejet en diy cnc fræser?
Man kan vist efterhånde få div. kits, så de kan bygges ret nemt/billigt.

Anders
Jeg har absolut ingen indvendiger mod birkekrydsfiner ud over prisen kontra mdf Smile, og som usxx en gang skrev: "jeg foretrækker birkekrysfiner frem for mdf grundet meget bedre lyd, med mindre man bruger mdf som Busk gør". skal lige se om jeg kan finde citatet et eller andet sted, men bruger du kun et lag mdf eller krydsfiner, så vinder krydsfiner helt klart, men da jeg laver 2 - 5 lag, så har jeg bestemt ikke lydmessige problemer af nogen art.

3D tegning skal jeg have fundet ud af så jeg kan springe den dyre programeringstid over.

Kender du noget til priser på disse cnc diy maskiner, konen har nemlig sagt at jeg burde have sådan en Tongue.

Busk


Det er ved at være lang tid siden jeg har kigget på cnc fræser, men vil tror at du kan få et komplet kit fra 2000$ og opefter.
Hvis den skal kunne tage en hel 244x122cm mdf plade bliver det nok lidt mere.
Men det komme jo også meget an på hvor meget man selv kan/vil lave og finde af billige dele.
Prøv at kigge på http://cnczone.com der kan man hurtigt bruge nogle timer.

Jeg har f.eks. en 3axel styring incl. step motorer liggende, som jeg har hugget fra en gammel label printer.
En gang jeg får meget god tid skulle det gerne blive til en lille cnc fræser.

Færdige cnc maskiner er også ved at komme ned i pris, især maskiner fra kina, men kvaliteten er nok også derefter.

Du må da lige få aftalt med konen om der ikke kan blive plads til en under juletræet. LOL

PS. Det tog mig kun et par uger at lære Autodesk Inventor (dog incl. et 3 dages begynder kursus sponsoreret af arbejde) og jeg har aldrig brugt cad før.

Anders


Posted By: JAV
Date Posted: 12 Okt 2011 at 23:57
Originally posted by koan

Trist - jeg fik faktisk et tilbud sidste år på finsk birketræs-krydsfiner til stort set samme pris som MDF - jeg tror nu også kun jeg ville lave kryds i birk :-)
Køb det i Tyskland. Jeg skal give 16 euro for en plade 30mm MDF. Kan ikke lige huske prisen på birkekrysfiner. Kan jeg finde ud af på mandag, hvis det har interesse.

-------------


Posted By: koan
Date Posted: 13 Okt 2011 at 09:01
Billigt - for en plade på 122x244- du må gerne tjekke prisen på birk ved lejlighed - nu bor jeg jo på sjælland Unhappy


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Okt 2011 at 12:38
Originally posted by JAV

Originally posted by koan

Trist - jeg fik faktisk et tilbud sidste år på finsk birketræs-krydsfiner til stort set samme pris som MDF - jeg tror nu også kun jeg ville lave kryds i birk :-)
Køb det i Tyskland. Jeg skal give 16 euro for en plade 30mm MDF. Kan ikke lige huske prisen på birkekrysfiner. Kan jeg finde ud af på mandag, hvis det har interesse.
Det har det altid. Det jo noget med Hi-FiWink


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Okt 2011 at 17:11
Originally posted by m@dsen

Der er noget i Næstved, jeg finder lige et link.
Michael
Undskyld det var i Haslev Embarrassed
http://www.w-olsen.com/ - http://www.w-olsen.com/
 
Michael
Så har de fået en mail Smile, bare lige for at høre en ca. pris.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Darkwing
Date Posted: 19 Okt 2011 at 16:18
Hej Busk
FYI så har MBF her fra forumet hans MechMate cnc til salg på dba til 55k.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=172&title=cnc-overfrser
http://www.dba.dk/cnc-mechmate-udstyr-fuld/id-77479409/

Mon ikke den hurtigt kunne tjene sig selv ind hvis nogen har cash (og plads) til den?
Jeg ville da godt ligge en lille pre-order ind hvis det var :-)

Anders


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 25 Okt 2011 at 20:51
Lige en tanke. De her billige selvbyg cnc-fræsere. Hvem laver postprocessor til dem, og til hvilket cad/cam?
Det er ikke bare lige at strikke sammen ved jeg. Har da arbejdet med det i 15 år, og må stadig ringe til vores cad/cam leverandør og få hjælp ind i mellem...
 


Posted By: Darkwing
Date Posted: 26 Okt 2011 at 12:12
Normalt bruges EMC2 (Linux) eller Mach3 (Windows) til at styrer dem.
Tror mest folk bruger 2D filer som input og billige/gratis programmer til at lave g-code.
Til 3D skal man selvfølgelig have et rigtigt CAD/CAM system til at lave g-code.
De gode koster kassen og er nok ikke lige noget man sætter sig ind i på 5min.
Jeg har desværre ikke noget CAM erfaring endnu.
Hvad bruger I svendborg?

Anders


Posted By: JAV
Date Posted: 26 Okt 2011 at 12:22
Når, der var ikke så meget at spare ved birkekrysfiner.
 
Fx. en 150 x 300cm, 24mm koster knap 1200 kr.


-------------


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 26 Okt 2011 at 16:32
nu hvor jeg ser dit projekt, kunne det så ikke være en fordel at skære det op i i stave og så lime det sammen til plader?


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 26 Okt 2011 at 17:49
Det cad/cam software jeg bruger, hedder EdgeCam. Det er udviklet til fræsere og drejebænke.
Jeg bruger kun fræsedelen.
Der findes mange flere, men det er kun de helt store firmaer der har mere end et program.
Prisen for vores ligger på ca 100.000 pr klient, plus postprocessore á ca 5000 pr maskine.
Oven i det er der en service/opdateringsaftale på 15% af prisen pr klient....

Man skulle nok have skiftet branche :-)



Posted By: Busk
Date Posted: 26 Okt 2011 at 18:21
Originally posted by ronnie rasmussen

nu hvor jeg ser dit projekt, kunne det så ikke være en fordel at skære det op i i stave og så lime det sammen til plader?
det kunne man godt, men det tager jo et år at lave, og med det antal jeg har b ygget efterhånden, så gider jeg ikke for meget af det mere.LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 26 Okt 2011 at 18:22
ahhh pjat da, hvis du bare sørger for lave serieproduktion, så går det da meget lettere


Posted By: Busk
Date Posted: 26 Okt 2011 at 18:32
totalt pris for cnc fræsning inkl materialer bliver 12.400kr 

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 26 Okt 2011 at 18:55
HOLD DA KÆ.T

ja der gik pengene så til gode enheder


Posted By: m@dsen
Date Posted: 27 Okt 2011 at 08:24
Originally posted by Busk

totalt pris for cnc fræsning inkl materialer bliver 12.400kr 
Nåå, er det ikke mere Big smile Wink men så bliver det også iorden.
 
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 27 Okt 2011 at 16:03

Originally posted by m@dsen

Originally posted by Busk

totalt pris for cnc fræsning inkl materialer bliver 12.400kr 
Nåå, er det ikke mere Big smile Wink men så bliver det også iorden.
 
Michael
Se det er og præcis min indgangsvinkel til det. Smile

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 06 Nov 2011 at 10:43
Originally posted by Busk


Originally posted by m@dsen

Originally posted by Busk

totalt pris for cnc fræsning inkl materialer bliver 12.400kr 
Nåå, er det ikke mere Big smile Wink men så bliver det også iorden.
 
Michael
Se det er og præcis min indgangsvinkel til det. Smile

Busk
Fik jeg sagt det var x-moms LOL

Har her til morgen tegnet dem færdige, det tog 3,5timer.



Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Shalashaska
Date Posted: 06 Dec 2011 at 18:14
Busk, kunne du være en fremtidig kunde til mit eget CNC-projekt? - jeg er ved at spare sammen til en fætter som kan bearbejde hele MDF-plader og skære mdf og endda aluminium.

Jeg bygger den egentlig bare pga. interessen og for at blive god til det, derfor regner jeg med at lave en mindre virksomhed som kan hjælpe private med at realisere deres drømme om fede højttalere. Sagen er den at jeg har softwaren i orden og at der indenfor forholdsvis kort tid vil være finanser til at købe selve hardwaren.

Jeg synes det kunne være enormt spænnende med et samarbejde. Hvor mange højttalere bygger du om året?


Posted By: Busk
Date Posted: 07 Dec 2011 at 11:45
Det kunne jeg helt sikkert blive, jeg bygger en del og er ved at være træt af firkantede kabinetter.
 
Hvor mange jeg bygger om året, ja på det sidste har det vel været en 2-3stykker, fordi jeg har bygget en del for andre, det holder jeg så godt nok nu en pause med, da det tager meget tid.
 
Men bliver der nemmere og forhåbentligt billigere adgang til cnc fræsning, så kommer jeg nok til at bygge flere end normalt.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com