Print Page | Close Window

Nye grafer på SBP

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Software
Forum Name: Simulerings software
Forum Discription: Her kan du diskutere alt inden for simulerings software som LspCAD og lign.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=668
Printed Date: 28 Mar 2024 at 13:41
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Nye grafer på SBP
Posted By: syncroniq
Subject: Nye grafer på SBP
Date Posted: 04 Okt 2011 at 16:44
Hey,

Med stor hjælp fra Ulrik, er der nu kommet 2 nye grafer på SpeakerBuilder Pro. Det er for lukket kabinet og der er kommet Impedans og Group delay.

Stor tak til Ulrik Tongue

http://pro.speakerbuilder.dk - http://pro.speakerbuilder.dk

Jeg arbejder på at få Cone Excursion lavet for lukket også. Så mangler vi bare group delay og impedans for refleks, så er vi i mål Big smile. Så hvis du sidder med en lille ingeniør i maven og tænker "Det lyder da nemt, lad mig kigge på det", så hold dig endelig ikke tilbage LOL



Replies:
Posted By: Busk
Date Posted: 04 Okt 2011 at 16:50
Super fedt

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Okt 2011 at 07:27
Men der er lige nogle ting, der bør rettes, hvis det skal være rigtig brugbart:

Alle grafer bør have enheder på Y-akserne. Som det er nu, antager man, at brugeren kender enhederne (fx at der bruges millisekunder til gruppeløbetid). På engelsk hedder antage "assume", og de har et godt ordsprog, der siger: "if you assume, you make an ass out of U (you) and me". Lad være med at antage noget som helst - lav det entydigt. 

På impedans-grafen for lukket kabinet ville det være klædeligt, om man havde valgt at lade X-aksen gå fra 10 Hz - 1 kHz (fremfor 10 - 100 Hz). Det ville give langt bedre mening, og man ville rent faktisk kunne se hele impedanspuklen for alle højttalerenhederne (også når de sidder i lukket kabinet).

På grafen for gruppeløbetid kunne Y-aksen godt være udnyttet noget bedre.

Step-responsen for lukket kabinet (og høje værdier af Qtc) er meget hakket - prøv fx Qtc = 2 (eller bare 1). Her bør efter min mening køres med mindre step på den variable under beregningen.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Okt 2011 at 08:31
Jeg havde set forkert; impedans-aksen går minsandten fra 10 Hz - men stadig kun til 100 Hz.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Okt 2011 at 08:33
Step-respons mangler også enhed på X-aksen.

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 05 Okt 2011 at 09:12
Hey,

Jeg prøver og få det rettet. Tongue


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Okt 2011 at 09:18
Jeg glæder mig til at se, hvilken enhed du vælger på Y-aksen for step-respons Wink

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 05 Okt 2011 at 10:40
Hey,

Den er hemmelig. Man skal købe en helt speciel licens, for at få den vist Tongue
Vil dog gætte på Volt. Eller Pa/div. Har ikke besluttet mig endnu LOL


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Okt 2011 at 10:43
Da det er et lydtryk og ikke en spænding, der kommer ud af en højttaler, vil noget med Pa (Pascal) nok være en god idé.



-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 05 Okt 2011 at 10:48
Kan se mange kalder det bare amplitude. Men Volts bliver også brugt mange steder.

F.eks. her stereophiles:

Linkwitzlab:



Posted By: USXX
Date Posted: 05 Okt 2011 at 10:59
Ja Henrik, men det bliver det jo ikke mere rigtigt af. Det (med Volt) kommer af simuleringer/beregninger på overføringsfunktioner, hvor input og output har samme enhed - spænding ind og spænding ud. Bare at kalde det amplitude er jo fuldstændig intetsigende - amplituden af hvad? Det svarer til bare at sige RMS uden noget andet. Som jeg ser det, er dit problem lidt det, at du ikke rigtig relaterer tingene til (eller forstår dem i) den fysiske verden. 




-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 05 Okt 2011 at 11:14
Det kunne målt spænding på udgangen af en microfon eller microfon forforstærker og det giver ikke mening uden også at oplyse følsomheden for microfonen i [mV/Pa] ihvertfald. 


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Okt 2011 at 11:28
Nu er det heller ikke fordi, jeg gider bore mere i det, men det, vi her har at gøre med, er en simulering af outputtet fra en højttaler - og det er nu engang et lydtryk, som måles i [Pa] (at det så er normaliseret til 1 Pa ved t=0 er en anden ting).

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Okt 2011 at 08:32
Ok, jeg forbarmer mig.... Her er udtryk til beregning af gruppeløbetid for basrefleks (et eller andet skal man jo lave, når man er stået tidligt op).

uploads/8/GD_basrefleks_.PNG - uploads/8/GD_basrefleks_.PNG

Husk SI-enheder når der indsættes:

Mms: Bevægelig masse i [kg]
Cms: Eftergivenhed i [m/N]
Rms: Mekanisk tab i [kg/s]
BL: Kraftfaktor i [T/m]
Fs: Enhedens resonansfrekvens i fri luft i [Hz]
Fp: Portfrekvens i [Hz]
Ql: Godhedsfaktor for kabinettet, Ql = 7 (som udgangspunkt)
Rdc: Den totale korrigerede DC-modstand

Vas (ækvivalentvolumen) og Vk (kabinetvolumen) kan indsættes i liter, da de blot anvendes til forholdsregning - så bare de har samme enhed.

Bemærk; der er ingen p1 - det er ikke en forglemmelse.

Funktionen gd(w) beregner gruppeløbetiden (group delay) som funktion af vinkelfrekvensen, w. Hvis man vil have den som funktion af frekvensen - altså gd(f) - så skal w alle steder i formlen erstattes af 2*pi*f (og husk så, at det er hele dette, der skal opløftes i en given potens - og ikke kun f).

Hold tungen lige i munden!


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Okt 2011 at 08:38
Resultatet (dvs. gruppeløbetiden) er givet i sekunder. Gang selv med 1000 for at få det i millisekunder [ms] - det er den passende enhed.

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 06 Okt 2011 at 08:47
Hey,

Super fedt Clap
Jeg binder tungen fast, og kaster mig ud i det. 


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Okt 2011 at 11:38
Frekvensintervallet bør være 1 Hz - 1 kHz.

-------------


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 06 Okt 2011 at 15:10
jeg har sagt det før, og siger det igen, KÆFT i er nogle nørder nogle gange, altså på den fede måde Wink


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Okt 2011 at 16:29
Tak!

-------------


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 06 Okt 2011 at 16:31
hehe det ment i god ånd, synes det er fedt der er folk til som fatter mere end mig (der skal heller ikke så meget til)WinkWinkWinkWinkWinkWinkWinkWinkWinkWinkWinkWinkWinkWink


Posted By: syncroniq
Date Posted: 06 Okt 2011 at 17:02
Hey,

Så er der rettet lidt til. Tongue
Håber at få de to sidste grafer færdige i denne uge (membranudsving for lukkede, og Group delay for basrefleks).


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Okt 2011 at 17:15
Der er noget galt med impedanskurven for lukket kabinet - den ligger i hvert fald ikke rigtigt i forhold til frekvensaksen!

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 06 Okt 2011 at 17:17
Hey,

Hov, glemte at ændre x teksterne. 


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Okt 2011 at 17:17
Du mener vel tre grafer - der er også impedans for basrefleks.

Step-respons for lukket er stadig meget hakket ved højere Qtc-værdier.


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 06 Okt 2011 at 17:19
Basrefleks impedans har jeg ikke, så det er den samme graf der vises, bare tom.
Opløsningen på stepresponse vil jeg se og få kigget på. Sidder lige nu og forsøger mig med membranudsving for lukket, inden konen kalder til aftensmad.


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Okt 2011 at 17:21
Hun kan vel holde det varmt til du er færdig Wink

-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 06 Okt 2011 at 18:03
Originally posted by ronnie rasmussen

jeg har sagt det før, og siger det igen, KÆFT i er nogle nørder nogle gange, altså på den fede måde Wink
Håber da USXX har nogle notater etc. liggende for noget af alt det lir han fyrer af (?)
 
Nørd ? - ingen tvivl :)


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Okt 2011 at 18:14
Jeg udleder det efterhånden, som jeg får brug for det - og gemmer det så selvfølgelig til en anden god gang. Den her var hurtigt klaret.

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 06 Okt 2011 at 18:25


Ulrik "Hun kan vel holde det varmt til du er færdig " > 

Arg. Da man var nyforelsket var den slags muligt. I dag efter 11 år sammen og to blebørn, fungere det bare ikke sån mere desværre LOL


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Okt 2011 at 09:46
Her er så impedans for basrefleks. Betegnelserne (Lh, Ch, Rh, Rdc, Lk, Cp og R1) er de samme, som blev anvendt ved beregning af gruppeløbetid (for basrefleks). Igen gælder, at Z(w) er impedansen (modulus) som funktion af vinkelfrekvensen - omregn selv til frekvens.

uploads/8/imp_refleks_.PNG - uploads/8/imp_refleks_.PNG

Bid endnu engang tungen af dig selv - og hold øje med fortegn!


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 19 Okt 2011 at 13:01
Hey,

Jeg er næsten færdig med membranvandring for refleks. Men lige nu kigger jeg på at lave et admin modul, så det er nemmere at tilføje, rette og slette enheder i databasen. Er lidt træt af at lave SQL hver gang :)

En nyhed er at Intertechnik ( http://lautsprecherbau.de/ - http://lautsprecherbau.de/ ) måske er interesseret i at benytte programmet fra deres webside. De vil dog gerne have den på tysk, samt kun deres enheder. Så jeg har lavet en række nye tabeller, som deres alene benytter. Admin modulet presser lidt på, da de selv skal stå for at tilføje og vedligeholde systemet. 


Posted By: syncroniq
Date Posted: 13 Jan 2012 at 13:57
Hey,

Så fik jeg lavet stepresonskurverne så de har lidt mere opløsning. Håber det dur :)

Før basrefleks :


Efter barefleks :


Før lukket :


Efter lukket:



Posted By: Busk
Date Posted: 13 Jan 2012 at 14:07
super 

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com