Print Page | Close Window

Udvikling af waveguide

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Valg af stumper
Forum Discription: Har du spørgsmål til stumper til dit projekt, så stil dem her. Det kunne være valg af konkrete enheder, delefilterstumper, kabler osv.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=660
Printed Date: 25 Apr 2024 at 05:36
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Udvikling af waveguide
Posted By: Guests
Subject: Udvikling af waveguide
Date Posted: 22 Sep 2011 at 16:15
Hvis der er nogle der har evnerne til at dreje i træ/metal/ler og kunne tænke sig at få special lavet en waveguide, så sig til!

Du skal kunne ramme en kurve med et given sæt koordinater ret nøjagtigt. (Bruger man en cnc drejebænk eller lignende?)

Der gives ingen garanti for et godt resultat, eftersom mine metoder stadig er i udviklingsfasen.

Jeg vil dog gøre alt for at det ender ud med et godt resultat. Hvilket jeg tror det gør (ellers var jeg ikke gået igang i første omgang).

Det kunne potentielt godt være noget som man kunne bruge i en fed selvbygger højttaler.

Jeg gør dette for at få lidt erfaring med teorien kontra praksis. Det jeg får ud af det, er at jeg får tested hvor nøjagtige mine modeller er i praksis.

Det du får ud af det er et sæt forhåbentligt super gode waveguides, som kan bruges i DIY projekter.

Vi vælger en diskant i fællesskab.

Send en PB over siden, hvis det har interesse.



Replies:
Posted By: svendborg@email
Date Posted: 22 Sep 2011 at 22:20
Hvilke tegninger kan du lave? Her tænker jeg på filformat etc. Med det rette filformat, vil jeg kunne fræse noget frem. Størrelse er et issue her, med ca. 200x200x100 mm i eks alu, kan man godt have med at gøre. Tiden er en anden faktor, men måske man kan mase noget ind.


Posted By: Boberik
Date Posted: 22 Sep 2011 at 22:27
Hvilket filformat vil være lettest at arbejde med ? Jeg har mulighed for at lave tegninger i de fleste.. 


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Sep 2011 at 22:35
.DXF er ihvertfald en mulighed.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 23 Sep 2011 at 06:37
For at kunne programmere skal det være en solid. Det kan være, og jeg lister, *.sldprt (Solidworks) og *.x_t og *.stp og *.par (solidedge).
Jeg er ikke konstruktør, så jeg er vant til at få solids fra kunderne, kan dog godt tegne lidt i solid, men det mere komplekse geometri såsom krumme overflader, det er ikke min stærke side.



Posted By: Guests
Date Posted: 23 Sep 2011 at 09:18
De første waveguides jeg har i tankerne, er rotationsymetriske. Så jeg har kun tegnet dem i 2d.

Skal du have det i 3d?

Jeg må finde ud af hvordan jeg får det over i de formater der.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 23 Sep 2011 at 09:28
Med rotationssymetrisk, mener du så en tragt?


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Sep 2011 at 09:33
Ja. Altså en cirkulær form, ikke firkantet eller lignende.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 23 Sep 2011 at 10:06
Du kan evt prøve at sende en 2D fil (dxf) til mig, så kan jeg se om jeg kan finde ud af at lave noget med den. Tænker bare der må være en ingeniør herinde der lige kan det med lukkede øjne :-)



Posted By: Guests
Date Posted: 23 Sep 2011 at 10:09
uploads/3/v1.zip - uploads/3/v1.zip

Kan du bruge noget af det?

Det er bare en test geometri


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 23 Sep 2011 at 10:22
Øh, nej... Det for mit cad til at gå ned ? Underligt.




Posted By: svendborg@email
Date Posted: 23 Sep 2011 at 10:29
Og nu fik jeg lige prøve de 2 solids i et andet program. Og her virker det.
Den type filer kan jeg godt læse.




Posted By: Guests
Date Posted: 23 Sep 2011 at 12:59
Fornemt!

Jeg forslår at vi bruger en SB RDC29.

Har du nogle konstruktioner i tankerne du kunne være interesseret i at prøve?

Her tænker jeg f.eks. en 8" kombineret med waveguide. Så kan vi lige så godt få kompenseret for akustisk offset i waveguiden i samme omgang.


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 23 Sep 2011 at 13:06
He he. Jeg har lige købt hus, og er ikke engang færdig med mit første projekt, så jeg afventer lidt endnu. Iøvrigt er jeg lidt lun på at prøve en heil kombineret med åben baffel (4 stk 12")... Det bliver et andet år :-)

Men vedr en drejet waveguide, så hører jeg lige min kollega om ikke han vil dreje et sæt. Jeg er udelukkende fræser nemlig, og det vil ikke gi mening at fræse den tragt frem.



Posted By: Boberik
Date Posted: 23 Sep 2011 at 14:09
Kappen:

Jeg ville være frisk på at lave en konstruktion med en SB 8" og en SB 29, hvis altså der er mulighed for at de kan nå hinanden?

Sådan et sæt kunne jeg da godt tænke mig at spille på herhjemme :-)


Svendborg:

Hvad har din kollega mulighed for at dreje ? 

Evt alu ? 


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 23 Sep 2011 at 14:15
Alu og plast vil være at foretrække. Hvad det koster at indkøbe er jeg lidt usikker på, men mener at alu ligger på ca 40 kr pr kg. Og så er der skæretillæg, da det er en stang på 3 m man regner med. Plast kan kun købes i 2 m stænger, og her kan man ikke få skåret en stump af. Med plast mener jeg pom er det bedste at vælge.



Posted By: Boberik
Date Posted: 23 Sep 2011 at 14:22
Okay, jeg har noget på ordrelisten jeg godt vil have lavet så..


Jeg tænker bare en Alu waveguide vil kunne se meget godt ud. 


Posted By: Busk
Date Posted: 23 Sep 2011 at 15:09
Originally posted by Boberik

Kappen:

Jeg ville være frisk på at lave en konstruktion med en SB 8" og en SB 29, hvis altså der er mulighed for at de kan nå hinanden?

Sådan et sæt kunne jeg da godt tænke mig at spille på herhjemme :-)


Svendborg:

Hvad har din kollega mulighed for at dreje ? 

Evt alu ? 

Jeg ville også gerne lege med at kombinere de 2 enheder.
Hvis vi er nogen stykker der leger med konstruktionen, så kunne det være sjovt at mødes et sted og hører alle resultaterne.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: JAV
Date Posted: 23 Sep 2011 at 15:37
Surt at der er fuld skrald på arbejde og alle CNC-maskinerne kører 24/7..

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 23 Sep 2011 at 17:53
Jeg har siden Wilson kom med deres "lille" stander med en scanspeak 8" haft denne her i tankerne, men først fået den tegnet nu.



Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: virious
Date Posted: 23 Sep 2011 at 20:27
@Kappen: Er det en oblate spheroid waveguide alá Geddes du vil lave, eller eget design? 


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Sep 2011 at 23:10
Originally posted by virious

@Kappen: Er det en oblate spheroid waveguide alá Geddes du vil lave, eller eget design? 

Jeg har faktisk lige købt hans bog efter at have læst samtlige papers af ham på aes.org

Det er oplagt at prøve den geometri af og det vil jeg også, men det var ikke lige den jeg havde i tankerne i første omgang.

Han er i øvrigt en af de få højttalerbyggere der efter min mening har fattet hvad det går ud på. Jeg gad godt at prøve og høre nogle af hans konstruktioner.


Posted By: virious
Date Posted: 23 Sep 2011 at 23:45
Hans arbejde er bestemt interessant, dog gør størrelsen på de waveguides det meget svært at lave noget elegant. Hans waveguides kan iøvrigt købes til små penge via www.horns.pl, men forudsætter brugen af 1" CDs.

Går du efter en løsning med de totalt overprissatte HOM-reducerende skum-dimser som han benytter?

Spændende projekt!


Posted By: Guests
Date Posted: 26 Sep 2011 at 10:27
Originally posted by virious

Hans arbejde er bestemt interessant, dog gør størrelsen på de waveguides det meget svært at lave noget elegant. Hans waveguides kan iøvrigt købes til små penge via www.horns.pl, men forudsætter brugen af 1" CDs.

Går du efter en løsning med de totalt overprissatte HOM-reducerende skum-dimser som han benytter?

Spændende projekt!

Ingen skum i min waveguide.

I øvrigt finder jeg det lidt mystisk med den mangel på litteratur der findes om HOM, det er vist også et begreb han selv har fundet på.


Posted By: virious
Date Posted: 19 Mar 2012 at 21:20
kappen: Er du kommet videre med projektet? 



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com