Print Page | Close Window

Busk Audio M765

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=66
Printed Date: 29 Mar 2024 at 13:37
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Busk Audio M765
Posted By: Busk
Subject: Busk Audio M765
Date Posted: 27 Feb 2009 at 08:11

Nå der kommer lige et lille projekt ind mellem alle de andre, en god kolega snakkede om at han havde et par gamle Mission 765 som har et par deffekte enheder. Og han ville høre om jeg ikke kunne finde en erstatning, det ville jeg gerne kikke på, men nu er det eskaleret lidt, nu er det faktisk blevet til at de gamle kabinetter nu kun er donor kabinetter og jeg går helt afmok på resten.

De går fra at være tovejs til 3vejs, helt ny bestykning af enheder, Disnakt : Vifa XT25, Mellemtone : Scanspeak 15m, Bas : Scanspeak 21w.

De gamle enheder har en meget speciel diskant : Super Ellipse Impedance Transformer, er det fint sprog for Waveguide? .

 

Her kommer et par før billeder og i morgen går projektet igang.

 

 

 

 

 

 

 

Og her er den første strippet.

 

Her har vi så hvordan de kommer til at se ud når jeg er færdig, det meste af fronten bliver skåret væk i den øverste halvdel, og de viste afstivninger plus kammer til mellemtonen vil blive tilføjet, dem er der ingen af nu. Kabinetterne er i forvejen bygget af 19mm MDF i sider/top/bund/bagside og 25mm MDF i fronten. Jeg tilføjer så en 50mm front af 2*22mm MDF + 6mm MDF. Og så skal der laves affasninger som vist på tegningen. Træet bliver indkøbt idag så jeg kan komme igang i morgen hvor jeg har en hel dag for mig selv.

 

Busk

 



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Replies:
Posted By: syncroniq
Date Posted: 27 Feb 2009 at 09:21
Super spændende. Flot tegning !

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 27 Feb 2009 at 09:51
Originally posted by syncroniq

Super spændende. Flot tegning !
 
Tak
 
Ja ham der skal modtage dem glæder sig også vildt til at modtage dem, han er gammel studie teknikker, og han ville gerne tilbage til noget af bedre kvalitet, og så blev han ansat i samme firma som jeg og så tog den ide hurtig fart. Går som sagt igang med at skære de nye fronter i morgen, så der kommer nok en update i morgen aften.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 27 Feb 2009 at 11:07
Det er sørme ikke så lidt du har gang i for tiden Thumbs%20Up.

Ser ellers godt ud.


Posted By: Busk
Date Posted: 27 Feb 2009 at 13:16
Originally posted by kappen

Det er sørme ikke så lidt du har gang i for tiden Thumbs%20Up.

Ser ellers godt ud.
Nej jeg har mange idéer og projekter igang hele tiden. LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: joesch
Date Posted: 27 Feb 2009 at 17:06
Hm, hvor har jeg set den baffel før..? Tongue

Endnu en overspringshandling, mens vi venter på de der køleskabsstore reference-højtråbere Evil%20Smile  Men Busk, jeg tænkte på om du ikke - sådan af rent videnskabelig interesse - kunne lave nogle målinger af enhederne i kabinettet henholdsvis før og efter affalsning af baflen?  

I øvrigt kan jeg konstatere, at KEF propper en del mere dæmpevat i deres kasser, end jeg gør.


Posted By: senilix
Date Posted: 27 Feb 2009 at 19:04
Hej,
 
Jeg har for længst konkluderet at Busk er noget yngre end mig, med al den energi han har Smile
 
Ikke for at "hijacke" Busk's tråd, men joesch sidste kommentar om målinger på hvilken indflydelse facetter har på diffraktion, fik mig til at tænke på følgende tråd. I kender sikkert forummet, ellers har i mange gode timer foran jer.
 
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=25031 - http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=25031
 
Mvh,
Senilix


Posted By: joesch
Date Posted: 27 Feb 2009 at 21:01
Så er der lektier for - tak til Senilix!

Tema i den af Senilix anbefalede tråd: hvordan påvirkes diffraktion af forskelligt udformede bafler, placering af diskant i center vs. off-center oma.  Godt at se nogle målinger, der understøtter teorien. Men desuden en tråd, der tilsynelandende følger hele processen at bygge en højttaler, inkl. de første forsøg med målinger etc. Nok relevant for flere end mig?


Posted By: Stryg
Date Posted: 27 Feb 2009 at 21:04
Hej Busk.
 
Det er ret interessant at se sine gode gamle, og ret udtjente højtalere her. Du skulle vel egentlig bare finde et par nye enheder til dem ? Men så tog det hele vist bare fart..
Nuvel.. jeg er sikker på at de er i gode hænder. Jeg glæder mig godt nok til at lytte på dem igen.
 
PS: Der står en mindre end halvfærdig TIPS i værkstedet, som du kan se frem til mandag, så det er godt at du er øvet i at læse "håndtegninger".. Dead
 
Mvh...


Posted By: Busk
Date Posted: 27 Feb 2009 at 21:24
Originally posted by joesch

Hm, hvor har jeg set den baffel før..? Tongue

Endnu en overspringshandling, mens vi venter på de der køleskabsstore reference-højtråbere Evil%20Smile  Men Busk, jeg tænkte på om du ikke - sådan af rent videnskabelig interesse - kunne lave nogle målinger af enhederne i kabinettet henholdsvis før og efter affalsning af baflen?  

I øvrigt kan jeg konstatere, at KEF propper en del mere dæmpevat i deres kasser, end jeg gør.
Ha ha ha overspringshandling, den var sku god, men jeg vil nu mere kalde det en lovning på at kæmpe projektet ikke bliver startet før jeg er færdig med at bygge 60m2 lejlighed til svigermor. Og den lovning må jeg hellere holde. Drømmen om at lave de store vil blive til virkelighed, bare rolig.
 
Den med målingerne med og uden den affasede (avalon) front var ikke nogen dum ide, jeg har ekstra plader liggende så jeg kan da lave en hurtig prøve front som jeg kan lave dem med. skal alligevel have afprøvet skabeloner til undersænkningen af enhderne. Er det de rene mls målinger af hver enkelt enhed i gerne vil se i den sammenhæng?
 
Ja mission bruger en del dæmpe matriale, har ikke set delefilteret endnu LOL.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 27 Feb 2009 at 21:36
Originally posted by Stryg

Hej Busk.
 
Det er ret interessant at se sine gode gamle, og ret udtjente højtalere her. Du skulle vel egentlig bare finde et par nye enheder til dem ? Men så tog det hele vist bare fart..
Nuvel.. jeg er sikker på at de er i gode hænder. Jeg glæder mig godt nok til at lytte på dem igen.
 
PS: Der står en mindre end halvfærdig TIPS i værkstedet, som du kan se frem til mandag, så det er godt at du er øvet i at læse "håndtegninger".. Dead
 
Mvh...
 
Hej Stryg
 
Ja det startede i det små, men så havde jeg lige lidt liggende og havde da lige en idé eller to du lige skulle overveje, og ja så blev det ene lige til det andet, min entusiasme smittede vist af Smile. Jeg glæder mig til at spille det første nummer for dig på de nye højttalere, tror allerede jeg ved hvad det skal være.
Og bare rolig, jeg passer på dem som var det mine egne og din kommer tilbage med nyt liv.
 
Ja jeg viste godt at Tips-en blev min på mandag, men det håbede jeg også, jeg elsker prototyper hvor man kan sætte sit eget præg, nøjagtigt som her. Og hvor kragetærs håndtegninger har vi jo kunnet tyde før LOL.
 
I morgen ligger der 17kg sort MDF i form af 2lag 20mm + 1lag 17mm til hver HT, så må vi se hvad jeg kan udrette med det Wink.
 
Der kommer en update i morgen aften.
 
Busk
 
Edit: Har lige her kl 7:00 været inde og veje MDF-en, og der er ikke 17kg men 21kg LOL, men så skal 50% fræset og skæres væk.
 


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 27 Feb 2009 at 21:40
Originally posted by senilix

Hej,
 
Jeg har for længst konkluderet at Busk er noget yngre end mig, med al den energi han har Smile
 
Ikke for at "hijacke" Busk's tråd, men joesch sidste kommentar om målinger på hvilken indflydelse facetter har på diffraktion, fik mig til at tænke på følgende tråd. I kender sikkert forummet, ellers har i mange gode timer foran jer.
 
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=25031 - http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=25031
 
Mvh,
Senilix
 
Fedt med det link, den form for hijacking er altid velkommen Thumbs%20Up
 
31år er jo ingen alder, der kan man både klare en kone, 2 børn, bygning af to sæt højttalere og bygning af en lejlighed og ja så lige gå på arbejde ind i mellem. Nå ja en 3000w effektforstærker er da også under opbygning LOL.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Feb 2009 at 07:24
Ha ha ha ha ha har lige vejet højttalerne inden ombygning, 20,7kg, er spændt på at se hvad de vejer når jeg er færdig med dem.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Feb 2009 at 16:20

Så er der arbejdet i 6 timer i streg og det er blevet til en del, fronterne ligger lige nu til tørre, og når de er det kan de sættes på kabinetterne så jeg kan begynde at lave affasningerne. Alle enheder er blevet undersænket.

Først lige et shot af enhederne der skal i denne voldsomt upgraderede Mission 765.
 
 
Fronterne består som sagt af 3 lag, dette er det inderste lag.
 
Samme en gang til.
 
Til venstre ses det mellemste lag MDF.
 
Sort MDF sviner ad H til.
 
De yderste fronter, her er undsænkningen til basserne lavet.
 
Skabelon måtte der laves til mellemtone og diskant.
 
Så er den første front færdig og enhederne er lagt i for at prøve om det passer.
 
En gang til.
 
Alle 6 fronter færdige.
 
Så er der påført lim og derefter rullet med en malerrulle for at få det fordelt ens.
 
Det var alt for nu, håber på at nå lidt mere senere når fronterne har tørret nogen timer, men nu må vi se.
 
Busk
 
 


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Feb 2009 at 21:36
Så fik jeg lige arbejdet et par timer til, og fandt ud af hvor svært det er at lave de affasninger på fronten, den metode jeg havde regnet med var god, virkede slet ikke Dead, men nu har jeg to fronter som er spejlet i forhold til hinanden. Den ene skal dog lige spartles lidt da der kom et hak som ikke skal være der, men det kan sagtens ordnes. Der er lidt slibe arbejde tilbage, men ikke noget vildt, men nu er der også knoklet på det i 9,5 time idag.
 

Denne metode kan godt bruges, men jeg havde fået lavet to stykker på en 1m og det viste sig at skabe problemer senere hen, faktisk så viste det sig at være rimmeligt til at at save direkte uden styr på og så pudse resten til, så det passer med de streger jeg havde tegnet op.
 

Den ene færdige front, der skal bare pudses på de lige sider og fræses en 45 graders kant.
 
 
 
Der skal lige en pusning til ved enhederne så de sider helt perfekt, men de er 95% i orden nu. Men nu har jeg også sort støv alle steder, og snottet er sort, en maske skal der til når jeg gør dem færdige.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Stryg
Date Posted: 01 Mar 2009 at 09:04
Busk altså.. Det havde måske været letter for dig bare at bytte de døde højtalere? Det er jo et kæmpe arbejde du har gang i der....
Jeg ved godt at du har fortalt mig hvad og hvordan du ville lave dem, men når jeg ser billederne af arbejdet, så bliver jeg liiidt mundlam alligevel Confused .
 
Havde din kone ikke foretrukket at du brugte tiden på stue projektet...?
 
Noget tyder vist på at det bliver et par tunge drenge når du bliver færdige med dem, men det har jo aldrig skadet lyden. Du skriver at du har spejlet dem, og det kan man også godt se på billederne, at de bliver asymetriske, hvad gav dig den ide?
 
Mvh ..
 
 


Posted By: Busk
Date Posted: 01 Mar 2009 at 10:32
Originally posted by Stryg

Busk altså.. Det havde måske været letter for dig bare at bytte de døde højtalere? Det er jo et kæmpe arbejde du har gang i der....
Jeg ved godt at du har fortalt mig hvad og hvordan du ville lave dem, men når jeg ser billederne af arbejdet, så bliver jeg liiidt mundlam alligevel Confused .
 
Havde din kone ikke foretrukket at du brugte tiden på stue projektet...?
 
Noget tyder vist på at det bliver et par tunge drenge når du bliver færdige med dem, men det har jo aldrig skadet lyden. Du skriver at du har spejlet dem, og det kan man også godt se på billederne, at de bliver asymetriske, hvad gav dig den ide?
 
Mvh ..
 
 
 
Faktisk var igår en direkte ordre fra konen om at tage en "gør hvad du har lyst til bare du slapper af med ting du har lyst til dag"Smile, ellers havde jeg arbejdet på svigermor bolig.
 
Asymetrien kom egentlig først ved et uheld, hvor jeg så tog en pause og læste lidt på hi-fi forums osv. og så fladt tanken mig ind at asymetri i rigtig mange dele af højttaler bygningen er godt. Og da jeg trådte lidt tilbage og kikkede på det syntes jeg også det så fedt ud. Jeg har vlagt at droppe affasningen i bunden af højttaleren, det giver ikke noget lyd messigt, og i stedet for vil jeg fræse en 45grader kant på alle de flader der ikke er affaset, jeg bryder mig ikke om skarbe lige kanter.
 
Husk at det her er måden jeg afstresser på, jeg elsker det her, dette er min livsstil. Big%20smile
 
Jeg tager den front, der er som den skal være, med i morgen så du kan se den, dog er der ikke fræst det i bunden og siderne er ikke pudset så de passer ind til kabinetterne endnu, men du kan se idéen med projektet.
 
Jeg skal helt sikker have leget mere med affasede fronter, udvikle den bedste måde at lave dem på og så måle forskellene med og uden.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 01 Mar 2009 at 11:20
De nye fronter vejer 7,2 kg pr. stk Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 01 Mar 2009 at 11:52
Det er primært mellemtonen som døjer med diffraktions problemer, så du kunne eventuelt forsøge bare at montere den på forsiden/bagsiden og lave 2 forskellige målinger af dette, for at dokumentere effekten af din baffel (måske lige lappe de andre huller til midlertidigt / sætte de andre enheder i).

Kunne ihvertfald være rigtig spændende at se.


Posted By: Busk
Date Posted: 01 Mar 2009 at 12:04
Jeg tror jeg laver en lille hurtig ekstra front og laver målingen på. Det bare MLS målinger der skal laves?

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 01 Mar 2009 at 12:12
Jeps! mls er det eneste rigtige til det formål.


Posted By: Busk
Date Posted: 01 Mar 2009 at 14:21

Originally posted by kappen

Jeps! mls er det eneste rigtige til det formål.

Tænkte det nok



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Mar 2009 at 20:51

Så er der sket lidt igen

Et kik ned i de gamle kabinetter inden de slagtes, der var faktisk afstivninger, selv om jeg ikke havde forventet det. Og en masse akustilux, næsten en hel affaldssæk.
 
Og en eller anden form for blygummi, meget tyndt, men det var der dog. dette vil jeg dog skifte når det kommer hjem.
 
 
Et sidste gik på den gamle front, om lidt er der ingen vej tilbage.
 
Det gamle delefilter.
 
Akustilux fra en højttaler.
 
Den gamle port lukkes af, da den nye skal side på fronten.
 
Fronten er væk, og den skrå plade som udgør mellemtone kammeret er sat i, har valgt at bruge viklenbeslag indvendigt for at undgå skruehuller på ydersiden, som så senere skal spartles ud, med de problemer det så medfører.
 
 
Fronterne limes på med dyvler. Til den opmærksomme læser der allerede nu ser jeg ikke har afrundet mellemtone hullet, kan jeg sige at det blev gjort inden de blev limet på.
 
Og så limes der fronter.
 
 
 
 
 
Næste skridt er så at pudse fronterne til så de flugter perfekt med det originale kabinet, og pudse alle sider ned så de er klar til den nye maling.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 12 Mar 2009 at 17:43

 
 


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 12 Mar 2009 at 17:46
Lækkert, jeg kan faktisk godt lide det lidt slidte look.


Posted By: Busk
Date Posted: 12 Mar 2009 at 19:01
Originally posted by kappen

Lækkert, jeg kan faktisk godt lide det lidt slidte look.
Ja der er faktisk noget over den i den nedpussede version, hvor den stadig er lidt sort i åretegningerne.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 14 Mar 2009 at 18:06

Så er der blevet leget med bly-gummi, sikker et dejligt nemt materiale at arbejde med, man skal bare varme røven ud af bukserne på det med en varmepistol, så går det nemt. Og så kan det bruges til at tætne alle evt. sprækker med, har givet mellemtone kammeret en esktra gang ved alle samlinger og varmet det til det blev næsten flydende, hvis der skulle have været en smule utæthed før, så er det i hvert fald væk nu Wink.

 
Her er køkkenbordet kommet i brug.
 
Husets 2 bøller er lige med.
 
Musik skal der til, her er husets permenente køkken anlæg, 2*20w klasse-a og så et par gode gulvhøjttalere, Kef reference model one.
 
 
Her er det varmet så det kan formes helt ud i kanterne på mellemtone kabinettet, og lukker hermed evt. sprækker.
 
Et kik gennem bashullet, op på undersiden af mellemtone kammeret.
 
Højttalerne vejer nu 29,1kg i forhold til 21kg før ombygningen. LOL
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 14 Mar 2009 at 19:37
Hej Busk,
 
Hov, hov - det der er snyd - du har nok indkaldt profferne. Husk dette er DIY Tongue
 
Jeg kan se de holder dig på rette spor.
 
Mvh,
Senilix


Posted By: Busk
Date Posted: 15 Mar 2009 at 06:06
Originally posted by senilix

Hej Busk,
 
Hov, hov - det der er snyd - du har nok indkaldt profferne. Husk dette er DIY Tongue
 
Jeg kan se de holder dig på rette spor.
 
Mvh,
Senilix
Nogen skal jo holde mig på rette spor, bare rolig de får ikke betalling, så heller ikke noget med at kalde det børnearbejde LOL.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 15 Mar 2009 at 18:51
Dette er hvordan det hele gerne skulle ende op.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Mar 2009 at 20:33

Så fik projektet lige 1,5 time mere her til aften og den sidste af højttalerne er nu også tappeseret med bly-gummi, og vejer nu også som et ondt år. Skal dog bygge mest i svigermor boligen i weekenden, men måske der ikke blive mulighed for en time eller to, til at arbejde lidt på foden. Nu får vi se.

 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Mar 2009 at 16:03

endnu 6 timer er gået i højttalernes navn og her er hvad der er sket.

Lige et sidste bly-gummi billede med lillemanden der lyser for farSmile.
Mellemstykket i foden hvor kablerne skal løbe.
Godt med lim på, rullet på for et jævnt lag.
Boret ud og undersænket til speakon terminalerne.
 
Så er foden blevet facet skåret.
Alt i mens den nye bagplade blev limet på.
 
 
 
 
 
Nu vil jeg ud og bade og få alt støvet væk, inden jeg går ned i stuen og kommer lidt enheder i.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 21 Mar 2009 at 16:22
Hej Busk,
 
Det ser god ud. Jeg glæder mig til at se rå-målingerne. Det bliver spændende at se resultatet af facetterne.
 
Husk nu at få drengen ud inden du skruer enhederne i. Det vil nok give en hvis "mis-lyd"Smile
 
Mvh,
Senilix
 


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Mar 2009 at 16:28

Ha ha ja han er taget ud Wink.

Nu skal jeg bare ige være sikker på hvor mikrofonen skal placeres, går ud fra at den skal være midt mellem diskant og mellemtonens akustiks centrum når jeg måler på alle enhederne en af gangen.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Mar 2009 at 16:42
Hjælper facetterne på foden også på diffraktioner? LOL

Jo midt mellem diskantens og mellemtonens akustiske centrum er korrekt. Det skal nemlig være sådan at du kan gå længere væk, uden afstanden og dermed fasen, mellem enhederne ændres..


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Mar 2009 at 17:08
Originally posted by kappen

Hjælper facetterne på foden også på diffraktioner? LOL

Jo midt mellem diskantens og mellemtonens akustiske centrum er korrekt. Det skal nemlig være sådan at du kan gå længere væk, uden afstanden og dermed fasen, mellem enhederne ændres..
Ja for søren, så kommer der ikke nogen grimme spidser fra gulvet af når de spiller LOL.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Mar 2009 at 18:25
Jeg vil forresten anbefale dig at finde et sted hvor der er højt til loftet og så stille højttaleren op på et bord eller noget andet højt, det vil nemlig betyde at der går længere tid før du får din første reflektion ind på målingen (gulvet) og dermed kan du lave en længere gatening og måle længere ned i frekvens. Hvilket kan være en fordel, så du bedre kan se hvad du laver når du skal igang med filter og dele mellem mellemtonen og bassen.


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Mar 2009 at 18:28
Originally posted by kappen

Jeg vil forresten anbefale dig at finde et sted hvor der er højt til loftet og så stille højttaleren op på et bord eller noget andet højt, det vil nemlig betyde at der går længere tid før du får din første reflektion ind på målingen (gulvet) og dermed kan du lave en længere gatening og måle længere ned i frekvens. Hvilket kan være en fordel, så du bedre kan se hvad du laver når du skal igang med filter og dele mellem mellemtonen og bassen.
det er ikke noget problem, huset er fra 1840 så der er 3m til loftet i alle ´rum Wink.
Mange tag for rådet, det jo ikke dig der skal løfteLOL.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 21 Mar 2009 at 18:31
Hej Busk,
 
En 3-vejs er lidt vanskeligere, da tricket med at bruge punktet imellem diskant og mellem-tone, jo kun gælder dem. Afstanden til bassen er jo ikke med.
 
Du bruger begrebet "akustisk centrum". Jeg forstår hvad du mener, men begrebet er normalt brugt i en anden forbindelse. Det er lidt svært at forklare og jeg skal nok få rodet mig ud i noget Smile, men en enhed har et punkt, hvor man kan sige at lyden "udstråler" fra (Meger dårlig terminologi Embarrassed). Det punkt kan man sige er reference punktet for fasen. Jeg vil ikke komme nærmere ind på det her, da jeg synes vi skal oprette en anden tråd og diskuterer det.
 
Da du har alle enheder monteret på en flad baffel, vil de enkelte enheders akustiske centrum ikke ligge i samme plan. En mulighed for at rette lidt op på det kunne være at tilte højttaleren lidt bagover og måske bruge diskanten som design akse.
 
Sig endelig til hvis jeg vrøvler Wink
 
Mvh,
Senilix


Posted By: senilix
Date Posted: 21 Mar 2009 at 18:43
Hej Busk,
 
Kappens råd er godt, men jeg vil godt tilføje at det det vil være godt at tage udfasning fra gulvet i betragtning når du designer filter. Du vil have en udfasning på både bas og mellemtone og et trick kunne være at prøve at ligge delefrekvensen i mellem disse to udfasninger.
 
Bassen er tættest på gulvet så dens udfasning vil ligge højere i frekvens end mellemtonens, da dens afstand er længere fra gulvet. 
 
Mvh,
Senilix 


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Mar 2009 at 23:08
det vil jeg tage med når jeg går igang med målingerne.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Mar 2009 at 00:49
Originally posted by senilix

Hej Busk,
 
En 3-vejs er lidt vanskeligere, da tricket med at bruge punktet imellem diskant og mellem-tone, jo kun gælder dem. Afstanden til bassen er jo ikke med.
 
Du bruger begrebet "akustisk centrum". Jeg forstår hvad du mener, men begrebet er normalt brugt i en anden forbindelse. Det er lidt svært at forklare og jeg skal nok få rodet mig ud i noget Smile, men en enhed har et punkt, hvor man kan sige at lyden "udstråler" fra (Meger dårlig terminologi Embarrassed). Det punkt kan man sige er reference punktet for fasen. Jeg vil ikke komme nærmere ind på det her, da jeg synes vi skal oprette en anden tråd og diskuterer det.
 
Da du har alle enheder monteret på en flad baffel, vil de enkelte enheders akustiske centrum ikke ligge i samme plan. En mulighed for at rette lidt op på det kunne være at tilte højttaleren lidt bagover og måske bruge diskanten som design akse.
 
Sig endelig til hvis jeg vrøvler Wink
 
Mvh,
Senilix


Det med det akustiske centrum er helt rigtig. Jeg kom vist også til at kalde enhedernes centrum for det akustiske centrum, hvilket som du siger, plejer at betegne noget helt andet.

"En 3-vejs er lidt vanskeligere, da tricket med at bruge punktet imellem diskant og mellem-tone, jo kun gælder dem. Afstanden til bassen er jo ikke med."

- Der vil jeg gerne uderstrege at jeg stadig mener at man bør placere microfonen mellem diskant og mellemtone. Fordi: at vi der arbejder med en delefrekvens som ligger i et frekvensområde hvor bølgelængden er meget kort, derfor kan få graders vinkel på den vertikale akse betyde rigtig meget for fasen. Det betyder dog ikke ret meget når man skal have en mellemtone til at arbejde sammen med en bas i den lave ende af frekvensområdet, fordi at et par centimeters forskyldese kun er få graders fasedrej for så lange bølger. Hvorimod hvis det havde været længere oppe i frekvens, kunne det havde betydet en total udfasning. Så man bør tage størst hensyn til diskant og mellemtone her og placere microfonen mellem dem!


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Mar 2009 at 00:57
Originally posted by senilix

Hej Busk,
 
Kappens råd er godt, men jeg vil godt tilføje at det det vil være godt at tage udfasning fra gulvet i betragtning når du designer filter. Du vil have en udfasning på både bas og mellemtone og et trick kunne være at prøve at ligge delefrekvensen i mellem disse to udfasninger.
 
Bassen er tættest på gulvet så dens udfasning vil ligge højere i frekvens end mellemtonens, da dens afstand er længere fra gulvet. 
 
Mvh,
Senilix 


Det lyder som en meget simplificeret model af virkeligheden du taler om her, har du nogle målinger eller andet der bakker dette op? Fordi min erfaring med gulvreflektioner er nemlig at de skaber "ripples" på kurven og ikke at de laver en udfasning, jeg kan sagtens følge ideen, men jeg er bange for at det ikke er så simpelt, så vil udfasnings-frekvensen jo også være en funktion af microfonens placering? - Hvis vi antog at microfonens afstand fra højttaleren var uendelig ville der ingen udfasning være.


Posted By: senilix
Date Posted: 22 Mar 2009 at 08:59
Hej Kappen (Busk)
 
Det er en god diskussion, men måske skulle vi flytte den til en anden tråd?
 
Det er rigtigt at alignment problemet er mindre udtalt ved overgangen mellem bas og mellemtone. Min pointe var, at diskant og mellemtone jo heller ikke har deres akustiske centre alignet og ved at tilte højttaleren lidt bagover kunne man måske vinde lidt på alle enheder og derved lidt mindre fiflen i delefiltret. Det var kun et forslag.
 
Dit råd med at bruge punktet imellem diskant og mellemtone, som design akse, er godt. Det løser ikke problemet med aligment af de akustiske centre, men det gør at højttaleren er ikke kun er alignet rigtigt i en lytte position. Hvilket er godt. Mit forslag rammer kun rigtigt i lytte positionen, men der er jo som bekendt ingen facitliste og det er jo lidt forskelligt hvilket mål man går efter.
 
En løsning med tiltet baffel og design akse imellem diskant og mellemtone er et ligeså godt forslag.
 
Med hensyn til mit forslag omkring at tage gulv refleksionen, med i betragtning når man vælger sin delefrekvens, må jeg desværre sige at jeg ikke har en måling til at understøtte det. Jeg har dog tænkt mig at tage det med i betragtning ved den næste 3-vejs, jeg er ved at bygge (ikke Duelund). Tricket kommer fra Joseph D'Appolito og er nævnt i hans bog "Testing Loudspeakers" ISBN: 1-882580-17-6.
 
Gulv refleksionen, eller hvilken som helst anden flade, giver ganske rigtig ripple på frekvens kurven som følge af "comb filter" effekt, hvor den reflekterede lyd giver henholdsvis konstruktiv og destruktiv interferens. Frekvensen hvor dette sker er afhængig af afstanden til højttaleren og enhedens afstand til den nærmeste flade. Så hvis man ligger vægt på disse ting er man nød til at tage lytte afstanden i betragtning.    
 
Mange af disse ting er beskrevet i den før nævnte bog, som jeg kan anbefale og købe. Den koster vel en 200 - 300 kr.
 
Nu synes jeg at vi skal lade Busk få sin tråd tilbage og som sagt synes jeg vi skal flytte diskussionen til en anden tråd, hvis den skal forsætte. Jeg ved ikke om jeg har så meget mere at tilføje.
 
Mvh,
Senilix (som håber på svag vind i dag så han kan få brændt grene af fra det træ han fældede i går)
   


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2009 at 10:29

Så knoklede jeg hele dagen igår til kl 23. og lavede lige et hurtigt filter så de kan komme til at bevæge sig. Og her til morgen kæmpede jeg med Vista og Clio, men det er stort set lige så svært at få de to til at enes som der er hvis man lukkede en Nazist og en Jøde inden i et ligge rum, og bad dem om at opføre sig ordentligt. Så fram med den gamle bærbar med XP og så kunne jeg lige nå en enkelt måling på mellemtonen.

 
Og selv med det hurtige filter lyder det her godt. Målingen er taget med højttaleren stående på et ikea lack bord så mikrofonen kom 130cm over gulv.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Mar 2009 at 10:37
Jeg tror ikke jeg vil flytte noget ud af tråden, det er for direkte relateret. Men jeg giver dig helt ret i at tiltning somregel er en god ide, men det skal næsten sammenholdes direkte med delefilteret før det giver mening.

Hvad så busk, har du fået lavet nogle målinger vi må se?


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Mar 2009 at 10:38
Nå, der var du sgu hurtigere end mig, lad det ikke ske igen LOL.

Jeg måtte også opgive Clio+Vista dengang jeg prøvede. Men hvorfor også køre vista LOL


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Mar 2009 at 11:00
Har du afstemt porten korrekt?


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2009 at 12:04
Originally posted by kappen

Har du afstemt porten korrekt?
nej det tror jeg ikke, det var lige den jeg havde liggende, hvordan gør man det egentlig bedst, øret eller målinger?
Har ikke haft mere tid at gøre med, så lige nu spiller de med et hurtigt computer beregnet filter.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Mar 2009 at 12:23
Jeg ville starte med at simulere den respons du ønsker fra bassen, altså volumen kan du jo af gode grunde ikke længere ændre på, men du kan prøve at simulere forskellige port-frekvenser indtil du synes at du opnår det resultat som du sigter efter og så aflæse port-frekvensen i dit simulerings-program, derefter laver du en impedans måling af din højtaler og smider her ind.

USXX sagde engang at en god tommelfingerregel er at sigte efter en kurve som har et hæv på max. 1db lige inden afruldning, altså gerne 0.5db eller mindre. Det lader til at det er en rigtig god regel, specielt hvis man efterfølgende prøver at holde resultatet op med Step-response og groupdelay. Så plejer man at lande inde for noget fornuftigt.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2009 at 15:28
Originally posted by kappen

Jeg ville starte med at simulere den respons du ønsker fra bassen, altså volumen kan du jo af gode grunde ikke længere ændre på, men du kan prøve at simulere forskellige port-frekvenser indtil du synes at du opnår det resultat som du sigter efter og så aflæse port-frekvensen i dit simulerings-program, derefter laver du en impedans måling af din højtaler og smider her ind.

USXX sagde engang at en god tommelfingerregel er at sigte efter en kurve som har et hæv på max. 1db lige inden afruldning, altså gerne 0.5db eller mindre. Det lader til at det er en rigtig god regel, specielt hvis man efterfølgende prøver at holde resultatet op med Step-response og groupdelay. Så plejer man at lande inde for noget fornuftigt.
Lige nu er de afstemt efter 29hz og det passer godt ind, har ikke kunne løsrive mig i de sidste 2 timer, og det er enda uden det rigtige filterWink.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Mar 2009 at 15:35
Originally posted by Busk

Originally posted by kappen

Jeg ville starte med at simulere den respons du ønsker fra bassen, altså volumen kan du jo af gode grunde ikke længere ændre på, men du kan prøve at simulere forskellige port-frekvenser indtil du synes at du opnår det resultat som du sigter efter og så aflæse port-frekvensen i dit simulerings-program, derefter laver du en impedans måling af din højtaler og smider her ind.

USXX sagde engang at en god tommelfingerregel er at sigte efter en kurve som har et hæv på max. 1db lige inden afruldning, altså gerne 0.5db eller mindre. Det lader til at det er en rigtig god regel, specielt hvis man efterfølgende prøver at holde resultatet op med Step-response og groupdelay. Så plejer man at lande inde for noget fornuftigt.
Lige nu er de afstemt efter 29hz og det passer godt ind, har ikke kunne løsrive mig i de sidste 2 timer, og det er enda uden det rigtige filterWink.
 
Busk


Lyder fornuftigt, har du også kontrol-målt det? Hvordan står det ellers til med målinger af enhederne? er du kommet igang med lspcad?


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Mar 2009 at 15:38
Originally posted by kappen

Originally posted by Busk

Originally posted by kappen

Jeg ville starte med at simulere den respons du ønsker fra bassen, altså volumen kan du jo af gode grunde ikke længere ændre på, men du kan prøve at simulere forskellige port-frekvenser indtil du synes at du opnår det resultat som du sigter efter og så aflæse port-frekvensen i dit simulerings-program, derefter laver du en impedans måling af din højtaler og smider her ind.

USXX sagde engang at en god tommelfingerregel er at sigte efter en kurve som har et hæv på max. 1db lige inden afruldning, altså gerne 0.5db eller mindre. Det lader til at det er en rigtig god regel, specielt hvis man efterfølgende prøver at holde resultatet op med Step-response og groupdelay. Så plejer man at lande inde for noget fornuftigt.
Lige nu er de afstemt efter 29hz og det passer godt ind, har ikke kunne løsrive mig i de sidste 2 timer, og det er enda uden det rigtige filterWink.
 
Busk


Lyder fornuftigt, har du også kontrol-målt det? Hvordan står det ellers til med målinger af enhederne? er du kommet igang med lspcad?
ikke længere end den måling jeg har vist, ungerne er kommet hjem fra weekend hos de gamle og konen er kommet hjem fra 25timers vagt, så lige nu spiller de bare og gør det dejligt. målinger bliver en anden dag hvor der igen er tid.
 
busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 25 Mar 2009 at 19:23
Så er der lavet de 6 målinger så nu kan jeg går i gang med at simulere filter i lspcad6.
I får lige de rå målinger her.
 
Diskant
Mellemtone
Bas
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 25 Mar 2009 at 19:27
Er alle målinger taget fra præcis samme microfon og højttaler placering? Kan se du gater dem forskelligt.

Derudover kan man se nogle reflektioner i den høje ende, det kunne tyde på at din microfon kunne placeres bedre på stangen.

Hvad med at uploade data? Så kunne du få lidt forslag og ideer til filteret.


Posted By: Busk
Date Posted: 25 Mar 2009 at 19:44
Originally posted by kappen

Er alle målinger taget fra præcis samme microfon og højttaler placering? Kan se du gater dem forskelligt.

Derudover kan man se nogle reflektioner i den høje ende, det kunne tyde på at din microfon kunne placeres bedre på stangen.

Hvad med at uploade data? Så kunne du få lidt forslag og ideer til filteret.
Ja mikrofonen har ikke skiftet placering, men ja har gatet forskelligt, har jo nulstilliet hver gang, kan man forud bestemme gateningen? og er det jeg har gjort noget man kan arbejde med?
 
Har bestilt et ordentligt mikrofon stativ idag og der skulle være på vej, det jeg bruger nu er standeren til en 500w halogen arbejdslampe LOL, så den giver nok en smule ballade LOL.
 
http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/11/m765-8.zip - uploads/11/m765-8.zip
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 25 Mar 2009 at 20:29
Ser fornuftigt ud. Du er kommet på lidt af en opgave, diskanten og mellemtonen integrerer flot og nemt. Men bassen er lidt værre, men det finder du jo nok ud af..

Næste gang du måler så husk at vælge "Minimum fase" I Clio ved at højre-klikke på fase-knappen. Derudover ville jeg nok lige tage den igen, pga. de reflektioner, så kan det være svært at se hvordan det endelige bliver. Se evt hvordan henrik har sat microfonen i hans clio guide. Ledningen igennem røret og stikket ude for enden og microfonen på der, så det bare ligner en lige stang, så kommer der ingen reflektioner fra den.


Posted By: Busk
Date Posted: 25 Mar 2009 at 20:44
Originally posted by kappen

Ser fornuftigt ud. Du er kommet på lidt af en opgave, diskanten og mellemtonen integrerer flot og nemt. Men bassen er lidt værre, men det finder du jo nok ud af..

Næste gang du måler så husk at vælge "Minimum fase" I Clio ved at højre-klikke på fase-knappen. Derudover ville jeg nok lige tage den igen, pga. de reflektioner, så kan det være svært at se hvordan det endelige bliver. Se evt hvordan henrik har sat microfonen i hans clio guide. Ledningen igennem røret og stikket ude for enden og microfonen på der, så det bare ligner en lige stang, så kommer der ingen reflektioner fra den.
Okay det skal jeg huske når mit stativ kommer i morgen.'
 
Er ved at rode med det nu, er ikke kommet så langt endnu.
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 25 Mar 2009 at 21:12
Er der noget galt med mine målinger? eller hvad sker der lige for bassen?

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 25 Mar 2009 at 21:42
Så har jeg kæmpet lidt, har et peak ved diskanten som sikkert er mit dårlige mikrofon stativ. Kan man nemt sætte sin gate ens på alle målinger? Og er der ellers gode råd?
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 25 Mar 2009 at 22:44
Du har vist mere end et 1 peak på den måling og det skyldes som du siger mic-stativet Wink At gate forskelligt burde ikke være noget problem, blot målingerne er taget på præcis samme måde. Ellers kan man bare måle flere gange i samme vindue og gemme efter hver ny måling. Sådan som jeg ser det, er det vitigste at du får rettet fasen til "minimum" på næste sæt målinger, ellers bliver det noget bøvl at få det til at fungere korrekt i lspcad.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 27 Mar 2009 at 08:59
Hey,

Først skal du have målingerne helt på plads, som Kappen siger. Så hjælper jeg gerne med et udkast til filter, du kan arbejde videre med.

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 27 Mar 2009 at 19:49

Nye målinger med nyt stativ og med brug af minimum fase.

http://www.forum.speakerbuilder.dk/uploads/11/Målinger_m765-8.zip - uploads/11/Målinger_m765-8.zip

Busk

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Mar 2009 at 09:03
Tror ikke dette forum understøtter danske bogstaver i uploads.

Jeg har rettet det.

Frem over lav å om til aa f.eks.

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 09:08
Originally posted by syncroniq

Linket virker ikke. Tror ikke dette forum understøtter danske bogstaver i uploads. Lav å om til aa f.eks og prøv igen. Husk og slette den gamle fil.
det kikker jeg lige på men jeg har et filter klar som spiller nu, det lyder godt, men fasen er i skoven, men det kan ikke blive bedre med de komponter jeg har. Har fået strammet bassen godt op med med dæmpematriale i kabinettet.
 
Har dog fået simuleret mig frem til noget der ser rigtig godt ud, det kommer her.
 
http://www.forum.speakerbuilder.dk/uploads/11/Measurements_m765-8.zip - uploads/11/Measurements_m765-8.zip
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Mar 2009 at 09:10
Dine impedansmålinger er forkerte.

Freq [Hz]   dBV        Phase [Deg]
10.00       -34.87      38.22
10.14       -34.71      38.57
10.29       -34.53      39.21
10.44       -34.33      39.75
10.59       -34.12      40.35
10.75       -33.91      40.91
10.90       -33.73      41.33
11.06       -33.51      41.79
11.22       -33.17      42.18
11.38       -32.89      42.74
11.55       -32.63      43.06
11.72       -32.25      43.44
11.89       -31.97      43.55
12.06       -31.61      43.89
12.23       -31.11      43.64
12.41       -30.70      43.44

Vil sige at din 21W har en impedans på -34ohm ved 10Hz?

Dine gatening tror jeg er ok. Du får lidt ind på bassen, men tror ik det gør noget. Husk også at måle i ohm, ikke dbV.

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 09:16
Originally posted by syncroniq

Dine impedansmålinger er forkerte.

Freq [Hz]   dBV        Phase [Deg]
10.00       -34.87      38.22
10.14       -34.71      38.57
10.29       -34.53      39.21
10.44       -34.33      39.75
10.59       -34.12      40.35
10.75       -33.91      40.91
10.90       -33.73      41.33
11.06       -33.51      41.79
11.22       -33.17      42.18
11.38       -32.89      42.74
11.55       -32.63      43.06
11.72       -32.25      43.44
11.89       -31.97      43.55
12.06       -31.61      43.89
12.23       -31.11      43.64
12.41       -30.70      43.44

Vil sige at din 21W har en impedans på -34ohm ved 10Hz?

Dine gatening tror jeg er ok. Du får lidt ind på bassen, men tror ik det gør noget. Husk også at måle i ohm, ikke dbV.
 
det er så på dem alle sammen, går jeg ud fra?
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 09:24
Laver jeg lige om på med det samme LOL.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 09:47
Originally posted by Busk

Laver jeg lige om på med det samme LOL.
 klokker lidt rundt i de rigtige versioner, men her skulle den være.
 
Busk
 
http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/11/measurements_m765-8.zip - uploads/11/measurements_m765-8.zip


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Mar 2009 at 10:30
Din impedansmåling er forkert i toppen af diskanten.

Din impedans på bassen ligger over 25Ohm hele vejen

Din impedans på mellemtonen har meget støj i toppen. Samme sted som din diskant.




-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 10:30
Originally posted by Busk

Originally posted by Busk

Laver jeg lige om på med det samme LOL.
 klokker lidt rundt i de rigtige versioner, men her skulle den være.
 
Busk
 
http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/11/measurements_m765-8.zip - uploads/11/measurements_m765-8.zip
Ja det vente jo lidt op og ned på det, så på den igen, men nu har jeg noget der igen ser godt ud, lidt fnider oppe i den høje del af diskanten, men det på være nogen difrationer eller noget. Måske en filtring på diskanten, men det vil vise sig. faserne er i hvet fald i orden og frekvenskurven ser fin ud.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Mar 2009 at 10:33
Frekvenskurverne ser ok ud. det er impedanskurverne der er galt med. hvis der er ballade på dem, er det på grund af rystelser under måling. Prøv og lig højttaleren ned og mas frontpladen ned mens den måler, og se om det gør en forskel.

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 10:40
Originally posted by syncroniq

Frekvenskurverne ser ok ud. det er impedanskurverne der er galt med. hvis der er ballade på dem, er det på grund af rystelser under måling. Prøv og lig højttaleren ned og mas frontpladen ned mens den måler, og se om det gør en forskel.
 
Det kan jeg ikke så godt da der er en fod på der rager ud på bagsiden, her troede jeg at frekvensmålingen var den svære. der er ellers 57mm front og 37mm bagpalde og alt dæmpet med asfaltgummi.
 
Hvad med en gang skruetvinger på kabinettet?
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Mar 2009 at 10:53
Hey,

Prøv. De skal i hvertfaldet på plads inden du kan gå igang med lspcad.

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 10:57

Har prøvet det nu, det giver ikke nogen forskel. Måske de skal måske hen på et ande gulv og måles, det her er et ret levende træ gulv, måske de skulle ind på et af de støbte og så med masser af gummi i mellem.

 

Busk



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Mar 2009 at 11:08
Lyder som en god ide :)

-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 28 Mar 2009 at 11:32
Hvis der er larm, kan det faktisk også godt ses på impedansmålingerne. 


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 15:02
Ja jeg kan se at støj har en indvirkning, men jeg får stadig fnider oppe ved 2-5khz. utroligt følsomt udstyr

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 15:45
Så prøvede jeg lige at skifte over til B udgangen, alså der hvor man kobler b i loop med sig selv. Men i målingen glemte jeg at sætte den til at det var B den målte på, så jeg fik en måling med intet på, eller det vil sige at det eneste der kom på målingen var støjen mellem 2-5khz, gad vide om min strømforsyning til Clio er den der laver den støj???

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Mar 2009 at 15:57
Bruger du en bærbar eller stationær komputer?
Hvor får din Clio strøm, fra clio kortet?

Har du kalibreret din clio inden du gik igang?

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 16:00
Originally posted by syncroniq

Bruger du en bærbar eller stationær komputer?
Hvor får din Clio strøm, fra clio kortet?

Har du kalibreret din clio inden du gik igang?
Den får strøm fra en ekstern forsyning, og det er min bærbar jeg bruger, havde kalibreret den, men prøver lige igen.
 
Et skift af srømforsyning, gav ingen ændring, så nu calibrere den igen.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 16:05
Nu er der en smule støj ved 150-300hz i stedet


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 16:23
Efter at have kalibreret clio systemet et par gange nu og så lave kalibrerings testen, mls målingen er fin, men sinus testen har de samme udsving som er hele problemet. og kalder jeg fasen frem som også skulle være en ret linie så går den helt amok på begge målinger.
 
Clio skal nok til rep tror jeg Censored
 
Prøvede lige at skifte til et kortere firewire kabel, men det hjalp heller ikke. nu ryger Clio til rep.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Mar 2009 at 16:42
Hey,

Både på A og B ?

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 16:44
Originally posted by syncroniq

Hey,

Både på A og B ?
 
Ja


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Mar 2009 at 17:08
Prøv og skriv en mail til audiomatica og vedhæft en måling. De plejer at være super gode til at svare på spørgsmål. Så får man somregel også lige en opdatering af softwaren med tilbage. Husk dog at skriv dit serienummer i mailen, ellers får du ikke svar.

www.audiomatica.com / www.cliowin.com

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 17:21
Originally posted by syncroniq

Prøv og skriv en mail til audiomatica og vedhæft en måling. De plejer at være super gode til at svare på spørgsmål. Så får man somregel også lige en opdatering af softwaren med tilbage. Husk dog at skriv dit serienummer i mailen, ellers får du ikke svar.

www.audiomatica.com / www.cliowin.com
Kanon, tak for tippet.
 
Men bortset for alt det her, så spiller de super med det filter jeg simulerede mig frem til, så jeg tør ikke tænke på hvordan de kommer til at spille når alle målingerne er i orden.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 28 Mar 2009 at 17:34

Hej Busk,

Jeg har ikke lige fuldt med i tråden, men kan se at du har problemer med at lave impedans måling. Har du prøvet en løs enhed og ikke højttaleren?

Hvordan måler du? Jeg bruger som bekendt ikke CLIO, men det kan jo være at nogle af de andre her der gør.

Hvis dit CLIO virkeligt er i stykker, kunne du jo lave målingen med EasyMls eller hvad det nu hedder. Det er ikke så svært.

Senilix

 

 



Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 17:41
Originally posted by senilix

Hej Busk,

Jeg har ikke lige fuldt med i tråden, men kan se at du har problemer med at lave impedans måling. Har du prøvet en løs enhed og ikke højttaleren?

Hvordan måler du? Jeg bruger som bekendt ikke CLIO, men det kan jo være at nogle af de andre her der gør.

Hvis dit CLIO virkeligt er i stykker, kunne du jo lave målingen med EasyMls eller hvad det nu hedder. Det er ikke så svært.

Senilix

 

 

 
Jeg har lavet den interne test som man kan lave på clio og her kommer den støj, så det er internt i boksen.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 28 Mar 2009 at 17:53

Hej Busk,

Ok, har du taget et kig på EasyMSL, som følger med LspCad? Det er ret enkelt.
 
Senilix
 


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 18:09
Originally posted by senilix

Hej Busk,

Ok, har du taget et kig på EasyMSL, som følger med LspCad? Det er ret enkelt.
 
Senilix
 
Nej, da der er problemer med målesystemet, så hjælper det ikke så meget.
 
Men har skrevet til Audiomatica, så nu ser vi hvad de siger.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 28 Mar 2009 at 18:15
Hej Busk,
 
Jeg tror ikke du forstår Smile. EasyMls er et måleprogram som er med LspCad. Det kan også lave SPL og impedans målinger.
 
Senilix 


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Mar 2009 at 19:35
Originally posted by senilix

Hej Busk,
 
Jeg tror ikke du forstår Smile. EasyMls er et måleprogram som er med LspCad. Det kan også lave SPL og impedans målinger.
 
Senilix 
Jo den er jeg med på Big%20smile men der skal jo stadig noget måleudstyr til at optage lyden, og hvis det lige nu laver fejl så er det ligegyldigt.
Men lige nu nyder jeg også bare musik, så retter jeg dem helt til senere og bestille komponenter der.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 10 Apr 2009 at 12:07
Hej drenge
 
Efter en del roden frem og tilbage, snak med audiomatica osv. som ikke har givet noget, så ville jeg idag lige tage en måling på en løs enhed for at kunne vise dem resultatet så de kan se hvad fejlen er, og lige pludselig er der inetet galt.
 
Har haft af- og geninstaleret nogen gang for at prøve nye drivere osv. men de har alle ikke virket, og så geninstalerede jeg det der fulgte med igen.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 10 Apr 2009 at 12:17
Hey,

Der er stadig ballade imellem 900 og 1500Hz. Prøv og sæt process prioriteten op på clio programmet, og prøv igen.

Altså på windows tryk ALT + CTRL + DEL, vælg processer fanen, find Cliowin.exe, højreklik på den og vælg "Sæt prioritet" og vælg over normal. Prøv og se om det hjælper.

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 10 Apr 2009 at 12:34
ok det prøver jeg lige


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 10 Apr 2009 at 12:41

det giver ingen forskel.

Men vil det ødelægge vildt meget med den smule fnider der er der?

Det skal ikke være der, det vi enige om, men vil det give meget unøjagtige resultater?

Busk



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 10 Apr 2009 at 12:56
Husker du at lade den stå ved arbejdstemperatur (30min) og kalibrere den der? har du lavet de efterfølgende test for at tjekke kalibreringen er iorden?

Jeg tror ikke det fnidder kommer til at betyde det store, prøv at tjek om den elektriske fase fejler noget.

Man vil jo altid kunne gå ind i den eksporterede .txt fil og give området med problemer en gennemsnitsværdi.

Men var jeg dig ville jeg klart sende det tilbage til frequence eller hvor du nu har købt det.


Posted By: Busk
Date Posted: 10 Apr 2009 at 13:06
har haft fat i torben og han har været god til at svare på mine mail her på helligdagene også. Der er lidt fnider med fasen når jeg måler på en alm. modtand i det område der også er fnider på ovenfor. Har sagt jeg gerne vil have det kiket efter nu.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 10 Apr 2009 at 14:42

Nå, med de sidste målinger i hus, skulle der lige rodes lidt med lspCAD. Og her kommer resultatet af det.

Sådan ser det simulerede ud, med faserne på plads, nu skal kunden bare forbi og lytte på det, så bestilles alle delene til filteret.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com