Print Page | Close Window

2.5-vejs med 8"

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=633
Printed Date: 28 Apr 2024 at 13:07
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 2.5-vejs med 8"
Posted By: morellen
Subject: 2.5-vejs med 8"
Date Posted: 14 Aug 2011 at 09:09
Hej,

Jeg er ny på forumet. Har læst med et stykke tid med stor interesse.

Er ved at finde ud af hvilken højttaler jeg skal bygge næste gang.

Spiller lige nu på nogle Ellam-25 http://www.troelsgravesen.dk/Ellam25.htm - http://www.troelsgravesen.dk/Ellam25.htm  - fra Troels Gravesen (& Torben)

Er rigtig tilfreds. Men vil jo gerne prøve noget andet.

Jeg er lidt ude i om det skal være en 3-vejs eller en 2.5-vejs igen.

2.5 - vejs: Mere simpelt delefilter = Man kan bruge dyrere komponenter.
3 - vejs: En større bas, og en decideret mellemtone enhed. Mere komplekst delefilter = meget dyrt eller billige komponenter.

Så kom tanken. Kan man bruge 2 forskellige enheder i en 2.5-vejs.

Forskellige opstillinger:
Samme størrelse, men forskellig coating/membran materiale. Hvis man benytter 2 enheder fra samme producent, der har samme størrelse men forskelligt materiale alt efter om de skal bruges i mellemtone eller bas.

Forskellige størrelse. En mindre enhed til mellemtone og en større til bas.

Er ovenstående muligt? Har søgt lidt på nettet, og har fundet ud af at det nok er muligt.

Men hvor svært er det at få til at fungere og lyde ordenligt? Er det bare bedst at bruge to identiske enheder? Det skal siges at jeg regner med at få målt dem og hjælp til delefilter, da det ikke går så godt med det endnu... mildt sagt :)

MVH
Lasse



Replies:
Posted By: JH
Date Posted: 14 Aug 2011 at 19:50

Hej Morel,

Et par forslag:
 
8 tommer mellemtone i basrefleks og 6 tommer bas i trykkammer. Enhederne koblet parallelt. Boks resonansen for trykkammeret skal placeres præcist hvor basrefleksboksen når det laveste impedans niveau. Herved udjævenes impedansen i bassen.
 
Placer 8 tomme enheden tættest mod toppen af kabinettet og 6 tommer'en tættere mod bunden af kabinettet.
 
Troels gravesen har beskrevet princippet på sin hjemmesiden. Mod af Dali 800 tror jeg.
 
Alternativt to basrefleks i stedet for basrefleks og trykkammer.
 
Forslag 2: Aktiv slavebas
 
8 tommer bas med meget lavt Qt placeres i samme kabinet som en 10 tommer bas med høj Qt. De 2 enheder parallelkobles og 10 tommeres serie forbindes med en spoles som skal fjerne bassen fra ca 80-90 hz, og en kondensator som skærer ca. fra kabinettes boksresonans.
 
Kondensator booster dybbassen og fjerner evt. pukkel ved boksresonansen.
 
alternativt 6 tommer + 8 tommer etc.
 
/JH


Posted By: morellen
Date Posted: 17 Aug 2011 at 12:42
Tak for ideerne... kan godt være jeg lige skal holde mig til en alm. 2 1/2-vejs konstruktion til jeg får noget mere erfaring. Smile

Så går i gang med tegninger og beregninger til en 2 1/2-vejs.


Posted By: JAV
Date Posted: 18 Aug 2011 at 00:16
Halløjsa.
 
Umiddelbart vil der kun være ulemper at hente ved med to forskellige basser i forhold til to ens.
Hvad har du af planer mht. dit næste projekt ? Hvor stort er dit rum ?
 
Hvis du får brug for hjælp til tegninger med mål osv., kan du bare sende en pm :)


-------------


Posted By: morellen
Date Posted: 19 Aug 2011 at 18:58
Mit rum er ca. 40 m2, formet som et L... stue og køkken i et.

Har lidt forskellige tanker. Går lidt frem og tilbage imellem 2.5-vejs og 3-vejs.
Kan ikke helt finde ud af hvad jeg vil. Vil gerne have det simple filter i en 2.5-vejs, men også gerne muligheden for en bedre mellemtone og større bas som en 3-vejs giver.

Har næsten besluttet mig for at prøve Audiotechnologys C-quenze enheder http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|133||| - http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|133||| ... bare hvilke.
15H (mellemtone versionen) + 23I i en 3-vejs... eller måske 2x 18H i en 2,5-vejs.

Nogle erfaringer?


Posted By: syncroniq
Date Posted: 19 Aug 2011 at 22:25
Hey,

Jeg har lavet det her sæt 2.5 vejs :
http://www.speakerbuilder.dk/index.asp?id=15&pagetype=content - http://www.speakerbuilder.dk/index.asp?id=15&pagetype=content

Problemet med en 3 vejs er at du får en væsentlig lavere følsomhed. Den vil spille dybere og mere klart (hvis ellers tingene er lavet ordenligt) men en 2.5vejs kan altså også spille rigtig godt. Min svigerfar spiller for tiden på de SB jeg lavede, og er super tilfreds. 

Hvor i landet bor du? Jeg hjælper gerne med filter osv. 

Det skal dog siges, at et 2.5 vejs filter ikke nødvendigvis er "simpelt" hvis det skal virke. Det kan være, men det er ikke sikkert. F.eks. indgår der 13 komponenter i min 2.5 vejs med SB 5".


Posted By: morellen
Date Posted: 20 Aug 2011 at 07:17
Hej,

Som skrevet tidligere i tråden, så spiller jeg pt. på et sæt 2.5 vejs - med Scan-Speak 15W + XT25 (Troels Gravesen Ellam25) - som jeg syntes spiller rigtig godt.

Med mit næste projekt var tanken at få noget mere membranareal. - Derfor var jeg indeover en 3-vejs.

Jeg bor lidt nord for Århus, og kan jo se at du - Syncroniq - bor i Randers, så det var jo ikke så lang... så når det engang kommer så lang at der skal laves filter, vil jeg bestemt ikke takke nej til hjælp :)

Jeg har siddet og læst lidt på nettet og Audiotechnology og fandt frem til disse sidder:
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=32988 - http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=32988
Den handler om Raal 140 15D bånddiskant  http:////www.duelundaudio.com/RAAL.asp - http://www.duelundaudio.com/RAAL.asp

Om hvilke enheder der kan sættes sammen med den. Her bliver nævnt C-quenze 23i  http:////www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|136||| - http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|136|||  - i en 2 vejs.

De linker også N.N. Acoustics der har lavet en 2-vejs med Raal diskant og en AT 8".  http:////www.nnacoustics.com/p_xenia.php - http://www.nnacoustics.com/p_xenia.php

Producenten af diskanten anbefaler selv, at den skal deles ved 1600 hz.

Så tænkte jeg at det jo burde være muligt at benytte samme enheder i et 2.5-vejs setup. Dette øger jo membranarealet virkelig meget når man har 2x8" og burde kunne spille en kompetent bas... men frygter det er på bekostning af mellemtonen (ja, det er det jo - men hvor meget).

Tror i det er noget der vil kunne komme til at virke?

Kan godt se det er den helt store penge pung der skal findes frem til de enheder... men AT er jo ikke meget dyrere end SS 8".


Posted By: morellen
Date Posted: 20 Aug 2011 at 12:45
De RAAL diskanter der godt nok dyre. Så tænkte der må være andre diskanter der kan deles lavt.

Hvad har i af erfaringer og er der nogle i kan anbefale?

Har selv fundet denne Fountek NeoPro5i -  http://www.fountek.net/products.asp?id=42 - http://www.fountek.net/products.asp?id=42
Den koster kun det halve af den Raal diskant... så syntes jeg prisen er lidt mere fornuftig til min pengepung.


Posted By: Holm
Date Posted: 21 Aug 2011 at 13:00
JH nævner muligheden for at anvende aktiv slave princippet, og det vil jeg give min  varmeste anbefaling at forsøge sig med. Dog mener jeg, at det ikke er korrekt at den største basenhed skal have højt Qt - begge basenheder skal have lavt Qt og helst også lav fs. Systemet blev udarbejdet hos Dansk Audio Teknik i et samarbejde med "Holfi" og Niels Nørby omkring 1986-87. Niels Nørby konstruerede flere højttalere efter dette princip og mest berømt var selvfølgelig hans Ascolta Brennin. Ascoltaen startede i 1987 med 10" Seas og 8" Seas begge med fjernede støvhætter og trådophæng - senere gik han over til at bruge Scanspeak.  Jeg har selv anvendt dette bassystem siden 1987 - med start-assistance fra Niels Nørby.
Jeg har undet mig over, at systemet næsten er gået i glemmebogen. Dog ændrede Niels Nørby og Holfi det lukkede kabinet til akustisk ventil og jeg har set senere delefilterdiagrammer, hvor Ascolta Brennin ikke længere anvendte afskæring af slaveenheden ved Fs - og dermed ikke længere var "aktiv slave" men blot subenhed.
Opskiften er simpel. Normalt er det kritisk om 2 basenheder passer sammen lydmæssigt, men når den største enhed (#slavebassen") afskæres under 100 Hz bliver det ikke så kritisk endda. Jeg har ikke selv brugt metoden som 2.5 vejs, men har ofte tænkt tanken. I mit nuværende system anvender jeg en specialenhed fra Peerless som "slave" - delt ved 75 Hz 6db/okt til SB Acoustics 8"  - Peerlessenheden har en kondensator i serie på 800uF og basenheden (8") afskæres selvfølgelig ikke nedadtil, men deles til mellemtonen (Scanspeak 15M) ved 300 Hz.
Systemet bygger på at "slaveenheden" er et nummer større end den egentlige basenhed (eller bas/mellemtoneenhed) - et mindre højttaler kan f. eks. bestå af en 6" "slave" og 5" bas/mellemtone der spiller op til diskanten. Jeg forestiller mig at et kabinet på 20-25 liter kan spille en ganske tilfredsstillende bas med 6" og 5".
Fordelen ved dette bassystem er en meget dyb og fast bas i et forholdsvis lille kabinet. I mit system bruger jeg 70 liter til bassystemet - ligesom i Niels Nørbys Ascoltamodeller.
En helt anden snak, som jeg savner - er debat om støvhættens betydning. Især i 1980´erne udvikledes en heftig tweak´filosofi med fjernelse af "støjende" støvhætter, coatning m. araldit o. lgn. og helt eller delvis fjernelse af ophæng og centreringsfjeder (Duelund!). I dag konstrueres enhederne fra fabrikkernes side med "udluftning" men debat om støvhættens betydning for frekvensgang og mislyd er forstummet, og vi ser netop enheder med hårde domestøvhætter på mange enheder - med skidt frekvensgang over 2-3000 Hz - SB Acoustics incl. Det er vel indlysende at der er risiko for uhomogen lyd, når en hovedmembranen kombineres med en 2" hård dome i samme enhed.
 
Vh.
Holm 
 
 


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Aug 2011 at 14:35
Originally posted by Holm

Det er vel indlysende at der er risiko for uhomogen lyd, når en hovedmembranen kombineres med en 2" hård dome i samme enhed.

Hvorfor er det indlysende?


-------------


Posted By: Holm
Date Posted: 22 Aug 2011 at 19:20
Simpelt og godt modspørgsmål! Jeg vil straks moderere og ændre til, at jeg i adskillige tilfælde har hørt rigtig gode forbedringer ved at fjerne eller udskifte centerdomer - især af den hårde slags. Og det er indlysende for mig, når jeg orienterer mig mod de eventuelle uhomogeniteter, der kan være ved en flad membran og en lille hård dome i det samme chassis og magnetsystem. Og igen - Duelund banede vejen til nye filosofier omkring højttalerlyd og forbedringer, der var særdeles hørbare i den rigtige retning.
Fra Duelund (og andre) spredte ideerne sig ud til selvbyggerne - selvfølgelig, her kunne gøres noget selv!
En interessant tråd om modifikationer ses her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12880&PN=0&TPN=2 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12880&PN=0&TPN=2
 
Denne tråd handler jo om et 2.5 vejssystem og ikke modifikation af enheder gennem fysiske indgreb eller delefilterindgreb (ja, delefiltre er jo også modifikationer). Måske kunne en sådan tweak-tråd oprettes med deling af råd og erfaringer.
 
Og jeg er som nævnt varm på at eksperimentere med aktiv-slavebas i ethvert system, hvor der er plads til 2 basenheder. Så gør det jo ikke noget, at det er meget enkelt at eksperimentere med - helt uden modificerende indgreb.
 
(Går stadig og skeler til hobbykniven og de der hårde domer på SS15M og SB A. 8")
 
Venlig hilsen
Holm


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 22 Aug 2011 at 20:43
Hvis du fjerner centerdomen på en Scan-speak 15M, får du en enhed med en voldsom kantresonans. Det skyldes, at centerdomen på denne enhed, som på så mange andre, er et vigtigt bidrag til membranens samlede stivhed. Så det vil bestemt ikke være nogen forbedring. Med mindre du ønsker mere forvrængning?


Posted By: JH
Date Posted: 22 Aug 2011 at 21:44
Hej Holm,
 
Kondensatoren i serie spiller faktisk en vigtig rolle i aktiv slavebas systemet, og er godt beskrevet på diverse Tyske hjemmesider. Kondensatoren booster signalet som tilføres bassen under Fs, således at den spiller op til 1/2 oktav dybere, samtidig med at toppen omkring Fs skæres bort. Det er her bassen med et højt Qt kommer ind i billedet.
 
KEF har brugt princippet med en kondensator i serie med bassen engang i 70'erne.
 
Jeg har også set en 8 tommers B&O enhed hos Peerles med gigant magnet, som var specielt udviklet til at spille sammen med en høj QT 10 tommer enhed i en form for aktiv slavebas. Tror det var Beovox 150.2
 
Holfi arbejdere også videre med aktiv slave princippet. fjernede også kondensatoren i serie med bassen og lavede et eller to runde huller neders i kabinettet uden akustiske ventiler. En form for kvartbølge kabinet går jeg udfra. Holfi bruge en Scanspeak 6 1/2 tommer i parallel med en Scanspeak 8 tommer. Begge papmembraner imprægneret med 2 komponents lim.
 
/JH


Posted By: morellen
Date Posted: 23 Aug 2011 at 08:05
I må gerne fortsætte jeres diskussion.

Vil bare lige oplyse jeg har droppet den 2.5 vejs og har besluttet mig for en 3-vejs.

Er ved at finde ud af hvilke enheder der skal bruges.


Posted By: Holm
Date Posted: 23 Aug 2011 at 21:41
"Hvis du fjerner centerdomen på en Scan-speak 15M, får du en enhed med en voldsom kantresonans. Det skyldes, at centerdomen på denne enhed, som på så mange andre, er et vigtigt bidrag til membranens samlede stivhed."
 
Jeg anbefaler ikke en fjernelse af centerdomen uden at den erstattes af noget andet. Nogle anbefaler blot et stykke skumgummi, men ved gennemboret polstykke er det ikke så smart at have hul igennem - det er lyden, der skal have hul igennem, ikke enhederne. Kunsten er så at finde en mere passende erstatning. Jeg foretrækker at få et svagt inverteret centerstykke, der ikke har nogen kanter og går i et med membranen. Mange enheder er fra fabrikkens side udført således. 
Jeg vil bestemt mane til forsigtighed og eftertanke og har selv en pæn lang liste over ødelagte enheder på min eksperimentliste.
15M har en forholdsvis stiv membran, så jeg tvivler på, at den bliver meget blødere ved en erstatning af centerdomen.
Det ville være interessant at se sammenlignende målinger eller på anden måde få målinger over centerdomens bidrag til frekvensforløbet. Måske tager jeg fejl og måske har man fra fabrikkens side gennemarbejdet også disse forhold omkring centerdomens indflydelse på frekvensgang og homogenitet i lyden.   
 
I dagens anledning har jeg fjernet seriekondensatorerne til min 10" subbas"/aktive slave, lyttet og loddet dem på igen og lyttet. Der er en himmel til forskel. Med det aktive slavesystem er bassen en afgrund dybere, fastere og renere.
Den instruktion jeg har fået og anvendt siden 1987 med forskellige enheder er: Begge basser skal helst have lavt Qt og Fs og der skal være et "nummers" forskel i størrelse og kabinettet være lukket (som i et ægte slavesystem). Der må godt være rigeligt af dæmpemateriale og afstivning af kabinettet f. eks. med ikke parallelle interne rum (åbne). Subenheden sidder lavt i kabinettet, hvor den kobler til gulvet, og basenheden sidder noget højere eller øverst, når der bruges et separat baskabinet (som i Ascoltaen). 
Enhederne skal være i fase. Subenheden har en (evt. sammensat af flere) kondensator, der deler med 6db/okt. omkring enhedens Fs (ja, den deler jo ikke til noget!) og en seriespole, der deler et sted mellem 70-125 HZ - altså også 6db/okt. Basenheden deler til mellemtone eller diskant (ved 2.5.vejs), som man finder det passende. 
Spørg mig ikke om hvad der virker her. Jeg ved det ikke. Historien skulle tage sit udspring i Peter Holms konstruktioner i starten af 1980´erne kaldet frekvensselekteret slave, de hed Højttaler +1 med Scanspeak enheder, og en mindre Højttaler +2, der var et byggesæt i "HI-FI og Elektronik" og anvendte Seasenheder. +1 modellen blev forhandlet af HI-FI Klubben og fik fremragende anmeldelser bl. a. i High Fidelity. Peter Holm brugte en basenhed som slave og satte filter på uden strømtilslutning.
I Dansk Audio Teknik eksprimenterede Peter Holstein (Holfi) og Niels Nørby med systemet og satte strøm til slaven, så den blev en subenhed.
Ideen med at sætte en seriekondensator til basenheden er brugt f. eks. til mindre kabinetter, hvor bassen blev afskåret fra frekvenser den alligevel ikke kunne magte. Det har intet med aktiv slavesystemet at gøre, hvor subenheden er fysisk koblet til en driver-bas.
Jeg husker godt Beovox MS 150 og 150.2, de spillede god bas i kabinetter omkring 65 liter i et basreflekssystem. Jeg har ikke længere filterdiagrammet, men det var et faseliniært system med fillerdriver.
Jeg kender ikke andre end Niels Nørby, Peter Holstein og Danspeak på Bornholm, der har produceret efter aktiv slave systemet. Kom gerne med links til andre eller artikler, der redegør for princippet.
 
Vh.
Holm
 


Posted By: syncroniq
Date Posted: 24 Aug 2011 at 08:46
Hey,

Det kunne være super hvis en gad oprette en tråd og beskrev det her aktiv slave halløj mere grundigt. Kunne vi lokke en til det?


Posted By: JH
Date Posted: 24 Aug 2011 at 21:20
Hej Holm,
 
Har du prøvet at vende dybbasen med magneten ud af kabinettet og med fasen vendt som i et push and pull system.
 
Burde fjerne noget forvrægning.
 
/JH


Posted By: Holm
Date Posted: 25 Aug 2011 at 19:12
Hej JH
 
Nej det har jeg ikke prøvet. Det har aldrig været mit concept. Jeg har engang overvejet at bygge en compound højttaler som en kopi af en Scan Speak model, men jeg valgte dobbeltkammer med akustisk ventil og mellemtonekammer i form af et åbent rør. Dengang producerede Scan Speak en prægtig 10" enhed med kæmpemagnet som hed Scan Speak 10 SD spec. og en 8" uden SD med samme magnet. De blev vist nok brugt i Linn´s topmodel Isobarik. Men jeg anskaffede ikke 8" enheden og kørte rent 3-vejs.
Da min 10" stod til udskiftning med en nyere model, anbefalede Niels Nørby, at jeg i stedet brugte den i et aktiv slavesystem og købte den samme Seas 8", som han selv brugte. Jeg  havde ikke tidligere oplevet at den gik dybt, men den havde et godt attack. Som aktiv slave blev den en rigtig subwoofer, og jeg beholdt dem indtil skumophænget smuldrede - dvs. alt for længe.
Jeg ved ikke, om der er fordele ved at vende subenheden og spille med magneten forrest - det skulle lige være den nemme mulighed for at eksprimentere med ekstra magneter Smile. I et compoundsystem er den mindre bas skjult i kabinettet i sit eget kammer og der er efter sigende problemer med transientgengivelsen. I push-pull er der i reglen tale om 2 ens enheder, hvor forvrængning kan udlignes ved deres placering mod hinanden. Aktiv slave systemet bygger på, at enhederne kobler sig på hinanden i samme kammer - til forskel fra push-pull og compound/isobarik. Jeg ved ikke hvad der sker, hvis der sættes seriekondensator på en bas i et compound system og forestiller mig, at det i et push-pull system vil give nogle frekvens-problemer. En dobbeltspolebas vil nok være mere kontrollabel.
I et forum kan vi jo dele vores erfaringer og resultaterne af forskellige eksperimenter, så jeg håber at der er nogen som har eventyrlyst til at afprøve disse muligheder.
 
Vh.
Holm


Posted By: senilix
Date Posted: 25 Aug 2011 at 20:33
Hej Holm
 
Nu ved jeg ikke hvor godt du kender Niels Nørby og hvor tit du løber ind i ham. Men i tifælde af at du måske, af og til, løber ind i ham kunne du måske gøre ham opmærksom på dette forum og høre om han ikke kunne tænke sig at deltage.
 
Mvh,
Senilix


Posted By: Holm
Date Posted: 26 Aug 2011 at 16:58
Hej Senilix
Jeg har også tænkt, at det ville være en fint, hvis Niels Nørby (og endnu flere kapaciteter) ville kommentere herinde. Det er vel et spørgsmål om at sende en mail.
Jeg har ingen kontakt med Niels Nørby og talte kun med ham under hans ansættelse i Dansk Audio Teknik. 
Ved at google fandt jeg dette "dagbogsnotat": http://www.poulsaudiobutik.dk/2009/11/yppersteprsten.html - http://www.poulsaudiobutik.dk/2009/11/yppersteprsten.html
 
Vh.
Mogens



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com