Print Page | Close Window

2-vejs højtaler

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=604
Printed Date: 28 Apr 2024 at 00:22
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 2-vejs højtaler
Posted By: Stormen
Subject: 2-vejs højtaler
Date Posted: 22 Jun 2011 at 20:33
Så er der lidt billeder af min lille 2-Vejs højtaler.

Kommer til at side en Eton 7" og en lettere modificeret Vifa XT25.

Lidt MDF skåret ud til matrix'en


Frontpladen:


Så er de første plader limet sammen:


Er begyndt og lime matrix'en sammen.




Replies:
Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Jun 2011 at 20:39
Fedt projekt!

Hvordan undgår du at kanter skrider i forhold til hinanden, når du limer siderne sammen?
Sidst jeg prøvede at lime to plader som var skåret i 45 grader... så var de nemlig svære at få til at "flugte" ordenligt, syntes jeg  Embarrassed


Posted By: Stormen
Date Posted: 22 Jun 2011 at 21:37
Jeg tappede pladerne sammen efter jeg havde puttet lim på kanterne...


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Jun 2011 at 22:31
det var mere selve siderne jeg tænker på, altså ikke matrix'en. Dvs billede 3 fra toppen. skal de ikke undre pres når du limer? og så fald, kan du forklare det lidt nærmere, for jeg skal nok lige have den en gang til Embarrassed. evt med et billede til, som viser selve limningen Smile


Posted By: Stormen
Date Posted: 22 Jun 2011 at 22:39
Du lægger pladerne omvendt og montere tape på ydersiderne inden du vender dem om for at påfører limen, når du så samler pladerne så holder tapen det hele sammen og så lidt mere tape rundt om for at stramme det hele sammen.

Meget nemt...


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Jun 2011 at 23:03
Snedigt.... tak for det råd Thumbs Up


Posted By: friman
Date Posted: 23 Jun 2011 at 08:05
Ser spændende ud so far... Keep up the good work....Thumbs Up

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Stormen
Date Posted: 27 Jun 2011 at 21:53
Lidt flere billeder, har næste det ene kabinet færdigt, mangler det sidste på frontpladerne for at kunne samle kabineterne helt.


Færdig matrix:



Sidepladen limet på:


Og sådan har jeg tapet kabinettet sammen:



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 27 Jun 2011 at 23:25
   lækkert lækkert..... de kabinetresonanser får ikke mange chancer der Wink    Thumbs Up


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Jun 2011 at 06:32
Super Cool Thumbs Up

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 28 Jun 2011 at 08:14
Super lavet! Ser rigtig godt ud....Thumbs Up

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Stormen
Date Posted: 13 Jul 2011 at 20:00
Så fik jeg endelig limet fronten på... Limet og så masser af tape til at holde sammen på det.


Den ligger med fronten nedad, så i må vente med at se hvordan den kommer til at se ud til i morgen Big smile


Posted By: Stormen
Date Posted: 15 Jul 2011 at 21:06
Så er der et par billeder med fronten på og enhederne som ligger løst i. Dog er det kun en faceplate fra diskanten.




Posted By: Boberik
Date Posted: 15 Jul 2011 at 21:20
Ser rigtigt godt ud Storm. Men havde det ikke været bedre at lave udskæringen i "waveguiden" samme størrelse som hullet i faceplaten? Men alting har jo et argument når du laver noget, så det er nok gennemtænkt.   

Hvem skal stå for filteret, der skal vel Duelund stumper i ? :-)  


Posted By: Stormen
Date Posted: 16 Jul 2011 at 07:44
Overgangen mellem membran og faceplate/waveguide skal være så præcis at det ikke går og lave i MDF og med tvillinger på 4 mdr. følte jeg ikke at jeg havde tid til at støbe en waveguide så blev det til denne løsning.

"Waveguide" er nok også lidt overdrevet at kalde den for den har nok en meget minimal effekt ud over at rykke diskanten ind i kabinettet og for at få de to svingspoler på samme "niveau"

Mon ikke der kommer lidt Duelund stumper i... Det er jo det eneste som dur Tongue


Posted By: Boberik
Date Posted: 16 Jul 2011 at 09:35
Ja det er så forståeligt nok. Jeg er ved at lave en skabelon i glasfiber, og så havde jeg tænkt mig at støbe dig i flydende gips, men det er tidskrævende ja. 

aha, det var derfor du gjorde det.. er det udfra måling du har nedsænket det så? 

De stander højttalere jeg har lavet har delayet typisk været 12-14 mm, omregnet fra us. 

Ja det siger du jo, og kan da heller ikke sige dig helt imod. 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 26 Nov 2011 at 21:24
Nu er dette godt nok en gammel tråd, men jeg spørger lige alligevel.
 
Når du nu har bygget kabinettet op omkring denne interne matrix-struktur. Benytter du så slet ingen dæmpematerialer internt i kabinettet?
 
Jeg kan ikke se noget dæmpning på nogle af dine billeder.
Bliver det ligemeget, når de stående bølger i kabinettet begrænses af matrix-strukturen?
 


Posted By: felsby
Date Posted: 27 Nov 2011 at 13:21
De stående bølger begrænses ikke synderligt af matrix´en. Matrix´en dæmper pladeresonanserne næsten fuldstændigt, men det er en anden historie.
Jeg går ud fra Stormen fylder lidt MDM-3 eller lign. i nogen af cellerne? Hvis der stadig er liv i projektet?



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com