Print Page | Close Window

MDF mod Krydsfiner

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Kabinet konstruktion
Forum Discription: Her kan stilles spørgsmål omkring opbygning af kabinetter, alt fra afstivere til design.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=603
Printed Date: 25 Apr 2024 at 16:22
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: MDF mod Krydsfiner
Posted By: Møffe
Subject: MDF mod Krydsfiner
Date Posted: 20 Jun 2011 at 19:53
Til Alle jer hjemme bygger
 
Hvad er best MDF eller Krydsfiner sådan lyd setTongue
 
MVH
 
Møffe



Replies:
Posted By: chris-torb
Date Posted: 20 Jun 2011 at 20:19
Hey.
Jeg vil helt sikkert sige krydsfiner.

Det er bare svært at få en flot finish, hvis der er krydsfiner yderst, så derfor er en sandwich kombinationen med krydsfiner inderst og MDF yders tit det mest praktiske.

Det er ihvertfald det som jeg går efter næste gang jeg bygger.

Mvh

Chris-torb


Posted By: koan
Date Posted: 20 Jun 2011 at 21:53
Ikke alle typer krydsfiner er lige gode - finsk birketræskrydsfiner er toppen - men koster også toppen. Jeg vil mene at indmad at krydsfiner er god fordi limen binder meget bedre på krydsfiner - det er mildest sagt noget møg at lime noget på den glatte MDF-flade - af samme grund har jeg oplevet af limningen er røget efter nogle år i denne type kabinetter.


Posted By: Hylle
Date Posted: 20 Jun 2011 at 22:13
Jeg er ikke ekspert på området, men jeg tror MDF er bedre en sit rygte, fordi pladen ikke har samme hårdhed hel vejen igennem pladen. De har høj stivhed yderst men er mindre hårde i kernen af pladen.

Jeg ville gerne prøve at lave noget med en ret tynd ydre MDF "skal" med blygummi eller et tykt lag flydende gulvfugemasse imellem en tung plade inderst. 
Jeg vil stadig bruge afstivniger inde i kassen.




Posted By: USXX
Date Posted: 21 Jun 2011 at 08:18
MDF er let at bruge (og det er grunden til, at man gør det). Lydmæssigt vil jeg klart foretrække birkefiner - det er uhyggelig meget bedre efter min mening!

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 21 Jun 2011 at 08:33
Originally posted by USXX

MDF er let at bruge (og det er grunden til, at man gør det). Lydmæssigt vil jeg klart foretrække birkefiner - det er uhyggelig meget bedre efter min mening!

Det er også min oplevelse....


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Jun 2011 at 08:46
Originally posted by koan

Ikke alle typer krydsfiner er lige gode - finsk birketræskrydsfiner er toppen - men koster også toppen. Jeg vil mene at indmad at krydsfiner er god fordi limen binder meget bedre på krydsfiner - det er mildest sagt noget møg at lime noget på den glatte MDF-flade - af samme grund har jeg oplevet af limningen er røget efter nogle år i denne type kabinetter.

Ja, hvid snedkerlim og MDF er ikke altid forenelige. Du kan dog sagtens lime MDF, så du ikke kan flå det fra hinanden (så er det i hvert fald pladen, der delaminerer og ikke limningen, der brydes). Du skal bruge en-komponent opskummende polyurethan-lim. Det er noget værre stads at arbejde med - og man skal passe på med ikke at bruge for meget.

En væsentlig forudsætning for at få en god/optimal limning med denne type lim er, at man med en opvredet klud lige fugter begge i kanter/flader, der skal limes sammen - de skal bare lige tørres over, så overfladen bliver let fugtig.


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 21 Jun 2011 at 09:05
Har jeres hvide trælim været tør inden i har sat pladerne sammen....?

For så kan jeg da godt se hvis skidtet ikke holder...Big smile Men jeg har den unten-fløjteme limet meget MDF igennem tiden, og det er da aldrig gået fra hinanden eller lignende. Hvis man prøver at skille en korrekt limet samling, så er det da altid pladerne der går i stykker, og ikke limfugen...

Anyway, så er X-finer at foretrække på alle punkter IMHO...




-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Jun 2011 at 09:07
Personligt har jeg aldrig haft problemer med hvid trælim - og det er da også min foretrukne, men det er ikke første gang, jeg hører om problemer med a lime MDF. Måske har der været støv eller fedt på limfladerne!?

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 21 Jun 2011 at 09:10
Originally posted by USXX

Måske har der været støv eller fedt på limfladerne!?

Har da også hørt om nogle kina-plader fra Harald Nyborg som nærmest smuldrede bare man kiggede på dem. Måske det er dér problemet ligger...?


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: bknielsen
Date Posted: 21 Jun 2011 at 21:32
I øvrigt - hvad er der galt med et godt gammeldags afstivet (og prisbilligt) spånpladekabinet Big smile? Det er IMO bedre at arbejde med end MDF. Det lydmæssige har jeg ikke sammenlignet.

Hylles pointe med den variende materialesammensætning var måske en FEM analyse vedr. egenfrekvenser og svingningstilstande værd ...... når vi engang får tid.


Posted By: JAV
Date Posted: 21 Jun 2011 at 22:07

Tror I man kan måle forskelle i rå MDF- vs. fx. birkekrydsfiner-kabinetter ?

Hvis ja, hvordan skulle man evt. gøre det ?

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 21 Jun 2011 at 22:42
I mine ører "lyder" x-finer mere naturligt mht. dynamiske udladninger og start/stop i musikken. Min lommefilosofi siger mig at det er hastigheden som hvori energien afsættes/omdannes i materialet, som bare ligner "naturen" meget mere end fx. MDF. MDF lyder som om det akkumulerer energien og samtidig frigører den for sent...



-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Guests
Date Posted: 21 Jun 2011 at 23:24
Originally posted by JAV

Tror I man kan måle forskelle i rå MDF- vs. fx. birkekrydsfiner-kabinetter ?

Hvis ja, hvordan skulle man evt. gøre det ?

Det kan man sagtens, f.eks. med et accelerometer. Det svære ligger nok nærmere i at konkludere noget ud fra målingerne, det er ikke sikkert at det er nemt at drage en direkte sammenhæng mellem det man måler og lydkvalitet, men sådan er det jo generelt med højttalere. Det er ærgerligt at man ikke bare kan sætte clio til og den så rater højttaleren på en skala fra 1 til 10. Det er vores ører trodsalt stadig de bedste til. Der dog nogle få egenskaber ved højttalere hvor jeg vil påstå at der er en direkte sammenhæng mellem de og så lydkvalitet og det er ikke on-axis frekvensrespons Shocked


-------------


Posted By: Mik112
Date Posted: 22 Jun 2011 at 16:23
Anyway skal der benyttes 2 eksakt ens kabinetter (bortset fra matrialevalget) og der SKAL benyttes de samme enheder og filter under måling - forudsat det hele skal give målbar mening Wink


Posted By: bknielsen
Date Posted: 22 Jun 2011 at 21:34
Originally posted by Mik112

Anyway skal der benyttes 2 eksakt ens kabinetter (bortset fra matrialevalget) og der SKAL benyttes de samme enheder og filter under måling - forudsat det hele skal give målbar mening Wink


Præcis og derfor "gider" de færeste gør det selv folk nok lave sammenligningen, og gjorde mand det, ville det alligevel blive en personafhængig subjektivt vurdering. Med mindre man kan blive enige om målbare parametre der er lig "god lydkvalitet" (som kappen også rigtigt er inde på).


Posted By: Larsen
Date Posted: 27 Jun 2011 at 19:54
http://www.picosound.de/D_gehmat.htm - http://www.picosound.de/D_gehmat.htm
Ovenstående link giver nu et ganske godt bud på hvilken type kabinetsmaterialer der kan kombineres til udemærkede resultater.
 
LarsenWink


-------------
Altid på vej...


Posted By: koan
Date Posted: 12 Nov 2011 at 18:39
Har lige fået fingerne i et stort parti 30 mm  ægte finsk birketræskrydsfiner - så hvis der er nogle der kunne tænke sig at arbejde med det så sælges det for 275 kr/m2

Jeg får det først hjem om 3 uger :-)



Posted By: Morten3460
Date Posted: 12 Nov 2011 at 21:07
hej koan. jeg vil gerne aftage noget. jeg bor i birkerød.
mvh morten
30794282


Posted By: Jokmok
Date Posted: 03 Feb 2012 at 22:41
Skal igang med guitar højttaler og har læst mig til, at birke-finer farver lyden varmere og mdf giver en mere korrekt men også mere neutral/kedelig lyd. Der er også mere resonans i birke-finer end mdf men det vel et spørgsmål om tykkelse og afstivning. Birk til guitar og mdf til hifi, vil jeg mene -


Posted By: koan
Date Posted: 05 Feb 2012 at 10:44
Jeg tror at birk er langt bedre til at håndter bas - du får et langt mere dødt kabinet hvis du bruger 16 mm birk i stedet for 16 mm MDF. I forhold til mellemtone er det rigtigt, at egensvingningerne sikkert kan blive problematiske i dette område - men birk-X har en mere absorberende overflade i forhold til MDF - blot lidt lommefilosofiske betragtninger :-)


Posted By: felsby
Date Posted: 05 Feb 2012 at 14:37
Det er sjovt at disse tråde kommer igen. Jeg er ihvertfald blevet overbevist af Larsen´s Picosound link som jeg har kendt i nogen år:
En sandwich af MDF (eller spånplade) + bitumen + krydsfiner (alt limet med uelastisk lim!- vigtigt!*) er alle andre løsninger totalt overlegent.


Derudover er det - uanset materiale - helt nødvendigt med afstivninger til baskabinetter. hvis ikke bevægelsesenergien skal omsættes til blafrende kabinetvægge.
Mellemtonekabinetter påtrykkes højere frekvenser og bitumen virker derfor mere effektivt end afstivninger alene.

Og kan man jo kigge over nordsøen til naboerne, som virkelig har lavet et grundigt arbejde: B&W har forsket i kabinetvibrationer siden 80´erne. Læs denne meget grundige gennemgang som er hostet på en eller anden privat side - jeg googlede "Development of the B&W 800D":
http://www.fransvaneeckhout.be/bw/bw_images/800_Development_Paper.pdf - http://www.fransvaneeckhout.be/bw/bw_images/800_Development_Paper.pdf  

*"shear stresses" SKAL foregå indeni bitumenlaget, IKKE i limen.


Posted By: Clement
Date Posted: 16 Mar 2012 at 07:48
Originally posted by koan

Ikke alle typer krydsfiner er lige gode - finsk birketræskrydsfiner er toppen - men koster også toppen. Jeg vil mene at indmad at krydsfiner er god fordi limen binder meget bedre på krydsfiner - det er mildest sagt noget møg at lime noget på den glatte MDF-flade - af samme grund har jeg oplevet af limningen er røget efter nogle år i denne type kabinetter.

Jeg tror måske du siger giver mening ~ ~


-------------
http://www.solbrillercarrera.com - carrera solbriller forhandler


Posted By: Darkwing
Date Posted: 18 Mar 2012 at 14:57
Originally posted by felsby

Det er sjovt at disse tråde kommer igen. Jeg er ihvertfald blevet overbevist af Larsen´s Picosound link som jeg har kendt i nogen år:
En sandwich af MDF (eller spånplade) + bitumen + krydsfiner (alt limet med uelastisk lim!- vigtigt!*) er alle andre løsninger totalt overlegent.


Derudover er det - uanset materiale - helt nødvendigt med afstivninger til baskabinetter. hvis ikke bevægelsesenergien skal omsættes til blafrende kabinetvægge.
Mellemtonekabinetter påtrykkes højere frekvenser og bitumen virker derfor mere effektivt end afstivninger alene.

Og kan man jo kigge over nordsøen til naboerne, som virkelig har lavet et grundigt arbejde: B&W har forsket i kabinetvibrationer siden 80´erne. Læs denne meget grundige gennemgang som er hostet på en eller anden privat side - jeg googlede "Development of the B&W 800D":
http://www.fransvaneeckhout.be/bw/bw_images/800_Development_Paper.pdf - http://www.fransvaneeckhout.be/bw/bw_images/800_Development_Paper.pdf  

*"shear stresses" SKAL foregå indeni bitumenlaget, IKKE i limen.


Hvilken type lim vil være bedst at anvende til dette? Det skal jo være noget der klæber godt på overfladen af blygummiet, som normalt er beklædt med et tyndt lag plastik folie.

Hvad gør man med samlinger i hjørnerne? Skal indre kabinettet være helt "flydende" eller er det nok at blygummiet dæmper fladerne.
Tænkte på at fræse felter ud til blygummi i mellem to plader men beholder de sidste cm hele vejen rundt i kanten så blygimmiet ikke er synligt i kanterne.

Mvh Anders


Posted By: felsby
Date Posted: 19 Mar 2012 at 20:23
ideelt set samler man det hele i smig, men det bliver vanvittigt besværligt. Jeg ville gå efter den flydende løsning, hvor jeg lavede yderkabinettet og så klistrede resten på indvendlgt. Selvfølgelig bør man klæbe siderne sammen før man samler dem. De uundgåelige gab mellem inderpladerne kan man så lukke med fugemasse.
Som sagt: limen skal være ueftergivelig. Er der en lim-expert til stede?



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com