Print Page | Close Window

3 vejs scan speak i peak kabinet

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=594
Printed Date: 27 Apr 2024 at 22:49
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 3 vejs scan speak i peak kabinet
Posted By: Cesse
Subject: 3 vejs scan speak i peak kabinet
Date Posted: 08 Jun 2011 at 01:22
Ja nu er det så blevet min tur til at vise mit projekt frem og gerne få noget hjælpSmile

Jeg var så heldig at rende over et sæt Peak Consult 7 kabinetter sidste år og tænkte at det kunne være et sjovt sted at starteSmile Havde desværre først nu tid og økonomisk mulighed for at starteCry

Til projektet har jeg købt følgende enheder:
Vifa XT25 
Scan Speak 18W/8531 G00
2* Scan Speak 22W/8534 G00

Jeg skal have modificeret fronten så enhederne kan være der, regner med at få lavet en helt ny front da min onkel er snedker, men hvordan ville i sætte fronten på?

Jeg skal have trukket nogle nye kabler i kabinetterne, men hvilke kabel vil i anbefale? (indenfor en fornuftig pris)

Når det er gjort vil jeg høre om der er en der vil hjælpe med at lave filter til den så det passer.

Jeg vil selvfølgelig prøve at ligge billeder op, hvis jeg kanEmbarrassed 

Hilsen CesseSmile (temmelig ny indenfor selvbyggeriet (har bygget et enkelt kit og renoveret flere højttalere)


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...



Replies:
Posted By: JAV
Date Posted: 08 Jun 2011 at 13:05
Kan du ikke smide et billede ind af kabinetter ?
 
Har ofte brugt Jentech 2.5. Det er let at arbejde med.
 
Det ville nok være en idé at alliere dig med en fra Djævleøen ;)


-------------


Posted By: Cesse
Date Posted: 08 Jun 2011 at 14:58
Det vil jeg gerne, jeg er bare sådan lidt en klaphat når det gælder computer, så hvis der er en venlig sjæl der vil fortælle mig hvad jeg skal gøre. Så skal jeg nok få det gjort.

Mener faktisk at det er noget Supra der sidder i kabinetterne nu, men kablet er bare klippet så langt inde i kabinettet at der ikke er plads til at lode.Angry

Ja det tror jeg også Smile


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: JAV
Date Posted: 08 Jun 2011 at 23:52
Du trykker først
 
Så trykker du
 
Så vælger du "Gennemse" -> vælger billedet -> vælger upload -> og trykker OK.


-------------


Posted By: Cesse
Date Posted: 09 Jun 2011 at 17:36
Det prøver jegSmile

Fronten

Bag 

Tror det lykkedesBig smile



-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Jun 2011 at 18:04
Nice Thumbs Up

Busken



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Cesse
Date Posted: 09 Jun 2011 at 18:15
Det håber jeg da det bliver BuskSmile
Næste der skal gøres er at få lavet en ny front (regner med at prøve at lave en der passer lige under frontstoffet) 


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Jun 2011 at 19:31
Originally posted by Cesse

Det håber jeg da det bliver BuskSmile
Næste der skal gøres er at få lavet en ny front (regner med at prøve at lave en der passer lige under frontstoffet) 
Det gør det helt sikkert Smile

Frontstof? det er da ikke noget man bruger Wink

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 09 Jun 2011 at 22:15
Ja med mindre du har stor hund, eller små pilfingre... så skal det der frontstof da bare til de evige frontstofsmarker LOL
Ellers nogle go'e kasser du har fundet dig der... det kan ikke gå helt galt Thumbs Up


Posted By: Cesse
Date Posted: 09 Jun 2011 at 22:19
Kommer i værtfald til at skulle lave ny front, da de nye enheder ikke passer i nu. Så tænkte på at lave fronten i samme stilWink Har faktisk aldrig brugt frontstof på nogle af mine højttaler før, kun når der har været små børn på besøg

Noget helt andet er, kunne du være interesseret i at måle på dem og lave filter når jeg er kommet så langt Busk?  


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Cesse
Date Posted: 10 Jun 2011 at 00:09
Det er i denne stil jeg vil lave fronten

Hvad siger i til den?


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: JAV
Date Posted: 10 Jun 2011 at 00:36
Hvis du smider en ny front på den anden front, bør den så ikke også skæres i smig ? Men så bliver fladen bare mindre endnu.
 
Hvad er dimensionerne på forfladen ?


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 10 Jun 2011 at 06:05
Originally posted by Cesse

Kommer i værtfald til at skulle lave ny front, da de nye enheder ikke passer i nu. Så tænkte på at lave fronten i samme stilWink Har faktisk aldrig brugt frontstof på nogle af mine højttaler før, kun når der har været små børn på besøg

Noget helt andet er, kunne du være interesseret i at måle på dem og lave filter når jeg er kommet så langt Busk?  
Måling og simulering vil jeg gerne hjælpe med.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 10 Jun 2011 at 06:07
Originally posted by Cesse

Det er i denne stil jeg vil lave fronten

Hvad siger i til den?

Fin ide, men gør som Jav siger så den passer med kanterne af det originale kabinet.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Cesse
Date Posted: 10 Jun 2011 at 12:24
Fronten er 25*102 cm, hvilket passer lige under frontstoffet og kabinettet er præcis 25 cm bredt.

Så skal jeg nok skrive når jeg kommer så langt Busk Wink 


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: KimV
Date Posted: 10 Jun 2011 at 16:58
Hvad er den invendige volumen i kabinetterne. Og passer de nye enheder til kabinetternes indvendige volume - ellers kan det blive svært at få dem til at spille optimalt.


Posted By: Cesse
Date Posted: 11 Jun 2011 at 12:59
Jeg har ikke lige volumen, men har snakket med DAT om det og de siger at enhederne passer

-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Cesse
Date Posted: 18 Jan 2012 at 22:56
Så er der sket noget nyt Wink
Ved godt det er et stykke tid siden der er sket noget siden, man har haft noget så travlt Unhappy

Men idag fik jeg lavet nye fronter til mine kabinetter, de blev ikke helt så eksotiske som dem jeg havde tegnet. Men der i mod helt rektangulær.

Men da den overfræser jeg brugte var "håndholdt", så blev det ikke specielt pænt (nogle "hakker"). 

Så vil jeg lige spørge om hvad jeg kan gøre? 
Eventuelt vil jeg spartle det, men kan det lade sig gøre så det bliver pænt?

Det skal lige siges at fronten skal males sort, så det er bare for at få "hakkerne" væk.

Noget helt andet, så skal fronten sættes fast, der tænkte jeg på om jeg skulle bruge "hullerne" fra frontstoffet og derved sætte nogle islags møtrikker i, så jeg derved kan skifte fronten. 
Ville det være en god ide?
Og er der eventuelt flere?

HilsenSmile


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Cesse
Date Posted: 01 Feb 2012 at 18:56
Her et billede af hvor overfræseren har taget lidt for meget fat. Det er det jeg gerne vil have spartlet væk, hvad ville i bruge?

Under kan man se det samlede resultat.


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: felsby
Date Posted: 01 Feb 2012 at 19:37
Plastic padding kan bruges til at fylde op, der hvor du har taget for meget af.

Islagsmøtrikker kan fint bruges til en udskiftelig front, ville jeg synes.


Posted By: JAV
Date Posted: 02 Feb 2012 at 00:02
Ser ikke ud til undersænkningerne er særlige dybe. Er fronterne virkelig så tynde ?
 
Jeg har haft held med http://www.carl-ras.dk/e-shop/fugemasseogmaling/fugemasse/plastiktraeshellak/plastiktrae/plastisktraewoodfillertube/ - plastik træ .


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 02 Feb 2012 at 08:24
Harald-skrot har også noget 2 komponent "plastisk-træ" som er ganske udemærket at arbejde med, ikke mindst efterfølgende mht. slibning og maling.
 
Nu kan jeg ikke se hullet til mellemtonen, men du skal lige huske at fjerne gods indvendigt i hullet, så enhederne kan ventilere/ånde rigtigt på bagsiden, og der ikke opstår kompression.
 
Kig/læs evt. lidt hér:
http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm - http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm
 
Mvh.
Friman


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Cesse
Date Posted: 02 Feb 2012 at 08:33
Originally posted by JAV

Ser ikke ud til undersænkningerne er særlige dybe. Er fronterne virkelig så tynde ?
 
Jeg har haft held med http://www.carl-ras.dk/e-shop/fugemasseogmaling/fugemasse/plastiktraeshellak/plastiktrae/plastisktraewoodfillertube/ - plastik træ .

Fronten er 22 mm tyk + 30 mm som selve kabinettet er i. Så den skulle være kraftig nok Wink

Det du henviser til ligner lige sådan noget jeg leder efter


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Cesse
Date Posted: 02 Feb 2012 at 08:37
Originally posted by friman

Harald-skrot har også noget 2 komponent "plastisk-træ" som er ganske udemærket at arbejde med, ikke mindst efterfølgende mht. slibning og maling.
 
Nu kan jeg ikke se hullet til mellemtonen, men du skal lige huske at fjerne gods indvendigt i hullet, så enhederne kan ventilere/ånde rigtigt på bagsiden, og der ikke opstår kompression.
 
Kig/læs evt. lidt hér:
http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm - http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm
 
Mvh.
Friman

Har jeg også tænkt mig, men da min far desværre har 10 tommelfingere og derfor dårligt nok har en hammer Cry

Skal jeg ud og låne mig til det meste værktøj Confused

Så det tager lidt tid Tongue



-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: chris-torb
Date Posted: 02 Feb 2012 at 09:34
Hey Cesse.
 
Nu har jeg muligvis ikke fanget alle detaljer... :-)
 
Så lige et spørgsmål: Er de nye enheder for store til "hullerne" i kabinettene eller er det "hullerne" der er for store?
 
Hvis det er de nye enhederne der er for store, er det jo stadig muligt, at fræse nye undersænkninger i højttalerne, og dermed "slippe" for den nye front.
 
Det er lidt bøvlet, men ville være mere "tro" imod det oprindelig design.
 
Også bare lige en tanke.
 
mvh
chris-torb
 


Posted By: D A O
Date Posted: 02 Feb 2012 at 10:24
Originally posted by Cesse




Jeg ville måske bruge de der nye super magneter evt livet fast på frontstof pladen og en lille stykke metal/blik du sætter fast på kassen evt med en liste der under støtter ramme i ikke at glide ned
bare en ide



-------------
mvh Hans

http://goo.gl/lbn32 - Min Blog


Posted By: Cesse
Date Posted: 02 Feb 2012 at 10:37
Originally posted by chris-torb

Hey Cesse.
 
Nu har jeg muligvis ikke fanget alle detaljer... :-)
 
Så lige et spørgsmål: Er de nye enheder for store til "hullerne" i kabinettene eller er det "hullerne" der er for store?
 
Hvis det er de nye enhederne der er for store, er det jo stadig muligt, at fræse nye undersænkninger i højttalerne, og dermed "slippe" for den nye front.
 
Det er lidt bøvlet, men ville være mere "tro" imod det oprindelig design.
 
Også bare lige en tanke.
 
mvh
chris-torb
 

De originale huller var lidt for små til enhederne, men nu har jeg lavet en ny front plade, som jeg regner med at male sort. Så tror det bliver okay.

Men ellers var tanken meget god, havde faktisk IKKE selv tænkt den tanke LOL


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Cesse
Date Posted: 02 Feb 2012 at 10:38
Originally posted by D A O

Originally posted by Cesse




Jeg ville måske bruge de der nye super magneter evt livet fast på frontstof pladen og en lille stykke metal/blik du sætter fast på kassen evt med en liste der under støtter ramme i ikke at glide ned
bare en ide


Ville det kunne holde fronten "tæt" så bassen ikke siver?


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: chris-torb
Date Posted: 02 Feb 2012 at 11:24
Originally posted by Cesse

Originally posted by chris-torb

Hey Cesse.
 
Nu har jeg muligvis ikke fanget alle detaljer... :-)
 
Så lige et spørgsmål: Er de nye enheder for store til "hullerne" i kabinettene eller er det "hullerne" der er for store?
 
Hvis det er de nye enhederne der er for store, er det jo stadig muligt, at fræse nye undersænkninger i højttalerne, og dermed "slippe" for den nye front.
 
Det er lidt bøvlet, men ville være mere "tro" imod det oprindelig design.
 
Også bare lige en tanke.
 
mvh
chris-torb
 

De originale huller var lidt for små til enhederne, men nu har jeg lavet en ny front plade, som jeg regner med at male sort. Så tror det bliver okay.

Men ellers var tanken meget god, havde faktisk IKKE selv tænkt den tanke LOL
 
OK.
 
Forpladen er også en fin løsning.
 
Den kan bare være svær, at fastgøre forsvarligt, uden at det bliver "synligt", og samtidig skal finishen helst passe til resten.
 
Hvis du løber træt i den nye frontplade, og bliver tændt på at tilpasse de eksisterende huller, vil jeg gerne være behjælpelig.
Det skal selvfølgelig være inden du får boret huller i kasserne tilfastgøring af den nye front.
 
Jeg har før udført samme "behandling" med rigtigt godt resultat. Og hvis det, imod forventning, skulle gå skævt, må en frontplade være løsningen.
 
Det kunne foregå i skovlunde, så det er i fornuftig afstand, hvis det skulle blive aktuelt
 
Bare et tilbud :-)
 
mvh
 
Chris-torb


Posted By: Cesse
Date Posted: 02 Feb 2012 at 13:28
Originally posted by chris-torb

Originally posted by Cesse

Originally posted by chris-torb

Hey Cesse.
 
Nu har jeg muligvis ikke fanget alle detaljer... :-)
 
Så lige et spørgsmål: Er de nye enheder for store til "hullerne" i kabinettene eller er det "hullerne" der er for store?
 
Hvis det er de nye enhederne der er for store, er det jo stadig muligt, at fræse nye undersænkninger i højttalerne, og dermed "slippe" for den nye front.
 
Det er lidt bøvlet, men ville være mere "tro" imod det oprindelig design.
 
Også bare lige en tanke.
 
mvh
chris-torb
 

De originale huller var lidt for små til enhederne, men nu har jeg lavet en ny front plade, som jeg regner med at male sort. Så tror det bliver okay.

Men ellers var tanken meget god, havde faktisk IKKE selv tænkt den tanke LOL
 
OK.
 
Forpladen er også en fin løsning.
 
Den kan bare være svær, at fastgøre forsvarligt, uden at det bliver "synligt", og samtidig skal finishen helst passe til resten.
 
Hvis du løber træt i den nye frontplade, og bliver tændt på at tilpasse de eksisterende huller, vil jeg gerne være behjælpelig.
Det skal selvfølgelig være inden du får boret huller i kasserne tilfastgøring af den nye front.
 
Jeg har før udført samme "behandling" med rigtigt godt resultat. Og hvis det, imod forventning, skulle gå skævt, må en frontplade være løsningen.
 
Det kunne foregå i skovlunde, så det er i fornuftig afstand, hvis det skulle blive aktuelt
 
Bare et tilbud :-)
 
mvh
 
Chris-torb

Jeg har tænkt på at bruge de huller der er i kabinettet, hvor frontstoffet havde siddet til at montere fronten. Der havde jeg regnet med at sætte nogle islags møtrikker i også give fronten en gang fugemasse for at gøre det tæt.

Din løsning ville nok have været den pæneste, men har faktisk modificeret lidt på kabinettet for at enhederne kan få "luft". Så har skåret lidt mere af hullerne.

Men har faktisk tænkt på om jeg skulle få lavet en andet front end den jeg har lavet for den er ikke vildt pæn. Så hvis det var noget du ville hjælpe med, så ville jeg blive små glad Big smile


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Cesse
Date Posted: 16 Feb 2012 at 10:29
Nu har jeg prøvet med noget træspatelmasse og kan simpelthen ikke få det pænt Cry Så skal have lavet nogle nye fronter, heldigvis skulle jeg ikke betale for de gamle plader så det er positivt nok Smile

Så nu bliver jeg nød til at ty til hjælp udefra, så er der nogle af jer der har udstyret og kan/vil hjælpe mig med denne opgave? Gerne indenfor de næste par dage og hvis personen også havde noget måleudstyr, så kunne vi måle på dem med det samme?

Hilsen CesseEmbarrassed

PS bor i Taastrup og har mulighed for at låne bil


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Cesse
Date Posted: 13 Apr 2012 at 21:52
Så er jeg kommet videre med mit projektSmile Har monteret fronten selvom den ikke er så voldsom pæn, men kan jo altid lave en ny. Har også fået lagt noget dæmpemateriale i og sat enheder iBig smile

De spiller okay, når man tænker på at det er et filter der er lavet til nogle helt andre enheder. Men der skal jo helt sikker måles og laves nogle ny filtre.

Så det er mit næsten projekt, så vil høre om der er nogle der ville være behjælpelige med det? + eventuelt hvis der var nogle der er lidt fix på fingrene til at hjælpe med en ny og pænere front til demEmbarrassed

Håber i vil hjælpe og på forhånd tak

Hilsen Cesse


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Cesse
Date Posted: 16 Apr 2012 at 09:52
Ingen der kan/vil hjælpe på Sjælland?Cry Gerne i Københavns området 

-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Apr 2012 at 09:56
Vi kunne måske finde ud af noget hvis du vil kører til slagelse.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Cesse
Date Posted: 16 Apr 2012 at 13:36
Originally posted by Busk

Vi kunne måske finde ud af noget hvis du vil kører til slagelse.

Det kan vi godt lave en aftale om, for der er jo ikke mere end en times kørsel til Slagelse alt efter hvor i Slagelse du bor. Hvilke dage/tidspunkter vil passe dig?


-------------
Cesse,
DIY er vejen frem...


Posted By: Busk
Date Posted: 19 Apr 2012 at 09:08
Det skal vi lige kikke på, hvis vi kun laver måling, kan det hurtigt klares her i weekenden, skal dog lige tjekke med konen men tror den er ok. Det med fronter går der lidt tid før jeg kan.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com