Print Page | Close Window

4 vejs Aktiv DIY

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=543
Printed Date: 19 Apr 2024 at 11:21
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 4 vejs Aktiv DIY
Posted By: Digital_thor
Subject: 4 vejs Aktiv DIY
Date Posted: 03 Mar 2011 at 23:10
Hej Glade Højttalerfolk

Jeg tænkte det var på tide at vise mit første selvbyg projekt frem:

Jeg er til dels inspireret af Busk's Conductor. Men har samtidig min egen "twist" ind over. Da jeg har 2 stk 4 kanals aktive forstærkere fra Groundsound.  Dvs. 100W + 3x 200W (8 ohm), med fuldblods 4 vejs aktivt digitalt filter indbygget. Her kan jeg via et usb-kabel og en pc. Uploade måle-resultater og justere alt fra Q, tidsforsinkelser, notch osv osv. 

Min beslutning om at gå 4 vejs er bygget på flere forsøg med en del testkasser, som jeg har skruet sammen. Desuden har jeg været ude og høre mange forskellige systemer. Og da jeg har muligheden med mine Groundsound forstærkere, så syntes jeg var fjollet blot at snakke om det.., så jeg gik i krig Big smile 

Min ide var at lave en "grund"kasse i 16mm MDF og herefter beklæde den med finsk birkefiner, 4mm på siderne og 18mm på ryg og 3x18 på front, med facet afskæring. På den måde får jeg kabinet styrke og finish på en gang:


De buer der ses. er støberør fra Bilteam, som jeg har skåret op og placeret i mellembas kammeret, hvor jeg så kan fylde sand bag buen. og herved både dræbe resonanser og samtidig lave et kammer med færre stående bølger. 8545'eren får ca 20 liter.

Det næster kammer, kommer der et helt paprør i, som også går fra ryg til front. her bliver der igen fyldt sand omkring. Mellemtonen bliver en SB 5" 4 ohms. som får ca 9,5 liter. Begge enheder fåren akustisk ventil i ryggen, får at undgå for meget tryk i kabinettet. Der er også indkøbt MDM-3 fåreuld/polyester vat, som skal fyldes godt ind i kamrene.



Kablerne er nogle Taralabs Prime 1000, som jeg havde liggende. De blev splittet op og brugt til mellemtone og 9900 diskanten.
Til mellembas havde jeg noget Atmos Air silver 309. Hvilket spiller kanon til de sølle 80-90 kr det kostede.
Stikket er et Originalt Speak-On 8-polet. Får godt nok kun brugt de 6 i denne højttaler, da jeg besluttede at holde den dybeste bas uden for, og lave en subwoofer også... kommer senere Wink



Så bliver der klistret sider på. Dog er ryggen limet på først, så jeg kunne får kablerne trukket rundt i kassen. Det var lidt et hovedbrud at få det til at gå op i en højere enhed, med det der sand og alle mine andre ideer Embarrassed
De små huller som ses.. er til at fylde sand omkring de paprør som der ses på de tidligere billeder.



Så bliver der lige undersøgt om hullerne passer ordenligt og alt ser pænt ud... og det syntes jeg selv er gået ganske godt..... meeeen der er lang vej endnu... peeew! Tongue


Et lille stemningsbillede, med en fin lille fræser, som jeg heldigvis fik købt med sug på... det der MDF-støv er godt noget træls noget... host host Dead


Så skulle der være luft til dyret. noget jeg fik af vide var vigtigt. Det her må da være godt nok... ikke?? 

gHer er det først view af hvordan den finske birkefiner kommer til at se ud. De 2 huller er dem til de akustiske ventiler, som lige er kommet med posten i dag. Min ide er at bejse fineren og herefter lakere dem, så jeg får årene frem, men samtidig beskytter dem mod tidens tand og hvad der nu kan komme af fedtfingre osv. 

Flere billeder kommer, efterhånden, som jeg får limet fronterne på, skåret facet, og begynder at bygge de 2 stk  sub's med XXLS 12" 830952 - 125 liter og 10cm Jetport  Big smile

Tak til Busk, samt mange andre, for mange gode råd Clap



Replies:
Posted By: Busk
Date Posted: 04 Mar 2011 at 06:02
Super Thorbjørn.

Det her godt ud, vi har også snakket om det lige siden jeg startede i samme firma som dig i oktober sidste år.
Godt arbejde, glæder mig til at se mere.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 04 Mar 2011 at 08:28
Ser da top fedt ud det dér....!
 
Mht. udfræsningen på bagsiden af enheden, så ser det rigtig fint ud. Jo mindre enheden er, jo vigtigere er det, så det er godt at se, at du har fået gjort det ordentligt omkring mellemtonen også.....Wink
 
Glæder mig til at se mere....Big smile


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 09 Mar 2011 at 22:06
Så skete der lidt mere.

fik lige fyldt sand i de kamre som jeg har lavet omkring mellemtone og i toppen af mellembassen.



Det blev til 13 kg sand per kabinet. DAMN de bliver tunge at slæbe op på anden sal Confused

Troede ellers at jeg havde beregnet lidt  mindre.... men jeg kommer nok til at lærer det på den hårde måde Embarrassed

opdagede desværre også at den finer som jeg har brugt på en af siderne. var lidt dårlig i kvaliteten. Så jeg var nødt til at slidse den op med en hobby kniv... trykke lidt lim ind under... og forsigtigt trykke det sammen igen.... slibe. og voila! Nu kan man næsten ikke se at jeg har et par fejl i fineren, på den ene side Big smile

Så kommer der snart de sidste fronter på, så jeg kan lave facet afskæring. håber jeg kan nå at bejse og lakere i næste uge, når de sidste hjørne og kanter er pudset pæne... peew... det er nogle lange dage... men det værd Big smile


Posted By: Busk
Date Posted: 10 Mar 2011 at 09:33
Super godt arbejde thorbjørn.
Og ja det er bestemt det hele værd.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 16 Mar 2011 at 23:29
Her kommer det første nøgne look af et par højttalere undervejs Wink



Købte køkkenbordsolie med kirsebærskulør i dag. Fik kun lavet en prøve på et andet stykke træ... og det ser lovende ud... så jeg i morgen regner jeg med at give dem første tur med olie/farve, efter jeg lige har gået dem igennem igen.. så jeg er sikker på at der ikke er nogle grimme hjørne der lige skal have lidt mere med sandpapir og knofedt Big smile

Et godt råd, er helt klart at sikre sig at klingen man bruger til at skærer facet med, er i nogenlunde stand. Efter første snit, fortalte min far mig at han ikke have skiftet den i ca 15 år. Hmmm... lykkedes mig at rette lidt til. Men lad os bare sige at man er ikke i tvivl om at disse højttalere er håndlavede LOL

Men som Busk så roligt sagde til mig.... "bare rolig - det er ikke de sidste du kommer til at bygge". Og han har sgu nok ret Smile



Posted By: friman
Date Posted: 17 Mar 2011 at 08:11
Ser da fint ud...!
 
Men inden du putter olie på, så ville jeg da lige "slå en streg" på hvordan det ville se ud med nogle længere facetter i bunden? Det harmonerer ikke rigtig med den store afskæring der er i toppen af højttaleren sådan rent designmæssgit IMHO.
 
Men ellers fedt projekt, og kan rigtig godt lide facetterne i X-finér. Det ser rigtig cool ud med det spil som de forskellige lag giver...Thumbs Up


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 17 Mar 2011 at 09:03
Ser super godt ud thorbjørn.
 
Og selvfølgelig har jeg ret Wink, nu du blevet bidt af det, så er der ingen vej tilbage LOL
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 17 Mar 2011 at 22:05
Til Friman

Tak for rosen Big smile  Kan godt se hvad du mener... men jeg er blevet lidt glad for det asymetriske. har heller ikke olieret noget endnu... så jeg kan nå at tænke over det stadig Wink

Fik lige straffet lidt jern i det lokale træningscenter.... og så ellers kørt brun sovs, kartofler og med-ister ned...... herefter gik dampen af kedlen... og jeg gad simpelthen ikke lave mere i dag. 

Ja Busk, det er sgu svært ikke at blive inspireret af sådan en højttaler-champ som dig LOLWink

Men vi skal da lige have nogle billeder af alle de dejlige enheder, port og akustiske ventiler som ligger og venter på deres kabinet:





Så får i ikke mere for den 25øre. jeg vender snart tilbage med farvede og olierede kabineter. Måske med en ekstra designfeature... og måske ikke Wink


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 24 Mar 2011 at 22:28
Så fik de lidt olie. først den ene, så man kan se kontrasten... og så den anden.


Og så begge 2:


Her har jeg så proppet enheder i den første... den anden skal lige nå at få stuetemperatur først. de har trods alt stået i ca 8 grader. Og så skal de jo også lige nå at ose lidt af, før jeg sætter enheder af LOL



Skal lige have farve de skruer sorte. Men de passer ellers kanon i hullerne, uden at stikke ud på nogen måde. Vi skal jo ikke have noget i vejen for den fine diskant WinkLOL

Har ind til videre kun kabel hjemme til den ene højttaler, Men fik den alligevel sat til for at prøve. Og efter en hurtig fiflen med det nemme digitale filter fra Groundsound. så var jeg klar til at lytte lidt. Og hold da op det  hjælper at lave sådan nogle facet  afskæringer... weee! Big smile
For slet ikke at glemme de 15kg sand som blev brugt per højttaler til at dæmpe især mellemtonen. Helt ro på stemmer og absolut  ingen kassesang her. Godt nok kan man høre at jeg har akustisk ventil i mellemtone og mellembas, så kommer der lidt lyd bagud. Hvilket også gør at jeg skal eksperimentere lidt med mængden af dæmpefyld/MDM-3 i kamrene. Men ellers dejlig lyd. Smæk på dynamikken, når den er til stede på kildematerialet og fuldkommen ro og kontrol over detaljer og transienter, selv når man skruer op Smile  Og så er mellemtonen slet ikke spildet til endnu. Den er kun lige kommet ud af pappet, efter jeg bestilte den fra Rabu i forrige måned. Den dybeste bas bliver pt leveret af en LAT 500 i 70 liter lukket. Hvilket går an. Men der skal jo også snart bygges nye sub-kasser. Mine Groundsound'er er jo 4-vejs og har 400 dejlige watt i 4 ohm, som bare venter på at boltre sig i den dyber ende under 70hz Wink

Der kommer selvfølgelig flere billeder så snart den anden HT er sat op og jeg har fået ryddet lidt op efter byggerod og omflytning Big smile


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 24 Mar 2011 at 22:57
ser da godt ud, dejligt at se en DIT i andet end bare MDF


Posted By: Busk
Date Posted: 25 Mar 2011 at 05:38
Kanon Thorbjørn

Lækkert arbejde Clap
Fedt af al vores snak om teori osv. har båret frugt.
Må hellere huske det kabel til dig idag.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 28 Mar 2011 at 17:27
Tak for rosen Smile

Yep Busk... det bærer bestemt frugt, at være lidt stædig, ihærdig samt tålmodig. Måske bliver det ikke lige som man troede... men det skal man bestemt ikke lade sig kue af Big smile

Tror jeg laver en lille "gode råd" for DIY folket - eller lad os kalde det mine erfaringer her når jeg har lavet dem helt færdige. for der er godt nok mange småting, som nemt bliver overset i farten. Og disse småfejl giver både røde øre og lange n*****    Embarrassed LOL Wink Ja man skal sgu være lidt glad i bøtten, når man går i gang med sådan er her projekt - ellers strander det nemt.

Vender tilbage senere med billeder af samling af kabler og opstilling af de færdige bæster Wink


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 11 Apr 2011 at 17:54
Så fik jeg endelig lånt et stativ til at holde min ECM 8000 microfon.
 
Her er hvad jeg målte i min lytteposition, 11 samples inde i målingen.
 
Men om det kan bruges til noget. Der er ingen tvivl om at jeg nu hører alle de fejl som jeg har lavet i konstruktionen, som f.eks manglende afstivninger i mellembassen. hvilket dog heldighvis kan bikses med at lime lidt klodser ind i kamret, håber jeg Embarrassed Det er ganske tydeligt at hele kabinettet ringer med, ved betemte frekvenser. som især høres ved f.eks Agnes Obel's klaver og hendes lettere nasale klang. hjalp dog meget at dæmpe den akustiske ventil mere her, da den simpelthen spillede for meget med.
Derudover lider jeg af mange af de samme problemer som mange andre gør med rumresonanser, som jeg stille roligt skal have dræbt med mit aktive filter, efterhånden, som jeg finder dem Wink
 
der var ingen der sagde det skulle være nemt. Men facetafskæringer og den genrelle sammenhænge mellem diskant og mellemtone. virker rigtig godt, og lyden er her meget ren, fri, detaljeret... suplere selv med superlativer her LOL
Det er sgu en fin lille 5" USXX har skruet sammen her. Så kunne det dog blot være at man i fremtiden skulle se efter en bedre diskant, som f.eks ikke har et mystisk dyk ved ca 12K. Men det går nok indtil videre.
 
Nu kommer så spørgsmålet med mine 12" XXLS 890952. Har hørt at de kan klare både lukket 65 liter. op til ca 125 refleks. tror jeg er lidt lun på den lukkede. Da jeg mest hører musik, og med den lukkede konstruktion har større muligheder for at udnytte mulighederne i mit aktive system. Desuden så kan jeg ikke lige finde ud af hvordan jeg får bakset 2 stk 125 liters baskasser  på mange mange kg, op på 2 sal Confused De skal jo bygges solidt. så selv en kasse på 65 liter kommer jo snildt til at veje 50kg uden enhed og evt sand.
 


Posted By: m@dsen
Date Posted: 12 Apr 2011 at 10:31
Jeg har læst et sted, kan ikke huske hvor det var, at en mellemtone enhed med akustisk ventil lyder bedst hvis man fylder hele kabinette med rockwool, ikke glasuld. Det skulle tage toppen, så den ikke spille for meget.
Michael  


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 12 Apr 2011 at 16:41
Min mellemtone er også godt foret. Jeg har købt dæmpefilt i Biltema. som dækker indervæggen i mellemtonekammeret. herefter er resten af kammeret fyldt ud med en blanding af axustilux og polyestervat. Og min mellemtone er bestemt så god som jeg håbede på. 
Men nu skal jeg her om en times tid skære nogle træklodser til, som kan afstive mit mellembas kammer bedre, så jeg kan flytte resonanserne over delefrekvensen og på den måde forhåbentlig slippe for de "ringninger" som jeg lidt lider under nu. Det giver en kedelig hul lyd til stemmer, klaver osv. Godt nok hjælper det lidt at jeg kan "pille" de værste resonanser væk, ved at justere mit aktive filter. men det er jo bedst at kabinettet er lavet ordenligt, så nu går jeg i krig Thumbs Up


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Apr 2011 at 14:11
Originally posted by Digital_thor

Så fik jeg endelig lånt et stativ til at holde min ECM 8000 microfon.
 
Her er hvad jeg målte i min lytteposition, 11 samples inde i målingen.
 


Ja du ikke have dæmpet alt det der sker over 2Khz med 6-7dB så det hænger sammen med resten ??LOL
Og skal vi ikke se en måling hvor mellemtonen er fasevendt ?

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 13 Apr 2011 at 15:39
Målingen kan ikke bruges til alverden.
Højtaler- og mikrofonplaceringen ift. reflekterende flader gør at det kun er data over 3500 Hz, der er anvendeligt.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 13 Apr 2011 at 17:03
Øv... jeg må så prøve igen. noget med at microfonen skal være lige mellem diskant og mellemtone, 1 meter fra højttaleren. Jeg har tænkt mig at måle med Holmimpulse (square noise (improved MLS)).

Så er der noget med gating som jeg stadig bokser lidt med. Tror efterhånden jeg har forstået hvad gating er. men at justere det i Holmimpulse, således at jeg kan bruge det til noget reelt... jaa  det er en anden sag.

Målingen er måske ikke "korrekt" eller brugbar til så meget. Men jeg har heldigvis fået systemet til at lyde bedre end før... dvs efter at den største overgearethed havde lagt sig, i kraft af at jeg selv har bygget dem Embarrassed

Men jeg skal lige afstive lidt bedre i mit mellembaskammer, har skåret træet til nu. Skriver senere i dag, hvordan det gik, og om det hjalp  Big smile

Øv limen er ikke tør endnu... så det kommer til at vente lidt endnu. havde også et hyr med at skrue afstivningerne fast inde i kabinettet, men er halvvejs. hvor der er vilje er der vej Cool 



Posted By: bknielsen
Date Posted: 13 Apr 2011 at 22:11
Det er muligt at HolmImpulse har afskåret impulssvaret lidt for "automatisk", det sker desværre nogle gange. Du kan zoome på impulsresponset, og se hvor reflektionen optræder og trække i grænserne. Så får du en anden gating.

Det jeg prøver at siger er at det er umuligt at vurdere om målingen kan bruges ud fra ovenstående (du kender selv mikrofonplacering, og fladerne "den lange" henviser til).

Så har du noget 50Hz "skrammel" i målingen, det kan være din PC der ikke forbundet til jord.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 13 Apr 2011 at 22:30
Originally posted by bknielsen

Det er muligt at HolmImpulse har afskåret impulssvaret lidt for "automatisk", det sker desværre nogle gange. Du kan zoome på impulsresponset, og se hvor reflektionen optræder og trække i grænserne. Så får du en anden gating.

Det jeg prøver at siger er at det er umuligt at vurdere om målingen kan bruges ud fra ovenstående (du kender selv mikrofonplacering, og fladerne "den lange" henviser til).

Så har du noget 50Hz "skrammel" i målingen, det kan være din PC der ikke forbundet til jord.

Jeg bliver også bare ved med at lege med det. stille og roligt får jeg nogle små aha-oplevelser og så bliver det forhåbentlig bare bedre og bedre. heldigvis er det dejligt nemt at ændre/justere på et aktivt filter Smile




Posted By: Busk
Date Posted: 19 Jun 2011 at 10:58
Nu var jeg en lille kort tur forbi Thorbjørn igår aftes, dog uden Clio i denne omgang da tiden ikke var til så meget nørderi denne gang.

Enhederne igår var som følgende:
Diskant: Morel MDT32S
Mellemtone: Accuton C82-T8
Mellembas: Scan Speak 18w8545
Sub: Peerless XXlS 12 (den der virker) og Vifa Lat500

Lad mig som det allerførste slå fast, at evt. forud indtagede meninger i mod den accuton, eller meninger læst på diverse forums, faldt fuldstændig til jorden Smile. Og at de ting som folk har i mod denne enhed nok stammer fra et dårligt konstrueret passivt filter.

Det næste der slog mig var den totale mangel på "filter LOL, slør, tæppe osv" der var over lyden, alle toneområder spillede helt uden begrænsninger, uden nogen former for hæmmende ting til at at frarøve enhederne deres naturlige spillestil.

Det totale fravær af af begrænsende passive komponenter er virkelig noget der kan høres, og de enkelte enheder vågner op til en hel anden dåd end man før har hørt dem.

Ud over det så spillede det hele super lækkert og samspillet mellem enhederne var næsten perfekt, lidt små justeringer med måleudstyr, og tidkompensering mellem enhederne i hovedhøjttaleren ville være fedt at få på plads, for så godt som der er nu, hvor der kun er tidskompenseret til subberne som er eksterne, så tror jeg det her kommer til at rykke kraftigt. Og med et digitalt filter hvor du kan kompensere for det ved et par tryk med musen, hvor efter den 4vejs amp med det pågældende filter lige slukker 2sekunder og så tænder igen med den nye opdatering, ja så bliver det sku ikke meget nemmere.

Der var flere kendte numre hvor jeg opleve nye små detaljer som jeg måske nok har hørt, men ikke træde så naturligt frem som her. Og det kan kun tilskrives at der ikke sidder noget mellem amp og enheder der begrænser musikken.

Og den uoverstrufne dynamik kan jeg kun give et fint lille 12tal.

Jeg glæder mig nu endnu mere til selv at komme igang med et lignende projekt.

Eneste minus, hvis man kan kalde det det, var manglende membran areal til mellembassen, men da jeg har leveret et sæt mere til Thorbjørn, så ved jeg dette vil blive ordnet snarligt Wink.

Man kan så diskutere niveauer på de forskellige tone områder, men det er jo personlig smag så det kan være ligegyldigt, og skulle man glæde en ven med lidt mere mellembas eller sub, ja så tager det 30sek at klare, hvor de første 15sekunder går med at komme op af den bløde sofa LOL.

Konklusion for igår må være:
Hvis du vil høre hvad de enheder egentlig kan, så slip dem fri at de hæmmende passive filtre og gå aktivt.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 19 Jun 2011 at 12:17
Smile Nu har jeg gået et stykke tid og overvejet om jeg skal tage springet og prøve aktiv delfilter. Men nu er tvivlen da væk. Jeg har set nogle at de passive delfilter Busk har lavet, og der var mange komponenter i. Men når Busk taler så positivt om digitalt filter, kan det ikke være helt skævt. Nu skal det prøves LOL
 
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 19 Jun 2011 at 12:25
Den nemmeste vej er nok denne her:  http://www.groundsound.com/coolbackII600.php - http://www.groundsound.com/coolbackII600.php  det koster lidt at kører aktivt, men til gengæld skal man aldrig bekymre sig om nye passive delefilter komponenter igen.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 19 Jun 2011 at 19:53
Ja det er ikke billigt, det er nok også derfor det ikke er så udbredt. Men der er masser af muligheder rundt om på nette til noget mindre end GroundSound´s model, bl.a har Hypex lavet et par moduler til rimelige penge (ca. 4500,- for 2stk. 2vejs). Jeg har fuldt med i Aksa´s tråd på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35336&PN=1&TPN=21 - hifi4all og det bliver nok den vej jeg går.
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 20 Jun 2011 at 07:12
Originally posted by m@dsen

Ja det er ikke billigt, det er nok også derfor det ikke er så udbredt. Men der er masser af muligheder rundt om på nette til noget mindre end GroundSound´s model, bl.a har Hypex lavet et par moduler til rimelige penge (ca. 4500,- for 2stk. 2vejs). Jeg har fuldt med i Aksa´s tråd på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35336&PN=1&TPN=21 - hifi4all og det bliver nok den vej jeg går.
Michael
Aksa kører også med groundsound, har holder sig bare til filteret alene som koster ca. 6000kr for et 2*4vejs. Så bruger han så nogen andre forstærkere.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Aakilde
Date Posted: 20 Jun 2011 at 13:17
-Flor projekt Thorbjørn!
 
Efter at have fået det ud af et par Audiovector Si6, jeg synes er rimeligt (læs: uden at splitte dem totalt), er jeg blevet så glad for min DCN28, at jeg har besluttet, at den fortjener en ordentlig DIY højtaler...
 
@Busk: Dit alu-projekt ser rigtigt godt ud! -Hvad synes du om lyden fra den der SS alu-enhed?


Posted By: Busk
Date Posted: 20 Jun 2011 at 16:49
Originally posted by Aakilde

-Flor projekt Thorbjørn!
 
Efter at have fået det ud af et par Audiovector Si6, jeg synes er rimeligt (læs: uden at splitte dem totalt), er jeg blevet så glad for min DCN28, at jeg har besluttet, at den fortjener en ordentlig DIY højtaler...
 
@Busk: Dit alu-projekt ser rigtigt godt ud! -Hvad synes du om lyden fra den der SS alu-enhed?
Jeg er totalt tosset med den, og ingen tvil om at den i en aktiv løsning ville få et løft.
En demo kan arrangeres når jeg har fået det store 18K filter på.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 20 Jun 2011 at 22:15
Originally posted by Busk

Nu var jeg en lille kort tur forbi Thorbjørn igår aftes, dog uden Clio i denne omgang da tiden ikke var til så meget nørderi denne gang.

Enhederne igår var som følgende:
Diskant: Morel MDT32S
Mellemtone: Accuton C82-T8
Mellembas: Scan Speak 18w8545
Sub: Peerless XXlS 12 (den der virker) og Vifa Lat500

Lad mig som det allerførste slå fast, at evt. forud indtagede meninger i mod den accuton, eller meninger læst på diverse forums, faldt fuldstændig til jorden Smile. Og at de ting som folk har i mod denne enhed nok stammer fra et dårligt konstrueret passivt filter.

Det næste der slog mig var den totale mangel på "filter LOL, slør, tæppe osv" der var over lyden, alle toneområder spillede helt uden begrænsninger, uden nogen former for hæmmende ting til at at frarøve enhederne deres naturlige spillestil.

Det totale fravær af af begrænsende passive komponenter er virkelig noget der kan høres, og de enkelte enheder vågner op til en hel anden dåd end man før har hørt dem.

Ud over det så spillede det hele super lækkert og samspillet mellem enhederne var næsten perfekt, lidt små justeringer med måleudstyr, og tidkompensering mellem enhederne i hovedhøjttaleren ville være fedt at få på plads, for så godt som der er nu, hvor der kun er tidskompenseret til subberne som er eksterne, så tror jeg det her kommer til at rykke kraftigt. Og med et digitalt filter hvor du kan kompensere for det ved et par tryk med musen, hvor efter den 4vejs amp med det pågældende filter lige slukker 2sekunder og så tænder igen med den nye opdatering, ja så bliver det sku ikke meget nemmere.

Der var flere kendte numre hvor jeg opleve nye små detaljer som jeg måske nok har hørt, men ikke træde så naturligt frem som her. Og det kan kun tilskrives at der ikke sidder noget mellem amp og enheder der begrænser musikken.

Og den uoverstrufne dynamik kan jeg kun give et fint lille 12tal.

Jeg glæder mig nu endnu mere til selv at komme igang med et lignende projekt.

Eneste minus, hvis man kan kalde det det, var manglende membran areal til mellembassen, men da jeg har leveret et sæt mere til Thorbjørn, så ved jeg dette vil blive ordnet snarligt Wink.

Man kan så diskutere niveauer på de forskellige tone områder, men det er jo personlig smag så det kan være ligegyldigt, og skulle man glæde en ven med lidt mere mellembas eller sub, ja så tager det 30sek at klare, hvor de første 15sekunder går med at komme op af den bløde sofa LOL.

Konklusion for igår må være:
Hvis du vil høre hvad de enheder egentlig kan, så slip dem fri at de hæmmende passive filtre og gå aktivt.

Busk

Nej nej... det er helt forkert...!  LAT500'eren er fra Peerless ikke Vifa Wink
Pis! eller er det samme firma nu? Embarrassed
Men ud over denne lille bitte detalje.... så kan jeg kun være glædeligt enig... nu. Fordi vi fik pillet ved et eller andet som gjorde at det spillede noget bedre i lørdags, end det plejer at gøre. Måske det var at jeg fik justeret delingen mellem diskant eller mellemtone en lille smule. ikke godt at vide. Men jeg har bestemt gemt en fil med filter-oplysninger, så de ikke går tabt. for det lyder bestemt bedre end før.
Desuden kan det slet ikke siges nok at den grundlæggende konstruktion er mindst lige så vigtig. Tak til Busk for de gode fif og ideer til at gøre kabinettet mere dødt, samt undgå difraktioner fra fronten med skråsnit og seriøs baffel.

Som Busk så venlig udpeger. så mangler jeg lidt mellembas. Og der ligger nu 2 ekstra stk 18W8545. klar til at blive koplet i parallel med de 2 eksisterende. Det skal nok blive godt Big smile

Planen er dog at jeg lige vil tegne lidt på en lækker "mellem"-kasse til de 2. og så derefter lave en seperat top-kasse til Accuton og Morel. så fjerner jeg lige de sidste muligheder for at mellembassen kan sende uønskede vibrationer op til den fine top Big smile
Busk'en har jo inspireret mig til at bygge igen - den bandit LOL
Desuden hjælper det også lidt på ryggen. når det skal slæbes op på 2 sal. når jeg deler det i 2. Det skal jo bygges seriøst, af en blanding af MDF, birkefinér, bitumen og absolut ingen parallelle indre flader.

Et digitalt filter kan nemlig gøre meget, men det kan kun blive bedre når udgangspunktet er så godt som muligt. Kræve en lille smule arbejde... men jeg glæder mig dagligt over hvor langt man kan nå med lidt knofedt og nysgerrighed  Thumbs Up


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 20 Jun 2011 at 22:20
Originally posted by Aakilde

-Flor projekt Thorbjørn!
 
Efter at have fået det ud af et par Audiovector Si6, jeg synes er rimeligt (læs: uden at splitte dem totalt), er jeg blevet så glad for min DCN28, at jeg har besluttet, at den fortjener en ordentlig DIY højtaler...
 
@Busk: Dit alu-projekt ser rigtigt godt ud! -Hvad synes du om lyden fra den der SS alu-enhed?

Tak til Aakilde Smile Det er da også et fint projekt du har gang i. Jeg har kun hørt DCN28 hos Robert, men det er dælme et stykke lækker elektronik. Jeg må dog "nøjes" med mine DCN24, hvilket jeg nok også overlever Big smile
Kan kun opmuntre til DIY. så har du nogle flere muligheder for at lave en højttalere som præcist passer til dine behov og ønsker. selvom jeg på en måde godt kan forstå at du valgte en færdig konstruktion at gå ud fra, især når du ikke lige har adgang til værksted.


Posted By: Aakilde
Date Posted: 20 Jun 2011 at 23:15

Jeg er vældig tilfreds med den DCN28... Har dog bestilt noget måleudstyr i dag, så jeg ikke skal fortsætte med at famle i blinde. Jeg er blevet rigtig glad for Ground Sound softwaren, men kan godt se, at det ikke holder vand at fortsætte på gehør...

Drevet af successen med Si6-projektet har jeg været nødt til at finde et værksted, hvor jeg kan lave lidt husflid... Først en sub-woofer og så et par nye højtalere.
 
Mangler at opdatere tråden om Si6-projektet med seneste udvikling.... En Eminence Lab 15 er blevet indkøbt og så skal der snedkereres en 110 l. ventileret subwoofer i reol-design. Projektet hedder Max-WAF, da den kommer til at fremstå som en Montana-reol med hvidt stof som "låge"... -Og hvad skal så drive den?... Jo, jeg fandt en lettere brugt, men meget velholdt Crown CTS1200... Så burde der også være overskud til at trække 2 15"-18" hvis behovet lige skulle opstå... Wink
 
Kan godt mærke at ånden fra mit selvbyggerprojekt med nogen DAT Rogers LS5/3A kloner og en sub-woofer fra slutfirserne ikke bliver det sidste...


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 31 Mar 2012 at 11:55
Så er det nye projekt i fuld gang Big smile
Det bliver:
Morel Supreme til diskant
Accuton T8 5" mellemtone (600-3000)
3 stk 18W-8545 K00 til mellembas (60-600hz)

Filteret bliver DSP'en i en groundsound DCN28
og forstærkerne bliver 3 stk . groundsound PA3CC

De første tegninger som Busk så venligst har produceret, er som følger:
De er senere blevet ændret til 27cm bred baffel i stedet for 30 og en anden dybde. Men bliver også snarligt opdateret. Samt nogle få ændringer inde i kasserne. Har f.eks tænkt en del og de der spen!ses, hvordan de skal bikses. Og lige nu går ideen på at bruge nogle indskrunings-bøsninger fra Rabu, til  ht-enheds-montering, som jeg påtænker at montere under det øvereste kabinet. Så jeg kan juster vinklen, samt gøre det mindre synligt. Men der grubles stadigSmile
Forstærkeren bliver ikke indbygget i denne omgang. Der skal først findes passende køleplade og penge Embarrassed Desuden besluttede jeg mig også for en anden sammensætning af forstærkere, end den standard Coolback. så jeg er også i gang med at bygge 3x200W (PA3CC) med en 600VA trafo og den største lytbank, per side. De bliver dog lavet i trækabinetter til at begynder med.
Bundkasserne er der ikke lavet tegninger over. Men der kommer real-life billeder i stedet, inden for nogle få dage Big smile
De er også lavet i 30mm birk-finer, kraftigt afstiver, ca 96 liter lukket, til mine XXLS 12" 830952. Der er blevet regnet frem og tilbage. Og de kan reelt spille ok i 65 liter, og bliver også forslået til ca 125 liter. Så jeg regnede lidt frem og tilbage, testede det i en MDF-kasse. Og kom frem til at jeg opnåede et fint resultat med omkring 100 liter. Jeg har planlagt en ordenligt bandit, til at trække dem, så det skulle virke fint. Desuden er det jo kun fra ca 60 hz og ned, at de skal spille.
More to come Smile


Posted By: Busk
Date Posted: 31 Mar 2012 at 12:14
Herligt Thorbjørn, så mangler vi bare billederne, jeg har jo set lidt forskelligt hen af vejen. Så billeder kom kom kom kom Wink

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 31 Mar 2012 at 12:28
Har jo fri hele ugen. Så jeg starter frisk mandag morgen med nye billeder, mens jeg limer filt i mellembas-kasserne. Så kommer der også billeder af de nye farve-bejse-prøver Smile
Jo hifi er vigtigt, Men der går lige et par dage til. min gamle bil skal også ha lige omsorg. Den sørger jo trods alt for min transport hver eneste dag  Tongue


Posted By: Busk
Date Posted: 31 Mar 2012 at 12:31
Ja ja billeder nu! LOL

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 31 Mar 2012 at 12:41
Så skidt da. Bilen kører jo ingen steder så længe jeg har donkraften LOL


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 31 Mar 2012 at 13:00
Hvis billederne ikke taler for sig selv... så spørg endelig  Wink










og så også en lille testopstilling. Man skal jo lige lytte lidt. om det er helt i skoven det man har lavet LOL Og jo... det spiller ganske udemærket. Har kun lavet et par hurtige målinger 1 meters penge fra dem... og der gik de fint, ca +/-2 til 3 db igennem der arbejdsområde.
glæder mig nu også til at få lavet forstærkerne færdige, så jeg kan bruge DSP i 28'erne, istedet for DSP i 24'eren. Men ting ta'r tid... og gode ting tager nogle gange lidt længere Wink



Posted By: Busk
Date Posted: 31 Mar 2012 at 15:28
Uhm det ser lækkert ud og det dejlige Birke finer dufter dejligt.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: morellen
Date Posted: 31 Mar 2012 at 21:30
Ser spændende ud.

De 3 mellembasser bliver sat i parallel? Kommer de ikke langt ned i impedans? Er det til at trække?


Posted By: friman
Date Posted: 01 Apr 2012 at 09:53
Ser sq fedt og potent ud Thor...!

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 01 Apr 2012 at 10:48
@ Morellen

Jo det kommer lidt langt ned i impedans. Men jeg har testet det og fornemte ingen problemer selv ved realistiske lydtryk. Men groundsound modulerne er også meget solide og strømstærke.
Jeg oplevede ikke engang at køleprofilerne blev mere end håndlune, under en omgang Infected mushroom Big smile
Og så kan jeg ikke forlange så meget mere. Desuden får jeg jo en del mere følsomhed og membranareal, så i sidste ende tror jeg regnestykket går pænt op.
Men som sagt, så beror jeg mig på den praktiske test, istedet for at tænke så meget på teorien. Men jo, jeg var da selv lidt betænksom omkring det i starten - men Robert sagde god for at teste det af Smile


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 01 Apr 2012 at 10:56
Originally posted by friman

Ser sq fedt og potent ud Thor...!


Jo tak Smile

Glæder mig også virkelig til at høste frugten af al den knoklen. Var så heldig at kunne få det skåret ud på mål (tusind tak til Koan for det!). Og jeg kan ikke helt forstille mig hvor meget ekstra tid jeg skulle bruge, hvis jeg selv skulle have kæmpet rundt med hele plader og en billig rundsav Confused
Han skar det på mål, med kanon præcision, hvilket jeg er ret overbevist om har sparet mig for en del bøvl Smile
Kan under de første test-lytninger, tydeligt høre at det kan svare sig at gøre en dyd ud af at lave kabinettet ordenligt, med gode materialer Thumbs Up


Posted By: koan
Date Posted: 01 Apr 2012 at 14:21
tak for rosen - glæder mig til at høre dem :-)



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 05 Apr 2012 at 22:37
så skete der lidt mere.

fik skåret facet på mellembaskasserne:



Jeg bruger så det andet kabinet til at støtte, så saven ikke tilter og laver skæve snit. Men heldigvis har jeg fået fingrene i en båndpudser fra biltema. Det er et kanon værktøj, når man først har lært at brugen den. Jeg skulle lige øve mig lidt først. Det betyder f.eks meget at man kører langs "årene" i træet, samt at man laver præcise lige "strøg". Til sidst slibe jeg dem helt glatte med rystpudser.


mellembaskasserne er blever godt forret indeni. Jeg er dog lidt i tvivl om det er nok. Men det er kommer også dæmpevat i, som jeg dog skal eksperimentere mig frem til mængden af.

Jeg har også målt godt og grundigt på kurven af 18W'erne. De har et membranareal på 145kvcm. Kurven har 6 "vinduer" på ca 3x5cm. hvilket er = 90kvcm. Og når jeg regner det frie areal omkring magnet ud, dvs camfer. Så fåer jeg 150kvcm. Så der skulle være rigeligt luft bagud.



Jeg kom til at fræse for dybt til diskanten. Men fandt heldigvis lidt tyndt gummi, som jeg så kunne bruge til at "hæve" diskanten til niveau med.


jeg prøvede at klistre de 4 stykker, som jeg skar af ved facet-snittet. Og de ligner ret godt hinanden. Så snittene må være nogenlunde præcise Smile


Og så lige et par billede af kabinetterne "samlet", både med vinkel og med sub-kassen.





Posted By: morellen
Date Posted: 06 Apr 2012 at 07:37
Ser rigtig godt ud. Flot arbejde.


Posted By: Busk
Date Posted: 06 Apr 2012 at 07:51
Super flot arbejde Thorbjørn
Fedt at se min tegning komme til live.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 06 Apr 2012 at 09:49
du kommer da ikke til at mangle bas da

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: friman
Date Posted: 06 Apr 2012 at 13:39


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 06 Apr 2012 at 13:50
Glæder mig til at se dem efter olie og så med enheder i Thumbs Up

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 06 Apr 2012 at 15:50
Tak for de pæne ord.

Bas kan vi godt lide. Faktisk så kan 12" bedst lide 125 liter.. og de får "kun" 93 (fraregnet enhed osv.).
Og de 3 x 18W kan jo ikke så meget i det dybe... så de spiller kun ned til 60 hz. hvor de ruller pænt af.
Det er ikke for at spille vildt højt. men det er bare fantastisk at have overskud i systemet. Det syntes jeg spiller en del sjovere, end at citronen konstant skal presses... bare der kommer et lille skub i de nedre frekvenser Wink


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 06 Apr 2012 at 15:52
Det er en Flügger vandbaseret bejse, med kiresebær toning, som jeg har i tankerne. Men der skal lige slibes lidt mere... sådan at alle flader bliver lidt mere bløde og glatte at røre ved.


Posted By: morellen
Date Posted: 09 Apr 2012 at 18:33
Ser godt ud.

Spændt på at høre din erfaring med de 3 x 18w i parallel - om det giver problemer for dine GS moduler.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 10 Apr 2012 at 21:07
Originally posted by morellen

Ser godt ud.

Spændt på at høre din erfaring med de 3 x 18w i parallel - om det giver problemer for dine GS moduler.


Jeg har prøvet at lade et af PA3CC effektrinene, trække 3 stk 18W. og det gik fint. Jeg fornemte ikke nogen kny eller piv. og forstærkeren blev heller ikke nævneværdig varm.
Med 3 enheder, har jeg jo også væsentligt større følsomhed og membranareal. hvilket altsammen hjælper til at jeg oplever rigeligt lydtryk før elektronikken klynker. Det er stærkt, det GS-gear Big smile

det kan yderligere nævnes at der er 3 andre effekttrin tilsluttet i samme forstærker, til henholdsvis diskant, mellemtone og sub-bas (12"). Og med det hele tilsluttet og godt med smæk på.... oplevede jeg stadig ingen kny Big smile


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 10 Maj 2012 at 20:59
Så kom det lidt måling.

Det er fortaget med Groundsound's målesystem. jeg har trukket den ind, så jeg får resultatet før den første gulvreflektion.
Næste billede har jeg smoothe'd den en smule:



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 10 Maj 2012 at 21:22
og så lige et billede at systemet. jeg har forskellige skruer liggende, så jeg kan indstille vinklen mellem topkasse og mellembaskasse. Dog har jeg lidt problemer med nogle uheldige ressonanser i mellembaskasserne, som jeg lige skal have styr på. Måske noget asfaltmasse på indervæggene eller noget i den stil. Ind til videre klares det nogenlunde ved at dele ved ca 230 hz. mellem mellembasser og mellemtone.g


Posted By: JAV
Date Posted: 10 Maj 2012 at 23:33
Det ser rigtig fedt ud ! Selv stativet har samme look som højttalerne ;)
Hvordan spiller den mellemtone ?? Hvordan ser impedansen ud med dine basser ? 


-------------


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Maj 2012 at 06:46
I guder hvor føler jeg mig spæd efter at have læst denne og andre tråde. Smukt håndværk Clap


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Maj 2012 at 07:55
Det ser godt nok helt vildt flot ud Thorbjørn.
Hvor er det fedt at se mine tegninger blive til virkelighed.
Flot arbejder, glæder mig til at lytte.
Resonansen på bagpladen må vi lige se på.
 
Busken


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 11 Maj 2012 at 08:12
Thumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs Up
SÅDAN THOR!!!!!

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: morellen
Date Posted: 12 Maj 2012 at 09:20
Ser super godt ud!


Posted By: Guests
Date Posted: 12 Maj 2012 at 11:15
Nydeligt.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 12 Maj 2012 at 16:44
Originally posted by JAV

Det ser rigtig fedt ud ! Selv stativet har samme look som højttalerne ;)
Hvordan spiller den mellemtone ?? Hvordan ser impedansen ud med dine basser ? 


Tak Smile

Jeg syntes selv den er det bedste jeg har kunnet finde. har prøvet både seas excel, illuminator, SB, revelator osv. Men Accuton' gav mig det hele. Den er klar, åben og spiller rent op imod diskanten. Jeg har spillet med samme filter på alle nævnte enheder. Men jeg syntes blot at den keramiske giver den mest åbne klang. Det er som om at især pap,enhederne lægger en lille dæmper på de allerøverste frekvenser. Jeg dele ved 3Khz, hvor alle 5" burde kunne nå fint op. Men alligevel syntes jeg der er denne klare forskel.
Forskellen ligger nok også i at jeg kører aktivt. Hvorved at jeg måske nemmere kan filtrere de "unoder" bort, som mange nok oplever som værende hårdt klingende ved keramiske og metal enheder.
Impedansen på mine basser kender jeg ikke til. Ved heller ikke helt hvordan jeg skal finde ud af det.
Databladet er her:
http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1760&link=datasheetspeerless830952.pdf - http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1760&link=datasheetspeerless830952.pdf
Indtil videre er de kun fyldt ca 10-15% op med lidt dæmpemateriale fra biltema, ikke noget fanzy. Bare lige for at tage den værste "klokke" effekt. Men de er delt ved ca 50-60hz, hvilket skulle være langt under kassens egenressonans. Har dog fået en enkelt påtale om at det kunne være pænt, hvis subkasserne havde lidt skråsnit som fronterne. Men det må blive i MKII udgaven LOL


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 12 Maj 2012 at 16:53
Tak for rosen Embarrassed
Jeg forstår nu, mere og mere, hvorfor at det koster knaster, når de større firmaer lægger sig i selen med finishen og alle de små detaljer, som gør det samlede resultat til en succes.

Jeg skulle måske lige rydde op på gulve, men jeg blev lige lidt utålmodig, med at lodde de sidste kabler og rette en dummert  i mit målekabel, så jeg kunne få noget lyd på.

stativet er ca 50 år gammelt og lavet af min farfar. Det er overraskende stabilt og passer fint med den stump nylonrør som jeg fandt i min fars værksted. Nylonrøret er selvfølgelig drejet til i drejebænk, således at der er så få reflektioner som muligt, når microfonen er sat i.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 28 Feb 2013 at 16:02
Her er lidt friske målinger af mit setup. Har øvet mig i at få en pæn respons også når det gælder spredning.





Posted By: Tubeman
Date Posted: 28 Feb 2013 at 20:35
Hej
har du gjort noget bestemt på filtret, for at få god spredning,,det ser faktisk flot udThumbs Up


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 28 Feb 2013 at 22:20
Tak for det Smile  Ved godt det er subjektiv, men jeg er også begyndt at blive rigtig tilfreds med lyden nu, så noget må være lykkedes Big smile
Overgangen imellem diskant mellemtone har jeg arbejdet en del med, for at sikre at der ikke er nogen unoder, selv 40-50dB nede. Samt at jeg har holdt mig sikkert inde for enhedernes arbejdsområde.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com