Print Page | Close Window

Friman´s speakers version X

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=541
Printed Date: 26 Apr 2024 at 08:18
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Friman´s speakers version X
Posted By: friman
Subject: Friman´s speakers version X
Date Posted: 01 Mar 2011 at 09:34
Hej
 
Nu må jeg nok hellere få smidt lidt billeder op. Sagen er den, at projektet har skiftet retning af flere omgange imens der er blevet bygget, og det fremgår også tydeligt af billederne nedenfor....Big smile
 
Status pt er at de i sin endelige form (mtm standerudgave) er smidt til Jylland hvor Kappen gerne skulle tage sig kærligt af dem og få dem til at synge. Det oprindelige filter var simpelthen ikke godt nok!
 
Jeg venter spændt, og glæder mig som et lille barn til at høre hvad han får ud af dem...Big smile
 
Billederne er af den sædvanlige halvdårlige mobilkvalitet, sorry:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så blev de skåret ned af første omgang:
 
 
 
 
Sidste nedskæring:
 
 
 
 
 
Sådan ser de så ud nu...
 
Jeg ved godt det er lidt nærigt med tekst og forklaring, men spørg endelig ind hvis noget skal uddybes...Smile 
 
Smider nogle flere billeder op og noget mere forklaring om projektet, når jeg får dem retur fra Rabu. Så skulle de meget gerne ikke ændre udseende yderligere, bortset fra en klat maling. Det kommer dog først lidt senere på året, hvor jeg får mulighed for at låne en sprøjtekabine, så de kan komme til at se ordentligt ud....Wink


-------------
Mvh.
Friman



Replies:
Posted By: Boberik
Date Posted: 01 Mar 2011 at 10:57
Smukt udført.. 

Hvad skete der med de 2 sidste enheder i bunden ?


Posted By: JAV
Date Posted: 01 Mar 2011 at 11:10
Dit arbejde er ellers smukt udført.
 
Hvordan har du affaset hullerne til enheder ? Ser blæret ud.


Posted By: friman
Date Posted: 01 Mar 2011 at 11:26
Jeg takker....Big smile
 
@Boberik:
Ja, det var jo en del af den øverstnævnte udvikling. Først var det egentlig tale om en 2½ vejs med mtm i toppen. Det blev så til en ren 2vejs mtm i toppen, og kabinettet blev delt op internt så de 2 nederste 15w havde sit eget kammer. Der blev så delt elektronisk/digitalt imellem mtm og de 2 nederste basser med en Lyngdorf RP1.
Det kom desværre aldrig til at hænge rigtig godt sammen, og derfor blev de skåret ned til ren mtm.
 
@JAV:
Tænker du på indvendigt i kabinettet? Det er et fræserjern jeg har, som har det pågældende profil.
 
Det er fra en kasse med en milliard jern i fra Harald-skrot...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Boberik
Date Posted: 01 Mar 2011 at 11:40
Aha, så blev man det klogere :D 

Med hensyn til fræsejern, så er det et "omvendt" afrundningsjern, også kaldet et Hulkehljern. Det har lidt den ulempe at det skaber en "kant" i forhold til fx et afrundningsjern. Dog skaber det en masse luft omkring enheden, så det er lidt en vurderingssag.  


Posted By: friman
Date Posted: 01 Mar 2011 at 12:01
Originally posted by Boberik

Aha, så blev man det klogere :D 

Med hensyn til fræsejern, så er det et "omvendt" afrundningsjern, også kaldet et Hulkehljern. Det har lidt den ulempe at det skaber en "kant" i forhold til fx et afrundningsjern. Dog skaber det en masse luft omkring enheden, så det er lidt en vurderingssag.  
Kanten som du omtaler er affaset/rundet med sandpapir, således at der kun er "bløde former" i hullet....Big smile
 
(Det lyder måske lidt spøjst, men ikke desto mindre er det tilfældet...Wink)


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Thomas Dam
Date Posted: 01 Mar 2011 at 12:10
Flot og gennemført arbejde Clap
Hvilken finish skal de ha?


Posted By: friman
Date Posted: 01 Mar 2011 at 12:46
Originally posted by Thomas Dam

Flot og gennemført arbejde Clap
Hvilken finish skal de ha?
Takker!
 
Ja, jeg har ikke helt besluttet mig for farven endnu, men de skal som sagt males.
 
Tænker lidt ferrari-rød eller bentley racing-green? Hvis det bliver for poppet, så er der jo altid sort, men så bliver det en mat...
 
Nogen gode forslag?


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2011 at 13:02
Så skete der lidt nyt. Speakersne er kommet hjem igen efter et par ugers ophold hos Kasper (Rabu Acoustics) i det jyske.
 
Jeg var meget spændt på det endelige resultat, og især eftersom det første filter som er omtalt andet steds her på sitet, mildest talt var elendigt. Så det skulle blive spændende om det var noget Kasper kunne få til at fungere.
Jeg havde taget mine gamle/oprindelige filtre med over til ham, og efter at have hørt lidt på højttalerne via hans filtre, så satte vi et af de gamle på den ene højttaler, så vi kunne skifte imellem de 2 filtre, dog i mono forstås.
Min første umiddelbare reaktion var spontan latter over den vanvittige forskel der var! Hvis ikke man vidste det, og lyttede med bind for øjnene, så ville jeg have svoret at der ikke var tale om samme højjtaler! Et par af mine mest klare indtryk var, at de gamle filtre var stærkt dynamik begrænsende, og at det lød som om lyden kom mudrende ud et sted inde fra kassen. Hele mellemregistret var tyndt og klemt, og der var ringe præcision over gengivelsen.
Med det nye filter, lød det i høj grad som om at der ikke var noget filter, ment i positiv forstand. Perspektivet er suverænt, og der er masser og krop og kød på de udøvende i hele lydbilledet. Dynamikken er simpelthen uovertruffen, og det hele hænger rigtig godt sammen. Jeg har lyttet en del efter om jeg kunne spotte et hul omkring delingen, men det har stadig ikke været muligt for mig.
Endelig så er mellemtonen vanvittig ren og detaljeret. Man er virkelig "there" hvor optagelsen fandt sted! Ganske enkelt uovertruffent!!!!
Sidst men ikke mindst, så er powerresponsen det bedste jeg har oplevet fra en dáppolito, og noget af det bedste i det hele taget. Lyttevinduet strækker sig over hele sofaen i stuen, og man kan høre perspektiv i alle 3 plan, uanset hvor man sidder. Det er virkelig et KÆMPE plus i min bog!
 
Stinker ovenstående lidt af reklame, ja det gør det vel, men jeg er simpelthen helt op og ringe over slutresultatet, og mener dermed at det er på sin plads og give lidt positiv feedback.
Ligeledes, så vil jeg opfordre alle som ikke er verdensmestre i selv at lave filtre, og overveje og smide lidt mønt efter et ordentligt filter, i stedet for at gå glip af konstruktionen og enhedernes fulde potentiale!
 
Rabu kan fra min side ikke anbefales nok!!!
 
Mht. den tekniske side af filteret vil jeg lade Kasper kommentere, såfremt han har lyst....Wink


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2011 at 13:11
Het et par billeder som de står hjemme i stuen nu.
 
Filterne vil blive proppet indeni når der alligevel skal lidt maling på dem her engang i løbet af foråret....Wink
 
 
 


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: JAV
Date Posted: 21 Mar 2011 at 15:16
Hehe en glad man i højt gear Big smile
 
Hvordan ser filteret ud ?


Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2011 at 15:23
Det kan du bande på.....Big smile
 
Har ikke lige fået snuppet noget billede af filteret, men det er et relativt simpelt 2.ordens på basserne, og 3.ordens på diskanten.


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 21 Mar 2011 at 21:54
ser fint ud må jeg sige, men lidt sjovt at se at du har nedgraderet højttalerne, altså at less is more

har du prøvet at bytte højttalerne om, så du har diskanten længere væk, det gør at din delay vil ændre sig til det bedre

prøv det


Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2011 at 22:19
Kasper har jo trimmet filteret efter diskanterne mod midten, så det er ikke nogen god idé nu. Så skulle de have været gjort under "filterkonstruktionen"...

Less blev til more eftersom jeg aldrig kunne få de nederste basser ordentligt integreret, og valgte derfor at droppe dem.


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 22 Mar 2011 at 09:17
men er det bare mig, eller er det ikke mest korrekt, at havde dem VÆK fra lytteposition når de nu er asymmetriske byggede, i min verden får man da det mest korrekte delefilter på den måde


Posted By: friman
Date Posted: 22 Mar 2011 at 09:21
Under normale omstændigheder vender man dem da altid indad....?

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 22 Mar 2011 at 09:23
gør man, er det mig der tager fejl?

bliver sgu helt i tvivl nu


Posted By: friman
Date Posted: 22 Mar 2011 at 09:25

99,9% af alle kommercielle speakers anbefaler man at vende diskanterne indad, såfremt de er asymetrisk placeret...



-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 22 Mar 2011 at 09:25
der kan man bare se. så tog jeg sgu fejl


Posted By: friman
Date Posted: 22 Mar 2011 at 09:26
Anyway, så var det sådan de var placeret da Kasper trimmede dem, så det er sådan de er afstemt til at stå...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Mar 2011 at 09:37
Ja diskanterne skal vende ind af, man kan godt opnå at fjerne lidt "delay" ved at have dem yderst, men det går ud over de kant-diffraktioner som lytteren hører. De er nemlig klart mindst skadelige når den vender ind af. tidsforsinkelsen kan man fint kompensere for i filteret uden brug af beskidte kneb.

Det er iøvrigt sådan at diffraktioner jo opstår forskudt fra det oprindelige signal, dvs. de har en effekt på det signal som kommer lige bagefter, altså ændrer de karakteristikken på det nuværende signal som funktion af det forrige.


-------------


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 22 Mar 2011 at 09:39
super svar, så blev jeg da lidt klogere, så kan jeg godt gå i seng igen


Posted By: chris-torb
Date Posted: 23 Mar 2011 at 13:17
Hey..
 
Skal vi ikke snart se lidt filterdiagrammer og nogle målinger, som kan understøtte denne fantastiske "forvandling"???
 
mvh
chris-torb


Posted By: friman
Date Posted: 23 Mar 2011 at 13:39
Det må være op til Kappen. Det er jo hans "forretning"...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Guests
Date Posted: 24 Mar 2011 at 18:17
Originally posted by chris-torb

Hey..
 
Skal vi ikke snart se lidt filterdiagrammer og nogle målinger, som kan understøtte denne fantastiske "forvandling"???
 
mvh
chris-torb

Det bedste du kan gøre er at give dem et lyt. Jeg kender ikke til nogle målinger som enkeltstående kan fortælle noget om den oplevede lydkvalitet fra en højttaler.


-------------


Posted By: chris-torb
Date Posted: 24 Mar 2011 at 19:30
Originally posted by kappen


Originally posted by chris-torb

Hey..
 

Skal vi ikke snart se lidt filterdiagrammer og nogle målinger, som kan understøtte denne fantastiske "forvandling"???

 

mvh

chris-torb

Det bedste du kan gøre er at give dem et lyt. Jeg kender ikke til nogle målinger som enkeltstående kan fortælle noget om den oplevede lydkvalitet fra en højttaler.

Hey.
Det har du fuldstændig ret i.
Men når nu det filter/målinger som er så stærkt kritiseret af trådstarter, ligger frit tilgængeligt, kunne det vel her være god stil at publicere den "nye oplevelse", således at vi andre kunne blive overbevist, om denne distancerede forbedring.
Jeg er bare nysgerrig.
Mvh
Chris-torb


Posted By: friman
Date Posted: 24 Mar 2011 at 20:06
Jeg tror ikke du vil se noget i "de traditionelle" målinger. Som Kasper og jeg også snakkede om, så er det egentlig sjovt at frekvensmålingerne formentlig ligger oveni hinanden inden for 2-3dB.

Hvad du dog ikke kan se på de målinger er powerrespons, impulsvillighed eller perspektiv for at nævne nogle stykker...

Du må endelig rette mig hvis jeg tager fejl, men det virker på mig som om du har mere travlt med at finde noget der kan underbygge din skepsis, og på den måde kunne retfærdiggøre det oprindelige filter? Jeg ved jo at du også har det i din center...

Nu må du ikke misforstå mig, men helt ærlig, så skynd dig at få gjort noget ved det filter! Tro mig, både enheder, og ikke mindst dine ører fortjener det!

Blot for evt. at komme noget i forkøbet, så offentligører jeg ikke filteret. Det må være Kasper der gør det, såfremt han har lyst. Jeg synes ikke det er fair at jeg skulle publicere hans arbejde. Det var en anden historie hvis ikke der var tale om forretning...

Jeg håber ikke du tager ovenstående ilde op, for det er ikke ment negativt...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 24 Mar 2011 at 20:14
Og blot lige for at få det HELT på det rene, så er det ikke for at miskreditere Troels at jeg har skrevet som jeg har.
Jeg har som tidligere nævnt været MEGET glad for hans Vifa dáppolito konstruktion som jeg også har vist her på sitet, men mht. højttalerne i denne tråd, så er filteret altså helt i skoven (IMHO)!

Sagt på en anden måde, så er hensigten at tackle bolden, og ikke manden....


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 03 Maj 2011 at 09:48
En lille update...
 
Jeg har fået skiftet standere ud for et stykke tid siden, og det kan da lige honoreres med et lille billedet:
 
 
Jeg mener at være nået i hus mht. opstilling/placering af højttalerne, og har nu fået lyttet på dem over en længere periode, og kan erklære at der ikke kun var tale om "wedding-days-euforia" mht. mine tidligere positive udsagn.
Jeg bliver gladere og gladere for dem, og de spiller simpelthen uforskammet godt IMHO....Big smile


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: syncroniq
Date Posted: 03 Maj 2011 at 10:56
Hey,

Spændende projekt. 
Hvilken farve skal de have? Tongue


Posted By: friman
Date Posted: 03 Maj 2011 at 11:02
Originally posted by syncroniq

Hey,

Spændende projekt.
 
 
Jeg takker...Smile
 
Originally posted by syncroniq

Hvilken farve skal de have? Tongue
 
Jeg har endnu ikke rigtig besluttet mig. Til at starte med var jeg ovre i noget Ferrari rød, Bentley racing green eller Mercer-sølv, men ved ikke rigtig om jeg er blevet "chicken" og går efter noget mere stilfærdigt og anonymt... En semi-mat sort som standerne måske...
 
Forslag er velkomne...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 03 Maj 2011 at 15:11
Originally posted by friman

Originally posted by syncroniq

Hey,

Spændende projekt.
 
 
Jeg takker...Smile
 
Originally posted by syncroniq

Hvilken farve skal de have? Tongue
 
Jeg har endnu ikke rigtig besluttet mig. Til at starte med var jeg ovre i noget Ferrari rød, Bentley racing green eller Mercer-sølv, men ved ikke rigtig om jeg er blevet "chicken" og går efter noget mere stilfærdigt og anonymt... En semi-mat sort som standerne måske...
 
Forslag er velkomne...

Hvad med Patina MDF ? LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 03 Maj 2011 at 15:14
Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Originally posted by syncroniq

Hey,

Spændende projekt.
 
 
Jeg takker...Smile
 
Originally posted by syncroniq

Hvilken farve skal de have? Tongue
 
Jeg har endnu ikke rigtig besluttet mig. Til at starte med var jeg ovre i noget Ferrari rød, Bentley racing green eller Mercer-sølv, men ved ikke rigtig om jeg er blevet "chicken" og går efter noget mere stilfærdigt og anonymt... En semi-mat sort som standerne måske...
 
Forslag er velkomne...

Hvad med Patina MDF ? LOL
Jamen det er de jo stort set allerede...LOL
 
Må sige at den langhårede ikke deler mening herom...Embarrassed


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: JAV
Date Posted: 03 Maj 2011 at 17:12
Originally posted by friman

Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Originally posted by syncroniq

Hey,

Spændende projekt.
 
 
Jeg takker...Smile
 
Originally posted by syncroniq

Hvilken farve skal de have? Tongue
 
Jeg har endnu ikke rigtig besluttet mig. Til at starte med var jeg ovre i noget Ferrari rød, Bentley racing green eller Mercer-sølv, men ved ikke rigtig om jeg er blevet "chicken" og går efter noget mere stilfærdigt og anonymt... En semi-mat sort som standerne måske...
 
Forslag er velkomne...

Hvad med Patina MDF ? LOL
Jamen det er de jo stort set allerede...LOL
 
Må sige at den langhårede ikke deler mening herom...Embarrassed
Men må sætte sig igennem, når det gælder sit hifi Big smile
 
Det ser skide godt ud :)


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 03 Maj 2011 at 17:27
Originally posted by friman

Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Originally posted by syncroniq

Hey,

Spændende projekt.
 
 
Jeg takker...Smile
 
Originally posted by syncroniq

Hvilken farve skal de have? Tongue
 
Jeg har endnu ikke rigtig besluttet mig. Til at starte med var jeg ovre i noget Ferrari rød, Bentley racing green eller Mercer-sølv, men ved ikke rigtig om jeg er blevet "chicken" og går efter noget mere stilfærdigt og anonymt... En semi-mat sort som standerne måske...
 
Forslag er velkomne...

Hvad med Patina MDF ? LOL
Jamen det er de jo stort set allerede...LOL
 
Må sige at den langhårede ikke deler mening herom...Embarrassed

Ja patinaen kommer jo med den fremskredne alder de højttalere snart har LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 04 Maj 2011 at 00:52
Hvis den langhåret ikke er enig, så klip hende korthåret Wink
Michael


Posted By: friman
Date Posted: 04 Maj 2011 at 08:06
Originally posted by JAV

Men må sætte sig igennem, når det gælder sit hifi Big smile
 
Det ser skide godt ud :)
 
Det synes jeg nu også jeg har gjort. Aftalen blev indgået da vi mødte hinanden, at jeg bestemte hvor og hvor meget der skulle stå, og så har hun stort set frit slag i resten af huset...
 
Hun har dog prøvet at genforhandle aftalen flere gange, men den går altså ikke. Giver man dem en lillefinger, så bliver man savet over ved hoften...Wink


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 04 Maj 2011 at 08:09
Originally posted by Busk


Ja patinaen kommer jo med den fremskredne alder de højttalere snart har LOL
 
HALLO MESTER! Man er nok skarp hva....LOL
 
Skulle du ikke bruge tiden lidt mere fornuftigt på at få skaffet noget forstærkergrej, i stedet for at være så vittig på min bekostning.....Big smile
 
(kommer sq nok snart til at få gang i spartel og maling, for det hér begynder at ligne mobning)
 
LOL


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 04 Maj 2011 at 08:12
Originally posted by m@dsen

Hvis den langhåret ikke er enig, så klip hende korthåret Wink
Michael
Ovenstående minder mig om det gamle hifi-mundheld:
 
Køb dine højttalere ekstra store, så hvis konen finder dem for voldsomme, så kan hun altid bruge emballagen til at pakke sine ting i....Big smile


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: m@dsen
Date Posted: 04 Maj 2011 at 09:26
Du kan også gøre som mig. Når hun siger " Er du ikke snart færdig med de højtaler? " Jo, jeg mangler kun lige det sidste. LOL
Mchael


Posted By: friman
Date Posted: 04 Maj 2011 at 09:35
Det gør jeg normalt også, men hun smiler gerne som en schäferhund når hun så siger, at det har jeg jo gjort i over et år nu....!
 
Big smile


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Maj 2011 at 11:52
Originally posted by friman

Originally posted by m@dsen

Hvis den langhåret ikke er enig, så klip hende korthåret Wink
Michael
Ovenstående minder mig om det gamle hifi-mundheld:
 
Køb dine højttalere ekstra store, så hvis konen finder dem for voldsomme, så kan hun altid bruge emballagen til at pakke sine ting i....Big smile

Der er også 3-H reglen; Hifi, Hus og Hustru anskaffes i nævnte rækkefølge!


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 04 Maj 2011 at 13:11
Originally posted by USXX

Originally posted by friman

Originally posted by m@dsen

Hvis den langhåret ikke er enig, så klip hende korthåret Wink
Michael
Ovenstående minder mig om det gamle hifi-mundheld:
 
Køb dine højttalere ekstra store, så hvis konen finder dem for voldsomme, så kan hun altid bruge emballagen til at pakke sine ting i....Big smile

Der er også 3-H reglen; Hifi, Hus og Hustru anskaffes i nævnte rækkefølge!
 
Ulrik, du er mit idol på flere punkter nu LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Maj 2011 at 17:44
Approve


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 13 Mar 2012 at 09:01

Epilog....Smile

De har fået maling og der gøres ikke mere....
 
 
 
... ud over at nyde musik....Wink
 


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Thomas Dam
Date Posted: 13 Mar 2012 at 17:34
Det er sq blevet godt - tillykke med færdiggørelsen Clap


Posted By: friman
Date Posted: 13 Mar 2012 at 19:49
Takker...:)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: JAV
Date Posted: 15 Mar 2012 at 01:40
De er søde :) Bare en skam man kan skimte overgangne.
 
Hvad driver dem ?


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 15 Mar 2012 at 10:18
Originally posted by JAV

De er søde :) Bare en skam man kan skimte overgangne.
 
 
Ja, men det er først kommet en måneds tid efter færdigmaling. Det er pisse irriterende at det ardejder så meget det lorte MDF... Det er absolut sidste gang jeg nogensinde har brugt dét i en højttaler!
 
De nye kommende sæt bliver i x-finer...Wink
 
Originally posted by JAV

Hvad driver dem ?
En NAD M3, og det gør den ret godt...Wink
 
Du får filter diagrammet i en PB inden længe...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Larsen
Date Posted: 15 Mar 2012 at 15:39
Hej Friman
 
Det ser godt ud på trods af det kosmetiske med at MDF pladerne arbejder så man kan se samlingerneSmile
 
jeg har tidligre haft en højtaler med de samme enheder, dog kun en bas/mellemtone og den spillede faktisk ret godt, men kunne ikke spille så højt, som din sikkert kan.
 
Jeg står og skal lave en højtaler til min bror, 40 års fødselsdag i april måned og havde tænkt en konstruktion som den du har lavet, med 2 bas/mellemtone enheder, som fødselsdagsgave. 
 
Vil du sende delefilter diagrammet i en PB eller blot lægge det ud, Kasper har sagt god for det, også at det bliver lagt ud.
 
Hilsen Larsen
 


-------------
Altid på vej...


Posted By: friman
Date Posted: 15 Mar 2012 at 15:57
Mange takker....Smile
 
Her er tegning, filter og indkøbsseddel til projektet:
 
http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/83/Speakers_V3.6.pdf - uploads/83/Speakers_V3.6.pdf
 
http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/83/Filter_MTM_SS15W_&_SS9800.pdf - uploads/83/Filter_MTM_SS15W_&_SS9800.pdf
 
http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/83/Filter_indkoebsseddel.pdf - uploads/83/Filter_indkoebsseddel.pdf
 
Enhederne der er brugt er et sæt Scanspeak D2904 9800 og 2 sæt 15W. 15Werne er købt af Kim Neeper, så de kan ikke fås 100% magen til, men de skulle have samme specs som den ucoatede 8ohms version med stor magnet, som kan købes alle vegne. Membranerne på "Neeper-udgaven" har blot fået en lidt grovere og sortere blanding, men det skulle ikke give nogen indvirkning på lyden, og filteret skulle dermed kunne bruges til standard enheder.
 
Mht. filteret, så kan man se at Kasper ikke lige kunne huske om det var en 0,68mH eller 0,82mH spole til basfilteret, men jeg mener at det var 0,68mH. Såfremt det lyder forkert, så prøv med den anden....Big smile
 
Jeg kan kun give projektet mine varmeste anbefalinger med på vejen. Udover at kabinetterne blev fine (min fortjeneste Embarrassed) så vil jeg tildele Kasper en stor del af æren for den endelige lyd!
De har haft to andre filtre inden jeg tog til Silkeborg hos Rabu med dem, og der er altså en VERDEN til forskel skal jeg lige hilse og sige....Wink
 
Selve kabinetterne og filteret vil kunne erhverves til billige penge senere på året, såfremt man ønsker at kopiere projektet, men ikke gider bruge tid på at bygge kasserne selv.
Jeg er nemlig igang med et større projekt, og der skal enhederne og terminalerne bruges, så det er kun kasserne og filtrene der kommer til salg.
 
Mere om det nye projekt i en kommende tråd, so stay tuned....LOL
 


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Mik112
Date Posted: 15 Mar 2012 at 16:05
Originally posted by friman

Originally posted by JAV

De er søde :) Bare en skam man kan skimte overgangne.
 
 
Ja, men det er først kommet en måneds tid efter færdigmaling. Det er pisse irriterende at det ardejder så meget det lorte MDF... Det er absolut sidste gang jeg nogensinde har brugt dét i en højttaler!
 
De nye kommende sæt bliver i x-finer...Wink
 
 
Ja det er trælst, at MDF og anden plade opleves på den måde. Materialet har immervæk mange gode sider, og jeg tror, vi ofte er for hurtige når der udskæres plader. Det skal gå tjept, og her og nu! Ofte direkte hos "Bauhaus m. flere" eller på et værksted, eller i udhuset, hvor luftfugtigheden er en helt anden end i hjemmet hvor tingene skal benyttes.
 
Mit bud er: Tag MDF-pladerne hjem, og lad dem tørre/lagre i ca. 1 måned i de lokaler de skal benyttes i før der skæres. kør derefter direkte til udskæring.
 
Mine 5 cent Wink


Posted By: friman
Date Posted: 15 Mar 2012 at 16:24
Jeg har selv skåret mine på et stort snedkerværksted, efter alle kunstens regler, og de færdige kasser stod og afklimatiserede en måned inden endelig malerbehandling, og alligevel har de slået sig her hen over vinteren, så jeg har svært ved at give dig ret...

Derudover mener jeg heller ikke ubetinget at MDF bidrager med noget positivt til lyden kontra fx x-finer og spånplade, og gerne som laminering...
Men det er en helt anden snak...:)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Mik112
Date Posted: 15 Mar 2012 at 17:19
Har et sæt Busk Conductor eller VSS1510, som var sharpt skåret i pladerne. Så rigtigt godt ud 2 mdr. efter lakering. Efter 1½ år kan jeg konstatere at alle ende-skæringsmål  er forøget med ca. 0.1mm.
Måske noget man bør inkludere ved design? Frontpladen består af 4 stk. sammenlimede og skruefikserede 19 mm MDF plader og de har alle "rejst" sig ens, så der må være en faktor vi ikke kender.
 
Kabinet-fabrikkerne har ikke det problem, nogen herinde ved måske "how to do" ?
 
Ps. Havde fine gæster på besøg i lørdags, og her fik VSS1510 kabinetterne megen ros for deres fravær i lydbilledet bl.a.grundet 40 og 80 mm gods hele vejen rundt. MDF er et ok og billigt materiale at arbejde med, og finder man en konstruktion der sparker mås, er det jo bare at bygge massivt i eksotiske ægte træ eller kombo materialer  Wink.


Posted By: chris-torb
Date Posted: 15 Mar 2012 at 17:33
Hey.

Min erfaring er, at det er vigtigt, at "lukke" træet på begge sider.

Så når man har et reflekskabinet, hvor rum-fugtigheden kommer ind i højttaleren via porten, skal man lakkere indersiden af kabinettet også. Grundmaling eller lak eller.... Bare overfladen bliver "tæt"

Og så selvfølgelig afklimatisere så godt som muligt, umiddelbart inden lakkering.

Men det er ikke nemt. Lak på limede samlinger af mdf er en prøvelse.

Mvh
Torben


Posted By: Larsen
Date Posted: 15 Mar 2012 at 18:54
Ja MDF kan drille når det skal males.
 
jeg har set et helt parti kabinetter med sorte fronter, fra et så velrenomeret firma som Hornslet Møbelfabrik, der sprækkede i samlingerne på trods af alle gode intentioner, jeg har dog gjort mig følgende erfaringer.
 
Tørring af kabinettet i op til en måned har en positiv indvirkning på resultatet.
 
Med henblik på at nedbringe risikoen for, at fugtpåvirkninger senere skal ødelægge resultatet, bør kabinettet lukkes (lakeres) på alle flader indvendig og udvendig.
 
Lav eventuelt skulte samlinger.
 
Lav f.eks. en lille dekorativ fræsning ved samlingerne mellem forplade og sideplader ( se Felsby Jazzman på TG´s hjemmeside)
 
Skjul evntuelt MDF kabinettets samlinger ved at lave et sandwich kabinet, MDF indvendig, Bitumen med filt inde i kassen, herefter udvendig finish med Finsk Birk X, eller en anden mere eksotisk løsning.
 
 
Det er ligeledes en fordel at MDF plader saves, så samlingerne hvor der skal limes ligger på samme led på pladen, der kan give sig forskelligt i forhold retning på pladen.
 
Skær samlingerne i 45 grader smig der hvor der skal være synlige kanter.
 
jeg løber, der er kaldt til skafningSmile
 
Hilsen Larsen


-------------
Altid på vej...


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Mar 2012 at 20:09
tak, Larsen! Det er et gammelt møbelsnedkertrick og hedder en skyggenot. Godt at bruge i samlinger. Man gør en dyd ud af nødvendigheden :-)

Højglansemalje er mere plastisk end mat, og sprækker ikke så let iflg. Capricorn Lak, der lakerede Jazzman fronter (og mine døre).


Posted By: Larsen
Date Posted: 15 Mar 2012 at 20:21
@Felsby
 
Velbekomme, min far var møbelsnedker, så lidt er der hængt ved med hensyn til f.eks. at gøre en dyd ud af nødvendigheden af samlinger. Evt ved overgangen mellem malet overflade og træ såvel massivt som fineret plade.
 
 
 
Hilsen Larsen


-------------
Altid på vej...


Posted By: friman
Date Posted: 15 Mar 2012 at 20:46
Undertegnede har selv en tømrer/snedker uddannelse med medalje udmærkelse i bagagen, så jeg kender også til teknikken...;)

Men som tråden hér bevidner, så var udgangspunktet noget anderledes end det endelige resultat....

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Larsen
Date Posted: 15 Mar 2012 at 21:07
@Friman
 
Du har helt ret, det er et projekt der er endt en del anderledes end din oprindelige plan og det har ikke gjort tingene nemmere. Resultatet er nu ganske nydeligt Smile
 
Hilsen Larsen


-------------
Altid på vej...


Posted By: friman
Date Posted: 15 Mar 2012 at 22:54
Jeg takker endnu engang....;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Frost
Date Posted: 16 Mar 2012 at 08:55
Jeg har aldrig haft problemer med autolakerede kabinetter, men jeg har også altid samlet kabinetterne i 45graders smig. hvis man har muligheden for at bruge en prof snedkersav der kan indstilles ret præcist mht smig, så kan det altså blive RET flotte samlinger.
Dog var det en udfordring at save pladerne ud til min 8kantede højtaler ;)
Hilsen Rune



Posted By: friman
Date Posted: 16 Mar 2012 at 09:00
Ingen tvivl om at 45° samlinger dækker over en del af problemet!
 
Det er primært toppen man kan se samlingen i, men eftersom de blev skåret ned som kan ses tidligere i tråden, så var det eneste reelle mulighed at smide en plade "ovenpå" med udvendige kanter til følge...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 19 Dec 2014 at 18:34
4,5 kvm 21mm birkekydsfiner skåret op... More to come, so stay tuned...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: felsby
Date Posted: 19 Dec 2014 at 19:53
nåda! Helt nye modeller eller nyt kabinet til enhederne?


Posted By: Busk
Date Posted: 19 Dec 2014 at 20:12
Uhhhhhh en clifhanger Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 19 Dec 2014 at 20:14
Patience is a virtue...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 20 Dec 2014 at 10:34
Well, der skal laves nye kabinetter til MTMerne. Eller rettere sagt, så nedlægges de 2,5vejs som jeg havde med til julefrokosten, og stumperne bliver så brugt til en kopi af de MTMere der står i køkkenet (og som kan ses et par sider baglæns).

Og hvorfor så det? Jo, jeg har lyttet ret intenst igennem december, og trimmet og flyttet og ændret, men synes ikke jeg når i hus med den 2,5vejs. Bunden er god og toppen er fin, men jeg mangler det der HUL og dynamik i det brede mellemområde, og det er hér mine MTMere excellerer. Det er stærkt vanedannende og noget jeg prioriterer væsentligt højere end de forcer som er i 2,5vejsen.

Kabinetterne bliver af 21mm birkekrydsfiner limet sammen som mine V.9.0, så der bliver temmelig meget forarbejdning inden de kommer til at stå færdige!
Men tanken er at gå all-in på kabinettet, og rode med finere filterstumper, og se hvor langt jeg kan drive en allerede super konstruktion. Senere skal der så leges med dipol bassystem til dem...

Det er nemlig dér der er en masse at hente, har jeg erfaret ved tidligere forsøg.

Materialer:

(undskyld billedkvaliteten!)



-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Bapu
Date Posted: 20 Dec 2014 at 12:26
Så bliver det en realitet. Du har før nævnt at du måske ville lave dette kabinet. Det kan kun blive super lækkert at se på + utrolig lyd dødt. Bliver spændende at følge med. God arbejdslyst Clap



-------------
Venligst Michael


Posted By: friman
Date Posted: 20 Dec 2014 at 18:00
Ja, nu skal det altså være! Så må vi se om anstrengelserne står mål med resultatet? Forventningerne fejler i hvert fald ikke noget...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 20 Dec 2014 at 18:11
Super fedt friman, det bliver for fede.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 20 Dec 2014 at 18:20
Kan kun forestille mig at det bliver det super godt af, glæder mig til at høre dem ved næste stoder aften.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 20 Dec 2014 at 18:24
Jeg forestiller mig bestemt heller ikke at det bliver værre af det...;)

Jeg ved fra da jeg lavede kabinetter til de små på denne måde, at det er en temmelig langsommelig proces, så jeg sætter ingen deadline på, men nu skal det altså være, og jeg håber at komme godt igang i løbet af juleferien...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Dec 2014 at 09:16
Jeg er stor tilhænger af ikke at sætte deadlines, det er kun en faktor til stress. 

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 21 Dec 2014 at 09:22
Ja, den ene del er, at jeg ved det er en temmelig tidskrævende måde at bygge på, og den anden er, at der er så rigeligt stress og jag i det daglige, så fanden skulle stå i, at man også stresser over noget man værdsætter så højt som højttalerbyggeri...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Dec 2014 at 09:30
Lige præcis.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com