Print Page | Close Window

Speakerbuilder Pro

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Andet
Forum Name: Gode ideér, ris og ros
Forum Discription: Her kan du komme med ideér til vores site.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=537
Printed Date: 28 Mar 2024 at 13:07
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Speakerbuilder Pro
Posted By: USXX
Subject: Speakerbuilder Pro
Date Posted: 28 Feb 2011 at 14:54

Henrik,

Hvorfor giver du ikke mulighed for, at man selv kan indtaste T/S-parametre i SpeakerBuilder Pro? Ja, jeg kan godt regne ud hvorfor - og lad nu det ligge.
 
Personligt kan jeg være ligeglad, da jeg bruger mit eget program, men det vil da unægteligt være en hjælp for de selvbyggere, der bruger det. Jeg får PB'er fra folk på forum, der kløjs i det, når man fx kobler flere enheder sammen.
 
Du kunne alternativt lade brugeren vælge at sammenkoble (parallel eller serie) to eller flere ens enheder fra databasen. Derved kan man fx beregne volumen for to 8 ohm enheder i parallel og dermed få den rigtige portlængde. Du antager sikkert, at det er indlysende for de fleste, at volumen skal ganges med antallet af enheder - korrekt. Tunings-/portfrekvensen er også den samme - MEN det er portlængden jo ikke. De, der ikke kender den matematiske sammenhæng (læs, formlen til beregning af portlængde), er lidt tabt her (og det er jo ret ofte, at man parallelkobler to basser i fx en 3-vejs højttaler) - så skal de hen og finde formlen frem (og så ryger ideén med et simuleringsværktøj jo lidt fløjten).



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 28 Feb 2011 at 15:03
Ja, man kan bare efter endt beregning selv indtaste det dobbelte volumen og så trykke Calc. Box - så er man i mål (det er bare ikke indlysende for alle, men du har sikkert belyst det et eller andet sted). Af hensyn til funktionaliteten (og for folk uden videre teknisk-matematisk indsigt) kunne det være smart, om man kunne vælge antal enheder (af den givne slags) ligesom man kan vælge antallet af porte. Det er blot ment som konstruktiv kritik.

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 28 Feb 2011 at 16:05
Synes det ville være en rigtig god idé...
 
Hvis det kunne lade sig gøre, så ville det også være rart med en "ordbog" til forkortelserne af de forskellige parametre. Det er ikke alle jeg er lige stiv i, og så skal man til at lede andre steder....
 
Måske det kunne laves sådan at når cursoren bevæges ind over parameteren, så kommer der en dialog-box op med kort forklaring...? Mener blandt andet Hifi-klubben har det på deres hjemmeside under produktbeskrivelserne.
 
Just a little wish, og ment konstruktivt....Smile


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Feb 2011 at 21:34
Hey,

Uh i rammet et ømt punkt. 

Der er store planer for programmet. En central database med enheder, både ndtastet af prof (sb, seas, scanspeak selv osv) og af private. Så langt er jeg desværre ikke kommet endnu.

Det du skriver med antal enheder, samt hvordan de er koblet, ville jeg meget gerne. Det ville tage mig en lille times tid at lave, men jeg er for usikker på nogle af parameterne hvad der sker.

Hvis nogen ville skrive ned her, hvad der sker henholdsvis ved parallel og seriel for hver parameter, vil jeg gerne prøve og finde tid til at lave det.

Feks udfylde det her :
Par     | Parallel | Seriel
Fs     |         |
Vas    |   x2    |
Qts    |         |
Qes    |         |
Qms    |         |
BL     |         |
Sd     |   x2    |
Cms    |         |
Re     |   /2    |
Pe     |         |
X-Max  |         |

For alle parameterne. Gerne så jeg ved med 3 og 4 enheder også...

Mit største problem, er tid. To små børn (en på 2år og en på 9md) tager bare meget af ens fritid.


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Mar 2011 at 06:41
Henrik,

Jeg skal nok hjælpe dig med parametrene ved sammenkobling - jeg smider en besked på forum senere i dag.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Mar 2011 at 08:40
Jeg har postet det under Gæsteoptræden.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Mar 2011 at 08:42
Originally posted by syncroniq

...
 
Mit største problem, er tid. To små børn (en på 2år og en på 9md) tager bare meget af ens fritid.
Det er da det, du har en kone til Wink

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 01 Mar 2011 at 08:48
Originally posted by USXX

Originally posted by syncroniq

...
 
Mit største problem, er tid. To små børn (en på 2år og en på 9md) tager bare meget af ens fritid.
Det er da det, du har en kone til Wink
Kønsrollemønsteret er desværre nok ikke hvad det har været... Vi burde give vores fædre en røffel for ikke at have slået hårdt ned på rødstrømperne i 70erne.
 
De skulle have haft en røvfuld....Ouch
 
Big smile


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: syncroniq
Date Posted: 01 Mar 2011 at 11:47
Hey,

Jeg har ikke lavet om i koden endnu (det tager lidt tid da det er mange steder der skal rettes), men hvordan ser det her ud?

http://beta.speakerbuilder.dk/ - http://beta.speakerbuilder.dk/

Arg... kan se internet explorer ikke helt forstår html og css. jeg prøver lige og rette lidt til, og ser om vi kan få nybegynderbrowsere med på vognen også... forvent lidt udfald på beta.


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Mar 2011 at 12:00
Siden loadede så langsomt, at jeg opgav at vente...
 
En anden ting; ville det ikke være smartere, at man indtastede effekt/spænding for beregningen ude på selve siden sammen med de øvrige parametre, i stedet for at det ligger gemt under Preferences, hvor nogen måske ikke er opmærksom på det (og derfor undrer sig over, hvorfor port-hastigheden eller membranudsvinget lige har den størrelse, der vises på graferne)? Enheder på akserne ville iøvrigt også være et plus.
 
Det virker også lidt underligt, at man under Preferences kan indtaste en anden DC-modstand for en enhed valgt i databasen. Gør man det, sker der ikke rigtig noget - så hvorfor muligheden? Du har måske tænkt det sådan, at man kan korrigere for ekstra/utilsigtet seriemodstand i kabler og delefilterspoler - men sådan virker det bare ikke, for Q-værdierne (Qes og Qts) bliver ikke korrigeret efterfølgende.


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 01 Mar 2011 at 12:06
Hey,

Preferences er ikke blevet lavet færdig endnu. Men ja, det var for at korrigere. Det kommer senere.
Pe er gemt under preferences, måske lidt for godt. Det kan godt være den burde være et indtastningsfelt, forud udfyldt med den opgivne effekt.

loader den langsomt? Jeg roder lidt meget med den lige nu, så det kan godt være derfor (uploader en del nye filer)


Posted By: syncroniq
Date Posted: 01 Mar 2011 at 12:15
Hey,

Nu ser det vidst nogenlunde ud i både Chrome og Internet Explorer. Har ikke lige firefiox installeret, så den kan jeg ikke tjekke.


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Mar 2011 at 12:53
Der skal naturligvis være en default værdi for effekt, men det giver ikke mening, at dette er den opgivne effekt for enheden. Det er så højt, at den lineære beregning af membranudsving og porthastighed ingen gyldighed har - vi er ude i det ulineære område for enhedens ophæng og motorkraft, og der vil være betydelig portkompression/-turbulens.
 
Man kunne som default fx vælge drifteffekten, der er den effekt, enheden skal tilføres, for at lydtrykniveauet 1 m foran enheden er 96 dB (det er definitionen). Her bliver så igen noget med antallet af enheder.


-------------


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 06 Mar 2011 at 17:44
det med portlængden kunne altså være lækkert at man have en mulighed for at vælge 1 eller flere porte


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 06 Mar 2011 at 17:45
men ellers så synes jeg det er en kanon side henrik

men kan du forklare mig hvorfor den skriver NaH nogle gange når man trykker calc. box?
fx med s.s. 26w8861t00


Posted By: syncroniq
Date Posted: 06 Mar 2011 at 20:19
Hey,

Det med flere porte er lavet.

NaH siger den hvis du ikke har givet den de oplysninger den har brug for. Når programmet starter er box volumen og tuningsfrekvensen for basrefleks ikke udfyldt. Når du så prøver at regne en custom kasse ud (ud fra volumen og tuning) går det jo galt. Derfor plejer de fleste at lave en qb3 beregning først (den anden knap) som giver en max flad kurve, og ændre så derfra volumen og portfrekvensen.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 06 Mar 2011 at 20:22
giver jo mening


Posted By: syncroniq
Date Posted: 09 Mar 2011 at 11:24
Hey,

Hvis i har gode ideer til programmet, så kom endelig med dem. 
Jeg arbejder på http://beta.speakerbuilder.dk - http://beta.speakerbuilder.dk som endelig ikke må bruges. Siden kan ændre sig hvor hvert klik, hvis jeg tilfældigvis sidder og ændre på siden. 

Jeg har tilføjet nogle ting. 

Watt input - et generel input for effekt til systemet istedet for at bruge Pe
Alter TS - Meningen er at man får en popup hvor man kan ændre alle TS. Dermed kan man også benytte egne data.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Mar 2011 at 12:38
Hey,

Jeg har lavet lidt ændringer på http://beta.speakerbuilder.dk - beta.speakerbuilder.dk
Man kan vælge antal enheder og kobling (dette er ikke færdig).

Man har nu kun én knap pr type kabinet, men vælger hvordan man vil beregne via en dropdown. 

Ved lukket kan man f.eks. vælge Custom Qtc, så indtaster man en Qtc og trykker beregn knappen. Ved Custom Vb indtaster man istedet en volumen og trykker på beregn. De to sidste er Butterworth og bessel afstemninger, der automatisk beregner volumen osv, når de er valgt.

Under basrefleks kan man vælge custom for selv at indtaste volumen og tuningsfrekvens, eller butterworth eller bessel for automatisk at få disse (bessel mangler jeg formlerne på).

Man kan nu selv indtaste input watt under parameter (ikke lavet endnu) samt hvordan de er koblet (parallel eller seriel)
Man kan nu ændre alle thiele/small parameter via knap "alter t/s" (ikke lavet endnu)
Man får nu under basrefleks beregnet minimum portdiameter ud fra Ulrik's formel.

Felter man ikke skal indtaste noget i, er det ikke muligt mere. vælger man custom Qtc under lukket kan man altså ikke indtaste noget i Vb, da denne beregnes.

Jeg prøver at få de sidste ting lavet, men det tager noget tid, og det har jeg ikke frygtelig meget af.


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 11 Mar 2011 at 14:42
uanset hvad henrik, så bliver det helt kanon, super fedt med sådan en entusiasme


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 07 Dec 2011 at 22:32
hey henrik

nu ved jeg ikke om det er fordi jeg bare er totalt herre NOOB, men hvad med muligeden for at få beregningen for en flowresistor med på pro beregneren, det har jeg ikke rigtig set nogle steder, og jeg skyder fuldstændig i blænde hvis jeg skal regne sådan noget ud...


-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Guests
Date Posted: 07 Dec 2011 at 22:54
Hvem kunne dog finde på at bruge en flowresistor til andet end bagsiden i et mellemtonekammer?
Her gælder der jo nogle andre regler for kabinetdesign end når vi taler bas, eftersom enhedens højpasfilter alligevel er dominerende. Big smile

Du mener vel ikke at det princip har nogen gavnlig effekt i et baskabinet? Shocked




Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 07 Dec 2011 at 23:19
det var netop også i et mellemtone kabinet.

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: syncroniq
Date Posted: 08 Dec 2011 at 08:23
Hey,

Det vil kræve, at jeg fik formler for frekvensrespons, steprepose osv osv... samt et par timer mere i døgnet LOL


Posted By: m@dsen
Date Posted: 08 Dec 2011 at 10:19
Originally posted by kappen

Hvem kunne dog finde på at bruge en flowresistor til andet end bagsiden i et mellemtonekammer?
Her gælder der jo nogle andre regler for kabinetdesign end når vi taler bas, eftersom enhedens højpasfilter alligevel er dominerende. Big smile

Du mener vel ikke at det princip har nogen gavnlig effekt i et baskabinet? Shocked


 Nu kan det godt være jeg husker forkert, mn har Busk ikke lavet noget med 2 SS18WXXXX med  flowresistor istedet for reflexrør, som han synes bare var rigtigt godt?
 
Michael


Posted By: Guests
Date Posted: 08 Dec 2011 at 12:30
Originally posted by syncroniq

Hey,

Det vil kræve, at jeg fik formler for frekvensrespons, steprepose osv osv... samt et par timer mere i døgnet LOL

Det er vel bare at tilføje noget ekstra lækagetab til den model af det lukkede kabinet du allerede har. Problematikken er bare at tabet ikke er lineært.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 08 Dec 2011 at 12:34
Alt andet er vel små-signals beregninger. Mener du at den er uliniær når den får mere power? Eller er det frekvensmessigt?


Posted By: USXX
Date Posted: 08 Dec 2011 at 12:52
Originally posted by kappen

Det er vel bare at tilføje noget ekstra lækagetab til den model af det lukkede kabinet du allerede har...

Lige præcis!


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 08 Dec 2011 at 12:56
Q..... l? a?....... pi?....... 


Posted By: USXX
Date Posted: 08 Dec 2011 at 13:06
Glem det!

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 08 Dec 2011 at 13:08
LOL


Posted By: Holm
Date Posted: 08 Dec 2011 at 19:03
Ideen med en flowresistor/akustisk ventil/variovent/slotted back = ventileret kabinet er vel ment som en positiv anvendelse af lækage i lydens tjeneste.
Scan Speak og Dynaudio har i mange år anvendt denne systematiske lækageteknik for at forbedre netop basgengivelsen og har ligefrem produceret flowresistor til almindeligt salg til hjemmebyggede baskabinetter.  
Jeg har måske været naiv, når jeg troede, at det var velkendt?
Så vidt jeg husker skulle det være til gavn for både dybbas, transientgengivelse og impedans.
Men jeg har aldrig set et forslag til en beregning af en optimeret ulineær lækage.
 
Mere dynamisk spillestil (hvilken stil??)
http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=1262 - http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=1262
 
Der er da nogle nørder, som kender princippet til brug i baskabinetter:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46485&PN=97&TPN=3 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46485&PN=97&TPN=3
 
Og her påstås, at Q sænkes og kabinettet virker som om det bliver 25 % større - ikke så ringe endda?
 
http://www.essentialaudio.com.au/contents/en-us/p1022_Scan_Speak_130_Flow_Resistor.html - http://www.essentialaudio.com.au/contents/en-us/p1022_Scan_Speak_130_Flow_Resistor.html
 
Jeg har også set konstruktioner, hvor flowresistoren anvendes i et dobbeltkammersystem.
 
Tager jeg fejl, når jeg fornemmer en antydning af "tommel ned" (kunne ikke finde en sådan smiley) overfor akustisk ventil hos Kappen og Ulrik?
Af hensyn til evt. læsere, der kan komme i uføre ved at punktere deres lukkede kabinetter eller bruge det gamle råd om at stoppe en sok i basrefleksen, må I da godt fortælle lidt mere imod eller måske lidt for princippet.
 
Mvh.
Holm 
 
 
 


Posted By: m@dsen
Date Posted: 08 Dec 2011 at 21:57
Jeg tror faktisk Steen Duelund har lavet en højtaler med kontroleret "utæthed" det er en MTM konstrusion mener jeg at huske.
 
Michael


Posted By: bknielsen
Date Posted: 08 Dec 2011 at 23:06
Originally posted by kappen

Originally posted by syncroniq

Hey,

Det vil kræve, at jeg fik formler for frekvensrespons, steprepose osv osv... samt et par timer mere i døgnet LOL

Det er vel bare at tilføje noget ekstra lækagetab til den model af det lukkede kabinet du allerede har. Problematikken er bare at tabet ikke er lineært.


Hvis du regner det ekstra lækagetab du vil tilføje den lukkede model regnes i %, er du vist lige vidt. Jeg ville tilføje lækage tab i det hele taget Big smile.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 08 Dec 2011 at 23:16
Originally posted by syncroniq

Hey,

Det vil kræve, at jeg fik formler for frekvensrespons, steprepose osv osv... samt et par timer mere i døgnet LOL


Henrik, hvis du selv kan beregne størrelsen og vinklen (hvis du vil kigge på gruppeløbetid) af en kompleks overføringsfunktion, kan du få modellen af mig (håndskrevne noter). I givet fald så sig til.

Hvad absorbtionstab (Qa) og lækagetab (Ql) angår, er det nok mere problematisk hvad disse skal være. Jeg kender kun en ganske hjælpsom person, der har tjekket dette for én bestemt enhed i ét bestemt kabinet, så det kan være svært at sige noget generelt uden forsøg, og så mister modellen nok sin værdi for selvbyggere.

Hvis jeg skal beregne resultatet til dig, så du kan implementere formlerne direkte, mangler jeg de samme timer som dig. Med de få timer jeg har, står det ikke øverst på listen i fritiden - desværre.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 09 Dec 2011 at 07:46
Hey,

Bk > mange tak. Tror vi lægger den på hyllen. Jeg har også minus tid for tiden. Opvaskemaskinen gik sig en tur, og nu er varmepumpen på loftet stået af. Ikke det fedeste tidspunkt.

Jeg har også nogle grafer jeg skal have lavet til speakerbuilder pro, inden noget andet. Og lavet admin siden færdig så Intertechnik kan komme på.


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Dec 2011 at 08:28
I et almindeligt lukket kabinet (uden ventil) regner jeg ikke med lækagetab - det er fuldstændig ubetydeligt (medmindre enheden har phase plug) i forhold til absorptionstabet. Lækagetabet er derimod dominerende i basrefleks, hvor Qa til gengæld er væsentligt større end for et lukket kabinet. Sidstnævnte forhold lader der til at være en del, der ikke er helt med på. Jeg har i hvert fald set simuleringer på en vis meget aktiv HT-byggers site, hvor Qa er sat til fx 30 for basrefleks. Det er noget ramt forbi. Dette er en typisk værdi for et lukket kabinet, men for basrefleks kan man roligt regne med i hvert fald 80.

-------------


Posted By: Fasen
Date Posted: 12 Dec 2011 at 14:57
Lige et spørgsmål. På BR beregningerne, hvad er så forskellen på de forskellige afstemninger? Max flat kan jeg næsten regne ud, men hvad med SBB4 osv, you get the picture Wink

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: D A O
Date Posted: 09 Jan 2012 at 03:53
Speakerbuilder Pro 2.0 rigtig godt web program :-) som jeg bruger ofte !!!!

Men har nogle forslag som måske kan bruges,

1) kan se at du marker data der måske er med fejl rød, kunne man evt lave det som en række til højre for Driver / TS data (eller andet sted), altså en X kontrol af de data man indtaster og det den check giver ?
evt bare som et link, man klikker på (kommer frem) hvis der er en eller fejl eller mangel ?
2) f.eks. opgiver nogle fabrikanter ikke alle data, ville det være muligt at lade Speakerbuilder Pro 2.0 finde de manglende data så man ikke selv skal til at finde/udregne dem ?
3) Plus det ville være smart hvis man under Speakerbuilder Pro kunne have en IFRAME der logger de sidste beregninger ? bare i rent ascii og evt hvis valgt.

Tillid er godt, men kontrol er bedre :-)

Håber I læser dette, fordi kan se at Fasen har spurgt om noget den 12 december 2011 og stadig ikke får svar.

De bedste tanker om Speakerbuilder Pro 2.0 som virkelig kan bruges og sikkert bliver brugt meget, jeg gør

mvh Hans


-------------
mvh Hans

http://goo.gl/lbn32 - Min Blog


Posted By: D A O
Date Posted: 09 Jan 2012 at 04:00
flowresistor/akustisk ventil/variovent/slotted back = ventileret kabinet

Jeg har i mange år ledt efter data og principer over dette, og endnu ikke fundet, andet end at (mener det er goodman) lavede nogle artikler i 50erne over dette og ellers er der bare kommet nogle tommel fingre regler at så og så kan man gøre osv

Tror at det princip aldrig rigtig er undersøgt til bunds.



-------------
mvh Hans

http://goo.gl/lbn32 - Min Blog


Posted By: D A O
Date Posted: 09 Jan 2012 at 05:16
Hej igen

endnu et forslag :-)

Kunne der laves en eksport mulighed af data mm, som så af andre kunne importeres ?
Gerne i en enkelt fil :-)



X-Max når den opgives til +- 5mm f.eks. betyder det så at den skal indtastes som X-Max 10mm ?



-------------
mvh Hans

http://goo.gl/lbn32 - Min Blog


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Jan 2012 at 08:09
Xmax er i følge standarden den maksimale LINEÆRE slaglængde til én side.

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 09 Jan 2012 at 08:28
Hey,

Hvad vil du gerne eksportere til? 

Lige nu arbejder jeg stadig på et admin modul. Bagefter ville jeg gerne lave så man kunne printe ud pænt. Det står bare lidt skidt til med tid.


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Jan 2012 at 09:29
Hvis man vil kunne bruge eksporteret data for step-respons til noget, skal tidsopløsningen være væsentlig bedre - kurven er meget kantet, som den er nu (prøv fx en lidt højere Q-værdi for lukket kabinet). 

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 09 Jan 2012 at 12:33
Hey,

Den skal jeg nok lige få rettet. Det er heldigvis nemt :)


Posted By: syncroniq
Date Posted: 09 Jan 2012 at 12:35
Den sidste jeg lavede, lavede jeg med en debug mode.

Kan ses her :
http://sbp.softica.dk/2.0/en/closedBoxConex2.php?Xmax=5.5&P=20&Re=3.8&Cms=1.78&BL=4.8&Fc=74.80&Vas=35.2&Qtc=0.7&Vb=10&gSize=3&debug=y - http://sbp.softica.dk/2.0/en/closedBoxConex2.php?Xmax=5.5&P=20&Re=3.8&Cms=1.78&BL=4.8&Fc=74.80&Vas=35.2&Qtc=0.7&Vb=10&gSize=3&debug=y

Så det er nemt at lave noget tekstbasseret. Spørgsmålet er formattet det skal ud i. (og tid)


Posted By: Guests
Date Posted: 09 Jan 2012 at 12:42
Ja undskyld jeg siger det. Men jeg kan da slet ikke se hvorfor det er interessant at få ud i samples.


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Jan 2012 at 12:48
Originally posted by kappen

Ja undskyld jeg siger det. Men jeg kan da slet ikke se hvorfor det er interessant at få ud i samples.

Det kan være interessant, hvis man vil bruge det til noget præsentation - ellers kan jeg heller ikke se pointen.


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 09 Jan 2012 at 12:51
Ja det kan der selvfølgelig være en ide i. 


Posted By: D A O
Date Posted: 09 Jan 2012 at 16:34
Originally posted by USXX

Xmax er i følge standarden den maksimale LINEÆRE slaglængde til én side.


ok håber det er rigtig forstået at det så er + eller - fra nul punkt !



-------------
mvh Hans

http://goo.gl/lbn32 - Min Blog


Posted By: D A O
Date Posted: 09 Jan 2012 at 16:50
Originally posted by syncroniq

Hey,
Hvad vil du gerne eksportere til? 
Lige nu arbejder jeg stadig på et admin modul. Bagefter ville jeg gerne lave så man kunne printe ud pænt. Det står bare lidt skidt til med tid.


For mig ville det være nok at det kom ud i en ASCII fil, hvor data på enhed står og svaret fra Closed box + Reflex box. og ikke andet ! (muligvis skal importen så ignorere de to sidste dele) !
Men naturligvis kunne en eksport i PDF ala udskrift være smart og man sparer en masse papir :)


Håber I også har set mine to indlæg på side 4 :-)



I 80erne lavede jeg et højttaler program på en Newbrain maskine, da min ZX81 maskine blev for lille, som kunne lidt af hvert, men grafik var ikke let, dog var det smart (med de 64KByte ram der var at kunne rulle frem og tilbage på skærmen :) men ja det var den gang, helt uden internet osv
Det var også dengang jeg lavede den mulighed at lave kontrol beregninger på de data der blev opgivet, fordi ofte var der slet ingen T/S data dengang og dem skulle man bruge, men man havde de fleste mekaniske data , og med disse kan man godt regne sig frem til T/S. :-)
Min point er som altid, tillid er godt men kontrol er ofte bedre, hvis man ikke har mulighed for at have enheden i hånden.



YES det var EDB tider, alternativet var en lommeregner hæ hæ hæ med mange indtastninger og taste fejl
http://en.wikipedia.org/wiki/Grundy_NewBrain
http://en.wikipedia.org/wiki/Zx81



-------------
mvh Hans

http://goo.gl/lbn32 - Min Blog



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com