Print Page | Close Window

Forskel på 15W enheder fra Scanspeak?

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Valg af stumper
Forum Discription: Har du spørgsmål til stumper til dit projekt, så stil dem her. Det kunne være valg af konkrete enheder, delefilterstumper, kabler osv.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=506
Printed Date: 29 Apr 2024 at 19:04
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Forskel på 15W enheder fra Scanspeak?
Posted By: SVJ
Subject: Forskel på 15W enheder fra Scanspeak?
Date Posted: 25 Jan 2011 at 21:47
Hej Forum

Jeg vil gerne bygge en system audio 2K klon Tongue
Original:  http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=175&zoneid=3 - http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=175&zoneid=3

Troels har lavet flere forskellige:
http://www.troelsgravesen.dk/W1500_97.htm - http://www.troelsgravesen.dk/W1500_97.htm
http://www.troelsgravesen.dk/W1501_95.htm - http://www.troelsgravesen.dk/W1501_95.htm
http://www.troelsgravesen.dk/Ellam.htm - http://www.troelsgravesen.dk/Ellam.htm

Der er en franskmand der også har lavet en: http://audioclone.free.fr/SA2K.JPG - http://audioclone.free.fr/SA2K.JPG

Nu går spørgsmålet så på, hvilke forskelle der er mellem en 15W8530-K00 og en 15W4531G00
og evt en 15W8530-K01?

Findes der andre højttalere i samme størrelse, som bør overvejes? 

Al respons er velkommen!

Mvh
Søren

Er der nogen i forum, der har bygget nogle af ovennævnte og kan sige noget om lyden:-)



Replies:
Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 25 Jan 2011 at 22:40
Tallet efter skråstregen (som du har glemt i dine modelnumre) henviser til impedansen.
Det sidste tal inden K eller G henviser til om membranen er coated eller ej, 0=coated, 1=rå(ucoated).
Det allersidste tal i modelnummeret henviset til størrelsen på magnet-systemet, 0=110 mm magnet, 1 = 90mm magnet, det kan også ses på tegningen nederst i databladet.
 
Jeg har selv bygget en 2-vejs med 15W4531G00 i kombination med en XT25. Jeg vil helt klart anbefale dig at benytte den 15W, hvis du vil bygge en SA2K klon.
Har du besluttet dig for Scanspeaks D29 diskant? Jeg tror nemlig, at SB-acoustics SB29RDC-4 ville gøre sig rigtig godt sammen med 15W'eren. Til prisen er det en fantastisk diskant.
 
Hvor i landet bor du?


Posted By: syncroniq
Date Posted: 25 Jan 2011 at 23:01
Hey,

Jeg syntes stadig det er synd at SS aldrig solgte den brune membran til andre en SA. Den burde have været ude som DIY også. 

Angående filter, ville jeg lave den fra bunden selv (med hjælp) istedet for at bruge noget af andres. 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 25 Jan 2011 at 23:13
Det kan jeg sagtens følge dig i. Men det skyldes ganske enkelt, at distributørene ikke efterspørger varen, fordi den næppe vil give dem et mersalg


Posted By: SVJ
Date Posted: 26 Jan 2011 at 08:07
Den lange: Tak for den gode info! Er det muligt at bruge 15W/4531G00 istedet for 15W/8530 og omvendt? Hvordan lyder din konstruktion? Er det evt. noget jeg kan bruge som inspiration? Filter og kabinet?
Mht. valg af diskant havde jeg overvejet en Scanspeak 9700. Men dit forslag med en SB enhed lyder spændende, de er ihvertfald noget biligere. synes Scanspeak efterhånden koster en tand for meget. Der er sikkert rigtigt god avance på:-)
 
Syncroniq: Ja jo, jeg har egentligt en konstruktion som jeg skal have målt igennem som du venligt tilbød i en anden tråd.
Så den næste højttaler, skulle egentligt have været et"kit". Den først højttaler endte aldrig rigtigt godt (indtil vi får lavcet filter til den :-).
Så jeg ville egentligt gå efter noget afprøvet og velkonstrueret. Har du noget der kan anbefales?
 
Takker for de fine svar indtil nu!
 
Jeg er fra Sønderborg.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 26 Jan 2011 at 08:49
Hey,

Ham_den_lange > Arg, det er ikke helt rigtig. Da jeg var ved QSound råbte vi højt efter den, men fik bare af vide at der var lavet en specielaftale med SA. Så den kunne vi ikke få lov at købe.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 26 Jan 2011 at 09:06
Syncroniq> Det har du tildels ret i. SA havde i en periode eneret til den brune træfiber membran. Men hvis du ringer til Scanspeak idag, og siger at du gerne vil købe den, så kan du få den (hvis du bestiller nok Wink).
 
SVJ> det er ikke muligt, at anvende 15W/4531G00 istedet for 15W/8530K00 i en eksisterende konstruktion. Filtret er jo designet til en 8 ohms enhed.
Du er velkommen til at kopiere den lille 2-vejs, jeg har bygget med 15W/4531G00. Det kræver bare at du benytter den samme diskant som mig. Jeg brugte en XT25TG60-04 med en lille kosmetisk opgradering. Det er i princippet samme enhed som R2904/832000.
 


Posted By: SVJ
Date Posted: 26 Jan 2011 at 09:14
Den lange: Mange tak! Måske du kan sende mig detailerne på mail vonsildjensen 2 hotmail.
2= @.
Eller bare her i tråden.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 26 Jan 2011 at 09:27
Ellers skulle jeg bare få oprettet en tråd under "Mit DIY projekt".
Jeg kigger på det, når jeg kommer hjem i aften.


Posted By: USXX
Date Posted: 26 Jan 2011 at 09:42
15W/4531G00 er en 4-ohm enhed og derfor helt klart den, du skal bruge til en ren 2-vejs - ingen tvivl om det. 1-tallet betyder, at membranen ikke er coated - det er den heller ikke i SA2K.
 
15W/8530K00: 8 ohm nominel impedans, coated membran, stort magnetsystem (som 15W/4531G00).
 
15W/8530K01: 8 ohm nominel impedans, coated membran, lille magnetsystem.
 
15W/8531K00: 8 ohm nominel impedans, u-coated membran, stort magnetsystem.
 
15W/8531K01: 8 ohm nominel impedans, u-coated membran, lille magnetsystem.


-------------


Posted By: Hylle
Date Posted: 26 Jan 2011 at 10:43
SA har ikke eneret på den brune woodfiber membran mere, der er mange OEM kunder der får den membran nu, og varianter af den. Salget af den vil måske være for småt til, at have den i standard programmet, desværre. 
Hvis eller SS havde visioner, kunne man jo lave en limited edition for DIY folket her på Scan Speaks 40 års dag, eller i altfald i løbet af året.  Jeg ville jo så lave et rigtig byggesæt med filter/ kabler og tegninger i en fin kasse....


Posted By: USXX
Date Posted: 26 Jan 2011 at 10:48
SA havde heller ikke eneret på den brune dengang. De havde eksklusivitet på en kombination af den brune træfibermembran og et par andre modifikationer efter deres ønske - men ikke membranen alene.

-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 26 Jan 2011 at 11:11
Jeg mener at man kunne købe den i et upgradingskit på et tidspunkt, kan det ikke stadig fås? jeg mener, så kunne man jo få fat i den på den måde.
Michael


Posted By: friman
Date Posted: 26 Jan 2011 at 11:55
Originally posted by USXX

15W/8531K00: 8 ohm nominel impedans, u-coated membran, stort magnetsystem.
Hej Ulrik
 
Jeg har fået fat i en røvfuld af Neepers 15w, han kan dog ikke finde T/S parametre på dem. Kan du huske om hans basser er ekvivalente med ovennævnte....?
 
Altså, vil deres specs være "tæt nok" på den enhed du nævner...?


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 26 Jan 2011 at 11:59
Mig bekendt sidder der 15W med sort træfibermembran (u-coated) i Perfect One - det vil kunne ses på et billede. Da det er en 2½-vejs, er det 8 ohm enheder. Jeg husker ikke, om der er stort eller lille magnetsystem på hans enheder.
 
Stor magnet: Ø110 mm
Lille magnet: Ø90 mm
 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 26 Jan 2011 at 12:01
Ja, du vil kunne gå ud fra enten 15W/8531K00 eller 15W/8531K01 - alt afh. af størrelsen på magneten.

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 26 Jan 2011 at 12:01
Du har ret i det første, og jeg er 99,9999% sikker på at det er stort magnet system. De går nemlig kun liiiiige i kassen uden af skrabe på...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 26 Jan 2011 at 12:04
Hvor meget betyder coatingen isoleret set egentlig mht. T/S?
 
Altså hvor stor forskel er der de enkelte 15w modeller imellem? (selvfølgelig forudsat at de har ens impedans og magnetsystem)


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 26 Jan 2011 at 12:05
At dømme efter billederne på Neeper's hjemmeside, er det helt klart det store magnetsystem - du kan jo prøve at måle.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 26 Jan 2011 at 12:07
Coatingen på 15W er rent kosmetisk - et ultra tyndt lag imprægneringslim. Teoretisk set giver det omkring 0.2 g på Mms - så det er ret ubetydeligt og drukner i andre variationer.

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 26 Jan 2011 at 12:42
Originally posted by USXX

Coatingen på 15W er rent kosmetisk - et ultra tyndt lag imprægneringslim. Teoretisk set giver det omkring 0.2 g på Mms - så det er ret ubetydeligt og drukner i andre variationer.
Hvorfor så gøre det? Det er jo ikke ligefrem nogen skønhedsåbenbaring med de der skinnende membraner...?
Det visuelle er selvfølgelig en smagssag, men jeg forstår ikke rigtig idéen med at coate dem, hvis det ikke er for at opnå ændringer i enhedens egenskaber...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 26 Jan 2011 at 13:12
På 15W er det en kosmetisk coating (som mange kunder faktisk foretrak til at starte med - det ændrede sig relativt hurtigt).
 
Almindeligvis coater man for at tilføre fx dæmpning til membranen - visse opbrydninger kan dæmpes betydeligt mens andre er nærmest upåvirkelige. Man kan også vælge en hård lim til fx at give en bas-membran mere stivhed.
 


-------------


Posted By: SVJ
Date Posted: 02 Feb 2011 at 14:18
Hvad er 15W/4831G00 for en størrelse? 
Kan den bruges ?


Posted By: USXX
Date Posted: 02 Feb 2011 at 14:31
Det er ganske enkelt en 15W/4531, som er kosmetisk opgraderet. Dette består af en gummikappe omkring magnetsystemet samt en logo-plade i rustfrit stål bagpå. Det forøger enhedens kostpris betydeligt, men du får intet andet end et mere færdigt udseende for pengene - selve enheden er nøjagtig den samme. Så ja, den kan fint bruges.

-------------


Posted By: SVJ
Date Posted: 04 Feb 2011 at 11:21
Det er herligt som sådan et svar! Så nu har jeg købt sådan et sæt. Gummiringen ryger alligevel bare af, for den fylder jo kun.
En lidt spøjs model, hvem vil du betale ekstra for sådan noget man ikke kan se eller høre?
 
Nu har jeg jo købt 15W/4831G00 og har måske mulighed for at købe en 9700 diskant.
Hvad vil I sige til den kombination? Måske en 9500 diskant er bedre mulighed? Sådan et sæt har jeg i forvejen. Så nu skal der snart bygge kabinet :-)
mht. bas porten, kan jeg så gå fra en 4,5cm i dia til en 5cm og afkorte røret? Således jeg får samme effektive volume af porten?
 
Mvh
SVJ


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 04 Feb 2011 at 11:48
Hvis du skifter til et rør med større diameter, skal længden også være større!


Posted By: SVJ
Date Posted: 04 Feb 2011 at 11:57
Ok! Det troede jeg så ikke.
Findes der en omregnings faktor på det?


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Feb 2011 at 13:50
Simon har (selvfølgelig) ret! Her er et udtryk til beregning af portlængden:
 
Den fysiske portlængde beregnes som:
 
Lp = 9390*rp^2 / (Vk * fp^2) - 1,46*rp
 
Lp er portlængden [m]
rp er indvendig portradius [m] (ved anvendelse af en konisk port er det den gennemsnitlige radius efter afskæring til den længde, vi endnu ikke har beregnet - så det bliver i dette specielle tilfælde en iterativ beregningsproces).
Vk er det effektive akustiske kabinetvolumen [m^3]
fp er port-/tuningsfrekvensen [Hz]
 
Konstanten på 9390 kommer af c^2 / (4*pi), hvor c er lydens hastighed (jeg bruger 343,5 m/s).
 
Det første led er den akustiske portlængde. Det sidste led er en ende-korrektion, der er nødvendig som følge af akustisk belastning af porten (dvs. strålingsimpedans). Konstanten på 1,46 relaterer sig til rumvinkler og densiteten for atmosfærisk luft. Afhængig af portplacering kan denne konstant være op til 1,7 - du skal trimme porten under alle omstændigheder (og samspillet med dæmpematerialet er absolut betydende).
 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Feb 2011 at 14:01
Lad os lige tage et eksempel for at sikre, at ingen kløjes i formlen:
 
Vi har en port med en indvendig diameter på 80 mm og et effektivt akustisk kabinetvolumen på 50 liter. Vi får da rp = 0,04 og Vk = 0,05
Hvis vi ønsker en tuningsfrekvens på fx 35 Hz, bliver porten 18,7 cm lang (når der regnes med de 1,46).
 


-------------


Posted By: SVJ
Date Posted: 04 Feb 2011 at 14:03
Jeg takker!
Men hvordan får jeg trimmet porten?


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Feb 2011 at 14:05
Originally posted by SVJ

Jeg takker!
Men hvordan får jeg trimmet porten?
Ved lytning - men det kræver jo ligesom, at du har foretaget et kvalificeret gæt (en beregning) som udgangspunkt!

-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 04 Feb 2011 at 14:18
Du starter med at montere en port i kabinettet, der er 2/3 af den længde, du har beregnet. Så ruller du et stykke papir og sætter det ind i porten. Derved kan du justere længden på portrøret ved at rykke papiret frem og tilbage som et teleskob. Og så skal du bare igang med at lytte, hvilken længde der lyder bedst. Når du så har funden den rigtige længde, laver du nogle nye portrør om montere dem i kabinetterne.
Du kan selvfølgelig købe færdige teleskob rør, så du undgår Klevin-løsningen.
 
Er der så nogle, der ved hvorfor porten skal være længere, når diametren øges? (Jeg er ikke i tvivl om, at du ved det Ulrik.)


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Feb 2011 at 14:26
Så skal jeg nok lade være med at svare Wink

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Feb 2011 at 14:28
Jeg vil lige tilføje, at for at det hele skal blive en succes (og for at det i det hele taget kan lade sig gøre at trimme porten brugbart), så skal man jo også have ramt rimelig rigtigt med kabinetvolumen. Det er ikke kun portfrekvensen, der skal være på plads - det er kombinationen.

-------------


Posted By: chris-torb
Date Posted: 04 Feb 2011 at 15:09
Originally posted by USXX

Jeg vil lige tilføje, at for at det hele skal blive en succes (og for at det i det hele taget kan lade sig gøre at trimme porten brugbart), så skal man jo også have ramt rimelig rigtigt med kabinetvolumen. Det er ikke kun portfrekvensen, der skal være på plads - det er kombinationen.
 
Hey..
 
Ja, og samtidig også huske, at den interne dæmpning af kabinettet, flytter noget på den beregnede portlængde... 
 
Mvh
chris-torb


Posted By: Boberik
Date Posted: 04 Feb 2011 at 17:34
Originally posted by ham_den_lange

Du starter med at montere en port i kabinettet, der er 2/3 af den længde, du har beregnet. Så ruller du et stykke papir og sætter det ind i porten. Derved kan du justere længden på portrøret ved at rykke papiret frem og tilbage som et teleskob. Og så skal du bare igang med at lytte, hvilken længde der lyder bedst. Når du så har funden den rigtige længde, laver du nogle nye portrør om montere dem i kabinetterne.
Du kan selvfølgelig købe færdige teleskob rør, så du undgår Klevin-løsningen.
 
Er der så nogle, der ved hvorfor porten skal være længere, når diametren øges? (Jeg er ikke i tvivl om, at du ved det Ulrik.)
 
 
Ja det er vel for at få den samme modstand i porten. Modstanden mindskes vel ved at øge diameteren, og derfor skal længden forøges. Det vil være mit gæt.. ?
 
Jeg har faktisk prøvet det med papiret, og syntes det er en rigtigt fin metode..


Posted By: Guests
Date Posted: 04 Feb 2011 at 19:35
Man kan vel godt tillade sig at kigge på et portet kabinet som en svingningskreds (LCR) eller en fjeder med en masse i, hvor kabinettets volumen er fjederen (kondensatoren) og luftmassen i porten agerer som en masse (spolen).

Systemets resonansfrekvens bestemmes så af et forhold mellem porttværsnit, længden og volumen. Hvis volumen fastsættes, så det er forholdet mellem tværsnit og længde der er afgørende for at bestemme resonansfrekvensen eller størrelsen på massen (spolen) 

w0 = sqrt((1/V)*(A/L))

Hvor 1/V er vores kondensator eller fjeder om man vil.
A/L er størrelsen på spolen/massen.

Længden indgår i nævneren ligesom volumen gør - og de 2 trækker altså portfrekvensen ned af, hvor A (tværsnittet) trækker op af. Tværsnittet indgår i nævneren fordi at den opbyggede energi i spolen/massen, er proportional med hastigheden som den bevæger sig med, hvis tværsnittet bliver mindre, så stiger hastigheden i porten.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Feb 2011 at 19:52
Originally posted by chris-torb

Originally posted by USXX

Jeg vil lige tilføje, at for at det hele skal blive en succes (og for at det i det hele taget kan lade sig gøre at trimme porten brugbart), så skal man jo også have ramt rimelig rigtigt med kabinetvolumen. Det er ikke kun portfrekvensen, der skal være på plads - det er kombinationen.
 
Hey..
 
Ja, og samtidig også huske, at den interne dæmpning af kabinettet, flytter noget på den beregnede portlængde... 
 
Mvh
chris-torb


Lige præcis!


-------------


Posted By: SVJ
Date Posted: 05 Feb 2011 at 08:34
Mit kabinet kommer til at være på ca 11,5 liter minus enheder og filter så det ender nok på 10,5.
Hvad siger eksperterne til det? Jeg synes ikke jeg får noget fornuftigt bud på basporten, jeg bruger winisd.
Er der en der kan hjælpe? Smile
Diskanten blev forresten 9700´er


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Feb 2011 at 09:36
Jeg trækker normalt ikke enhederne fra, for ofte er det ekstra volumen, som udskæringen i baflen giver, mindst lige så stort, som det enheden fortrænger - det går stort set lige op og betyder praktisk talt intet i det samlede regnskab. Filteret fortrænger måske en halv liter. Det, der derudover er væsentligt at trække fra, er afstivning og port (som jeg så ofte har sagt, så tæller luften i porten ikke med i kabinetvolumen). Endelig er det jo (endnu engang) værd at bemærke, at porøst dæmpemateriale forøger det effektive akustiske volumen, som enheden ser.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Feb 2011 at 09:37
Det volumen er pænt i overkanten til en 15W/4x31. Hvis jeg ikke husker helt galt (jeg har ikke lige regnet på det), så vil 8 liter nok være mere passende.


-------------


Posted By: SVJ
Date Posted: 05 Feb 2011 at 10:50
hmmm, alle konstruktioner jeg kan finde har omkring 10-11 liter. 
Kabinettet er heldigvis ikke bygget endnu. 
Planen er stadig en system audio 2k klon. Eller ihvertfald tæt på :-)




Posted By: SVJ
Date Posted: 05 Feb 2011 at 16:55
Hvor blev "han_den_lange"´s konstruktion af? :-)
Er jeg helt på ski**** med de valgte enheder og kabinet volumen?


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Feb 2011 at 17:28
Jeg lavede faktisk selv en 2-vejs basrefleks med 15W/4531 og D2905/9700 (eller også var det D2904/9700) et halvt års tid før, jeg forlod biksen. Den blev lavet til firmaets lytterum og - har jeg siden fået at vide - blev klonet af folk derude (den spillede også temmelig godt, hvis jeg selv skal sige det). Jeg tog ikke dokumentationen med mig, men måske Hylle eller Simon (alias Ham-den-lange) har noteret sig filter-diagram og box-tuning?

-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 05 Feb 2011 at 18:09
Embarrassed Ja, jeg lovede vist noget...
Den kommer på senest i morgen.
 
Den konstruktion Ulrik omtaler, var ikke med D29 men XT25SG60-04. Jeg har diagrammet og måske kabinettegningen til at ligge et sted. Og ja, den var ikke uden evner.
 


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Feb 2011 at 18:23
Jeg husker ikke at have brugt en XT25SG60-04 (men hvis du siger det?!), men det er da vist rigtigt, at det var en XT25 af en slags (her var XT25BG60-04 min favorit). Arh....vi havde et lab-lager af nogle XT25'ere til fri afbenyttelse på et tidspunkt - hvis det var derfra, kan jeg godt have valgt den XT25, du omtaler. Hvis du har mit filterdiagram i sin oprindelige version, må du da gerne uploade det.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Feb 2011 at 18:26

Kabinet-/portafstemningen var lidt et kompromis, husker jeg, men det blev sgu' ret ok alligevel - og det hang rigtig godt sammen.



-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Feb 2011 at 18:33
Jeg har faktisk lige fundet diagrammet til en anden af mine gamle 15W/4531G00 konstruktioner frem. Se, den brugte D2905/9700 (det var nok det, jeg blandede sammen ovenfor). Det var en kompakt lukket 2-vejs konstruktion (ja, hvem skulle have troet det om mig - men der var en grund) - en bryllupsgave til en god kammerat (og konen selvfølgelig), som stadig nyder sin blues herfra.

-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 05 Feb 2011 at 18:45
Så har jeg fundet diagrammerne til både Ulriks og min 2-vejs. Først Ulriks:
 
 
Jeg er ret sikker på at diskanten var en XT25SG60-04, som jeg har noteret på diagrammet for mange år siden. Bas-enheden var en special version af 15W/4531G00.
 
Og så mit filter:
 
 
Diskanten er oprindeligt en kosmetisk modificeret XT25TG60-04, der er magen til R2604/832000. Bas-enheden er en standard 15W/4531G00.
Jeg skal se om jeg kan få lavet en tegning af mine kabinetter i løbet af weekenden. Tegningerne over Ulriks er desvære gået tabt...


Posted By: friman
Date Posted: 05 Feb 2011 at 19:08
Mht. literantallet, så er de 2 bedstlydende 15w konstruktioner (IMO) Neeper Perfection One og MusikLab begge udført med 9,5L effektivt volumen. Neeperne selvfølgelig det dobbelte af hensyn til 2 stk...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Feb 2011 at 19:51

Simon, det ligner ikke noget, jeg nogensinde har lavet! Eller rettere, jeg ved, jeg ikke har lavet det filter! Det må være en andens version af den højttaler.

 
 


-------------


Posted By: SVJ
Date Posted: 05 Feb 2011 at 20:20
Endnu en gang takker jeg for svar :-)

Ulrik; jeg er da noget nysgerrig på den bryllups højttaler :-)
Kan du uploade diagram og måske målene på den?


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Feb 2011 at 21:21
Diagrammet kan jeg uploade i løbet af den kommende uge. Målene på kabinettet kan jeg ikke finde, men det er en ret kompakt sag (dog lidt dybere end bred). Det er lige ved at være 12 år siden, jeg lavede dem.

-------------


Posted By: SVJ
Date Posted: 05 Feb 2011 at 21:41
Dejligt! 
Jeg har nu alle enheder i hus og starter snart på kabinet bygningen. 
Fronten bliver 19,5 x 32 og kabineterne bliver buede ala system audio 2k. Faktisk næsten 100% de samme mål. Og beklædt med finer!

Jeg ville virkelig påskønne inspiration til filter og port:-)
Selvfølgelig vil jeg på et tidspunkt pakke bilen og daffe til århus og få gennemmålt den hos Syncroniq, som han meget venligt har tilbudt :-)
Men derfor er det rart at have lidt filter at "læne" sig op ad alligevel.

Detvar rart at finde ud af enhederne kunne bruges til projektet!


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Feb 2011 at 19:04
Her er så filteret til de omtalte bryllups-højttalere. Kender jeg mig selv ret, så er de optimeret ca. 20 grader off-axis. Jeg har aldrig tjekket power responsen, men der er et super sammenløb mellem enhederne ved den angivne vinkel - og over et bredt område. Delefrekvensen er ca. 2800 Hz. Jeg kan ikke garantere, at jeg ikke ville have lavet et andet trim i dag. De skal have noget at leve af, men så skulle der også gerne være hul igennem. Alle spoler er luftspoler (0,7 mm tråd på diskanten og 1,2 mm tråd på bas-mellemtonen). Modstande er 15W keramiske (de velkendte hvide). Kondensatorer er af MKP-typen (ja, jeg brugte vist en bipolar Bennic på 27 uF).
 
 
 
 
 
 
 
 
 


-------------


Posted By: SVJ
Date Posted: 06 Feb 2011 at 21:30
Jeg takker! Jeg er netop i dag gået igang med at bygge kabinetter. Så er der lidt filter jeg kan begynde med :-)
Hvad siger I til denne konstruktion:
http://audioclone.free.fr/SA2K.JPG - http://audioclone.free.fr/SA2K.JPG
http://audioclone.free.fr/SA2K.JPG - Den har jeg ihvertfald ladet mig inspirere af!



Posted By: SVJ
Date Posted: 06 Feb 2011 at 22:15
Det er i grunden et ret finurligt filter du der har lavet. Det ligner ikke ret mange andre :-)
Hvordan kommer man frem til sådan noget? Måle udstyr?


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2011 at 07:30
Der er såmænd intet spøjst ved det.
 
Ønsket var (naturligvis), at enhederne skulle tilsluttes i samme elektriske fase - og dernæst, at bas-mellemtonen skulle rulles så blødt af som muligt. Det giver med de enheder et (blødt) 4. ordens filter på diskanten med dæmpning/niveautilpasning. På bas-mellemtonen er der (set fra enheden og ud mod forstærkeren) et impedanskorrigerende RC-led, en baffelstep-korrektion, endnu en impedanskorrektion (her af baffelstep-leddet) og så selve filterspolen. RC-korrektionen mellem filteret og baffelstep-korrektionen er ofte ikke nødvendig, men det var den altså i dette tilfælde - ellers kom fasen ikke på plads.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2011 at 07:36
Jeg bruger indledningsvis fumlebræt (som vist i en anden tråd) og måleudstyr. Med måleudstyret famler man ikke i blinde. Man når derfor relativt hurtigt til et filter, der basalt set virker, som det skal - hvis man går systematisk til værks (erfaring spiller også en væsentlig rolle). Resten - dvs. hele trimningen - foregår så i lytterummet uden måleudstyr.
 
P.S.  Jeg er trods mit evigt unge udseende så gammel, at jeg ikke er på LSPcad - fumlebræt rules! 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2011 at 07:40
Jeg kan også filteret til Sonus faber Cremona Auditor (endnu en 2-vejs med 15W/4x31) - men det kan jeg selv sagt ikke offentliggøre.

-------------


Posted By: SVJ
Date Posted: 07 Feb 2011 at 09:02
Åhh kom nu :-)
Bruger de også 9700 diskanten?
 
Kan du ca huske front dimensionen? Min bliver 19,5*32. Hvis bryllups højttaleren har nogenlunde samme mål, burde jeg vel kunne benytte dit filter.


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2011 at 09:24
Nej, der sidder en XT25-variant i den oprindelige Auditor (og sikkert også i den nyere Auditor Elipsa). Og nej, det filter får du ikke - det handler om et kunde/leverandør tillidsforhold. Jeg ville grave min egen grav (rent professionelt), hvis jeg begyndte at offentliggøre fortrolig viden.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2011 at 09:32
Fronten var 18 x 29 cm (B x H) udvendig - andet husker jeg ikke. Alle kanter var rundet med overfræser (R?) i bedste DIY-stil. Der blev brugt 19 mm MDF overalt. Affasning bag 15W'eren var 8 mm x 45°.

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 07 Feb 2011 at 10:29
Nu må du ikke misforså det som et surt opkast, men uden viden om enhedernes eksakte placering på baffelen kan filteret vel ikke rigtigt bruge til ret meget...?
Synes det er rigtig fedt at der bliver smidt lidt projekter op herinde. Det vil helt sikkert hjælpe en masse af dem som ikke liiiiige selv kan måle og trimme, undertegnede inklusiv.

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: SVJ
Date Posted: 07 Feb 2011 at 10:38
Ulrik: Der manglede et Wink tegn i forrige post fra mig! Det var også kun ironisk ment! Jeg forstår 100% at det filter ikke skal ud til offentligheden.
Jeg er bare glad for der er nogen kan og vil svare på alt de newbie spørgsmål fra mig af.
 
Friman: Jo, filteret skal tilpasses til den rigtige konstruktion! Men jeg vil bare gerne have lidt a læne mig op af, og prøve med i første omgang, inden jeg får dem målt igennem, så du har helt ret.
 
Ingen kommentare til den franske SA2K klon?


Posted By: fimpe
Date Posted: 17 Mar 2011 at 15:31
Originally posted by ham_den_lange

Ellers skulle jeg bare få oprettet en tråd under "Mit DIY projekt".
Jeg kigger på det, når jeg kommer hjem i aften.
 
Vi holder stadig øje med "Mit DIY Projekt" men....?Big smile Big smile



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com