Print Page | Close Window

Måling af delay

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Kabinet konstruktion
Forum Discription: Her kan stilles spørgsmål omkring opbygning af kabinetter, alt fra afstivere til design.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=497
Printed Date: 19 Apr 2024 at 11:46
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Måling af delay
Posted By: Boberik
Subject: Måling af delay
Date Posted: 13 Jan 2011 at 22:34
Godaften allesammen..

Jeg er igang med et lille projekt, og så tænkte jeg på om man kan måle delay i åben baffel, altså den front jeg har tænkt mig til projektet, og så gå udfra det er samme delay når fronten bliver sat på kabinettet, og enhederne spiller i dets "orginale" kabinet. 

Grunden til at jeg spørger er at jeg vil omregne delayet og prøve at lave en højttaler hvor delayet er minimalt, for udfordringens skyld. 





Replies:
Posted By: JAV
Date Posted: 13 Jan 2011 at 23:20

Ja, det kan du godt.

Kappen nævnte engang, at man skal måle de monterede enheder fra 3 forskellige afstande, så kunne han regne tiltningen ud. Hvordan regner du egentlig ud, Kappen ?


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 14 Jan 2011 at 15:18
Man ganger vel bare delayet med 340m/sek

Så, hvis det er delayet er 43 us, så må det se sådan ud: 0,0043*340 = 1,462 cm.

Jeg tænker bare at hvis man vælger er tilte højttaleren, så sker der jo noget helt tredje.. og så kan det være der kommet et nyt delay ??? 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 14 Jan 2011 at 16:10
Resultatet er rigtigt, men du roder lidt i SI-enhederne.
Lydens hastighed er 340 m/s, og 43 us er lig 0,000043 s.
Derfor: 340*0,000043 = 0,01462 m = 1,462 cm


Posted By: Boberik
Date Posted: 14 Jan 2011 at 17:16
Ja okay, jeg mente godt nok 340 m/sek, er rettet nu :D 

Men tilbage til mit spørgsmål, kan man gå udfra at højttaleren blot skal tiltes, så enheden kommer 1,462 cm tilbage ??? 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 14 Jan 2011 at 18:14
Ja, ud fra delay'et og den vertikale afstand mellem enhederne kan du beregne vinklen.


Posted By: Boberik
Date Posted: 14 Jan 2011 at 19:58
Super, mange tak..

Så kan man jo i realiteten smide en klods under i bunden og tilte dem indtil den er der. 


Posted By: Busk
Date Posted: 14 Jan 2011 at 20:07
Bliver problemet så ikke bare at man når så langt tilbage at man risikere manglende spredning på enhederne.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: GlayZ3R
Date Posted: 18 Jan 2011 at 17:25
Hey,
 
Jeg kan godt give Busk ret i at man skal passe på med at tilte sin frontplade for meget. I mit eget projekt, endte jeg på et tidspunkt med at tilte højttaleren så meget at jeg ramte 0us mellem diskant og mellemtone, og 16us mellem mellemtone og bass. Ret godt umiddelbart. Det lavede jeg et filter til og lyttede nogle dage, men underligt nok, det lød sq lidt tamt. Jeg er nu gået tilbage til en minimal tilt, og lever med det delay der er, og det lyder noget bedre. Nu ved jeg ikke meget om hvordan man forklarer det, men min idé er at enheder ved ekstrem tilt, smider mere energi opad istedet for imod lyttepositionen.
 
MVH
Michael M


-------------
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900


Posted By: Busk
Date Posted: 18 Jan 2011 at 17:40
Originally posted by GlayZ3R

Hey,
 
Jeg kan godt give Busk ret i at man skal passe på med at tilte sin frontplade for meget. I mit eget projekt, endte jeg på et tidspunkt med at tilte højttaleren så meget at jeg ramte 0us mellem diskant og mellemtone, og 16us mellem mellemtone og bass. Ret godt umiddelbart. Det lavede jeg et filter til og lyttede nogle dage, men underligt nok, det lød sq lidt tamt. Jeg er nu gået tilbage til en minimal tilt, og lever med det delay der er, og det lyder noget bedre. Nu ved jeg ikke meget om hvordan man forklarer det, men min idé er at enheder ved ekstrem til, smider mere energi opad istedet for imod lyttepositionen.
 
MVH
Michael M
Præcis

Da de ikke længere spreder optimalt.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com