Print Page | Close Window

15" PA bas-enheder - SOLGT!

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Bazar - Køb / Salg
Forum Name: Salg
Forum Discription: Her kan du placere annoncer for ting du skal af med. Det skal være selvbygger relateret.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=494
Printed Date: 27 Apr 2024 at 13:54
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 15" PA bas-enheder - SOLGT!
Posted By: USXX
Subject: 15" PA bas-enheder - SOLGT!
Date Posted: 13 Jan 2011 at 09:52
2 stk. nye/ubrugte 15" PA bas-enheder - 100% ok og med original emballage. Se billede og data her:
 
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=486&title=sprgsml-om-15-pa-subwoofer-projekt - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=486&title=sprgsml-om-15-pa-subwoofer-projekt
 
Sættet sælges for DKK 2200,- (en absolut fair pris, der ikke forhandles). Skal afhentes.
 
 



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 16 Jan 2011 at 14:52


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Jan 2011 at 08:25


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Jan 2011 at 13:20
Jeg har regnet lidt på det. Med typiske kabinet-/porttab og 0.15 ohm ækvivalent seriemodstand (jeg antager aktiv drift, så det er blot interne kabler) kan man få et ret godt resultat med et effektivt akustisk volumen på 90 liter tunet til 32 Hz. Her skal Mms øges til 185 g. Jeg tror, det kan blive en ret ond sub.

-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 18 Jan 2011 at 07:12
tror du ikke min kammerat med et par defekte cw ville syntes om dem som erstatning for de smadrede basser


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Jan 2011 at 08:07
Det er muligt, men jeg kender ikke nok til den CV højttaler til at vide, om de kan fungere som drop-in enheder. Hvis det er en ældre CV med 16 mm spånplade-kabinet og uden nævneværdig afstivning, skal du nok betænke dig, for der er ryk i sådan nogle basser som den her - al respekt for CV's store basser med rødt skumophæng, men det er trods alt "kun" hi-fi enheder.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Jan 2011 at 08:09
Man behøver jo ikke følge min opskrift. Man kan fx også bruge dem i en hornkonstruktion.

-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 18 Jan 2011 at 08:27
han skal bare ha larm og er go til netop at ødelægge alt for billige enheder ....derfor tænkte jeg der var en chance for netop disse skulle kunne holde ss


Posted By: Guests
Date Posted: 18 Jan 2011 at 08:29
og mener bestemt at det er mere end blot 16 mm spån ss ...nok nærmere 25-30 mm....og ang afstivninger er det jo ikke raketvideskab at smide lidt i ss


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Jan 2011 at 08:34
Jamen, så skal du da bare købe dem...

-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 18 Jan 2011 at 08:36
skal lige overveje det og snakke med ham ....skulle jo så være en gave da han er fattig ss


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Jan 2011 at 08:44

Yderdiameter på chassiset er Ø389 mm og monterings-diameter er Ø356 mm (Ø355 er absolut minimum, og du bør ikke gå over Ø357).



-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 18 Jan 2011 at 11:30
heltedellen -> hvis du skal have nogle basser som kan give dig en mavepuster, så er det dem her du skal have fat i. Jeg har hørt en lidt mindre udgaver af dem og der var bare smæk på, de giver en helt anden fysisk oplevelse end traditionelle hifi-basser.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Jan 2011 at 11:46
Originally posted by kappen

heltedellen -> hvis du skal have nogle basser som kan give dig en mavepuster, så er det dem her du skal have fat i. Jeg har hørt en lidt mindre udgaver af dem og der var bare smæk på, de giver en helt anden fysisk oplevelse end traditionelle hifi-basser.
 
Lige præcis!


-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 18 Jan 2011 at 12:04

Du kan ikke lokkes til at sende dem ?



-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Jan 2011 at 12:35
Jo, hvis du betaler forsendelsen. De vejer 12,5 kg stykket (inkl. emballage). Du kan sammenholde det med benzinudgiften Tønder-Brande t/r.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Jan 2011 at 12:37
...så får du også en køre-pilsner med til hjemturen.

-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 18 Jan 2011 at 13:19
Heh ;)
 
Min bil kører desværre ikke atm. Får løn torsdag - jeg giver en melding fredag om finanserne er til det. 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Jan 2011 at 13:22
Helt i orden - men først til mølle.....

-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 20 Jan 2011 at 22:04
Hey igen,
 
Jeg har ikke meget at snolde for, så jeg må melde fra :(


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Jan 2011 at 07:38
Helt i orden...


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 24 Jan 2011 at 11:13
Anyone..... er der virkelig ingen, der er interesseret i et ordenlig hug i mellemgulvet? Den vil egne sig fortrinligt til et 3-vejs system, hvor den også spiller i "kick-bas" området - SLAM!

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 24 Jan 2011 at 11:38
Originally posted by USXX

Anyone..... er der virkelig ingen, der er interesseret i et ordenlig hug i mellemgulvet? Den vil egne sig fortrinligt til et 3-vejs system, hvor den også spiller i "kick-bas" området - SLAM!
Uhhhh, der er nu altså ikke noget som et godt tørt hug i mellemgulvet. Jeg husker det svært fra de tidligere amatør-boxe-dage....Big smile
Hvis husfreden skal holdes nogenlunde i skak, så tror jeg ikke det er 15" jeg skal komme med til mors dag....Wink

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: m@dsen
Date Posted: 24 Jan 2011 at 12:02
Originally posted by friman

Originally posted by USXX

Anyone..... er der virkelig ingen, der er interesseret i et ordenlig hug i mellemgulvet? Den vil egne sig fortrinligt til et 3-vejs system, hvor den også spiller i "kick-bas" området - SLAM!
Uhhhh, der er nu altså ikke noget som et godt tørt hug i mellemgulvet. Jeg husker det svært fra de tidligere amatør-boxe-dage....Big smile
Hvis husfreden skal holdes nogenlunde i skak, så tror jeg ikke det er 15" jeg skal komme med til mors dag....Wink
LOLLOL Ja en ordentlig i mellemgulvet til mors dag er nok  ikke lige det hun havde tænkt sig LOL
Michael


Posted By: friman
Date Posted: 24 Jan 2011 at 12:42
Originally posted by m@dsen

Originally posted by friman

Originally posted by USXX

Anyone..... er der virkelig ingen, der er interesseret i et ordenlig hug i mellemgulvet? Den vil egne sig fortrinligt til et 3-vejs system, hvor den også spiller i "kick-bas" området - SLAM!
Uhhhh, der er nu altså ikke noget som et godt tørt hug i mellemgulvet. Jeg husker det svært fra de tidligere amatør-boxe-dage....Big smile
Hvis husfreden skal holdes nogenlunde i skak, så tror jeg ikke det er 15" jeg skal komme med til mors dag....Wink
LOLLOL Ja en ordentlig i mellemgulvet til mors dag er nok  ikke lige det hun havde tænkt sig LOL
Michael
Nej, og for mit vedkommende ville det nok være pænt upassende eftersom hun bærer rundt på nummer 2....Big smile

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2011 at 13:40

Af ren og skær barmhjertighed (og for at komme af med dem) har jeg valgt at nedsætte prisen for dette sæt til DKK 1900,-

Længere ned kommer de ikke (så bruger jeg dem hellere selv) - det er f...... billigt!


-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 11 Feb 2011 at 14:19

Jeg kan først overfører grunker næste fredag. Deal ?



-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2011 at 14:38
Deal !
 
Henter du dem selv?
 


-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 11 Feb 2011 at 15:07
Super. De skal sendes.
 
 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2011 at 15:10
Så kommer fragten oveni...


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 11 Feb 2011 at 16:37
puha følte mig ellers næsten tvunget til at købe dem til den nye pris gg


Posted By: JAV
Date Posted: 13 Feb 2011 at 19:45
Hvor mange liter ville du egentlig give dem - både portet og lukket ?
 
Havde du nogen mellemtone i tankerne i processen ? Har kigget efter en 8", og kunne ikke rigtig finde noget - og gider ikke bruge JA8008 :) 
Diskant har jeg. Overvejer også om jeg skal smide bassen på bagpladen, så jeg kan fræse bafflen.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Feb 2011 at 08:34
Min plan var at øge den bevægelige masse på enheden, så den kom op på ca. 185 g. Derved falder resonansfrekvensen og Qts øges. Gør man dette, vil det efter min overbevisning virke rigtig godt i 90 liter basrefleks tunet til lige over 30 Hz. Jeg har ikke overvejet lukket kabinet til denne enhed.
 
Jeg har tilspillet de to enheder og efterfølgende målt de aktuelle parametre. De ligger meget tæt (en variation der ligger helt indenfor måleusikkerheden). Her er gennemsnittet:
 
Re = 5.2 ohm
Fs = 36.7 Hz
Bl = 22.2 Tm
Rms = 2.25 kg/s
Mms = 112 g
Sd = 881 cm^2
Cms = 0.168 mm/N
Qms = 11.5
Qes = 0.27
Qts = 0.26
Vas = 185 ltr.
 
Hvis du lægger masse på som nævnt ovenfor, får du dette sæt parametre:
 
Re = 5.2 ohm
Fs = 28.5 Hz
Bl = 22.2 Tm
Rms = 2.25 kg/s
Mms = 185 g
Sd = 881 cm^2
Cms = 0.168 mm/N
Qms = 14.7
Qes = 0.35
Qts = 0.34
Vas = 185 ltr.
 
Med dette (det sidste) sæt parametre, ville jeg bygge et kabinet med et netto luftvolumen på 90 liter (altså når afstivning og port er trukket fra) - og sørg for god afstivning! Fyldes dette 35% op med porøst (og ukomprimeret) dæmpemateriale, som for alt i verden ikke er skumgummi, vil man ende med et effektivt  akustisk volumen på ca. 96 liter (alt afhængig af hvilket dæmpemateriale, man vælger). Porten ville jeg da tune til 31 Hz. Jeg ville vælge en Ø120 mm port, og portlængden bliver da omkring 27 cm. Hvis du går lidt på kompromis og vælger en Ø100 mm port, skal den kun være ca. 17.5 cm lang.
 
Jeg har regnet med typiske box- og porttab samt 0.3 ohm i utilsigtet seriemodstand (hvis du kører aktivt, vil det være lidt mindre, og hvis du kører med passivt filter, ender du nok omkring 0.5 ohm med kabler og det hele).
 
Mellemtonen skulle have været en 7" af en eller anden slags. Tweeteren skulle have været med waveguide.
 
 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Feb 2011 at 14:59
De manglende 73 g (±5 g) kan være epoxy, der lægges/hældes rundt ved kanten af støvdækslet. Her er det en god idé, at man forinden lige har tjekket vægtfylden/tørvægt. Alt afhængig af mængden kan det evt. også være en god idé at gøre det af to omgange, da der ellers kan opstå sugninger under hærdningen - det sker der ikke noget ved, men det ser knap så pænt ud.

-------------



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com