Print Page | Close Window

Grand SB Acoustics

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=490
Printed Date: 29 Mar 2024 at 00:09
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Grand SB Acoustics
Posted By: Geil
Subject: Grand SB Acoustics
Date Posted: 10 Jan 2011 at 23:41
Hej brugere på SB

Jeg er ny bruger i dette forum, og søger lidt vejledning i forbindelse med et højtalerprojekt.
Kan jeg selv konstruere en højtaler med samme bestykning som en Dali grand ? Jeg kan godt li look'et med to basser og mellemtoner men kan det blive godt? havde forestillet mig 2x10" bas 2x6" mellemtone og en diskant alle fra SB acoustics. 
Det skal lige siges at syncroniq har tilbudt at hjælpe med delefilter ( tak for det Wink ), men da jeg har rigtig mange spørgsmål inden jeg når så langt vil jeg gerne bruge forumet her til at be om lidt hjælp.
Skal jeg vælge 2 x 8 ohms basser, 2 x 8 ohms mellemtoner og en 4 ohms diskant ell hvordan? er ikke helt med på hvordan enhederne skal kobles rent elektrisk for at ende op med en 4 ell 8 ohms højtaler.
Hvis man placerer basportene i fronten ell evt nedadrettet i en fod kan man så rykke højtaleren helt ind til væggen uden at ødelægge bassen og lyden generelt?

Mvh Thomas 



Replies:
Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Jan 2011 at 08:54
Hey,

Hvis du placere portene foran vil du kunne skubbe højttaleren helt ind til væggen. Det vil dog stadig ændre lyden. 

Angående impedans skal du bare helst holde dig over 4 ohm sammenlagt. 2 x 8ohm giver 4ohm. Og så skal du finde ud af hvor mange liter du kan give hver enhed, og om det passer med de enheder du har kigget på.


Posted By: Guests
Date Posted: 11 Jan 2011 at 13:51
At placere porten foran på en højttaler, ændrer ikke på rumakustikken og det er i bund og grund den, som påvirker bassen uheldigt, hvis den står for tæt på bagvægen.

Så den der salgstale fra hifiklubben omkring at de højttalere som har porten foran, kan man godt stille i et hjørne, holder ikke helt.... Eller det kommer selvfølgelig an på hvordan man vil have sin lyd.


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 11 Jan 2011 at 15:32
Mht. højttaleropstilling, så prøv følgende øvelse derhjemme:
 
Stil dig med ryggen op ad den væg dine højttalere skal placeres op af. Begynd så at snakke til dig selv, og bliv ved og ved. Lyt til din stemme! (det er en god idé at være alene hjemme, så andre beboere ikke gør nar af én, eller ringer efter den blå vogn Wink). Bevæg dig langsomt udfra væggen, og læg mærke til hvordan din stemme ændrer karakter!
Der hvor din stemme lyder mest naturligt, er der hvor du som udgangspunkt skal placere dine højttalere. Resten er som oftest finjustering.
 
DET VIRKER, selvom det lyder lidt fjollet!!!!
 
(som skrækscenarie kan du prøve samme øvelse men start med ryggen inde i et hjørne)


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: JAV
Date Posted: 11 Jan 2011 at 16:05
Originally posted by kappen

At placere porten foran på en højttaler, ændrer ikke på rumakustikken og det er i bund og grund den, som påvirker bassen uheldigt, hvis den står for tæt på bagvægen.

Så den der salgstale fra hifiklubben omkring at de højttalere som har porten foran, kan man godt stille i et hjørne, holder ikke helt.... Eller det kommer selvfølgelig an på hvordan man vil have sin lyd.
Ikke fordi jeg har erfaring med fremadrettet porte, men jeg forestiller mig at med en mid enhed, vil man kunne høre enheden snakke mere indenfra højttaleren ?


Posted By: Geil
Date Posted: 11 Jan 2011 at 17:44
Originally posted by syncroniq

Hey,

Hvis du placere portene foran vil du kunne skubbe højttaleren helt ind til væggen. Det vil dog stadig ændre lyden. 

Angående impedans skal du bare helst holde dig over 4 ohm sammenlagt. 2 x 8ohm giver 4ohm. Og så skal du finde ud af hvor mange liter du kan give hver enhed, og om det passer med de enheder du har kigget på.

Jeg havde det lidt på fornemmelsen at det ikke kunne være så enkelt, mine nuværende dalier skal 30-40 cm fra vægen før bassen er acceptabel. Uanset bliver bassen vel påvirket væsentligt mindre med en front port løsning.

mht til enhederne er jeg klar over at to 8ohms enheder i parallel giver en 4ohms impedans.......så langt er jeg med. men hvad så når man feks. har : 2x8 ohms bas i parallel og 2x8ohms mellemtoner i parallel............. vil det ikke udgøre en samlet impedans på 2 ohm? det er der min kæde hopper af Confused men ved heller intet om delefiltre osv.
Men jeg skal måske bare holde mig over 4 ohm som du siger for henholdsvis bas, mellemtone og diskant hver for sig. 
 


Posted By: Geil
Date Posted: 11 Jan 2011 at 17:46
Originally posted by kappen

At placere porten foran på en højttaler, ændrer ikke på rumakustikken og det er i bund og grund den, som påvirker bassen uheldigt, hvis den står for tæt på bagvægen.

Så den der salgstale fra hifiklubben omkring at de højttalere som har porten foran, kan man godt stille i et hjørne, holder ikke helt.... Eller det kommer selvfølgelig an på hvordan man vil have sin lyd.

;-) tak for tippet


Posted By: Geil
Date Posted: 11 Jan 2011 at 17:47
Originally posted by friman

Mht. højttaleropstilling, så prøv følgende øvelse derhjemme:
 
Stil dig med ryggen op ad den væg dine højttalere skal placeres op af. Begynd så at snakke til dig selv, og bliv ved og ved. Lyt til din stemme! (det er en god idé at være alene hjemme, så andre beboere ikke gør nar af én, eller ringer efter den blå vogn Wink). Bevæg dig langsomt udfra væggen, og læg mærke til hvordan din stemme ændrer karakter!
Der hvor din stemme lyder mest naturligt, er der hvor du som udgangspunkt skal placere dine højttalere. Resten er som oftest finjustering.
 
DET VIRKER, selvom det lyder lidt fjollet!!!!
 
(som skrækscenarie kan du prøve samme øvelse men start med ryggen inde i et hjørne)

Det skal prøves, men som du er inde på er det nok bedst når man er selvLOL


Posted By: Guests
Date Posted: 11 Jan 2011 at 18:40
Sjovtnok har SB Acoustics ingen 8ohm 10" basser men kun 6ohm. Det bliver lige hårdt nok med sådan 2 parralelforbundet.

Jeg vil anbefale dig at gå efter 2x8" 8ohm.

Jeg vil også anbefale dig at lave den med 1 4ohm mellemtone, her ville jeg selv vælge en 5", vil du have 2 for designets skyld, synes jeg at du bør overveje at slå den ene fra. 2 kan ændre højttalerens vertikale sprednings mønster som en funktion af frekvensen og du får et meget lille vertikalt lyttevindue (også kaldt dappolito), hvor en enkel vil sprede lyden mere ensartet og på samme måde som de øvrige enheder i højttaleren. Så mit råd ville være at spare pengene på de 2 ekstra mellemtone enheder og køb en billig banjo istedet for.


-------------


Posted By: Geil
Date Posted: 11 Jan 2011 at 20:49
Originally posted by kappen

Sjovtnok har SB Acoustics ingen 8ohm 10" basser men kun 6ohm. Det bliver lige hårdt nok med sådan 2 parralelforbundet.

Jeg vil anbefale dig at gå efter 2x8" 8ohm.

Jeg vil også anbefale dig at lave den med 1 4ohm mellemtone, her ville jeg selv vælge en 5", vil du have 2 for designets skyld, synes jeg at du bør overveje at slå den ene fra. 2 kan ændre højttalerens vertikale sprednings mønster som en funktion af frekvensen og du får et meget lille vertikalt lyttevindue (også kaldt dappolito), hvor en enkel vil sprede lyden mere ensartet og på samme måde som de øvrige enheder i højttaleren. Så mit råd ville være at spare pengene på de 2 ekstra mellemtone enheder og køb en billig banjo istedet for.

Sjovt ?? Shocked Ingen 10" bas enheder fra SB Acoustics med impedansen 6 ohm....Ouch........?? det var lidt skuffende må jeg indrømme. Kan man omdøbe en tråd herinde? LOL
Jeg har læst lidt om problemstillingen med to mellemtoner, er det fordi jeg er nybegynder ell er det generelt du vil fraråde det? 
Mener at ha set nogen der laver en vinkel på front baffelen så mellemtonerne "møder hinanden lidt" den nederste lidt tilbagelænet og den øverste fremover. Har det noget med problemstillingen at gøre og er der nogen der ved hvilken løsning der er anvendt i Dali grand?
Hvis man anvendte to 6 ohms basser i parallel hvad ville det så kræve af forstærker grej?
Og sidst men ikke mindst hvad ialverden er en banjo, med mindre du mener jeg skal til at spille på et instrument Stern Smile



Posted By: Geil
Date Posted: 13 Jan 2011 at 16:27
Hvis der mod forventning skulle være penge til overs når mine højtalere engang står færdig tror jeg de bliver spenderet på en flaske Laphroaig 10 frem for en Banjo, den er rigtig god til en lille lytte session Approve
Tak for tippet med kun at forbinde den ene mellemtone, selvom jeg føler mit projekt er lidt amputeret lige nu Ermm



Posted By: Guests
Date Posted: 13 Jan 2011 at 17:47
Originally posted by Geil

Hvis der mod forventning skulle være penge til overs når mine højtalere engang står færdig tror jeg de bliver spenderet på en flaske Laphroaig 10 frem for en Banjo, den er rigtig god til en lille lytte session Approve
Tak for tippet med kun at forbinde den ene mellemtone, selvom jeg føler mit projekt er lidt amputeret lige nu Ermm


Hvis du vil have 2 mellemtoner, så sæt 2 mellemtoner i. Men filteret bliver altså ikke nemmere at få til at fungere med 2 - så er du advaret Tongue

Ang. 2 x 10", kan du godt bruge sådan 2. Men det kræver at du har en forstærker som er stabil i 2ohm, da du vil få en minimums impedans omkring 2.3 ohm. Der er mange store solidstate forstærkere som kan klare det uden problemer, næsten alle klasse d forstærkere, ville også kunne.

10" Går ikke meget dybere end 8". De har mere membranareal, større svingspole, større slaglængde og motoren er mere optimeret til bas gengivelse, hvor 8" også kan bruges lidt op i mellemtonen.




-------------


Posted By: Geil
Date Posted: 13 Jan 2011 at 18:52
Jeg har selv højtalere med  2x8" i øjeblikket og det er bare noget helt andet med 2x10" kan godt li fornemmelsen af bas uden der skal spilles vanvittig højt.
Er det muligt at få en cad fil af sådan en 10" enhed? så slipper jeg for at tegne den selv. ( Du skriver jo trods alt " For den entusiastiske selvbygger " Big smile )

Tak for info Kappen.......... tror jeg arb. vidre men min oprindelige plan så, håber Henrik kan løse problemet med filteret. 


Posted By: Guests
Date Posted: 13 Jan 2011 at 21:43
Jeg ligger desværre ikke inde med den slags cad filer. De mest væsentlige dimensioner på deres enheder, kan man jo finde på  http://www.sbacoustics.com/ - http://www.sbacoustics.com/

-------------


Posted By: Geil
Date Posted: 13 Jan 2011 at 22:48
Bare iorden Smile var nu også blevet overrasket hvis du havde en. Sys nu det kunne være smart hvis man kunne downloade en 3D konstruktions fil, den skal jo bare laves så simpel at den ikke kan misbruges. 


Posted By: Guests
Date Posted: 13 Jan 2011 at 22:59
Originally posted by Geil

Bare iorden Smile var nu også blevet overrasket hvis du havde en. Sys nu det kunne være smart hvis man kunne downloade en 3D konstruktions fil, den skal jo bare laves så simpel at den ikke kan misbruges. 

Det er faktisk en god ide, det vil jeg forslå dem.


-------------


Posted By: Stefan
Date Posted: 13 Jan 2011 at 23:25
Originally posted by friman

Mht. højttaleropstilling, så prøv følgende øvelse derhjemme:
 
Stil dig med ryggen op ad den væg dine højttalere skal placeres op af. Begynd så at snakke til dig selv, og bliv ved og ved. Lyt til din stemme! (det er en god idé at være alene hjemme, så andre beboere ikke gør nar af én, eller ringer efter den blå vogn Wink). Bevæg dig langsomt udfra væggen, og læg mærke til hvordan din stemme ændrer karakter!
Der hvor din stemme lyder mest naturligt, er der hvor du som udgangspunkt skal placere dine højttalere. Resten er som oftest finjustering.
 
DET VIRKER, selvom det lyder lidt fjollet!!!!
 
(som skrækscenarie kan du prøve samme øvelse men start med ryggen inde i et hjørne)


Da jeg læste dette, fik jeg det sjoveste billede inde i hovedet, så jeg har lige fået grineflip foran mindst 15 mennesker midt i en gang i et overbefolket tog :) Herligt. Da jeg endelig var færdig med at grine over billedet jeg havde fået i hovedet, grinede jeg af den makabre situation, og så kunne jeg slet ikke stoppe igen. Tænk at der kan komme så meget gylle ud af at læse om selvbyg. 



Posted By: Geil
Date Posted: 14 Jan 2011 at 00:24
Har lige tegnet 10" enheden, har uploadet billederne til min filemanager her på siden men kan ikke linke til dem. Prøver lige igen i morgen 



Posted By: friman
Date Posted: 14 Jan 2011 at 09:16
Originally posted by Stefan

Originally posted by friman

Mht. højttaleropstilling, så prøv følgende øvelse derhjemme:
 
Stil dig med ryggen op ad den væg dine højttalere skal placeres op af. Begynd så at snakke til dig selv, og bliv ved og ved. Lyt til din stemme! (det er en god idé at være alene hjemme, så andre beboere ikke gør nar af én, eller ringer efter den blå vogn Wink). Bevæg dig langsomt udfra væggen, og læg mærke til hvordan din stemme ændrer karakter!
Der hvor din stemme lyder mest naturligt, er der hvor du som udgangspunkt skal placere dine højttalere. Resten er som oftest finjustering.
 
DET VIRKER, selvom det lyder lidt fjollet!!!!
 
(som skrækscenarie kan du prøve samme øvelse men start med ryggen inde i et hjørne)


Da jeg læste dette, fik jeg det sjoveste billede inde i hovedet, så jeg har lige fået grineflip foran mindst 15 mennesker midt i en gang i et overbefolket tog :) Herligt. Da jeg endelig var færdig med at grine over billedet jeg havde fået i hovedet, grinede jeg af den makabre situation, og så kunne jeg slet ikke stoppe igen. Tænk at der kan komme så meget gylle ud af at læse om selvbyg. 

Uanset om det lyder mærkeligt, så vil jeg da opfordre til selv at prøve. Du vil blive forbavset over hvor tydeligt det egentligt er.....!

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 14 Jan 2011 at 09:18
Originally posted by kappen

Originally posted by Geil

Bare iorden Smile var nu også blevet overrasket hvis du havde en. Sys nu det kunne være smart hvis man kunne downloade en 3D konstruktions fil, den skal jo bare laves så simpel at den ikke kan misbruges. 

Det er faktisk en god ide, det vil jeg forslå dem.
Mener at have hørt at Neeper fik filer fra SS da han lavede Perfection One, men om det er noget de vil frigive til private er tvivlsomt.
Men uanset så har de jo alle dem og ligge....
 
Jeg har selv tegnet alle dem jeg har rodet med. (primært revelator)


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Geil
Date Posted: 14 Jan 2011 at 17:38
for
bag
Så lykkedes det vidst


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 14 Jan 2011 at 20:32
Hey. Det er du ....,,,,,,,,,,,,,,,..... God til. :-)


Posted By: Geil
Date Posted: 14 Jan 2011 at 20:48
Tak....det er ikke så svært som det ser ud til Embarrassed 

Det er bare en nogenlunde kopi af enheden så jeg kan få et bedre indtryk af hvordan den færdige højtaler konstruktion kommer til at se ud.
Går selvfølgelig efter god lyd, men de skal altså også være til at holde ud og se på  LOL


Posted By: svendborg@email
Date Posted: 14 Jan 2011 at 20:57
Gik selv lidt den vej, man er ikke god til at modellere. Det blir mere kasser med affasninger etc.
Har ikke et rigtigt cad prog, men bruger det cad/cam vi har på jobbet.

Du kan se lidt på min tråd, sb/ss badrefleks her på siden. Eller er det ss/sb... Never mind.

Ellers lækker med enheder i tegningen.


Posted By: Geil
Date Posted: 14 Jan 2011 at 21:20
Originally posted by svendborg@email

Gik selv lidt den vej, man er ikke god til at modellere. Det blir mere kasser med affasninger etc.
Har ikke et rigtigt cad prog, men bruger det cad/cam vi har på jobbet.

Du kan se lidt på min tråd, sb/ss badrefleks her på siden. Eller er det ss/sb... Never mind.

Ellers lækker med enheder i tegningen.

Jeps det vil jeg straks gøre Wink


Posted By: LS
Date Posted: 21 Jan 2011 at 21:49
Originally posted by kappen

Sjovtnok har SB Acoustics ingen 8ohm 10" basser men kun 6ohm. Det bliver lige hårdt nok med sådan 2 parralelforbundet.

Jeg vil anbefale dig at gå efter 2x8" 8ohm.

Jeg vil også anbefale dig at lave den med 1 4ohm mellemtone, her ville jeg selv vælge en 5", vil du have 2 for designets skyld, synes jeg at du bør overveje at slå den ene fra. 2 kan ændre højttalerens vertikale sprednings mønster som en funktion af frekvensen og du får et meget lille vertikalt lyttevindue (også kaldt dappolito), hvor en enkel vil sprede lyden mere ensartet og på samme måde som de øvrige enheder i højttaleren. Så mit råd ville være at spare pengene på de 2 ekstra mellemtone enheder og køb en billig banjo istedet for.

Følger lige lidt med her uden det skal forstås som et forsøg på at kapre tråden. Motivet er blot at jeg selv har planer om noget tilsvarende, blot bygget i 2 etaper.
Ville det være muligt at bygge den med mellemtonen og fx en xt25, og så siden tilføje de 2 basser i en særskilt kasse, uden at hele filteret skulle skrottes? Dvs udbygge den fra 2 til 3-vejs uden at skulle starte helt forfra?


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 21 Jan 2011 at 21:58
Det kan godt lade sig gøre.
Men det kræver nok, at du laver et aktivt delefilter, når du udvider fra 2- til 3-vejs.
En passiv løsning ved etape to, vil desvære give dit oprindelige filter helt nye arbejdsbetingelser og derved ødelægge overføringsfunktionen / frekvensgangen.


Posted By: LS
Date Posted: 21 Jan 2011 at 22:12
Originally posted by ham_den_lange

Det kan godt lade sig gøre.
Men det kræver nok, at du laver et aktivt delefilter, når du udvider fra 2- til 3-vejs.
En passiv løsning ved etape to, vil desvære give dit oprindelige filter helt nye arbejdsbetingelser og derved ødelægge overføringsfunktionen / frekvensgangen.

Tak for det hurtige svar, derfor kommer der her et til. Vil det ikke være naturligt så også at tilføje et effektmodul i hver basmodul, således at det bliver som 2 sub-er der blot deles lidt højere eller hyr?  


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 22 Jan 2011 at 00:34
Jo, det er lige præcis det jeg mener.
Du skal så selvfølgelig også have lavet et aktivt højpas filter til at sætte imellem din forforstærker og effektforstærkeren, der trækker 2-vejs højtalerne.


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Jan 2011 at 08:09
er der en billig løsning ang filter ....skal selv bygge et aktivt projekt og indtil nu kan jeg kun komme på at bruge sådan et til PA brug ...altså en 3 vejs løsning ...er fattig pensionist ..derfor jeg spørger


Posted By: LS
Date Posted: 22 Jan 2011 at 08:42
Originally posted by ham_den_lange

Jo, det er lige præcis det jeg mener.
Du skal så selvfølgelig også have lavet et aktivt højpas filter til at sætte imellem din forforstærker og effektforstærkeren, der trækker 2-vejs højtalerne.

Ville det virke som en god løsning, rent lydmæssigt, eller er det en nødløsning at kombinere aktiv og passiv filtrering?

PS: Er det noget a la det her jeg i givet fald for brug for:
"Hypex 2.0 Digital SubAmp modul til indbygning. Med variable delefrekvens og gain. Hypex DS 2.0 giver dig også muligheden for at gaine med 6dB på en speciel frekvens."


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 22 Jan 2011 at 18:35
 
Det er bestemt ikke nogen nødløsning at blande aktiv of passiv filtrering. Der er faktisk en række fordele ved at dele aktivt imellem bas og mellemtone og ved at passiv filtrering imellem mellemtone og diskant.
 
Den Hypex, som du linker til, er ikke optimal til, at trække bassektionen i et aktiv delt 3-vejs system. Da du bliver forholdsvist begrænset i hvor du deler.


Posted By: LS
Date Posted: 22 Jan 2011 at 19:39
Originally posted by ham_den_lange

 
Det er bestemt ikke nogen nødløsning at blande aktiv of passiv filtrering. Der er faktisk en række fordele ved at dele aktivt imellem bas og mellemtone og ved at passiv filtrering imellem mellemtone og diskant.
 
Den Hypex, som du linker til, er ikke optimal til, at trække bassektionen i et aktiv delt 3-vejs system. Da du bliver forholdsvist begrænset i hvor du deler.

Det lyder godt, så godt at jeg godt kan arbejde videre med de kabinetter jeg er startet på. Jeg satser på SB15eren (4 Ohm) og måske en SB26 eller 29er i stedet for xt25eren (ligesom trådstarteren).


Posted By: friman
Date Posted: 22 Jan 2011 at 20:49
Originally posted by ham_den_lange

 
Det er bestemt ikke nogen nødløsning at blande aktiv of passiv filtrering. Der er faktisk en række fordele ved at dele aktivt imellem bas og mellemtone og ved at passiv filtrering imellem mellemtone og diskant.
Jeg kan godt få øje på fordelen med aktiv deling imellem bas og mellemtone, men at der skulle være fordel ved passiv fremfor aktiv deling imellem mid og tw har jeg svært ved at se...?

Kan du ikke lige forklare din teori/synspunkt.....?


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Geil
Date Posted: 22 Jan 2011 at 21:15

Jeg har leget lidt med udformning af kabinetter og placering af enheder, tror jeg skal beholde basserne i bunden da det ellers bliver for svært at få den rette højde placering af diskanten.
Mener 85-90 cm er en god højde, er det ok? og kan man placere dem over "øre" højde hvis man vinkler baflen lidt fremover ell skal jeg holde mig fra det?
kigger først nærmere på vol beregninger efter når jeg har bestemt mig for et kabinet design.



Ved ikke om mine billeder er for brede, jeg kunne ikke finde noget om det her på siden.




Posted By: Geil
Date Posted: 22 Jan 2011 at 21:25
Originally posted by LS

Originally posted by ham_den_lange

 
Det er bestemt ikke nogen nødløsning at blande aktiv of passiv filtrering. Der er faktisk en række fordele ved at dele aktivt imellem bas og mellemtone og ved at passiv filtrering imellem mellemtone og diskant.
 
Den Hypex, som du linker til, er ikke optimal til, at trække bassektionen i et aktiv delt 3-vejs system. Da du bliver forholdsvist begrænset i hvor du deler.

Det lyder godt, så godt at jeg godt kan arbejde videre med de kabinetter jeg er startet på. Jeg satser på SB15eren (4 Ohm) og måske en SB26 eller 29er i stedet for xt25eren (ligesom trådstarteren).

Lyder spændende, jeg følger med selvom jeg ikke er kommet så langt endnu Wink


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 22 Jan 2011 at 22:01
Hej Geil
Hvis du har valgt at benytte to mellemtone enheder i MTM placering, er det bedst at designe resten af højtaleren, så afstanden fra de to mellemtoneenheder til øret er ens, dvs. du bør have 0* hældning på din frontbaffel. Giver det mening?
Jeg tror også, at det vil være en fordel, hvis du har mindre afstand mellem diskanten og dine to mellemtoneenheder.
Det er godt at se, at jeg ikke er den eneste, der benytter SolidWorks til at visualiserer mine højtaler ideer.
 
@friman: Aktiv deling imellem diskant-mellemtone har selvfølgelig også nogle fordele ift. passiv. Den passive vil dog kunne spare en effektforstærker pr. højtaler. Derudover er der også prisen på selve filterkomponenterne aktive såvel som passive at tænke på. En passiv løsning i området 100 - 300 Hz kan blive meget dyr, hvis du vil have komponenter af en ordenlig kvalitet, som ikke kompromitterer forstærkerens dæmpningsfaktor for meget. Komponenter til en passiv løsning i området 2 - 5 kHz burde derimod ikke være noget, der sprænge budgettet.
Men det skal selvfølgelig altid overvejes fra situation til situation, hvad den bedste løsning er.


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Jan 2011 at 22:38
Få mellemtonerne og diskanten rykket så tæt sammen som muligt!

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 23 Jan 2011 at 00:30
Originally posted by ham_den_lange

En passiv løsning i området 100 - 300 Hz kan blive meget dyr, hvis du vil have komponenter af en ordenlig kvalitet, som ikke kompromitterer forstærkerens dæmpningsfaktor for meget. Komponenter til en passiv løsning i området 2 - 5 kHz burde derimod ikke være noget, der sprænge budgettet.
Men det skal selvfølgelig altid overvejes fra situation til situation, hvad den bedste løsning er.
Det argument forstår jeg altså ikke?

Det er da god latin at smide flere penge efter "gode" kondensatorer i mid/tw delen af filteret, da det oftest er hér det kan høres? Dermed vil det da som oftest altid ende med at mid/tw delen bliver den dyreste.....?

(sådan har jeg da altid selv prioriteret det, men skal da ikke udelukke at det er forkert Embarrassed )


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 23 Jan 2011 at 00:31
Originally posted by kappen

Få mellemtonerne og diskanten rykket så tæt sammen som muligt!

Ja, og basserne længere væk fra gulvet, aka højere op imod MTM delen...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 24 Jan 2011 at 17:50
Originally posted by friman

Originally posted by ham_den_lange

En passiv løsning i området 100 - 300 Hz kan blive meget dyr, hvis du vil have komponenter af en ordenlig kvalitet, som ikke kompromitterer forstærkerens dæmpningsfaktor for meget. Komponenter til en passiv løsning i området 2 - 5 kHz burde derimod ikke være noget, der sprænge budgettet.
Men det skal selvfølgelig altid overvejes fra situation til situation, hvad den bedste løsning er.
Det argument forstår jeg altså ikke?

Det er da god latin at smide flere penge efter "gode" kondensatorer i mid/tw delen af filteret, da det oftest er hér det kan høres? Dermed vil det da som oftest altid ende med at mid/tw delen bliver den dyreste.....?

(sådan har jeg da altid selv prioriteret det, men skal da ikke udelukke at det er forkert Embarrassed )
 
Tja, mine argumenter er måske lidt farvede af mine personlige preferencer. Men der skal jo bruges langt større værdier til deling ved lavere frekvenser, så jeg mener nu det holder vand. Om ikke andet så for at spare en effektforstærker og beskytte diskanten imod DC.
 
 


Posted By: LS
Date Posted: 24 Jan 2011 at 20:07
Smile
Originally posted by ham_den_lange

 
Det er bestemt ikke nogen nødløsning at blande aktiv of passiv filtrering. Der er faktisk en række fordele ved at dele aktivt imellem bas og mellemtone og ved at passiv filtrering imellem mellemtone og diskant.
 
Den Hypex, som du linker til, er ikke optimal til, at trække bassektionen i et aktiv delt 3-vejs system. Da du bliver forholdsvist begrænset i hvor du deler.

For lige at samle lidt op på mine spørgsmål: Kan Jeg så ikke "bare" bygge dem som alm. 2-vejs og så lade basmodulerne fungere som 2 aktive sub-er, dvs. med lav deling og ekstra effekt? Og i givet fald, ville det ikke være at foretrække at komme SB17erne i et lukket system?

På forhånd takSmile SmileSmile


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 24 Jan 2011 at 21:03
Ja, du kan sagtens bare lave en almindelig 2-vejs, og så senere udbygge med en sub (eller to), så du i princippet ender med et 2.1 system.
Hvis du derimod ønsker at udbygge dit 2-vejs system til et rigtigt 3-vejs dito, kræver det, at du også benytter et højpas filter til at begrænse det lavfrekvente input til den oprindelige højtaler, sammen med en aktivt delt bas-sektion.


Posted By: LS
Date Posted: 24 Jan 2011 at 22:03
Originally posted by ham_den_lange

Ja, du kan sagtens bare lave en almindelig 2-vejs, og så senere udbygge med en sub (eller to), så du i princippet ender med et 2.1 system.
Hvis du derimod ønsker at udbygge dit 2-vejs system til et rigtigt 3-vejs dito, kræver det, at du også benytter et højpas filter til at begrænse det lavfrekvente input til den oprindelige højtaler, sammen med en aktivt delt bas-sektion.
Jeg er stadig lidt i tvivl om ideen med en lille trykkammerhøjttaler og 2 sub sektioner er god ide, eller om jeg hellere skal bygge en 2½er a la RO66 (dvs med 2 gange SB17 og en 26 eller 29er på toppen. Hvad siger en erfaren selvbygger som dig?




Posted By: Geil
Date Posted: 28 Jan 2011 at 23:47
Tja der er godt nok mange muligheder mht. design,  men det må jo helst ikke blive på bekostning af lyden.
Var lige forbi Troels G. side som jeg har været et par gange før, jeg faldt over denne her DTQWT som jeg ikke har lagt mærke til før. 
Tror måske det er noget, ville oprindeligt ha fat i et kit der var til at gå til så jeg kun skulle tænke på det fremstillings mæssige og ikke det mere tekniske med enheder, delefilter og målinger.
Der er en på hifi4all der har tilbudt at jeg kunne høre den, så det må blive næste step.

Mvh Thomas



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com