Print Page | Close Window

Noget nyt og spændende

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Andet
Forum Name: Gode ideér, ris og ros
Forum Discription: Her kan du komme med ideér til vores site.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=462
Printed Date: 25 Apr 2024 at 12:30
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Noget nyt og spændende
Posted By: virious
Subject: Noget nyt og spændende
Date Posted: 17 Dec 2010 at 19:48
Hej

Hvorfor skal DK være sådan et u-land, når det kommer til udvalget af spændende enheder?! Efterhånden ser vi ikke andet end Scanspeak, Vifa, Peerless og SEAS - dog er SB kommet til, hvilket er ganske positivt.

Men hvor er alle de spændende enheder, som man ser i udlandet? End ikke en stor producent som Morel er repræsenteret herhjemme. Der er vel ikke nogen i DK, der er i tvivl om hvordan en højttaler med Scanspeak-enheder lyder?

Nå, blot lidt opkast herfra Wink

/Jeppe



Replies:
Posted By: syncroniq
Date Posted: 17 Dec 2010 at 20:06
Hey,

Jeg tror det er fordi folk generelt mener at danske enheder er blandt verdens bedste. 
Om du vælger Morel eller Audiotechnology.... Så tror jeg de fleste ville vælge Audiotechnology.

Jeg tror ikke der findes så mange enheder, i den liga vi er vandt til herhjemme. Görlich er meget kendt i østen ved jeg, men ikke noget ret mange danskere "hopper" med på. Eton er som sådan fine, men mangler en hel del i forhold til de danske (ventilering, ophæng, motror messigt osv). 

De eneste ikke-danske enheder jeg kan se der er lækre, er Seas, og dem har vi jo taget til os. Wavcore er kommet til. Jeg kender dem ikke, men de ser da spændende ud.

Så er der en masse bånd diskanter derude. Jeg har prøvet 4-5 stykker (fountech osv) og har ikke være imponeret. Kun Mundorf AMT har været interessant (endda meget interessant).

Men det er vel kedeligt i længden at være de bedste til en bestemt ting ;)


Posted By: virious
Date Posted: 17 Dec 2010 at 20:30
Det er jo så netop lige præcis det jeg gerne vil stille spørgsmålstegn ved Wink

Har vi i virkeligheden de bedste enheder? Fx en TAD compressionsdriver pisser da grusomt på Scanspeaks topmodeller (prisen er selvfølgelig en anden, men stadig).

Der findes mange enheder 'derude' som viser lidt individualitet, i stedet for blot at vælge Scanspeak endnu en gang.

Edit: Jeg kan se, at dette emne er kommet i forkert kategori - kan en admin/moderator være behjælpelig?


Posted By: Guests
Date Posted: 17 Dec 2010 at 22:02
Originally posted by virious

Det er jo så netop lige præcis det jeg gerne vil stille spørgsmålstegn ved Wink

Har vi i virkeligheden de bedste enheder? Fx en TAD compressionsdriver pisser da grusomt på Scanspeaks topmodeller (prisen er selvfølgelig en anden, men stadig).

Der findes mange enheder 'derude' som viser lidt individualitet, i stedet for blot at vælge Scanspeak endnu en gang.

Edit: Jeg kan se, at dette emne er kommet i forkert kategori - kan en admin/moderator være behjælpelig?

Hvorfor mener du at TAD compressiondriveren pisser grusomt på scanspeak?


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 17 Dec 2010 at 22:23
Hey,

Jeg har aldrig prøvet TAD. 
Har du nogle frekvens målinger/forvrængnings målinger ?


Posted By: virious
Date Posted: 17 Dec 2010 at 22:27
Måske ikke det mest flaterende udtryk hehe

Fordi compressionsdriveren spiller stort, åbent, uanstrent og totalt glat. Og ikke mindst naturligt - det synes jeg ikke scanspeak-modellerne gør.



Posted By: virious
Date Posted: 17 Dec 2010 at 22:30
Der er en måling af en TD-4001 på et JBL horn - det skal siges, at de er meget hornafhængige.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/attachment.php?attachmentid=9641&stc=1&d=1124668532


Posted By: Guests
Date Posted: 18 Dec 2010 at 09:52
Originally posted by virious

Der er en måling af en TD-4001 på et JBL horn - det skal siges, at de er meget hornafhængige.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/attachment.php?attachmentid=9641&stc=1&d=1124668532

Ja, jeg har selv arbejdet lidt med compression drivere på det sidste, dog ikke TAD. Min opfattelse at disse er noget helt andet. 

Jeg kan sagtens se, at det er den eneste udvej for PA og de kan da også lyde vildt imponerende i første omgang, men jeg synes bare at de er trættende, fordi ligemeget hvad man sætter på, har de sat deres præg på lyden.

Når man nu ikke skal spille så højt og bruge den belsatbarhed, ville jeg aldrig bruge dem i et hifi-system. Der er jo ligesom alt andet nogle kompromisser på lydsyden. Bla. at de skal sidde i et horn, det betyder at de har udpræget wave-steepening. Hvilket bare giver dem den her karakteristiske hornlyd, som simpelthen ikke er til at slippe af med. Derudover er der refleksioner inde i hornet som på forhånd giver dem en pæn omgang kamfilter effekt. De har somregel heller ikke særlig pæn frekvensgang - Ikke at det er alt afgørende, men det er så sandelig heller ikke ligemeget, for ikke at tale om, at der sjældent er ret meget niveau at komme efter over 10kHz.


-------------


Posted By: virious
Date Posted: 18 Dec 2010 at 10:50
Såfremt hornet er godt nok, mener jeg ikke der er problemer med hornlyd - det er utrolig begrænset. JBL K2 og Everest er gode eksempler herpå.

Horn har hornlyd, ja, men domer har søreme også dome-lyd.

Ang. niveauet så er det muligt at få pænt niveau til 20kHz...

Nå, dette topic skal ikke udelukkende handle om horn, men om alle de fede drivere vi går glip af i DK, fordi der ikke er et forhandlernetværk...


Posted By: Guests
Date Posted: 18 Dec 2010 at 11:12
Originally posted by virious

Såfremt hornet er godt nok, mener jeg ikke der er problemer med hornlyd - det er utrolig begrænset. JBL K2 og Everest er gode eksempler herpå.

Horn har hornlyd, ja, men domer har søreme også dome-lyd.

Ang. niveauet så er det muligt at få pænt niveau til 20kHz...

Nå, dette topic skal ikke udelukkende handle om horn, men om alle de fede drivere vi går glip af i DK, fordi der ikke er et forhandlernetværk...

Wave steepening er umulig at slippe af med, det sker pga. bølgetoppe bevæger sig hurtigere end bølgedale igennem et horn som jo er en slags gradueret impedanstilpasning, hvis det ikke sker, er det fordi der ikke er tale om et horn og uden et horn er der ikke meget mening med compressiondrivere.

Jeg synes da udvalget af enheder er udemærket her i DK. Jeg savner ikke noget. Det der måske er lidt ærgeligt, er at vi ikke længere har super seriøse producenter her i DK, det virker lidt somom at der bliver gået mere op i salg end udvikling.


-------------


Posted By: virious
Date Posted: 18 Dec 2010 at 11:50
Jovist, men jeg registrerer ikke hornlyd i nævneværdig grad på de nævnte modeller - det er uden tvivl målbart!

Der skal ikke herske tvivl om, at SS, SB, Vifa mv. er uhyre velkonstruerede og ingeniørmæssigt helt iorden, men der findes enheder 'derude' som kan noget helt specielt - og det giver individualitet...


Posted By: Eriek
Date Posted: 18 Dec 2010 at 13:38
Jeg ville rigtig gerne se AE-speaker i DK som vel er noget af det eneste som er rigtig godt hvis man arbejder med dipole ht.

mvh.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 18 Dec 2010 at 22:16
Hey,

Eriek > Har du et link?

Jeg tror problemet er, at hvis man skal importere noget nyt, kommer der en ekstra pris på fragt, og vi danskere er vanedyr så det gør noget. Jeg tror næppe man kan få en forretning op og køre på noget folk ikke kender. TAD er jo ikke billige. Og hvis du som forhandler eller importør skal have lidt styr over sin forretning, bør man ikke tage alt for meget forskelligt ind. Det giver rod og endnu mindre ordre ved hver leverandør => højere priser.

Så jeg tror svaret findes dels i at vi er noget stædige bæster (danskere) der ikke lige prøver noget nyt, og så er der det forretningsmessige. 


Posted By: Guests
Date Posted: 18 Dec 2010 at 22:19
Originally posted by syncroniq

Hey,

Eriek > Har du et link?

Jeg tror problemet er, at hvis man skal importere noget nyt, kommer der en ekstra pris på fragt, og vi danskere er vanedyr så det gør noget. Jeg tror næppe man kan få en forretning op og køre på noget folk ikke kender. TAD er jo ikke billige. Og hvis du som forhandler eller importør skal have lidt styr over sin forretning, bør man ikke tage alt for meget forskelligt ind. Det giver rod og endnu mindre ordre ved hver leverandør => højere priser.

Så jeg tror svaret findes dels i at vi er noget stædige bæster (danskere) der ikke lige prøver noget nyt, og så er der det forretningsmessige. 

Det er de her lambda motorer


http://www.aespeakers.com/products.php - http://www.aespeakers.com/products.php


-------------


Posted By: Eriek
Date Posted: 18 Dec 2010 at 22:53
Ja det er det gamle Lamda, som nu hedder AE-speakers. De skulle være ualmindelige gode i OB og IMF. Og ja de er pænt dyre at få til DK. men ikke meget dyre end andre gode enheder som handles i DK. men formodentlig bedre til OB brug.

mvh. 


Posted By: virious
Date Posted: 18 Dec 2010 at 22:59
Syncroniq: Tror du rammer problematikken meget godt. Enhederne behøver ikke være særlig kostbare (TAD-priser)... det kunne bare være rart at se lidt variation i det, der bliver spyttet ud, både fra fabrikkerne, men også fra alle os DIY'ere.

Mange herinde arbejder efter de samme principper (ingeniørmæssige) og det gør det godt nok lidt kedeligt i længden. Intet ondt om ingeniører (jeg er selv ingeniørstuderende!)


Posted By: syncroniq
Date Posted: 18 Dec 2010 at 23:06
Hey,

Som nogen ved, har jeg selv været i brancen og ved hvor svært det er at få noget igang. Da vi indførte Peerless XLS enhederne til bilstereo brancen var folk sindsyg tilbageholdende. "Peerless... dansk?... arhhh...". Folk var vandt til bestemte enheder som de havde fået afvide var gode (mange af dem var også ganske fine enheder). Vi fyrede over 100.000kr af på at markedsføre peerless bilstereo enhederne (Definition kombosæt, resolution basser og XLS) i dk. Da QSound mistede distributionen stoppede bilstereo fra videbæk ca samtidigt. Først idag er det ved at sive ind ved de unge, at når de kommer forbi en XLS til bilstereo, er det faktisk en rigtig fin enhed.

Så, det er op, op og mere op af bakke. 

Men jo, det kunne være fedt hvis udvalget var sjovere. Det er jo altid sjovt at prøve nye og spændende produkter. 


Posted By: Eriek
Date Posted: 18 Dec 2010 at 23:11
Nå IMF var en forkert forkortelse, IB her er et link til en af dipole basserne.

http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=28 - http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=28



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com