Print Page | Close Window

Scan-Speak 3vejs Workshop

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Software
Forum Name: Simulerings software
Forum Discription: Her kan du diskutere alt inden for simulerings software som LspCAD og lign.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=46
Printed Date: 06 Maj 2024 at 09:26
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Scan-Speak 3vejs Workshop
Posted By: syncroniq
Subject: Scan-Speak 3vejs Workshop
Date Posted: 11 Feb 2009 at 15:12
Hey,

Fik lige 5min, og tænkte nogle måske gerne ville prøve med en 3vejs konstruktion. Alle ved at kompleksiteten stiger fra 2 til 3vejs, og her har i muligheden for at se præcis hvor meget.

Det drejer sig om en Scan-Speak 3vejs konstruktion med følgende enheder.

R2904
12M4631G00
18W8530G00

LspCAD projekt : uploads/1/Passage30.zip - Passage30.zip

Dem der kører LspCAD Demo kan vidst kun simulere 2vejs.

God fornøjelse.



Replies:
Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Feb 2009 at 15:14
Hey,

For lige at vise, at det ikke er helt håbløst, er her hvordan jeg har fået den til at måle.




Mit diagram kommer senere.

-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 11 Feb 2009 at 19:39
Har du egentlig fået din 3 vejs til at spille? I så fald, hvordan lyder det vs din 2vejs?


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Feb 2009 at 20:12
Så fik jeg leget lidt, 1time og 10min LOL
 


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Feb 2009 at 20:36
Hey,
 
Kappen > Ikke endnu, men stumperne er bestilt og på vej :)
 
Busk > Nu mangler du bare fasen ;) Du kan se at mellemtonen faktisk spiller højere når den spiller alene, end når den spiller sammen med bassen. Det summerede output er lavere end mellemtonens alm output. Hvis du vender fasen på mellemtonen vil du kunne se det. Du deler lidt lavt på diskanten, men det ser fint ud. Et godt udganspunkt :)


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 12 Feb 2009 at 05:41
Originally posted by syncroniq

Hey,
 
Kappen > Ikke endnu, men stumperne er bestilt og på vej :)
 
Busk > Nu mangler du bare fasen ;) Du kan se at mellemtonen faktisk spiller højere når den spiller alene, end når den spiller sammen med bassen. Det summerede output er lavere end mellemtonens alm output. Hvis du vender fasen på mellemtonen vil du kunne se det. Du deler lidt lavt på diskanten, men det ser fint ud. Et godt udganspunkt :)
Ja det nåede jeg ikke lige igår, konen skulle lige svare på sin facebook, så jeg havde lun den tid hun sad der. Er ved at have rimeligt godt fat i LSPCAD. Vil kikke på fasen i aften, går ud fra den skal ligge på samme på som i et tovejs, bare det et sammenfald ved bas og mellemtone, og så igen ved mellemtone og diskant.
Er blevet ret bidt af det her nu LOL.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Mik112
Date Posted: 12 Feb 2009 at 16:05
Hej,
 
Kan jeg få een af jer til at simule samme men med 21W/8555-00 i stedet for 18W/8531G00. Kabinettet er 29L lukket incl. 2L kammer til 12M/4631G00.
 
På forhånd tak.


Posted By: Guests
Date Posted: 12 Feb 2009 at 16:21
Mik for satan! Hvad med at starte med at sætte dig ind i hvad det her egentlig handler om? Der er nogle guides her på siden som beskriver det rigtig godt.


Posted By: Busk
Date Posted: 12 Feb 2009 at 16:22
Originally posted by Mik112

Hej,
 
Kan jeg få een af jer til at simule samme men med 21W/8555-00 i stedet for 18W/8531G00. Kabinettet er 29L lukket incl. 2L kammer til 12M/4631G00.
 
På forhånd tak.
Ja, Men!
 
Det kræver du har målingerne på de enkelte enheder. Du skal have en MLS måling og en impedans måling på hver enkelt enhed før man kan simulere et realistisk filter.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Mik112
Date Posted: 12 Feb 2009 at 16:45
@Kappen. Mange tak for dit positive svar på mit 1 indlæg som åbenbart er posted forkert!


Posted By: Guests
Date Posted: 12 Feb 2009 at 16:51
Beklager meget hvis det lød lidt hårdnakket, men hvad jeg egentlig mente var bare: Hvad formålet med at danne sig en konklusion/resultat (målingen/simuleringen) Hvis man ikke ved hvad der ligger bag, det virker den ene vej, men ikke den anden.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 12 Feb 2009 at 17:29
Hey Mik112,

Velkommen til. Jeg tror grunden til at Kappen er lidt skarp i kanten er at vi jo har prøvet og fortælle dig det før.

Se denne side :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66549&TPN=5 - HiFi4all tråd

Jeg prøvede flere gange at forklare dig, at man ikke kunne lave noget, uden at have målinger, og nu spørger du igen. Svaret har ikke ændret sig.

Hvis du vil, kan du downloade nogle af de lspCAD projekter vi har gjort klar, og selv prøve kræfter med delefilter. Tro mig, der vil gå mange ting op for dig.

Har du spørgsmål, er du selvfølgelig velkommen til at spørge. Men jeg håber vi kan blive enige om, at man ikke kan simulere et filter på enheder man ikke har målt igennem med måleudstyr.

Ellers må du lave en tråd herom, og så tager vi den derfra. Så vil jeg gerne forklare dig hvorfor det forholder sig sådan. Det er du mere end velkommen til. Den tråd vil kunne bruges igen senere, da største mængden af diy folk tror man kan beregne filtre uden målinger.

Hygge    

-------------


Posted By: Mik112
Date Posted: 12 Feb 2009 at 19:16

Sjov men lærerig indgangsvinkel i har... Indkøbe enheder... måle på dem, og derefter simulere. I min verden foregår ting lige omvendt. Man simulerer før man køber ind. Er med til at producere strømforsyninger oppe i ½ MW klassen med en stabilitet ned til 1ppm. Dette kan udelukkende lade sig gøre, fordi alle de strøm og spændings-loops der indgår, kan simuleres nogenlunde ud fra kundespecs inden enheden bygges. Er helt på det rene med at ht. filterberegninger alene ud fra datablade på enheder ikke holder tæt,  men de giver dog en klar indikering - som man så kan arbejde videre med - forholde sig til - finpudse, eller fravælge.

Hvorfor skulle eks.v. en R2904#1 datamæssigt være helt ude i skoven i.f.t. R2904#2 eller #12567 med samme specs forudsat vi taler fejlfrie emner? I har opsamlet data. Er det evt.  fabrikantens data/pålidelighed der er usikkerhed om, siden der ikke kan simuleres uden målinger på hver ny rå enhed?
 
Lover hermed ikke at skrive mere i tråden :)
 
 


Posted By: Guests
Date Posted: 12 Feb 2009 at 19:31
Originally posted by Mik112

Sjov men lærerig indgangsvinkel i har... Indkøbe enheder... måle på dem, og derefter simulere. I min verden foregår ting lige omvendt. Man simulerer før man køber ind. Er med til at producere strømforsyninger oppe i ½ MW klassen med en stabilitet ned til 1ppm. Dette kan udelukkende lade sig gøre, fordi alle de strøm og spændings-loops der indgår, kan simuleres nogenlunde ud fra kundespecs inden enheden bygges. Er helt på det rene med at ht. filterberegninger alene ud fra datablade på enheder ikke holder tæt,  men de giver dog en klar indikering - som man så kan arbejde videre med - forholde sig til - finpudse, eller fravælge.

Hvorfor skulle eks.v. en R2904#1 datamæssigt være helt ude i skoven i.f.t. R2904#2 eller #12567 med samme specs forudsat vi taler fejlfrie emner? I har opsamlet data. Er det evt.  fabrikantens data/pålidelighed der er usikkerhed om, siden der ikke kan simuleres uden målinger på hver ny rå enhed?
 
Lover hermed ikke at skrive mere i tråden :)
 


Tag nu og læs de artikler henrik har lavet om målinger og lspcad her på siden, du vil blive meget klogere, de forklarer vores ingangsvinkel meget præcist, du vil finde ud af at det at konstruere en højtaler handler om meget mere end Thiele/small data.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 12 Feb 2009 at 20:24
Hey,
 
Mik112 > Se mere her : http://www.forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=49 - http://www.forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=49
Jeg har lavet en tråd til dig, som jeg vil arbejde videre på imorgen.


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 19 Feb 2009 at 17:05
Hey,
 
Ingen andre der har prøvet kræfter med en 3vejs?


-------------



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com