Print Page | Close Window

Design idéer

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=45
Printed Date: 27 Apr 2024 at 16:00
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Design idéer
Posted By: Busk
Subject: Design idéer
Date Posted: 07 Feb 2009 at 12:27
Ja så kan Busk ikke holde sig i skindet igen.
Jeg er meget kreativ når det gælder idder til nye højttalere, og i går/i nat sad jeg og legede med en ny idé. Det er ikke sikkert den bliver realiseret, men derfor skal i da ikke snydes for at se idéen. Og så tænkte jeg at vi kunne lave en tråd om de idéer som vi går og roder med, men som ikke nødvendigvis bliver til noget, de kan jo måske give andre blod på tanden. Så kom endelig med alle jeres gode idéer her.
 
Og jeg ligger ud:
Inspiration kommer fra Sonus Faber Stradevari Homage, plus at jeg lige har fået 10stk Vifa  XT25, 4stk ScanSpeak 15m4831g003, 2stk ScanSpeak26w8867t00 og 2stk ScanSpeak 18w8530g00, og de skal da bruges til noget. Nogen af enhederne er afsat til mit curve 1 projekt, som jeg dog nedskalere til en mellemtone. Ud over disse enheder har jeg 8stk ScanSpeak 18w8545-00 liggende på hylderne også.
 
Bestykning pr. ht.: 1stk Vifa XT25, 1stk ScanSpeak 15m4831g003 og 4stk ScanSpeak 18w8545-00.
 
Design: 3vejs Basreflex med nedadvendt port, 2stk ø66*256,1mm. F3: 57,77Hz Fb: 37,03Hz. Indvendigt vil der selvfølgelig komme matrix afstivning.
 
 
Så må vi så se om de bliver bygget også Smile.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Replies:
Posted By: Guests
Date Posted: 07 Feb 2009 at 12:50
Du kan bare sende nogle af enhederne til mig, hvis det ikke bliver til noget Wink


Posted By: Busk
Date Posted: 07 Feb 2009 at 12:59
Originally posted by kappen

Du kan bare sende nogle af enhederne til mig, hvis det ikke bliver til noget Wink
Nå ja det kunne jeg da LOL.
 
Der ligger vist også 2stk 25w8565, 2stk 21w8555, 6stk vifa 5,25", 2stk Monacor DT-400, 4stk Monacor sph-135tc, 2stk Zomax af-1265, 2stk Zomax 1265a, 2stk Celestion 2" mellemtone domer osv. LOL så skal tiden bare også lige være der.
 
busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 07 Feb 2009 at 13:03
Originally posted by kappen

Du kan bare sende nogle af enhederne til mig, hvis det ikke bliver til noget Wink
Faktisk fandt jeg alle de Vifa diskanter til 1500kr for 10stk, han havde vist 60stk liggende tror jeg. Og han har men masse andre scanspeak osv. liggende. Han skulle vist starte et aftenskolekursus på fyn, og havde købt en masse ind, men så blev det ikke til noget.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: palle38
Date Posted: 07 Feb 2009 at 13:21
Hey Busk
 
Fed design..   hvorfor et program bruger du til at tegne med, det kunne jeg godt tænke mig.


Posted By: Busk
Date Posted: 07 Feb 2009 at 13:32
Originally posted by palle38

Hey Busk
 
Fed design..   hvorfor et program bruger du til at tegne med, det kunne jeg godt tænke mig.
Takker
 
Jeg bruger Corel Draw Selec Edition, det tager lidt tid at vende sig til men det kan en del, og vigtigst af alt er at du kan tegne i det målestoksforhold du ønsker og det kommer ud på papiret i den størelse du har tegnet det. 


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: joesch
Date Posted: 08 Feb 2009 at 10:57
Originally posted by Busk

Originally posted by palle38

Hey Busk
 
Fed design..   hvorfor et program bruger du til at tegne med, det kunne jeg godt tænke mig.
Takker
 
Jeg bruger Corel Draw Selec Edition, det tager lidt tid at vende sig til men det kan en del, og vigtigst af alt er at du kan tegne i det målestoksforhold du ønsker og det kommer ud på papiret i den størelse du har tegnet det. 


Man kan også bruge et program som Google Sketchup, hvor man laver 3d-modeller. Det er let at komme i gang med og de begrænsninger, der er i den gratis version er til at leve med.

----

Jeg har lavet tre 2½-vejs nu og det er ikke usandsynligt at den 4. og bliver sådan en. Jeg er lun på at lave en større version af Magico Mini formentlig med nogle af ScanSpeaks bedste enheder. Kabinettet skal altså udføres i birkeplader, der limes oven på hinanden.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 11:06
Originally posted by joesch

Originally posted by Busk

Originally posted by palle38

Hey Busk
 
Fed design..   hvorfor et program bruger du til at tegne med, det kunne jeg godt tænke mig.
Takker
 
Jeg bruger Corel Draw Selec Edition, det tager lidt tid at vende sig til men det kan en del, og vigtigst af alt er at du kan tegne i det målestoksforhold du ønsker og det kommer ud på papiret i den størelse du har tegnet det. 


Man kan også bruge et program som Google Sketchup, hvor man laver 3d-modeller. Det er let at komme i gang med og de begrænsninger, der er i den gratis version er til at leve med.

----

Jeg har lavet tre 2½-vejs nu og det er ikke usandsynligt at den 4. og bliver sådan en. Jeg er lun på at lave en større version af Magico Mini formentlig med nogle af ScanSpeaks bedste enheder. Kabinettet skal altså udføres i birkeplader, der limes oven på hinanden.
Har prøvet det et par timer, men kunne ikke rigtig få det til at virke, min tolmodighed var nok ikke så stor den dag Smile.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: joesch
Date Posted: 08 Feb 2009 at 11:54
Nu har du jo også andet programmel, du kan finde ud af at bruge. Så tippet var mere rettet mod Palle og andre. Men det er nu ikke så svært synes jeg (sammenlignet med lspCAD, som jeg fik installeret og brugte en god del af dagen på igår Tongue) og der er gode tutorials + kontekstuel hjælp. Jeg kunne ikke finde ud at lave 3d-effekt på min baffel (facet), men denne funktion er nok kun en del af Pro-udgaven. Jeg savner ogsp nogle overflade-materialer - flere typer træ + skind + kulfiber kunne være sjovt.

Det er til gengæld meget smart at man fx kan "fjerne" sin baffel og vise det indre af højttaleren (placering af afstivere osv.) Jeg har ikke lige tid idag, men det kan være jeg kan uploade et eksempel en af dagene.

Tillykke med alle dine enheder?!


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 12:37
Originally posted by joesch

Nu har du jo også andet programmel, du kan finde ud af at bruge. Så tippet var mere rettet mod Palle og andre. Men det er nu ikke så svært synes jeg (sammenlignet med lspCAD, som jeg fik installeret og brugte en god del af dagen på igår Tongue) og der er gode tutorials + kontekstuel hjælp. Jeg kunne ikke finde ud at lave 3d-effekt på min baffel (facet), men denne funktion er nok kun en del af Pro-udgaven. Jeg savner ogsp nogle overflade-materialer - flere typer træ + skind + kulfiber kunne være sjovt.

Det er til gengæld meget smart at man fx kan "fjerne" sin baffel og vise det indre af højttaleren (placering af afstivere osv.) Jeg har ikke lige tid idag, men det kan være jeg kan uploade et eksempel en af dagene.

Tillykke med alle dine enheder?!
Ville faktisk gerne igang med 3d tegneprogram, så måske jeg skulle sætte mig ned og prøve igen, og så prøve de tutorials der er, har det lidt med at have for lidt tolmodighed og bare gerne vil tegne en ht med det samme Wink
 
Jo tak, måske han stadig har flere hvis nogen en interesseret, jeg købte under halvdelen af hans lager.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 12:48

Nå, så har jeg siddet og rodet rundt i de ca. 70 gamle tegninger jeg har liggende på denne computer. Og har fundet et par sjove som jeg lige ville smide på, de er nok ikke alle til at udføre og nogen af dem er nok også urealistiske, men jeg får tit en idé og så skal den tegnes, også selvom den kan være urealistisk.

 

 

Jeg har arbejdet med flere højttalere hvor jeg har brugt isobarik, det var wilson Benesch der startede den dille, fik lavet et par stykker som var gode, og jeg har fået tegnet en del idéer ud fra det.

Wilson Benesch ACT2

Busk



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 12:49
En voldsom 4vejs udgave LOL

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 12:57
Monacors kevlar enheder har også haft fanget min interesse, men har dog aldrig haft bygget med dem.
 


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 12:57


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 12:58


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 13:00
Monacor DT400 diskant, Monacor sph-135tc bas/mellemtoner.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 13:00


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: joesch
Date Posted: 08 Feb 2009 at 16:12
Originally posted by Busk

 
Jo tak, måske han stadig har flere hvis nogen en interesseret, jeg købte under halvdelen af hans lager.


Du må da gerne sende en pb med en email eller noget. Det kan godt være jeg ville være interesseret i at få lidt at lege med.

Og med hensyn til alle de projekter, du lancerer herinde... hvad dælen gør du at højttalerne, når du rykker videre til et nyt projekt. Det er vel begrænset hvor mange du kan have stående og jeg kan ikke forestille mig, man kan få mange $ for sit hjemmesløjd i den størrelsesorden. Selv har jeg solgt et par af mine tidligere projekter videre til venner, men det koster lidt hver gang og højttalerne var i forvejen billige.

Bortset fra det, ville det være relevant med en k-s-b tråd specifikt for enheder, stumper og måske færdiggjorte projekter.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 16:56
Originally posted by joesch

Originally posted by Busk

 
Jo tak, måske han stadig har flere hvis nogen en interesseret, jeg købte under halvdelen af hans lager.


Du må da gerne sende en pb med en email eller noget. Det kan godt være jeg ville være interesseret i at få lidt at lege med.

Og med hensyn til alle de projekter, du lancerer herinde... hvad dælen gør du at højttalerne, når du rykker videre til et nyt projekt. Det er vel begrænset hvor mange du kan have stående og jeg kan ikke forestille mig, man kan få mange $ for sit hjemmesløjd i den størrelsesorden. Selv har jeg solgt et par af mine tidligere projekter videre til venner, men det koster lidt hver gang og højttalerne var i forvejen billige.

Bortset fra det, ville det være relevant med en k-s-b tråd specifikt for enheder, stumper og måske færdiggjorte projekter.
 
De projekter jeg har vist her er kun tegninger, de er ikke blevet bygget, jeg har lavet denne tråd for at give idéer videre.
 
Med hensyn til de enheder så har senilix fundet ham på hifi4alls salgs side tror jeg, men prøv at sende ham en pb, jeg har kun et telefon nummer.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 17:15
Originally posted by Busk

Originally posted by joesch

Originally posted by Busk

 
Jo tak, måske han stadig har flere hvis nogen en interesseret, jeg købte under halvdelen af hans lager.


Du må da gerne sende en pb med en email eller noget. Det kan godt være jeg ville være interesseret i at få lidt at lege med.

Og med hensyn til alle de projekter, du lancerer herinde... hvad dælen gør du at højttalerne, når du rykker videre til et nyt projekt. Det er vel begrænset hvor mange du kan have stående og jeg kan ikke forestille mig, man kan få mange $ for sit hjemmesløjd i den størrelsesorden. Selv har jeg solgt et par af mine tidligere projekter videre til venner, men det koster lidt hver gang og højttalerne var i forvejen billige.

Bortset fra det, ville det være relevant med en k-s-b tråd specifikt for enheder, stumper og måske færdiggjorte projekter.
 
De projekter jeg har vist her er kun tegninger, de er ikke blevet bygget, jeg har lavet denne tråd for at give idéer videre.
 
Med hensyn til de enheder så har senilix fundet ham på hifi4alls salgs side tror jeg, men prøv at sende ham en pb, jeg har kun et telefon nummer.
 
Med hensyn til plads er det ikke noget problem, vi har 450m2 af plads, så der kan være masserLOL.
 
Lige nu rummer huset:
1sæt B&W Nautilus 800 Signature.
1sæt Montana SPX
1sæt Kef Reference model one
1sæt Dali 7a
1sæt Dali Dacapo
1sæt Kef/bailey transmisionlinie 3vejs
1sæt lillebror kæmpehøjttalere. DIY
1sæt System audio Talent
1sæt Hi-fi Klub prototype (argon).
2sæt DIY scanspeak/morel baghøjttalere
2stk DIY Scanspeak subwoofere
1sæt Dynaudio studie monitore
1sæt Infinity reference 10
1stk DIY scanspeak/morel centerhøjttaler
 
Så der er jo plads endnuLOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 08 Feb 2009 at 19:20
Hej Busk,
 
Det er godt med nok god plads Thumbs%20Up
 
Mvh,
Senilix (som har 280 m2, men musikrummet er ikke lavet endnu Cry, der skal mine ESL-63 ståEvil%20Smile)


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 20:10
Originally posted by senilix

Hej Busk,
 
Det er godt med nok god plads Thumbs%20Up
 
Mvh,
Senilix (som har 280 m2, men musikrummet er ikke lavet endnu Cry, der skal mine ESL-63 ståEvil%20Smile)
Det fedt med sit eget lytterum, mit kommer først når jeg er færdig med svigermor afd.
Vi har et tomt ekstrahus på grunden på 50m2, det skal med tiden laves til det ultimative lytterum.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: senilix
Date Posted: 08 Feb 2009 at 20:23
Hej Busk,
 
Jeg forstår! Jeg er også ved at istandsætte vores hus, ved siden af et fuldtidsjob og 3 børn. Så tiden går ganske hurtig. Mine børn fortæller mig sommetider at de keder sig. Jeg siger at jeg ville ønske at det var mig LOL
 
Mvh,
Senilix
 


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Feb 2009 at 11:55
Originally posted by senilix

Hej Busk,
 
Jeg forstår! Jeg er også ved at istandsætte vores hus, ved siden af et fuldtidsjob og 3 børn. Så tiden går ganske hurtig. Mine børn fortæller mig sommetider at de keder sig. Jeg siger at jeg ville ønske at det var mig LOL
 
Mvh,
Senilix
 
 
Det samme her, dog kun 2 unger, men det er også rigeligt LOL. Det arbejde tager bare for meget af ens fritid LOL.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 23 Jul 2009 at 10:28

Nå så har jeg en endnu en ny idé i støbeskeen, sideløbende med Big10 som lige nu diskuteres i tråden "kabinetforslag til 25w8565-01" og de kabinetter vi måske skal lave til "delefilter teori dag".

Denne gang er det lidt affødt af dem der var på besøg den 16/7-09 og lidt mig selv og lidt konen.

Sagen er jo den er jeg har en B&W fremvisnings stander stående hvor en 800 serie højttaler er skilt ad, jeg var ved at overveje at sælge den men så fik konen og jeg en idé.

 

Der er en fuldt funktionel mellemtone og diskant med hus, så hvorfor ikke bygge en HMT1D klon med disse enheder, konen elsker designet af HTM1D så det er da bare at komme igang.

Mellemtone kuplen er den sværeste at lave, men der har jeg allerede idéer og jeg har målt som en gal på mine 800signature, desværeste blir at finde en finér der kommer så tæt på tigereye som muligt. men den tid den sorg.

Tanken med enheder bliver SB Acoustic 8", 3stk i ca 120liter skulle nok kunne gøre det, det giver f3 på 38,59Hz og et Fb på 30,57Hz, det skulle være godt nok til en centerhøjttaler, og da jeg også overvejer 4stk SB Acoustic 15" med hver sit 1000W icepower modul skal bunden nok blive nået LOL.

Men nu skal der tegnes og regnes noget mere, og på mandag starter unger i institiution igen og så hedder de næste mange uger 3dage i svigermor lejlighed og 2dage højttalere hver uge Tongue. Så jeg skal nok få noget at se til.

 

Busk



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Jul 2009 at 15:56
Du er en travl mand Busk Smile
m@dsen


Posted By: joesch
Date Posted: 23 Jul 2009 at 16:09
Originally posted by Busk


[...]

Mellemtone kuplen er den sværeste at lave, men der har jeg allerede idéer og jeg har målt som en gal på mine 800signature,

[...]


Dén er jeg spændt på at se, hvordan du ordner. Jeg har selv rodet lidt med idéen og tænkte på at bruge enten glas- eller kulfiber - ingen af delene har jeg imidlertid et minimum af erfaring med. Jeg forventer ikke at realisere projektet, selv om det unægtelig ville være en spændende udfordring. En Magico Mini klon står stadig øverst på min liste.

JS



 



Posted By: Busk
Date Posted: 23 Jul 2009 at 16:37
Originally posted by m@dsen

Du er en travl mand Busk Smile
m@dsen
Ja jeg ved det Wink kan ikke lade være.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 23 Jul 2009 at 16:37
Originally posted by joesch

Originally posted by Busk


[...]

Mellemtone kuplen er den sværeste at lave, men der har jeg allerede idéer og jeg har målt som en gal på mine 800signature,

[...]


Dén er jeg spændt på at se, hvordan du ordner. Jeg har selv rodet lidt med idéen og tænkte på at bruge enten glas- eller kulfiber - ingen af delene har jeg imidlertid et minimum af erfaring med. Jeg forventer ikke at realisere projektet, selv om det unægtelig ville være en spændende udfordring. En Magico Mini klon står stadig øverst på min liste.

JS



 

Tjek den her: http://www.frequencyblog.com/?p=101#more-101 - http://www.frequencyblog.com/?p=101#more-101  
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Jul 2009 at 17:52

Det har sikkert taget lang tid at fremstille, ja man må næsten tro at projectet har sneglet sig fremad Embarrassed LOL Men flotte det er de ihvertfald.

m@dsen


Posted By: joesch
Date Posted: 23 Jul 2009 at 18:28
Originally posted by Busk

Tjek den her: http://www.frequencyblog.com/?p=101#more-101 - http://www.frequencyblog.com/?p=101#more-101  
 
Busk


Ja, den er til top 3 for GDS! Og man kan bare se, at den kun kan lyde godt. Men det er jo kun et halvt svar, Busk, der er jo to mulige metoder i sving: 1) dreje den ud af en klump træ eller 2) "støbe" den omkring en ramme. Hvor 1) vist kræver adgang til noget heftigt maskinel.

Jeg fornemmer, du har tænkt dig at "støbe" den med det der bobleplast? 


Posted By: Busk
Date Posted: 23 Jul 2009 at 18:36
Originally posted by joesch

Originally posted by Busk

Tjek den her: http://www.frequencyblog.com/?p=101#more-101 - http://www.frequencyblog.com/?p=101#more-101  
 
Busk


Ja, den er til top 3 for GDS! Og man kan bare se, at den kun kan lyde godt. Men det er jo kun et halvt svar, Busk, der er jo to mulige metoder i sving: 1) dreje den ud af en klump træ eller 2) "støbe" den omkring en ramme. Hvor 1) vist kræver adgang til noget heftigt maskinel.

Jeg fornemmer, du har tænkt dig at "støbe" den med det der bobleplast? 
Nope de bliver lavet af MDF ringe som bliver skåret til at passe så godt som muligt og så må de spændes op og pudses for resten.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: joesch
Date Posted: 23 Jul 2009 at 18:51
OK, det er den tunge vej Smile Men der skal selvfølgelig kun laves 1, så det går vel. 


Posted By: Busk
Date Posted: 23 Jul 2009 at 18:54
Se det er lige det som jeg også har tænkt, hvis der skulle laves 2 så skulle jeg helt sikkert have alieret mig med nogen der havde en cnc drejebænk. Men nu får vi se hvordan det kommer til at spænde af.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 25 Jul 2009 at 09:07
Så har jeg fået tegnet lidt mere på min center, det bliver til ikke mindre en 29lag 19mm mdf for at lave mellemtone kuplen. Så skal jeg bare have fundet en finér der minder så meget som muligt om tigereye finéren der er på mine 800Signature.
 
 
Så ligger der bare en masse arbejder foran. Men så for jeg afprøvet en masse jeg endnu ikke har rodet med.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com