Print Page | Close Window

Vifa LspCAD worksshop

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Software
Forum Name: Simulerings software
Forum Discription: Her kan du diskutere alt inden for simulerings software som LspCAD og lign.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=43
Printed Date: 24 Apr 2024 at 10:50
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Vifa LspCAD worksshop
Posted By: syncroniq
Subject: Vifa LspCAD worksshop
Date Posted: 04 Feb 2009 at 18:34
Hey,

Tænkte det kunne være sjovt at lave filter til en højttaler med billige enheder i. Den her er lidt sværrere end den anden, men spørg hvis i sidder fast.

uploads/1/sds5_xt19.zip - sds5_xt19.zip

Det drejer sig om en lille reolhøjttaler med Vifa XT19 og Peerless SDS5.
Jeg har kun lagt txt filerne i zip-filen. Så i må selv lige oprette LspCAD dokumentet. Spørg gerne ind.

Hygge og god fornøjelse.



Replies:
Posted By: Frost
Date Posted: 05 Feb 2009 at 00:18
Her er et bud på filter:
 
 


Posted By: ehb_elh
Date Posted: 08 Feb 2009 at 13:11
Så har jeg været igang med XT19 og SDS 5"




Som man kan se havde jeg lidt problemer med sds ved 5700 Hz hvor den laver et hop. hvilket er utroligt svært at gøre noget ved på Total SPL desværre...
Jeg havde også et problem med at løfte dalen fra 400-700 Hz... kom gerne med forslag til begge.



Phasen ser jo ud som den skalSmile

Mvh Jesper


-------------
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 15:57
Så har jeg også lige brugt en 45min eller noget, den er ikke nem den her, billige enheder er måske bare dyre i filterkomponenter LOL.
 
Undskylde for alle kontakterne, men det lidt nemmere når man kan slå de forskellige trin af filteret fra og til.
 
Ikke den reneste kurve, men jeg kan ikke rigtig få den bedre.
Fasen kom dog lige i skabet ved at justere på c5 i diskantfilteret.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Feb 2009 at 19:50
Så prøvede jeg lige igen med et stejlere filter på diskanten, det har hjulpet lidt, men der er stadig en masse små spikes som jeg ikke kan komme af med. er ikke for vild med den XT19, eller er det måden den er integreret i kabinettet der gør dette?
 
Her er filteret, med notch filter på både bas/mellemtone og diskant.
 
Her med notch filter på diskanten.
Her uden, da jeg blev i tvivl om det virkelig gav noget, men det gør det.
Man bliver bidt af det her, skal vi snart prøve en 3vejs?Big%20smile
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Frost
Date Posted: 08 Feb 2009 at 20:34
Fine filtre i får lavet :D
Husker i at kontrollere jeres samlede impedans? Da jeg lavede mit forslag kom jeg tit frem til en ok frekvenskurve, deværre så var impedansen ofte nede under 3 ohm.  I det resultat jeg har postet i #1 dykker impedansen ned til lige  over 3 Ohm.
 
Peaket ved ca5700Hz må skyldes kabinettets udformning, da det ser ud til at både bas og diskant har et peak der. Umiddelbar vil jeg mene at der ikke er så meget at gøre ved det, og da det er inden for et meget smalt frekvensområde, tror jeg også det er ret svært at høre sådan umiddelbart.
Det er også værd at tænke på at opløsningen på Y aksen jo er med 5db/streg, så f.eks mit forslag holder sig inden for +- 1,5-2 db det meste af tiden, især i det vigtige mellemtoneområde. Alle jeres filtre vil faktisk ligge inden for de normer de fleste højtalerfabrikanter opgiver deres højtalere i. det er lige ved at alle jeres filterforlag ligger inden for +-2,5db.
Det er da slet ikke så tosset ;)
 
 
Mvh
Frost


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Feb 2009 at 11:54
Originally posted by Frost

Fine filtre i får lavet :D
Husker i at kontrollere jeres samlede impedans? Da jeg lavede mit forslag kom jeg tit frem til en ok frekvenskurve, deværre så var impedansen ofte nede under 3 ohm.  I det resultat jeg har postet i #1 dykker impedansen ned til lige  over 3 Ohm.
 
Peaket ved ca5700Hz må skyldes kabinettets udformning, da det ser ud til at både bas og diskant har et peak der. Umiddelbar vil jeg mene at der ikke er så meget at gøre ved det, og da det er inden for et meget smalt frekvensområde, tror jeg også det er ret svært at høre sådan umiddelbart.
Det er også værd at tænke på at opløsningen på Y aksen jo er med 5db/streg, så f.eks mit forslag holder sig inden for +- 1,5-2 db det meste af tiden, især i det vigtige mellemtoneområde. Alle jeres filtre vil faktisk ligge inden for de normer de fleste højtalerfabrikanter opgiver deres højtalere i. det er lige ved at alle jeres filterforlag ligger inden for +-2,5db.
Det er da slet ikke så tosset ;)
 
 
Mvh
Frost
 
Det faktisk rigtig, det havde jeg egentlig slet ikke holdt øje med at det lå inden for sådan et lille område, man bliver helt fokuseret på at se om man kan fjerne alle de små peaks rundt omkring, det jo skide sjovt at rode med.Smile
Så vidt jeg husker ligger min impedans ikke lavere end 6ohm, men det vil jeg da lige tjekke i aften når jeg er hjemme, og så lige lægge den kurve her ind.
 
Men det var rigtig hvad syncronique skrev om at denne her ikke var helt så nemSmile.
Nu skal vi bare have en 3vejs at rode med. Det vare nu ikke så længe inden at lillebrors højttalere igen er samlet og stillet op i stuen, og så har jeg i hvert fald en 3vejs at rode med der.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 09 Feb 2009 at 21:56
Hey,
 
Jeg har en R29, 12M og 18W kontruktion målt igennem jeg kunne ligge op. Vi kom hjem fra sygehuset igår, så vi skal lige finde en hverdag inden jeg får det store tid til sjov desværre. Men det gav en super sød pige på 3895 gram og 51cm.
 
Jeg vil også lige uploade mit foreslag på denne konstruktion, i samme upload.


-------------


Posted By: joesch
Date Posted: 09 Feb 2009 at 22:51
Pudsigt som du lige får presset din nyfødte datter ind imellem høttalerenhederne Wink

Men tillykke Clap

Måske du kunne måle hvor mange db hun spytter ud om natten Wink

Nu må jeg vel også snart på banen, men det jeg har præsteret ligner noget der er løgn... (her taler jeg ikke længere om børn)


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Feb 2009 at 23:07
Tillykke med det syncroniq.
 
Tag du det bare roligt med at lægge noget op, du har rigeligt at se til lige i øjeblikket.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 09 Feb 2009 at 23:13
Originally posted by joesch

Pudsigt som du lige får presset din nyfødte datter ind imellem høttalerenhederne Wink

Men tillykke Clap

Måske du kunne måle hvor mange db hun spytter ud om natten Wink

Nu må jeg vel også snart på banen, men det jeg har præsteret ligner noget der er løgn... (her taler jeg ikke længere om børn)


Haha..





Posted By: Frost
Date Posted: 10 Feb 2009 at 08:26
God ide med at gemme i Gif:D
Hmm mit første bud ville være en masse udglatning.
Men noget helt helt andet, vil det ikke være synd for sådan en 3/4" diskant, at den kun er 10db nede ved 1Khz?  Kunne forestille mig at den blir rimelig presset når først musikken svinger en lørdag aften ;)
 


Posted By: m@dsen
Date Posted: 10 Feb 2009 at 11:43
Kan man poste billeder i gif format?
 
m@dsen


Posted By: syncroniq
Date Posted: 10 Feb 2009 at 12:15
Hey,
 
Mange tak. Nej jeg har ikke målt hende, da en clio mikrofon stopper et sted ved 180dB LOL.. For sa*an hvor kan hun råbe højt. Jeg har snart hørt mere baby gråd end mls støj, og det siger ikke så lidt... LOL.


-------------


Posted By: Hylle
Date Posted: 10 Feb 2009 at 20:09
Skønt at se nogen endelig har opdaget XT19, det er en af mine foretrukkene diskanter, hvis man lykkes med filteret er den usædvanlig fri for belastende S &T lyde på sangstemmer ved høje lydtryk. Den bliver desværre nok ofte valgt fra da den er næsten lige så dyr som XT25.


Posted By: Guests
Date Posted: 10 Feb 2009 at 20:22
Ja - Jeg har også overvejet at prøve den, specielt på grund af dens fremragende og meget ensartet spredning.

Men igen, så tror jeg også at vigtigheden af de højeste frekvenser er overvurderet. Det kræver jo også en fysisk lille mellemtone at nå derop uden at ødelægge spredningen igen, og vil man ikke ud i 4 vejs, så bliver det jo en begrænsning på hvor store basenheder man kan bruge. Derudover har jeg også en filosofi om at man altid bør dele så lavt som muligt for ikke at lave for meget "lobbing" på den vertikale akse - Det giver jo ikke mening at få dem til at spille i fase hvis de alligevel skiftevis er ude af fase og i fase hver 10cm man rykker hovedet op eller ned.

Men det er som du siger uden tvivl en rigtig god enhed; det er bare somom at den ikke rigtig "passer ind"


Posted By: Frost
Date Posted: 10 Feb 2009 at 22:26

Da Henrik er lidt optaget for tiden , kommer her hans forslag til filter:



Posted By: TJL3W
Date Posted: 06 Jul 2009 at 12:47
Hej
 
Har prøvet at lave et delefilter til denne opgave, men kan ikke få det til at spille.
Nu har jeg taget Henrik's filter og prøvet med det, hvad gør jeg forkert ???
vh.
Svend
 
 


Posted By: syncroniq
Date Posted: 06 Jul 2009 at 13:23
Hey,

Er du sikker på at impedans filen for diskanten er rigtig? Check filnavnet. 


-------------


Posted By: TJL3W
Date Posted: 06 Jul 2009 at 13:28
Hej
Er du sikker på at impedans filen for diskanten er rigtig? Ja:
 
vh.
Svend


Posted By: TJL3W
Date Posted: 06 Jul 2009 at 14:34
Hej
 
Sorry, har fundet fejlen, C2 på diskanten,  (fra 18.000F til 18.000uF)
 
vh.
Svend
 


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Jul 2009 at 20:14
Tør slet ikke tænke på hvor stor en 18Farads delefilter kondensator ville være og prisen, av av. LOL
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 14 Jul 2009 at 15:32
Hey,

Kunne godt være du skulle parallelforbinde et par af disse, for at opnå den capasitet. LOL


Prisen vil jeg ikke forsøge at gætte...


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 14 Jul 2009 at 20:50
nej det er noget med at de er helt hjernedødt dyre.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: belgarion
Date Posted: 05 Okt 2009 at 15:16

Det er lidt tid siden tråden har været aktiv, men jeg tillader mig alligevel at poste endnu et forslag til et delefilter. Jeg var har meget lidt erfaring med lspCAD så det er godt at øve sig og hvis nogle har nogle konstruktive kommentarer vil jeg meget gerne høre dem. Omend jeg var fristet til at kikke om der var andre forslag, har jeg ladet være, mens jeg forsøgte mig frem. Jeg må indrømme jeg har ikke helt forstået hvad sugekredsløbet gør ud over at jævne det lidt ud. Men Henrik virkede utrolig glad for sugekredsløb på delefilter dagen igår, så det skulle med.





og fasen



Posted By: syncroniq
Date Posted: 05 Okt 2009 at 15:40
Hey,

Under settings -> XSPL fanen er der et felt der står 30 i. Ændre det til 40, så får du 10dB på YAksen. Så er det nemmere at sammenligne med vores andres.

Din sugekreds tror jeg ikke bliver brugt. Prøv og sæt en kontakt i serie med den til stel, og tænd/sluk den. Jeg tror effekten er minimal. Din kondenator skal være større og spole mindre i sugekredsen. Det sammen med en mindre seriespole på bassen burde kunne fjerne dit "hul" ved 400-800Hz området lidt.

Ellers super godt gået. Din fase ser fint ud. Hvordan ser din "modfase" frekvenskurve ud?


-------------


Posted By: belgarion
Date Posted: 06 Okt 2009 at 10:44

Jeg har rettet lidt på den efter dine råde og det ser pænere ud.








I modfase






Posted By: syncroniq
Date Posted: 06 Okt 2009 at 11:18
Hey,

Prøv....

Din kondensator på bassen skal være større, og nr 2 spole skal være mindre (0.1mH f.eks.).
Så vil du undgå peaket på bassen omkring delefrekvensen vil jeg mene.
Det burde give en blødere afruldning på bassen



-------------


Posted By: belgarion
Date Posted: 06 Okt 2009 at 21:52


Jeg har ændre lidt på den igen.  Jeg har gjort L1 større. Jeg synes det virkede bedre på afruldningen end det du forslog og så har jeg rette på modstanden i sugekredsløbet for at få den i fase.





Posted By: syncroniq
Date Posted: 07 Okt 2009 at 08:47
Hey,

Super flot filter Clap
Tror de måler rigtig flot lidt offaksis. (grundet hævet i toppen)


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 30 Dec 2009 at 22:07
Er der nogen der kan hjælpe mig med LSPcad.. Hvis jeg tager måle filerne herfra og sætte dem ind i LSPcad og fx vælger de samme værdier som andre får jeg et helt andet resultat, hvad skyldes dette? 

Det er ikke en download version, det er den orginale. 


Posted By: Guests
Date Posted: 30 Dec 2009 at 22:12
Har du husket alle filerne, også impedans? Er enhederne i med eller modfase (invert) ?




-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 30 Dec 2009 at 22:18
filerne er rigtigt sat ind, det er 100% sikkert.. jeg kigger lige på invert.. det er dog ikke sådan det er noget helt helt andet jeg får, men det ligner stadig ikke jer andres. 


Posted By: Boberik
Date Posted: 30 Dec 2009 at 22:21
Det står som det skal... Hvor mon fejlen er? 


Posted By: Guests
Date Posted: 30 Dec 2009 at 22:38
kan du prøve at tage et screenshot hvor man kan se dit filter og evt dialogboksen hvor du indlæser målefilerne fra en enhed på samme tid?

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 30 Dec 2009 at 22:45
Hey
 
Hvad scala har du på  y aksen?


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 30 Dec 2009 at 23:07
Det er rigtigt fedt at i er så hjælpsomme.. tusinde tak for det..

Screenshot, hvordan gør jeg det? 


Posted By: Boberik
Date Posted: 30 Dec 2009 at 23:07
jeg har præcis det samme på scalaen som andre. 


Posted By: Baby Strong
Date Posted: 30 Dec 2009 at 23:14
På dit tastetur i højre hjørne et sted er der en knap der hedder "Print Screen". Når du har taget screenshottet går du evt. ind i Paint og trykker Ctrl + V. Så gemmer du bare billedet og uploader på siden. 

-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 30 Dec 2009 at 23:18
.. Oooog Gem i .jpg eller .png ikke .bmp :) For at få lov til at se "upload knappen" skal du nok trykke "Post Reply" istedet for at bruge "Quick Reply" kassen.

-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 30 Dec 2009 at 23:22
Tak tak.. det fungere dog ikke helt på samme måde på en mac, men har fundet ud af det. 


Posted By: Boberik
Date Posted: 30 Dec 2009 at 23:36
uploads/101/Unavngivet111.PNG - uploads/101/Unavngivet111.PNG
uploads/101/Unavngivet222.PNG - uploads/101/Unavngivet222.PNG




Posted By: Boberik
Date Posted: 30 Dec 2009 at 23:39


Posted By: syncroniq
Date Posted: 01 Jan 2010 at 21:27
Hey,

Prøv lige og lave samme screen shot af properties for bassen. Din fase ligner frekvenskurven og omvendt. Altså samme shot som du har gjort af diskantens properties.


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 01 Jan 2010 at 22:00
Bassen er nederst, den har grøn farve... 


Posted By: syncroniq
Date Posted: 02 Jan 2010 at 13:52
Hey,

Ja, bassen er grøn og den ligner en impedanskurve. Prøv og vis det første billede, bare for bassen. Har du sat imp og frq rigtig ind der? Det ligner at du har byttet om på filerne for bassen.


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 02 Jan 2010 at 15:01
Jeg har sat dem ind.. Og det er bare generelt de andre små test der har været herinde, hvor mit bare ikke bliver det samme.. Generelt ligger delingen på diskanten meget lavt, så om der er noget i opsætning ved jeg ikke? Syntes bare det er mystisk. 


Posted By: Guests
Date Posted: 02 Jan 2010 at 15:21
Jeg kan ikke helt finde ud af hvad der er galt, men noget der måske er værd at lægge mærke til er at du på Y-aksen har faldende værdier opaf, altså ligger simuleringen under 0dB. Normalt ligger mine fra 90dB og ned.

-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 02 Jan 2010 at 15:59
Kappen: Hvad kan jeg gøre ved dette problem? 


Posted By: Guests
Date Posted: 02 Jan 2010 at 17:46
Synes sgu det ser underligt ud, som Henrik siger, så ligner bassen en impedanskurve for en bas med en tuningsfrekvens på 60Hz.

Det ser ihvertfald ikke ud til at den har importeret SPL/Fase-data korrekt.

I mit lsp-cad (nyere version) har jeg ikke det faneblad som hedder: "Extra transfer function" Måske der er noget derinde som du kan pille ved?


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 02 Jan 2010 at 19:57
Jeg har prøvet at ligge måle filen i både den ene og den anden, det giver begge et mærkeligt resultat.. hmm? 



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com