Print Page | Close Window

Portafstemning med clio

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Målinger
Forum Discription: Alt omkring målinger af højttalere kan stilles her. Det være sig inden for hvordan, hvorfor osv. Hardware diskuteres i seperat fora.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=353
Printed Date: 19 Apr 2024 at 07:28
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Portafstemning med clio
Posted By: Busk
Subject: Portafstemning med clio
Date Posted: 12 Aug 2010 at 20:02
Hej Drenge

Jeg syntes at have hørt at flere af jer afstemmer jeres port via målinger, hvordan er det lige i gør det?

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Replies:
Posted By: m@dsen
Date Posted: 13 Aug 2010 at 00:10
bare der er nogen der svare inden torsdag i næste uge når jeg skal ned til dig med mine højtalere LOL
Michael


Posted By: syncroniq
Date Posted: 13 Aug 2010 at 08:28
Hey,

Du laver en nærfeltsmåling (frekvens) af bassen. Der hvor den dykker i bunden, er der hvor porten tuner. 

Som du kan se her (Fra stereophile) tunes porten på den røde måling ved ca 25-27Hz. Porten peaker dog ved 21-22Hz.

Ser vi på impedancen som man normal gør, siger den også i starten af 20'erne.


Men frekvensresponsen er den bedste måde. 


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Aug 2010 at 09:29
Denne måling tager man med porten i går jeg ud fra, og det man ønsker er at lægge den midt i mellem de 2 pukler på impedansmålingen?

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 13 Aug 2010 at 09:46
Det mest nøjagtige er at lave en nærfeltsmåling (1-2 cm) af basenheden og kigge efter "udslukningen" som syncroniq også er inde på. Årsagen til at impedansmetoden ikke rammer helt rigtig, er at en enhed ikke er et minimumsfase system - det er jeg sikker på at du kan få USXX til at fortælle mere om.

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Aug 2010 at 09:49
Og der hvor udslukningen er skal man så tune porten?

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 13 Aug 2010 at 10:19
Hey,

Nej, det er der hvor porten ER tunet. Altså der hvor udslukningen er. Gør du porten længere eller kortere, vil det punkt flytte sig.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Aug 2010 at 10:28
Okay, det jeg med på, så det man kan bruge det til er at tjekke om man har ramt det ønskede mål.
Det jeg tænkte på var om man kunne, ud fra målinger, finde den mest optimale port tuning, eller om man blindt skal stole på hvad en program siger er bedst.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 13 Aug 2010 at 10:48
Du skal aldrig stole blindt på et stykke software Smile Du bliver nødt til selv at prøve at forstå hvordan det hænger sammen - derefter kan du få et stykke software til at hjælpe dig med at opnå det du gerne vil.

Jeg plejer at kigge på stepresponsen og opnå så lidt oversving som muligt. Noget andet som også er væsentligt, er at portens respons ikke må gå op i en "spids" med den skal helst være flad på toppen og med bløde afruldninger, ellers risikerer du at den bliver "one-note" og kun kan svinge med ved en enkel frekvens.

Det kan være svært at opnå det hele på engang...

Det er somregel godt med et relativt lille kabinet og en relativ lav tuningsfrekvens. Når du så har fundet noget som bare er hurtigt, har lav groupdelay og en port med bredbåndet respons, kan du efterfølgende kontrollere om højttaleren gør som den skal.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Aug 2010 at 10:56
Nej det jo det jeg mener at man ikke skal, er der nogen praktiske exempler vi kan hive ind i det så vi kan se hvordan det foregår.

Kikker lige i den tråd du lavede kappen med en lille 2vejs, kan ikke huske om du gennemgik det der.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 13 Aug 2010 at 11:04
Her et et eksempel:

Det her er hvad jeg vil kalde en god afstemning:



Se flad top på portens output (større båndbredde = hurtigere system, som er istand til at gengive flere nuancer). Samt et lille hæv på frekvensgangen inden afruldning, det tyder somregel på at det er stramt tunet med mindre kabinet og lavere portfrekvens som giver en bedre stepresons end den typiske afstemning. 


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Aug 2010 at 11:57
Super Kappen, så begynder jeg at forstå det, det her med porten er nemlig det næste jeg skal lære.
Delefilter delen ligger ret godt under huden efterhånden.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Mik112
Date Posted: 13 Aug 2010 at 15:13
Hvordan med portarealet...? Det skal også med - det nytter ikke den måler ok og samtidig står og puster efter vejret pga. for lille portareal. Har hørt om en fyr der fylder porten op med ø 5mm sugerør! - på langs - forstås! Nogen der ved hvad er fidusen er ved den handling?


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Aug 2010 at 15:25
Portens areal har ikke betydning for denne test. Men ja den skal selvfølgelig være stor nok så den ikke puster. men afstemning mellem areal og længde vil være det du kan se på denne måling. Så må man øge arealet og længden af porten hvis den puster.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 13 Aug 2010 at 17:01
Den med sugerør er en dødsejler, der har været en tråd om det herinde. Du kan prøve at se om du kan finde den. Så vil du se at konklusionen er, at det ikke virker.


-------------


Posted By: Mik112
Date Posted: 13 Aug 2010 at 17:58
Har du evt. link? Sørme heller ikke noget jeg vil rode mig udi. Tror jeg har opgaver nok med de højttalere jeg skal afhente imorgen  Smile 
 
Anyway er portareal og fjedervirkning en vigtig ingrediens at have/få viden om.


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Aug 2010 at 18:03
Originally posted by Mik112

Har du evt. link? Sørme heller ikke noget jeg vil rode mig udi. Tror jeg har opgaver nok med de højttalere jeg skal afhente imorgen  Smile 
 
Anyway er portareal og fjedervirkning en vigtig ingrediens at have/få viden om.
Det er absolut rigtigt, men jeg tror ikke det er så vigtigt lige i denne sammenhæng. Men der må nogen af de kloge rette mig hvis jeg er forkert på den. Mit beregningsprogram anbefaler et minimum areal og man kan så simulere luftens hastighed i porten og man kan så se hvor meget man skal presse den før det bliver et problem.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Mik112
Date Posted: 13 Aug 2010 at 19:06
Min overbevisning siger mig, at forskellen på gode og dårlige konstruktioner - når vi taler dynamik i bunden - for det meste bunder i porten... Der SKAL der simpetlhen beregningsmæssigt bruges mere tid end tidligere.... Jeg vil klart anbefale selvbyggere at købe porte med variabel længde - de koster ikke meget mere end rør i fast længde.  
 
En ting er hvad et evt. program anbefaler, et andet er hvad vi synes lyder bedst. Troels Gravesen har en fin artikel om netop porte.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 13 Aug 2010 at 22:17
Hey,
 
Nogen der kan fortælle mig hvordan følsomheden på porten og arealet hænger sammen ?


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Aug 2010 at 13:22
Det med sugerør virker ikke - heller ikke i teorien (og ja, jeg har forsøgt).
 
Porten er en (meget) ulineær komponent - porttabet stiger betydeligt med udstyringen (dvs. Qp falder), hvis portens tværsnitsareal er for lille. Det påvirker afgjort afstemningen.


Posted By: Busk
Date Posted: 14 Aug 2010 at 17:49
Se der kom en af de kloge Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Mik112
Date Posted: 15 Aug 2010 at 15:40
Hvilken betydning har det +/- at man lægger (limer) porten lodret direkte op ad bagvæggen indvendig og ud gennem en ultra kort 90 graders vinkling ud i bagpladen? Pludselig er der plads til en >70 cm lang port i et eks.v. 100*30*30 cm. kabinet. Umiddelbart kan man så tune "små" kabinetter ultra lavt, men der må være nogle minuser eller hur?


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Aug 2010 at 19:08
Det kan du sagtens gøre - endekorrektionen bliver bare en anden, end du er vant til, og porttabet/portfriktionen bliver (lidt) større. Dog skal det bemærkes, at du med så lang en port rykker den primære pibe-resonans noget længere ned - måske ned i arbejdsområdet for den enhed, der driver porten (måske ikke heldigt).

-------------


Posted By: Mik112
Date Posted: 15 Aug 2010 at 19:23

Ok, Det var bare en tanke. Synes ofte at slanke kabinetter ikke kan tunes ned på alm. vis pga. af mangel på dybde. Her er så en mulighed.




Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com