Print Page | Close Window

SB Satori

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Brancheområde
Forum Name: RABU-Acoustics
Forum Discription: Forum for forhandler www.RABU-Acoustics.dk. Dette område tilhører forhandleren, og spørgsmål her vil være rettet direkte imod denne forhandler.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=352
Printed Date: 15 Nov 2018 at 02:59
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com

Topic: SB Satori
Posted By: Boberik
Subject: SB Satori
Date Posted: 12 Aug 2010 at 15:46
Hej Rabu...

Ved i hvornår de nye SB Satori enheder lander til salg i DK ? 

Replies:
Posted By: friman
Date Posted: 13 Aug 2010 at 08:53
Hvad er det for nogen? Google kan ikke finde noget til mig.....???

Er det insider viden fra USXX....?

Posted By: USXX
Date Posted: 13 Aug 2010 at 11:40

Serien hedder nu Satori

Vi kører snart pilotserie på 6½" bas/mellemtone. Pilotserie på tweeteren er i gang.

Date Posted: 13 Aug 2010 at 11:52
Ja Satori, fik kun lige fat i navnet sådan nogenlunde.. Men de ser ekstremt lækre ud.. 

Som jeg ser det er potientialet højere end Scan Speak, men glæder mig til de kommer så man kan lytte på dem. 

Posted By: Kimschips
Date Posted: 14 Aug 2010 at 15:33
Hvor kan man læse om den??

Date Posted: 15 Nov 2010 at 22:31
Jeg fandt lige et lille billede fra Satori serien. Ja det ligner jo til forveksling noget vi har set før, men diskanten er bare en klasse for sig, håber virkeligt den kommer på markedet :D 

Posted By: JAV
Date Posted: 03 Jan 2011 at 20:44
Hey.

Er der noget nyt om hvornår man kan regne med at få fat i noget Satori ? :)

Date Posted: 21 Jun 2011 at 09:00
Her er det officielle datablad (på 8 ohm versionen - den kommer også i 4 ohm).

uploads/8/SATORI_MW16R.pdf - uploads/8/SATORI_MW16R.pdf

-------------

Date Posted: 21 Jun 2011 at 09:22
Jeg skal beklage, at impedanskurven ikke går hele vejen til 20 kHz - det skyldes en teknikalitet. Jeg kan dog oplyse, at den når op på 11 - 11,5 ohm ved 20 kHz.

-------------

Posted By: bknielsen
Date Posted: 21 Jun 2011 at 21:35
Lad os få en palle af dem Hug. .....og gerne uden coating som på billedet.

Date Posted: 22 Jun 2011 at 09:00
Det ser spændende ud..

Hvad med 29 diskanten, er den på trapperne ?

Date Posted: 22 Jun 2011 at 09:01
Originally posted by bknielsen

Lad os få en palle af dem Hug. .....og gerne uden coating som på billedet.

Standard-udgaven er uden coating Smile

-------------

Date Posted: 22 Jun 2011 at 09:02
Originally posted by Boberik

Det ser spændende ud..

Ja... vi slås lidt med fronten her på det sidste, men ellers er den helt klar.

-------------

Date Posted: 23 Jun 2011 at 15:19
Originally posted by USXX

Det ser spændende ud..

Ja... vi slås lidt med fronten her på det sidste, men ellers er den helt klar.

Lyder godt.. Det er også bedre at gennemarbejde enheden end at sende enheder med "børnesygdomme" på gaden.. 

Date Posted: 25 Jun 2011 at 17:57
Så, nu er hjemmesiden opdateret med nye enheder/datablade i denne omgang.

-------------

Posted By: Juhleren
Date Posted: 26 Jun 2011 at 20:09
Det ser spændende ud med de nye enheder på hjemmesiden.

Desværre kan jeg ikke få 6½" Satori enheden frem under midwoofers; de andre virker ellers fint.
Jeg fandt også at den nye 8ohm 12" woofer viser samme datablad som 6ohms versionen. 

Jeg kan også se at der er kommet nogle nye 5" og 6" midwoofers med et anderledes chassis og mindre magnet. Er disse tænkt som billigere alternativer til de oprindelige 5" og 6" midwoofers, hvor Satori-linjen er Hi-End versioner ift. de oprindelige?

Er der nogle planer om at lave alternative versioner af 8" wooferen såsom de nye SWNRX-S versioner af 10" og 12"? 

mvh,
Joakim

Date Posted: 26 Jun 2011 at 22:55
Der er en fejl på siden, som gør, at 6½" Satori ikke bliver vist.

Den nye 12" i 8 ohm burde slet ikke være på siden endnu ?!?

Der er IKKE kommet nye 5" og 6" enheder ?!?

Jeg er opmærksom på fejlene - og der er flere end du nævner. Jeg skal lige have fat på ham, der laver opdateringerne og have fejlene rettet.

-------------

Date Posted: 26 Jun 2011 at 22:58
Når, du mener PFC enhederne. Det er lidt billigere enheder med 1" svingspole og plastchassis.

-------------

Date Posted: 26 Jun 2011 at 23:57
Tak for opdateringen.

Man burde tro at "lidt billigere" betyder en del billigere når man ser på de tekniske nedgraderinger ift. sb15 og sb17...

Jeg antager at der ikke er nogle officielle planer om nye versioner af 8" wooferen.

Date Posted: 27 Jun 2011 at 10:18
Jeg er ikke opdateret mht. priserne, så hvor meget billigere de er, kan jeg ikke sige - men ja, de er nok noget billigere.

Jeg arbejder faktisk på en ny verison af SB23 (med det eksisterende støbte alu-chassis). Mere kan jeg ikke sige nu.

-------------

Posted By: Busk
Date Posted: 27 Jun 2011 at 17:50
Ser fedt ud Ulrik. Glæder mig til at lave noget seriøst med dem.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.

Posted By: Larsen
Date Posted: 27 Jun 2011 at 21:10
Den 6.5 tommer Satori ser rigtig spændende ud Smile kommer den også i 4 ohm ?
Er der planlagt 4 og 5 tommer udgaver ?

Larsen

-------------
Altid på vej...

Date Posted: 28 Jun 2011 at 01:29
Ulrik, det lyder godt med nogle  nye sb23´ere, især hvis de kan komme til at konkurrere med SS og Dynaudio 21W´ere i basapplikationer. 
Umiddelbart tænker jeg at en version med højere belastbarhed end de opgivne 60W, ekstra stiv membran og et væsentligt lavere Qt mens Qms holdes relativt højt, kunne være rigtigt interessant. Men du har jo sikkert allerede en rigtig god idé om hvad du går efter :) 

Date Posted: 28 Jun 2011 at 11:59
...og det er så ikke den retning.

-------------

Date Posted: 28 Jun 2011 at 12:13
OK, så lyder det jo som om at det går mere i retning af en version der er optimeret til 2-vejs applikationer; dvs. forbedret mellemtone... Det kunne selvfølgeligt også være spændende med nogle seas ca22 alternativer  med lav selvinduktion og minimeret mekanisk tab :)

Men jeg gætter sikkert helt hen i vejret igen ;)   

Date Posted: 28 Jun 2011 at 16:09
Så, nu er de værste bummerter rettet på www.sbacoustics.com (billederne er desværre blevet mishandlet - så det er en ommer).

-------------

Posted By: Mik112
Date Posted: 28 Jun 2011 at 17:12
Uhygelige spec's den 6½" har. Den skriger på en test Wink
Hvornår bliver den frigivet og en ca. pris kunne også være interessant.

Posted By: BA
Date Posted: 07 Jul 2011 at 18:27
Hej Ulrik

Ahhh...äntligen är Satori 6" färdiga, som jag har längtat Big smile
Frekvensgången ser jättebra ut, förutom dippen vid 1200Hz, men borde inte höras då den är så smal i frekvensbandet Smile

Vad hände med den vita papyrus konen som man kunde se på tidigare exemplar?
Kommer möjligen 6" ut som coated variant också?

Har du något foto med god kvalité som du skulle kunna skicka till mig?
Det vore kul och se hur den ser ut i mera detalj.

Med vänliga hälsningar
/Richard

-------------
Richard Bivemyr
Bivemyr Audio

Date Posted: 08 Aug 2011 at 11:27
Lidt off topic da det ikke er en Satori enhed, men det ser ud som om at alu diskanten 25ADC kommer i en ny opdateret 26ADC version som jf. frekvensplottet ser ud til at være mere lineær og sprede bedre end 25´eren. 
Ulrik; kommer 26ADC´eren i handlen snart, og er der nogle kommentarer at knytte til hvordan den teknisk adskiller sig fra sin forgænger?  
Har alle SB diskanter i øvrigt magnetisk olie eller er der nogle versioner som er uden?

mvh,
Joakim

Date Posted: 08 Aug 2011 at 15:04
INGEN af SB's diskanter har magnetisk olie i luftgabet!

SB26ADC er i produktion/handlen. I forhold til SB25ADC (som er udgået): Forbedret magnetsystem (bedre kobling til bagkammeret og optimeret mætning af jerndelene lige omkring svingspolen) samt (kant-) ophæng i et andet tekstilmateriale (samme som SB26STC/STAC).

-------------

Date Posted: 09 Aug 2011 at 16:38
Originally posted by USXX

INGEN af SB's diskanter har magnetisk olie i luftgabet!

LOL hvis man har haft Ulrik på besøg, så ved man det en kæphest hos Ulrik Smile.

ps.: gælder mig til Satori enhederne. Wink

-------------

Date Posted: 09 Aug 2011 at 17:07
OK - det var egentligt de rimeligt dæmpede impedans peaks ved FS som fik mig til at tro at der måske var benyttet den slags stads. Men godt at høre; olie hører til i bilen ...og i kondensatorerne ;)

Ulrik er den "pæne" "dæmpningen", hvis det er det rigtige ord at bruge, da istedet opnået vha. kantophængene og/eller coatningen af membranerne på SB diskanterne, eller måske bagkamrenes udformning? 

Jeg kan også se at den nye metal dome (0,38g) skulle have lidt højere mms end den gamle (0,3g) -hvis dette er korrekt, grundes det i såfald primært i det nye kantophæng?

Date Posted: 10 Aug 2011 at 09:31
Den lidt højere dæmpning skyldes den coating, vi har valgt samt den måde, vi dæmper på i kammeret. Mht. Mms på metal-domen, så var den gamle opgivelse ikke helt korrekt - og faktisk er det nye kantophæng en anelse tyndere/lettere end det gamle.

-------------

Date Posted: 06 Sep 2011 at 22:02
Ved I nogenlunde hvad den MW16R kommer til at koste ?

-------------

Posted By: morellen
Date Posted: 11 Sep 2011 at 11:31
Noget nyt om hvilke enheder der ellers kommer i Satori serien?

I denne tråd på hifi4all.dk
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80837&PN=3&TPN=6 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80837&PN=3&TPN=6
bliver der nævnt (af Ulrik) en 4½" der var ved at være færdig, samt:

"Vi har på tidligere udstillinger vist prototyper af 7½", 9½" og 13½" i serien."

Date Posted: 13 Sep 2011 at 18:35
Der har nu aldrig været tale om en 4½" (så er det en fejl i hvert fald).

6½" er i produktion (8 ohm såvel som 4 ohm).

Der er ikke umiddelbart planer om at færdiggøre 7½", 9½" eller 13½" (men hvem ved).

Vi arbejder (ind i mellem alt det andet) på at færdiggøre 5 1/4" enheden.

Tweeteren er på vej.....

-------------

Posted By: syncroniq
Date Posted: 30 Sep 2011 at 13:50
Hey,

Kan se RABU snart har dem på lager :
http://rabu-acoustics.dk/ - http://rabu-acoustics.dk/

Uh det bliver spændende Tongue

Date Posted: 30 Sep 2011 at 13:54
Ja det har jeg set, hvad med diskanten, er den længere under vejs?
Glæder mig sindsygt.

-------------

Date Posted: 30 Sep 2011 at 13:57
Jeg håber man kan få lidt rabat på diskanten også, den er lidt dyr, HAHA ;-)

http://rabu-acoustics.dk/hoejttaler-enheder-9/sb-acoustics-68/diskant-69/sb-acoustics-satori-tw29r-ikke-fastsat-pris-1268.html - http://rabu-acoustics.dk/hoejttaler-enheder-9/sb-acoustics-68/diskant-69/sb-acoustics-satori-tw29r-ikke-fastsat-pris-1268.html

Men ja det ser lækkert ud. En lækker 2 vejs ville måske være en mulighed 

Date Posted: 30 Sep 2011 at 14:13

Jeg håber man kan få lidt rabat på diskanten også, den er lidt dyr, HAHA ;-)

http://rabu-acoustics.dk/hoejttaler-enheder-9/sb-acoustics-68/diskant-69/sb-acoustics-satori-tw29r-ikke-fastsat-pris-1268.html - http://rabu-acoustics.dk/hoejttaler-enheder-9/sb-acoustics-68/diskant-69/sb-acoustics-satori-tw29r-ikke-fastsat-pris-1268.html

Men ja det ser lækkert ud. En lækker 2 vejs ville måske være en mulighed 
Ja noget der ligner 99,9985% rabat Wink

Busk

-------------

Date Posted: 01 Okt 2011 at 23:11
Havde godt hørt at Satori prissætningen ville havne i scanspeak-området, men vidste ikke at det blev på illuminator-niveauet. -Er produktionen da pludseligt flyttet til danmark, blevet baseret på unobtanium eller er der bare satset mere på OEM markedet?
Jeg må indrømme at nok præsenterer Satori serien mange interessante tekniske detaljer, men den valgte prissætning placerer den i felt hvor konkurrencen er meget hård, men der er vel altid nogen som aldrig kan få det dyrt nok... 

Date Posted: 02 Okt 2011 at 12:33
Hey,

Jeg kunne forestille mig at det netop er for at tage kampen op i det pris sigment. Altså tage kampen op med Scan-Speak. Dem der ikke vil betale det for enhederne, er der jo NRX serien. 

Posted By: virious
Date Posted: 02 Okt 2011 at 13:17
Kommer der en serie, der er større end Satori, for det virker imponerende, hvis man kan sætte alle sejl ind til den pris!

Og kommer der nogensinde enheder fra SB med fornuftig følsomhed - altså 95dB/W +
Dertil gerne en diskant med beryllium Tongue

/Jeppe

Date Posted: 02 Okt 2011 at 13:20
Ja det lader til at være et bevidst valg at positionere satori prismæssigt i illuminator-segmentet, og "standard" NRX serien er rigtig god, især til dens prissætning hvor den reelt har meget lidt konkurrence. Den tog dermed netop kampen op med scanspeak, og viste at lignede kvalitet kunne fås for under halvdelen af SS´s priser. Spørgsmålet er så hvad der er så ustyrligt dyrt ved satori som berettiger dens 3-4 gange NRX prisniveau, eller om den bare er et statement-produkt til dem som tror på at kun det aller dyreste er værd at bruge tid på. SB er i sin fulde ret til at prissætte deres produkter sådan de mener at underbygge den forretningsmodel som er bedst for dem, men jeg havde bare håbet at satori ligesom NRX serien ville bringe state-of-the-art teknologi til DIY markedet til priser der markant underbyder eksisterende tilbud. Illuminator-serien er i forvejen vanvittigt dyrt og kun relevant for meget få, satori risikerer at lide samme skæbne. Især hvis den ikke er skelsættende meget bedre end dens billigere NRX-brødre. Den har i hvert fald nu med den valgte prissætning sit at bevise mod specialfremstillede håndbyggede enheder lavet i Danmark. Jeg skriver i grunden ikke dette indlæg, fordi jeg tvivler på om satori er sin pris værd og er relevant ift. illuminator og AT, men fordi jeg er meget ærgerlig over at satori ikke er blevet relevant for mig (herunder andre med en lignende indstilling og i nogen grad begrænsede midler til denne hobby.    

Date Posted: 02 Okt 2011 at 13:33
Originally posted by Juhleren

Ja det lader til at være et bevidst valg at positionere satori prismæssigt i illuminator-segmentet, og "standard" NRX serien er rigtig god, især til dens prissætning hvor den reelt har meget lidt konkurrence. Den tog dermed netop kampen op med scanspeak, og viste at lignede kvalitet kunne fås for under halvdelen af SS´s priser. Spørgsmålet er så hvad der er så ustyrligt dyrt ved satori som berettiger dens 3-4 gange NRX prisniveau, eller om den bare er et statement-produkt til dem som tror på at kun det aller dyreste er værd at bruge tid på. SB er i sin fulde ret til at prissætte deres produkter sådan de mener at underbygge den forretningsmodel som er bedst for dem, men jeg havde bare håbet at satori ligesom NRX serien ville bringe state-of-the-art teknologi til DIY markedet til priser der markant underbyder eksisterende tilbud. Illuminator-serien er i forvejen vanvittigt dyrt og kun relevant for meget få, satori risikerer at lide samme skæbne. Især hvis den ikke er skelsættende meget bedre end dens billigere NRX-brødre. Den har i hvert fald nu med den valgte prissætning sit at bevise mod specialfremstillede håndbyggede enheder lavet i Danmark. Jeg skriver i grunden ikke dette indlæg, fordi jeg tvivler på om satori er sin pris værd og er relevant ift. illuminator og AT, men fordi jeg er meget ærgerlig over at satori ikke er blevet relevant for mig (herunder andre med en lignende indstilling og i nogen grad begrænsede midler til denne hobby.    

Skulle man ikke lige høre den før man syntes det er dårligt det ene og det andet???
Og vi er meget langt fra "at kun det dyreste er godt nok".
Og hvis det nu er meget bedre end iluminator, hvorfor skulle det så ikke prissættets sådan?
Hvis man siger man har lavet et highend produkt, men sælger det til budget pris, så køber folk det heller ikke, det har man set mange eksempler på.
Og med mindre du har erfaringer ud i fremstillig af enheder, hvor ved du så fra at de ikke er dyre at fremstille.

Ja undskyld, men jeg kan ikke lade være med at reagere når folk brokker sig over noget, man hverken ved noget andet om end et datablad og en pris.

Busk

-------------

Date Posted: 02 Okt 2011 at 14:42
Kære Busk,

Jeg siger ikke at der er noget som er dårligt.

Jeg har på igen måde haft intentionen at tale ringe om kvaliteten af den kommende Satori, jeg har som du og mange andre her, meget store forventninger til hvad serien vil byde på.Smile

Det som jeg prøver at udrykke, er at jeg er meget ærgerlig over det (i mine øjne meget høje) niveau som prisen er havnet på.

Kun SB kender til de reelle produktionsomkostninger, men jeg tvivler på at det er dér den primære årsag til den aktuelle prissætning skal findes. Som du selv udtrykker det, Busk, så er det desværre set før at der skal en meget høj pris til at genererer respekt om et nyt "hi-end" produkt.
Jeg troede (måske naivt), at NRX serien for engangskyld havde brudt denne tendens, og at Satori var en fortsættelse af denne tankegang.

Beklager til alle (Herunder i høj grad til SB og Ulrik), hvis mine indlæg er forstået som negative mod Satori-linjen, det har ikke været min hensigt. Jeg havde bare forventet noget mere moderat prissat. Cry

mvh,
Juhleren

Date Posted: 02 Okt 2011 at 15:21
Hey,

Jeg ved at neodym er blevet rassende dyrt. Og det kan jo være at Scan-Speak har valgt at æde den regning, istedet for at sætte prisen op. Satori er nok prissat efter hvad priserne er lige nu. Det kunne også forklare lidt af det. Men det er stadig et gæt fra min side.

Date Posted: 02 Okt 2011 at 15:23
Jeg har ved forskellige lejligheder målt og lavet filtre til Scanspeaks Illuminator bas/mellemtone enheder 15WU og 18WU og den deciderede mellemtone enhed 12MU.
15WU og 18WU er glimrende enheder der dog har deres begrænsninger ved anvendelse med filtre af lavere orden, eller ønsket om udeladelse af brugen af sugekredse.
Disse enheder har uvægerligt deres kvaliteter på nogle områder og på andre virker det som om der er satset ensidigt på nogle bestemte parametre frem for andre.
12MU er mere univeriselt anvendelig da den umiddelbart er nemmere at få lavet et ikke alt for kompliceret filter til.
Det jeg umiddelbart tænker/ læser af databladet for 6 tommer Satori er at der her er tale om en enhed hvor erfaringerne og inspirationen fra de nyeste enheder, det være sig Illuminator og andre er sat sammen til et product hvor der ikke er satset ensidigt på enkeltparametre.
Dette har ført til en enhed hvor alle parametre er trimmet til noget nær det perfektion (det koster) Nærlæs T/S data og bemærk en frekvensmåling der stort set er lineær til 15K, dette er ikke hverdagskost.
Jeg glæder mig usigeligt til at lave noget Duelund synkronfilter med en A værdi over 2.83 og hvor filteret ikke nødvendigvis behøver at være alt for kompliceret.

-------------
Altid på vej...

Date Posted: 02 Okt 2011 at 17:42
Høje neodymium priser skal nok være en medvirkende faktor. Uden at have fulgt denne prisudvikling på nært hold, vil jeg dog mene at der må være andre medvirkende faktorer, da 2160kr/stk må kunne indkøbe en hel del neodymium ;)

Larsen, jeg har ikke erfaringer med illuminator enhederne -da de er så utroligt dyre...
Beklager et off topic spørgsmål, men kan du fortælle noget om hvordan du synes MU12´erne lyder?

Jeg er med på at parameter trimning koster -i udviklingsfasen :) 
Når den endelige produktions-formel ligger færdig, plejer det mere at handle om antallet af produktionsprocesser og materiale-omkostnigner. Plejer kan selvfølgeligt være død i dette tilfælde.

Mht. din læsning af frekvensmålingen, er jeg enig i at den har en imponerende udstrækning. Jeg er dog i tvivl om jeg i implementeringen af denne enhed, ville foretrække at den siger så meget over det ønskede anvendelsesområde. Dette handler selvfølgeligt mere om selve implementering, og kun afprøvning vil kunne give svar...      

Date Posted: 02 Okt 2011 at 18:56
Til Juhleren, med hensyn til 12MU er det mit indtryk at det kan lade sig gøre at anvende et forholdsvis simpelt filter og dette samt kvaliteter der må tilskrives selve enheden, medvirker til en åben og detaljeret gengivelse. Til sammenlligning kan 12M fra revalator serien forekomme en smule klemt og tillukket.

Den udstrakte gengivelse for 6 tommer satori er der hårdt brug for ved anvendelse af filtre af lavere orden. Prøv f.eks. Duelund synkron her på siden med en A-værdi på 4 og en centerfrekvens på 800-1000.
De fleste enheder har problemer med for lidt output ved højere frekvenser og må derfor ofte have hjælp ved at lavpasdelen for filteret på mellemtonen helt eller delvist ophæves ved stigende frekvens.
Undladelse af dette medfører af enhedrene ikke længere er i fase og derfor med stigende frekvens. vil begynde at ophæve hinanden.
Da Satori enheden rækker så langt op frevensmmæssigt indbydrer til brug af simplere delefiltre, hvilket også gælder for en 2 vejs f.eks. sammen med en god tweeter delt 2,5-3 Khz 12db pr. oktav.

Det hele må selvfølgelig komme an på en prøve, men jeg har god fidus til Ulrik og CoSmile

-------------
Altid på vej...

Date Posted: 02 Okt 2011 at 21:01
Hej Larsen,
Tak for dine ord om 12Mu´eren.

Min erfaring er at overlappet mellem woofer og tweeter oftest er mere uproblematisk når wooferen ikke blander sig for meget i hvad diskanten laver. Samtidigt er det ønskværdigt med så simple filtre man kan slippe af sted med som muligt af andre grunde. At wooferen siger mindre over delefrekvensen har jeg ikke oplevet som problematisk, når man har en tweeter som siger nok. Der er mange måder at gøre det på, jeg har bare aldrig oplevet en woofer eller en decideret mellemtone som spiller lige så god top som en fornuftig tweeter gør det :)

mvh,  

Date Posted: 02 Okt 2011 at 21:58
Hej Juhleren

Jeg er helt med på at mellemtone/midwoofer og tweeter varetager hvert deres primære arbejdsområde.
Hvor meget en eventuelt midwoofer bidrager uden for det primære arbejdsområde er guidet af matematikken og dermed afrulningen for det valgte filter.
Afrulningen bør følge den af matematikken afledte referncekurve hverken mere eller mindre. Dette stiller store krav til enheden der bør have gode egenskaber langt ud over det primære arbejdsområde. Læs, bredt frekvensområde uden for mange peaks og dips der kræver særlige forholdsregler og dermed gør delefilteret unødigt kompliceret.
Der er her ikke medtaget ujævnheder forårsaget af difraktion på baggrund af kabinettets udformning og placering af enheden. 

-------------
Altid på vej...

Date Posted: 02 Okt 2011 at 22:31
Hej Larsen,

Som jeg skriver er der mange måder at gøre det på. Duelunds artikel er interessant, men absolut ikke den af hans publiceringer jeg er gladest for. Som du selv skriver er der mange parametre (interne og eksterne)* som gør at en enhed afviger fra det "perfekte", så hvorfor søge det "perfkte matematiske". Med al respekt for dine erfaringer og Duelunds store arbejde, så er det i mine øjne at give matematikken en for determinerende rolle. Jeg har valgt en mere empirisk position i mit arbejde med lyd, fred være med det, der er som jeg siger mange måder at gøre det på :)

*tænkt f.eks. på diverse spektrale og dynamiske ulineariteter og deres indvirkning på de bagudvirkende elektromotoriskekræfter samt ypper komplekse elementer såsom lytterummets akustik og membranens beaming

mvh,

Date Posted: 03 Okt 2011 at 16:09

Kære Busk,

Jeg siger ikke at der er noget som er dårligt.

Jeg har på igen måde haft intentionen at tale ringe om kvaliteten af den kommende Satori, jeg har som du og mange andre her, meget store forventninger til hvad serien vil byde på.Smile

Det som jeg prøver at udrykke, er at jeg er meget ærgerlig over det (i mine øjne meget høje) niveau som prisen er havnet på.

Kun SB kender til de reelle produktionsomkostninger, men jeg tvivler på at det er dér den primære årsag til den aktuelle prissætning skal findes. Som du selv udtrykker det, Busk, så er det desværre set før at der skal en meget høj pris til at genererer respekt om et nyt "hi-end" produkt.
Jeg troede (måske naivt), at NRX serien for engangskyld havde brudt denne tendens, og at Satori var en fortsættelse af denne tankegang.

Beklager til alle (Herunder i høj grad til SB og Ulrik), hvis mine indlæg er forstået som negative mod Satori-linjen, det har ikke været min hensigt. Jeg havde bare forventet noget mere moderat prissat. Cry

mvh,
Juhleren

Det er helt ok, jeg beklager selv at jeg røg op i det røde felt, jeg var nok ikke helt mig selv da jeg læste og har nok læst mere i det end der var.

Busk

-------------

Date Posted: 03 Okt 2011 at 17:45
Tak Busk, og lige over :)
Vi kan alle komme til at læse noget andet i det andre skriver, end det som var tiltænkt. Sådan går det nemt på disse fora, især når man går op i emnet som debatteres. 

mvh,

Date Posted: 03 Okt 2011 at 17:47

Tak Busk, og lige over :)
Vi kan alle komme til at læse noget andet i det andre skriver, end det som var tiltænkt. Sådan går det nemt på disse fora, især når man går op i emnet som debatteres. 

mvh,
arj pjat, jeg går slet ikke op i det LOL

-------------

Date Posted: 03 Okt 2011 at 20:20
Til Juhleren

Det er ikke fordi jeg mener Duelunds artikler og andre betragtninger er de eneste rigtige, og der er bestemt andre måder at gøre tingene på. En enhed som 6 tommer Satori virker, på papiret, som en umiddelbar kandidat der kan stå distancen med et Duelund 3 vejs synkronfilter.

Der er som du skriver mange parametre der har indflydelse på hvad der ud fra en praktisk empirisk vinkel fører til et hørbart godt lydmæssigt resultat. Du nævner selv nogle, beaming, lytterummets akustik ulineariteter mm.

De fleste enheder giver, IMHO, de bedste resultater med stejlere filtre end 6 og 12 dB pr. oktav filtre af den simple årsag at de ofte lyder pressede, når der forlanges for meget af dem, uden for deres primære arbejsområde. De fungerer ofte bedst f.eks. med filtre af 24 dB LR typen.
Jeg har ofte oplevet, at jeg troede en enhed ville fungere med f.eks. et 12 dB pr. oktav filter og senere måtte konstatere at filteret blev for vanskeligt at realisere med godt lydmæssigt resultat. 
Derefter har jeg i løbet af relativt kort tid lavet et 24 dB pr. oktav filter og resultatet har lydmæssigt og målemæssigt været bedre uden at der overhovedet er blevet trimmet på filteret. 

Med hensyn til lytterumsakustik kan det være fristende at afvige fra ret frekvensgang og visse optagelser af den musik vi, med vores interesse afspiller, via vores krationer kan være en direkte prøvelse afspillet med ret frekvensgang. De fleste monitors har alt for højt niveau i toppen.

Jeg forsøger at angribe problemer forårsaget af lytterummet ved deres kilde og lytte lidt mere i nærfeltet end de fleste og derfor designer jeg oftest med et lettere fald ved de højeste frekvenser, typisk et fald på 2-3 dB ved 20 Khz i en meters afstand.

Nå, jeg vist nået lidt for langt ud af tangenten, det har ikke meget med Satori  at skaffe.

Mvh.

-------------
Altid på vej...

Posted By: felsby
Date Posted: 08 Okt 2011 at 21:18
Ulrik, hvad sker der med Satori 6.5" ved 1200Hz? Alm. opbrydning? Du har jo nok set et MLSSA impulssvar e.l., er der forlænget udklingning ved den frekvens?

Date Posted: 09 Okt 2011 at 08:20
Er det ikke chassiet? hvis den er målt i fri luft.

-------------

Date Posted: 09 Okt 2011 at 08:38
Hey,

Busk > Jeg vil gætte på at det er masse afkobling. Altså der hvor enheden smider ophænget af. Men Ulrik kan  måske bekræfte. 
Det jeg har fået afvide er, at alle enheder gør det, men jo blødere ophæng, des mere kan det ses. 

Date Posted: 09 Okt 2011 at 08:41
Okay, så lærte jeg også noget nyt i dag Smile

-------------

Date Posted: 09 Okt 2011 at 08:51
Sven, det er det klassiske/typiske dyk ved overgangen mellem stempelområdet og opbrydningsområdet. Det er der rigtig mange enheder, der har - og det følges af et lille bump på impedanskurven (dette bump kan også nogle gange ses på enheder, der ikke har synligt dyk - men årsagen/problemet er det samme). Det ses på enheder med lavt tab i kantophænget men hænger i høj grad også sammen med geometri på membran/kantophæng. Vi har valgt at prioritere nogle andre hensyn (såsom båndbredde og løbetid i membranen), som kræver en fladere membran. Skulle vi med den undgå dykket og samtidig bevare et kantophæng med lavt tab, ville vi skulle bruge et bredere kantophæng, hvor der kunne indlægges større rundinger i overgangene, uden at det ville gå ud over slaglængden samt symmetrien og lineariteten i ophænget. Det ville betyde mere gummi og mere vægt og dermed mere masseafkobling, som ville bidrage til en (mere) stigende frekvensgang inden afrulning.
Dykket ser måske ikke så pænt ud for folk, som køber enheder efter frekvensgang, men lydmæssigt er det et lille problem. Dette dyk, som måske nok kan kaldes en opbrydning, har nemlig ikke en resonant karakter som typiske membranopbrydninger, der ses som peaks  længere oppe i frekvensområdet på langt de fleste enheder. Det er tillige i så smalt et område, at man praktisk talt ikke bemærker en skævhed i klangbalancen. Ser man på den forvrængning, der følger med dette dyk, vil man finde, at der udelukkende følger en stigning i 2. harmonisk forvrængning med som en pukkel lige omkring dyk-området. Dette er "ørevenlig" forvrængning, som måske nok farver lyden - men ikke på den slemme måde. Der må altid vælges kompromiser, når man udvikler højttalerenheder (særligt bas-mellemtoner), og vores kompromis indebærer, at dette dyk følger med.

-------------

Date Posted: 09 Okt 2011 at 08:56
Henrik, dykket i sig selv skyldes ikke masseafkobling!

-------------

Date Posted: 09 Okt 2011 at 09:00
Super fed forklaring.
Og jeg vælger bestemt ikke efter frekvensgang Smile, men Ulrik enheder LOL

Busk

-------------

Date Posted: 09 Okt 2011 at 09:16
Har hørt noget om at 1200Hz dykket skulle være relateret til kantophænget, så det er sikkert en del af et samlet design kompromis for at opnå bedst performance over en bredere række parametre...

Det som umiddelbart fanger min interesse er at on axis og off axis kurverne er mere delt og deles relativt tidligt ift. sb17nrxc hvor 0, 30 og 60 grader følger hinanden stort set uadskilleligt op til næsten 2khz. sb17 har til gengæld et meget mere signifikant on axis opbrud hvilket er undgået med satorien.

Ulrik; er det et udtryk for en blødere membran end sb17, eller er der noget helt andet på spil her såsom anden membrangeometri eller... ?

mvh,   

Date Posted: 09 Okt 2011 at 09:43
Juhleren; læs evt. mit indlæg ovenfor...geometri (membranen er ikke nævneværdigt blødere)

-------------

Date Posted: 09 Okt 2011 at 09:58
Tak Ulrik, der nåede vidst at rulle en hel del svar ind inden jeg selv fik sendt mit :)

OK -så fladere membran og et membran/kontophængs-kompromis, super forklaring!

mvh, 

Date Posted: 09 Okt 2011 at 14:59
Er der ikke snart en der ændrer den overskrift ? Big smile

-------------

Date Posted: 09 Okt 2011 at 15:10
Det må tråd starter lige gøre LOL

-------------

Date Posted: 07 Feb 2012 at 14:08
Kære alle,

Er der nogen som har trodset den høje anskaffelsesværdi på disse Satori basser som har lyst til at dele deres indtryk af disse nye enheder med os andre?
Personligt ville jeg være meget interesseret i at høre hvordan de modtages og hvordan de lyder ift. f.eks. standard SB enhederne eller andre gode mellembasser.

mvh,

Date Posted: 07 Feb 2012 at 20:57
Hey,

Jeg har et projekt igang, men mangler stadig enhederne.
Venter lidt på David fra SB. Tror han har travlt.

Men jeg har prøvet de alm SB enheder og syntes de var rigtig gode. Og jeg skal nok melde tilbage hvordan de nye Satori klare sig.

Posted By: Tubeman
Date Posted: 07 Feb 2012 at 23:33
Hej
jeg har lyttet meget på Satori----ikke færdig med delefilter---men det kommer--
enheden lyder dejlig ren og opløst--glimrende dynamik--lyttevenlig--stemmer står meget tydelig med super taleforståelse----har kun sammenlignet med mine AT 18h enheder---der står Satorien flot-
lige nu tyder det på at den lyder bedst med 6db til overgang bas---og 12db til diskant--
vender tilbage med mere information-i min tråd om Satori
mvh Bjarne

Date Posted: 08 Feb 2012 at 16:51
Tak for jeres indtryk.
Bjarne, skal det forsås som at du finder satorien bedre end AT18H? 
-Er det en Cquence 18H, eller en af deres ældre flexunits? Jeg formoder at den er med alu VC former...

Hvis du kan sætte ord på hvordan den for dig lyder "anderledes" end AT18H´eren, ville det være super :)

BTW, har du lyttet til satorien u/filter, eller kun gennem ad hoc filter som du ikke har justeret helt til endnu? Hvilke 6 og 12db filtre har du anvendt(med størst success), passive/aktive, værdier? hvis man må spørge. Og var 18H´eren anvendt med lignende filtre?  :)

mvh, 

Date Posted: 08 Feb 2012 at 23:43
Hejsa
det er c-quenze med kapton---
vil lige prøve at sætte den i igen for at få en reel sammenligning---man glemmer hurtig ,hvodan den lyd var man havde inden man skiftede---
til min AT brugte jeg 6db nedad,,og en spole og sugekreds opad
lige nu på satori---6db nedad....og 12db opad----
jeg ville ikke lave filter færdig på satori ,før den var tilspillet---den ændrer noget i lyden---
vender hurtig tilbage med en sammenligning af at og satori
mvh bjarne

Date Posted: 09 Feb 2012 at 09:50
Hej igen Bjarne,
OK så er det jo en af de rigtigt gode AT´er. Har selv et sæt AT15H med kapton kørende som mellemtoner og er stadig det bedste jeg har hørt, men hvis den nye satori kan være med på det niveau, så er det jo lidt spændende :)
Er enig vedr. tilspilning. Intet er til at regne med før det er kørt til.
Det ville være intet mindre en fantastisk hvis du ville rapportere hvad du finder når du prøver AT´eren overfor satorierne igen.
på forhånd mange tak!

mvh,

Date Posted: 09 Feb 2012 at 11:26
Hej igen
Så fik jeg sammenlignet AT med Satori----sammen med konenLOL
begyndte med at lytte på satori---derefter at
vil lige komme med konens kommentar-----da vi havde lyttet på AT----behøvede du at høre mere end det første nummer ??????
Satori er efter vores mening 1 klasse over AT

meget mere levende---dynamisk---opløst--man hører flere små detaljer---mere klar--

AT lyder lidt kedelig med mangel på liv---(skal siges,at inden jeg hørte Satori var jeg rigtig godt tilfreds med AT---og det er stadig en rigtig god enhed--
så nu glæder jeg mig til at få målt og simuleret enhederne---sammen med  GlayZ3R
mvh bjarne

Date Posted: 09 Feb 2012 at 12:17
Fantastisk!! Intet mindre!

Tak endnu engang, jeg må indse at jeg må til at spare sammen til et sæt satori´er. Hvis de kan gøre det onde ved at sæt kapton´ed AT18´ere så er der vel ingen vej tilbage ;)

mvh,

Date Posted: 09 Feb 2012 at 13:28
Bjarne,
Ville det være muligt at få dig til at sige noget om den oplevede "klang" som du opfatter Satori´en at have, også gerne ift. AT18´eren? 
De to enheders membraner er jo unægteligt meget forskellige, så det ville være besynderligt hvis ikke det smittede af på deres gengivelser... Hvordan ville du beskrive det klangelige fingeraftryk som Satori´en afsætter på musiken (evt. ift. AT´eren)? 

mvh,

Date Posted: 09 Feb 2012 at 23:50
Hej
hmmm ,har tænkt lidt over hvordan jeg kan beskrive forskellen--mellem klang på AT og Satori
satori har nok en mere ufarvet lyd--hvor eks guitar lyder mere klangfuld---hvor AT måske lyder mere afdæmpet---måske hører man plastmembranen, men jeg har faktisk svært ved at beskrive det--
skulle jeg vælge noget i farvernes verden,,vil jeg sige grå om AT,,og sort om Satori
kan også prøve at nævne et stykke musik  (Erik Grib )hvor der i starten kommer et trommeslag---på Satori får man næsten et chock----hvorimod AT lyder mere slap i det ---
måske kan man også sige at Satori, lyder som en AT, der har fået pudset glasset.
håber det hjælper lidt...har desværre svært ved at beskrive det bedre--men spørg endelig igen
mvh bjarne

Date Posted: 10 Feb 2012 at 11:35
Hej Bjarne,
Endnu engang tak for din beskrivelse!
Jeg kan sagtens følge dig i beskrivelsen af AT som en anelse afdæmpet og "grå". Jeg har det indtryk at den mangat fyldte pp membran som AT anvender til C-Quenze serien er designet til at være meget uresonant hvormed den formår at bringe mange detaljer frem som andre membraner ellers maskerer i deres resonanser. Ulempen ved denne meget "døde" og relativt bløde membran er at den stadig afsætter et fingeraftryk (måske mest ved at sluge noget af signalet gennem dæmpning) og derved giver en anelse "grå" eller måske lidt "mat" klang. 

Hvis Satori også på dette område formår at kontrollere membran resonanserne bedre (sandsyneligvis motor-relateret også) og samtidig har en hårdere membran (presset pap), giver det fint mening at den formår at give en bedre "sorthed" end AT´eren der sandsyneligvis er lidt overdæmpet og derved mindre kontrast-reproducerende i sammenligning.

Meget interessant, Satori-sparegrisen fedes op i skrivende stund ;-)     

Bjarne, er der nogen som helst hørbare "unoder" som du har lagt mærke til hos Satorien -alstå når alt virkelig skal sættes på kanten. F.eks. :
- Reaktion på kræftige impulser? (den burde jo ikke kunne spise helt ligeså meget strøm som AT´eren) 
- Følsomhed overfor kabinetdæmpning?
- Følsomhed overfor integration med diskant? (dens målinger antyder at den ikke har meget naturlig afruling, så den kræver måske lidt mere hjælp fra filteret...) 

Og endnu engang, rigtigt mange tak for at du tager dig tiden til at svare på min uendelige strøm af spørgsmål :-)

mvh,

Date Posted: 10 Feb 2012 at 11:55
Hej hej
ang evnen til at spille højt--var faktisk bange for at jeg kom til at mangle power--men den viser sig at kunne gengive et meget rimeligt tryk--lige knap så meget som AT
min spiller i refleks system på ca 9 liter---fyldt helt op med noget vat lignende--samme var AT
har ikke førsøgt andet dæmpning
måske spiller den en anelse lavere end AT ...men jeg har ikke ændret dæmpning på diskant,da den passer forrygende med min ss berylium dis.
har lavet en løselig måling af systemet,hvor det ser ud til at overgangen mellem  satori og diskant er nogenlunde på plads----målingen er jævnt faldende opad--med et dyk omk 1000hz--noget lignende havde AT også---der er nok noget med mit kabinet--
måske bliver delfrekvens anderledes når vi får målt og simuleret på dem
deling lige nu er ca 2000hz opad ,,og 200hz nedad
hvad spiller din mellemtone  sammen med??
spørg endelig løs---men inden man skifter enhed kunne det være du skal prøve at høre satoriBig smile

Date Posted: 10 Feb 2012 at 13:27
Hvis der ligefrem ligger en indbydelse mellem linjerne, på at høre et sæt levende Satori i 9L med et sæt SS berylium diskanter, så er jeg da meget interesseret :-)
Da jeg bor i den anden ende af landet end "vestjylland", så er det mere det praktiske i at finde mulighed for at kommer forbi. Men hvis arbejdet skulle lade mine veje gå tæt nok forbi i den nærmeste fremtid, vil jeg meget gerne inviteres indenfor til et lyt : )

Selv benytter jeg mine AT15´ere med ombyggede focal diskanter, hvor den elektriske deling hjælpes meget af akusitisk afruling. Jeg vil skønne at overgangen ligger omkring 3½khz afhængigt af hvor og hvordan denne bestemmes... Ned af understøttes der af AT 10C som jeg må erkende er en sand perle der sætter min ellers højt elskede focal basser fuldstandig til dørs. 

Hvad anvender du i det bas system?   

Date Posted: 10 Feb 2012 at 13:36
du skal være velkommen---godt nok har jeg skiftende arbejdstider--men mon ikke vi kan passe det ind
jeg bruger AT 10 bas med sandwitch membran---det bliver ikke meget bedre
en ting mere man kan sige ang Satori og AT----AT maler nok med en bredere pensel--hvor Satori er knap så bred--
mvh Bjarne

Date Posted: 10 Feb 2012 at 13:45
OK, jeg melder tilbage når jeg har en idé om hvornår jeg er på "fastlandet", så må vi se om det kan passe sammen med dine arbejdstider.
Jamen så bruger vi jo nøjagtigt den samme bas AT10C KAP, med mindre din har justeringer ift. "standarden" -Den er intet mindre end uovertruffen. Alle andre basser jeg har prøvet lyder "reproducerede" som i reducerende og farvende ift. AT10C´eren. Den er rigitg god til at gøre det den bliver bedt om :-)

OK smallere pensel, som i mere nøgtern og præcis(toanlt, dynamisk og i placering af lyde i lydbilledet)? Altså, den gengiver det den får ind uden at tilføje så meget, hvilket nok hænger sammen med den øgede "klarhed" som du beskreve at den leverede ift. AT18´eren?...
mvh,  

Date Posted: 10 Feb 2012 at 13:48
faktisk godt beskrevet--med andre ord den er ret neutral den Satori-----og bassen --ja det er top top

Date Posted: 04 Apr 2012 at 01:29
Kære Ulrik,

Udfra nedenstående citat fra ing.dk, hvor du respondere på en kommentar vedr. en lille sub, lyder det som om at der er noget spændende i vente fra jeres side...

"vi er faktisk langt i udviklingen af en ret potent 8" subwoofer-enhed. Lad os stoppe her."

Er det noget du er interesseret i at dele lidt mere information om her? 

- taler vi om noget i retning af SW2(x)DAC linjen -altså lav følsomhed og meget dedikeret til subs?
- eller om noget der er mere i retning af SB2(x)SWNRX linjen -som er mere "all round" og som evt. også kan bruges som woofer i passive 3-vejs konstruktioner?
- Eller selvfølgeligt noget helt andet? 

mvh,

Date Posted: 04 Maj 2012 at 21:02
Er der et sted i DK, hvor man kan komme til at lytte til Satori'en?

Rabu?

Posted By: Guests
Date Posted: 04 Maj 2012 at 23:43
Jeg er selv igang med en kontruktion med dem, når jeg er færdig så vises det gerne frem. Ellers er du altid velkommen til at komme og se enhederne, men det er jo langt sjovere at høre dem. Ellers kan man jo altid prøve at spørge nogle af de kunder der har købt dem (vil jeg ikke oplyse hvem har) Men mon ikke de selv melder sig, hvis du opretter en tråd hvor du spørger efter det eller lignende.

Date Posted: 05 Maj 2012 at 10:35
Kappen:

Du må meget gerne råbe højt, når de er færdige. Er det en 2-vejs?

Date Posted: 01 Aug 2012 at 23:50
Hvornår bliver 4ohm-versionen af 6½" tilgængelig ?

-------------

Date Posted: 14 Aug 2012 at 01:02
Ingen ved det ?? :/

-------------

Date Posted: 04 Okt 2012 at 20:00
Hvad er forskellen på MW16r og MW16p??

Og stadig ingen der ved hvornår 4 ohms versionen kommer?

Date Posted: 16 Okt 2012 at 07:41
Her er en der bygger en 2-vejs med de nye satori enheder.

Den helt nye diskant - SB nu har på deres side. http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/satori-tw29r/ - http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/satori-tw29r/

Men han nævner også han bruger 4 ohm versionen af bad/mellemtone, men den er ikke til at finde nogle steder??

http://www.diyaudio.com/forums/vendors-bazaar/220330-sb-acoustics-satori-monitor.html#post3177632  - http://www.diyaudio.com/forums/vendors-bazaar/220330-sb-acoustics-satori-monitor.html#post3177632 

EDIT: Nu med klikbart link, og link til den nye Satori diskant.

Posted By: felsby
Date Posted: 16 Okt 2012 at 08:08

- og den "en" er ikke hvem som helst, så vidt jeg husker! Joachim Gerhard grundlagde Audio Physic, et meget innovativt tysk højttalerfirma.

Date Posted: 16 Okt 2012 at 08:37
Originally posted by felsby

- og den "en" er ikke hvem som helst, så vidt jeg husker! Joachim Gerhard grundlagde Audio Physic, et meget innovativt tysk højttalerfirma.

Lige præsis. Så det bliver spændende at læse tråden igennem.

Jeg har læst lidt hurtigt, og det ligner at han har fået "til opgave" at lave en 2-vejs med de 2 enheder, så måske han har fået lov til at arbejde med 4-ohms udgaven inden den kommer i salg.

Date Posted: 19 Okt 2012 at 21:20
Nu måtte den 4 ohms også snart udkomme..

-------------

Posted By: Guests
Date Posted: 19 Okt 2012 at 22:52
Hey.

Vi har inden for en alt for fjern fremtid 4ohms modellen på lager det samme med satori tweeteren.

Date Posted: 24 Jan 2013 at 16:00

Nogen der har afprøvet 6½" 4ohms-modellen i 2-vejs ? Hvordan har I afstemt ?

Andre må også gerne give bud.

-------------

Posted By: friman
Date Posted: 24 Jan 2013 at 17:50
Ja, og hvad med de "Rabu-kits" der tidligere blev skrevet om....?

-------------
Mvh.
Friman

Date Posted: 24 Jan 2013 at 19:01
@Friman; de 2½-vejs kits er på vej - jeg er i gang med filtertrim. Det trækker ud, for det er sådan noget, der bliver lavet indimellem, når der er en ledig stund, hvor jeg kan arbejde uforstyrret på det. Samtidig er vores ene (=mobile) målesystem til rep. - og det er det, jeg bruger i lytterummet.

-------------

Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com