Print Page | Close Window

Smæk for alle pengene (AM 3.4)

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=344
Printed Date: 29 Mar 2024 at 00:42
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
Posted By: USXX
Subject: Smæk for alle pengene (AM 3.4)
Date Posted: 21 Jul 2010 at 19:29
Så, nu skal der bygges højttalere igen - men ikke som før. Jeg kaster mig nu over et 3-vejs PA-lignende projekt - 15" PA (sub) bas, 8" PA mellemtone og 1" compression driver med horn (1" refererer til throat'ens diameter - ikke svingspolens). Målet er et tæmmet ("hifi-agtigt") PA-system, der uddeler seriøse smæk for skillingen.



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 21 Jul 2010 at 19:33
... og der bliver naturligvis ikke brugt MDF (en plade-type med ret ringe lydmæssige egenskaber - men billigt og nemt at arbejde med).


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2010 at 19:54
Spændende.
SB enheder? eller hvad er det for noget du roder med.
Og hvad er i dine øjne det bedste træ til højttalere?

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Jul 2010 at 20:05

15" og 8" er fra SB (men ikke SB Acoustics). Compression driver og horn ligger ikke fast endnu.

Birke-finér (og gerne tap-samlet). Det er suverænt meget bedre end MDF (jeg er ked af at sige det, men lydmæssigt er det s'gu noget lort - og hvis jeg træder nogen over tæerne, er det bare ærgerligt).
 
 


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Jul 2010 at 20:07
...men jeg har selv flittigt brugt MDF gennem tiden.


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Jul 2010 at 20:12
MDF kan fint bruges i sandwich - og alene til mindre kabinetter. Det duer bare ikke til lidt større flader - selv afstivet lyder det da underligt hult.


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2010 at 20:41
Originally posted by USXX

15" og 8" er fra SB (men ikke SB Acoustics). Compression driver og horn ligger ikke fast endnu.

Birke-finér (og gerne tap-samlet). Det er suverænt meget bedre end MDF (jeg er ked af at sige det, men lydmæssigt er det s'gu noget lort - og hvis jeg træder nogen over tæerne, er det bare ærgerligt).
 
 

Det gør du ikke, jeg ved du har nogen meget klare holdninger til tingene, og et godt grundlag for at have dem, så derfor lytter man når du taler Smile.

Er det nogen nye hemmelige SB enheder ? Wink

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Boberik
Date Posted: 21 Jul 2010 at 21:38
Jeg kan kun give dig ret i at birkefiner fungere meget meget bedre end MDF, og HDF... 

Dog skal det så lige siges, at prisen langt fra er den samme.. en birkefiner plade i 22mm. og fuld størrelse kan sagtens komme op og koster 1900,- pr plade... Kan muligvis fåes billigere i silvan og andre steder, meeeen hvis man skal være helt sikker på det er birk hele vejen igennem, så er det, det prisleje. 

Mange producenter har det med at smide birk i de yderste lag og fyr i de inderste... 


Posted By: JAV
Date Posted: 21 Jul 2010 at 23:54
Lyder vildt.
 
Hvad vil du egentlig drive dem med ?
 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 22 Jul 2010 at 10:06

JAV; det kræver ikke så meget, da enhederne har temmelig høj følsomhed - og i øvrigt ligger nominelt på 6-8 ohm. Lige p.t. har jeg en Acurus DIA 100 integreret forstærker i overskud. Den burde fint kunne bruges til en start. Den er lidt til den "mørke" side i toppen, men det passer nok meget godt sammen med compression driveren. Til gengæld har den rigtig god kontrol i bunden (og det blev kun bedre, da jeg smed en større VA trafo i - har også nye RIFA lytter, men de er ikke kommet i endnu). 



Posted By: USXX
Date Posted: 22 Jul 2010 at 10:20
Busk; nej, det er eksisterende enheder (omend fra en ny/opgraderet serie) fra SB (dvs. Sinar Baja Electric). SB Acoustics er et brand under Sinar Baja Electric - det brand vi udvikler i DK og som sigter mere mod den vestlige verden og de dyrere produkter. Sinar Baja har udover SB Acoustics et kæmpe program af enheder - alt fra PA til billigere hifi og masse-producerede enheder i den helt billige ende (til lokale markeder). SB Acoustics produceres som det nok allerede er kendt også på en af Sinar Baja's fabrikker - og det gør de godt. De har også en top-professionel kabinetfabrik, hvor de kan lave ALT - inkl. finér-arbejde i uovertruffen kvalitet og ditto high-gloss polyester maling (pianolak). Så, nu er min reklametid vist opbrugt.


Posted By: hhenne
Date Posted: 22 Jul 2010 at 15:00
USXX,

Hvad bygger du dit udsagn omkring MSB's og krydsfiners lydmæssige egenskaber på ?

Jeg er meget interesseret i dette, da jeg har bygget en dipol højttaler i 2 versioner:

version 1: alle enhederne er 'magnet mounted' i et stativ bestående af 2 stk 22 mm birketræs krydsfiner plader

version 2: alle enhederne er monteret i en  baffle bestående af 2 stk 22 mm MSB inderst, hvori enhederne er fastgjort og 2 stk 9 mm birketræs krydsfiner yderst. Der er brugt 'Green Glue' dæmpnede lim mellem lagene, og denne baffle er meget død og udstråler meget lidt energi - målt med accelerometer.

I det hele taget måler de to versioner næsten ens, hvad angår frekvensresponse, effektresponse målt i lytterum, impulse- og step-response, samt 'waterfall'.

Alligevel lyder de ret forskelligt. Version 1 er meget mere klar, åben, og dynamisk, hvor version 2 er mere ulden. Version 2 er lavet for at få en højttaler, der er mere simpel og præsentabel, så lyttetesten af denne var en stor skuffelse.

Kan det mon være det sammenpressede papmateriale, der kvæler lyden ?


Posted By: syncroniq
Date Posted: 22 Jul 2010 at 15:39
Hey,
 
Henne > Prøv og hør om Kappen vil beregne tidssvaret på de to filtre. Det kan godt ligge der.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 22 Jul 2010 at 17:15
Hvad er MSB?


Posted By: hhenne
Date Posted: 22 Jul 2010 at 20:12
MSB - jeg mente selvfølgelig MDF


Posted By: hhenne
Date Posted: 22 Jul 2010 at 20:24
Filtret er i begge tilfælde en DCX2496 (digitalt filter), som er designet, så filtret sammen med højttaleren giver en step response, der er så tæt på det perfekte som muligt (hvilket vil sige en højrevendt trekant -  stiger stejlt op og falder jævnt ). Både step- og impuls- response er meget ens for de to højttalere - målt med Clio.


Posted By: USXX
Date Posted: 23 Jul 2010 at 10:06
Jeg baserer min påstand alene på egen erfaring - den subjektivt opfattede lydkvalitet. Alle kabinetter spiller i en eller anden grad med, og jeg synes MDF (i et alm. kabinet) gør det på en unaturlig måde - det har en underlig hul klang, som selv med tilsyneladende god afstivning kan høres. Selvfølgelig kan man gøre det dødt med sandwich (som tidligere nævnt) og bitumen og hvad har vi ellers, men det kræver en indsats - og er det HELT døde kabinet altid vejen frem?
 
Jer er sikker på, at din sandwich baffel er god og død, og det synes jeg også, en baffel skal være, men jeg er ikke nødvendigvis sikker på, at selve kassen skal være fuldstændig død - omend jeg ikke ligefrem vil fremelske, at den spiller med, men i erkendelse af, at den i et eller andet omfang gør det, kan man lige så godt prøve at få den til at give en harmonisk klang. Her er MDF alene ikke vejen frem efter min mening.
 


Posted By: GlayZ3R
Date Posted: 23 Jul 2010 at 20:41
Hey,
 
Jamen, hvorfor køber jeg så MDF til mit nye projekt, når det nu er så ringe... øv Cry
Ja, klogere kan man jo altid blive, dog for sent.
 
MVH
Michael M


Posted By: USXX
Date Posted: 23 Jul 2010 at 20:43
Du kan sagtens få en fin HT med MDF - og husk, det er et spørgsmål om personlig præference.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 18 Sep 2010 at 10:18
Nyt om projektet? :) Post gerne billeder

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 18 Sep 2010 at 11:39
Ja, der må snart være noget at vise....Tongue


Posted By: JH
Date Posted: 18 Sep 2010 at 16:00
Hej USXX

Jeg har selv et par store kasser i birketrækrydsfiner i kælderen til et 12 tommer projekt, som jeg skal have færdig til vinter.

12 tommer + 6 tommer + waveguide.

Har du eksperimenteret med hvordan Birketrækrydsfiner lyder sammen med spånplade, f.eks. når spånpladen limes på indersiden af et krydsfinerkabinet. 
Jeg forestiller mig et lag bitumen imellem spånplade og krydsfiner.

JH/


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2010 at 19:41
Der er intet nyt endnu. Jeg har basserne hjemme men mangler resten (mellemtoner er valgt, men det er compression-driveren ikke - den skal jeg først lige have udviklet). Derudover har jeg lige købt hus, så det kommer nok til at trække lidt ud. I hører nærmere engang i fremtiden - men dødt er det ikke.

-------------


Posted By: GlayZ3R
Date Posted: 19 Sep 2010 at 21:37
Jeg glæder mig lige så meget som de andre, til at se hvad du finder på.
 
Tillykke med det nye hus :-)
 
BTW, du er meget velkommen til at kigge forbi igen, der er jo nyt setup i stuen :-)
 
MVH
Michael M


Posted By: syncroniq
Date Posted: 18 Jan 2013 at 20:44
GlayZer > ting tager tid. Det kender jeg alt til Tongue


Posted By: Guests
Date Posted: 18 Jan 2013 at 21:45
Det var ellers en gammel tråd du har hevet frem her Henrik.


Posted By: JAV
Date Posted: 18 Jan 2013 at 22:20
Siden Henrik har vækket tråden, kan USXX's nuværende projekt bare afløse det gamle, da de har lyder relativ ens Cool

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Jan 2013 at 20:14
Ja, vi fortsætter da bare her. Jeg har jo holdt pause af forskellige årsager, men nu er projektet genoptaget - og det bliver til noget denne gang (jeg har fået min dyksav og begynder på kabinetterne, så snart vejret tillader arbejde i carporten). 

-------------


Posted By: Frost
Date Posted: 19 Jan 2013 at 20:20
Offtopic:
Fedt.. hvilken dyksav har du anskaffet dig? Jeg har lige fået fingre i en festool ts55. Den er godt nok lækker at bruge. 

Mvh 
Rune



Posted By: USXX
Date Posted: 19 Jan 2013 at 20:30
Makita SP6000 (m. føringsskinne selvfølgelig)

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 19 Jan 2013 at 23:08
Man må aldrig gå ned på lækkert grej....;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Jan 2015 at 11:16
Dette projekt er genoplivet! Jeg har af flere årsager haft det med at afbryde et par af de projekter, jeg har haft gang i. Senest lod det til, at jeg skulle have et sæt Satori 2½-vejs i nærmeste fremtid, men der var behov for de første kabinetter andetsteds, så jeg står over i denne omgang (men vil selvfølgelig meget gerne have et sæt på et tidspunkt). 

Det genoplivede projekt (klassisk 3-vejs) er ændret en lille smule. Enhederne ligger nu fast (og står bare og venter på kabinetter): SB34NRXL75-8, SB17MFC35-8 og SB26 i en stor waveguide, som er designet.

Bassen afstemmes i refleks - (stort) lukket eller refleks til mellemtonen er endnu ikke afklaret (evt. mulighed for begge dele med samtidig omskiftning i filteret). Kabinettet vil fortsat være birkefiner.


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 27 Jan 2015 at 11:18
Fedt...!!!!!

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Hylle
Date Posted: 27 Jan 2015 at 14:09
Det glæder jeg mig til at følge, og ikke mindst høre på! Jeg ærger mig over, du droppede, at lave den med 15" PA bas Smile Det kunne være sjovt hvis det blev godt!


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Jan 2015 at 15:12
Ja, det kunne helt sikkert være rigtig fedt, men nu har jeg 12"erne liggende, så i denne omgang bliver det en "hifi" højttaler til stuen. Den skal afstemmes til den lidt lækre musikalsk side men samtidig være åben/transparent og vel opløst (men uden resonanser i grundstrukturen).

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 27 Jan 2015 at 19:51
Deadline = sommer-chilli-kalas hos Busken..?

Big smile

Synes det er et max fedt projekt! En rigtig mandehøjtaler med lidt størrelse....Thumbs Up Håber der bliver lejlighed til en lytter når de engang bliver færdige...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: JAV
Date Posted: 28 Jan 2015 at 17:04
Det lyder spændende.

Vil du dele waveguidens retningskarakteristik?

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 28 Jan 2015 at 20:23
Fedt! Baskabinet 80 liter 25Hz port?


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jan 2015 at 06:33
Originally posted by JAV

Det lyder spændende.

Vil du dele waveguidens retningskarakteristik?

Noget a al det her (har ikke endelige målinger, da waveguides ikke er drejet endnu):

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1290&KW=comsol&PN=3&title=designe-waveguide - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1290&KW=comsol&PN=3&title=designe-waveguide

Waveguiden bliver Ø171 og 24 mm dyb (drejet i rav - nej, det sidste passer ikke).


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jan 2015 at 08:32
Originally posted by felsby

Fedt! Baskabinet 80 liter 25Hz port?

Jeg ligger omkring 65 liter tunet til ca. 29 Hz. Din afstemning ser lidt "slap" ud, synes jeg.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jan 2015 at 11:35
Mellemtonen får 22 liter at boltre sig på - super til både lukket og refleks (porten tunet til ca. 37 Hz), så der bliver mulighed for at proppe porten til med en tætsluttende konisk gummiprop af den type, man kender fra kemilaboratoriet. Nedre deling kommer til at ligge lige omkring 350 Hz, ser det ud til - og med 2. ordens afrulninger på filtrene (mellemtonen tilsluttet i modfase).

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jan 2015 at 15:43
Der er irriterende mange måder at designe - og ikke mindst samle - selv et simpelt rektangulært kabinet.....hvilke flader/kanter skal/kan være synlige?.....hvad vil se bedst ud?.....hvordan slipper man nemmest om ved det? Nuvel, jeg har besluttet mig (tror jeg nok), selv om der er flere andre spændende løsninger. Jeg kan godt lide at arbejde i træ, men jeg vil også gerne være færdig og være rimelig sikker på at nå et tilfredsstillende resultat i første forsøg. Birkefiner er jo først rigtig spændende, når man får nogle kanter at se (på en ikke kluntet måde). Jeg synes, at jeg når en rimelig æstetisk helhed med blot én samling i smig (gæt selv hvilken) - jeg overvejede også en løsning med fire samlinger i smig, men de ville endnu mere skulle sidde 100% i skabet (men selvfølgelig kunne det lade sig gøre).  

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 29 Jan 2015 at 17:15
Originally posted by USXX

Originally posted by felsby

Fedt! Baskabinet 80 liter 25Hz port?

Jeg ligger omkring 65 liter tunet til ca. 29 Hz. Din afstemning ser lidt "slap" ud, synes jeg.

Det er rigtigt at der ikke vindes så meget med de ekstra 15l. Knækket bliver lidt fladere men jeg har ikke tjekket group delay.

Glæder mig til at se x-finerkabinetterne. Enig i de lydmæssige overvejelser.


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Jan 2015 at 11:50
Muy simple...



De høje s-p-i-k-e-s tilgodeser en down firing port



-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Jan 2015 at 11:53
Wow.... det tillades ikke, at man skriver s-p-i-k-e-s i ét ord - og så på et højttalerforum...tssttt

Det bliver til: spen!ses


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 30 Jan 2015 at 11:56
Old school....

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Jan 2015 at 12:01
Det bliver klassisk - men alligevel slet ikke retro (selv om jeg elsker den slags). Bare vent til du ser farven - der skal leges med bejdse!

-------------


Posted By: rskriver
Date Posted: 30 Jan 2015 at 12:23

http://fyns-gulvservice.dk/pvtoutsourcing/wp-content/uploads/2013/04/11.gif">


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Jan 2015 at 12:36
Hov...sagde jeg rektangulært!? Kabinettet kommer (selvfølgelig) til at skrå ind bagtil ligesom det oprindelige 15" kabinet:






-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 03 Feb 2015 at 21:15
Originally posted by USXX

Originally posted by JAV

Det lyder spændende.

Vil du dele waveguidens retningskarakteristik?

Noget a al det her (har ikke endelige målinger, da waveguides ikke er drejet endnu):

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1290&KW=comsol&PN=3&title=designe-waveguide - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1290&KW=comsol&PN=3&title=designe-waveguide

Waveguiden bliver Ø171 og 24 mm dyb (drejet i rav - nej, det sidste passer ikke).
Lidt sjovt - den jeg lige har lavet er Ø171 og 27mm dyb, men den ser ud til at have noget anderledes karakteristika. Vi må have en forskellig kurvegeometri. 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 03 Feb 2015 at 21:18
Originally posted by JAV

Originally posted by USXX

Originally posted by JAV

Det lyder spændende.

Vil du dele waveguidens retningskarakteristik?

Noget a al det her (har ikke endelige målinger, da waveguides ikke er drejet endnu):

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1290&KW=comsol&PN=3&title=designe-waveguide - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1290&KW=comsol&PN=3&title=designe-waveguide

Waveguiden bliver Ø171 og 24 mm dyb (drejet i rav - nej, det sidste passer ikke).
...Vi må have en forskellig geometri. 

Det vil jeg garantere dig, at vi har ;-)



-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 04 Feb 2015 at 11:26
Originally posted by USXX

Originally posted by JAV

Originally posted by USXX

Originally posted by JAV

Det lyder spændende.

Vil du dele waveguidens retningskarakteristik?

Noget a al det her (har ikke endelige målinger, da waveguides ikke er drejet endnu):

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1290&KW=comsol&PN=3&title=designe-waveguide - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1290&KW=comsol&PN=3&title=designe-waveguide

Waveguiden bliver Ø171 og 24 mm dyb (drejet i rav - nej, det sidste passer ikke).
...Vi må have en forskellig geometri. 

Det vil jeg garantere dig, at vi har ;-)

Det gør det ikke mindre interessant :-)


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 02 Mar 2015 at 13:46
Så er der kommet 4-tommer jet ports - der er hul igennem, så portkompression bliver ikke et betydeligt problem. Med den fart, jeg har på, kommer det her projekt kun til at tage et par år Wink


Posted By: felsby
Date Posted: 02 Mar 2015 at 14:38
pokkers, du ku ha købt mine (men når jeg glemmer at sætte dem til salg er det jo ikke nemt...)


Posted By: bknielsen
Date Posted: 02 Mar 2015 at 21:25
Originally posted by USXX

Så er der kommet 4-tommer jet ports - der er hul igennem, så portkompression bliver ikke et betydeligt problem. Med den fart, jeg har på, kommer det her projekt kun til at tage et par år Wink


Du vil stadig slå min byggehastighedBig smile


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: USXX
Date Posted: 03 Mar 2015 at 15:11
Jeg har optimeret waveguiden. Det var godt før - men tydeligt bedre nu (kurven går til 40 kHz):




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Mar 2015 at 15:44
Uden angivelser af lyttevinkel (på de enkelte kurver) samt skala på ordinataksen har man jo ikke lovet for meget Tongue

Tør man løfte sløret yderligere?


Posted By: USXX
Date Posted: 03 Mar 2015 at 17:51
Ja, det er mildest talt meget sjusket Smile Det er et COMSOL snapshot. Der er vist kurver for on-axis, 15 grader, 30 grader, 45 grader og 60 grader. 20 kHz ligger ca. i det lille dyk på 45 grader og 60 grader kurverne, som ses lige før det lille peak ved øvre afrulning.


Posted By: USXX
Date Posted: 03 Mar 2015 at 18:12
Waveguiden har (stadig) en diameter på 171 mm og en dybde på 24 mm, der svarer til "korrekt" tidsforsinkelse i forhold til den SB17MFC, jeg kommer til at bruge som mellemtone (bemærk dog at dette ikke i sig selv gør højttaleren bedre - og det gør det heller ikke nødvendigvis lettere at lave et godt passivt delefilter, der "smelter" enhederne sammen). Funktionen, der beskriver profilgeometrien for den optimerede waveguide, er i helt samme familie som den oprindelige waveguide - der er blot skruet lidt på en formparameter. 


Posted By: USXX
Date Posted: 03 Mar 2015 at 18:16
Der kommer en normeret graf i morgen, der viser off-axis kurverne i forhold til en korrigeret flad on-axis respons. Derved får man et bedre billede af, hvad selve waveguiden gør. Denne korrektion implementeres (selvfølgelig) ikke i højttaleren - det er blot til illustration.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Mar 2015 at 21:54
Ok. Det ser spændende ud.

Er waveguidens funktion udelukkende at øge outputtet og dermed skåne enheden? SB26 har jo i sig selv en rigtig pæn spredningskarakteristik og også en rimelig fornuftig følsomhed.


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Mar 2015 at 07:39
Her er forrige graf lige igen for god ordens skyld.





Posted By: USXX
Date Posted: 04 Mar 2015 at 07:42
Waveguidens primære funktion er at kontrollere spredningen, så man bl.a. får øget direktivitet i deleområdet svarende til mellemtonens. I sidste ende skulle det meget gerne (med det rette filter) give en bedre/optimal power-respons. 


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Mar 2015 at 07:48
Og her er så de normerede kurver:








Posted By: USXX
Date Posted: 04 Mar 2015 at 11:28
Til sammenligning er her normerede kurver for den gamle waveguide - forbedringen (ovenfor) er tydelig:




Posted By: felsby
Date Posted: 04 Mar 2015 at 17:18
Klar til julefrokosten?

Det skal sælges som et kit når du er færdig!



Posted By: JAV
Date Posted: 04 Mar 2015 at 21:01
Baksede lige de normerede kurver for den gamle og nye sammen i én. De tydelige kurver er den ny.
Det ser ud til, at du vinder lidt niveau i mellemtoneområdet, men betaler for det i øvre område.





-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Mar 2015 at 07:43
@JAV; det interessante er ikke niveauet - det er forløbet/spredningskarakteristikken (og her ser jeg kun den nye som en forbedring).


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Mar 2015 at 08:27
Originally posted by felsby

Klar til julefrokosten?

Det skal sælges som et kit når du er færdig!


Nu får vi se, hvor hurtigt træerne vokser.

I princippet kunne den godt laves som kit, for det er standard-enheder (bortset fra waveguiden) - men det er der nu ingen planer om. Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at kunne tilbyde waveguiden (eller en SB26 med denne monteret).


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 05 Mar 2015 at 08:37
Umiddelbart ser den optimerede waveguide ud til at have et mere jævnt forløb ved alle off-axis vinkler over 15 grader.
Ligger forbedringen i det mere jævne niveaufald mod stigende frekvens?

Den gamle har off-axis lidt mere niveau op til 15-18 kHz og falder så voldsomt derover.
Den nye falder måske lidt mere jævnt hele vejen op til 20 kHz.


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Mar 2015 at 08:43
Når jeg får tid, vil jeg lige beregne power-responsen (måske engang i næste uge).


Posted By: Busk
Date Posted: 05 Mar 2015 at 08:54
Originally posted by USXX

Originally posted by felsby

Klar til julefrokosten?

Det skal sælges som et kit når du er færdig!


Nu får vi se, hvor hurtigt træerne vokser.

I princippet kunne den godt laves som kit, for det er standard-enheder (bortset fra waveguiden) - men det er der nu ingen planer om. Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at kunne tilbyde waveguiden (eller en SB26 med denne monteret).
Det ville alle blive meget glade for Smile


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Mar 2015 at 09:07
Originally posted by Busk

Originally posted by USXX

Originally posted by felsby

Klar til julefrokosten?

Det skal sælges som et kit når du er færdig!


Nu får vi se, hvor hurtigt træerne vokser.

I princippet kunne den godt laves som kit, for det er standard-enheder (bortset fra waveguiden) - men det er der nu ingen planer om. Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at kunne tilbyde waveguiden (eller en SB26 med denne monteret).
Det ville alle blive meget glade for Smile

At højttaleren bliver klar til julefrokosten, som kit eller at waveguiden bliver tilgængelig (you gotta be specific Bob)?


Posted By: Busk
Date Posted: 05 Mar 2015 at 09:36
Originally posted by USXX

Originally posted by Busk

Originally posted by USXX

Originally posted by felsby

Klar til julefrokosten?

Det skal sælges som et kit når du er færdig!


Nu får vi se, hvor hurtigt træerne vokser.

I princippet kunne den godt laves som kit, for det er standard-enheder (bortset fra waveguiden) - men det er der nu ingen planer om. Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at kunne tilbyde waveguiden (eller en SB26 med denne monteret).
Det ville alle blive meget glade for Smile

At højttaleren bliver klar til julefrokosten, som kit eller at waveguiden bliver tilgængelig (you gotta be specific Bob)?
Waveguide Smile


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: felsby
Date Posted: 05 Mar 2015 at 09:58
Waveguide OG julefrokost SmileLOL


Posted By: Busk
Date Posted: 05 Mar 2015 at 10:00
Bliver sku nogen store snapse af sådan en.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 05 Mar 2015 at 20:36
hvor der er vilje er der vej LOL


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Mar 2015 at 09:00
Her er power-respons for SB26 i de to waveguides. Den primære forskel ligger i 2-5 kHz området, og der er faktisk noget, der taler til fordel for den oprindelige waveguide (men jeg har endnu et lille kort i ærmet).

Oprindelig waveguide:



Ny Waveguide:




Posted By: Sune K
Date Posted: 06 Mar 2015 at 12:27
Ja umiddelbart har den oprindelige waveguide en "pænere" power-respons!

- bliver spændende at se hvad du har af tricks i ærmet ;-)


-------------
--
Sune K


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Mar 2015 at 13:03
Mit problem er, at den bløde dal på on-axis kurven for den oprindelige waveguide lige over/omkring 10 kHz ( http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1290&KW=comsol&PN=3&title=designe-waveguide - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1290&KW=comsol&PN=3&title=designe-waveguide  ) slår lidt mere igennem på de målte prototyper, end simuleringen viser (men ellers er der super god overensstemmelse). Det er ikke graverende, men det er noget, den nye waveguide trods alt retter op på.


Posted By: JAV
Date Posted: 08 Mar 2015 at 22:23
Originally posted by USXX

@JAV; det interessante er ikke niveauet - det er forløbet/spredningskarakteristikken (og her ser jeg kun den nye som en forbedring).
Jeg skrev faktisk en lang smøre til indlægget, men besluttede så at det skulle ikke fylde i din tråd, og det ville sikkert blive længere diskussion, og skulle til sidst ud af døren, og syntes jeg lige måtte knytte en hurtig kommentar til det. Men er (selvfølgelig) enig i din betragtning. 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Nov 2015 at 10:47
Dette projekt er genoptaget/stadig aktivt - og bliver færdiggjort før bredbåndshøjttaleren. Det er altså den "ægte" 3-vejs-højttaler med én stor bas, jeg brænder for. Egentlig bør den også have én relativt stor mellemtone, men jeg er lidt fristet af at prøve med to 5" pr. side, som så ikke bliver delt helt ens opadtil (og nej, det bliver ikke en MTM-konfiguration) - nå, der røg "ægte"... vi får se! Det bliver nogle 15" PA basser, jeg har liggende, som har super parametre. Systemet vil få en nedre grænsefrekvens på små 40 Hz (med samtidig maksimal flad frekvensgang og fantastisk pulssvar - basrefleks). Trods baffelkorrektion vil SB26 kun lige kunne følge med, så det ender nok med en ringstråler (uden waveguide!?). Mellemtonen/mellemtonerne vil få et ret stort lukket kammer. Hele konstruktionen bliver meget simpel - og selvfølgelig i ren birkefiner.


Posted By: friman
Date Posted: 19 Nov 2015 at 10:51
Fantastisk Ulrik!

Synes det er en fed konstruktion, og at det er er super med en højttaler med membranareal som går mod minimaliststrømmen...👍

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Nov 2015 at 10:59
Tak! Man skal jo benytte sig af lejligheden til at bygge stort, når man er in-between girlfriends Wink


Posted By: friman
Date Posted: 19 Nov 2015 at 11:06
Nå for katten! Det er med den på....

Jeg nåede ikke at benytte mig af lejligheden, men omvendt er det nye fruentimmer ikke fast beboer på matriklen endnu, så det kunne være jeg skulle skynde mig at udnytte chancen...

Omvendt så vil hun ikke gøre indsigelser, så det haster ikke. Hun er ikke boligindretningsfacist som mange af hendes medsøstre, og så er hun glad for musik...☺

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Nov 2015 at 11:10
Min ex var heller ikke noget problem på den front overhovedet, men man kan jo aldrig vide med en ny - så jeg tænker, at det er nemmere, hvis man har højttalerne i forvejen Big smile.


Posted By: Sune K
Date Posted: 19 Nov 2015 at 14:14
Da jeg nævnte jeg igen ville til at bygge lidt højtalere selv, var hendes eneste betingelse - og jeg citerer ordret: "...så skal det også være nogle store kasser, med en stor bas!"

- har sidenhen erfaret at hende bør man nok holde lidt fast i ;-)


-------------
--
Sune K


Posted By: Allan_s
Date Posted: 19 Nov 2015 at 15:16
hmmm indlæg startet i 2010, må vi så ikke snart se byggebilleder? Big smile

-------------
________________________
MVH Allan Ø


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Nov 2015 at 15:55
Originally posted by Allan_s

hmmm indlæg startet i 2010, må vi så ikke snart se byggebilleder? Big smile

Hvis du har set/læst Ringenes Herre, så kender du til enterne.... projektet er jo knap nok begyndt. Det har jo været dødt et par gange og ligget stille meget længe p.g.a. en masse andre ting. Nu får jeg bestilt pladerne, og så kommer jeg i mål med denne (bemærk i øvrigt den klassiske sokkel der muliggør støvsugning uden at ramponere siderne):




Posted By: USXX
Date Posted: 19 Nov 2015 at 16:00
Mellemtonerne bliver SB15NRX30-8 (uden coating), og diskanten bliver en SB29RDC med en anden front (eller en TW29RB).


Posted By: Eriek
Date Posted: 19 Nov 2015 at 17:05
Det er jo retro, skal der så være palisander på siderne og sort silkemat på top og front. Kommer til at tænke lidt på `70. 


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Nov 2015 at 17:40
Jep, top og front bliver sorte. Siderne lader jeg stå i den rene birkefiner (med en endnu ikke fastlagt overfladebehandling) - palisander er afgjort fed retro, men personligt er jeg mere til det lidt køligere nordiske.


Posted By: Eriek
Date Posted: 19 Nov 2015 at 18:20
 De kan godt ligne designmæssigt en `70 Cerwin Vega eller noget Jamo 151 som jeg selv havde, det var dog med palisander hele vejen rundt med en underlig blågrå front. Palisander har man heller ikke kunne få i mindst 35 år. 


Posted By: USXX
Date Posted: 20 Nov 2015 at 07:49
Originally posted by Eriek

 De kan godt ligne designmæssigt en `70 Cerwin Vega... 

Ja, Cerwin Vega AT100 (eller AT15) satte sine spor. Det lokale diskotek, jeg frekventerede i min ungdom, havde ikke de sædvanlige PA-højttalere hængende. Nej, der hang skam 4 stk. AT100 (vandret) i loftet - en i hvert sit hjørne over dansegulvet pegende skråt nedad.


Posted By: USXX
Date Posted: 20 Nov 2015 at 07:53
Ham her kan tilsyneladende også godt lide dem (og selvfølgelig kan man da lave en line-array med en almindelig højttaler - bare man har nok af dem Big smile):

http://www.minhembio.com/Rian - http://www.minhembio.com/Rian


Posted By: friman
Date Posted: 20 Nov 2015 at 08:52
Arrrhhh de er altså flotte de AT100... Havde en gammel kammerat der kørte dødsmetal på dem ved konstant max lydstyrke igennem en årrække tilbage i 90erne. Det rykkede max...

Men nu vi er ved "linearray" eller bare flere højttalere, så har jeg et lille input.
I mine gamle dage da jeg arbejdede i Hifi-Klubben gjorde vi ofte den lille øvelse at tage 2 sæt ens højttalere og stille dem oven på hinanden, med det øverste sæt "på hovedet", så man lavede en stor "dappolito-lignende" søjle. det er prøvet med flere Dali, Cerwin Vega, og B&W. Husker Cerwin Vega CLS1515 i denne opsætning som temmelig potent med fuld smæk på LOC. Hele lytterummet raslede og bukseben og brystkasse vibrerede...

Den mest vellydende var dog B&W 603S3. Der sker noget magisk med de højttalere når man laver det nummer, parallelkoblet og med en stabil og strømstærk amp i numsen.
Lige siden vi lavede det nummer, har jeg haft lyst til at prøve igen, og jeg satte mig for at søge på DBA efter nogle brugte. Efter et par måneder lykkedes det at handle 2 sæt ind til meget billige penge, og så blev det sat op hjemme i stuen. Dynamikken og renheden ved selv meget høje lydtryk er intet mindre end imponerende! Meget live-agtigt...
Jeg fik desværre ikke taget billeder af det, men byttede efter lidt tid alle 603erne til fordel for noget større amp, med Busken, og han har opsætningen kørende i sit køkken nu, så måske han kan være behjælpelig med lidt billedmateriale...

Eneste anke ved setuppet er, at bevæger man sig for langt fra sweetspot, så sker der (forventeligt) store udfasninger, men i sweetspot er der (subjektivt vurderet) ingen problemer.

Hvis i har mulighed for at høre det, evt hos Busk hvis han har tid og lyst, bør i bestemt prøve det. Mht. dynamik og overskud ved live-lydtryk er der ikke meget der kan følge med! Vi skal som minimum op i noget B&W800 i størrelse før de kvaliteter kan findes i normale konstruktioner. No shit!

I forlængelse af denne lange smøre, leder det mig frem til det egentlige, og det er at i ovennævnte sammenhæng, så sker der VIRKELIG noget med især renheden af diskantgengivelsen med fordobling af membranarealet! Og nu du er ude i en konstruktion her i nærværende tråd, som skulle give "smæk", så var det en mulighed at overveje 2 diskanter pr. side, især nu hvor du er lige ved at løbe tør for følsomhed... De små neoér kan jo sættes ret tæt sammen så man undgår alt for store problemer med udfasning.

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 20 Nov 2015 at 11:46
Det må prøves en dag - har godt hørt om andre, der har prøvet det. Det bliver ikke til to diskanter pr. side i denne omgang. Jeg er ikke i bekneb med følsomhed med ringstråleren - og dertil har den jo ca. 55% større membranareal end SB26.


Posted By: USXX
Date Posted: 20 Nov 2015 at 11:51
...til gengæld kan det være, der kommer en lille fætter bagpå - men det bliver ikke en (ambiance-) diskant Wink


Posted By: felsby
Date Posted: 20 Nov 2015 at 12:34
Originally posted by friman

...så sker der VIRKELIG noget med især renheden af diskantgengivelsen med fordobling af membranarealet!

Nemlig. Det er efter min mening også derfor at 38mm domer der når op > 15kHz gør det så godt som diskanter.
 




Posted By: friman
Date Posted: 20 Nov 2015 at 14:09
Det med at doble membranarealet giver i hele frekvensområdet. Man taler ofte om at det kun giver rigtig mening i basområdet, men det er jeg uenig i.

Med 603erne er det bare så tydeligt at særligt diskantområdet drager stor fordel af det. Men også mellemtonen, hvor det jo reelt bliver til 2 x 6½" pr. side bliver det væsentligt bedre. Ved høje lydtryk i nærheden af live, så lyder lilletrommen for fuld smæk meget realistisk.

Sådan kortfattet, så lyder det som om at alle former for dynamisk kompression forsvinder som dug for solen... Det er faktisk stærkt vanedannende.

Og det er egentlig også derfor at jeg finder dette projekt så spændende! Det eneste der er lidt øv bøv, er når Ulrik går all in på custom dit og dat, for så vil det være umanerligt svært at kopiere, såfremt han selvfølgelig giver copyright...

-------------
Mvh.
Friman



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com