Print Page | Close Window

3-vejs med aktiv subbas?

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Valg af stumper
Forum Discription: Har du spørgsmål til stumper til dit projekt, så stil dem her. Det kunne være valg af konkrete enheder, delefilterstumper, kabler osv.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=343
Printed Date: 28 Apr 2024 at 12:56
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 3-vejs med aktiv subbas?
Posted By: felsby
Subject: 3-vejs med aktiv subbas?
Date Posted: 20 Jul 2010 at 14:37
Har nogen erfaring med at lave en tre-vejs med en aktiv bas, drevet og afskåret opadtil via plate-amp og passiv mellemtone og diskant? Med en dedikeret sub-enhed kunne man jo skære opadtil v. 150Hz. Fidusen ville være at man kan vælge en bas, der er mindre følsom end mellemtone og diskant. Mellemtonens højpasfilter skulle så designes så det matchede plate-amp´ens lavpasfilter.
Jeg forestiller mig Wavecor´s 10" 8ohm sub SW263A01 i et 30l lukket kabinet drevet af en Hypex DS2.0, og så en SS 15W i 10l.
 
Nu spørger I så: hvorfor ikke bare lave en sub, man kan stille en to-vejs ovenpå? Mit svar ville være at et tilpasset system muliggør den sænkning af mellemtoneniveauet, der giver den bedste respons.



Replies:
Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2010 at 13:30
Hey

Det kan du vel godt lave, dog skal du huske at måle din bas med det aktive filter på, når du skal lave det passive, så du får fasen rigtig. 

Men, hvorfor benytte en kinaenhed sammen med scanspeak? Hvorfor 8ohm udgaven?


-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Jul 2010 at 13:52
hej Syncro
 
Helt klart måle til filter med basfilter i sving. Hypex DS2.0 kan max. gå til 130Hz med 18dB/oktav, så det første der skal afklares er om det er muligt at lave et ordentligt passivt højpas til mellemtonen, der kan matche dette.
Kinaenheden fordi den har de data der skal til et lille lukket kabinet. Når den alligevel ikke skal have en seriespole, som kunne begrunde en 4 ohm version, ender man med de samme data om man bruger 4 eller 8 ohm versionen i et 30l kabinet. Og 8 ohms versionen trækker mindre strøm.
 
Skriv endelig igen hvis du mener at projektet er tosset..Unhappy


Posted By: syncroniq
Date Posted: 22 Jul 2010 at 15:36
Hey,
 
Du vælger en kinaenhed fordi der ingen seriespole er? Jeg ville nok købe en ordenlig enhed når det skal spille sammen me ScanSpeak 15W. Det er i mine øjne synd at købe de basser til resten. Lydkvaliteten skulle gerne passe sammen hele vejen op. Har du kigget på SS 22W ? SB ?
 


-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 22 Jul 2010 at 17:15
Næ, spørgsmålet om seriespolen var bare et argument for 4 ohms udgaven. Du spurgte om hvorfor 8 ohm.

Jeg har absolut ingen grund til at tro at Wavecor (dansk direktør, du ved) skulle lave dårligere enheder end hvad selvbyggere ellers kan købe. Scan Speak er fint, deres t/s opgivelser passer bare ikke altid.

22W er også en god enhed, men bedre egnet til slave end lukket (hvis man skal tro t/s). Laver SB deciderede subs? Og er Indien bedre end Kina? Wink


Posted By: USXX
Date Posted: 22 Jul 2010 at 20:52
SB er indonesisk.  
 
Wavecor laver nogle ganske fine enheder - men er heller ikke en typisk Kina-producent. Ejeren og grundlæggeren er tidligere udviklingschef på Vifa og deres udvikler er ligeledes fra DK og har 14 års erfaring med sig i bagagen fra Vifa.
 
Generelt er mentaliteten ret forskellig i Kina og Indonesien - hvad man så foretrækker er måske et temperamentsspørgsmål. Det vil jeg ikke gå mere i dybden med her.


Posted By: USXX
Date Posted: 22 Jul 2010 at 21:04
M.h.t. T/S parameter (og måling af disse) så er der jo bare at sige, at det er naivt at tro, at der findes ét gyldigt sæt parametre for en højttalerenhed. Alle højttalerenheder har ulineariteter - dels selvfølgelig ved storsignal men sandelig også ved nulgennemgang, og det ses ved meget lille signal. T/S parametre er en funktion af udstyringen. Måling af T/S parametre påvirkes af målemetoden (konstant strøm vs. konstant spænding, added mass vs. delta compliance...) - og som nævnt af udstyringen under måling (det hænger sammen). T/S modellen ér en simpel lineær små-signal model. Det er dog en tilstrækkelig god model, der med simple beregninger giver os resultater tæt på det forventede - og da den seriøse konstruktør altid trimmer sin højttaler til sidst, betyder en indledningsvis lille afvigelse intet (og hvem kender sammenhængen mellem subjektiv opfattet lydkvalitet og simulering?). Sidste kommentar må være - mål på tilspillede enheder (af to indlysende grunde - gæt selv)!  


Posted By: felsby
Date Posted: 23 Jul 2010 at 11:19
jamen du har fuldstændig ret, Ulrik. Mine projekter er altid målt på enheder der er masseret med 40Hz i 24 timer, og der lyttes inden porten skæres. Men kabinetvolumen kan godt afhænge af Qt og så er man lidt i tvivl, når SS siger 0.3 og vennernes udstyr siger 0.4 - det kan give 10l forskel! Hvad skal man tro når man står med rundsaven snurrende?
Syncro, jeg kom til at sige at jeg havde set på 22W - (som sidder i mine 3-vejs), jeg mente 23W, og det gjorde du osse, ikke? Den kræver et lidt større kabinet end Wavecor og er som skrevet nok udviklet til at køre med slave.


Posted By: USXX
Date Posted: 23 Jul 2010 at 12:25
Ophænget kan tilspilles fuldstændig i løbet af ca. 10 minutter med en frekvens omkring 20-25 Hz (man er ikke i tvivl, når man har den rigtige frekvens). Udstyringen skal være lige præcis så høj, at man ikke har mekaniske (mis)lyde fra ophænget. Lad den derefter afkøle til stuetemperatur (af hensyn til Re) og mål så.
 
Vi (Danesian Audio) bruger konstant spænding og added mass (en tillægsmasse, der er ca. 70% af forventet Mms). Resonansfrekvensen kan være ret afhængig af udstyring, og det påvirker jo direkte Q-værdierne (og Vas). Det er en små-signal måling, men man skal altså lige være sikker på, man ikke hænger fast i nulpunktet (±1 mm ved resonansfrekvensen er som regel fint).
 
DC-modstanden (Re) er, som jeg tidligere har gjort opmærksom på, ikke helt triviel at måle, selv om man måske skulle tro det. Glem alm. multimetre - og for den sags skyld også LCR-metre, der nok er gode til L og C men ikke til R - ikke når det er lavere værdier i hvert fald. Gode multimetre med et 0-20 ohm område kan være fine nok, men husk offset-korrektion (modstand i tilledningerne). Optimalt er et godt 4-wire ohm-meter, men sådan et ligger også på omkring 5 kkr.


Posted By: USXX
Date Posted: 23 Jul 2010 at 12:32

Metoden, der bruger ringning på pulsresponsen til måling af T/S, er direkte ubrugelig.

Med den "almindelige" impedansmetode er det afgørende vigtigt (særligt ved enheder med relativt højt Qms), at man har tilstrækkelig god frekvensopløsning, så man ikke får kappet toppen af puklen. Ellers står man igen med en ubrugelig måling - men man ser desværre for ofte den fejl.


Posted By: felsby
Date Posted: 23 Jul 2010 at 13:43
tak for tips, Ulrik.
Hvad synes du om ideen med aktiv integreret bas og passiv mellemtone/diskant?


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Jul 2010 at 13:58
Originally posted by USXX

Metoden, der bruger ringning på pulsresponsen til måling af T/S, er direkte ubrugelig.

Med den "almindelige" impedansmetode er det afgørende vigtigt (særligt ved enheder med relativt højt Qms), at man har tilstrækkelig god frekvensopløsning, så man ikke får kappet toppen af puklen. Ellers står man igen med en ubrugelig måling - men man ser desværre for ofte den fejl.

Ja og ikke mindst at enheden står op og er fastgjort ORDENTLIGT. Jeg måler også med konstant spænding, der måler jeg somregel med 2V.

De første mange målinger jeg lavede af scanspeak enheder afveg også fra de opgivede data, men efter jeg har fået styr på måle-metoden, passer T/S faktisk rigtig godt overens med databladet. Jeg har også ofte kørt 20Hz i 20-30min og derefter ændrer fs sig minimalt eller slet ikke.


-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 23 Jul 2010 at 14:01
tak, Kappen. Det er godt at vide.
 
Jeg hører osse gerne din mening om projektet!


Posted By: USXX
Date Posted: 23 Jul 2010 at 14:42
Felsby; idéen har afgjort et godt potentiale. Mit nuværende projekt startede faktisk som et tilsvarende - bare 4-vejs. Det er selvfølgelig ret vigtigt, at mellemtonen og bassen kommer til at arbejde konstruktivt sammen - men det er det jo altid.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 23 Jul 2010 at 23:17
Hey,
 
Jeg ved godt at der er danskere bag Wavecore, men jeg sammenligner det bare mere med vifa/peerless end ScanSpeak (og SB for den sags skyld). Mange af deres enheder har metalchassis, og koster det samme som en SB med bedre chassis. Jeg ved godt deres Basenhed har et fint chassis, og sikkert også er udviklet ok, men jeg sammenligner den stadig med en god Vifa eller Peerless enhed. Til sådanne projekter tror jeg de er fine. Men bruger jeg SS i midt og top, ville jeg også vælge noget ordenligt til bunden.
 
Det skal siges at jeg ikke har prøvet Wavecore, så det er ren og skær fordomme fra min side.


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Jul 2010 at 23:43
Jeg har aldrig prøvet at dele mellem et aktivt og passivt system. 130Hz er jo ret lavt i forhold til de fleste 3vejs højttalere. Jeg tror godt du kan regne med at få nogle rigtig store og dyre komponenter i mellemtonens højpasfilter. Husk også at tænk mellemtonens højpasfilter ind i kabinetafstemningen, det har nemlig langt mere dominerende poler end enheden+kabinettets egen afruldning. 18dB er relativt stejlt, når man deler så dybt, hvis du spørger mig. Er det ikke muligt at gøre det anderledes?

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 24 Jul 2010 at 09:28
Ok, jeg har nok misforstået. Jeg gik ud fra, at den nedre deling var helt aktiv - og at der kun skulle deles passivt mellem mellemtone og diskant.
 
Som Kasper er inde på, så bliver det svært at dele mellemtonen passivt nedadtil med så lav en delefrekvens. Ned til omkring 250-300 Hz kan det som regel fint lade sig gøre. Jeg ender ofte lige omkring 300 Hz.


Posted By: felsby
Date Posted: 24 Jul 2010 at 12:04
I har ret i at 130Hz er lavt. Fidusen var selvfølgelig at spare ved at bruge plate-amp´ens lavpasfilter, men det kan ikke sættes højere. Hvis nogen kender en model, der fx går til 250Hz ville det være langt at foretrække.


Posted By: felsby
Date Posted: 25 Jul 2010 at 21:13
Den her kunne bruges:
http://www.xtz.se/se/products/forstarkare/subamp1 - http://www.xtz.se/se/products/forstarkare/subamp1


Posted By: felsby
Date Posted: 26 Jul 2010 at 20:05
Tak for konstruktiv kritik: 130Hz passivt højpas er givet for lavt. Hvis 200Hz kan gå, laver XTZ ovennævnte sub-forstærker - ikke en plate-amp, men det øger bare fleksibiliteten i projektet.
http://lasip.hifi-selbstbau.de/images/sub_amp_1/SubAmp1_Freq.png - http://lasip.hifi-selbstbau.de/images/sub_amp_1/SubAmp1_Freq.png  viser afrulningen i min. og max-stilling.
Til mellemtone havde jeg som SS alternativ forestillet mig en Eton 7" http://www.etongmbh.de/uploads/tx_pbproducts/7_360_37Hex_02.pdf - http://www.etongmbh.de/uploads/tx_pbproducts/7_360_37Hex_02.pdf  
Diskanterne bliver Seas T25CF001, som er til overs og OK.


Posted By: Boberik
Date Posted: 11 Aug 2010 at 10:03
Spændende tråd.. jeg er selv igang med ligende projekt, eller det er stadig på tegnebrættet :-)
Der indgår også Eton enheder i mit projekt, nemlig deres 8" subenhed. 
Jeg har haft fornøjelsen af at lytte på den Eton Hex dog med pluggen, og de gør det rigtigt godt. De er en anelse livlige, men syntes bestemt det er en god enhed.. Og syntes lidt at Eton måske er et lidt overset mærke herhjemme.. :-(


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Aug 2010 at 10:16
Jeg skrottede et 13" Eton projekt, og solgte dem til Daniels/H4A - tjek hans tråd.
 
(jeg har nok fortrudt salget lidt)



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com