Print Page | Close Window

Mine nye højtalere

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=263
Printed Date: 16 Apr 2024 at 12:08
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Mine nye højtalere
Posted By: m@dsen
Subject: Mine nye højtalere
Date Posted: 23 Feb 2010 at 12:15
Jeg skal igang igen Tongue  Vi får jo snart penge tilbage i skat.
Dennegang bliver det en 3-vejs.
Jeg har besluttet mig for 2stk. SB17NRXC35-4 til at varetage lyden fra 100Hz til 300Hz. tunet til ca. 35Hz. 2stk. for at få så meget membran arial som muligt uden den blive for bred.
Mellemtonen bliver 1stk. Seas W15CH001 hvis jeg kan få dem der er tilsalg her på forumet til en god pris Big smile ellers må jeg jeg se om jeg kan få råd til et sæt nye.
Toppen bliver en SB29RDNC-C000-4.
Det kommer til at se ca. sådan ud.
Michael



Replies:
Posted By: JAV
Date Posted: 23 Feb 2010 at 12:45
Hey, jeg er også igang med at lave nye fronter - en af grundene til jeg skrotter de gamle kabinetter er bl.a. fordi der for stort mellemrum imellem enhederne. Det lyder ikke særlig naturligt, når der er et stort "overlap" til de høje bastoner.


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Feb 2010 at 13:11
Ja,

Højere op med bas enhederne, du kommer nok ikke til at dele så lavt, at du kan tillade dig, at placere dem så langt nede.

Har du overvejet en decideret mellemtone enhed med kort svingspole for bedre at matche dine bassers følsomhed?


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 23 Feb 2010 at 13:30
Du skriver: "2stk. SB17NRXC35-4"
 
Burde du ikke snuppe 2 stk. SB17NRXC35-8 af hensyn til impedanssen....?


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Feb 2010 at 13:52
Originally posted by kappen

Ja,

Højere op med bas enhederne, du kommer nok ikke til at dele så lavt, at du kan tillade dig, at placere dem så langt nede.

Har du overvejet en decideret mellemtone enhed med kort svingspole for bedre at matche dine bassers følsomhed?
 Jeg må tilstå at, jeg er ikke den skapeste til at vælge sammensætningen af enheder, så alle gode råd er velkommen. Skal jeg måske gå efter en SB 5"?
 
Michael


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Feb 2010 at 13:57
Originally posted by m@dsen

Originally posted by kappen

Ja,

Højere op med bas enhederne, du kommer nok ikke til at dele så lavt, at du kan tillade dig, at placere dem så langt nede.

Har du overvejet en decideret mellemtone enhed med kort svingspole for bedre at matche dine bassers følsomhed?
 Jeg må tilstå at, jeg er ikke den skapeste til at vælge sammensætningen af enheder, så alle gode råd er velkommen. Skal jeg måske gå efter en SB 5"? Mht. basserne kommer midten 50cm over gulvet.
 
 
Michael


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Feb 2010 at 13:59
SB Har ikke en enhed med kort svingspole endnu, men den kommer inden længe. SB 5" vil sagtens kunne bruges og det er en fed enhed, men som sagt er den af samme type som den Seas. Du kunne evt. kigge efter en Scanspeak 15M eller 12M, hvis du skal have dem nu og her.

-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Feb 2010 at 14:03
Originally posted by friman

Du skriver: "2stk. SB17NRXC35-4"
 
Burde du ikke snuppe 2 stk. SB17NRXC35-8 af hensyn til impedanssen....?
 Det ser jeg først nu, selvfølgelig skal det være 8 Ohms
 
Michael


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Feb 2010 at 14:07
Originally posted by kappen

SB Har ikke en enhed med kort svingspole endnu, men den kommer inden længe. SB 5" vil sagtens kunne bruges og det er en fed enhed, men som sagt er den af samme type som den Seas. Du kunne evt. kigge efter en Scanspeak 15M eller 12M, hvis du skal have dem nu og her.
Jeg er stadig i planlægningsfasen, så det haster ikke. Grunden til jeg havde valgt Seas´en er fordi mellemtonen er det vigtigske i mine øre.
 
Michael


Posted By: friman
Date Posted: 23 Feb 2010 at 15:10
Originally posted by m@dsen

Originally posted by kappen

SB Har ikke en enhed med kort svingspole endnu, men den kommer inden længe. SB 5" vil sagtens kunne bruges og det er en fed enhed, men som sagt er den af samme type som den Seas. Du kunne evt. kigge efter en Scanspeak 15M eller 12M, hvis du skal have dem nu og her.
Jeg er stadig i planlægningsfasen, så det haster ikke. Grunden til jeg havde valgt Seas´en er fordi mellemtonen er det vigtigske i mine øre.
 
Michael
Så ville jeg da i hvert fald gå efter en disideret mellemtoneenhed.
 
IMO findes der ikke nogen der når 12M til sokkeholderne!


Posted By: JAV
Date Posted: 23 Feb 2010 at 16:59
Hey igen, jeg har lige lavet en hurtig tegning af din sketch (med en 12M). Jeg skal nok fjerne den, hvis du synes det er upassende.
 
Men umiddelbart kunne det godt være lidt dybere.
 
http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/104/m@dsen.jpg">


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Feb 2010 at 17:10
Det gør ikke noget med den tegning, jeg er glad for alle de input jeg kan få. Det ser fint ud. Jeg er i tvivl om det skal være en 12M eller en 15M
Michael


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Feb 2010 at 18:45
Hvis du vælger at gå efter 6" SB, ville jeg nok tage 12M frem for 15M. Men jeg vil også råde dig til at kigge på den nye scan speak illuminator 4", jeg har hørt flere sige at den er helt absurt god til mellemtone. Men man får så sandelig også lov til at betale for den. Du kan overveje SB's nye dome med aluforplade, uden at have hørt den, tror jeg den er rigtig god. Så får du ihvertfald en relativ billig diskant til at kompensere lidt for at sådan en illuminator 4" koster så meget.

-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Feb 2010 at 22:00
Jeg er rigtig glad den store aktivitet der allerede har været i denne tråd. Jeg er som sagt i planlægningsfasen, og glad for alle de input jeg kan få. Jeg har læst i en anden tråd, at Scan Spek 18W8531g skulle være rigtig god i et 22L kabinet. Får jeg en bedre bund og øvre bas med sådan en istedet for 2 SB 6"? Så kunne den kombineres med en 15m og den nye SB26 diskant. Det er bare en tanke.
 
Michael


Posted By: JAV
Date Posted: 23 Feb 2010 at 23:14

Heh mener du en 18W vs. 17NR ?

Altså på papiret går de næsten lige dybt. 
 
Jeg mener jeg har nogle 12M'er liggende, hvis du intereseret kan jeg lige efter.
 
 


Posted By: friman
Date Posted: 24 Feb 2010 at 09:59
Originally posted by m@dsen

Det gør ikke noget med den tegning, jeg er glad for alle de input jeg kan få. Det ser fint ud. Jeg er i tvivl om det skal være en 12M eller en 15M
Michael
Snup 12M i stedet for 15M. 12M´s neodym magnetsystem skulle rent teknisk være langt bedre end det traditionelle som sidder på 15M.
 
Det kan Ulrik nok bedre uddybe.
 
Men jeg har hørt enhederne, og der er ingen tvivl om at 12M er langt bedre. Mere velopløst, og langt mere dynamisk.
 
Eneste lille anke, er dens relativt lave følsomhed, så du skal passe på at du ikke får et mere følsomt bassystem. Du skal helst starte med ca. 3db højere følsomhed på mellemtonen pga tab i filteret undervejs.
 
Alternativt kan du køre med 2 stk. 12M i hver. (MTM)


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 24 Feb 2010 at 18:15
Jeg kan helt klart anbefale Scan-Speaks 4" Illuminator, so  Kappen også nævnte.
Hvis du har lyst til at prøve at høre den, er du velkommen til at kigge forbi. Jeg skal bare lige have et par dages varsel, så jeg kan få dem sat i en kasse.
 
Hvis valget står mellem SB eller Revelator 6.5", ville jeg helt klart tage SB's ganske enkelt pga. prisen. Det Revelatoren kan bedre end SB's, har du ikke brug for i bas-sektionen i en 3-vejs.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 25 Feb 2010 at 06:12
Originally posted by ham_den_lange

Jeg kan helt klart anbefale Scan-Speaks 4" Illuminator, so  Kappen også nævnte.
Hvis du har lyst til at prøve at høre den, er du velkommen til at kigge forbi. Jeg skal bare lige have et par dages varsel, så jeg kan få dem sat i en kasse.
 
Hvis valget står mellem SB eller Revelator 6.5", ville jeg helt klart tage SB's ganske enkelt pga. prisen. Det Revelatoren kan bedre end SB's, har du ikke brug for i bas-sektionen i en 3-vejs.
 Det lyder som om det skal være den 4" Illuminator til mellemtonen. Hvilken diskant har du paret den med?
Tak for tilbudet om at komme forbi, det kan da godt være jeg takker ja, jeg skal nok sige til i god tid.
Michael


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 26 Feb 2010 at 10:20
Jeg har ikke valgt diskant endnu. Men jeg regner med at teste 12MU'eren sammen med de tweetere, som jeg har til at ligge, eller kan låne mig til. I første omgang bliver det nok D3004/660000, R2904/700000 eller D2905/970000. Du kan skrive en PB hvis vi skal lave en aftale.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 26 Feb 2010 at 12:08
Originally posted by ham_den_lange

Jeg har ikke valgt diskant endnu. Men jeg regner med at teste 12MU'eren sammen med de tweetere, som jeg har til at ligge, eller kan låne mig til. I første omgang bliver det nok D3004/660000, R2904/700000 eller D2905/970000. Du kan skrive en PB hvis vi skal lave en aftale.
 
Jeg har kikket lidt på diskanter, ud fra følsomheden er jeg kommet frem til en D3004/660000 måske er den der passer bedst. Det er ikke sikkert det er det bedste valg, men de passer meget godt sammen mht. følsomhed. Er det helt forkert set? Jeg vender tilbage mht. at komme forbi, det vil jeg meget gerne.
 
Michael


Posted By: syncroniq
Date Posted: 26 Feb 2010 at 12:36
Hey,

Vælg hellere den diskant du syntes lyder bedst. Deres følsomhed skal bare være høj nok. Den behøver ikke have den samme som mellemtonen (og det ved du heller ikke om den er når den kommer i et kabinet). 660000 er ikke lige mig. Prøv og lyt uden filter til den. Den har en mærkelig højfrekvent klang jeg ikke bryder mig om. Dens frekvenskurve i toppen er heller ikke helt pæn når man måler på den. Kan lige poste en måling når jeg kommer hjem, hvis jeg kan finde den.

Men jeg ville vælge en anden SS diskant hvis det skal være SS. 

Det bedste diskant jeg har hørt, har faktisk været fra en Mundorf AIR. Kan ikke huske modellen, men det er den på dette billede (Billederne tilhører HiFi4All.dk) :





Det er nogen jeg lavede for Jumon-Audio. De var fantastisk gode. Han fik desværre aldrig højttaleren færdig til salg (eller foden malet sort). Vi prøvede dem kort op imod de Response, og der lød de faktisk væsentlig bedre. 


-------------


Posted By: Frost
Date Posted: 26 Feb 2010 at 15:28
Jeg var en af de heldige der nåede at høre Henriks konstrution inden den blev afleveret til Jumon-audio. Den spillede helt forrygende. En af de bedste højtalere jeg har lyttet på rigtig længe. Og kan kun give Henrik ret i at diskanten spillede RIGTIG godt. Det er godt nok en skam at konstruktionen aldrig er blevet til noget Thumbs Down
 
Mvh
 


Posted By: m@dsen
Date Posted: 28 Feb 2010 at 13:41
Det lyder spændene, hvad var resten af enhederne for nogle? Kunne man evt. genoplive denne højtaler?
Michael


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Feb 2010 at 15:48
Hey,

Mellemtonen var en Seas W15CH001 og basserne Seas W18E001.

Diskanten kan jeg ikke huske i hovedet (2340 eller 2440), men kan findes her :
http://www.mundorf.com/english/speakerschassis/Air-Motion-Transformer.pdf - http://www.mundorf.com/english/speakerschassis/Air-Motion-Transformer.pdf

TDC har smadret mit LAN med en ny router jeg SKAL bruge (modem sidder internt i den nye) istedet for min 900kr router. Den nye er 100mbit/54mbit og min egen er 1000mbit/300mbit. Og så lacker mit inet helt vildt.

Godt jeg har bestilt fiber 10/10 :P


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 01 Mar 2010 at 09:52
Mht. om det skal være en 2340 eller en 2440 er det ikke så svært, de er begge udgået, og erstattet med en der hedder 2310-e. Den kan købes hos Frequence til 1995,-
 
Michael


Posted By: m@dsen
Date Posted: 04 Mar 2010 at 10:50
Jeg er nu kommet frem til den endelige højtaler jeg vil bygge Big smile
 
Jeg bruger SB mellemtone og diskanten, dem har jeg liggende, dels fordi jeg tror ikke gevinsten er så stor ved at vælge Scan Speak. Og så kan jeg altid skifte senere. Jeg er lidt i tvivl mht. tuning af refleksrør, så her kan jeg godt bruge lidt hjælp.
 
Michael
 
 


Posted By: Guests
Date Posted: 04 Mar 2010 at 12:36
Jeg kan fortælle at vores 3vejs nu står færdig og spiller og den gør det dælme godt! Hvis du kommer omkring Århus, må du gerne høre den.

Vi bruger dog en 4" mellemtone med kort svingspole fra SB som ikke er i produktion endnu, men den kommer og 29RDC (den store ringstråler).

Det er ikke kritisk at du placerer din mellemtone så tæt på basserne, det er vigtigere med mid og diskant - der skal jo også være plads til en plade imellem dem.

De 2x6" spiller rigtig godt i 36L tunet til 34Hz.




-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 04 Mar 2010 at 13:23
Du må gerne sende et sæt til test her i huset Wink

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 04 Mar 2010 at 13:39
Originally posted by Busk

Du må gerne sende et sæt til test her i huset Wink

Busk
 Se det havde jeg også regnet medBig smile nu ved jeg jo hvor du borWink. Du kan godt gøre klar til lidt målinger på et tidspunkt i maj Embarrassed
 
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 04 Mar 2010 at 13:51
Originally posted by m@dsen

Originally posted by Busk

Du må gerne sende et sæt til test her i huset Wink

Busk
 Se det havde jeg også regnet medBig smile nu ved jeg jo hvor du borWink. Du kan godt gøre klar til lidt målinger på et tidspunkt i maj Embarrassed
 
Michael
Det gør jeg.
Og denne gang med udstyr der virker Wink.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 21 Jun 2010 at 19:31
Så er der sket lidt med de nye højtaler jeg er igang med. Der er tale om en 3vejs med den lille diskant fra SB og en 5" mellemtone i 4Ohm og 2stk 5" til bassen, i 8Ohm som bliver paralelt forbundet. Lige et billed af den første front.
 
Basserne får ca. 26L og tunes til 44Hz og mellemtonen får ca. 5L i et lukket kabinet.
Det er fugleøje ahon finer.
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jun 2010 at 19:39
Ser super lækkert ud M@dsen Thumbs Up

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jun 2010 at 20:32
Hey,

Prøv og tun ved 38Hz istedet :)


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 21 Jun 2010 at 20:34
Tak skal du ha´ er du stadig frisk på at lave målingerne på dem senere? Tongue
Michael


Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jun 2010 at 21:28
Hey,

Hvem spørger du?


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 21 Jun 2010 at 21:45
Det var Busk jeg spurgte.
 
Michael


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 21 Jun 2010 at 23:06
Hvis Busk ikke har tid, måler jeg dem gerne.
Så kan vi også prøve, at spænde dine højtalere efter min DSPre, så du kan høre dem med det samme.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 22 Jun 2010 at 05:19
Originally posted by ham_den_lange

Hvis Busk ikke har tid, måler jeg dem gerne.
Så kan vi også prøve, at spænde dine højtalere efter min DSPre, så du kan høre dem med det samme.
 Det lyder som et godt tilbud, det tror jeg gerne jeg vil prøve Tongue
 
Michael


Posted By: m@dsen
Date Posted: 22 Jun 2010 at 06:27
Originally posted by syncroniq

Hey,

Prøv og tun ved 38Hz istedet :)
 Jeg ved IKKE hvad der er bedst.
Den røde er 44Hz og den grøne er 38Hz. Bliver følsomheden ikke for lav med 38Hz?
Michael
Jeg fik lige set hvad det var jeg havde skrevet Embarrassed Jeg mente selvfølgelig at jeg IKKE ved hvad der er bedst EmbarrassedEmbarrassedEmbarrassed
Michael


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 22 Jun 2010 at 07:31
Du skal ikke lægge så meget i hvordan frekvensresponset ser ud i den ende af højtalerens arbejdsområde. Dernede betyder rummet betydeligt mere en højtaleren. Det er mere interessant at optimere portafstemningen mht. impulssvaret.
Du kan også vente med at lave den endelige fintuning til højtalerene står på deres endelige plads i stuen.


Posted By: chris-torb
Date Posted: 22 Jun 2010 at 08:13
Hey..
 
Det ser rigtig godt ud mailto:M@dsen - M@dsen . :-)
 
Bliver spændende at se dem færdige - det er en super flot finér.. Har du selv påsat?
 
Mvh
chris-torb


Posted By: syncroniq
Date Posted: 22 Jun 2010 at 08:45
Hey,

Som den lange siger, er det impulssvaret jeg kigger mest på.

Her med 44Hz tuning :


Her med 38Hz tuning :

Det er stadig ikke optimalt, da kabinettet er lidt for stort (især hvis der kommer meget dæmpemateriale i). 

Det er jo stort set samme volumen som mine her (Jeg har også et stort kabinet) : 
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=231 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=231


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 22 Jun 2010 at 14:44
Originally posted by syncroniq

Hey,

Som den lange siger, er det impulssvaret jeg kigger mest på.

Her med 44Hz tuning :


Her med 38Hz tuning :

Det er stadig ikke optimalt, da kabinettet er lidt for stort (især hvis der kommer meget dæmpemateriale i). 

Det er jo stort set samme volumen som mine her (Jeg har også et stort kabinet) : 
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=231 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=231
Hvad vil den optimale størelse på baskabinettet være i liter?
Michael


Posted By: m@dsen
Date Posted: 22 Jun 2010 at 14:47
Originally posted by chris-torb

Hey..
 
Det ser rigtig godt ud mailto:M@dsen - M@dsen . :-)
 
Bliver spændende at se dem færdige - det er en super flot finér.. Har du selv påsat?
 
Mvh
chris-torb
 Tak skal du ha`. Ja jeg har selv lagt finéren på, dog på den "gammeldags" måde, uden strygejern.
Michael


Posted By: syncroniq
Date Posted: 22 Jun 2010 at 15:31
Hey,

Jeg tror det er et ok kompromis.
Ellers prøv http://pro.speakerbuilder.dk og vælg enheden. Så kan du selv prøve.

10 liter (pr enhed) tunet til 35Hz ser meget flot ud, men på bekostning af dybbas. Men det bliver svært at tune så dybt i det kabinet. Så jeg har selv valgt de 26 liter og en Jet70 port fra RABU. 

Inden for nogle få dage får jeg dem klar til måling, så melder jeg lige tilbage hvordan det gik, om porten sagtens kan være der (så kan man gøre kabinettet lidt mindre). 


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 24 Jul 2010 at 09:01
Jeg er nu færdig med at lime kabinetterne sammen, der kommer lidt billeder senere.
Jeg har lige et par spørgsmål. Er der en der gider lave en beregning på hvor langt reflexrøret skal være når kabinetet er ca. 25L med 2stk. SB15NRXC30-8 og jeg vil gerne ned omkring 38Hz. Jeg kommer selv frem til 23.5cm med et Jet70 rør fra RABU. Så har jeg en idé om, hvis jeg kun undersænker diskanten er det nemmere at få dem til at spille i fase, er det helt forkert?
Og kan jeg ssætte porten i fronten? da de skal stå ret tæt på væggen.
 
Michael


Posted By: syncroniq
Date Posted: 24 Jul 2010 at 14:52
Hey,

Jeg har et 26 liters kabinet, og med 16cm rør (jet70 16cm rør med begge trumpeter) får jeg en tuning på 38Hz (ca)


Tag dig ikke af bumpet ved 200Hz, det skulle gerne være væk efter lidt mere dæmpemateriale i bunden er tilføjet.


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 26 Jul 2010 at 07:17
Tak skal du ha´, er det helt skævt hvis jeg starter med 20cm, så har jeg lidt at skære af når de skal fintunes når de er spillet til og jeg har fundet den plads de skal have i stuen. En anden ting, er det en god idé hvis jeg nøjes med at undersænke diskanten, jeg tænker på om ikke det er nemmere at få dem i fase?
 
Michael


Posted By: Guests
Date Posted: 26 Jul 2010 at 10:20
Man kan godt argumentere for at der vil være et mindre delay, hvis man vælger kun at undersænke diskanten, der vil dog istedet være refleksioner og diffraktioner fra kanten på bas/mid enheden og med de SB enheder du bruger, er det altså en grim kant.




-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 26 Jul 2010 at 12:29
Originally posted by kappen

Man kan godt argumentere for at der vil være et mindre delay, hvis man vælger kun at undersænke diskanten, der vil dog istedet være refleksioner og diffraktioner fra kanten på bas/mid enheden og med de SB enheder du bruger, er det altså en grim kant.


Det kan jeg da godt se nu hvor du nævner det,Embarrassed det var lidt for at få så få komponenter i filteret som muligt.
Michael


Posted By: m@dsen
Date Posted: 05 Aug 2010 at 09:08
Så er jeg kommet et stykke videre med mine nye højtalere Smile Her kommer lige et par billeder, jeg ved hvor meget jeg selv og andre elsker at kikke på billeder LOL
Her er det ene kabinet uden enheder.
 
Her set fra en anden vinkel.
 
Her med huller til enhederne.
 
Her er der så prøvemonteret enheder i det ene kabinet.
 
Her er det så bagsiden med basport og terminaler.
 
Jeg er ikke sikker på hvilken behanling de skal have til sidst, jeg tror det bliver linolie
 
Michael


Posted By: m@dsen
Date Posted: 05 Aug 2010 at 14:25
Så ser de sådan ud når de begge er monteret med enheder.
 
 
Man kan godt se at den ene er slebet og klar til olie, mens den anden stadig mangler at få lidt sandpapir.
 
Michael


Posted By: GlayZ3R
Date Posted: 05 Aug 2010 at 22:44
Hej Madsen
 
Det ser sq fed nok ud det der, men det er sq en ordentlig port, hva' Smile
 
MVH
Michael Madsen


Posted By: m@dsen
Date Posted: 06 Aug 2010 at 07:01
Ja der hul igennem, den er 7cm så kommer der et rør i på ca. 16cm. Så skulle tuningen ligge på lige omkring 38Hz.
 
Michael


Posted By: chris-torb
Date Posted: 06 Aug 2010 at 07:45
Originally posted by m@dsen

Ja der hul igennem, den er 7cm så kommer der et rør i på ca. 16cm. Så skulle tuningen ligge på lige omkring 38Hz.
 
Michael
 
Hey mailto:M@dsen - M@dsen .
 
Det ser rigtig godt ud....
 
Jeg får det også til ca. 18-19 cm med 7 cm porten, hvis du dæmper ca. 25-30 %
 
 
Mvh
chris-torb


Posted By: m@dsen
Date Posted: 06 Aug 2010 at 09:12
Originally posted by chris-torb

Originally posted by m@dsen

Ja der hul igennem, den er 7cm så kommer der et rør i på ca. 16cm. Så skulle tuningen ligge på lige omkring 38Hz.
 
Michael
 
Hey mailto:M@dsen - M@dsen .
 
Det ser rigtig godt ud....
 
Jeg får det også til ca. 18-19 cm med 7 cm porten, hvis du dæmper ca. 25-30 %
 
 
Mvh
chris-torb
Tak skal du ha´ Hvilket program bruger du når du regner porten ud? Når jeg bruger WinISDsiger den at røret skal være 24cm langt ved 38Hz???
Michael


Posted By: chris-torb
Date Posted: 06 Aug 2010 at 13:13
Originally posted by m@dsen

Originally posted by chris-torb

Originally posted by m@dsen

Ja der hul igennem, den er 7cm så kommer der et rør i på ca. 16cm. Så skulle tuningen ligge på lige omkring 38Hz.
 
Michael
 
Hey mailto:M@dsen - M@dsen .
 
Det ser rigtig godt ud....
 
Jeg får det også til ca. 18-19 cm med 7 cm porten, hvis du dæmper ca. 25-30 %
 
 
Mvh
chris-torb
Tak skal du ha´ Hvilket program bruger du når du regner porten ud? Når jeg bruger WinISDsiger den at røret skal være 24cm langt ved 38Hz???
Michael
 
Jeg bruger at lille micro regneark, jeg har lavet udfra Troels Gravesens erfaringer med dæmpede basreflekskabinetter.
 
Tager WinISD højde for dæmpningen i kabinettet?. Jeg får ca. 26 cm udæmpet og 18 cm dæmpet.
 
Selvfølgelig er det kun "vejledende", men det har indtil videre passet rigtig godt, der hvor jeg har prøvet...
 
mvh
chris-torb


Posted By: m@dsen
Date Posted: 08 Aug 2010 at 15:49
Originally posted by ham_den_lange

Hvis Busk ikke har tid, måler jeg dem gerne.
Så kan vi også prøve, at spænde dine højtalere efter min DSPre, så du kan høre dem med det samme.
 
@ Ham_den_ lange
Står tilbudet om måling stadig ved magt?Embarrassed Jeg er ved at nå der til hvor de skal måles. Det kunne være spændene at høre dem gennem din DSPre Tongue
 
Michael


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 08 Aug 2010 at 23:35
Tjaa, jeg er lige flyttet til jylland, så det er nok nemmere, at få Busk til at hjælpe.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 09 Aug 2010 at 07:42
Originally posted by ham_den_lange

Tjaa, jeg er lige flyttet til jylland, så det er nok nemmere, at få Busk til at hjælpe.
Ok, jeg prøver lige Busk.
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Aug 2010 at 08:03
Originally posted by m@dsen

Originally posted by ham_den_lange

Tjaa, jeg er lige flyttet til jylland, så det er nok nemmere, at få Busk til at hjælpe.
Ok, jeg prøver lige Busk.
Michael
Du er velkommen.
Nu har jeg også et system der virker LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 09 Aug 2010 at 08:17
Originally posted by Busk

Originally posted by m@dsen

Originally posted by ham_den_lange

Tjaa, jeg er lige flyttet til jylland, så det er nok nemmere, at få Busk til at hjælpe.
Ok, jeg prøver lige Busk.
Michael
Du er velkommen.
Nu har jeg også et system der virker LOL
 Det lyder rigtig godt, hvad siger du til en dag i næste uge?Embarrassed evt. onsdag d.18
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Aug 2010 at 08:35
Originally posted by m@dsen

Originally posted by Busk

Originally posted by m@dsen

Originally posted by ham_den_lange

Tjaa, jeg er lige flyttet til jylland, så det er nok nemmere, at få Busk til at hjælpe.
Ok, jeg prøver lige Busk.
Michael
Du er velkommen.
Nu har jeg også et system der virker LOL
 Det lyder rigtig godt, hvad siger du til en dag i næste uge?Embarrassed evt. onsdag d.18
Michael
Der har jeg en kunde på besøg med hensyn til nogen andre højttalere.
Men torsdag og fredag er fri.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 09 Aug 2010 at 09:03
Originally posted by Busk

Originally posted by m@dsen

Originally posted by Busk

Originally posted by m@dsen

Originally posted by ham_den_lange

Tjaa, jeg er lige flyttet til jylland, så det er nok nemmere, at få Busk til at hjælpe.
Ok, jeg prøver lige Busk.
Michael
Du er velkommen.
Nu har jeg også et system der virker LOL
 Det lyder rigtig godt, hvad siger du til en dag i næste uge?Embarrassed evt. onsdag d.18
Michael
Der har jeg en kunde på besøg med hensyn til nogen andre højttalere.
Men torsdag og fredag er fri.
 Kan det blive torsdag ved 10-tiden?
 
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Aug 2010 at 09:12
.
Originally posted by m@dsen

Originally posted by Busk

Originally posted by m@dsen

Originally posted by Busk

Originally posted by m@dsen

Originally posted by ham_den_lange

Tjaa, jeg er lige flyttet til jylland, så det er nok nemmere, at få Busk til at hjælpe.
Ok, jeg prøver lige Busk.
Michael
Du er velkommen.
Nu har jeg også et system der virker LOL
 Det lyder rigtig godt, hvad siger du til en dag i næste uge?Embarrassed evt. onsdag d.18
Michael
Der har jeg en kunde på besøg med hensyn til nogen andre højttalere.
Men torsdag og fredag er fri.
 Kan det blive torsdag ved 10-tiden?
 
Michael
Det er skrevet i kalenderen Smile.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 09 Aug 2010 at 09:17
Tak skal du ha´ jeg har sendt dig en PB.
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 19 Aug 2010 at 11:51
Så har Madsen været forbi og få lavet målinger.
Der er lavet målinger lige på (on axis), 15 grader (off axis) og 30 grader (off axis).
De pæneste resultater er klart 15off axis.
Delay mellem enhederne er: mellemtone 61us og bas 135us.

uploads/11/Madsen_19aug2010.zip - uploads/11/Madsen_19aug2010.zip

Her ligger de rå målingerne, og alle export filerne.

Jeg fik mens de var her lavet et start filter, der kan spilles på lavt. Men der skal arbejdes meget mere på det, da fasen ikke er helt på plads og impedansen i mellemtonen har 2dyk til 1,5ohm.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 19 Aug 2010 at 16:52
Ja som mBusk skriver, har jeg været en tur forbi højtalerværkstedet i FuglebjergWink det var en god formiddag, lærerig og indsigtsudvidende. Tak for det Busk.
Busk har lagt mållingerne op her, så hvis der er nogen der har lyst må de meget gerne prøve at lave et filter, jeg har aldrig selv lavet filter til en 3-vejs så alle forslag er velkommen.
 
Michael


Posted By: m@dsen
Date Posted: 21 Aug 2010 at 11:17
Er det bare mig der er en skovl til at lave delfilter Embarrassed, eller er de SB enheder ikke ret svære at lave et ordentligt filter til?
 
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Aug 2010 at 16:28
Nej det er bestemt ikke nemt, og det der driller mest er at dine enheder ikke er undersænkede, det giver den ene pukkel, den anden pukkel er det smalle kabinet med 90grader kanter Smile. Men det ville hjælpe en del hvis du fik enhederne undersænket helt. Og gør du det så kommer jeg gerne forbi dig med måle udstyret og så får vi filteret helt på plads.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 22 Aug 2010 at 19:27
Originally posted by Busk

Nej det er bestemt ikke nemt, og det der driller mest er at dine enheder ikke er undersænkede, det giver den ene pukkel, den anden pukkel er det smalle kabinet med 90grader kanter Smile. Men det ville hjælpe en del hvis du fik enhederne undersænket helt. Og gør du det så kommer jeg gerne forbi dig med måle udstyret og så får vi filteret helt på plads.

Busk
Jeg har allerede noget igang med nye fronter til dem, så den side er på plads. Jeg er selvfølgelig glad for tilbudet om at du vil komme forbi og måle dem, men jeg tror når vi når dertil køre jeg ned til dig. Smile
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Aug 2010 at 19:50
Originally posted by m@dsen

Originally posted by Busk

Nej det er bestemt ikke nemt, og det der driller mest er at dine enheder ikke er undersænkede, det giver den ene pukkel, den anden pukkel er det smalle kabinet med 90grader kanter Smile. Men det ville hjælpe en del hvis du fik enhederne undersænket helt. Og gør du det så kommer jeg gerne forbi dig med måle udstyret og så får vi filteret helt på plads.

Busk
Jeg har allerede noget igang med nye fronter til dem, så den side er på plads. Jeg er selvfølgelig glad for tilbudet om at du vil komme forbi og måle dem, men jeg tror når vi når dertil køre jeg ned til dig. Smile
Michael
Du skal være meget velkommen Michael


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Aug 2010 at 20:16
Hvad er det for en pukkel i taler om? Man kan sagtens lave et næsten diffraktionsfrit firkantet kabinet med skarpe hjørner osv. hvis man tænker sig lidt om.

-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Aug 2010 at 20:28
Prøv et helt alm 2 orden på bassserne og mellemtonen med alm baffelkorrektion og 3orden på diskanten. Jeg har da set langt værre frekvensgange end det der, men jeg giver jer ret i at SB ikke er det nemmeste at arbejde med. Der er dog enheder der er meget værre!

Hvor er alle målingerne lavet i modfase?


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Aug 2010 at 20:31
Fik af en eller anden årsag trykket på den knap Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Aug 2010 at 20:32
Originally posted by Busk

Fik af en eller anden årsag trykket på den knap Smile
'
Betyder så vidt jeg ved ikke noget bare alle er ens?



-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 22 Aug 2010 at 21:47
Det skulle ikke være noget problem, at alle enhederne er målt i modfase, så længe de bare er målt under de samme betingelser.
Det betyder dog, at højtaleren kommer til at spille bedst, hvis den står på hovedet.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Aug 2010 at 21:49
Originally posted by ham_den_lange

Det skulle ikke være noget problem, at alle enhederne er målt i modfase, så længe de bare er målt under de samme betingelser.
Det betyder dog, at højtaleren kommer til at spille bedst, hvis den står på hovedet.
??????????


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 22 Aug 2010 at 21:52
Hahahaha!

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Aug 2010 at 21:56
Originally posted by kappen

Hahahaha!
Ja han fik mig sku lige til at tvivle, bølle LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Aug 2010 at 08:03
Jeg bruger LspCAD lite til at lave filter med, men jeg tror der er noget galt med den. Når jeg laver det filter Busk lavede da jeg var nede hos ham får jeg dette.
Men Busk fik dette.
 
Der er et eller andet galt, jeg tror som sagt det er mit program.
Michael


Posted By: syncroniq
Date Posted: 23 Aug 2010 at 08:29
Hey,

Tjek at du har importeret impedansen også.


-------------


Posted By: m@dsen
Date Posted: 23 Aug 2010 at 08:37
Originally posted by syncroniq

Hey,

Tjek at du har importeret impedansen også.
Den er impoteret som den skal, desværre.
Michael


Posted By: syncroniq
Date Posted: 23 Aug 2010 at 10:56
Bas og mellemtone ser rigtige ud. Det er dit filter på diskanten der er forkert. Tjek import af frekvens og impedans på den igen, samt om filteret til diskanten er samlet magen til hans.

-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 23 Aug 2010 at 11:34
Fasen ser sgu underlig ud, sikker på at de alle sammen er eksporteret med minimumsfase fra clio af?

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 23 Aug 2010 at 12:35
Ja jeg dobbelt tjekkede dem inden jeg exporterede.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 27 Aug 2010 at 14:23
Hey,

Har du fundet problemet?


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 27 Aug 2010 at 14:29
Nej og det betyder heller ikke noget, vi laver en stak nye målinger på torsdag. Madsen har været henne og undersænke alle enheder så der er plane med fronten.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 28 Aug 2010 at 01:11
Originally posted by syncroniq

Hey,

Har du fundet problemet?
EmbarrassedLOL Det var fordi jeg ikke havde set Busk havde vendt polerne på diskanten og mellemtonen. jeg får samme resultat hvis jeg vender dem som Busk havde Big smileEmbarrassedEmbarrassed
Michael


Posted By: Mik112
Date Posted: 29 Aug 2010 at 17:49
Lækkert der kom styr på det Smile


Posted By: syncroniq
Date Posted: 29 Aug 2010 at 19:17
Hey,
 
Arg, i forholdet til det du postede, har det ikke været nok med en polvending.
Men lækkert at i har fået styr på det. Glæder mig til at høre hvordan de lyder.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 02 Sep 2010 at 13:22
Så har M@dsen været forbi igen, og vi har taget en stak nye målinger og jeg har simuleret et filter mens M@dsen var her.




Filteret her er lavet med 15grader off axis målingerne.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 02 Sep 2010 at 13:26
Her er export filerne hvis andre vil lege.

uploads/11/exportmadsen2sep2010.zip - uploads/11/exportmadsen2sep2010.zip

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 30 Sep 2010 at 13:15
Så har jeg fået sat filter i mine højtalere. De spiller faktisk meget godt, ikke for kraftig bund, måske en smule for lys. Mellemtone er rigtig god, jeg er spændt på hvordan den bliver om 2-300 timer. Diskanten mangler lidt i forhold til den XT25 jeg er vandt til fra mine 2vejs, men det kan da være den bliver bedre med tiden, er der nogen der har erfaring med hvor lang tid SB enheder skal have før de er spillet til?. Jeg melder mig til det arangement hos DAT og prøver om jeg kan få lov til at tage dem med til en måling.
Michael


Posted By: Boberik
Date Posted: 30 Sep 2010 at 13:49
Hej Michael..
Jeg har haft SB29 diskanten den "store" til at sidde i bilen, og den var en anelse skarp at høre på i starten, så jeg satte den til at spille i omkring 60 timer, og det gjorde altså en forskel. Mener bestemt det er en diskant du bør kunne få til at spille omtrent lige så godt som XT25. Har med glæde set din tilmeldning. 



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com